eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
264 عکس
109 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پرسش‌هایی از جنس خداناباورانه ۱: ❓ آیا تعارضی بین علم و دین وجود دارد؟ در مواقع مواجهه با تعارضات، حق را به کدام طرف بدهیم؟ ✅ این پرسش، کوتاه است اما جوابش، کوتاه نیست. قدم به قدم پیش می‌رویم، تا نهایتا بتوانیم به یک پاسخ خوب برسیم. 🖇 قبل از ورود به اصل بحث، می‌خواهم نکته‌ای را درباره انواع و اقسام تعارضات شرح بدهم تا مخاطبان ارجمند چنین گمان نکنند که تعارض، فقط در خصوص دین و علم رخ می‌دهد. تعارض، یک امر خیلی عادی و نرمال و متداول است که در بین دو منبع می‌تواند رخ دهد: 1️⃣.تعارض نظریه علمی با نظریه‌های علمی دیگر. 2️⃣.تعارض نظریه علمی با احکام ریاضیات. 3️⃣.تعارض دو برداشت متفاوت از یک نظریه علمی. 4️⃣.تعارض دو برداشت متفاوت از یک قضیه‌ی ریاضیاتی. 5️⃣. تعارض برداشت شخصی از دین با نظریه علمی 6️⃣.تعارض برداشت موجه از دین با برداشت شخصی از نظریه علمی. 7️⃣. تعارض برداشت موجه از دین با برداشت موجه از نظریه علمی. تعارض‌ها در صورتی که به خوبی مدیریت شوند، موجبات پیشرفت را فراهم می‌آورند؛ اما باید بدانیم که در هنگام تعارض، نباید عجولانه قضاوت کنیم و به نفع یکی و به ضرر دیگری حکم صادر کنیم. 🔹مغالطه‌ای که غالبا توسط افراد ضد دین به کار می‌رود این است که صرف وجود تعارض بین علم و دین را برای محکوم کردن دین کافی می‌دانند زیرا یک پیشفرض در پسِ ذهن آنان وجود دارد که در هر صورت، حق را باید به علم داد؛ حتی خودِ علم هم اینگونه به خودش حق نمی‌دهد که این علمگرایان افراطی به او حق می‌دهند. علم بسیار موجود متواضعی است. ✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از مدرسه علم و دین
✅ کانال مدرسه علم و دین در تلگرام راه اندازی شد. 🔸 لینک ورود به کانال در تلگرام👇 https://t.me/elmvadin 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹پرسش‌هایی از جنس خداناباورانه ۲: ❓چرا آتئیسم با روح کلی حاکم بر علم و ساینس سازگاری ندارد؟ ✅ آتئیست ها تنها منبع معرفتی را ساینس می دانند؛ روح کلی حاکم بر ساینس این است که: در هیچ موردی نمی‌توانم به نحو قطعی نظر بدهم و همواره جایی را برای تردید باقی می‌گذارم. تفاوت آتئیست با آگنوستیک همین است که آتئیست به نحو قطعی ادعایش را مطرح می کند ولی آگنوستیک ها خود را مردد می بینند. ادعاهای تند و قطعی آتئیست های علمگرا برای افرادی که ویژگی غیرقطعی بودنِ علم را می شناسند و ادعای علمی بودن را از این آتئیست‌ها می شنوند، بسیار شگفت انگیز است! 🔹منصفانه بخواهیم بگوییم: آتئیسم یک فرقه دگم شبه مذهبی است که برعلیه مذهب های دیگر اظهارنظرهای دگماتیک و انحصارگرایانه را با سوء استفاده از برچسب های علمی، مطرح می کند، اما آگنوستیک فردی است که نمی‌داند برای دستیابی به باورهای فراطبیعی از چه راهی باید برود. بین این دو آدم، تفاوتِ فراوانی وجود دارد. آتئیسم، ولو فریاد می زند که دین باید محو شود، ولی خودش شاخصه های ادیان و فرقه ها را دارد. 🔹یک آتئیست در صورتی که ساینس را مبنای جدی برای خودش انتخاب کند و سپس به ( مجموعه ی اظهارنظرهای تندو تیز و دگم خودش) بیاندیشد، خود را با یک دوراهی مواجه خواهد دید: یا باید ساینس را جدی نگیرد، یا باید از آتئیسم به آگنوستیسیزم تغییر مسیر بدهد. 🔹از این منظر می‌بینیم آتئیست‌ها نه خود را پایبند استدلال‌های فلسفی محض معرفی می کنند و نه اهمیتی برای استدلال های عقلی قائل می شوند و هنگامی که به آنان می گوییم این دگم بودن شما، با روح علم و ساینس سازگار نیست، جواب هایی می دهند که از پیروان فرقه های دگم و غیرعقلانی و تعصباتی می شنویم. به مثال زیر دقت فرمایید: یک دستگاه فوق پیشرفته از محصولات یک شرکت مهم خارجی به دست ما افتاده است. آن را به متخصصان خودمان می دهیم تا با مهندسی معکوس، آن را بفهمند. 🔹از آنجا که دستگاه فوق، بنا به فرض، فوق العاده پیچیده است، مهندسان اظهارنظرهای خود را به صورت غیرقطعی (توجه کنید) اعلام می کنند زیرا هنوز از تمامی زوایای این سیستم پیچیده آگاه نشده اند. جمله مهم این است که: اظهارنظرهای غیرقطعی از این افراد در این مورد، پذیرفتنی است. 🔹اما حال فرض کنید توانسته باشید با شرکت مهم خارجی فوق الذکر و شخصی که سازنده همین دستگاه پیچیده است، مرتبط شوید. اگر از او اظهارنظر غیرقطعی بشنوید، برای شما پذیرفتنی نخواهد بود. انتظار معقول و موجه ما این است که آن را به نحو قطعی بیان کند نه با شک و شاید و اگر و مگر! زیرا او خودش آن را ساخته است. او که دیگر نباید غیرقطعی نظر بدهد. سازنده اگر اظهارنظر غیرقطعی بکند، مذموم و ناپسند است اما غیرسازنده ها اگر به نحو غیرقطعی اظهارنظر کنند، کاملا موجه و پسندیده است. ✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه یازدهم دکتر رستگار مقدم ادامه مباحث نسبیت خاص.mp3
27.46M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه یازدهم ادامه مباحث نسبیت خاص 🔹نسبیت همزمانی ❓آیا علیت (فرم ساده علیت) به وسیله نسبیت دچار مشکل می شود؟ 🔹اتساع زمان 🎙 دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه دوازدهم دکتر رستگارمقدم موضوع ادامه مباحث. پارادوکس دوقلوها.mp3
26.26M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه دوازدهم ادامه مباحث نسبیت خاص 🔹پارادوکس دوقلوها 🔸پرسش‌ها 🎙 دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
برنامه نشست‌های موسسه راهبردی حق پژوهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی 🔸جمعه ۱۰ آذرماه: 🕥ساعت ۱۰:۳۰: آشنایی با کلیات فرقه‌شناسی، حجت‌الاسلام استاد امیرحسین کامل نواب 🕕ساعت ۱۸: رونمایی «مستند انجمن معتادین گمنام NA» در غرفه رویدادها و کارگاه‌های آموزشی 🔸شنبه ۱۱ آذرماه: 🕡ساعت ۱۸:۱۵: آشنایی با انجمن حجتیّه و نقد باورها و عملکرد انجمن حجتیّه، حجت‌الاسلام استاد مرتضی امین‌نیا 🔸یکشنبه ۱۲ آذرماه: 🕒ساعت ۱۵: آشنایی با الحاد نوین، حجت‌الاسلام استاد احمد منصوری 📍آدرس: نمایشگاه بین‌المللی مشهد، سالن عطار، بخش داخلی غرفه‌های حوزه علمیه خراسان، مؤسسه راهبردی حق پژوهی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور درس۱۱ و۱۲ دکتر رستگارمقدم.pdf
35.35M
🔸 استفاده شده در جلسه یازدهم و دوازدهم توسط استاد دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| حضور فعال موسسه حق پژوهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی 🔹بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش ‎بنیان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد شروع به فعالیت کرده و موسسه راهبردی حق پژوهی نیز نقش فعالی در این نمایشگاه دارد. 🔸جلسه «آشنایی با کلیات فرقه‌شناسی» با ارائه حجت‌الاسلام استاد امیرحسین کامل نواب و رونمایی از «مستند انجمن معتادین گمنام NA» از برنامه‌های روز دوم حضور موسسه حق پژوهی در این نمایشگاه بود. 🔹روز سوم نیز جلسه‌ای با ارائه حجت‌الاسلام استاد مرتضی امین‌نیا پیرامون «آشنایی با انجمن حجتیّه و نقد باورها و عملکرد انجمن حجتیّه» ارائه خواهد شد. «آشنایی با الحاد نوین» جلسه دیگری است که توسط حجت‌الاسلام استاد احمد منصوری در روز چهارم حضور موسسه ارائه خواهد شد. 🔸لازم به ذکر است در این نمایشگاه ضمن پاسخگویی به سوالات فرقه‌ای بازدیدکنندگان توسط کارشناسان موسسه حق پژوهی، بخشی از تولیدات این موسسه شامل برش‌هایی از نشست‌های تخصصی، کتاب‌ها و تولیدات متنوع رسانه‌ای در معرض دید عموم قرار گرفته است. 🔹این نمایشگاه از ۹ تا ۱۲ آذرماه، همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
❓آیا علم می‌تواند خدا را اثبات یا انکار کند؟ 🔹علم تجربی، برخلاف فلسفه و متافیزیک نمی‌تواند به صورت قیاسی آفرینش یا خدا را اثبات کند؛ زیرا علم‌تجربی با جهان فیزیکی و «قوانین‌طبیعت» سروکار دارد به‌گونه‌ای که پدیده‌های درون جهان‌فیزیکی از آن قوانین پیروی می‌کنند، اما خداوند یک پدیده در درون جهان‌فیزیکی نیست که علم بتواند آن را بررسی نماید. 🔸به‌علاوه علم، رشته‌ای تجربی و استقرائی است؛ یعنی علم نمی‌تواند یقین پیدا کند که همه داده‌های ممکن برای تبیین پدیده‌های‌جهان یا خود جهان را در نظر گرفته است. 🔹علم، تنها می‌تواند شواهد دال بر تناهی‌زمان‌گذشته در جهان را آنگونه که امروزه می‌دانیم هست، یا آنگونه که فکر می‌کنیم باشد را، شناسایی و تبیین می‌کند. همچنین علم می‌تواند احتمال بسیار اندک رخ‌دادن تصادفی شرایط لازم برای حفظ حیات در جهان را آنگونه که امروز می‌دانیم هست، یا آنگونه که فکر می‌کنیم می‌تواند باشد را، شناسایی کند... 📚منبع: نگاهی نو به اثبات وجود خداوند در فیزیک و فلسفه معاصر، رابرت اشپیتزر، ترجمه میثم توکلی بینا، تهران، انتشارات پارسیک، چاپ دوم، بهار 1402، ص 43 (با تلخیص) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
IMG_۲۰۲۳۱۲۱۱_۱۳۰۸۴۷.jpg
296.2K
| جدول برنامه اجرایی مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسیِ الحاد جدید» 📌جزئیات ثبت نام متعاقبا اعلام می شود 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📚 | اراده‌ی آزاد و چالش‌های علمی و فلسفی معاصر ✍️نیما نریمانی، روزبه زارع،جمال خداپور و نیلوفر شاهین‌نیا 🔸این کتاب به چالش‌های سه حوزه معرفت‌علمی، فلسفه و دین و حوزه‌ای که این سه ساحت معرفتی با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند، می‌پردازد. 🔹این کتاب جهت پژوهش با موضوعات نقش اراده در اختیار و نقش عوامل بیرونی بر اراده انسان با موضوعات: جبر گرایی فلسفی و فیزیکی برهان پیامد برهان شانس اراده آزاد و چالش‌های علم‌گرایانه بستار فیزیکی و علیت ذهنی می‌پردازد. 🔸 اختیار از معدود مباحثی است که اکثر علوم معرفتی و علوم قدیم را از جدید تا قدیم و از حوزه عصب‌شناسی و روان‌شناسی تا فلسفه و فیزیکالیسم را در گیر کرده است. 🔹چاپ اول این کتاب در سال ۱۴۰۱، توسط انتشارات پارسیک صورت گرفته است. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر رستگارمقدم جلسه13 جمع بندی نسبیت خاص . آغاز کوانتوم مکانیک.mp3
26.35M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه سیزدهم 🔹جمع‌بندی نسبیت خاص 🔸آغاز کوانتوم مکانیک 🎙 دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه چهاردهم دکتر رستگار مقدم نسبیت عام.کم حجم.mp3
44.44M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه چهاردهم 🔹مروری بر نسبیت خاص 🔸نظریه نسبیت عام 🎙 دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور جلسه۱۳و۱۴ دکتر رستگارمقدم.pdf
41.11M
🔸 استفاده شده در جلسه سیزدهم و چهاردهم توسط استاد دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔆 احتمال تشکیل زندگی خود به خود از مادهٔ بی‌جان همان عدد یک با 40000 صفر در سمت راست آن است (به عبارتی ۱۰⁴⁰⁰⁰⁰.¹¹⁰*۱) که آنقدر دقیق و بزرگ است که برای دفن‌کردن و نابود سازی داروین و کل نظریهٔ تکامل کافی است. ✍ A.R jangharia 📘 An alternative decision, p17 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
بهره گیری از قرآن.pdf
924K
📚 | امکان‌سنجی بهره‌گیری از قرآن در بررسی مبانی علوم فیزیکی ✍ دکتر علی مولائی، پروفسور مهدی گلشنی 🔸در مطالعات میان‌رشته­‌ای قرآن و علوم، نخستین پرسشی که به ذهن پژوهشگران این حوزه می‌رسد این است که آیا اساساً بهره­‌گیری از قرآن کریم در بررسی مبانی و یا مسائل این علوم امکان‌پذیر است یا نه؟ 🔹موضوع این پژوهش، امکان‌سنجی بهره­‌گیری از آموزه­‌های قرآن در حوزه مبانی علم فیزیک (به عنوان پایه­‌ای­‌ترین علم در میان علوم طبیعی) می‌باشد. 🔸به این منظور در ابتدا ماهیت متافیزیکی مبانی علوم فیزیکی (در تلقی­‌های گوناگون از مفهوم متافیزیک) نشان داده‌ شده است. سپس درباره جامعیت و منبعیت قرآن کریم در مسائل متافیزیکی توضیح داده شده، و در نهایت، با ارائه چند نمونه از مبانی متافیزیکی علم فیزیک که با بهره­‌گیری از آموزه­‌های قرآن مورد بررسی قرار گرفته­‌ است، امکان بهره­‌گیری از قرآن در واکاوی مبانی این علوم به اثبات رسیده است. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه تخصصی پاییزه «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اساتید: 👤حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد 👤دکتر عباس جوارشکیان 👤دکتر محمود رضایی 👤دکتر میثم توکلی‌بینا 👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون 🔸زمان: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔹نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه پانزدهم دکتر رضا ضیاء توحیدی. گزارش مختصر تعابیر مکانیک کوانتوم. اصل موجَبیت.mp3
26.89M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه پانزدهم / پنج‌شنبه ۱۶ آذر 🔹گزارش مختصر از تعابیر مکانیک کوانتومی 🔸اصل موجَبیت 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه شانزدهم دکتر ضیاء توحیدی اصل موجبیت فرو ریزش تابع موج و دیدگاه مکتب کپنهاگ. عامل تعیین کننده واپاشی اتم و پاسخهای احتمالی(شانس رخنه پوش، شعورمندی ذرات و...)ََ.mp3
11.03M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه شانزدهم/ پنج‌شنبه ۱۶ آذر 🔹اصل موجبیت 🔸فرو ریزش تابع موج و دیدگاه مکتب کپنهاگ و ... عامل تعیین کننده واپاشی اتم و پاسخ‌های احتمالی(شانس رخنه پوش، شعورمندی ذرات و...)َ 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
مدرسه تخصصی پاییزه «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اسات
IMG_۲۰۲۳۱۲۱۱_۱۳۰۸۴۷.jpg
296.2K
| جدول برنامه اجرایی مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسیِ الحاد جدید» 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
🎧 #صوت | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه شانزدهم/ پنج‌شنبه ۱۶ آذر 🔹اصل مو
پاورپوینت اصل موجبیت و اصل عدم قطعیت.pptx
1.77M
🔸 استفاده شده در جلسه پانزدهم و شانزدهم توسط استاد دکتر رضا ضیاء توحیدی 🔸اصل موجبیت 🔹اصل عدم قطعیت 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📚 | الحاد جدید بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر ✍️ حجت الاسلام دکترحمیدرضا شاکرین 🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان می‌کنند، نه چرایی وجود آنها را؛ قانون، توصیف‌گر و پیش‌بینی‌کننده است، نه آفریننده. حال اگر به‌جای جهان از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می‌توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می‌کند، اما نمی‌توانند بیان کنند که از کجا آمده است! 🔸این کتاب در 472 صفحه در آذر 1402 توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به چاپ رسیده است. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسیِ ال
🔻 فرهیختگان ارجمند که در دوره آموزشی پیش‌نیاز «مدرسه پاییزه از علم تا خدا؛ بررسی چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان شناسی الحادجدید» شرکت کردند (حضوری - مجازی) و یا اینکه به صورت آفلاین از فایل‌های صوتی استادان محترم دوره (آقایان دکتر رضا ضیاء توحیدی و دکتر هادی رستگار مقدم) استفاده کردند، خواهشمندیم جهت بهبود ارائه خدمات علمی، نظر سنجی را تکمیل فرموده و پیشنهاد یا انتقاد سازنده را مرقوم فرمایید. 📈 لینک ارزیابی https://survey.porsline.ir/s/57zeods8 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin