eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
265 عکس
112 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
| بنیان اخلاق؛ موهبتی الهی در نهاد بشر یا تعالیم انبیاء؟ 🔻در گفتگوی سه طرفه‌ای که در گروه «مدرسه علم و دین؛ نقد الحادجدید» صورت گرفت سه دیدگاه مطرح شد: 🔹دیدگاه نخست: گرایش‌های اخلاقی، فطریِ انسان است؛ اما تنها معاد می‌تواند پشتوانه آن باشد و تا علم به مبدأ آن نباشد، برای انسان گره‌گشا نیست. 🔹دیدگاه دوم: گرایش‌های اخلاقی، فطری انسان نیست. انسان به جز سود و ضرر به چیزی نمی‌اندیشد. مفهوم وجدان اخلاقی یا عقل عملی یا گرایش فطری به فضائل، یک مفهوم موهوم و گمراه کننده است که هم به عقلانیت او آسیب زده و هم به ایمان او. وجدان اخلاقی هیچگاه نمی‌تواند التزام به اخلاق را شکل دهد. منافع معنوی مثل رضایت باطن و بهبود جامعه مدنی به اتکای وجدان اخلاقی فقط دور زدن عقلانیت است. ▫️مقبولیت عمومیِ امور اخلاقی، مانند صداقت، عدالت، سخاوت، امانتداری و غیره، به‌خاطر فطری بودن این فضائل نیست، بلکه به‌خاطر ظهور منافع آنهاست. لذا است که اینها در میدان تعارض منافع، به سختی به چالش کشیده می‌شوند. بدون تعالیم انبیا، ذاتِ انسان هیچ ورودی به دنیای اخلاق نمی‌تواند داشته باشد. انبیا بر اساس ذاتِ منفعت طلب انسان، نسخه اخلاق را با توجه به معاد برای ابدیت او پیچیده‌اند. ▫️زندگی بدون تعالیم انبیا از دو جهت خارج نیست: یا به سمت دنیاگرایی می‌رود یا به سمت پوچ‎گرایی و نهیلیسم. 🔹دیدگاه سوم: شناخت‌ها و گرایش‌های اخلاقی (مانند عدالت، سخاوت، صداقت، امانتداری، وفای به عهد، شفقت، تواضع، احسان و غیره)، جزو ادراکات فطری و وجدانی انسان است که توسط خداوند در سرشت بشر قرار داده شده است. هر چند معیت ایمان دینی با اخلاق، امری مرجح است، اما التزام به اخلاق، لزوماً محتاج ایمان به خدا و معاد نیست. مؤیدات دیدگاه سوم: ▫️ از سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) منقول است که در داستان کربلا به لشکریان دشمن فرمود: «یا شیعه آل ابی سفیان! ان لم یکن لکم دین و لاتخافون المعاد، فکونوا احراراً فی دنیاکم». طبق این سخن، ممکن است کسی دین و ایمان نداشته باشد، اما همچنان به حکم عقل و فطرت، به اخلاقیات ملتزم باشد. ▫️ از نگاه آتئیست‌های اخلاقی، انگیزه التزام به اخلاقیات، اموری همچون منافع معنوی آن هستند، (همچون لذت، آرامش، شادی و رضایتِ باطن، و نیز بهبودِ وضعیتِ جامعه بشری). ▫️ اخلاق فطری آنچنان اهمیت دارد که می‌تواند اساسِ اولیه و بسترسازِ ایمان به خدا، معاد و نبوت قرار گیرد. پیامبران با تمرکز بر همین اخلاق فطری و عقل عرفیِ انسان‌ها، آنان را گِرد خود آورده و دین‌دار می‌کردند. طبق نقل معروفی، رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». از این سخن به دست می‌آید که آدم‌ها با سرمایه عقل عرفی و شناخت و گرایش به اخلاق که در سرشت آنها وجود دارد، مجذوب پیامبران شده و آنگاه پیامبران با ابزار ایمان و عمل، مکارم و فضایل اخلاقی را در آنان تکمیل کرده و عمق می‌بخشند. با توجه به اختلافات زیاد در مصادیق امور فطری در کلام بزرگان، برای هر سه نظر می‌توان شواهدی در کلمات حکما یافت. 🔻مشروح گفتگوها: گروه مدرسه علم و دین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
جلسه چهارم و پنجم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️الحاد جدید و اخلاق ▫️خدا و نظریه تکامل 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/ammar136513681369/ramezan 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مصاحبه دکترآزادگان بخش۲.mp3
8.17M
| بخش دوم 🔹چالشهای زیست شناسی تکاملیِ الحادجدید نسبت به دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| مانیفست خداناباوران: فضایل عصر مدرن ✍️آلن دو باتون 🔹آلن دو باتون، فیلسوف سوئیسی، «مانیفست خداناباوران: فضایل عصر مدرن» را نوشته است. 🔻 ۱۰ فرمان او برای آتئیست‌ها عبارتند از: 1⃣. انعطاف‌پذیری؛ ادامه دادن حتی زمانی که همه چیز تاریک به نظر می‌رسد. 2⃣.همدلی؛ توانایی برقراری ارتباط تخیلی با رنج ها و تجربیات منحصر به فرد شخص دیگر. 3⃣. صبر؛ ما باید با واقع بینانه‌تر شدن در مورد اینکه واقعاً چگونه پیش می‌رود، آرام‌تر و بخشنده تر شویم. 4⃣.فداکاری؛ اگر با هنر فداکاری همراه نباشیم، هرگز نمی‌توانیم خانواده تشکیل دهیم، شخص دیگری را دوست داشته باشیم یا کره زمین را نجات دهیم. 5⃣. ادب؛ ادب با بردباری بسیار مرتبط است، ظرفیت زندگی در کنار افرادی که هرگز با آنها موافق نیستیم، اما در عین حال نمی توان از آنها اجتناب کرد. 6⃣.طنز؛ مانند خشم، شوخ طبعی از ناامیدی سرچشمه می گیرد، اما ناامیدی به نحو مطلوبی هدایت می شود. 7⃣.خودآگاهی؛ شناخت خود یعنی کوشش این است که مشکلات و حالات خود را به گردن دیگران نیندازیم. داشتن حسی از آنچه در درون خود می گذرد و آنچه در واقع متعلق به جهان است. 8⃣.بخشش؛ تشخیص این است که زندگی با دیگران بدون توجیه اشتباهات ممکن نیست. 9⃣.امید؛ بدبینی لزوماً عمیق نیست و خوش بینی نیز سطحی نیست. 🔟.اعتماد به نفس. اعتماد به نفس تکبر نیست، بلکه مبتنی بر آگاهی مداوم از کوتاهی زندگی است و در نهایت چقدر از به خطر انداختن همه چیز ضرر می‌کنیم. 📌پ.ن: این در حالی است که در نشست هفتگی شهر کتاب آلن دو باتون به عنوان نویسنده و فیلسوفی معرفی می‌شود که می‌کوشد مفاهیم فلسفی را در آثارش به زبانی بسیار ساده بیان کند. در ایران، ناشران و مترجمان مختلفی به برگردان آثار او همت گمارده‌اند و کتاب‌های زیادی از او به فارسی ترجمه شده است؛ از این نویسنده سه عنوان از مجموعه «مدرسه زندگی» در انتشارات کرگدن منتشر شده است. برای مشاهده متن اینجا را ببینید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
جلسه چهارم و پنجم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️الحاد جدید و اخلاق ▫️خدا و نظریه تکامل 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/ammar136513681369/ramezan 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مدرسه علم و دین
جلسه چهارم و پنجم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️الحاد جدید و اخلاق
الحاد جدید و اخلاق حجت الاسلام دکتر شاکرین دوم فروردین1403 .mp3
50.75M
| الحاد جدید و اخلاق 1️⃣دین و تعالی بخشی اخلاق 2️⃣الحادجدید و تعارض‌نمایی میان دین و اخلاق 3️⃣الحادجدید و نظام ارزشی طبیعت‌گرایانه 4⃣ملاک فعل اخلاقی 5⃣خاستگاه اخلاق 6⃣پرسش و پاسخ 👤حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین (استاد گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مصاحبه دکترآزادگان بخش۳.mp3
4.5M
| بخش سوم 🔹تبیین رابطه فیزیک جدید و چالش‌های الحادجدید نسبت به دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مصاحبه دکترآزادگان بخش۴.mp3
5.14M
| بخش چهارم 🔹تبیین رابطه فلسفه ذهن و چالش تقلیل فیزیکالیستی ذهن در مواجهه با دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
جلسه هفتم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️ چالش‌های الهیاتی، زندگی پس از زندگی 👤استاد: دکتر عباس جوارشکیان 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/ammar136513681369/ramezan 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مصاحبه دکترآزادگان بخش۵.mp3
5M
| بخش پنجم 🔹تبیین رابطه اخلاق و چالشهای اخلاقی الحادجدید در مواجهه با دین و خداباوری 👤دکتر ابراهیم آزادگان (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🖇مدرسه تخصصی پاییزه1401- مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
10 آیا مکانیک کوانتوم با پوزیتیویسم که بنیاد فیزیکالیستی دارد، سازگار است؟.mp3
6.01M
🎧 | آیا مکانیک کوانتوم با پوزیتیویسم که بنیاد فیزیکالیستی دارد، سازگار است؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت دهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
| نظریه طراحی هوشمند (Intelligent Design) 🔹نظریه طراحی هوشمند به عنوان یکی از نظریات رقیب در حوزه زیست شناسی در برابر نظریه تکامل داروینی قرار دارد. طرفداران این دیدگاه معتقدند که بر پایه اطلاعات علمی و تجربی می توان نشان داد که انتخاب طبیعی و تغییرات غیر هوشمند و تصادفی به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده سیر تکامل موجودات زنده باشد، بلکه به نظر می رسد سیر تکامل، هدفمند و هدایت شده است. همچنین آنها نمی گویند انتخاب طبیعی هیچ چیز را تبیین نمی کند، بلکه می‌گویند همه چیز را تبیین نمی کند. ویلیام دمبسکی ( William Dembski) ریاضیدان و مایکل جی. بهی(Michael J. Behe) بیوشیمیدان و فیلیپ جانسون ( Phillip Johnson) حقوق دان از جمله سردمداران این دیدگاه هستند. آنها عمدتاً بر دو موضوع تأکید می کنند که با نظریه فرگشت قابل تبیین نیست: 1️⃣پیچیدگی های فرونکاستنی (سیستمهای پیچیده در ساختار موجودات زنده همراه با برهمکنشهای بسیار دقیق میان اجزای آن به طوری که با حذف و جابجایی هر از یک از اجزاء، کارکرد سیستم به طور کلی از بین می رود.) 2️⃣پیدایش اولین موجود زنده. یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت. 🔹از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی‌توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می‌کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه‌ای است که ماده و طبیعت نمی‌تواند خود به خود موجب شکل‌گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد. 🔻منابع: John Priscu (18 Dec 2013), Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth. Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis Darwin’s Black Box, Debating Design: From Darwin to DNA Black Box, Philosophy of Biology, an Anthology, 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
11 طبق ادعای برخی فیزیکدانان مثل استفن هاوکینگ، قوانین تجربی می‌تواند بهترین توضیح را نسبت به جهان ارائه نماید؟.mp3
3.24M
🎧 | آیا طبق ادعای برخی فیزیکدانان مثل استفن هاوکینگ، قوانین تجربی می‌تواند بهترین توضیح را نسبت به جهان ارائه نماید؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت یازدهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| قرآن و علوم طبیعت 🔹این کتاب ارزشمند نوشته دکتر مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک، بنیانگذار فلسفه علم در ایران، و استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف است که فهرست و بخشی از مقدمه آن را در عکس‌های بالا مشاهده می‌کنید. 🔸عمده مطالب این کتاب، قبلا به صورت چند مقاله در مجلات معتبر منتشر شده است. 🔹همچنین این کتاب دارای دو نسخه متفاوت است: نسخه قدیمی که تنها ۴ فصل دارد و در دهه ۷۰ منتشر شده، و نسخه جدید که دارای ۶ فصل است و در دهه ۹۰ منتشر شده است. متاسفانه در بسیاری از سایت‌ها به این نکته توجه نشده و توضیحات نسخه قدیم به جای نسخه جدید به کاربر معرفی شده است! 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پاسخ به شبهات آتئیست‌ها درباره‌ی برخی از آیات قرآن کریم 🌿 چرا قرآن می‌فرماید، خداوند ستاره‌ها رو نگه داشته؟ 👤دکتر حامد ساجدی 🔻منبع: رادیو سایه‌بان 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
12 طبق ادعای برخی فیزیکدانان مثل هاوکینگ و کراوس، جهان می‌تواند از هیچ به وجود بیاید؟ منظور از هیچ کوانتومی چیست؟.mp3
4.07M
🎧 | طبق ادعای برخی فیزیکدانان مثل هاوکینگ و کراوس، جهان می‌تواند از هیچ به وجود بیاید، منظور از هیچ کوانتومی چیست؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت دوازدهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
☑️ محتواهای جلسه هفتم از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی در سایت و شبکه‌های اشتراک فیلم حق پژوهی بارگذاری شد 📢 مشروح خبر و متن؛ بررسی چالش‌های الهیاتی زندگی پس از زندگی 💻 فیلم کامل؛ چالش‌های الهیاتی، زندگی پس از زندگی 🎙صوت کامل؛ چالش‌های الهیاتی، زندگی پس از زندگی 👤استاد: دکتر عباس جوارشکیان 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
13 نظریه ریسمان و مدل جهانهای موازی چیست و آیا قابلیت سوء کاربرد توسط آتئیست ها برای انکار خدا دارد؟ .mp3
4.51M
🎧 | نظریه ریسمان و مدل جهان‌های موازی چیست و آیا قابلیت سوء کاربرد توسط آتئیست‌ها برای انکار خدا دارد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت سیزدهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات به اطلاع آن دسته از فرهیختگانی که در مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۲ «چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان شناسی الحادجدید» به صورت حضوری شرکت داشته و برای آن‌ها «گواهی حضور» الکترونیکی صادر شده، در صورت تمایل می‌توانند نسخه فیزیکی آن را در وقت اداری دریافت نمایند. 📍مکان: دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده الاهیات- گروه معارف اسلامی- کارشناس محترم آقای شمس 05138803890 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ترویج تفکر غلط آتئیست‌ها در فیلم و انیمیشن شبکه پویای تلویزیون !! 🔹من دانشگاه بودم و دختر شش ساله‌ام در حال تماشای انیمیشن ریچارد لک‌لک بود. به‌طور اتفاقی همسرم متوجه محتوای الحادی دیالوگ طوطی سبز، می‌شوند. 🔹 محتواهایی که از طریق انیمیشنها و فیلمهای جذاب، به ذهن فرزندان ما القاء می‌شود، زمینه را برای نفوذ تفکرات الحادی در ذهن آنان فراهم می‌کند. 🔹 در پاسخ به این گفتار طوطی، باید بدانیم آن چیزی که بشر جدید به آن دست یافته است، این است که اگر "دیدن" را دلیل "وجود چیزی" بگیرد، تقریبا باید قید همه‌ی ساینس را بزند. 🔹 حس و تجربه هم بدون "عقلانیت"، به هیچ کاری نمی‌آید. 🔹 مواظب فیلم‌هایی که بچه‌هایمان می‌بینند، باشیم. منبع: کانال فلسفه فیزیک& فلسفه ریاضیات& معرفت‌شناسی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin