eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
272 عکس
115 ویدیو
57 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی رابطه دین و اخلاق ازمنظر سم هریس .pdf
822.2K
| «بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس» 🔹 این مقاله به قلم آقایان مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو نگارش یافته و در پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) به چاپ رسیده است. 🔸 نویسندگان محترم در این مقاله به ادعاهای خداناباورانه و دین ستیزانه سم هریس یکی از سردمداران خداناباوری جدید پرداخته‌اند. هریس معتقد به تعارض رابطه دین و اخلاق بوده و دین را ویرانگر آن اخلاق می‌داند. وی از طریق بررسی‌های میدانی و استقراء ناقص و اکتفا به برخی شاخصها همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و همچنین شر و خشن معرفی کردن ادیان ابراهیمی و جامعه دینداران تلاش کرده وانمود کند که وضعیت جوامع خداناباور در حوزه‌ رفتار اخلاقی و بهزیستی از جوامع خداباور به مراتب بهتر است. وی می‌کوشد این مطلب را به مخاطبان بقبولاند که این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. 🔹 مقاله حاضر، ادعاهای هریس را درباره رابطه دین و اخلاق بررسی نموده و به این نتیجه رسیده‌ است که این ادعاها دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است. این مقاله از منابع متنوعی در این باره بهره برده است. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برشی از مستند اخراج شده (مطرود) Expelled ⏫ مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
مدرسه علم و دین
🎞 برشی از مستند اخراج شده (مطرود) Expelled ⏫ مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام ت
(۹) داروینیسم و آینده بشر! 🔺داروینیسم که در گذشته زمینه را برای جنایات فجیع و نسل‌کشی فراهم کرده، آیا این ظرفیت را ندارد که بار دیگر برای توجیه جنایات مشابه مورد استفاده قرار گیرد؟! یک ضرب‌المثلی آلمانی می‌گوید که راه از بین بردن انسان‌های بی‌مصرف کشته شدن آن‌هاست! اُتانازی و کشتن از روی ترحم ایده‌ای هولناک است و به انسان‌ها فقط به دید اقتصادی نگاه می‌شود که از نظریه داروین نشأت می‌گیرد که به معنای بی‌ارزش دانستن زندگی انسان است. [پ.ن: اگر هدف دست‌های پشت‌پرده کویید ۱۹ منافع اقتصادی بوده باشد که با کشتن انسان‌های ناتوان و مصرف‌کننده در عرصه اقتصادی، بار مالی نظام سلطه کاهش یابد، شاید بتوان این نگاه را نیز نوعی داروینیسم اقتصادی برشمرد!] 🔺 اگر قبول کنیم که تکامل سبب تغییر در اَشکال حیات می شود و مرگ و زندگی پروسه‌های طبیعی هستند، آن‌وقت باید انسان‌ها را آزاد گذاشت که درباره مرگ خودشان و جنین خودشان تصمیم بگیرند. این قبیل عقاید از نظریه داروین نشأت می‌گیرد که هدفشان بی‌ارزش کردن حیات انسان است. کسانی که می‌خواهند از این نظریه استفاده کنند باید این گونه عقاید را در نظر بگیرند. 🔺 امروز نخبگانی وجود دارند که اگرچه ممکن است واقعا نخبه نباشند اما بودجه‌های فراوان در زمینه علوم را در اختیار دارند، می‌گویند هیچ چیز غیر اخلاقی وجود ندارد و علم هم به دین هیچ ربطی ندارد، یعنی خط و مشی اکادمی علوم این است که علم و دین هیچ ارتباطی به هم ندارد، اگر این را بپذیریم خیلی از مشاجرات از بین می‌رود؟! 🔺 چارلز داروین در کتاب تبار انسان (۱۸۷۱) می‌نویسد: معلولین ذهنی و جسمی به زودی از بین می‌روند اما از سوی دیگر ما انسان‌های متمدن تمام تلاش خود را برای بررسی مسیر نابودی آن‌ها انجام داده‌ایم؟ ما تیمارستان‌هایی برای انسان‌های کندذهن، معلول و بیمار ساخته‌ایم تا اعضای ضعیف جامعه متمدن بتوانند نوع خود را تکثیر کنند. هیچ‌یک از کسانی که نگران تولید مثل حیوانات خانگی هستند، به فکر ضرری که این مسئله برای جامعه انسانی دارد نیستند. یک انسان چقدر می‌تواند کوته‌فکر باشد که به پست‌ترین حیواناتش اجازه تولید مثل بدهد؟! زیست‌شناس داروینی کشتن نوزادان معلولی را که "رنج می‌کشند" تایید می‌کند. ✍️ احمد منصوری 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
| فسیل‌شناسان و نظریه تکامل 🔹 محققان، یک فسیل چهارپایان پایه غول‌پیکر را در نامیبیا کشف کرده‌اند که جنبه‌های جدیدی از تکامل حیوانات زمینی اولیه را نشان می‌دهد و اهمیت قاره‌های جنوبی را در مطالعه این گونه‌های باستانی برجسته می‌کند. 🔗 ادامه خبر... 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
| ایده خطرناک داروین ✍️ دنیل دنت (ملحد معروف) و ترجمه احسان شاه‌قاسمی، ص ۱۳ 💠 آیا هیچ چیزی مقدس نیست؟ 🔹 وقتی بچه بودم آواز خواندن رایج بود؛ در اردوهای تابستانی کنار آتش، در مدرسه و کلاس‌های روز یکشنبه، یا وقتی که در خانه دور پیانو جمع می‌شدیم. یکی از ترانه‌های محبوب من «به‌من بگو چرا» بود... بگو چرا ستاره‌ها می درخشن بگو چرا عاج‌ها دوتایی هستن بگو چرا آسمون این قدر آبیه بعد من بهت می‌گم چرا دوست دارم. چون خدا ستاره‌ها رو درخشان کرد، چون خدا عاج‌ها رو دوتایی کرد چون خدا آسمونو آبی کرد، چون خدا تو رو درست کرد و به همین دلیله که من دوست دارم. 🔸 این بیانیه سرراست و پرشور هنوز باعث می‌شود بغض کنم- یک نگاه شیرین، معصومانه و دلگرمی دهنده به زندگی! حالا داروین از راه می‌رسد و جشن ما را به هم می‌ریزد. یا، آیا واقعاً به هم می‌ریزد؟ موضوع این کتاب، همین است. ایده شالودین چارلز داروین از زمان انتشار کتاب خاستگاه گونه‌ها در سال ۱۸۵۹ باعث ایجاد واکنش‌های شدیدی شده است؛ از محکومیت شدید تا هوادارای پرشوری که گاهی به‌شکل یک سرسپردگی دینی در می‌آمد. دوست و دشمن به یک اندازه از نظریه داروین کژاستفاده کرده‌اند و آن را کژبازنمایی کرده‌اند. گروهی از این نظریه کژاستفاده کرده‌اند تا به دکترین‌های سیاسی و اجتماعی نفرت انگیزی وجهه علمی بدهند. مخالفان این نظریه آن را به ریشخند گرفته‌اند و آن را در دبستان‌ها در برابر «علم آفرینش»، قرار می‌دهند. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بار برهان به عهده خداباور است یا آتئیست؟ ✂️برشی از مدرسهٔ پاییزه «آشنایی و نقد الحاد جدید» (۱۱) 🎙دکتر علی شهبازی 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
🖼 | اربعین؛ نشانهٔ آخرالزمانی 🔻پیاده‌روی اربعین نشانه‌ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده‌گر برای ظهور مسیح و مهدی می‌داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم... 🔸پروفسور الکساندر دوگین نظریه‌پرداز، نویسنده و استراتژیست روس 🗒 ورق بزنید 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برشی از مستند اخراج شده (مطرود) Expelled ⏫ مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. (۱۰) محدودیت علمی برای استادان و محققان جوان در آمریکا! 🔺پروفسور رابرت جی مارکس (Robert J. Marks) استاد مهندسی دانشگاه بیلور، نویسنده بیش از ۱۲۰ مقاله در نشریات و ۱۴۰ مقاله ارائه شده در کنفرانس و صاحب سه اختراع به جرم اینکه در تحقیقات و پژوهش‌های خود مطلبی راجع‌به «طراحی هوشمند» که نظریه بدیل تکامل داروینیستی است، مطرح کرده بود، بودجه تحقیقاتی و پروژه وی را در دانشگاه تعطیل کردند. ✍️ احمد منصوری .🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
27.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | مرکزِ هدایتی که تعطیل‌بردار نیست 💠داستانِ مسجدی آبی در منطقه توریستی هامبورگ! 🗓 به مناسبت ۳۱ مرداد؛ روز جهانی مسجد 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
| بیگ‌بنگ، فلسفه و خدا 💠 قانون آنتروپی و نقطه آغاز جهان 🔹 از قانون آنتروپی به‌عنوان دومین قانون ترمودینامیک هم یاد می‌شود. بر اساس این قانون هر لحظه‌ای که می‌گذرد، ما را به پایان جهان نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند و از دید قوانین فیزیکی این فرایند، برگشت ناپذیر است. 🔸بر اساس این اصل، گرما در مسیری برگشت ناپذیر جریان می‌یابد. برای نمونه یک سطل پر از آب داغ را درون یک اتاق در نظر بگیرید. انرژی گرمایی موجود در آب داغ به فضای اتاق منتقل می‌شود اما هرگز و در هیچ برهه‌ای از زمان، این جریان گرمایی در مسیر عکس به حرکت در نمی‌آید... 🔹 نتایج فلسفی قانون آنتروپی: بسیاری، قانون آنتروپی را به دیده‌ی قوانین فیزیکی صرف می‌نگرند. حال آنکه قانون آنتروپی راهنمای ما به‌سمت و سوی نتایج بسیار مهم فلسفی است. این حقیقت را می‌توان در چند ماده به شکل زیر نشان داد: ۱. جریان انرژی در جهان یک طرفه و برگشت ناپذیر است. (قانون دوم ترمودیناک). ۲. از همین رو، یک روز در جهان، تعادل ترمودینامیک رخ خواهد داد و «مرگ گرما» به‌وقوع خواهد پیوست. به‌طور کلی، جهان ابدی نیست، مطلقاً دارای نقطه پایان است. (جهان روزی به‌پایان خود خواهد رسید.) ۳. اگر جهان از زمان اول وجود می‌داشت، می‌باید بسیار پیش‌تر از این‌ها «تعادل ترمودینامیک» را تجربه می‌کرد و «مرگ گرما» در آن رخ می داد. جهان میرا نمی‌تواند از زمان بی‌آغاز وجود داشته باشد... ✍️ جانر تاسلامان، مترجم: رامین کریمی ثالث، ص ۱۰۸ 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
🖼 | راهپیمایی اربعین؛ پدیده فرا ادیانی 🗒 ورق بزنید 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 استدلال ویلیام دمبسکی بر طراحی و هدفمندی جهان ✂️برشی از مدرسهٔ پاییزه «آشنایی و نقد الحاد جدید» (۱۲) 🎙دکتر علی شهبازی 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|گروه|
| فمینیسم (۴) فمینیسم واستحاله هویتی زن مسلمان ایرانی 🔹زن، همواره به عنوان یکی ازعناصرحیاتی پس از انقلاب صنعتی مورد توجه سیاست­های استعماری بوده است. «فمینیسم» محصول عصر روشنگری در اروپاست و «اومانیسم» از بنیادی­ترین مبانی فکری بسیاری از فمینیست­ها محسوب می­شود... ✍️ حوریه چراغچی (همکار پژوهشی مدرسه علم و دین) 🖇 مطالعه متن کامل یادداشت 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا انسان ذاتاً به الحاد گرایش دارد؟ 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
| «دین به چه درد می‌خورد!؟» ✍️ سیدمهدی شجاعی 🔹 این کتاب مختصر، به گوشه‌ای از مباحث علم و دین، شبهات و چالش‌های الحاد جدید پرداخته است. پاسخ‌ به این شبهات به زبانی ساده، جذاب و به‌دور از اصطلاحات پیچیده است و برای عموم مخاطبان به‌ویژه نوجوانان و جوانان مناسب است. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
🔹 نویسنده در صفحات آغازین کتاب مخاطب خود را به چالش می‌کشد: «دین و مذهب و اعتقادات به درد زمانی می‌خورد، که مردم فراغت داشتند، که هزار جور فکر و خیال و دغدغه نداشتند، که در فضای زندگی ماشینی با این سرعت و شتاب زندگی نمی‌کردند، که این همه امکانات و لذت‌های جالب و جذاب برای رسیدن وجود نداشت، که دغدغه‌های دیگر جایی برای دین و مذهب و خدا و پیغمبر باقی می‌گذاشتند». 🔸 وی، سپس یادآوری می‌کند:«می‌دانم که تند رفتم و نگاه و باور شما این نیست». وی به ترسیم زمانه می پردازد و شرایط زمانه را همچون مسابقه‌ای به تصویر می‌کشد که زمینش به اندازه دنیاست و همه در آن به رقابت پرداخته و عده‌ای به هر وسیله‌ای با مشت و لگد می‌خواهند پیروز شوند و به ثروت و خواسته‌های دنیوی برسند. 🔹جالب اینکه داوران این مسابقه هم مشخص نیستند! چون خود داوران هم در حال مسابقه هستند. این افراد در چنین مسابقه‌ای نفس‌گیر تلاش می‌کنند و می‌جنگند، اما به فکر نیازهای روحی و روانی خود نیستند و برایشان اهمیتی ندارد. 🔸 نویسنده، سپس جسم و جان انسان را تشبیه به ماشین و راننده می‌کند که قرار بوده ماشین وسیله و در اختیار راننده باشد، نه اینکه راننده اسیر و در اختیار ماشین قرار بگیرد، می‌گوید اگر نگاه‌مان را از مسابقه و ماشین برداریم و انسان و مقصد را ببینیم، پاسخ این سوال را خواهیم یافت که «دین به چه درد می‌خورد؟!» 🔹 نویسنده در ادامه، مخاطب را وارد چالش دیگری در عرصه علم و دین می‌کند: «یک زمانی مردم با علم و دانش بیگانه بودند، روابط علت و معلولی را نمی‌فهمیدند، از اسرار این جهان سر در نمی‌آوردند و... به ناچار پای نیروهای ماورایی را وسط می‌کشیدند و هر اتفاقی را به خدایان نسبت می‌دادند. 🔸 اکنون که بشر دوران جهل و نادانی را پشت سر گذاشته است، اکنون که علم برای همه سؤالات بشری پاسخی قانع کننده دارد، اکنون که دست دانش بشری به پیچیده‌ترین اسرار عالم رسیده است دیگر دین خدا و اعتقادات چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟ و به این ترتیب علم و دانش بشری جای خدا و دین و اعتقادات را گرفت و بشر را نسبت به آنها بی‌نیاز کرد. 🔹 سپس، نویسنده با این پرسش‌ها با مخاطب سخن می‌گوید: «سؤال؛ شما چه فکر می کنید؟ آیا داستان از همین قرار است؟ آیا علم و دانش جای خداوند را در عالم بیرون و درون بشر گرفته است؟ آیا با پیشرفت علم و دانش بشر از اعتقاد و باور نسبت به خداوند بی نیاز شده است؟ آیا اساساً علم و دانش با اعتقاد به خداوند در تضاد و تعارض است؟ برای رسیدن به پاسخ درست ابتدا باید فضا را کاملاً روشن و شفاف کرد. یعنی چه کار باید کرد؟». 🔸 شجاعی، در بخش دیگر از کتابش مخاطب را با یکی دیگر از شبهات ملحدان جدید که «دین را منشأ شر و عقب ماندگی کشورهای مسلمان، و خداناباوری و بی‌دینی را عامل توسعه و پیشرفت کشورهای توسعه یافته می‌دانند»، به چالش می‌کشد و سپس به تبیین پاسخ می‌پردازد. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تکامل‌گرایی خداباور ✂️برشی از مدرسهٔ پاییزه «آشنایی و نقد الحاد جدید» (۱۳) 🎙دکتر علی شهبازی 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
4_02.mp3
64.21M
| نقد الحاد مدرن 🎙دکتر محمدعلی وطن دوست (عضو هسته علمی نقدنئوآتئیسم) جلسه یکم، ۴ مرداد ۱۴۰۳ 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اهداف پیامبر از تشکیل نظام اسلامی 🔸 بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ 🗓به مناسبت ۲۸ صفر، رحلت پیامبر اکرم (ص) 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
5_01.mp3
62.24M
| نقد الحاد مدرن 🎙دکتر محمدعلی وطن دوست (عضو هسته علمی نقدنئوآتئیسم) جلسه دوم، ۴ مرداد ۱۴۰۳ 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|وبگاه|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
🖼 | مقابله با فرق انحرافی در سیره امام رضا علیه‌السلام 🗒 ورق بزنید 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |