eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
65 ویدیو
51 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
گزیده‌ای از مقالهٔ «تفاوت‌های جنسیتی از دیدگاه اسلام و فمینیسم»، سیده معصومه حسینی، نشریهٔ «مطالعات راهبردی زنان»، شماره ۲۳ 🔹 «فمینیسم» از ریشه لاتینی"femina" به معنای زن یا جنس مؤنث اخذ شده است؛ شناخت فمینیسم و آگاهی به تطورات آن مستلزم شناخت با دوره‌های فکری آن است که به سه موج اول، دوم و سوم مشهور است؛ در همه این رویکردها این اعتقاد مستتر است که زنان به دلیل جنسشان، اسیر بی‌عدالتی هستند. 🔸 فمینیسم در دنیایی ظهور کرد که هر گونه اعتقاد به یک امر مطلق و فراسوی زمان و مکان زیر سؤال رفته بود. جایگزین‌شدن انسان به‌جای خدا و اصالت انسان به‌جای اصالت الهی راه را به جایی کشاند که با جاری‌شدن فلسفه کانت، پذیرش هر گونه حقیقتی خارج از انسان، مخدوش گردید. 🔹 براین‌اساس، هیچ عینیتی ورای ساخته انسان وجود ندارد؛ بلکه این افراد هستند که بر طبق شاکله‌های ذهنی خویش که ناشی از عرف، مذهب و...است مسائلی را نسبت می‌دهند و از آن برداشت عینیت می‌کنند. 🔸 بر حسب این دیدگاه، مطلق‌گرایی رخت برمی‌بندد و نسبیت‌گرایی حاکمیت پیدا می‌کند و تفسیر هر علمی منوط و وابسته به مفسر آن می‌گردد که یکی از این علوم، جامعه‌شناسی است که بر طبق این رویکرد، این‌گونه تفسیر می‌شود: «دیدگاه‌های جامعه‌شناسان همواره جانب‌دار است»؛ یعنی همواره از موضعی خاص به بررسی رویدادها می‌پردازد. ✍️ گزینش: سرکار خانم حوریه چراغچی؛ عضو گروه «مدرسه علم و دین» 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید؛ ایتا | تلگرام |سایت
31.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ضرورت مواجههٔ علمی با الحاد جدید (۲) ✂️برشی از مدرسهٔ پاییزه «آشنایی و نقد الحاد جدید» (۲) 👤استاد: دکتر عباس جوارشکیان 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید؛ ایتا | تلگرام |سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برشی از مستند اخراج شده (مطرود) Expelled ⏫ مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|
(۶) آیا دعوا و منازعه میان علم و خدا (دین) است؟ 🔺دکتر جان کارسون لنوکس (John Carson Lennox) استاد ریاضی دانشگاه آکسفورد می‌گوید: منازعه میان علم و اعتقاد به خدا وجود ندارد چون اگر چنین باشد باید همه دانشمندان بی‌دین و آتئیست باشند، بلکه نزاع دانشمندان بر روی جهان‌بینی است. آنچه به مردم گفته می‌شود این است که اول، علم مطرح می‌شود و بعد سایر دیدگاه‌ها، در حالیکه مسئله برعکس است؛ اینکه ابتدا جهان‌بینی مطرح می‌شود و روی تفسیر از علم تأثیر می‌گذارد [و سوگیری می‌کند و به علم جهت می‌دهد]. وی همچنین تأکید می‌کند: پذیرفتن اعتقادات، بهترین راه برای رسیدن به بحث منطقی است و من به شدت طرفدارش هستم. [این در حالی است که این دانشمندان از اعتقادات و خدای کتاب مقدس یهودیت و مسیحیت سخن می‌گویند که ذات و صفات خداوند مورد تحریف قرار گرفته است] 🔺دکتر استیون سی مه‌یر (Stephen C. Meyer) معتقد است: دو جهان‌بینی برابر هم قرار گرفته است؛ یکی می‌گوید «طراحی هوشمند» و دیگری می‌گوید «فرایندهای خودبخودی» و هر دو هم پشتوانه‌های دینی، فلسفی و علمی مخصوص خودشان را دارند. بنابراین نمی‌توان گفت یکی از این دو نظریه علمی است و دیگری علمی نیست! وی سپس اینگونه اظهار تأسف می‌کند: من به حال کسانی که در جهان‌بینی خودشان حبس شده‌اند، تأسف می‌خورم! تا حدی که حاضر به شنیدن هیچ نظریه دیگری نیستند. پایه‌گذاران علم مدرن همچون نیوتن، رابرت بویل، کپلر و گالیله بیشتر این دانشمندان نه تنها به خدا اعتقاد داشتند بلکه به نظر من عقیده آن‌ها به خدا در کار هم به آن‌ها کمک می‌کرد. 🔺جان پوکینگ هورن (John Polkinghorne) استاد ریاضی فیزیک دانشگاه کمبریج (فیزیکدان و متکلم مشهور انگلیسی و از پیشگامان عرصه علم و الهیات) می‌گوید: کسانی که معتقد هستند علم می‌تواند همه مسائل این جهان را توضیح دهد و می‌گویند دین اشتباه است و در نتیجه خدایی هم وجود ندارد [امثال ریچارد داوکینز]، به هیچ وجه علمی حرف نمی‌زنند بلکه حرفهایشان متافیزیکی است و باید با دلایل متافیزیکی، نه علمی از مواضع خودشان دفاع کنند. 🔺استیو فولر (Steve Fuller) فیلسوف و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه وار ویک (War wick) می‌گوید: با آنکه من آدم چندان معتقدی نیستم و خودم را انسان‌گرا [اومانیست] می‌دانم، بنظرم این مسئله پیام بسیار بدی برای افراد مذهبی که به علم علاقه دارند، دارد؛ اینکه برای کار روی علم حتما باید عقاید مذهبی خودشان را فراموش کنند! شما می‌توانید مذهبی باشید و کارهای علمی خوبی هم انجام بدهید و معمولا دین و علم می‌توانند کنار هم باشند. ✍️ احمد منصوری 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید |ایتا|تلگرام|سایت|
40.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | بی‌حجابی؛ ریشه‌ها، واقعیّت‌ها نقش مبلّغین فرقه‌های انحرافی و مروّجین آزادی‌های بی حدّ و حصر در ترویج بی‌حیایی و بی بند و باری 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 🎙آیت الله جوادی آملی: این شش ماه اخیر عمر سالار شهیدان به تمام گذشته و آینده فروغ داد وگرنه اگر این شش ماه اخیر و جریان کربلا هم نبود، کسی حسین ‌بن ‌علی(علیهما السلام) را به عنوان یک عالم مذهبی هم نمی‌شناخت... 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 چیستی الحاد علمی؛ مروری بر بنیادی‌ترین مفاهیم ✂️برشی از مدرسهٔ پاییزه «آشنایی و نقد الحاد جدید» (۳) 👤استاد: دکتر ابراهیم آزادگان 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید؛ ایتا | تلگرام |سایت
🖼 | 🔹آیت‌الله بهجت قدس‌سره: بکاء[گریه] در مصائب اهلبیت علیهم‌السلام و به‌خصوص سیدالشهدا علیه‌السلام، شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست؛ یعنی افضل از آن در مستحبات نیست! 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
23.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | از عیش و نوشِ خودخواهانِ خداناباور تا ژستِ همدردی با فقرا در آغازِ ماه محرّم! ❗️منطق آتئیست‌ها در این ایّام: نذری که به فقرا می‌رسد غفلت از فقراست امّا سفرهای خارجی و اسراف و عیش و نوشِ خودهانِ خداناباور، آزادی‌ست و به کسی ربطی ندارد! 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | 🎙 رهبر معظم انقلاب: خود ماجرای عاشورا جنگ و حماسه است اما وقتی شما به بافت اصلی این حادثه‌ی حماسی نگاه می‌کنید، می‌بینید که عرفان و معنویّت هست... 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |