eitaa logo
شاگردان امام‌صادق علیه‌السلام
434 دنبال‌کننده
886 عکس
173 ویدیو
155 فایل
دانش آموختگان‎ مکـتب امام صــادق(علیه السلام)
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید علی سیفی" ✔️نوجوانی بیش نبود. داشت می‌گرفت. یکی از همسایه‌ها به شوخی گفت: "چرا زود به زود وضو می‌گیری؟" گفت: الوضو بودن خیلی فوائد دارد، صورت را نورانی می‌کند، روزی را زیاد می‌کند و از هر قطره‌ی آبش، فرشته ای به وجود می آید که تا موقع مرگ برای انسان استغفار می‌کند. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، شرط استفاده باطنی از کریم استاد محمدرضا عابدینی 🔸 نگاه ما به قرآن به عنوان یک موجود زنده است. برای ارتباط با این موجود زنده باید رابطه‌ای متفاوت داشت و مراقبه‌های خاصی را انجام داد. یکی از مراقبه‌ ها طهارت داشتن است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ در 🏷 ، مسیر و غایت الهی انسان در 🔸 انسان دو بار با خطاب "یا ایها الانسان" در مورد خطاب قرار گرفته است و هر دوبار خداوند او را به و از مقام رب خویش به خاطر متذکر شده است. 🔸 یک بار او را به مقام ربوبیت الهی در مبدا و خلقت و علت فاعلی خویش متذکر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) 🔸 بار دیگر به مقام ربوبیت الهی در مقصد و معاد و علّت غایی خویش متذکّر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيه" (انشقاق: ۶) 🔸 این دو خطاب به ما انسان‌ها متذکر می‌شود که "إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ" (بقره: ۱۵۶) یعنی ما هم در مبدا و خلقت از ربوبیت الهی بهره مندیم و از سوی او آمده و به او مرتبط هستیم (إِنَّا لله) و هم در و رجعت به ربوبیت الهی سیر کرده و به سوی او در حرکت هستیم (إِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ). 🔸 خداوند مدبّر و مربّی انسان است هم در ایجاد و خلق، خلقت او را تدبیر کرده و هم در استکمال و معاد هدایت او را به مقصد تدبیر می کند. انسان در این میانه تنها با توجه به این مبدا (قبل از دنیا) و (بعد از دنیا) است که قدر و منزلت خویش را در دنیا می‌داند. کما اینکه امیر المومنین (ع) فرمود: رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً أَعَدَّ لِنَفْسِهِ وَ اسْتَعَدَّ لِرَمْسِهِ وَ عِلْمَ مِنْ أَيْنَ وَ فِي أَيْنَ وَ إِلَى أَيْنَ (الوافی، ج ۱، ص ۱۱۶) خدا رحمت کند انسانی را که آمادگی کسب می کند و لوازم حرکت خود را فراهم می کند و می داند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا می‌رود. یعنی به مبدا، مسیر و غایت خود واقف است. 🔸 این توجه به مبدا مسیر و غایت انسان لازمه تربیت و انسان است. فارغ از اینکه انسان فرد باشد یا جمع! 🔸 در اعتقادات دینی ما، اعتقاد به توجه به مبدا انسان، اعتقاد به نبوت و دین توجه به مسیر و برنامه تربیتی انسان در این مسیر و اعتقاد به معاد توجه به مقصد و غایت انسان را شامل می شود. 🔸 این سه اصل همان اصول مسلم دین است که فرد و باید بدان معتقد باشند و این اعتقاد نباید صرفا یک اعتقاد ذهنی و کلی باقی بماند بلکه دایم و انسان در تک تک اعمال و برنامه های او است‌. 🔸 پس هر عملی و برنامه ای در با نگاه توحید محور دین مدار و معاد باور باید شکل گیرد تا در مسیر سعادت انسان جایابی شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید حسن طهرانی مقدم" ✔️ بود.. موقع خیلی‌ها می‌رفتند بگیرند ولی حسن اذان و اقامه را می‌گفت و نمازش را شروع می‌کرد می‌گفت: "زمین جایِ جمع کردن ثوابه! حیف زمین خدا نیست که آدم بدون وضو روش راه بره..؟" ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
Untitled Session 12_mixdown.mp3
3.16M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 اگر با اُنس گرفتیم، آن‌وقت این فرصت و این مجال پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون جواب بدهند. منظور از سؤالات، شبهه‌ها نیست؛ منظور سؤالاتِ درباره‌ی زندگی است، زندگی کردن. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ در 🏷 خطاب "" در 🔸 دومین خطاب عام قرآن بعد از "یا ایها الانسان" که امتداد همین خطاب است، "یا ایها الناس" است. "ناس" اسم جمع انسان است که برخی آن‌را از غیر لفظ و انسان می‌دانند (جامد غیر مصدری) (المنجد، ج ۱، ص ۶۸) به معنای جمع انسان ها یا همان مردم (دستور اللغه ج ۱، ص ۷۵۶). لذا برخی معتقد هستند که "ناس" اگر چه اسم جمع است و به جمع انسان‌ها خطاب می‌شود اما هم ریشه واژه انسان نیست و از ریشه "نَوس" به معنای اضطراب گرفته شده است (جمهره اللغه ج۲، ص ۸۶۳). 🔸 بر این اساس "ناس" به معنای افراد انسانی هستند که دارای تذبذب و پراکندگی هستند. یعنی در عین داشتن هویت و خطاب واحد (ماهیت واحد انسانی) دارای تشتت و پراکندگی هستند. همچون ذرات معلق در هوا که حرکت کاتوره‌ای و پراکنده دارند و یک جهت و یکسان نیستند (شمس العلوم، ج۱۰، ۶۷۹۹). 🔸 "ناس" جهت وحدت در هدف ندارد و اگر این افراد جهت و مقصد داشته باشند امت تلقی می شوند. کما‌اینکه "ناس" در بیان در ابتدا امت بوده‌اند و پس از آن متشتت و متفرق شده اند (سوره بقره؛ آیه ۲۱۳). 🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" در قرآن، خطاب به جمیع افراد انسانی است با همه اختلاف هویه و تشتت آرا و افکار که همه افراد مومن و کافر، فرد و جمع و.. را در بر می‌گیرد. اما به حیث کثرت و تشتت و جمع انسان ها بودن ایشان توجه دارد. به خلاف واژه انسان که شاید تبادر معنایی منصرف به فرد انسانی داشته باشد. 🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" مانند "یا ایها الانسان" عموم انسان ها را در بر می‌گیرد اما توجه اصلی به حقیقت و معنای انسانیت مشترک در افراد نیست. بلکه انصراف و توجه به کثرت و تشتت افراد انسان در اغراض و جهات دارد علی رغم اینکه آنها همه نوع واحد و انسان هستند و خطاب واحدی دارند. 🔸 خطاب "یا ایها الناس" از جهت توجه به کثرت افراد انسانی از خطاب "یا ایها الانسان"، یک گام به فضای نزدیک تر است و توجه به جمع انسان ها با همه تشتت و تفرق ایشان دارد و قصد دارد آنها را به یک جهت وحدتی سوق دهد. حداقل این توجه به همین خطابات الهی است حتی پیش از عمل به آنها. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید سید قاسم فضلی" ✔️ یک روحانی ۱۶ ساله بود. پدرش می‌گوید: "برای کارهایش برنامه ریزی داشت. دائما خدا را در نظر داشت و بود و در نامه‌ای سفارش کرد که همیشه بگویید و پیوسته با باشید." ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 در استاد محمدرضا عابدینی 🔸 از جمله ، منزل است. ما می‌خواهیم با همسفر شویم و خود را بواسطه قرآن محقق کنیم. یعنی اگر کسی باور کرد قرآن حی باشعوری است که انسان را سیر می‌دهد، در هر منزلی با این حقیقت زنده، فوایدی برای او ایجاد می شود. منزل استعاذه هم یکی از منازل است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید محمدرضا میدان‌دار" ✔️ آخر شب بود.. نشسته بود لب حوض و داشت می‌گرفت. مادر بهش گفت: "پسرم، تو که همیشه نمازت را اول وقت می‌خوندی، چی شده که...؟! البته ناراحت نباش، حتما کار داشتی که تا حالا نمازت عقب افتاده." محمد رضا لبخندی زد و بعد از این که مسح پاشو کشید، گفت: "الهی قربونت برم مادر! نمازم رو سر وقت، مسجد خوندم. دارم می‌کنم تا با وضو بخوابم؛ شنیدم هر کس قبل از بگیره و با وضو بخوابه، ملائک تا صبح برایش عبادت می‌نویسند." ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد انس با قرآن(قسمت۱۰).mp3
5.04M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 این که گفته می‌شود از درس زندگی بیاموزیم معناش این نیست که بایستی ما قوانین راهنمایی و رانندگی را در قرآن پیدا کنیم. قرآن ذهن ما را به معارف عالی مزین می‌کند. وقتی انسان ذهنش با معارف عالی بالا رفت، می‌تواند همه چیزهای عالم را بفهمد. این یعنی از قرآن آموختن... ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید مصطفی یوسفی" ✔️ عادت های خوبی داشت. یکی از عادت‌هایش این بود که هر وقت می‌خواست از خانه خارج شود، اول می‌گرفت و بعد بیرون می‌رفت. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
16.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 استاد محمدرضا عابدینی 🔸 اعمالی که خدای سبحان در دین ما قرار داده است، گاه آنقدر ضرورت ذاتی‌ انسان بر آنها قائم است و ذات انسان به این اعمال بستگی دارد، که برای آنها قضا قرار داده است و اگر این اعمال دچار اختلالی شوند برای آنها جبران قرار داده. مثل واجبات؛ که اگر ترک شوند برای آنها قرار داده است. یکی از واجبات است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇