eitaa logo
شاگردان امام‌صادق علیه‌السلام
440 دنبال‌کننده
827 عکس
142 ویدیو
154 فایل
دانش آموختگان‎ مکـتب امام صــادق(علیه السلام)
مشاهده در ایتا
دانلود
عهد انس با قرآن(قسمت۲).mp3
17.37M
📻 سلسله : آیت الله ضیاء آبادی 🔸 ما نقص بزرگی که در زندگی دینی داریم این است که ما زیاد می‌خوانیم و زیاد ارتباط داریم ولی با مقاصد و محتویات قرآن آشنایی نداریم. 🔸 اگر در قرآن نمی‌کنیم خداوند توبیخ می‌کند. در قرآن می‌فرماید: "افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوبهم اغفالها" تنها به تلفظ و صدای خوب اکتفا نکنید بلکه در معانی قرآن تدبر و تفکر کنید. 🔸 بعضی تدبر دارند اما دلشان قفل است. چیزی وارد دل نمی‌شود. در اثر اعمال بد قفل به دل می‌نشیند. وقتی دل قفل بخورد دیگر هیچ نغمه‌ای به گوش نمی‌رسد و نور خورشید در آن منعکس نمی‌شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی عهد انس با قرآن 🏷 بر بودن 🔸 قرآن کریم علاوه بر اینکه عهدی الهی در انسان با خداوند متعال است، عهدی است جمعی و جمعی بودن آن نیز دلیل متقن دارد. اولاً: به اینکه در مقام همه انسان ها به صورت جمعی بر عهد الهی "قَالُواْ بَلَىٰ" گفتند تصریح (اعراف: ۱۷۶) و بر بنی آدم تاکید کرده است "أَلَمۡ أَعۡهَدۡ إِلَيۡكُمۡ يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ أَن لَّا تَعۡبُدُواْ ٱلشَّيۡطَٰنَۖ إِنَّهُۥ لَكُمۡ عَدُوّٞ مُّبِينٞ وَأَنِ ٱعۡبُدُونِيۚ هَٰذَا صِرَٰطٞ مُّسۡتَقِيمٞ" (یس؛ ۶۰ و ۶۱) ثانیاً: خطاب های جمعی مکرری خطاب به مردم، امت ها و.. دارد که از جمله مهمترین آنها خطاب جمعی مومنین با "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ" است که بیش از هشتاد بار در قرآن تکرار شده است. و را خطاب قرار می‌دهد. تا حدی که مرحوم علامه طباطبایی (رض) می فرماید: "هیچ دین و کتاب آسمانی به اندازه اسلام دعوت به حیات جمعی نکرده است." ثالثاً: از طرفی پیامبر اکرم (ص) قرآن کریم را مصداق حبل الله یا ریسمان آویخته ای که تمسک به آن انسان را به خداوند متعال مقرّب می سازد می دانند و می فرمایند: "إِنَّ هَذَا اَلْقُرْآنَ هُوَ حَبْلُ اَلله" و از طرف دیگر خود قرآن امر کرده است که تمسک به حبل الله جمعی صورت پذیرد: "وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعٗا وَلَا تَفَرَّقُواْۚ" یعنی امر می کند به اینکه به صورت جمعی و با و ایمانی به قرآن به عنوان حب الهی چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید. (آل عمران: ۱۰۳) رابعاً: نزول قرآن و سایر کتب آسمانی را برای انبیا و ایجاد توحیدی دانسته است (بقره؛ ۲۱۳). 🔸 پس است و امر تمسک به قرآن به صراحت قرآن امر جمعی و جامعه ساز است و باید بر دعوت به بر محور قرآن و توجه ویژه داشت. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "آیت الله جوادی آملی (حفظه‌الله)" ✔️ دائما با وضو باشید این خیلی اثر دارد. اینکه اهل بیت (علیهم‌السلام) گفتند: دائما با باشید روزی شما زیاد می‌شود، روزی تنها به معنای نان و آب نیست؛ علم نیز روزی است، عقل روزی است، فضیلت روزی است. این خیلی اثر دارد، از همین راه‌ها شروع می‌شود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، استاد محمدرضا عابدینی 🔸 قرآن کریم عهد خدای سبحان است. امیرالمومنین علیه السلام به محمدبن حنفیه وصیت نمودند: "بر تو وصیت می‌کنم تا به عمل کنی و شب و روز با آن انس بگیری؛ زیرا قرآن عهد خدای سبحان است به بندگانش. لذا واجب است تا هر مسلمانی هر روز به عهد خود مراجعه کند. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی عهد انس با قرآن 🏷 دریافت پیام های اختصاصی از از طریق و در آیات 🔸 یکی از لوازم بهره بردن از این است که انسان باور کند که قرآن کتاب همه انسان ها است و تک تک آیات آن برای هدایت تک تک افراد انسان جایگاه ویژه دارد. 🔸 قرآن کریم تصریح دارد به اینکه"تِبۡيَانٗا لِّكُلِّ شَيۡءٖ وَهُدٗى وَرَحۡمَةٗ وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُسۡلِمِينَ" است (نحل؛ ۸۹). یعنی هر آنچه برای هدایت و بشارت مومنین لازم است در این کتاب هست. لذا امیرالمومنین(ع) فرمود: "تَدَبَّرْ آيَاتِ اَلْقُرْآنِ وَ اِعْتَبِرْ بِهِ فَإِنَّهُ أَبْلَغُ اَلْعِبَرِ" یعنی درقرآن تدبر کنید و از آن عبرت بگیرید چرا که رسا ترین و بلیغ ترین عبرت ها است.(عیون الحکم و المواعظ، ج۱، ص ۲۰۰). 🔸 با تامل در معنای عبرت می توان به این نکته دست یافت که عبرت به معنای عبور کردن از چیزی و رسیدن به چیز دیگر است مثلا عبرت از یک واقعه و حادثه تاریخی عبور از مصداق تاریخی و درس گرفتن از آن برای امروز خود است. 🔸 عبرت از نیز به معنای عبور به نیاز و درس مربوط به امروز خود و دریافت پیام ویژه و اختصاصی قرآن است. 🔸 از راه و در قرآن ممکن است و انسان با تدبر در قرآن می تواند برای هر نیاز و موقعیت خویش، پیام اختصاصی خود را از قرآن دریافت کند‌. 🔸 یکی از راه‌های و ورود به تدبّر در آیات الهی این است که انسان آیاتی را که قرائت می‌کند، اول خود را مخاطب آن آیات بداند به گونه‌ای که گویا حقیقتاً این آیه برای او نازل شده است و مخاطب این آیه او است. 🔸 «إِنَّمَا يَعْرِفُ‏ الْقُرْآنَ‏ مَنْ خُوطِبَ بِه‏» (بحار الانوار، ج۶، ص ۳۴۹) این روایت شریف از یک جهت به این معناست که شناخت حقیقی قرآن منحصر در معصومین (ع) است که مخاطب اصلی قرآن هستند، و از جهت دیگر نشان می دهد که معرفت به قرآن برای کسی است که خود را مخاطب قرآن قرار بدهد و به میزانی که این تخاطب وجود داشته باشد، شناخت حاصل می شود. 🔸 اگر باور کردیم که خداوند در قرآن کریم به طور اختصاصی با ما صحبت می‌کند، توجه ما به شنیدن کلام الهی بیشتر می‌شود. این باور در وجود ما هر چقدر بیشتر تقویت گردد و محبت ما هرچه بیشتر شود، ارتباط میان ما و قرآن محکم‌تر و ناگسستنی‌تر خواهد شد. 🔸 اگر مخاطبه شخصی قرآن کریم، باورِ انسان شد، دائماً از محضر قرآن کریم، دستور بعد از دستور دریافت می‌کند و برای او جذب بعد از جذب اتفاق می‌افتد. در این صورت، اگر در ظاهر به طور کاملاً اتفاقی از جایی می گذرد و تلاوت آیه‌ای را می‌شنود و یا قرآن را باز می‌کند و آیه‌ای را قرائت می‌کند، باید بداند که مواجهه با این آیات خاصّ اتفاقی نیست؛ بلکه این آیه شریفه هم اکنون با او یک کار ویژه دارد و پیام خاصی را به ارمغان آورده است. 🔸 قرآن تجلّی «حیّ قیّوم» است، و در هدایت گری انسان جلوه این حیات و معیّت قیّومیه حق تعالی است، لذا هر ارتباطی و پیامی متناسب با نیاز و قابلیت انسان در هر مرتبه و هر لحظه است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید عبدالمهدی مغفوری" ✔️ کمتر از او می‌توان عکسی پیدا کرد. این یک تصویر او هم بعد از اوست. می‌گفت: "نمی‌توانم بی‌ وضو باشم." حتی پیش از خوردن غذا، وضو می‌گرفت. آسایش را، با خـدا بودن می‌دانست.. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، استاد محمدرضا عابدینی 🔸 است. در دوران جنگ تحمیلی، گاه مادران را می‌دیدم که نامه فرزند خود را بر چشم می‌کشیدند؛ اگر حتی سواد خواندن نداشتند بازهم نسبت به آن ارزش قائل بودند. 🔸 اگر انسان برای نیز نگاهی به مانند نگاه محبوب داشته باشد، هیچگاه از خواندن آن ملول نخواهد شد. امام رحمةالله علیه می‌فرمودند: «مبادا خیال کنید خواندن قرآن بدون معرفت اثر ندارد؛ زیرا این کتاب از جانب محبوب است.» ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍ توصیه‌های کاربردی 🏷 ، از طریق 🔸 یکی از بهترین راه‌های با ، شروع از آیاتی است که صراحتا ما را مخاطب خود قرار می‌دهد. آیاتی که با "یاایها الانسان" و "یابنی آدم" و "یا ایها الناس" و "یا ایها الذین آمنوا" و.. ما را مخاطب خود قرار می‌دهند. 🔸 بهتر است در این سیر از آیاتی شروع کنیم که عام‌تر هستند؛ مثلا مخاطب "یا ایهاالانسان" فراگیرتر از "یاایهاالذین آمنوا" های قرآن است و در عین حال، ما از آن جهت که انسان هستیم، مخاطب یا "ایها الانسان" نیز هستیم. این خطاب‌های عام مبداء تغییر و توجه ما از همان مرتبه کلی انسان بودن هستند و ما را متوجه ویژگی‌های انسانی خود می‌سازند. 🔸 در مرحله بعد آیاتی که بنی آدم یعنی نوع انسان‌ها از آن جهت‌ که فرزندان آدم هستند را شامل می‌شوند و در مرتبه بعد، خطاب "یا ایهاالناس" که همه مردم از هر صنف و گروهی را شامل می‌شود و در نهایت، خطاب خاص به مسلمانان و مومنین، مسیر خوبی در سیر در برای ما فراهم می‌آورد. 👈 ما در ادامه بر اساس همین سیر، از تدبر در "یا ایهاالانسان‌" های قرآن شروع خواهیم کرد و تا تدبر در "یا ایهاالذین آمنوا‌" ها بحث را امتداد خواهیم داد. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید علی حیدری" ✔️ همیشه با باشید ، بخوانید. حجاب ها را از قلب خود بردارید تا با عالم غیب ارتباط داشته باشید و اسرار غیبی را بدانید و ببینید. نگاه های خود را کنترل کنید تا بتوانید حسین و ائمه شهداء را ببینید و زیارت کنید . ✔️ بینی خود را از بوهای حرام نگه دارید تا بوی حسین (علیه‌السلام‌) و عشق را بشنوید و با زبان خود غیبت نکنید و تهمت نزنید تا بتوانید با مولایتان صحبت کنید. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد انس با قرآن(قسمت۷).mp3
6.83M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 با باید مواجه شد مثل آینه، پاکيزه و براق و بی زنگار تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند. این مطلب همیشه و برای همه یکسان نیست، برای کسانی است که دلشان را پاکيزه کنند باصفای باطن ونفس. باید با ایمان و باور و قبول با قرآن مواجه شد. قرآن را با سستی ازخودمان جدا نکنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و باشیم. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 استاد محمدرضا عابدینی 🔸 اعمالی که خدای سبحان در دین ما قرار داده است، گاه آنقدر ضرورت ذاتی‌ انسان بر آنها قائم است و ذات انسان به این اعمال بستگی دارد، که برای آنها قضا قرار داده است و اگر این اعمال دچار اختلالی شوند برای آنها جبران قرار داده. مثل واجبات؛ که اگر ترک شوند برای آنها قرار داده است. یکی از واجبات است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: علما و اساتید اخلاق "آیت الله سید علی قاضی (رحمةالله علیه)" ✔️ ایشان می گویند ۲۰ سال تمام است که دارم و بی‌وضو نبوده‌ام، الا حین و نخوابیدم مگر با آبی. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد انس با قرآن(قسمت۳).mp3
4.26M
📻 سلسله : آیت الله حسن‌زاده آملی 🔸 جناب امیرالمؤمنین خطاب به پسرش محمدحنفیه می‌فرماید: "مبادا روز و شب بر تو بگذرد و تو در محضر نباشی ولو پنجاه‌ آیه و بدان که عدد درجات بهشت به عدد آیات قران است. 🔸 در به انسان قرآنی می‌گویند: "بخوان و بالا برو.. هراندازه که اهل قرآن هستی به همان اندازه اهل درجات بهشت خواهی بود." ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: "شهید حسن‌علی بخردان" ✔️ در هر شرایطی به خودش واجب کرده بود که داشته باشد. بدون وضو اصلا آرامش نداشت. به خانه‌اش که می‌رفتیم، اگر می‌خواست برود بخوابد، هر ساعتی که بود اول وضو می‌گرفت. توی خدمت هم این عادتش را نگه داشت. ✔️ یکبار توی جاده پرسید: «آب دارید همراهـتان؟» آن‌ها گفتند: «نه». باران می‌بارید. نگاه حسن‌علی به منبع آبی خورد. سریع گفت: «بزنید کنار. من می‌خوام وضو بگیرم.» وضو گرفت و برگشت و گفت: «خیلی راحت شدم.» ✔️ در هوای گرم بندرعباس، همیشه دو دبه برای آب بر می‌داشت. می‌گفت: «یکی برای خوردن، یکی برای وضو!» ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی 🏷 با و فهم پیام قران 🔸 راه بار یافتن به پیام های قرآن تخاطب با قرآن است. تخاطب به معنای مخاطب قرار دادن خود در مقابل آیات قرآن است و برای این منظور باید مسیر مواجهه ما با قرآن مسیر عبرت باشد. به این معنا که قرآن را کتاب تاریخی که نقل حوادث اقوام گذشته و افراد سابق است ندانیم. 🔸 در روایات آمده است که "لَوْ كَانَ إِذَا نَزَلَتِ آيَةٌ فِي قَوْمٍ (او عَلَى رَجُلٍ) ثُمَّ مَاتَ اولئکَ القَوم (او ذَلِكَ اَلرَّجُلُ)، مَاتَتِ اَلْآيَةُ ، مَاتَ اَلْكِتَابُ ، وَ لَكِنَّهُ حَيٌّ يَجْرِي فِيمَنْ بَقِيَ كَمَا جَرَى فِيمَنْ مَضَى" (تفسیر عیاشی، ج۱، ص ۱۰) یعنی اگر آیه ای در مورد قوم یا افراد گذشته باشد و نقل تاریخی صرف باشد تاریخ انقضا داشته و با انقضا و موت افراد و اقوام آیه هم دیگر پیام جدیدی ندارد و مرده است در حالیکه قرآن حی است و هر آیه آن در هر لحظه برای کسی که خود را مخاطب پیام قرآن بداند و قرآن را زنده بداند پیام ویژه و اختصاصی دارد. 🔸 اگر آیه‌ای در مورد قومی آمده است طبق روایات "مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ" (عوالی الئالی، ج۱، ۱۶۵) کسی که وجه شباهتی با آن قوم داشته باشد، مخاطب آن پیام خواهد بود. 🔸 بنابراین، آیات مربوط به بنی اسرائیل در جایی که قرآن وجه مخاطبه با آنان را بهانه گیری و ایرادهای بنی اسرائیلی و چون و چرا کردن در مقابل حکم الهی می داند، اگر ما هم اینگونه باشیم شامل حال ما نیز می‌شود. 🔸 آیات مربوط به نهی از تبرّج زنان پیامبر (ص) اگر زن مومنی تبرّج و خودنمایی داشته باشد شامل حال او نیز می شود و آیات مربوط به عذاب و انذار و تبشیر اقوام برای ما نیز اگر آنگونه باشیم نذیر و بشیر است. 🔸 پس تخاطب با قرآن یعنی به خود گرفتن پیام قرآن. اینکه انسان در هر آیه‌ای به دنبال این امر باشد که این آیه چه پیامی برای او دارد و الان به او چه می گوید؟ 🔸 این نگاه باب و فهم قرآن را بر ما باز می‌کند به شرطی که گوش شنوا داشته باشیم و از جمله کسانی نباشیم که گوش شنوا و چشم بینا و قلب فهیم ندارند و به تعبیر قرآن "لَهُمۡ قُلُوبٞ لَّا يَفۡقَهُونَ بِهَا وَلَهُمۡ أَعۡيُنٞ لَّا يُبۡصِرُونَ بِهَا وَلَهُمۡ ءَاذَانٞ لَّا يَسۡمَعُونَ بِهَآۚ" (انعام ۱۷۹) که اگر اینگونه باشیم پیام قرآن که کتاب انسان سازی است را دریافت نمی کنیم و از انسانیت فاصله می گیریم. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: توصیه عملی علما و اساتید اخلاق "استاد شهید مرتضی مطهری" ✔️ همسر ایشان در احوالات ایشان می‌فرمایند: "در مدت ۲۷ سالی كه با ایشان زندگی كردم در شبانه روز نیم ساعت بی وضو نبودند." ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، سفره الهی استاد محمدرضا عابدینی 🔸 سفره پهن الهی است. این روایتی است نورانی که در ادامه فرموده است: «از این سفره هرچقدر می‌توانید بهرمند شوید.» 🔸 آیت الله بهجت (رضوان‌الله علیه) می‌فرمودند: "هرچیزی که می‌خواهید و برای هرچیزی که می‌خواهید از قرآن کریم بخواهید." لذا باید باور کنیم. برکات قرآن و تمام اعجازهای آن مسلتزم ماست. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی 🏷 متقین و 🔸 قرآن کریم خود را کتاب هدایت معرفی می کند؛ هُدٗى وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُؤۡمِنِين (نمل: ۲) و تصریح می‌کند که کتاب تاریخ نیست و ذکر داستان ها و ماجراهای مختلف برای عبرت گرفتن است: إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكۡرَىٰ لِمَن كَانَ لَهُۥ قَلۡبٌ أَوۡ أَلۡقَى ٱلسَّمۡعَ وَهُوَ شَهِيدٞ (ق: ۳۷) البته در آیات قرآن در ذکر احوال اقوام گذشته تذکری است برای کسی که قلب فهیم داشته باشد و گوش شنوا و اهل عبرت گرفتن باشد. 🔸 پس باید مخاطب قرآن قرار گرفت و پیام قران را شنید و عبرت گرفت. عبرت گرفتن هم اختصاص به امر خاص ندارد. آیات قرآن برای لحظه لحظه امور فردی و اجتماعی ما پیام دارد. 🔸 راز با و دریافت پیام قرآن در قدم اول این است که باور کنیم که هر آیه از قرآن برای هر لحظه از زندگی انسان پیام ویژه و اختصاصی دارد. پیام قرآن ارسال می شود و فرستنده دائما در حال پیام فرستادن است، حتی اگر انسان آن پیام را دریافت نکند و گیرنده ضعیف باشد. 🔸 به تعبیر امام خمینی (ره) یکی از مهمترین موانع و حجاب ها در دریافت حقایق معنوی، حجاب انکار است. اگر انسان قلب خود را قفل کند و گوش خود را ببندد، پیام قرآن را نخواهد فهمید. 🔸 قرآن کتاب است اما کسانی را که به هدایت او توجه نمی کنند و پیام او را نمی شنوند و کفر می ورزند (یعنی روی حق و پیام حق را می پوشانند) را هدایت نمی کند چرا که "أُوْلَـٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ طَبَعَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ وَسَمۡعِهِمۡ وَأَبۡصَارِهِمۡۖ وَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡغَافِلُونَ"(نحل: ۱۰۸) آنها کسانی هستند که خداوند بر قلب و گوش و چشمشان قفل زده چرا که آنها بی توجه و غافل هستند. 🔸 در مقابل همین کتاب "هُدٗى لِّلۡمُتَّقِين" (بقره: ۲) است و مومنین متقی را هدایت می کند. دلیل این هدایت را امیر المومنین در خطبه متقین خطاب به همّام در ذیل اوصاف اختصاصی متقین بیان کرده است. می فرماید: "فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنُوا إِلَيْهَا طَمَعاً وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ وَ إِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِيقَهَا فِي أُصُولِ آذَانِهِمْ (نهج البلاغه: خطبه همام۱۹۳) یعنی متقین کسانی هستند که با قران تخاطب دارند و پیام قران را می شنوند لذا وقتی به آیه‌ای می‌رسند كه در آن بشارتى هست، به آن ميل كنند و در آن طمع می بندند چنانكه گويى آن بشارت و تشویق الهی در برابر چشمانشان جاى دارد، جانهاشان به شوق ديدار سر مى‌كشد و وقتی که به آيه‌ای می‌رسند كه در آن وعيد عذاب است، گوش دل به آن مى‌سپارند و چنانکه گویی بانگ جوش و خروش جهنم در گوششان پيچيده است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید محمد بلباسی" ✔️ ساعت ۹ صبح بود و برف می‌بارید و هوا به‌شدت سرد بود..! متوجه‌شدم که محمد‌ درحال بازکردن بندِ پوتینش است؛ با تعجب پرسیدم: چکار می‌کنی..؟! گفت: می‌خواهم وضو بگیرم گفتم: الان توی این هوا؟ گفت: علامه‌ حسن‌زاده میگن: تمام محیط‌ زیست و تمام موجوداتِ عالم، پاک و مطهر هستند؛ پس ما هم که داریم به عنوان یک موجود زنده روی این کره‌ خاکی راه می‌ریم باید پاک و مطهر باشیم و به زمین صدمه نزنیم. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
عهد انس با قرآن(قسمت۴).mp3
4.47M
📻 سلسله : آیت الله مصباح یزدی 🔸 اهتمام دارد به اینکه بیان کند که آنهایی که آمادگی دارند وقتی قرآن می‌خوانند یک حالت انفعال در وجودشان ایجاد می‌شود. وقتی از معانی قرآن متأثر می‌شوند به سجده می‌افتند و اشکشان جاری می‌شود. 🔸 کسانی که قرآن را حق می‌دانند و باور دارند، می‌دانند که این بزرگترین هدیه‌ی الهی است. متاسفانه بعضی فقط قرآن را می‌خوانند و توجهی ندارند و انفعالی در آنها ایجاد نمی‌شود و این بخاطر قساوت قلبشان است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
✍️ توصیه‌های کاربردی 🏷 ، تدبر در انسان و تدبّر در جهان 🔸 در ، نتیجه و _با_قرآن است. قرآن تصریح می کند که کسی که بر قلب خویش قفل زده باشد نمی تواند تدبر در قرآن داشته باشد: "أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلۡقُرۡءَانَ أَمۡ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقۡفَالُهَآ"(محمد: ۲۴) 🔸 برای فهم تدبّر باید دانست که نسبت با مانند نسبت با است. تعلّم در واقع پذیرش تعلیم معلّم است. تدبّر هم دریافت و پذیرش تدبیر مدبّر است. 🔸 قرآن کریم کتابی است که از مقام کتاب مبین و علم الهی تدبیر شده و نازل شده و به صورت قرآن عربی در اختیار ما است برای تعقل و فهم ما: "وَٱلۡكِتَابِ ٱلۡمُبِين إِنَّا جَعَلۡنَاهُ قُرۡءَانًا عَرَبِيّٗا لَّعَلَّكُمۡ تَعۡقِلُونَ" (زخرف ۲و۳) و این کتاب تفصیل یافته علم و حکمت الهی در قالب زبان و الفاظ است. "كِتَابٌ أُحۡكِمَتۡ ءَايَاتُهُۥ ثُمَّ فُصِّلَتۡ مِن لَّدُنۡ حَكِيمٍ خَبِيرٍ" (هود: ۱) 🔸 همانگونه که تدبیر الهی در عالم هستی نیز نازل شده و جاری است، پس این تدبیر و نزول امر حکیمانه الهی تا تفصیل آیات هم در آیات قرآن و هم در آیات انفسی (درون انسان) و هم در ایات آفاقی (عالم هستی) و هم در آیات قران بر هم منطبق است: "يُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ يُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَاتِ" (رعد:۲) و خداوند حقانیت آیات قرآن را در نشانه های خود در عالم خلقت و در احوال درونی انسان به او نشان می دهد. 🔸 پس برای دریافت پیام های الهی در زندگی باید در قرآن تدبّر کرد و برای فهم آیات قران باید در سراسر هستی و زندگی خویش تدبّر کنیم. بدون تدبّر در خود و در عالم هستی نمی توان به تدبّر در قرآن رسید و بالعکس چرا که خداوند حقانیت آیات خویش را در انسان و جهان هستی به او نشان می دهد: "سَنُرِيهِمۡ ءَايَاتِنَا فِي ٱلۡأٓفَاقِ وَفِيٓ أَنفُسِهِمۡ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمۡ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ" (فصلت: ۵۳). 🔸 پس راه فهم تدبیر حکیمانه الهی، باور به تطابق کتاب تکوین یعنی عالم هستی با کتاب تدوین یعنی قرآن و تطابق هر دو با وجود انسان است. تدبر در قران در صورتی ممکن است که معتقد باشیم به اینکه خداوندی که مدبّر عالم هستی است، مدبّر من انسان نیز هست و مدبّر قرآن کریم نیز هست. پس همانقدر که خداوند در هستی آیات خود را به اهل یقین نشان می دهد در وجود خود ما و زندگی ما نیز آیات خود را آشکار می کند. پس آیات الهی همانگونه که در قرآن جلوه کرده در جهان و انسان نیز متجلی است، فقط چشم بینا لازم است: "وَفِي ٱلۡأَرۡضِ ءَايَٰتٞ لِّلۡمُوقِنِين وَفِيٓ أَنفُسِكُمۡۚ أَفَلَا تُبۡصِرُونَ" (ذاریات: ۱۹ و ۲۰) 🔸 فهم این چینش و تدبیر حکیمانه الهی و راه یابی لایه لایه به حکمت الهی نهفته در قرآن که همان پیام حیاتبخش قرآن است، تدبّر نام دارد. اگر هستی اختلاف ندارد و بر تدبیر الهی است قران هم حکیمانه است. و کسی که حکمت و تدبیر الهی را در هستی گم کند در قرآن نیز به تدبّر صائب نمی رسد. چرا که مدبّر یکی است و هر دو بر علم و تدبیر الهی بدون اختلاف و بدون اشکال هستند: "أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلۡقُرۡءَانَۚ وَلَوۡ كَانَ مِنۡ عِندِ غَيۡرِ ٱللَّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ ٱخۡتِلَٰفٗا كَثِيرٗا" (نساء: ۸۲) ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
🌿سلسله بحث هایی کاربردی از اسـتـاد عـابدیـنی با موضوع تخاطب و تدبر در قــرآن ✅ 1. 🏷 دریافت پیام های اختصاصی از از طریق و در آیات https://eitaa.com/emam_sadegh_boj/10927 2. 🏷 ، از طریق https://eitaa.com/emam_sadegh_boj/10930 3. 🏷 با و فهم پیام قرآن https://eitaa.com/emam_sadegh_boj/10937 4. 🏷 متقین و https://eitaa.com/emam_sadegh_boj/10940 5. 🏷 ، تدبر در انسان و تدبّر در جهان https://eitaa.com/emam_sadegh_boj/10944 ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید محمودرضا بیضایی" ✔️ همیشه با بود. موقع شهادت هم با وضو بود. دقایقی قبل از شهادتش وضو گرفت‌ و رو به من گفت: ان شاءالله آخریش باشه.. و آخریش هم بود. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، موجود زنده و با شعور استاد محمدرضا عابدینی 🔸 همه هستی زنده است و درحال تسبیح خداوند است. اما برخی موجودات رابطه ویژه‌ای با خدای خود دارند. کریم یکی از چیزهایی است که با خداوند رابطه شدید دارد. اگر باور کنیم که قرآن از جانب حی قیوم است، خود قرآن نیز حی و قیوم است. ◇【 @emam_sadegh_boj 】◇