eitaa logo
نقد تحریفات امامت
83 دنبال‌کننده
13 عکس
6 ویدیو
4 فایل
متاسفانه در عصر غیبت، مفهوم والای امامت دچار تحریفاتی گشته که از آنچه در اعتقادات پاک شیعه در طی قرون متمادی شناخته میشد، فاصله گرفته است...
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 📛این ها که نمی شود حاکم باشند! سخنی از امیر المؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه و دیگر منابع: 🔸«خداوندا! خود می دانی از جانب من رقابتی برای به چنگ آوردن سلطنت نبود، و خواستار فضولات بی ارزش (از دنیا) نبودم... تنها برای این [حکومت را پذیرفتم] که نشانه های دینت را [به جایگاه خود] برگردانم، و صلاح را در آبادی هایت آشکار سازم؛ تا بندگان ستم کشیده ات در امن و امان باشند، و حدود رها شده ات پابرجا گردد. خداوندا! تو می دانی که من اول کسی بودم که روی به سویت آورده و دعوتت را پاسخ گفتم. هیچ کس جز پیامبرت (صلی الله علیه و آله) از من پیشی نگرفت». 🔸«به درستیکه حاکمی که بر خون [و جان مردم] و ناموس آنان، غنائم، احکام و حلال و حرام مسلط بوده و پیشوایی مسلمانان و امور مؤمنین را به عهده دارد، نباید بخیل باشد؛ زیرا حرص و طمع به اموال دیگران خواهد داشت؛ و نه نادان باشد، که با جهالتش مردم را به گمراهی بکشاند؛ و نه جفاکار، که آنان را با بد رفتاری از خود براند؛ و نه ترسو، که از گروهی بترسد و آنان را بر دیگران مقدّم بدارد؛ و نه رشوه گیر، که حقوق را پایمال کند؛ و نه رهاکننده ی سنّتها که باعث فجور و بی بند و باری گردد؛ و نه فاسق باشد، که چهره ی دین را بدمنظر و زشت کند....». ❓آبا با این شرایط -به جز امام معصوم- حاکمی یافت می شود؟! 🔹نکته اساسی که در این حدیث اشاره شده، تمرکز بر عصمت و علم کامل امامست که در غیر ایشان یافت نمی شود. اساساً وجه امتیاز و فرق میان مکتب امامیه و عامه همین نکته بوده که متأسفانه پس از قرن ها تلاش پیاپی علمای دلسوز مکتب امامی بر باد فراموشی و دچار تحریف شد... ▪️متن عربی (براساس نسخه نهج البلاغه): اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مِنِّي مُنَافَسَةٌ فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسُ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِأَرُدَّ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ أُظْهِرَ الصَّلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ. اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ فَأَجَابَ لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُكَ. اللَّهُمَّ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ الْوَالِي عَلَى الدِّمَاءِ وَ الْفُرُوجِ وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ مَعَالِمِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ إِمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ وَ أُمُورِ الْمُؤْمِنِينَ الْبَخِيلَ، لِأَنَّ تهمته [نَهْمَتَهُ‏] فِي جَمِيعِ الْأَمْوَالِ. وَ لَا الْجَاهِلُ، فَيَدُلَّهُمْ بِجَهْلِهِ عَلَى الضَّلَالِ. وَ لَا الْجَافِي فُيَنَفِّرَهُمْ بِجَفَائِهِ وَ لَا الْخَائِفُ فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ وَ لَا الْمُرْتَشِي فِي الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَنِ فَيُؤَدِّيَ ذَلِكَ إِلَى الْفُجُورِ وَ لَا الْبَاغِي فَيُدْحِضَ الْحَقَّ وَ لَا الْفَاسِقُ فَيَشِينَ الشَّرْع‏. (خطبه 131، بحار الانوار 74/ 295 به نقل از مناقب ابن الجوزی، مرآة الزمان 6/ 450؛ در ترجمه از دو نقل اخیر بیشتر استفاده شده است). https://eitaa.com/emamat12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ز پا افتاده ما، و تو کریمی صبا گو آورد از تو نسیمی یتیمان تو ایم و بی کس و یار یتیمی درد بی درمان یتیمی تویی بابای ما بیا یابن الحسن مشو از ما جدا بیا یابن الحسن... حاج آقای حفظه الله https://eitaa.com/emamat12
بسم الله الرحمن الرحيم ⚠️چه نیازی به اهل بیت (علیهم السلام)؟! عادی شدن غیبت برای مردم و درنیافتن نیاز به حجّت خدا در برخی روایات هم مورد اشاره و پیشگویی قرار گرفته است. ✳️در روایت امام رضا علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد شده: «قسم به خداوندی که مرا به حق مبعوث کرد، قائم از فرزندان من به عهدی که از او گرفته شده، پنهان خواهد شد تا آن جا که بیشتر مردمان بگویند: خدا را نیازی به آل محمد (علیهم السلام) نیست، ودیگرانی در ولادتش شکّ کنند. پس هر کس آن زمان را درک کرد دینش را محکم بگیرد و نگذارد شیطان با تشکیک بر او دست یابد که از ملّت و آیین من خارج شود، که همان شیطان بود که پدر و مادرتان را از بهشت خارج کرد. و به راستی که خداوند شیاطین را اولیای افرادی قرار داده که ایمان نیاورند». ▪️عن أبي الحسن علي بن موسى الرضا عن أبيه عن آبائه عن علي علیهم السلام قال قال النبي صلی الله علیه وآله: «و الذي بعثني بالحق بشيرا ليغيبن القائم من ولدي بعهد معهود إليه مني حتى يقول أكثر الناس ما لله في آل محمد حاجة و يشك آخرون في ولادته .فمن أدرك زمانه فليتمسك بدينه و لا يجعل للشيطان إليه سبيلا بشكه فيزيله عن ملتي و يخرجه من ديني فقد أخرج أبويكم من الجنة من قبل و إن الله عز و جل جعل الشياطين أولياء للذين لا يؤمنون». 🔷از این روایت شریفه نکات زیر استفاده می شود: ▫️بیشتر مردم در آن زمان، نیازی به اهل بیت علیهم السلام نمی بینند؛ حتّی گروهی منکر ولادت امام زمان علیه السلام می شوند. ▫️این گروه در عین حال در ظاهر اعتقاد به خدا و پیغمبر (ص) هم دارند، چرا که گفته ی آنان این است: «خدا نیازی به اهل بیت علیهم السلام ندارد». پس این افراد، مردمی هستند که می خواهند خلأ نبود امام را با جایگزین های دیگر پر کنند. سياق روایت می رساند احساس بی نیازی از حجّت خدا علیه السلام انحرافی بزرگ و موجب خروج از دین هست (نستجیر بالله). ▫️این انحرافات در اثر طولانی شدن غیبت شکل می گیرد.بنابراین سابقه ای میان شیعیان نداشته و به تدریج میان آنان این افکار آشکار شده و با گذر زمان وضعیّت بدتر می شود. ⬅️در نتیجه تصوّر غلطی خواهد بود که مردم به خودی خود جامعه را آماده ی ظهور گردانند؛ مردمی که اکثریّت آنان منحرف گشته و اساساً نیازی به حجّت خدا نمی بینند چگونه معقول است زمینه ساز ظهور باشند؟! https://eitaa.com/emamat12
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸حکومت همین است که هست! بر اساس روایات فراوان، می دانیم که امورات مربوط به ظهور حضرت مهدی سلام الله علیه به صورت معجزه آسا و با امدادات خارق العاده ی غیبی صورت می گیرد. در شمار زیادی از احادیث بیان شده که امر ایشان، یک شبه اصلاح می شود. «المهدی یصلح الله أمره فی لیلة واحدة» (الغارات2/666، کفایة الاثر/281؛ غیبت نعمانی: 163،228 و 282 و....) اساسا قاعده ی کار هم همین است، زیرا طبیعی است که با 313 نفر ( و یا نهایت ده هزار نفر) نمیشود یک شهر را تسخیر کرد، چه برسد به تمام جهان! اما این واضحات بدیهی را به راحتی می توان انکار کرد، آنجا که قرار باشد اوضاع به هم ریخته ی یک نظام، تطهیر شود! در وصیتنامه ی بنیانگذار، قسمتی را به تطهیر نابسمانی های مشهود در نظام اختصاص داده است. وی در این قسمت اصلاح جامعه ی انقلابی را این چنین به آینده حواله می دهد: «شما آقایان اگر توقع دارید که 👈🏻در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالى متحول شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه‌اى روى نداده است و نخواهد داد. و آن روزى که انشاء الله تعالى مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود. بلکه با کوشش‌ها و فداکاریها، ستمکاران سرکوب و منزوى مى‌شوند». ‼️ گویا در نظر گوینده ی این بیانات، حکومت امام زمان علیه السلام هم، تا سالیان سال با بهانه کردن تحریم و مسئولین فاسد و... اصلاح جهان را حواله به غیب خواهد داد! این چنین است که انتظار ظهور کمرنگ شده و به زمینه سازی دل خوش می کنند... https://eitaa.com/emamat12
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸تجلیات اعجاز در ظهور بقیة الله علیه السلام ❇️ در ادامه ی موضوع بالا، با توجه به برخی ابهامات لازمست توضیح روشن تری عرض شود. 🔸خصوصیت ممتاز حکومت امام معصوم اینست که در پرتو علم فراگیر و عصمت محض صورت گرفته و بدین ترتیب در کمترین زمان ممکن، جامعه را به بهترین رشد مطلوب خواهد رساند. از سوی دیگر در مورد وضعیت ظهور، روایات بیش از حد شمارش وارد شده و مجموع آنان به روشنی معجزه آسا بودن ظهور را می رساند، معجزه ای که به دست الهی صورت گرفته و فراتر از دخالت بشر است. بنابراین مقایسه میان حکومت ایشان با حکومتهای بشری، هرگز صحیح نیست. در ادامه بر اساس مجموعه روایات، فهرستی از اتفاقات اعجازی ظهور ذکر میشود: ✔️ندای آسمانی که همگان می شنوند: که روایات این دسته به تنهایی تواتر اجمالی داشته و بسیار فراوان است، و خود به دسته های مختلفی تقسیم می شود: فریادی آسمانی در ماه رمضان، ندایی که حقانیت امیر المؤمنین علیه السلام را بیان می کند، ندای جبرئیل که ظهور امام علیه السلام را می رساند، ندای خود حضرت علیه السلام و.... ✔️خسف زمین در بیداء: روایات این دسته هم تواتر اجمالی دارد.( فرو رفتن سپاه سفیانی به زمین در منطقه ی بیداء) البته خسف در مناطق دیگری هم نقل شده ✔️رجعت اهل بیت علیهم السلام: که خود از بزرگترین معجزات متواتره است و همچنین رجعت شیعیان و دشمنان خاصّ ✔️جداسازی مؤمنین از منافقین و کفّار: بر پیشانی هر فرد روشن می شود که وضعیت او چگونه است؟ این نیز در روایات مستفیضه ذکر شده ✔️پدیدار شدن حضرت حجت علیه السلام در شمایل جوان، با وجود گذشت چندین صد سال از عمر ایشان؛ روایات این دسته نیز مستفیض یا متواتر است. ✔️اجتماع غیر عادی یاران در اطراف حضرت علیه السلام به شکل طی الارض، يا بر ابرها و... که مستفیض یا متواتر نقل شده ✔️تسخير ابر براي حضرت عليه السلام كه در روايات مستفيض بيان شده و نيز طي الارض ايشان ✔️درآوردن و آتش زدن لات و عزّی که در روایات مستفیض بیان شده است. ✔️پدیدار شدن دستی در آسمان ✔️دست كشيدن بر سر شيعيان و كامل شدن عقول آنان ✔️نيروی غير عادی حضرت عليه السلام و نيز افزودن قوّت اصحابشان به چندين برابر و معجزات دیگر که با اندک مروری بر کتب مهدویت و یا ابواب مربوط به ظهور امام زمان علیه السلام در کتاب بحار فراوان مشاهده خواهید کرد... https://eitaa.com/emamat12
⁉️اگر ولیّ امر داریم، دیگر انتظار چرا؟! (تلنگری از آقای بهجت ره)     ✔️ «با این که روایت: افضل الاعمال انتظار الفرج  (بهترین اعمال، انتظار فرج است.) به نقل عامه هم ثابت است، چگونه ممکن است حکومت و سیادت رؤسای کشورهاي اسلامی، اولوا الامر باشند؟! اگر چنین است، فرج، موجود و حاصل است، دیگر انتظار فرج برای چه؟ آیا با وجود این همه فرج باز هم فرج می خواهیم؟! پس انتظار الفرج یعنی چه؟!». ▪️در محضر بهجت، ج1، ص61 https://eitaa.com/emamat12
بسم الله الرحمن الرحيم 🔷«هیچ پشتیبانی نخواهید یافت...» برای تأیید مطالبی که در مورد لزوم ناامیدی مطلق و احساس اضطرار در عصر غیبت بیان شد لازمست به روایاتی اشاره شود که بیانگر نبود تکیه گاه و پشتیبان دینی در این زمانه است. بنابر این روایات، وضعیت شیعیان به گونه ای می شود که به هیچ نقطه ای نمی توانند تکیه کنند، و هیچ کس را نمی یابند که پیگیر و دلسوز حال آشفته ی آنان باشد. برای نمونه: 🔸از عبدالعظیم حسنی از امام جواد علیه السلام روایتست: «قائم ما را غیبتی بلند مدّت خواهد بود؛ گویا شیعیان را  درغیبتش می بینم که همچون گوسفندانی در پی چراگاه می گردند، اما نمی یابند؛ پس هریک از آنان که بر دینش استوار بوده و دلش بر اثر طولانی شدن غیبت، سنگین و سخت نشود، روز قیامت در درجه ی من خواهد بود». 🔸از امام باقر علیه السلام روایتست: «آنچه منتظرش هستید را نخواهید دید، تا زمانی که همچون بزهایی مرده و همسان شوید که برای حیوان درنده فرقی ندارد که  بر کدام یک از شما دست گذارد! نه بلندی هست که از آن بالا روید و نه تکیه گاهی که به آن تکیه زنید». ▪️متن عربی: محمد بن أحمد الشيباني عن محمد بن جعفر الكوفي عن سهل بن زياد الآدمي عن عبد العظيم بن عبد الله الحسني رضي الله عنه عن محمد بن علي بن موسى بن جعفر عليه السلام عن آبائه عن علي عليه السلام قال: «للقائم منا غيبة أمدها طويل، كأني بالشيعة يجولون جولان النعم في غيبته يطلبون المرعى فلا يجدونه، ألا فمن ثبت منهم على دينه و لم يقس قلبه بطول غيبة إمامه فهو معي في درجتي يوم القيامة ثم قال عليه السلام إن القائم منا إذا قام لم يكن لأحد في عنقه بيعة، فلذلك تخفى ولادته و يغيب شخصه». و قال: حدثنا علي بن أحمد بن موسى عن عبد العظيم بن عبد الله الحسني عن محمد بن علي الرضا عن آبائه عن أمير المؤمنين عليه السلام بهذا الحديث مثله سواء. (کمال الدین/ ۳۰۳) محمد بن سنان عن أبي الجارود عن أبي جعفر عليه السلام، قال: «لا ترون الذي تنتظرون حتى تكونوا كالمعزى الموات التي لايبالي الخابس أين يضع يده فيها، ليس لكم شرف ترقونه، و لا سناد تسندون إليه أمركم».(الکافی  ۸/ ۲۶۳) https://eitaa.com/emamat12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️نقش شیعیان افراطی در حبس و شهادت امام کاظم سلام الله علیه ▪️حاج شیخ محمد حسن ✔️شیعیان با رعایت نکردن تقیه اسباب آزار امام را فراهم می کردند... ✔️هم اکنون نیز چه قدر شیعیان اسمی، موجب طولانی شدن غیبت و رنج امام زمان علیه السلام می شوند؟ https://eitaa.com/emamat12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکومت مهدوی دور دست نیست.... (بخشی از برنامه زمزمه سحرگاهی، سخنان مرحوم پدرم) ✔قوانین عدل اسلام، شامل تمام عرصه های زندگانی انسان می شود ✔این قانون تنها در حکومت امام زمان علیه السلام و به دست ایشان اجرا می شود ✔ما باید واقعا خواهان ظهور باشیم نه صرف ادعای زبانی ✔اگر مثل همه ی مشکلات زندگی، با تمام وجود روی به خدا آورده و ظهور حضرتش (علیه السلام) را بخواهیم؛ خداوند عنایت می کند. مشکل از خودِ ماست... وگرنه استجابت دعا در قدرت مطلقه ی خداوند هیچ دور از انتظار نیست. مشاهده تصویری در گوگل درایو https://eitaa.com/emamat12
بسم الله الرحمن الرحيم 💢مروری بر سخنان بنیانگذار در نقد منکرین حکومت در عصر غیبت (با تمرکز بر سخنرانی نیمه شعبان ۱۳۶۷) سخنرانی معروف در نیمه ی شعبان که به عنوان توضیح معنای صحیح انجام شده، حاوی نکات مهمی از روش علمی و اخلاقی بنیانگذار است. از این رو ان شاء الله در ضمن چند پست، بر ابعاد مختلف آن مرور می کنیم. بخش اول: دسته بندی تفسیرهای بیان شده از انتظار 👈👈👈
⚠۱. این چند دسته را فقط همینجا می یابید! سخنرانی بنیانگذار در نیمه شعبان، با این بیان آغاز می شود که افراد در مورد معنای فرج، روش های مختلفی در پیش گرفته اند. بنیانگذار این روش ها را در ضمن چند دسته، چنین می شمارد: ۱.بعضیها انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان- سلام الله علیه- را از خدا بخواهند.اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می‌کردند و نهی از منکر هم می‌کردند و امر به معروف هم می‌کردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی‌آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند. ۲. دسته ای می‌گفتند: تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا می‌گذرد یا در مملکت خودمان می‌گذرد، نداشته باشیم.خود حضرت بیایند ان شاء الله، درست می‌کنند؛ اینها هم یک دسته‌ای، مردمی بودند که صالح بودند. ۳.یک دسته‌ای می‌گفتند که خوب، باید عالم پر [از] معصیت بشود تا حضرت بیاید؛ ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‌خواهند بکنند؛ گناه‌ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. ۴.یک دسته‌ای از این بالاتر بودند، می‌گفتند: باید دامن‌زد به گناهها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت- سلام الله علیه- تشریف بیاورند. ۵. یک دسته دیگری بودند که می‌گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند (!!!) به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن عَلَم، علم باطل است. ❌مرور این بخش: برای هرکس که اندک آشنایی با کلمات و سیره ی علما در مسأله ی انتظار فرج داشته باشد، روشنست که این دسته بندی کاملا بی محتوا و ساختگیست. علمای مخالف بنیانگذار و بلکه معمول علمای سنتی شیعه تا پیش از عصر تجدد؛ بر این باور بودند که حرکت مسلحانه و تشکیل حکومت در عصر غیبت امکان پذیر نیست (https://t.me/kotob_sh/745). همه ی آنان به لزوم انجام تکالیف فردی و اجتماعی تأکید داشته و دغدغه ی امور مردم را داشتند. هرچند در کتب کلامی علمای متقدم شیعه بر این تصریح شده که فساد مردم نقش مهمی در غیبت امام زمان علیه السلام دارد، اما راه اصلاح را در ایمان و تقوا می دیدند، نه جهاد و حکومتداری (https://t.me/hawzeh_notes/601). البته در کنار این وظیفه، مسلما نقش مهم دعا در تعجیل فرج که مورد تأکید روایات هم قرار گرفته، نباید فراموش شود. ✅پس مشخص شد که: 🔸 دسته ی اول و پنجم، مختلف نیستند بلکه عدم دخالت اینان در تکالیف جهادی به خاطر همان اعتقادشان به ممکن نبودن حکومت دینی است. 🔸مقصود از دسته ی دوم اگر افرادی هست که به هیچ یک از تکالیف اجتماعی عمل نمی کردند، که در واقع تفسیری از انتظار محسوب نشده و صرفا یک تنبلی و بی توجهی است. اگر هم مقصود اینست که اقدام جهادی نمی کردند که باز همان دسته اول خواهد شد و متحد با دسته پنجم. 🔸اما در مورد دو دسته ی سوم و چهارم، تصور نمی شود هرگز انسان عاقلی به آن ملتزم شده باشد و بیشتر مناسب بذله گویی و لطیفه است. البته این تهمت سست را انقلابیون به انجمن حجتیه نسبت می دهند در حالیکه سخنرانی های مؤسس انجمن و آثار وی و شاگردانش موجود بوده و کاملا بر خلاف این اتهام است. اینجا مناسبتی ندارد که اینگونه شواهد ذکر شود، اما برای مضحک بودن این تهمت فقط این را در نظر بگیرید که مهمترین فعالیت انجمن حجتیه (به تصریح موافقین و مخالفین آنان) مبارزه با بهائیان بوده؛ پس چه طور می توان توهم کرد که آنان در صدد اشاعه فساد بوده اند! متأسفانه بنیانگذار بار دیگر در وصیتنامه ی خود، از این دسته ی تخیلی چنین یاد می کند: "و اگر نظر شماها مثل نظر بعض عامیهای منحرف، آن است که‌‎ ‌‏برای ظهور آن بزرگوار باید کوشش در تحقق کفر و ظلم کرد تا عالم را ظلم‌‎ ‌‏فراگیرد و مقدمات ظهور فراهم شود، ‌‏فانّا للّه و انّا الیه راجعون.‏" https://eitaa.com/emamat12