eitaa logo
نقد تحریفات امامت
82 دنبال‌کننده
10 عکس
6 ویدیو
4 فایل
متاسفانه در عصر غیبت، مفهوم والای امامت دچار تحریفاتی گشته که از آنچه در اعتقادات پاک شیعه در طی قرون متمادی شناخته میشد، فاصله گرفته است...
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم «عقل، حجّت نهایی در کلام امام هادی علیه السلام» 🔷 این حديث مشهور از امام هادی عليه السلام بسيار آموزنده است و نكات مهمي در بر دارد: 📌 كليني (ره) و ديگران از ابن السكيت -نحوي مشهور- نقل كرده اند كه از امام هادی عليه السلام پرسيد:‌ چرا خداوند عز و جل موسى بن عمران عليه السلام را با معجزه ی عصا و يد بيضا و ابطال سحر فرستاد، ولى عيسى عليه السلام را با معجزه طب و شفاى امراض، و محمد صلى الله عليه و آله را با كلام و خطبه ‏ها (يعنى فصاحت و بلاغت )؟ امام علیه السلام در پاسخش فرمود: «خداوند تبارك و تعالى وقتى موسى را مبعوث فرمود، بیشتر مردم اهل سحر بودند؛ برای همین موسى علیه السلام از جانب خداوند سحرشان را به گونه ای ابطال نمود که در توانشان نبود مثل آن انجام دهند و بدین صورت حجت را بر آنان ثابت کرد. و خداى تعالى عيسى عليه السلام را هنگامى فرستاد كه بیماری و زمینگیری شيوع داشت، و مردم نيازمند طب بودند، پس عیسی علیه السلام از جانب خداوند [درمان هایی] آورد که نزد آنان نظیر نداشت و این چنین حجت را بر آنان ثابت نمود. و خداوند متعال حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را زمانی مبعوث نمود که عمده ی مردمان اهل سخنوری و خطبه خوانی بودند، پس از نزد خداوند برای آنان مواعظ و حکمتهایی آورد که سخنان آنان را سست می کرد و حجت بر آنان استوار شد». ابن السکیت شگفتزده از این کلام پر مغز عرض کرد: به خدای سوگند که تاکنون مانند شما ندیده بودم! حال حجت در این زمان چیست؟ ☑️امام علیه السلام پاسخ دادند: «عقل است که با آن، راستگوی بر خداوند شناخته و تصدیق می شود؛ و دروغگوی بر خداوند شناخته و تکذیب می شود». کافی/ کتاب العقل/ح ۲۰ @emamat12
🔷 نکات مهم این حدیث شریف: ✔ تأثیر گذاری و تبلیغ در یک جامعه زمانی اثر سودمندی خواهد داشت که مبلّغ به خوبی جامعه و جهان اطراف خود را شناخته و پاسخگوی نیازهای مختلف آنان باشد. ✔ اولین قدم برای شناخت سخن درست از نادرست تعقل و اندیشه است. البته این حکم عام است و شامل تمام زمان ها می شود. اما جهت این که امام هادی علیه السلام حجیت عقل را فقط در زمان پس از پیامبر صلی الله علیه و آله بیان نمودند گویا از این جهت است که در زمان انبیاء گذشته (صلوات الله علی نبینا و آله و علیهم اجمعین) به همراه عقل حجت های دیگری هم اقامه می شده، اما پس از ختم نبوت -شاید به علت تکمیل نسبی عقول- دیگر باب معجزات بسته شده و دیوان نبوت ختم شده است، و تنها ابزار تشخیص حق گویان از اهل باطل، عقل سلیم است. ✔ باید توجه داشت که منظور امام علیه السلام این نیست که فقط به عقل تکیه نموده و از امام معصوم مستغنی شویم. بلکه به نظر می رسد امام علیه السلام به زیرکی و با ادبیات دقیقی که به کار برده اند به مسأله ی امامت اشاره می فرمایند؛ چه این که در عبارت حدیث چنین بود: «العقل يعرف به الصادق على الله فيصدّقه و الكاذب على الله فيكذّبه‏». امام علیه السلام نفرمودند به وسیله ی عقل خود مطالب درست روشن می شود، بلکه فرمودند به وسیله ی عقل، (صادق علی الله) را می شناسیم. یعنی کسی که بر خداوند مطلب راست می بندد، که اگر نگوییم تنها مصداقش، مصداق بارزش حجت معصوم خداوند است. به خصوص با توجه به این که طبق نقل مناقب ابن شهرآشوب، این پرسش و پاسخ در حضور متوکل (لعنه الله) و با هدف اهانت به امام علیه السلام صورت گرفته، بیشتر اهمیت این اشاره ی دقیق را در می یابیم. ✔ممکن است سؤال شود عقلی که سخن راست را به تنهایی نمی تواند تشخیص دهد چگونه می تواند راستگو را تشخیص دهد؟ در پاسخ باید گفت شخصی که کردار و گفتارش آئینه ی راستی باشد: اول از همه خود به آنچه می گوید باور قلبی دارد و عمل می کند، متناقض و خلاف مسلمات فطری سخن نمی گوید، و کلامش را برهان و حجت استوار می کند. اما افراد مدعی، اول از همه در پی جمع کردن هوادار بوده و تنها مطالبی را مطرح می کنند که خوشایند مردم باشد و برای نفوذشان ابایی از هیچگونه دروغ و فریب ندارند. تاریخ به خوبی گفتار و کردار هر دو گروه را گزارش نموده و اندیشمندان با اندکی تأمل، تفاوت میان سیره ی مدعیان صادق و کاذب را درخواهند یافت. @emamat12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کلیپ بسیار دیدنی و پر نکته💢 ◀️دلگویه ای با امام زمان علیه السلام ....چه لزومی دارد، که بیفتید به زحمت! غرض اين نيست مگر که جهان پر شود از قسط و عدالت؟! نقداً، ما به پر کردن آن مشغولیم! 🔸دکلمه ای از سید مهدی شجاعی 👈حکومت همینست که هست! https://eitaa.com/emamat12
✳️ تنها مصلح زمانه     از امیر المؤمنین علیه السلام روایتست: 🔷«ما اهل بیتی هستیم که توسّط ما دروغ (از راست) جدا می شود، و به دست ما زمانه ی سخت به گشایش می رسد، و توسّط ما ریسمان ذلّت از گردن شما برداشته خواهد شد، و خداوند با ما گشوده و با ما ختم می کند». (کتاب سلیم ح۱۷) از امام صادق علیه السلام روایتست: 🔷«بلا از ما شروع شده و بعد به شما می رسد؛و آسایش هم از ما شروع شده و بعد به شما خواهد رسید» (امالی مفید، ۳۱ و ۳۰۱) ✔️در منطق تشیّع، اصولاً تجربه ی عدل و صلاح زمانه بدون اهل بیت علیهم السلام بی معناست. اما فارغ از روایات صریح، تجربه ای که مدّعیان اصلاح داشتند برای عبرت گرفتن کافیست. به راستی فردا روزی که دست همه رو شود، حال این خیال پردازان دیدنی است:‌ 🔸وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ لَا تُفسِدُواْ فِي ٱلأَرۡضِ قَالُوٓاْ إِنَّمَا نَحن مُصلحُونَ أَلَآ إِنَّهُمۡ هُمُ ٱلمُفۡسِدُونَ وَلَٰكِن لَّا يَشعُرُونَ  (سوره بقره/۱۱-۱۲) و هنگامی که به آنان گفته شود: در زمین فساد نکنید؛ گویند: ما اصلاح گرانی بیش نیستیم! هان! به درستی که اینان همان فساد گران هستند ولی درک نمی کنند... 🔸قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالا الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعا(الکهف ۱۰۳-۱۰۴) بگو: آيا شما را از زيانكارترين مردم در کارهای خود، آگاه گردانیم ؟ آنان که زحمت و تلاششان در زندگی دنیا از میان رفت، در حالیکه گمان می کردند کار نیکی می کنند..! ▪️متن عربی روایات: کتاب سلیم ح ۱۷: «إنا أهل بيت بنا ميز الله الكذب و بنا يفرج الله الزمان الكلب و بنا ينزع الله ربق الذل من أعناقكم و بنا يفتح الله و بنا يختم الله» امالی مفید/۳۱: عن محمد بن سويد الأشعري‏ عن جعفر الصادق علیه السلام فی حدیث: «رحمكم الله بنا يبدأ البلاء ثم بكم و بنا يبدأ الرخاء ثم بكم رحم الله من حببنا إلى الناس و لم يكرهنا إليهم‏» 👈هیچ پشتیبانی نخواهید یافت... @emamat12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌جدیدترین دست و پا زدن برای توجیه روایات قیام! نقد نشست اخیر شیخ نجم الدین طبسی در مورد روایات نهی از قیام   به نقل از کانال تلگرام قدری تفقه 🔸در این نشست که سوم اسفند برگزار شده، آقای نجم الدین طبسی ما را در این نتیجه مطمئن تر می سازد که واقعاً تئوری انقلاب در عصر غیبت به جز ابزارهای تبلیغی، راهی برای اثبات منطقی خود ندارد؛ حتی برای کسی که چندین دهه تحقیقات تاریخی و کلامی داشته و ده ها اثر تحقیقی هم منتشر کرده باشد... ✅در این صوت با ادبیات و اصول اعتقادی این جماعت بیشتر آشنا شوید. ⬅️مروری بر سخنان بنیانگذار در نقد منکرین حکومت در عصر غیبت @emamat12
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷اگر زمان صلح امام حسن علیه السلام بودند...   از مهمترین شگردهای انقلابیون در مصادره تاریخ به نفع خودشان اینست که هرجا اقدام مسالمت آمیزی از ناحیه معصومان علیهم السلام مشاهده می‌شود، آن را بر مساعد نبودن اوضاع برای قیام توجیه می‌کنند. اما تنها و تنها موقعیت مناسبی که به زعم این جماعت برای امروز ما درس آموز است، صرفاً واقعه‌ی عاشوراست! سؤال اینجاست که: در تعیین این که چه موقعیّتی صلح لازم بوده و چه زمانی باید قیام کرد، نظر چه فردی میزان است؟ اگر مسلّمات شیعه را در نظر بگیریم که فقط و فقط امام می‌تواند این را تشخیص دهد،‌و بر این اساس زمانه‌ی کنونی با عصر حضور تفاوتی ندارد، و واضح است که همچنان هم باید تنها به دستور شخص امام علیه السلام و تشخیص ایشان قیام نمود. و اگر گفته شود: نظر خود شیعیان میزان است، که باز هم در این جهت فرقی میان زمان حضور و غیبت نیست؛ و معنای این حرف اینست که معترضان به جناب امام حسن مجتبی علیه السلام هم بیراهه نمی‌گفته اند و نعوذبالله باید امام (ع) از صلح دست بر می داشته و تابع حرف آنان می شده است! و چنین است که همچنان تاریخ، پژواک ندای «یا مذلّ المؤمنین!» رامنعکس می‌سازد... 👈انتظار در زمان ما، تفاوتی با انتظار در عصر حضور ندارد @emamat12
🔻تقسیم غلط انداز: دوران حضور و غیبت؟ 🔸از خطرناکترین خطاهای ناخواسته‌ی اعتقادی، تقسیم دوره‌ی امامت به دو عصر حضور (آغاز اسلام تا سال ۲۶۰ هجری) و غیبت (از سال ۲۶۰ تاکنون) است. بنابر این تقسیم تصور می‌شود وظایف کلان شیعه در این دو بازه با هم تفاوت دارند. 🔸در حالیکه چنین تقسیمی هرگز ریشه‌ای در تعلیمات معصومان علیهم السلام نداشته و در هیچ روایتی سخن از این تقسیم و تفکیک وظایف شیعیان نیست. این اشکال کلیشه ای که: آن زمان امام در جامعه حضور داشته اند، اما در عصر غیبت که دسترسی به امام نیست باید فکری به حال جامعه ی شیعه کرد؛ از بی اطلاعی تاریخی به دوران موسوم به حضور ناشی شده است. چه این‌که روشنست در بیشتر آن دوره،‌ امامان در فشار و محدودیّت بوده و نه فعالیت سیاسی خاصی داشته اند و نه برای شیعیان امکان دسترسی آزاد به ایشان فراهم بوده است. بنابراین وجهی ندارد وظیفه‌ای که در آن شرایط معیّن نمودند (صبر و عدم مبارزه) برای زمان فعلی کارگشا نباشد. ✅تفصیل این موضوع در کتاب (ظهور: امرالهی) که ان شاءالله به زودی منتشر میشود، بیان شده است. @emamat12
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷همان وظیفه را داریم بیاناتی از مرحوم شیخ محمد رضا جعفری: 🔸وظیفه ما هم اکنون، همان چیزی است که در شیعه در زمان زندانی بودن امام کاظم علیه السلام داشت: دعا برای نجات، اصلاح نفس و نهی از منکر. مشکل ما اینست که میخواهیم همان کار امام زمان علیه السلام را خودمان انجام دهیم! 🔸هیچ گاه ائمه علیهم السلام دعوت به تشکیل حکومت نفرمودند. 🔻 "شیعیان دوازده امامی" اقلیتی در ایران هستند که حقوقشان از یکصدم حقوق یهودیان هم کمتر است!   @emamat12
✳️با جنگ و خونریزی، اصلاح اجتماعی نمی شود... (کلامی از آقای بهجت در مورد روش اصلاح در زمان غیبت) 📘در محضر بهجت، ج٢، صص٢٤-٢٥ ایشان ضمن مستبعد شمردن امکان اصلاح اجتماعی، راه آن را اصلاح نفس و راهنمایی دیگران می داند. @emamat12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑خسوف کامل... مهتاب دیگر بازنمی گردد دکلمه ای در غربت امیر المؤمنین علیه السلام گروه پنجره @emamat12