eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
76 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۵ 💠 *«گفتگو با چاه»* 🔷🍃 میثم تمّار از یاران با وفای امیرالمؤمنین نقل می‌کند: یکی از شب‌ها که توفیق همراهی با حضرت را داشتم با ایشان از کوفه خارج شدم و به مسجد جعفی رسیدیم. حضرت چهار رکعت نماز خواند، تسبیح گفت و مشغول مناجات و دعا شد: 🔆 *«إِلَهِی کیفَ أَدْعُوک وَ قَدْ عَصَیتُک وَ کیفَ لَا أَدْعُوک وَ قَدْ عَرَفْتُک وَ حُبُّک فِی قَلْبِی مَکینٌ مَدَدْتُ إِلَیک یداً بِالذُّنُوبِ مَمْلُوَّةً وَ عَیناً بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةً إِلَهِی‏ أَنْتَ‏ مَالِک‏ الْعَطَایا وَ أَنَا أَسِیرُ الْخَطَایا وَ مِنْ کرَمِ الْعُظَمَاءِ الرِّفْقُ بِالْأُسَرَاءِ وَ أَنَا أَسِیرٌ بِجُرْمِی مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِی إِلَهِی مَا أَضْیقَ الطَّرِیقَ عَلَى مَنْ لَمْ تَکنْ دَلِیلَهُ وَ أَوْحَشَ الْمَسْلَک عَلَى مَنْ لَمْ تَکنْ أَنِیسَهُ...».* 🔹سپس حضرت آهسته‌آهسته راز و نیاز کرد و سپس به سجده رفت و «العفو العفو» می‌گفت. مدتی مشغول این راز و نیاز عاشقانه بود سپس برخاست و راه صحرا را در پیش گرفت، پس از پیمودن مسافتی رو به من کرد روی زمین خطّی کشید و فرمود:« میثم! از این خط دیگر تجاوز نکن.» 🍃 اما خود، به راه ادامه داد و من دیگر ایشان را ندیدم. ساعاتی طولانی به همین منوال گذشت. از تنهایی حضرت در تاریکی شب نگران شدم که مبادا خطری جان ایشان را تهدید کند؛ پس به خود جرأت دادم و به جستجوی حضرت به راه افتادم. ایشان را کنار چاهی یافتم. سر، در دل چاه فرو برده بود و سخن می‌گفت. 🔹حضور من مانع خلوت ایشان شد. سر از دلِ چاه بیرون آورد و علّت آمدنم را جویا شد. عرض کردم: «تنها علّت تخلّف از فرمان شما نگرانی من بر جان‌تان بود.» سپس پرسید:«آیا سخنان مرا هم شنیدی؟!» عرض کردم:« نه مولای من!» فرمود: ✍ *« درون سینه‌ام حرف‌ها و رازهایی است که هرگاه تنگ می‌شود اینگونه آنها را درون خاک قرار می‌دهم و زمین آنها را در خود نگه می‌دارد. هر گیاهی که از زمین می‌روید گویا اسرار و سخنان مرا با خود به همراه دارد.»* 📘 بحار الأنوار ، ج‏۹۷،ص۴۴۹ 🍃 مولای مهربانم! جانم فدای غربت آن سینه‌ای که به هنگام تنگی، گوش هیچ‌یک از یاران را تاب شنیدن اسرار آن نبود، نه میثم نه کمیل نه حارث و نه هیچ‌کس دیگر. تنها این دل چاه بود که اسرار آن سینۀ تنگ را تاب می‌آورد. 📚 «گزیده‌ای از کتاب کعبه مستور، اثر استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۴۴ 💠 *«همانند شدن با بردباران؛ راه‌کار بردباری»* 🔆 «إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ یكُونَ مِنْهُمْ» 🔆 «اگر بردبار نیستى خود را به بردبارى وادار كه كم می‌شود كسى خویش را به گروهى شبیه کند و از ایشان نشود.» 📘 حکمت ۱۹۸ 🔷🍃 اگر در ابتدا انسان به‌طور نمایشی خود را شبیه انسان‌های حلیم کند؛ در نهایت در جرگۀ ایشان درمی‌آید. کم‌تر کسی را خواهید یافت که خود را شبیه به گروهی کند؛ ولی شبیه آن‌ها نشود. برای مثال فرد از صبح تا ظهر با خود قرار می‌گذارد تا برای هر امری حتی مکروه نیز خشم خود را کنترل کند. ◀️ *اگر آدمی بداند صبر و تحملش در مقابل مسائل تا چه میزان ساخت‌وساز و رشد به‌همراه دارد؛ خود را وادار می‌کند تا آن‌جا که ممکن است خود را به افراد صبور و حلیم شبیه کند.* 🔶 نسل جدید خواهان اصلاح و ترمیم خود نیست؛ بلکه خواهان تعویض و نوگرایی است؛ در صورتی‌که نسل قدیم اقدام به ترمیم و اصلاح خود می‌کردند.اسلام در بحث حُسن‌خلق و گشاده‌رویی در ظاهر، بسیار سفارش کرده است. ✅ *از راه‌کارهای اِتِّصاف به همۀ کمالات انسانی آن است که خود را شبیه و مانند انسان‌های کامل در بیاوریم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
💠 *«مناجات‌المریدین» ۸* 🔆 «الَّذِینَ صَفَّیْتَ لَهُمُ الْمَشَارِبَ، وَبَلَّغْتَهُمُ الرَّغائِبَ» 🔆 «خدایا! مرا به بندگانی که آبشخورها را برای آنان زلال کردی و به خواسته‌هایشان با کامیابی رساندی، ملحق کن.» 🔷🍃 ما دائما شراب معرفت و محبت و علم می‌نوشیم. حال اگر علم را برای مقبول بودن نزد مردم، بیاموزم ناخالصی دارد.اگر محبت به اهلبیت برای محبوبیت نزد متدینین باشد، این محبت خالصانه نیست. ✅ *باید محبت ما به اهلبیت به این انگیزه باشد که خدا آنان را شایسته دوست داشتن قرار داده است.* ✳️ از خدا می‌خواهیم ما را به بندگانی ملحق کند که دوست دارند نزد خدا در بهشت خانه‌ای داشته باشند و اساسا هر چه خواستند و میلشان بود برایشان فراهم شده است. ✍ خدایا! ما را با کسانی همراه کن که وصال را تو برایشان فراهم کردی نه اینکه خود رسیده باشند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 دعای صبحگاهی روز سه شنبه را در لینک زیر می‌توانید مطالعه نمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12024
🔳🍃 توکل بر خدا و تکیه داشتن برنیروی الهی و یاری او، رمزی ناگشوده از ایمان سرشار اولیای خداست. *توکل، اکسیری روح‌افزا و نیرویی کمال‌بخش در دل مؤمن است.* 🍃 امام حسین علیه‌السلام از ابتدای حرکت خویش و در تمامی مراحل قیام خونین خود، بر پروردگار توکل کرد و هر گامی را با توکل به‌سوی گسترۀ کربلا برداشت و آن‌گاه که غریبه و آشنا او را نصیحت کردند و بسیاری از نزدیکان، وی را تنها گذاشتند، با قلبی سرشار از توکل بر پروردگار به‌سوی فردای روشن خود حرکت کرد. 🔷🍃 او حتی بر تعداد سربازان و یاران خویش هم تکیه نداشت و شب عاشورا همگان را آزاد گذاشت تا هر که می‌خواهد باز گردد؛ چرا که از ابتدای سفر، شعار او این بود: 🔆 *«ما تَوْفِیقِی اِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَاِلَیْهِ اُنِیبُ»* 🔆 «هیچ توفیقی برای من نیست؛ مگر به خواست خدا. به او توکل می‌کنم و به‌سوی او پناه می‌آورم.» 📗 سوره هود، آیه ۸۸ 🔲🍃 در گرماگرم نبرد، هرگاه فرصتی می‌یافت برای اتمام حجت با لشکر دشمن و نیز به منظور بشارت و دلگرمی یاران خود خطبه‌ای ایراد و رو به اصحاب خود می‌کرد و می‌فرمود: 🔆 *«اِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَی اللّهِ رَبِّی وَرَبُّکُمْ»* 🔆 «من بر خدایی که پروردگار خودم و پروردگار شماست توکل می‌کنم.» 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«طلیعه ورود به محرم عباس‌شناسی است»* 🔳🍃 ابالفضل‌شناسی جزو واجبات زندگی ماست. در زیارت حضرت ابالفضل آمده است: 🔆 «لَعَنَ اللّه مَن جَهِلَ حَقَّکَ» 🔆 «خدا از رحمتش دور کند هرکس حق تو را نمی‌شناسد.» ❓کدام یک از ما می‌خواهیم ملعون و از رحمت خدا دور باشیم ؟! 🍃 شاید به همین دلیل کلاس مقدماتی عاشورا، تاسوعاست. اول باید ابالفضل‌شناس شویم. مهمترین کاری که حضرت ابالفضل برای ما می‌کند گره‌گشایی از مشکلات و باب الحوائجی او نیست. گرچه حوائجمان را هم می‌دهد؛ اما مهمترین کاری که حضرت ابالفضل انجام می‌دهد، معرفی حسین علیه‌السلام است. *او وقتی می‌خواهد در پذیرایی برای ما سنگ تمام بگذارد ما را حسین‌شناس می‌کند.* 🔲 گویا عباس‌بن‌علی می‌گوید: «اگر می‌خواهید مرا بشناسید بدانید با تمام لطف و کرم و فضلی که خدا نصیبم کرده تسلیم محض حسینم!»: 🔆 «اَشهَدُ لَکَ بالتَّسلیم وَ التَّصدیقِ و الوَفاءِ وَ النَّصیحَه لِخَلَفِ النَّبیِ المُرسَل» 🔷🍃 یکی از آموزش‌های حضرت ابالفضل که باید یاد بگیریم و در زندگی مثل نهر جاری باشد، *حدیث نفس* است. حضرت در آن شرایط به خود می‌فرماید: 🍃«يا نَفسُ لا تَخشَي مِنَ الكُفّارِ 🍃وأبشِري بِرَحمَةِ الجَبّارِ 🍃مَعَ النَّبِيِّ السَّيِّدِ المُختارِ 🍃قَد قَطَعوا بِبَغيِهِم يَساری 🍃فَأَصلِهِم يا رَبِّ حَرَّ النّارِ» 🌱 «اى جان! از كافران مترس و به رحمت خداى جبران كننده، بشارتت باد. همراه با پيامبر، سَرور برگزيده، با سركشى‌شان، دست چپم را قطع كردند، پروردگارا ! آنان را به داغىِ آتش برسان.» ⬅️ ما هم وقت بگذاریم روزی چند دقیقه با خود حرف بزنیم. دامنۀ حرف زدن با خود وسیع است. هر کار حسابی که به صحتش یقین داریم، انجام دهیم و از هیچ‌کس نترسیم. نگران کثرات نباشیم. نگران افرادی که در مقابل ما قرار گرفتند نباشیم. *وقتی با نَفْس‌مان حرف می‌زنیم نفس را در انجام خیرات کمک می‌کنیم.* ✅ مورد دیگری که از حضرت ابالفضل آموزش می‌گیریم این است که روزی چند بار خود را مُرده حساب کنیم! خود برای خودمان تلقین بخوانیم! به‌روزرسانی اعتقادات را به گوش دل برسانیم! به حول و قوۀ الهی خود را تقویت کنیم! به بصیرت حضرت توجه کنیم. سپاه ِمقابل، قاری قرآن داشته، حافظ قرآن داشته؛ اما با بصیرت حضرت ابالفضل، کفر همه برملا شد. ☑️ نکته سوم اینکه همیشه امام را نزدیک خود ببینیم. ماه منیر بنی‌هاشم با این که بین او و امام فاصله افتاده است؛ اما خود را به امام نزدیک می‌بیند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۱۳۱ 🔆 *«وَ طَهَّرَكُمْ‏ مِنَ‏ الدَّنَسِ»* 🔆 «خدای سبحان شما معصومین را از آلودگی‌ها تطهیر کرد.» 🔷🍃 تطهیر به معنی منزه کردن است، یعنی منزه از هر نجاستی و از هر آلودگی. «دَّنَسِ» لفظی است که عرب آن را برای هر امر خبیثی به کار می‌برد می‌تواند نجاست ظاهری باشد یا نجاست باطنی و می‌شود اصلاً نجاست نباشد، بلکه کدورت باطنی باشد، نجاست نیست امّا «دَّنَسِ» است. دنس در زبان عرب به معنای چرکی است که بعد از کیسه کشیدن از تن جدا می‌شود؛ به همین جهت هر چیزی که نجس نیست، امّا کثیف است عرب «دَّنَسِ» می‌گوید. ◀️ نجاست ظاهری مشخص است؛ امّا نجاست باطنی چون در قلب جای دارد معلوم نیست. آلودگی‌های قلبی مثل انواع رذائل اعتقادی و اخلاقی. شخصی که گرفتار رذیلۀ بخل است و یا حسود است هر چند ظاهراً آراسته است؛ امّا باطنش گرفتار نجاست است؛ به همین دلیل چنین شخصی محبوب همگان نیست. 🔶 حتی گاهی درون افراد گرفتار معصیت نیست؛ امّا تنگ‌نظرند. تنگ‌نظری حرام نیست؛ امّا یک کدورت است. جهل یک نجاست است هر چند که جهل، نجاست رسمی نیست؛ امّا کدورت است، اگر نور و ظلمت تقسیم‌بندی شود جهل در خانوادۀ ظلمت جای می‌گیرد. ✅ *نکته جالب این‌جاست که کدورت درون بر ارتباطات بیرونی اثر می‌گذارد و ارتباطات را آلوده می‌کند و سلامت آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۵۴ 🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ»* 🔆 «خدایا! من از تو عذرخواهی می‌کنم از اینکه در حضور من به فردی ظلم شد و من او را یاری نکردم.» 📘صحیفه سجادیه، دعای ۳۸ 🔷🍃 در ارتباط سالم، هر فردی باید توانا باشد و اين توانمندی در تمام امور لازم است. آدم ناتوان، نمی‌تواند ارتباط سالمی با ديگران برقرار كند. اگر در مقابل فرد ناتوان به كسی ظلم شود، او نمی‌تواند جلوی ظلم را بگيرد. ❇️ گرچه نگاه ما این است که چنانچه ظالمی رسماً به مظلومی جسارت و توهین کند، وظیفۀ ما کمک به این مظلوم در مقابل آن ظالم است، اما در یک نگاه عمیق، گاهی فردی خودش به خودش ظلم می‌کند و او هم ظالم است و هم مظلوم، از این جهت ظلم می‌کند که گرفتار منیّت، عُجب، خودبزرگ‌بینی، کبر و فخرفروشی شده است. *نفس او به عقل و قلب او ظلم می‌کند.* ما متوجه این امر هستیم؛ اما هیچ‌گونه کمکی به او نمی‌کنیم تا او را از این مخمصه خلاص کنيم و از این مهلکه نجاتش دهیم. 💢 گمان‌مان این است که قابل اصلاح نیست؛ لذا او را رها می‌کنیم. در اینجا هم ما با او ارتباط صحیحی برقرار نکردیم و هم به نحوی به او ظلم کرده‌ايم که اجازۀ ماندگاری رذايل را به او داده‌ايم. ✳️ در ارتباط سالم، به مظلوم کمک كنيم تا از مظلومیت رها شود؛ یعنی به فردی که گرفتار سلطۀ نفس اماره شده، کمک شود تا از این تسلط جدا شود. *بايد قدرت الهی را به رخ او بکشیم تا به حول و قوّۀ الهی در رفتارش بازنگری داشته باشد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۱۸۱ 🔆 *«وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةٌ»* 🔆 «و قلوب عارفان از شهود جلالت هراسان.» 🔷🍃 فردی بر امام صادق علیه‌السلام وارد شد و حضرت فرمود: «کیستی؟ از کدام گروهی؟» بیان کرد: «از دوستان شما» امام فرمود: «از کدام دوستان؟» هیچ جوابی نداد. سدیر صیرفی که از اصحاب حضرت بود، در آن جمع حضور داشت از امام سوال کرد: «دوستان شما چند گروهند؟» حضرت در جواب فرمود: «دوستان ما سه دسته‌اند: 1⃣ گروهی در ظاهر ما را دوست دارند و باطناً دوست ندارند؛ که زبان آنان با ماست؛ اما شمشیرشان در مقابل ما قرار دارد. 2⃣ گروهی بالعکس باطناً ما را دوست دارند؛ اما به علت تقیه، نمی‌توانند آن را اظهار کنند. 3⃣ گروهی که در ظاهر و باطن ما را دوست دارند. این گروه، دائم مورد امتحان الهی واقع می‌شوند و به وسیلۀ این گروه، خیرات بر دو گروه دیگر جاری می‌شود و فقر و بیماری از زندگی آنان رخت بر می‌بندد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز چهارشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=12133
🔳🍃 *در دعاهای امام حسین علیه‌السلام موضوع توسل چشم‌گیر است.* آن حضرت با بروز مشکلات عدیده، خدارا این گونه می‌خواند: 🔆 «یا عُدَّتِی عِنْدَ شِدَّتِی وَیا غَوْثِی عِنْدَکُرْبَتِی، اُحْرُسْنِی بِعَیْنِکَ الَّتِی لا تَنامُ وَاکْفِنِی بِرُکْنِکَ الّذِی لا یُرامُ وَارْحَمْنِی بِقُدْرَتِکَ عَلَیَّ فَلا اَهْلَکُ وَاَنْتَ رَجائِی» 🔆 «ای قدرت و توان من در هنگام شدت مشکلات و ای فریادرس من، هنگام سختی! مرا به چشمت که خواب در آن راه ندارد،حفظ فرما و به پناهت که بدان تعدی نمی‌شود، پناهم ده. به قدرتت بر من، پناه ده. پس من هلاک نمی‌شوم، تا زمانی که امیدواری‌ام به توست.» 🔷🍃 حضرت در صبح عاشورا، آن‌گاه که دشمن، طبل جنگ می‌زد، به درگاه الهی عرض کرد: 🍃 «پروردگارا! تو در هر غم و اندوه، پناهگاه من، و در هر پیشامد ناگوار، مایۀ امید من هستی و در هر حادثه‌ای، سلاح و تکیه‌گاه منی؛ آن گاه که غمهای سنگین بر من فرود آید. پروردگارا! تو صاحب هر نعمت من هستی و آخرین امید و آرزوی منی؟» ◼️🍃 و یا آن‌گاه که خود یکه و تنها نبرد را آغاز کرد، به لشکر نگون‌بخت عمرسعد چنین خطاب کرد: 🍃 «ای امت بدکار! چه بد کردید که به خاندان محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله پس از او جفا کردید. پس از من، از کشتن بندگان خدا هراسی ندارید؛ زیرا کشتن من، کشتن آنان را بر شما هموار خواهد ساخت. من به خدا امیدوارم که در برابر خواری شما کرامت شهادت را به من عطا کند و از راهی که گمان نمی‌برید، انتقام مرا از شما بگیرد.» ◼️ امام علیه‌السلام یاران خود را نیز بر داشتن امید به خدا سفارش می‌کرد و در گرماگرم نبرد، آن‌گاه که آنان در آستانۀ شهادت قرار می‌گرفتند، ملاقات خدا را به آنان وعده می‌داد. 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۵۶ 💠 *«ارتباط با شیطان؛ واقعیتی تلخ»* 🔆 «إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» 🔆 «این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بی‌اساس،) می‌ترساند. از آنها نترسید و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید.» 📗 سوره آل عمران، آیه ۱۷۵ 💢 واقعیت تلخ این است که اگر در زندگی نگران آینده می‌شویم و به جهت این نگرانی، وظایف فعلی خود را انجام نمی‌دهیم، با شیطان دست دوستی داده‌‌ایم و ارتباط صمیمانه‌ای با او برقرار کرده‌ایم! ❇️ «إِنَّمَا» حصر است؛ یعنی شیطان، فقط دوستانش را نسبت به آینده نگران می‌کند نه هر کسی را. *شعاع وجودی شیطان در نزدیکانش تأثیرگذار است:* 🔆 «إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ». ⭕️ واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین حربه‌های شیطان، سیاه‌نمایی آینده و ایجاد نگرانی نسبت به آینده است. شیطان، به‌تدریج و خزنده نگرانی نسبت به آینده را در ما ایجاد می‌کند و با این نگرانی، ما را از مشاهدۀ الطاف فعلی خدا و لذت بردن از زمان حال محروم می‌سازد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«طلیعۀ ورود به محرم دوری از افراط و تفریط است.»* 🍃 ابن عباس در ذیل آیۀ ۲۶۹ بقره: 🔆 «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ‌» 🔆 «(خداوند) حكمت و بينش را به هر كس بخواهد (وشايسته ببيند) مى‌دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خيرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از اين نكته) متذكّر نمى‌شوند.» می‌گوید: *«حکمت، قرآن است.»* 🍃 و ما می‌گوییم:«حکمت آن چیزی است که در فکر و فعل ما تأثیرگذار است. همچنین حکمت، هم عقل نظری است، هم عقل عملی. *به واسطۀ حکمت، تفکر صحیحی خواهیم داشت و در انتخاب‌ها گرفتار مشکل نمی‌شویم.* 🔷🍃 با فکر صحیح هم عملکرد صحیح داریم و هم عمل ما ناخالص نیست و مورد قبول شریعت است و نظر خود یا عمل خود را با نظر شارع مقدس، مخلوط نمی‌کنیم. 🌱 نتیجه آنکه اگر باور کنیم امام حسین علیه‌السلام قرآن ناطق است، ما نیز اگر طبق سیرۀ ایشان عمل کنیم، حسینی می‌شویم، رفتارمان سنجیده و گفتار ما از یک عقلانیتی برخوردار خواهد شد. همۀ گفتار و رفتار، تعادل خواهد داشت و افراط تفریط در آن دیده نمی‌شود. ✅ انسان حکیم همه کارهایش بجاست. گریه‌اش، خوشی‌اش، خدمت به خانواده‌اش، خدمت به دیگرانش بجاست. هیچ امری را قربانی امر دیگری نمی‌کند و این یعنی خیر کثیر، خیری که همۀ عوالم او را پوشش می‌دهد. ✴️ اگر امام حسین علیه‌السلام وارد زندگی ما بشود، قاعدتاً آب و رنگ زندگی حکیمانه خواهد شد و وقتی حکمت بیاید، هوی و هوس خارج می‌شود، بی‌خردی مشاهده نمی‌شود و همه از یک پایگاه عقلانی بهره‌مند می‌شوند. 🔆 «لَعَنَ اللّه اُمَّةً قَتَلتکُم بِالاَیدی وَ الالسُن» 🔆 «خدا لعنت و از رحمتش دور کند آنهایی را که با زبان‌شان امام حسین علیه‌السلام را کشتند.» ◀️ وقتی می‌فرماید با زبان؛ یعنی در طول تاریخ امام حسین علیه‌السلام را می‌کشند. «بالایدی» با افعالشان امام حسین علیه‌السلام را می‌کشند. کشتن با افعال و گفتار فقط مکانی و مختص روز عاشورا نیست؛ *گاهی اوقات فعل نامناسب ما کشتن حسین و فکر حسین و عمل حسین و بیان حسین و عاشورائیان است!* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۱۵۲ 🔆 «وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ» 🔆 «و اگر از بيشتر كسانى كه در اين سرزمين مى‏باشند پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند آنان جز از گمان [خود] پيروى نمى‏كنند و جز به حدس و تخمين نمى‏پردازند » 📗 سوره انعام، آیه ۱۱۶ 🔷🍃 در این آیه خدای سبحان گمانه‌زنی را یکی از عوامل ذلت معرفی کرده است.گمانه‌زنی مصادیق مختلفی دارد. 💢 گاهی با خود گمان می‌کنیم در انجام هر خیری فاعلیت از آن ماست در حالی‌که حقیقت امر دیگری است. ✅ *اگر خیری از ما به دیگران می‌رسد، نقش واسطه‌ای را داریم که وظیفه‌اش رساندن خیر است؛* واسطه‌ای که اگر نباشد، دیگری نقش او را بر عهده می‌گیرد؛ اما اکنون توفیق با او یار شده و این وظیفه بر عهدۀ او گذاشته شده است. ⭕️ این توهم باعث می‌شود بنده از خداوند درخواست اجر و پاداش کند؛ ❇️ اما اگر به حقیقت امر پی ببرد و نقش و فاعلیتی برای خود تصور نکند و باور کند فاعل حقیقی خداوند است و بس، عوض آنکه طالب اجر باشد توفیق شکر را می‌طلبد. این موضوع در مباحث عقیدتی توحید افعالی نام دارد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
💠 *«مناجات المریدین» ۹* 🔆 «وَأَنْجَحْتَ لَهُمُ الْمَطالِبَ، وَقَضَیْتَ لَهُمْ مِنْ فَضْلِكَ الْمَآرِبَ» 🔆 «و آنان را بر جوینده‌هایشان کام‌روا نمودی و از روی فضلت حاجاتشان را برآوردی.» ✍ *خدایا! مرا به بندگانی ملحق کن که از فضلت حاجت‌های آنها را برآورده کردی و این برآوردن نیاز، به خیر و‌ مصلحت آنان بوده است.* ⭕️ چه بسا عقل کامل، ادب وافر، رزق وسیع، عزت و علم بخواهیم؛ اما به ضرر ما تمام شود مثلاً علم زیاد بدست می‌آورم؛ ولی همان‌ علم حجاب می‌شود و مانع وصول. 🔆 «وَمَلَأْتَ لَهُمْ ضَمائِرَهُمْ مِنْ حُبِّكَ» 🔆 «خدایا مرا ملحق کن به بندگانی که درون آنها مملو از عشق به توست.» تو درون آنها را از عشق خالصانه پر کردی پس دیگر لغزشی هم نداشتند. 💢 تمام انحرافات و لغزشها به‌دلیل پر نبودن از عشق الهی است. ما در گرفتاری‌ها و مشکلات حتی شکایت خدا را به غیر می‌کنیم؛ اما ادعای عاشقی هم داریم! 🍃 لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ 🍃 عشقبازان چنین مستحق هجرانند 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز پنج شنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com/?p=12141