eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
69 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
# عزت_و _ذلت ۱۲۴ 🔆 «كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ» 🔆 «از كار زشتى كه آن را مرتكب مى‏شدند يكديگر را بازنمى‏داشتند راستى چه بد بود آنچه مى‏كردند.» 📗 سوره مائده، آیه ۷۹ ✍🏼 آيه در ارتباط با مؤمنين است، آن هم مؤمنيني كه خلاف مي‌كنند. 💢 يكي از عوامل ذلت اين است كه افراد هم مرتكب كاري ناپسند مي‌شوند و هم قبح اين كار در نظرشان از بين مي‌رود و آن را منفور و ناپسند نمي‌دانند؛ به همين جهت يكديگر را از اين كار نهي نمي‌كنند. ✍🏼 «تناهی» فعلي است كه از آن دو جانبه بودن برداشت مي‌شود به اين معني كه طرفين بايد نسبت به هم غيور باشند و اجازۀ ارتكاب منكر را ندهند. 💢 *گاهي اوقات ما ديگران را از منكر نهي مي‌كنيم؛ اما اگر كسي ما را از كاري نادرست نهي‌ كند يا تذكري به ما دهد آن را نمي‌پذيريم. همين كار باعث كمرنگ شدن عزت اجتماعي ما و در نتيجه ذلت مي‌شود.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
💠 *مناجات الشاكين* 🔰 دراين مناجات باب شكايت از غير، براي انسان بسته مي‌شود و او فقط مجاز است كه از خود و از شيطان بيروني شكايت كند. *دراين مناجات نفس اماره وكاركرد او معرفي مي‌شود.* 🔆 «إِلٰهِى إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً» 🔆 «خدايا به تو شكايت مي‌كنم از نفس امارۀ بالسوء» 🔹 جالب است كه نفس، نكره آمده است؛ يعني من هنوز نفس اماره‌ام را نشناخته‌ام و نمي‌دانم چه فرمان‌هايي می‌دهد. 💢 نفس اماره فقط امر به بدي مي‌كند و آدمی را وادار مي‌كند كه درمحضر حق وحريم الهي اسائۀ ادب داشته باشد. ◀️ نكته قابل توجه ديگر اين‌ است كه انسان حق ندارد به هم‌نوع خود، از خود شكايت كند؛ زيرا مؤمن تحت هر شرايطي بايد عزتش حفظ شود. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز پنج شنبه* را می‌توانید در لینک زیر مطالعه نمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12141
💠 *موارد کاربرد نخست واژه محسنین* 🔹١. *«الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»* «کسانی که در راحت و رنج انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‌خورند و از مردمان در می‌گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد» 🌀 از اینکه به‌دنبال ذکر آن اوصاف و رفتارها تعبیر به «والله یحبّ المحسنین» شده، معلوم می‌شود که اوصاف و رفتارهای ذکر شده معرّف «محسنین» است، همچنان که علامه طباطبایی در ذیل آیه به این امر اشاره می‌کند. 🔸*از طرف دیگر، روشن است که تمامی اوصاف مذکور در ارتباط با مردم و خیر و نفعی است که به دیگران رسانده می‌شود.* ۲.🔹 «فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» «پس آنان را ببخش و بگذار و بگذر که خداوند نیکوکاران را دوست دارد». ◀️ *در این آیه نیز عنوان «محسن» دربارة کسانی است که خیر و خوبی آنان شامل حال دیگران شده است.* 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۳ 🔶🔸 *در یک تعریف «عزت نفس» به‌معنای احترام به خود است.* احترام به خود آثار عجیبی در زندگی انسان دارد. در اینجا به آثار مثبت احترام به خود اشاره می‌شود. در عین آنکه گاهی محترم دانستن خود، عوارض منفی نیز به همراه دارد. 🔸 همۀ ما می‌دانیم که باطن گناه، آتش و دوری از خداست. بنابراین وقتی به خود احترام می‌گذاریم از گناه دوری می‌کنیم چون نمی‌خواهیم آتش به وجودمان برسد. *نمی‌خواهیم مفارقت از خدا برای‌ ما صورت پذیرد.* ✅ *وقتی خود را محترم یافتیم اجازه نمی‌دهیم در نظام عالم به قداست ما آسیبی وارد شود. خود را از انواع آسیب‌های روحی، اخلاقی، و اعتقادی محافظت می‌کنیم.* ⁉️ اگر سوال شود چه کسی گفته که ما محترم هستیم و باید به خود احترام گذاریم؟ ✅ پاسخ می‌دهیم خدای سبحان وقتی بندگان را آفرید، فرمود «وَ لَقَد کَرَّمنا َبنی آدَم». او صدای دُهُل تکریم بنی‌آدم را به گوش تمام عالم رساند و برای او احترام و اکرام ویژه‌ای قرار داد؛ به همین جهت برای یکایک ما نیز این آیین‌نامه را صادر کرد که باید برای خود احترام قائل باشیم و دین و قوانین شریعت را قرار داد. ❇️ *در واقع تمام بایدها و نبایدهای شرع، زیرمجموعۀ این احترام گذاشتن به خود است که در آن جایگاه تکریم قدیمی و خاص باقی بمانیم و خود را تحقیر نکنیم.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
هدایت شده از انسیه کرابی
📣📣📣📣 با سلام و احترام 🔷🔹 *ثبت نام ترم دوم کلاس‌های استاد زهره بروجردی آغاز شد.* 📌 *برای دريافت اطلاعات بيشتر بروی لينك زير انگشت بزنيد.* ‏http://emamraoof.com/class-order 📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌ السلام» ‏
📣📣📣📣 با سلام و احترام 🔷🔹 *ثبت نام ترم دوم کلاس‌های استاد زهره بروجردی آغاز شد.* 📌 *برای دريافت اطلاعات بيشتر بروی لينك زير انگشت بزنيد.* ‏http://emamraoof.com/class-order 📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌ السلام» ‏
۸ 🔆 «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‌» 🔆 «(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما.» 🍃🔸 در«اهْدِنَا» با خود گم شده‌ام آشنا می‌شوم. خود گم شدۀ من، معرفت، محبت و رسیدن به ولایت است. 🍃🔸 در «اهْدِنَا» خدا ما را بزرگ کرده است که درخواست ‌های‌بزرگ داریم. اگر بلوغ فکری نداشتیم، همین لهو و لعب دنیا را کافی می‌دانستیم. 🍃🔸 در «اهْدِنَا» می‌فهمم عمق وجود من یک وجود بی‌نهایت است. 💢 *ما چقدر به خود ظلم می‌کنیم که با حجاب‌هایی که برای خود ایجاد می‌کنیم متوجه نیازهای حقیقی خود نمی‌شویم.* هر چه بیشتر این آیه را می‌فهمیم معنی«ظَلَمْتُ نَفْسي‏» را بیشتر ادراک می‌کنیم. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۱۹ 🔆 «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى‌ أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ شَهِدُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ» 🔆 «اى گروه جنّ و انس! آيا پيامبرانى از خودتان به سويتان نيامدند تا آيات مرا بر شما بخوانند و شما را از ديدار اين روز بيمتان دهند؟ گويند: ما عليه خودمان گواهى مى‌دهيم و زندگى دنيا آنان را فريب داد و بر عليه خود شهادت دادند كه كافر بوده‌اند.» 📗 سوره انعام، آیه ۱۳۰ ❇️ پیام خدای سبحان بوسیله فرستادگانش به همگان ارسال شده است تا افراد، از قیامت و حضور در محضر حق مطلع شوند؛ اما زندگی دنیا، فریبشان داده است. 💢 هم به وجود فرستاده‌ها شهادت می‌دهند و هم زندگی همیشگی خود را دنبال می کنند. ‼️ گویی فقط قرار است آنچه نازل شده شنیده شود. عمل کردن و بکار بستن دستورات الهی در زندگی جایی ندارد. هیچ تحولی در کار نیست. 🌀 در جامعۀ ما مثل بسیاری از جوامع، در طول تاریخ یک سری از منکرات معروف و یک سلسله از معروفات منکر شده است. 💢 *اعتراف به وجود پیامبر و صدور پیام از جانب ایشان برای همۀ لحظات زندگی داریم؛ ولی غفلت در اجرا هم داریم.* ◀️ *بالا بردن اطلاعات دینی معروف است؛ ولی آنچه مهم است عملی کردن آنهاست.* اگر به آنچه آموخته می‌شود عمل نکنیم و فرامین الهی فقط نقشی بر کاغذ باشند نه تنها معروفی حاصل نشده بلکه در همه حوزه‌های رفتاری گرفتار منکر شده‌ایم. ⏹️ *دانستن معروفی است که بدون تحول در عملکرد منکر بزرگی محسوب می‌شود.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
۱۰ 💠 *ضرورت ادب* ✍🏼 در بحث ادب عرض شد وقتی رد پای ادب در گوشه گوشه زندگی ما باشد ، جایزه آن نقدی است. 🔷 دربارۀ سرمایه گذاری عاطفی گفتیم امروز سرمایه گذاری عاطفی می‌کنید؛ بعدأ نتیجه آن را می‌بینید؛ اما در مورد ادب می‌گوییم به مجرد سرمایه‌گذاری سود در اختیارتان است. 🔹 موید این مطلب این‌ است‌ که *به محض وجود اخلاص که ادب قلبی است، نور آن وارد دل شما می‌شود.* 🔹 * به مجرد اینکه جد و جهدی در مسیر حق دارید، هدایت را دریافت می‌کنید.* 🔹 *به مجرد اینکه ادب را بجا می‌آورید و شکر می‌کنید آناً ازدیاد نصیب‌تان می‌شود.* ⏹️ *سود سرمایه‌گذاری ادب ماهانه نیست، سالانه نیست، روزانه نیست، لحظه‌ای است.* *اولین اثر، انبساط وجودی است که برای انسان حاصل می‌شود.* 🍃 امیرالمومنین می‌فرماید: 🔆 «إنّ النّاسَ إلى صالحِ الأدبِ أحْوَجُ مِنهُم إلى الفِضّةِ والذَّهَبِ» 🔆 «مردم به تربيتِ نيك نيازمندترند تا به زر و سيم.» 📗 غرر الحكم، ح ۳۵۹۰ ⁉️ چقدر پول در رفاه و آسایش ما نقش دارد؟ ✅ * از نگاه امیرالمومنین نقش ادب بسیار پر رنگ‌تر است.* 🌀 اگر‌ گریۀ فراوان بر مصیبت اباعبدالله داشته باشیم، لباس سیاه بپوشیم، مجلس بگیریم، سخنرانی کنیم، عزاداری کنیم، کافی است یک بی‌ادبی از ما صادر شود! حبط جدی و خسارت عمیق و غیر قابل جبرانی ایجاد می‌کند. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز جمعه* را می‌توانید در لینک زیر مطالعه نمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12147
💠 *واژه محسنان در معنی و کاربرد عام و مطلق:* ✍🏼 اکنون به بررسی برخی از آیاتی که در آنها واژه «محسن» و یا مشتقاتش در معنای عام و مطلق (یعنی کسی که دارای اعمال صالح و رفتار نیکو می باشد) به کار رفته است، می پردازیم. 🔆 ۱. *«وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»* 🔆 «و کسانی را که در حق ما کوشیدند به راه‌های خاص خویش رهنمون می‌شویم و بی‌گمان خداوند با نیکوکاران است». 🔷🔹 ‌جهاد و مجاهده همچنان که راغب اصفهانی در مفردات گفته است، یعنی به کارگیری توان و نیرو در راه مواجهه و مقابله با دشمن، و این کار بر سه قسم است: 🔹۱. جهاد با دشمن ظاهری، 🔹۲. جهاد با شیطان، 🔹۳. جهاد با نفس و خواهش‌های نفسانی. ◀️ تعبیر «فینا» در آیه شریفه می‌رساند که این تلاش و مواجهه در ارتباط با خداوند و دربارۀ امور اعتقادی و رفتاری متعلق به اوست. ✅ *بنابراین، منظور از جهاد و مجاهده در آیه فوق، معنای عامی خواهد بود که شامل هر نوع تلاش و کوشش در راه خدا می‌شود، اعم از اینکه تلاش در زمینۀ تقویت و تبلور ایمان و اعتقاد باشد و یا اینکه تلاش و مجاهده در زمینه انجام اوامر الهی و مبارزه با نفس و عوامل گناه و معصیت باشد.* 📚 حوزه.نت ‏🌐emamraoof.com
١٢٨ 🔆 *«يَا ابْنَ مَنْ دَنا فَتَدَلَّىٰ فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ دُنُوّاً وَاقْتِراباً مِنَ الْعَلِيِّ الْأَعْلىٰ»* 🔆 *«ای فرزند کسی که نزدیک شد، آنگاه درآویخت تا آنکه در دسترسی و نزدیکی به خدای علی اعلی»* ✨ در اين فراز صراحتاً به امام زمان عرض می‌کنیم تو پسر پیغمبری. همان پیامبری که در شب معراج در نزدیک ترین جایگاه نسبت به خدای سبحان قرار گرفت. 🍃 «فَتَدَلَّى» به معنی آنست که گویا آویزان شده است. واین تشبیه نشان‌دهندهٔ فقر پیامبر در محضر حق است. او وابستۀ دائم به معبوداست؛ وابسته‌ای که یک لحظه جدایی را تاب نمی‌آورد. 💎 شارحین در رابطه با عبارت قاب قوسین چنین گفته اند: گویا دو نیم‌دایره وجود دارد که یکی بالا و دیگری پایین است. نیم‌دایرهٔ بالا جلوه گری ‌خدای سبحان است و درنیم‌دایره پایین وجود مقدس پیامیر جلوه گراست. این دو نیم نیم‌دایره هم اندازه اند . ◀️ *اما فرقشان در این است، که یکی خالق است و دیگری مخلوق. یکی ربّ است و دیگری عبد* است . پیامبر جلوه تمام نمای خدای سبحان وآیینه اوست . تمام ربوبیت خدای سبحان از نیم‌دایرهٔ بالا در عبودیت پیامبر در نیم‌دایرهٔ پایین جلوه‌گر شده است. ⏹️ چنان این دو نیم دایره به هم می‌چسبند؛ که گفته می شود: *«نه خدا توانمش گفت نه بشر توانمش خواند»* ✍🏼 تفاسیر می‌گویند کلمهٔ «أَوْ» به‌معنای «یا» به‌معنای تشکیک نیست؛ چون برای خداوندسبحان همه‌چیز واضح است در امری شک ندارد که عبارت این یا آن استفاده کند. بلکه « أَوْ» برای تقریب به ذهن ماست . 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
با سلام و احترام ✳️ کانال امام رئوف را در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید دنبال کنید ⬅️ لینک عضویت در کانال بله: https://ble.ir/join/NDIyNjhhZT ⬅️ لینک عضویت در کانال ایتا: https://eitaa.com/emamraoof_com 📚 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا ع
۱۱۹ 💠 *خوشی روزگار؛ ارمغان قابض و باسط بودن امام* ❇️ آشنایی با قابض و باسط بودن حضرت ولیّ‌عصر (عج)، خوشی همیشگی را در زندگی ما به ارمغان می‌آورد. 🍃🔸 زمانی كه حضرت، ما را قبض می‌كند، خدا را شكر می‌كنيم كه از ميان همۀ عشاق و از خيل منتظران، ما نيز به چشم مبارك ايشان آمده‌ايم و در قبضۀ حضرت قرار گرفته‌ايم. 🍃🔸 زمانی كه بسط حضرت شامل حال ما می‌شود، به جهت سعه وجودی و شرح صدری كه نصيبمان شده، سپاسگزار حضرت حق می‌شويم. ◀️ زمانی که تحت نام قابض و باسط امام عصر (عج) قرار بگیریم، قبض و بسط‌های ديگر توجه ما را به خود مشغول نمي‌کند و آنچه به‌واسطۀ ديگران از دست بدهيم يا به دست آوريم نه چندان خوشحال‌مان مي‌كند و نه بر ناراحتي ما مي‌افزايد. ✨ *پيش صاحب نظران ملك سليمان باد است* *بلكه آن است سليمان كه ز ملك آزاد است* 🍃🔹 حضرت ولي عصر (عج) می‌فرمايد:* «ما فراموشتان نمي‌كنيم و همواره به شما چشم دوخته‌ايم.»* ✅ ما در پرتو نگاه حضرت وجودی تازه مي‌يابيم. *نگاه اوست كه ما را توانمند و با قدرت مي‌كند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
حساب سهمین باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی 💠 به اطلاع می‌رساند شماره کارت‌های ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات می‌باشد. ✳ *نحوه محاسبه سهم امام و سادات* 💢 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید 🔹 *سهم امام و رد مظالم* (کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی) 5022-2910-2552-5724 سپرده:213.8000.10294814.1 شبا: IR290570021380010294814001 🔸 *سهم سادات:* (کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی) 5022-2913-1039-0453 سپرده: 213.8000.10294814.5 شبا: IR340570021380010294814105 ⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان 🔺 بله 🔺موارد زیر را اعلام فرمایید. ✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود ✅ مورد پرداخت ✅ تصویر رسید پرداختی ✅ نام و نام خانوادگی خویش 🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیام‌های شما می‌باشد. 🔺 زمان پاسخگویی به پیام‌های شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید. 🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیه الله سیستانی - حضرت آیه الله خامنه ای - حضرت آیه الله صافی گلپایگانی - حضرت آیه الله مکارم شیرازی را دریافت می نماید 🌸 باتشکر 💢موسسه علمیه السطان علی بن موسی الرضا علیه‌السلام