ظرفیتها و چالشهای دولت - حجت الاسلام یوسفی.mp3
48.31M
📌ظرفیتها و چالشهای دولت
✅ارائه حجت الاسلام استاد#احمدعلی_یوسفی؛ مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
▶️#صوت
❇️در نشست رویداد ملی روایت فتح:
@Revayat_fathh
📣 سومین همایش ملی قرض نیکو؛ با تاکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه
🔰محورها:
❇️ مبانی اندیشه ای
🔹 مفهوم شناسی قرض الحسنه (تار یخی، فقهی ، تجربی)
🔹مطالعه تطبیقی قرارداد قرض در بانکداری اسلامی و مدرن
🔹 جایگاه شناسی امر قرض الحسنه در نظام اخلاقی اسلام
❇️ اجتماعی و فرهنگی
🔹 هویت بخشی اجتماعی با صندوق های قرض الحسنه
🔹 نقش قرض الحسنه در رفع نیازهای اجتماعی
🔹فرهنگ قرض الحسنه و نقش نهادهای فرهنگی در تحقق آن
❇️ اقتصادی
🔹 قرض الحسنه و رونق تولید
🔹 قرض الحسنه و اقتصاد مقاومتی
🔹امکان سنجی تاثیر قرض الحسنه بر توسعه اقتصادی
🔹ارزیابی سهم بانک های قرض الحسنه در تامین مالی تولید
🔹چالش های اجرایی عقود قرض الحسنه در الگو های بانکداری مدرن
❇️ حقوقی
🔹 موانع رشد و ترویج قرض الحسنه
🔹 خلأ های قانونی، تصویب و تنقیح قوانین
🔹آسیب شناسی قوانین بالادستی و آئین نامه ای در ایفای نقش اجتماعی قرض الحسنه
🔹جایگاه شناسی قرارداد قرض در نظام حقوقی اسلام
❇️ سیاست گذاری
🔹 آسیب شناسی سیاستهای جاری اقتصادی کشور
🔹نقش های حاکمیت و دولت در ترویج فرهنگ قرض الحسنه
🔹نقد و بررسی سیاستهای کلان دولتی پیرامون امر قرض الحسنه
🔹مولفه های الگوی موفقیت آمیز در ایفای نقش قرض الحسنه
❇️ تجربه نگاری
🔹 تجربه بانکداری اسلامی با تاکید بر قرار داد قرض الحسنه در سایر کشورها
🔹 تجربه صندوق های قرض الحسنه در کشورهای اسلامی
🔹 تجربه صندوق های قرض الحسنه محلی در ایران
🔹بررسی الگوهای موفق قرض الحسنه در جهان اسلام و ریشه یابی علل موفقیت آنها
🕰 آخرین مهلت ارسال مقالات: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
#قرض_الحسنه
🔸 اطلاعات بیشتر
🔗 http://conf.sqev.ir
❇️ این مسجد را مردم می سازند
◾️به مناسبت سالروز ارتحال آیتاللهالعظمی سیدحسین طباطبائی بروجردی ( ۱۰ فروردین ۱۳۴۰شمسی)
🔰آیت الله سید رضی شیرازی در بخشی از خاطرات خود درباره ایشان می گوید: «شخصیت مرحوم آقای بروجردی (رضوان الله علیه) از شخصیتهای کم نظیر قرن اخیر عالم تشیع بود... آقای بروجردی وجود خیلی نافعی بود، حتی به نظر من در پایه گذاری انقلاب، در زمان او یک رشدی در مردم به وجود آمد و به خصوص در حوزه، رشد چشمگیری به وجود آمد.
🔹من یک خاطرهای دارم که این خاطره هم در کتابها نوشته شده است. آقای بروجردی این مسجد اعظم را که شروع به ساختن کرد، شاه یک چک یک میلیونی برای آقا فرستاد که کمک به مسجد بکند. ایشان این چک را قبول نکرد و فرمود این مسجد را مردم میسازند. حتی این معروف است که مثلاً یک پیرزنی میآمد پنج تومان برای مسجد میداد، یک پیرمرد میآمد برای مسجد ده تومان میداد و قبض میگرفت. ایشان فرمود که مردم مسجد را میسازند نه من! لذا آن پول را رد کرد و تا زنده بود هیچ وقت زیر بار این منتها نرفت و در مقابل دستگاه، شخصیت اسلامی خودش را حفظ کرد.» /پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢رابطه علم اقتصاد و نظام اقتصادی
✳️ #علم_اقتصاد، علمی است که درصدد کشف پدیده ها و رفتارهای تحققیافته اقتصادی و شناسایی علل و آثار آنها جهت پیش بینی اوضاع اقتصادی و سیاستگذاری برای تغییر وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب است.
🔰با توجه به تعریف علم اقتصاد و نسبت آن با #نظام_اقتصادی [اینجا]، می توان امور زیر را نتیجه گرفت:
1️⃣ در نظام اقتصادی به دنبال رفتارهای نظام مند مطلوبی هستیم که از مبانی آن نظام، کشف و استخراج می شوند؛ به عبارتی میخواهیم وضعیت مطلوب را کشف کنیم. آنگاه باید این رفتارهای اقتصادی مطلوب را در عالم خارج، اجرا و نهادینه سازی کنیم.
بنابراین، در علم اقتصاد بهدنبال گزاره های مربوط به «هست ها» و در نظام اقتصادی در پی گزاره های مربوط به «بایدها» هستیم.
2️⃣ به لحاظ تقدم و تأخر رتبی، هر نظام اقتصادی مقدم بر علم اقتصاد مربوط به آن نظام است.
چون پس از کشف و اجرای نظام اقتصادی، علم اقتصاد به دنبال کشف روابط بین رفتارهای اقتصادی و نیز بین رفتارها و پدیده های اقتصادی تحققیافته، شکل می گیرد.
3️⃣ با توجه به آنچه گذشت می توان مدعی شد که افزون بر نظام اقتصاد اسلامی، علم اقتصاد اسلامی نیز داریم.
چون وقتی رفتارهای مطلوب در عرصه اقتصادی از منظر تعالیم اسلامی - براساس مبانی هستی شناختی و هدف های اقتصادی - متفاوت از رفتارهای اقتصادی مطلوب سایر نظامهای اقتصادی باشد، می توان نتیجه گرفت که در موارد فراوانی روابط بین رفتارهای اقتصادی تحققیافته اسلامی یا روابط بین رفتارها و پدیده های واقع خارجی در عرصه اقتصاد اسلامی، متفاوت از سایر نظامهای اقتصادی باشند. همچنین، در برخی موارد، این روابط یا رفتارهای کشف شده به لحاظ شدت و ضعف با روابط و رفتارهای اقتصادی سایر نظامها متفاوت خواهند بود.
#نظام_اقتصادی_اسلام
📚نظام اقتصاد مقاومتی، استاد #احمدعلی_یوسفی، ص 62-61 (با اندکی تلخیص و تصرف).
🔷 از نفی اقتصاد اسلامی تا تقلید از فقه کینز و فریدمن
✔️ حجت الاسلام علی نعمتی
🔹 اینکه تصور میشود اقتصاد، علمی تجربی است مانند فیزیک و شیمی و لذا جهانشمول؛ ناشی از بیخبری و این پیشفرض سادهانگارانه است که ما یک دانش اقتصاد واحد و نیز علوم انسانی واحد داریم.
🔹 این نیز به نوبه خود معلول این تصور شایع و اشتباه است که غرب مدرن و دستاوردهای آن، یک کل واحد است. در حالی که ما با مشربها و مکتبهای اقتصادی متعدد و متکثری در غرب مواجهیم که همه ادعای عقلانیت و علمیت داشته و بعضاً در تقابل با یکدیگرند.
🔹 اگر نظری به آثار بزرگان این دانش که در دانشکدههای اقتصاد نوعاً کاری به آنها ندارند بیفکنیم خواهیم دید ایشان در همان مسندی نشسته و به همان مسائلی میپردازند که فقه ما در آن نشسته و به آن میپردازد.
تفصیل مطلب:
https://b2n.ir/897435
السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، ... اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ
◾️ وقتی وجود مبارك رسول گرامی (ص) حقیقت توحید را عرضه كرد، توده مردم حجاز مخالفت كردند بلكه به محاربت برخاستند؛ هم تهی دستان مخالفت كردند هم توانگرها، چون آن كه تهی دست بود، سنت بت پرستی را حق می دانست و آن كه توانگر بود هم سنت بت پرستی را حق می دانست.
◾️در قبال، اولین كسانی كه دین حق را پذیرفتند و ره آورد رسول گرامی (ص) را پذیرفتند، یك تهی دست بود و یك توانگر؛ یعنی علی ابن ابی طالب (ع) كه تهی دست بود پذیرفت و خدیجه كبری (س) که توانگر بود پذیرفت.
◾️ آن طوری كه خود دین، خود را معرفی كرده است و شواهدی هم ارائه كرده است می گوید ممكن است كسی در مرفه ترین كاخ های مصر زندگی كند و به سمت خدا گرایش داشته باشد مانند همسر فرعون و كسی هم ممكن است در بهترین خاندان به سر ببرد یعنی در خانه وحی زندگی كند و كافر باشد مثل همسر نوح و همسر لوط. اینكه حضرت خدیجه سلام الله علیها اولین زنی بود كه داعیه حق تعالی را لبیك گفت، نه برای این بود که همسر پیغمبر بود؛ قبل از او بودند كسانی كه زنان پیغمبر بودند اما كافر بودند.
آنچه كه میتواند علل گرایش به دین را به خوبی تشریح كند، پیدایش یقین است بجای خیال و پذیرش رضای حق است بجای هوای نفس.
📚 آیت الله جوادی آملی، سخنرانی موضوعی انسان و دین جلسه 7؛ تاریخ: 1373
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «داستان انقلاب تناور» به روایت رهبر انقلاب
💠 ویژه روز جمهوری اسلامی ایران
❇️ امام جمهوری اسلامی را در مقابل این طاغوتهای بشری به وجود آورد که در دل "اسلامیت" تکیه به مردم و رای مردم و خواست مردم وجود دارد؛ معیار اصلی این نظام قرار داد.
❇️ از هفت خانی ملت ایران عبور کرد که ملتهای دیگر از یک خانش هم نمی توانستند عبور کنند.
✏️نهال «جمهوری اسلامی» امروز به «درخت تناوری» تبدیل شده است که نمیتوانند آن را از جای خودش تکان بدهند؛ این را شما بدانید! جمهوری اسلامی قویتر خواهد شد...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢شهید صدر برای بانک یک ماهیت واقعی و یک ماهیت اعتباری قائل است/ خلق پول نباید در اختیار بخش خصوصی باشد
✳️تحلیل دکتر عادل پیغامی از ماهیت بانک بر اساس مقاله "البنک فی المجتمع الاسلامی" شهید صدر (ره)
🔷 شهید صدر برای بانک یک ماهیت واقعی و یک ماهیت اعتباری قائل است. ایشان وقتی میخواهد بانک غربی را تعریف کند دو نوع فعالیت برای آن تعریف می کند:
🔺فعالیت خدماتی (وظیفه واقعی بانک)
🔺فعالیت سرمایهدارانه (وظیفه مکتبی بانک).
شهید صدر اینجا دوگانه عینی- مکتبی را به نهاد بانک وارد میکند.
🌿ادامه؛ برشی از مصاحبه
🌿گزارش کامل مصاحبه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂شهید صدر برای بانک یک ماهیت واقعی و یک ماهیت اعتباری قائل است/ خلق پول نباید در اختیار بخش خصوصی باشد
✳️تحلیل دکتر عادل پیغامی از ماهیت بانک بر اساس مقاله "البنک فی المجتمع الاسلامی" شهید صدر (ره)
🔷 شهید صدر برای بانک یک ماهیت واقعی و یک ماهیت اعتباری قائل است. ایشان وقتی میخواهد بانک غربی را تعریف کند دو نوع فعالیت برای آن تعریف می کند:
🔺فعالیت خدماتی (وظیفه واقعی بانک)
🔺فعالیت سرمایهدارانه (وظیفه مکتبی بانک).
شهید صدر اینجا دوگانه عینی- مکتبی را به نهاد بانک وارد میکند.
🔰ماهیت واقعی بانک سه کارکرد دارد:
1️⃣ صندوق تجمیع
سرمایه ای که باعث رشد و تولید می شود؛ در اینجا به نهادی نیاز دارید که سرمایه های خرد را تجمیع و بزرگ کند. درواقع از نظر شهید صدر بانک نهادی است که صرفههای به مقیاس را ممکن میکند. (عبارتی که شهید صدر در اینجا به کار می برد هوشمندانه تر و دقیق تر از عبارت مرحوم موسویان است).
2️⃣ به هم رسانی پس انداز کننده و سرمایه گذار
3️⃣فروشنده خدمات؛ از قبیل امانتداری پول، نقل و انتقال وجوه، خرید و فروش اوراق بهادار، پذیرهنویسی، پورتفو سازی سهام و ... .
🔰کارکردی که در حوزه اعتباری شکل میگیرد خلق اعتبار است.
شهید صدر وقتی حوزه اعتباری بانک را به رسمیت میشناسد، عملا فعالیتهای اعتباری بانک را هم به رسمیت میشناسد. البته این خیلی تلویحی است و در فصلی به صورت جداگانه درباره خلق پول صحبت نکرده است؛ باید به این اذعان کنیم.
🔷 کارکرد دوم و سوم بانک را شهید صدر اجازه میدهد که اتفاق بیافتد چون از جنس خدمات است. انواع خدمات در قالب دو بانک تجاری و سرمایهگذاری، با دو شرط قابل ارائه است:
- خدماتی که ارائه میدهند واقعی و صحیح باشد
- قیمت عادلانهای بابت آن دریافت کنند
🔷اما وقتی به کارکرد اول (تجمیع پول خرد مردم در مقیاس بزرگ) و چهارم (خلق اعتبار) بانک میرسد، میگوید دولت باید ورود کند و بانک خصوصی اجازه ورود ندارد.
🔹پول یک اعتبار مجمعٌعلیه است که ارزش مبادلاتی دارد و در طول تاریخ در ظرفهای مختلف ریخته شده است. حالا این اعتبار مجمع علیه در کجا اتفاق افتاده است؟ در اقتصاد واقعی اتفاق نیفتاده است، توسط افراد خصوصی و اتمی اتفاق نیفتاده است بلکه در تعیّن اجتماعی اتفاق افتاده است و به همین دلیل مالکیت خصوصی ندارد.
🔹بانک غربی علاوه بر ربا، کارکرد نابرابریهای تشدیدشونده از دو روش پرداخت اعتبار به مقیاسهای بزرگ (در دست عده ای کوچک) و خلق اعتبار دارد که ایندو موجب تداول ثروت بین اغنیا می شود.
✳️شهید صدر در کتاب بانکداری بدون ربا، الگوی اسلامی از بانکداری سرمایهگذاری را ارائه میدهد اما در مقاله "البنک فیالمجتمع الاسلامی" الگوی بانکداری تجاری، بانکداری توسعه ای و تخصصی را طراحی میکند و هر سه این نوع بانکداری را در چارچوب حاکمیت تعریف کرده است.
🔰در این چارچوب، خلق پول با چند شرط مجاز است:
1️⃣ بانکهای تجاری و سرمایهگذاری خلق پول نکنند.
2️⃣ به اندازه لازم خلق پول در بخشهای توسعهای و تخصصی اتفاق بیفتد.
3️⃣ به همان اندازه که خلق پول شد، به اندازه لازم هم رسوب کند و باقی بماند و میزان مازاد آن امحاء شود. منظور، امحاء پول درونزایی است که در داخل بانک شکل میگیرد.
متن کامل مصاحبه:
http://fna.ir/1u8pdy
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️#خلق_پول
✳️ مروری بر اهم مطالب انتشار یافته پیرامون خلق پول
🔷مساله خلق پول و نقدینگی
(مقام معظم رهبری)
🔶حکم خلق پول توسط بانکهای تجاری
(آیت الله مکارم شیرازی)
🔷خلق پول بدون پشتوانه یعنی دروغ
(آیت الله جوادی آملی)
🔶خلق پول، صد در صد ضد اسلامی است
(آیت الله اراکی)
🔷بانکها در خلق پول شعبده بازی می کنند
(نشست وضعیت بانکداری اسلامی: حجج اسلام استاد کمیل قنبرزاده و دکتر احمدرضا صفا)
🔶سی تی اسکن ناقص از اقتصاد ایران
(دکتر محمد جواد توکلی)
🔷خطوط قرمز سهگانه شورای بانکی حوزوی نسبت به طرح قانون بانک مرکزی
(حجت الاسلام دکتر میرمعزی)
🔶ممنوعیت خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی/ انواع خلق پول
(حجت الاسلام استاد یوسفی)
🎥 مستند داستان خلق پول بانکها و اثرگذاری آن بر بخش واقعی اقتصاد [1] [2]
🎥 خلق پول از هیچ
(آن روی سکه)
🎥 انواع پول در اقتصاد
(آن روی سکه)
🎥چه چیزی خلق پول بانکها را محدود می کند؟
(آن روی سکه)
🎥در کتابهای دانشگاهی چه چیزهایی درباره خلق پول گفته میشود؟
(آن روی سکه)
🎥و سایر موضوعات پیرامون خلق پول در دیدگاه اقتصاد متعارف با پیگیری هشتک #آن_روی_سکه
🔷شرایط سه گانه خلق پول توسط بانک مرکزی
(پیش نویس قانون بانک مرکزی؛ طرح پیشنهادی مرکز راهبری و مرکز تحقیقات مجلس)
🔶ملاحظات رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس درباره خطوط قرمز
(حجت الاسلام دکتر بحرینی - حجت الاسلام استاد یوسفی)
🔷خلق پول بانکهای خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است
(حجت الاسلام دکتر معصومی نیا)
🔶بانکهای خصوصی با کنترل خلق پول و رسیدن به محو پول باید به تدریج از بین بروند.
(حجت الاسلام دکتر معصومی نیا)
🔷تفکیک خلق پول عمومی و خلق پول خصوصی
(دکتر مجتبی غفاری)
🔶شهید صدر برای بانک یک ماهیت واقعی و یک ماهیت اعتباری قائل است/ خلق پول نباید در اختیار بخش خصوصی باشد
(دکتر عادل پیغامی)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♊️ الگوهای تعاملی میان عوامل تولید - بخش 1
✳️مقوله چگونگی ترتیبات نهادی و قراردادی بین عوامل تولید، ریشه بسیاری از منازعات نظری در میان مکاتب اقتصادی است.
🔰طرح این بحث مستلزم توجه به دو مقدمه زیر است:
1️⃣ تولید مشتمل بر مجموعه ای از نهاده هاست که به عنوان ورودی، وارد فرایند تولید می شوند (نهاده های تولید). در عموم کتابهای اولیه اقتصاد سیاسی و آثار کلاسیک اقتصاد اسلامی، نوعا شامل سه عامل زمین (مشتمل بر تمام منابع طبیعی)، سرمایه (فیزیکی) و عامل (کارگر) می شود.
2️⃣ سطوح توزیع درآمد بر اساس طبقه بندی شهید صدر:
💠 سطح فرصتها: توزیع پیش از تولید (ناظر بر منابع طبیعی تولید)
- بوجود آوردن شرایط تازه در ثروت طبیعی و انتفاع مستمر از آن، منشا اصلی حق در ثروتهای طبیعی است.
💠سطح فعالیت مولد: توزیع پس از تولید (توزیع درآمد میان عوامل تولید)
- در بررسی نظریه توزیع پیش از تولید، هدف بررسی حقوق فردی در مقام توزیع ثروتهای خام است و چون کار منشا حقوق مزبور است، بحث متوجه تعیین نقش کار در ثروتهاست. ولی در نظریه توزیع پس از تولید، با آرایش عوامل تولید کار داریم و از سهم بری عوامل پس از تولید سخن گفته می شود.
💠سطح باز توزیع درآمد (مداخله حاکمیت پس از پایان کار برای تامین حداقل نیازهای افراد)
- نمونه آن در فقه اسلامی، مقوله زکات و خمس است.
💢مکاتب اقتصادی در پاسخ به این سوال که توزیع درآمد در سطح دوم چگونه باید صورت گیرد دیدگاههای مختلفی ارائه نموده اند (جدول فوق).
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ الگوهای تعاملی میان عوامل تولید- بخش2
🔰در زمینه نحوه تعامل میان عوامل تولید (سطح دوم توزیع)، دو نوع چینش مطرح شده:
1️⃣ الگوی تعاملی عمودی: روابط بالادستی - پایین دستی (الگوی مبتنی بر عاملیت: مالک - عامل)
2️⃣ الگوی تعاملی افقی: مشارکت بین عوامل تولید
🔹الگوی تعاملی افقی بر مبنای روابط افقی فاقد هر گونه رئیس یا مالک در فرایند تولید بوده و در آن خبری از روابط بالا دستی نیست. الگوی معروف به تعاونی برآمده از این الگوست.
🔹 اما الگوی دوم بر مبنای روابط سلسله مراتبی بین رئیس و عاملان اجیر شده او می باشد. این الگو از تعاملات در تاریخ روابط انسانی بسیار معمول بوده. نظاماتی همچون ارباب - رعیت، رئیس - مرئوس و سرمایه دار - کارگر از این قبیل هستند.
🔰به نظر می رسد از مباحث صدرین در باب نظریه توزیع، بتوان دو اصل را در نگاه اسلامی استنباط کرد:
1️⃣ اصل عدم تساوی و همگنی میان عوامل تولید
2️⃣ اصل عدم همگنی محصولات: شهید صدر در اقتصادنا تاکید می کند که در تولید اولیه، محصول تحت مالکیت عامل (کارگر) است و کارگر در نقش مالک فرایند تولید نمی تواند نیروی خود را اجاره دهد و در نقش اجیر صاحب سرمایه فیزیکی و مالی باشد. اما در تولید محصولات ثانوی، یا خودش تولید می کند یا اجیر می شود یا بر اساس عقودی همچون جعاله، در تولید ثانوی شریک می شود.
✳️ از منظر فقه امامیه، بیشتر عقود و به تبع آن تعاملات، متناسب با شرایط واقعی تنظیم می شود. در برخی موارد الگوی تعاملی افقی و گاهی الگوی تعاملی عمودی پذیرفته شده است. در مرحله بعد، تعیین رئیس یا مالک فرایند تولید متناسب با فعالیت تولیدی متفاوت خواهد بود.
✍️ بیانیه محققان اقتصاد اسلامی به مناسبت سال «مهار تورم و رشد تولید»
💢 درحالیکه ما در جنگ تمامعیار اقتصادی قرار داریم، نظام اجرایی ما از فقدان اقدامات متناسب با اقتصاد مقاومتی و نبود اتاق جنگ منسجم و مبتنی بر اندیشه بومی (اسلامی ـ ایرانی) رنج میبرد.
🔰 بخشی از پیشنهادها:
🔹یک نرخ، و تنها یک نرخ برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و کالاهای سرمایهای، حداکثر ۲۸.۵۰۰ تومان (البته با مدیریت دقیق، میتواند کمتر هم بشود) توسط بانک مرکزی تعیین و به شکلی سختگیرانه اعمال شود.
🔹مدیریت عرضه و نظارت دقیق بر بازگشت بهموقع و ۱۰۰ درصدی ارز مؤسسات و نهادهای صادرکننده، بهویژه پالایشگاهها، پتروشیمیها، فولادیها و شرکتهای بزرگ به چرخه اقتصاد کشور با پیمانسپاری ۱۰۰ درصدی ارزی صورت گیرد، بهگونهای که حتی یک درصد از ارز حاصل صادرات، خارج از سیستم مذکور توزیع نشود.
🔹دلار به صورت تدریجی در ساز و کار تبادل مالی و تسویه حسابهای مالی کشور با کشورهای دیگر حذف و تلاش شود پول ملی کشورها یا ارز دیگری غیر از دلار و یورو جایگزین آن شود.
🔹زمینه قانونی جلوگیری از خلق پول بانکهای خصوصی با اعمال سیاستهایی همچون افزایش نرخ ذخیره قانونی سپردههای بانکهای خصوصی نزد بانک مرکزی و جلوگیری از اضافهبرداشت آنها فراهم و اجرائی شود؛
🌿متن کامل بیانیه + اسامی:
https://hawzahnews.com/xcbr9
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️هشدار مقام معظم رهبری نسبت به دلاری شدن هزینه تولید
💠 رهبر انقلاب، در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
✳️ از این شرکتهای بزرگ اینجوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیهی داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمتهای جعلی دلار که هدایت میشود از طرف دشمن، با او تطبیق میکند. چرا؟
⁉️چرا شما به دلار حاکمیت میدهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت میکنید؟ یکی از وظائف عمدهی ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل.
🔹 یکی از گرفتاریهای کشور ما مسئلهی آویزان شدن به دلار است، در بخشهای مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت اینها را خارج کرده بودند، اینها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اینها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهایی هستند الان که وضعشان بهتر شد. ۱۴۰۲/۱/۱۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️🌷ولادت با سعادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را تبریک عرض می نمائیم.🌺
🎞 امام حسن مجتبی (سلام الله علیه) فرمود می خواهید در دنیا سعادتمند باشید این دو تا کار را بکنید: در مسائل مادی پایین تر از خودتان را ببینید؛ خیلی ها هستند که وضع زندگی شان از ما ساده تر است، بنابراین ما آنها را ببینیم راحت هستیم؛ در مسائل معنوی خیلی ها هستند که از ما بالاترند عالم ترند آگاه ترند؛ فرمود در امور معنوی حتماً بالاتر از خود را ببینید در امور دنیا و مادی همیشه ساده تر از خود را ببینید... .
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🎥 تقریر دیدگاه فقه حکومتی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
✳️ فیلم کامل مصاحبه با حجت الاسلام خالد الغفوری
🔹بخش اول: تبیین جایگاه «مکلف جمعی» در فقه
🔸بخش دوم: تفاوت حکمِ ناظر به «مکلف جمعی» با حکم کلی انحلالی
🔹بخش سوم: جایگاه «تفسیر موضوعی» در فرآیند دستیابی به فقه النظریه در نسبت با استنباط احکام روبنایی و زیربنایی
🔸بخش چهارم: میزان قابلیت قاعدهمندی استنباط احکام متغیر در حیطه منطقة الفراغ براساس مؤشرات عامه
🔹بخش پنجم: بررسی دیدگاه شهید درباره روش علم توصیفگر و نحوۀ استفاده از آن در روش تفقه
🔸بخش ششم: سازوکارها و مدلهای اجراییسازی نظریات اسلامی در عینیت جامعه
📌تهیه شده در دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی و مرکز علوم نوین اسلامی ـ معنا
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا تیم اقتصادی دولت، معتقد و ملتزم به اقتصاد مقاومتی است؟
گفت و گوی خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✅ امروز دکتر درخشان در وزارت اقتصاد از دغدغه های خیرخواهانه اش برای اصلاح نظام بانکی سخن گفت.
✳️ نقطه کلیدی در بحث ایشان این بود که بدون اصلاح ساختار نظام بانکی نمیتوانیم به موفقیتی برسیم.
✳️ اصلاح ساختار مورد نظر ایشان این بود که باید بانکهای خصوصی را تعطیل کرد، باید از تعدد بانکها کاست و آنها را در یک بانک ادغام کرد، باید نهادهای سفته باز را تعطیل کرد، باید ربا را از نظام بانکی حذف کرد، باید تعاونیهای تولید را احیا کرد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ بررسی الگوهای مردم سالاری اقتصادی دینی
📝 مدلهای مردمسالاری اقتصادی نشات گرفته از تعالیم اسلامی است. این مدلها شامل بنگاههای اقتصادی مردمسالاری تام، بنگاههای اقتصادی مردمسالاری متوسط، بنگاههای اقتصادی مردمسالاری ضعیف، بنگاههای اقتصادی سهامی فراگیر و بنگاههای اقتصادی فردی است.
📝 با اجرای مجموع این مدلها، هر سه گروه فعال اقتصادی (صاحب سرمایه/ کارفرما، نیروی کار، تقاضاکننده/ مصرف کننده) به اهداف خود میرسند و توسعه واقعی با تحول انسانها در مسیر توسعه واقع میشود و با نقش واقعی که همه انسانها در فرآیند توسعه بر عهده میگیرند، توسعه واقعی اتفاق میافتد.
📝 متاسفانه تاکنون هیچ کس، مقصود مقام معظم رهبری از تعاونی فراگیر ملی را تفسیر نکرده است. اما به نظر میرسد مقصود مقام معظم رهبری از تعاونی فراگیر ملی، آن مدلی از فعالیت اقتصادی است که فعالیت آن به لحاظ جغرافیایی، در سطح ملی صورت گیرد و به لحاظ افراد، همه آحاد مردم در سطح ملی بتوانند از این فعالیت اقتصادی بهرهمند شوند.
📝 اجرای مجموع مدلهای اقتصادی موجب میشود تا در عرصه اقتصادی این شرایط حاکم شود که فعالان اقتصادی بر اساس انگیزههای خود هر پنج نوع مالکیت را در عرصه اقتصادی دنبال کنند و بستر فعّالیّت اقتصادی برای همه افراد جامعه فراهم شود.
📝 با اجرای مدلهای مردمسالاری اقتصادی، رفاه مطلوب اسلامی برای آحاد جامعه فراهم میشود و بدین وسیله، عدالت اقتصادی در جامعه محقق میشود.
🌿 گزارش تفصیلی:
iict.ac.ir/ensanm