❇️ اندیشه اقتصادی امام و رهبری
✅ دکتر #غنی نژاد در مناظره اخیر عنوان کردند امام و رهبری چون متخصص اقتصادی نیستند، نباید به حرفشان استناد کرد.
✳️ امام و مقام معظم رهبری به عنوان دو اسلام شناس اقدام به کشف خطوط کلی اسلام نسبت به تدبیر اقتصاد جامعه اسلامی کردند، و تحلیلی علمی و بدیع نسبت به اقتصاد سیاسی بینالملل دارند. ایشان با ایده های ابداعی خود نظم اقتصادی بینالملل را به نفع کشورهای محروم بر هم زده اند
❇️ایشان دیدگاهی علمی نسبت به پیشرفت اقتصادی در چارچوب پارادایم اقتصاد اسلامی دارند
❇️ امام مشابه تحلیلی که ساختارگرایانی مثل پربیش در زمینه دلایل عدم توسعه دارند، تحلیل عمیقی از نقش استعمار در عقبماندگی کشورهای اسلامی دارند.
❇️ رهبری تحلیل علمی دقیقی از شکنندگی اقتصاد ایران در فضای اقتصاد بینالملل دارند، و در تراز نظریه پردازان تاب اوری اقتصادی، نظریه و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ارایه میدهند، ایشان ایده حذف دلار از اقتصاد بینالملل را بیان کردند. ایشان مشابه نظریه پردازانی همچون فردریک لیست و چانگ، الگوی اقتصاد ملی گرایی ارزشی در حمایت از تولید داخلی را طرح کردند
✳️ امام و رهبری متخصصان اسلامشناسی هستند که همانند شهید صدر به گسترش اندیشه اقتصاد اسلامی کمک کردند،هم تحلیل علمی ارایه دادند و هم سیاست اقتصادی بر اساس خطوط کلی اقتصاد اسلامی برآمده از وحی، پیشنهاد دادند.
✳️ مشارکت ایشان هم در سطح تبیین ارزشهای محوری در اقتصاد اسلامی مانند عدالت اقتصادی است، هم در تبیین علمی در چارچوب پارادایم اقتصاد اسلامی و هم تجویز نسخه برای حل مشکلات اقتصادی
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
💠 سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی | مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی و خصوصی است
❇️حجتالاسلام استاد #کمیل_قنبرزاده، عضو شورای سیاست گذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در تحلیل مناظره اساتید اقتصادی برنامه جهان آرا
🔹متأسفانه برخی از متفکران دانشگاهی، اطلاعاتشان نسبت به دستاوردهای علوم حوزوی بهروز نیست و هنوز افکارشان در حد نوشتههای شهید صدر و شهید بهشتی باقی مانده است، در صورتی که در این ۴۰ سال دستاوردهای بزرگی در حوزههای علمی، به ویژه اقتصاد اسلامی رقم خورده است.
🔹مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی یا خصوصی است. اساساً اسلام راه سومی را معرفی کرده و آن، اقتصاد مردمسالاری دینی، متکی بر اراده مردمی تحت ولایت ولی امر است. در حقیقت مردمسالاری دینی فقط نظام سیاسی اسلام را تشکیل نمیدهد بلکه نظام اقتصادی اسلام هم جزئی از مردمسالاری دینی است. یعنی قالب و شکل برعهده مردم است و محتوا در فضای نرمافزاری دینی شکل میگیرد.
💠 سطوح اصطلاحات اقتصاد اسلامی | مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی و خصوصی است
❇️حجة الاسلام استاد #کمیل_قنبرزاده، عضو شورای سیاست گذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در گفتگو با خبرگزاری ایکنا
✳️به نظر من این مناظرهای که اتفاق افتاد یک مناظره علمی نبود و بیشتر به مناظره احساسی و سیاسی شباهت داشت و در جاهایی متأسفانه خط مشی های اخلاقی به خوبی رعایت نشد.
واقعیت این است ما یک ادبیات بسیار گسترده و غنی در مباحث مرتبط با اقتصاد اسلامی داریم که اساساً طرفین مناظره هیچ اشارهای به محتواهای تولیدشده در این حوزه نکردهاند.
🔰وقتی در رابطه با اقتصاد اسلامی بحث میشود باید ابتدا مشخص شود کدام سطح اصطلاحی منظور است. عمدتاً نزاعهایی که وجود دارند حول این اصطلاحات است:
1️⃣ احکام اقتصادی:
در اسلام از احکام اقتصادی، به عنوان فقه اقتصاد یاد میشود و تا کنون هیچ متفکر دانشگاهی و حوزوی آن را نفی نکرده است.
2️⃣مکتب اقتصادی اسلام:
شهید صدر در کتاب "اقتصادنا" به صراحت از مذهب اقتصادی اسلام- که ما از آن به "مکتب اقتصادی" تعبیر میکنیم - به عنوان راه سوم در برابر نظام سرمایهداری و سوسیالیستی یاد میکند.
مکتب اقتصادی اسلام یعنی اصول کلان راهبردی برای حل مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و رسیدن به نقطه مطلوب. این اصول کلان راهبردی ستون فقرات نظامات است. در این رابطه هم میتوان گفت اختلاف نظر جدی وجود ندارد.
3️⃣نظام اقتصادی اسلام:
ساختارها، سازمانها و نهادهای برآمده از اصول راهبردی متکی بر مبانی بینشی برای تنظیم رفتارها و روابط، به عنوان نظام اقتصادی اسلام قابل طرح و اثبات است.
در این سطح چالش هایی وجود دارد؛ برخی از متفکران بر این باورند که اسلام، احکام اقتصادی و مکتب اقتصادی دارد ولی نظام اقتصادی ندارد. اما در مقابل برخی دیگر این ادعا را قویاً رد میکنند. در این زمینه اساتیدی مانند دکتر میرمعزی و دکتر یوسفی کتابهای بسیاری را در پژوهشکده فرهنگ و اندیشه به چاپ رساندهاند و در پژوهشگاه فقه نظام هم مقالاتی منتشر شده است.
متأسفانه برخی از متفکران دانشگاهی، اطلاعاتشان نسبت به دستاوردهای علوم حوزوی بهروز نیست و هنوز افکارشان در حد نوشتههای شهید صدر و شهید بهشتی باقی مانده است، در صورتی که در این ۴۰ سال دستاوردهای بزرگی در حوزههای علمی، به ویژه اقتصاد اسلامی رقم خورده ولی چون برخی از اساتید دانشگاهی بیاطلاع هستند از روی بیاطلاعی قضاوتهای نادرست انجام میدهند.
4️⃣ علم اقتصاد اسلامی:
در علم اقتصاد، اقتصاد را به دو بخش اثباتی و دستوری تقسیم می کنند. خلاصه عرض می کنم اقتصاد دستوری برخاسته از مکتب اقتصادی اسلام، که قطعا وجود دارد، اما حتی اقتصاد اثباتی که صرفا تحلیل اقتصادی است هم در اسلام وجود دارد و به شکل جدی به آن پرداخته شده و ادبیات آن ایجاد شده؛ یعنی اینکه اساساً تحلیل واقعیتهای صحنه اقتصاد براساس معارف اسلامی اتفاق بیفتد.
🔹 در ذهن این دو بزرگواری که با هم مناظره کردند دوگانهای کاملاً مشهود بود که معتقد بودند اقتصاد یا باید دولتی باشد یا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و این دو گانه به حدی شدید بود که گویا اصلاً راه سومی وجود ندارد.
🔹در حالی که مدل اقتصاد در اسلام خارج از دوگانه دولتی و سرمایهداری است. اساساً اسلام راه سومی را معرفی کرده و آن، اقتصاد مردمسالاری دینی، متکی بر اراده مردمی تحت ولایت ولی امر است. در حقیقت مردمسالاری دینی فقط نظام سیاسی اسلام را تشکیل نمیدهد بلکه نظام اقتصادی اسلام هم جزئی از مردمسالاری دینی است. یعنی قالب و شکل برعهده مردم است و محتوا در فضای نرمافزاری دینی شکل میگیرد.
🔹برای حل معضلات راه حل این نیست که اقتصاد را یا دولتی کنیم و یا به بخش خصوصی - که در اصطلاح منحصر به یک درصد جامعه می شود- واگذار کنیم بلکه اقتصاد را باید در اختیار عموم مردمی که به فعالیت اقتصادی علاقه دارند، قرار دهیم؛ یعنی باید اراده افراد بر سرنوشت اقتصاد حاکم باشد نه اینکه اراده افراد ثروتمند یا دولت حاکم شود. این موضوع هم در فرمایشات صریح امام (ره) و رهبری و هم در بیانات مرحوم شهید بهشتی و سایرین مطرح شده است.
🔹متأسفانه ۸۰ درصد جامعه ما یا در استخدام بخش دولتی است یا بخش خصوصی. وظیفه دولت در نظام اسلامی این است که نگذارد عدهای خاص به عنوان سرمایهدار حقوق همه ملت را به نفع خودشان مصادره کنند - «كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ»( ۷/ حشر)؛ این خط انقلاب و اقتصاد اسلامی است.
🔹ما در نظام سازی اقتصاد اسلامی با نقد روش های صرفا امضاء یا عدم مغایرت، توانسته ایم در طراحی مدلها و نهادها از جمله تامین مالی، بخش بیمه، نهاد گردش پول و ... تولید داشته باشیم.
💢سود علیالحساب منشأ انحراف قانون بانکداری بدون ربا
❇️حجت الاسلام #غلامرضا_مصباحی_مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔰قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شد اما بعد از آن، دیگر هیچگونه نظارتی بر مقررات بانکی صورت نگرفت و حال آنکه اصل 4 قانون اساسی که سخن از حاکمیت اسلام و نظام پولی اسلامی میکند، میگوید میباید قوانین و مقررات از نظر شرعی مورد تایید باشد.
🗂مصوباتی از سوی شورای پول و اعتبار بهصورت دستورالعمل، آییننامه و مقررات تصویب شده که با ماهیت قانون سازگاری نداشته است. یکی از این تصمیمات، این بود که بانکها میتوانند به سپردهگذاران وعده سود علیالحساب بدهند.
🗂سود علیالحساب مبدا یک رقابت در بین بانکها، بهخصوص پس از پیدایش بانکهای خصوصی شد. چون تا وقتی بانکهای دولتی بودند، بهگونهای تحت نظارت قویتر بانک مرکزی یکسان عمل میکردند. اما وقتی بانکهای خصوصی پدید آمدند، از ابتدا گفتند چون ما از نقطه صفر شروع میکنیم و در بازار بانکی ضعیف هستیم و باید موقعیتمان بهتدریج شکل بگیرد، اجازه دهید 2 درصد بیشتر از سود سپرده بانکهای دولتی بگیریم. این مجوز هم داده شد. این موجب شد که از آن به بعد بانکهای خصوصی در سود علیالحساب رقابت کنند.
🗂خلق پول توسط نظام بانکی ما در چند دهه گذشته 20 درصد، 30 درصد و 40 درصد بود با وجود اینکه رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده است. معلوم است که اگر نقدینگی بیش از ظرفیت اقتصاد رشد پیدا کرد، چیزی جز اثر تورمی ندارد و نتیجه آن تضعیف سرمایه مردم و پول در دست مردم است.
گزارش تفصیلی:
http://fna.ir/1u8pdr
✅ نقدی بر سخنان آقای غنینژاد در مورد نظرات ولی فقیه و تخصص اقتصادی
🔻صادق علیپور در یادداشتی نوشت؛
🔹 آقای غنینژاد در بخشهای پایانی مناظرهاش در برنامه جهانآرا گفت اساسا چرا باید به سخنان امام و مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی توجه کرد؟! مگر آنها در اقتصاد متخصص هستند؟!
🔹 اولا اظهار نظرهای ولی فقیه در رسمیترین شکل خود در جمهوری اسلامی، بدین گونه است که پس از دریافت و مطالعه نظرات و گزارشهای مسئولین و متخصصین(از جمله اقتصادی) در فرآیندی استیشاری با برخی از نهادها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریه «فقه حکومتی» خود را در مورد رویکرد و جهتگیری سیاستهای کلان کشور (به عبارت دیگر ریلگذاری و تعیین راهبرد) بیان و ابلاغ میکنند.
🔹 چنین امری صرفاً در شأن یک فقیه در مقام رهبری و نه فرد دیگر خصوصاً کسی همچون غنینژاد است! زیرا وی نه از باب به اصطلاح تخصص خود، شأنیت سیاستگذاری کلان برای یک کشور را دارد و نه علی الخصوص به لحاظ سابقه استیشاری خود و همفکرانش در تشدید اوضاع اقتصادی ایران، صلاحیت آن را داراست!
🔹 صد البته فارغ از روند رسمی ابلاغی ذکر شده در سیاستگذاریهای کلان توسط ولی فقیه، باز هم انتقاد آقای غنینژاد بیربط و بیوجه است؛ زیرا اگر یک فقیه حق اظهار نظر در مورد انطباق یک مکتب اقتصادی با اسلام و معیارها و موازین فقهی را نداشته باشد آنگاه چه کسی چنین حقی دارد؟!
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32814
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وامهایی که در بانک ماندند!
🔹بررسیها نشان میدهد در حالی که بسیاری از مردم در صف دریافت وامهای خرد هستند، بانکها در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به اشخاص مرتبط به خود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان وام دادند.
🔹اما آیا این اتفاق در چهارچوب قانون رخ داده یا اقدامی غیر قانونی است؟
❇️ سلسله پیش نشستهای سومین همایش ملی قرض نیکو (با تاکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه)
💠 پیش نشست چهارم: وقف پول و مسیر عملیاتی آن
👤 با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
🗓 تاریخ برگزاری: شنبه ۱۶ اردیبهشتماه
🕰 زمان: ساعت ۹:۳۰
🌿 پخش زنده از طریق پیوند زیر:
www.conf.sqev.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عدالت در ساحت اندیشه تمدنی| صاحبان عقل و خرد، در فضای قیام به قسط رشد می کنند
✅دکتر #سیدمهدی_زریباف؛ رئیس موسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی
🔺عدالت ساختاری، باید در همه حوزه های مدیریتی دارای ظهور و بروز باشد. اساسا رشد تفکر و اندیشه در فضای عدالت و قیام به قسط ظاهر می شود.
🔺در این مکتب، اصالت در روابط اجتماعی به حق و حقوق، اعطاء می شود نه به نفع اشخاص و جریانهای خاص. دستگاه معرفتی عدالت اجتماعی در نگاه قرآنی و علوی، از جنس دیگری است که مباحث مارکسیستی، سوسیالیستی و کاپیتالیستی اصلا در سطح ادراک آن نیست.
🔺با یک نگاه منصفانه، در بهترین حکومتهایی که به دنبال عدالت بوده اند، نگاه به عدالت توزیعی بوده و هیچگاه مبنایی و ساختاری، عدالت را ندیده اند. آنچه شهید صدر راجع به عدالت قبل از تولید (تخصیص منابع) طرح می کند اصلا در دستگاه تحلیلی آنها نیست. عدالت در آن مکاتب از جنس حفظ سیستم است و اصالت با بازار است.
❇️در نگاه اسلامی:
🔹اصل مالکیت، متعلق به خداست.
🔹گسترش مالکیتهای عمومی از مرحله تخصیص تا مرحله بهره برداری؛ باید هر چه می توانید مشارکت مردم را افزایش دهید.
🔹مدل مردمی سازی اقتصاد و مشارکت بخشیدن به مردم در حوزه های مدیریت و گرایش های تعاونی به شکل ساختاری، یک نظام نوین اقتصادی را به دنیا عرضه می کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️مردمی سازی اقتصاد به معنای خصوصی سازی نیست
🔰حجتالاسلام دکتر محمدجواد محققنیا، رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔹اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودهاند اداره اقتصاد را به دست مردم بسپارید به این معنا نیست که باید اقتصاد را خصوصی کرد، زیرا مفهوم خصوصیسازی با مردمیسازی اقتصاد متفاوت است.
❇️مردمی سازی اقتصاد به معنای خصوصی سازی نیست
حجتالاسلام دکتر محمدجواد محقق نیا
🔹اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودهاند اداره اقتصاد را به دست مردم بسپارید به این معنا نیست که باید اقتصاد را خصوصی کرد، زیرا مفهوم خصوصیسازی با مردمیسازی اقتصاد متفاوت است.
🔸خصوصیسازی در اصل انتقال مالکیت یک بنگاه از دولت به بخش خصوصی است، یعنی یک بنگاه اقتصادی تا دیروز از سوی دولت اداره میشد اما از این به بعد به وسیله بخش خصوصی اداره میشود و در اینجا مردم نقشی در اداره آن بنگاه ندارند و بنگاه از سوی یک فرد اداره میشود. شاید دهها شرکت یا بنگاه متعلق به یک فرد باشد و به این نمیتوان مردمیسازی اقتصاد گفت و قطعاً این شیوه مدنظر انقلاب و اسلام نیست.
🔹هدف از مردمیسازی اقتصاد این است که حال مردم و شرایط اقتصادی مردم را دگرگون کند. برای مردمیسازی اقتصاد باید از صفر شروع کرد و در این رابطه بار اصلی مسئولیت بر دوش بانکها و دولت است.
🔸در اصل دولت باید ساختار و ظرفیتها را آماده سازد و فضاهایی با سود مشخص را فراهم کند. باید پذیرفت دولت و وزارت اقتصاد مسئول مهندسی اقتصاد هستند و موظفند بازدهی مقبولی را برای فعالیت مردم در اقتصاد پیشبینی کنند.
🔹بانکها نیز با این شرط به مردم وام پرداخت کنند که این وام برای خرید سهام شرکتها هزینه شود تا از این طریق هم پول وارد چرخه تولید میشود و هم اینکه مردم از سود دورهای شرکتها برخوردار شوند. به نظر من بهتر است این وام در ابتدا به کارگران و اقشار ضعیف پرداخت شود تا از این طریق کارگران سهامدار شوند.
متن کامل:
https://iqna.ir/00HLzR
📍سلسه نشست های اقتصاد مقاومتی
📌جلسه اول: بانیان وضع اقتصادی موجود
🔹با حضور : دکتر محمد جواد توکلی🔹
🗓زمان:دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕗ساعت ۲۰
📱💻بصورت آنلاین
🔗لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/meghtesad
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ بررسی نسبت بین نظام بانکی ایران با نظام مالی بدون بهره |چهارمین پیشنشست اصلاح ساختار نظام مالی
🎙سخنران: دکتر حسن سبحانی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔰باحضور اساتید، خبرگان، مدیران و صاحبنظران
🕰سهشنبه ۱۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۸
🌍وزارت امور اقتصادی و دارایی| پژوهشکده امور اقتصادی
لینک حضور در نشست:
Skyroom.online/ch/favacenter/earc
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔻ارزش املاک بانک آینده حدود ۴ برابر کل میزان وام مسکن همه بانکها در ۲ سال اخیر
🔹گزارشات منتشر شده توسط بانک آینده نشان می دهد تمرکز تسهیلات این بانک تا آذر پارسال بیش از ۶۲ % از کل تسهیلات این بانک به اشخاص مرتبط با آن اعطا شده است!!!
🔹اما این تمام ماجرای بانک آینده نیست؛ ارزش ۴۳ فقره املاک این بانک به بیش از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان میرسد درحالیکه مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به مواردی نظیر ساخت خود مالکی، مشارکت نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و حوادث غیرمترقبه(سیل، زلزله و...) طی دو سال اخیر فقط ۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارتی، ارزش املاک بانک آینده ، حدودا ۴ برابر تسهیلات شبکه بانکی به ساخت مسکن در کل کشور است!!!
🔹اما درمقابل، این بانک بعد از بانک مسکن، ۷۳% از تسهیلات خود را به بخش مسکن و ساختمان اعطا کرده که نهتنها به مردم اعطا نشده بلکه با اعطا به شرکتهای زیرمجموعه، صرف ساخت پروژههای لوکسی همچون ایرانمال و هتل روتانا و غیره گردیده است.
🔹در طبقهبندی املاک این بانک، تنها مجموعه ایرانمال با ارزشگذاری بیش از ۱۹۳ هزار میلیارد تومانی سهم حدود ۷۹% از کل املاک را دارد. بعد از این مجموعه نیز هتل روتانا مشهد هم با ۲۲هزار میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد. دو مجموعه کاملا تجملی و لوکس که بسیاری از تجهیزاتش وارداتی هستند!
گزارش تفصیلی:
http://fdn.ir/79775
❇️ اقتصاد سیاسی بهشتی ستیزی | در ارزیابی اعتبار ادعاهای مربوط به اصول اقتصادی قانون اساسی
🔰 سخنران:
✳️ دکتر فرشاد مومنی
⏰ زمان: پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت سال ۱۴۰۲، از ساعت ۱۴ الي ۱۶
🔷موسسه مطالعات دین و اقتصادی
📌پیوند به صفحه نشست:
https://www.skyroom.online/ch/amirmahdisaffar/institute-of-religion-and-economic
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سهم دلار در تسویههای تجاری کشور به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است
🔰سخنگوی اقتصادی دولت
🔹تلاش بر اتصال شبکه شتاب کشور به شبکه پرداخت الکترونیکی کشورهای منطقه بود که با پیگیریهای صورت گرفته به طور مشخص در روسیه این اقدام به ثمر نشسته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢رئیسی: شورای فقهی بانک مرکزی باید نهادی پویا با کنشگری فعال در عرصه بانکداری باشد
✔️جلسه شورای فقهی بانک مرکزی با حضور حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. تدوین دستورالعملهای انطباق قراردادهای بانکی با موازین شرعی، استقرار مسئولین نظارت و تطبیق شرعی در شبکه بانکی، اصلاح ساز و کار امهال مطالبات بانکی در جهت انطباق با موازین اسلامی، طراحی الگوی مزدکار به جای کارمزد در قراردادهای قرضالحسنه و پیگیری حذف سود مرکب از وامهای بانکی از مهمترین محورهای گزارش حجت الاسلام #غلامرضا_مصباحی_مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی بود.
✔️در ادامه رئیس جمهور ضمن تشکر از اقدامات انجام شده به ویژه پیگیری حذف سود مرکب در تسهیلات بانکی و استقرار مسئولان نظارت در شبکه بانکی، گفت:
🔹شورای فقهی در تحقق مأموریت بسیار مهم و حساس خویش باید یک نهاد پویا با کنشگری فعال در عرصه بانکداری باشد.
🔸نظارت این شورا بر فعالیتها و قراردادهای بانکی علاوه بر نظارت شکلی باید نظارت ماهوی و ماهیتی را نیز مدنظر قرار دهد تا شاهد انطباق ماهیت فعالیتهای بانکداری با موازین شرعی باشیم.
🔹بانک مرکزی و شورای فقهی در تعامل با یکدیگر تلاش کنند که تقویت اقتدار بانک مرکزی در نظارت و مدیریت بر بانکهای کشور، پیشبینی ساز و کارهای لازم در جهت رفع ناترازی بانکها و انطباق تمامی فعالیتها و قراردادهای بانکی با موازین شرعی، سه رویکرد اصلی قوانین جدید نظام بانکی باشد تا موجبات رفع دغدغههای علما، مراجع و مشتریان نظام بانکی به ویژه مردم متدین و فعالان اقتصادی فراهم شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🗂 نخستین همایش بازار سرمایه|حمایت از سرمایهگذاری و مشارکت مردمی در اقتصاد
#فراخوان_مقاله
✳️سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد، اولین همایش سالانه بازار سرمایه را با همکاری مراکز دانشگاهی، انجمنها، نهادهای مالی و ارکان بازار سرمایه در مهرماه 1402 برگزار نماید.
🔰محورها:
🔹مهار تورم و رشد تولید از طریق بازار سرمایه
🔸نقش حاکمیت در توسعه بازار سرمایه
🔹تأثیر سیاستهای کلان اقتصادی بر بازار سرمایه
🔸شفافیت و ثبات سیاستها در ارتباط دولت و سرمایهگذاران
🔹استفاده از نوآوریها و فناوریهای نوین مالی در توسعه بازار سرمایه
🔸تنظیمگری و نظارت در بازار سرمایه
🔹شریعت و مباحث اسلامی در بازار سرمایه
🔸گسترش تامین مالی از طریق بازار سرمایه
🔹توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه
🔸حاکمیت شرکتی، مدیریت تعارض منافع و ارتقای شفافیت در بازار سرمایه
🔹نقدشوندگی و ثبات در بازار سرمایه
🔸پایداری، سرمایهگذاری با مسئولیت اجتماعی و شمولیت مالی در بازار سرمایه
🔹مدیریت ریسک در نهادها و ابزارهای مالی
🔸کاهش اثر تحریمهای مالی و اقتصادی بر بازار سرمایه
❇️علاقهمندان میتوانند چکیده مقالات خود را تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ و اصل آن را تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲ از طریق سایت cmiconf.ir به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
🌿 کسب اطلاعات بیشتر:
www.cmiconf.ir
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
انشاالله از شنبه تا سهشنبه در جلسات مختلفی خدمت مردم و مسئولین و اساتید و دانشجویان گیلانی خواهیم بود.
همراهی استاد بزرگوار جناب حجتالاسلام دکتر یوسفی افتخاریست که شکرگزار آن هستم.
امیدوارم خداوند توفیق دهد تا قدم کوچکی در مسیر جهاد تبیین اقتصادی برداریم.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar