🔰هشتاد و یکمین کرسی از سلسله کرسی های علمی پژوهشگاه فقه نظام برگزار می شود.
✅ کرسی ترویجی «بررسی قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده، استاد سطوح عالی و مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، معاون پژوهش حوزه های علمیه
👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دبیر گروه علمی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام
👤با حضور آیت الله محمد سعید واعظی؛ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی
🗓سه شنبه 21 آذر 1402
⏰ساعت 15:30
📍قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
👈🏻شرکت مجازی در کرسی از طریق:
🌐https://gharar.ir/r/4335a4e4
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📚 اقتصاد نهاد وقف
✳️کتاب #اقتصاد_نهاد_وقف اثر حجتالاسلام #ناصر_جهانیان در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و توسط سازمان انتشارات آن منتشر شد. این کتاب تلاشی است برای درک عمیق آسیبهای نهاد وقف و ارائه راهبردها و الگوهای عملیاتی در سطوح مختلف برای دولت اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و بنگاههای وقفی، تا مسیر آینده «پیشرفت اقتصاد نهاد وقف» اولاً برای ایران اسلامی و ثانیاً برای جهان اسلام هموار گردد.
♻️یکی از زیرشاخههای «علم اقتصاد اسلامی»، «اقتصاد نهاد وقف» است که در تمدن قدیم اسلامی توانست با سازمانهای عرضه و تقاضای وقفی در هماهنگی با نظام تدبیر وقف، خدمات شایانی به جوامع اسلامی ارائه کند و بهویژه در تمدنهای عثمانی و صفوی سهم فراوانی در تولید ناخالص ملی اقتصادهای این حوزههای تمدنی اسلامی داشته باشد.
♻️باوجود پیشرفتهایی که در اقتصاد نهاد وقف ایران اسلامی پدید آمده است، باتوجه به طراز انقلاب اسلامی و ظرفیت مردم و ثروتهای کشور، میتوان گفت وضعیت بالفعل این نهاد در ایران از وضعیت مطلوبش فرسنگها فاصله دارد؛ ازاینرو لازم است بهنحو علمی و در چهارچوب الگوی مطلوب فقهی مکتبی اقتصاد اسلامی، دو کار اساسی انجام داد: ۱.شناسایی آسیبهای واقعی اقتصاد نهاد وقف؛ ۲.تبیین نقشه کلان و عملیاتی اصلاح این اقتصاد.
📎فهرست و مقدمه + خرید کتاب
#معرفی_کتاب
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠دبیرخانه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار میکند
❇️هفتمین پیش نشست تخصصی
🔰از سلسله نشستهای ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
♦️موضوع: نقشه مفهومی و نظام مسائل انفال در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
✳️استاد ارائه دهنده: حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا رضی (دبیر حلقه مردمیسازی اقتصاد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم)
✏️عناوین :
✅ انفال معدنی،باستانی،طبیعی،نفت و گاز
✅ مردمی سازی انفال
✅ انفال و تولید پیش از تولید
✅ انفال و عدالت
✅ ولایت معصوم و انفال
🗓سهشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰
برگزاری به صورت حضوری و مجازی
قم | بلوار امین | کوچه ۸ | پ ۱۳۳ |ساختمان المرتضی (علیه السلام) | مرکز نوآوری آلا |
📎 ثبت نام در نشست:
https://aalaa.ir/economy7/
✅ @aalaa_ir
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#نشست_تخصصی
#مرکز_نوآوری_آلاء
#جبهه_مردمی_اقتصاد_مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
📹نشست نقشه مفهومی و نظام مسائل انفال توسط استاد رضی تا لحظاتی دیگر آغاز می شود
🌿شرکت مجازی👇
https://meet.ala.org.ir/b/aal-cpe-mmm-wd7
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
زن ملکهٔ اقتصاد-22آذر-نهایی.pdf
3.84M
#محتوای_تبلیغی
منبر مکتوب «زن، ملکهٔ اقتصاد»
کاری از:
حلقهٔ تولید محتوای اقتصاد مقاومتی اقتصادُنا
ــــــــــــــــــــــــ
پنج جلسه سخنرانی روشمند ویژۀ ایام فاطمیه، با موضوع نگاهی به نقش زن در اقتصاد خانه و جامعه با الگوگیری از حضرت زهرا علیهاسلام منتشر شد.
ج۱: اسوهٔ حسنه
ج۲: زن، ملکهٔ اقتصاد
ج۳: اینجا حرم است
ج۴: تربیت اقتصادی خانه
ج۵: زن، مصلح اجتماع
ــــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/khorramshahr_eqtesadi
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بسیج دانشجویی و انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم برگزار می کنند:
💯 سلسله نشست های اقتصادی «حرف نو»
⛔️ بررسی ابعاد پنهان اقتصاد ایران
🔻 با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف علم اقتصاد
⁉️ محلی برای پاسخ به سوالات اقتصادی که ذهنتان را درگیر کرده:
〽️ چرا اقتصاد ایران به ثبات نمی رسد؟
📊 چرا تورم کنترل نمی شود؟
🧐 راهکارهای بهبود اوضاع اقتصادی چیست؟
✅ عدالت اقتصادی چیست؟
⏰ پاییز و زمستان 1402
📍 دانشگاه قم، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، سالن شهید صدر
📜 همراه با اعطای گواهی معتبر شرکت در دوره
#حرف_نو
#بسیجدانشجوییدانشگاهقم
🌐 @QomBasij
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠مختصات تربیت اقتصادی خانواده مقاوم|برشی از نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام سرمایه داری"
☑️حجت الاسلام محسن خاکی
✳️اگر ما به دنبال مفهوم #خانواده_مقاوم هستیم گام اول و حرکت مبنایی ذیل اقتصاد سیاسی است (مالکیت همگانی و به تعبیر شهید صدر توزیع عادلانه منابع اولیه). اگر این #عدالت_بنیادین نباشد به تعبیر علامه طباطبایی تلاشهای اخلاقی، تلاشهای مذبوحانه است.
🔹واژه ای که می خواهم در مقابل آن بیشترین موضع گیری را داشته باشم #سواد_مالی است که جایگزین #تربیت_اقتصادی شده؛ در مالی شخصی، با یک انسان فردگرای خودخواه مواجه هستیم که ایده اجتماعی ندارد.
🔹چگونگی مقاومت از طریق هسته های تولید خانوادگی و جمعی، حضور ادبیات اقتصاد سیاسی در تربیت اقتصادی نه صرفا مالی شخصی و تغییر در دانش رسمی به عنوان نقاط کانونی مقاومت قابل شکل گیری است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠مختصات تربیت اقتصادی خانواده مقاوم|برشی از نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام سرمایه داری"
☑️حجت الاسلام محسن خاکی
✳️با دو وجه از امام (ره) بحث را آغاز می کنم: یکی در آداب الصلاه، است که "امام آسمان" را معرفی می کند و دیگری در جلد 21 صحیفه، که به معرفی "امام زمین" می پردازد. اگر ما به دنبال مفهوم #خانواده_مقاوم هستیم گام اول و حرکت مبنایی ذیل اقتصاد سیاسی است (مالکیت همگانی و به تعبیر شهید صدر توزیع عادلانه منابع اولیه)؛ اگر این #عدالت_بنیادین نباشد به تعبیر علامه طباطبایی تلاشهای اخلاقی، تلاشهای مذبوحانه است. پس از اینکه پذیرفتیم مبنای اساسی و نقطه آغاز توزیع عادلانه منابع اولیه است؛ در هر حال - خواه آن عدالت بنیادین حاصل شده باشد یا خیر- باید در مساله #تربیت_اقتصادی به کنش بپردازیم.
♻️منظور از مقاومت، مبارزه با استعلا و استکبار است (همین که امام می گوید نبرد مستضعفین و مستکبرین)
🔰در بحث تربیت اقتصادی با چهار، دو گانه مواجه هستیم:
دو گانه رنج و لذت:
دوگانه تولید و تکثر:
دوگانه شغل و جایگاه:
دوگانه یاریگری و رقابت
می خواهیم از این چهار دوگانه، سه نتیجه بگیریم:
1️⃣ هسته های تولید خانوادگی و جمعی شکل بگیرد.
🔹در ابتدای انقلاب یک سه گانه کنار هم می نشیند: طرح کاد (دانش آموز در هفته، دو روز در محیط واقعی کار کند) + فعال شدن شاخه دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی (در راستای احیاء امر سیاسی برای دانش آموزانی که دو روز در هفته، در محیط واقعی کار می کنند) + اصل 104 قانون اساسی (تشکیل شورایی مرکب از نمایندگان بخش های مختلف به منظور تامین قسط اسلامی و پیشرفت امور در واحدهای تولیدی)
♻️بدین ترتیب شورا در محیط تولید، واحد سیاسی حزب جمهوری اسلامی در مدرسه و طرح کاد یک سه گانه است که به دانش آموز امر تولید جمعی و تعاون گری را منتقل می کند.
2️⃣ حضور ادبیات اقتصاد سیاسی در تربیت اقتصادی:
🔹واژه ای که می خواهم در مقابل آن بیشترین موضع گیری را داشته باشم #سواد_مالی است که جایگزین #تربیت_اقتصادی شده. سواد مالی انسان را به لایه ثانویه در اقتصاد می برد تا دست به تولید گری و عمل یداوی نزند و عملا تبدیل شود به یک هلدینگ کوچک که صرفا از جامعه بهره می برد. در مالی شخصی، با یک انسان فردگرای خودخواه مواجه هستیم که ایده اجتماعی ندارد.
3️⃣ تغییر دانش رسمی:
ما تحت تاثیر هژمونی دانش اقتصاد متعارف جدید که در رویکرد سیاسی خود نئولیبرال، در رویکرد علمی، نئوکلاسیک و در روان شناسی پشت این اقتصاد، کاملا رفتارگراست؛ که البته با کمک علوم شناختی ها CBT شده؛ یعنی می خواهد با نظام محرک - پاسخ، یک موجود شرطی غیر تصمیم گیر بسازد که میز انتخاب هایش را خودش نمی چیند بلکه چیدمان شده است و او فقط انتخاب می کند. به تعبیر علامه طباطبایی یک فاعل بالعنایه است نه فاعل بالقصد. سرمایه داری می خواهد فاعل بالعنایه درست کند.
ما نمی توانیم بر آن ادبیات اقتصادی، تربیت اقتصادی خود را سوار کنیم.
❇️بنابراین برای اینکه دچار دوگانهای چهارگانه نشویم، چگونگی مقاومت از طریق هسته های تولید خانوادگی و جمعی، حضور ادبیات اقتصاد سیاسی در تربیت اقتصادی نه صرفا مالی شخصی و تغییر در دانش رسمی به عنوان نقاط کانونی مقاومت قابل شکل گیری است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گفتگو «میز اقتصاد» با دکتر #رسول_بخشی پیرامون «شبکه ربا» |قسمت اول
🔺نقش سلسله اقتصاددانان یهودی در نهادینه کردن بهره در اقتصاد
🖥 گزارش کامل:
https://mizeghtesad.com/?p=1856
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊رتبه مصرف سوخت خودروهای تولید داخل و مونتاژ
✳️ بررسی آخرین گزارش سازمان استاندارد نشان میدهد، تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و خودروهای مونتاژ در گرید C و E و F و G درجهبندی شدهاند.
🔹براساس این آمارها، از ۵۳ مدل خودروی ارزیابیشده، ۳۳ مدل خودرو معادل ۶۲ درصد از خودروهای ارزیابیشده در گرید G (بدمصرفترین) قرار داشته، ۱۴ خودرو معادل ۲۶ درصد در گرید F، تعداد ۴ خودرو معادل ۸ درصد در گرید E و درنهایت ۲ خودرو معادل ۴ درصد از کل خودروها نیز در گرید C قرار داشتهاند.
http://fdn.ir/page/246224/
#صنعت_خودرو
#استانداردسازی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 گزارش نشست «بررسی قاعدهٔ ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی»
✳️ حجت الاسلام استاد #کمیل_قنبرزاده - ارائه دهنده- پیشتر، در مقالهٔ «بررسی فقهی کسب سود بدون قبول ریسک سرمایه» روا یا ناروابودن دریافت سود از سرمایه، بدون قبول زیانپذیری آن را بررسی و با استناد به ادله و مدارک فقهی همانند: حرمت اجارهٔ زمین به اکثر برخلاف مزارعهٔ زمین، حرمت طلب ربح در عقد قرض، عدم جواز کسب سود در مضاربه به شرط تضمین سرمایه و... بر آن بوده نشان دهد دریافت سود، بدون قبول زیانپذیریِ سرمایه، نارواست و میتواند به عنوان قاعدهای فقهی (قاعدهٔ ربح) در کانون نگاه قرار گیرد؛ بویژه آنکه در نظام اقتصادی اسلام، آثار درخوری در پی خواهد داشت.
🔹برای توضیح این قاعده باید به تفاوت میان مضاربه و قرض توجه کرد؛ این که چرا سود در یکی ربای حرام و در دیگری ربحِ حلال است؟ تاکنون مهمترین پاسخ به این پرسش، پاسخی حقوقی (حول ملکیت) بوده است، به این تقریب: قرضدهنده، در معاملهٔ قرض، ملکیت مال را به دیگری منتقل میکند. در این حالت، دریافت سود از مال دیگری، ظلم خواهد بود؛ ولی در مضاربه، صاحب سرمایه، ملکیت سرمایه را به شخصی که روی آن کار میکند (عامل) منتقل نمیکند و بدین ترتیب، سودی که از سرمایه میگیرد، رشد و نمائی است که در ملک خودش بهدست آمده و بنابراین دریافت سود از آن رواست.
http://jiiss.ir/fa/weblog/161293/
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با تحریم کوکاکولای داخلی، کارگرها👷♂️ بیکار میشوند⁉️
🔷تفاوت کالای داخلی و کالای ایرانی
🔹کالای داخلی و کالای ایرانی به یک معنا نیستند؛ حتی در شاخصهای اقتصادی📊 نیز یک GDP داریم و یک GNP.
اصطلاح GDP به معنی تولید ناخالص داخلی است یعنی مهم نیست سرمایهای که یک شرکت را اداره میکند از کجا آمده است بلکه معیار این است که داخل مرزهای جغرافیایی یک کشور تولید شود.
اما GNP تولید ناخالصی است که میتوان به یک ملت و ملیت خاص نسبت داد.
🔸کوکاکولا، پپسی و... با وجود این که در داخل مرزهای ایران🇮🇷 تولید میشوند اما این به صهیونیستی بودن شرکتهای اصلی و مادر آنها که در سطح بینالمللی فعال هستند خدشهای وارد نمیکند.
⛔️روی برچسبی که بر نوشابه کوکاکولای تولید داخل زده شده است نوشته شده: "تولید شده تحت لیسانس کمپانی کوکاکولای بینالملل".
⚠️برند و نشان تجاری حق ثبت دارد. اگر کسی از برند شرکتی سوءاستفاده کند و آن را کپی کند، شرکت اصلی میتواند شکایت کند و خسارت بگیرد.
بنابراین اگر کوکاکولا با این برند و تحت لیسانس در ایران تولید میشود حتما باید حق برند را به شرکت اصلی بپردازد.
🤔راه حلش چیه❓
🧐این شرکتها میتوانند به سمت تغییر کالای تولیدی یا ثبت برند داخلی بروند.
لازم نیست کارگر این شرکتها بیکار شوند.
اگر الآن شرکت کوکاکولای ایران برای احترام به مردم غزه، تغییر برند دهد آیا اوج فروشش در ایران نخواهد بود⁉️
⚜️رهام، رسانه اقتصاد مردمی
@raham_media
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊 9 استان در انتظار پیوستن به شبکه ریلی
☑️ از 31 استان کشور، 9 استان بدون خط راهآهن هستند. آبان امسال بعد از 18سال خط راهآهن کردستان به بهرهبرداری رسید و تا پایان سال1402 بهنظر میرسد خط راهآهن اردبیل - میانه و همچنین خط راهآهن رشت-کاسپین در استان گیلان به بهرهبرداری برسد. عملیات احداث راهآهن در برخی استانهای دیگر نیز شروع شده و پیشرفت فیزیکی برخی از این پروژهها مانند پروژه کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه به بیشتر از 70درصد رسیده است.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♻️خانواده مقاوم در عرصه اقتصادی با مولدیت معنا پیدا می کند
☑️دکتر عادل پیغامی |نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام سرمایه داری"
✳️ وقتی از #خانواده_مقاوم سخن می گوییم اولین گام این است که موجودیتی به نام خانواده را به عنوان یک وجود اصیل شناسایی کنیم. برخی علما در اندیشه حکمی اسلامی به این نتیجه رسیده اند که اصل بر توامان بودن اصالت فرد و اصالت جمع است. اولین هویت جمعی ما خانواده است. اما ما هنوز در هستی شناسی ذهن خود آنچنان که باید و شاید برای خانواده موجودیت اصیل قائل نشده ایم؛ نه نظام حقوقی ما و نه نظام فقهی ما.
🔹در یونان باستان و نگاه ارسطویی، حکمت عملی، چگونگی برپاکردن وضع مطلوب است. حکمت عملی از جنس مداخله در خارج است.
🔹کلمه تدبیر منزل در ادبیات یونانی "ایکونومی" نامیده می شد؛ اقتصاد در ترکیب اصیل خود از ابتدا با خانواده آغاز شد.
🔹برای اینکه در خانواده، ترکیب واقعی شکل بگیرد راه آن ولایت است نه به تعبیر سیاسی. بلکه شکل گیری شبکه های درون خانوادگی و برون خانوادگی.
🔹خانواده مقاوم در عرصه اقتصادی با مولدیت معنا پیدا می کند. دو گانه مولد و غیر مولد اصیل است نه دو گانه مصرف و تولید.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♻️خانواده مقاوم در عرصه اقتصادی با مولدیت معنا پیدا می کند
☑️دکتر عادل پیغامی |نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام سرمایه داری"
✳️ وقتی از #خانواده_مقاوم سخن می گوییم اولین گام این است که موجودیتی به نام خانواده را به عنوان یک وجود اصیل شناسایی کنیم. برخی علما در اندیشه حکمی اسلامی به این نتیجه رسیده اند که اصل بر توامان بودن اصالت فرد و اصالت جمع است. اولین هویت جمعی ما خانواده است. اما ما هنوز در هستی شناسی ذهن خود آنچنان که باید و شاید برای خانواده موجودیت اصیل قائل نشده ایم؛ نه نظام حقوقی ما و نه نظام فقهی ما.
🔹در یونان باستان و نگاه ارسطویی، حکمت عملی، چگونگی برپاکردن وضع مطلوب است. حکمت عملی از جنس مداخله در خارج است. مداخله، دخالت در عین خارجی برای ساختن یک وضعیت مطلوب است و حتما هدفی دارد. وضع مطلوب در ساحت فردی، اخلاق؛ در ساحت خانواده، تدبیر منزل و در ساحت کلان اجتماعی، سیاست مدن نامیده شد. در نگاه ارسطو این ساحتهای سه گانه اصیل بوده
و در دیدگاه حکمت اسلامی هم اصیل شد.
◾️کلمه تدبیر منزل در ادبیات یونانی ایکونومی نامیده می شد (نومی یعنی تدبیر و ایکو یعنی خانه). پس اقتصاد در ترکیب اصیل خود از ابتدا با خانواده آغاز شد؛ اینکه بعد غرب سرمایه داری چه اشتباهی کرد، سر جای خود محفوظ.
🔹دین آمده اقوم بسازد؛ این مساله عقلی نیز هست که انسان هر چیزی را با دوام بسازد. راه حل مقاوم بودن، به همان چیزی است که هویت جمعی در آن شکل می گیرد.
◾️برای اینکه در خانواده، ترکیب واقعی شکل بگیرد راه آن ولایت است نه به تعبیر سیاسی. مقام معظم رهبری در کتاب اندیشه سیاسی اسلام، "ولایت" را به بکارگیری ارتباط و شکل گیری شبکه ها تعریف کرده اند. پس اولا اصل ولایت در شکل گیری شبکه های درون خانوادگی است؛ به جهت تولید، مصرف، تخصیص منابع.
🔹محور دیگر ولایت، شکل گیری شبکه ها بیرون از خانواده است؛ ایجاد شبکه با سایر خانواده ها، اقوام، دوستان و ... . در اصطلاح دینی ادبیاتی از قبیل صله رحم، شبکه خانوادگی را شکل می دهند. بدین ترتیب بخشی از معنای مقاومت به اتصالات زنجیره وار است.
◾️خانواده مقاوم در عرصه اقتصادی با مولدیت معنا پیدا می کند. ما دو گانه مولد و غیر مولد داریم. این دو گانه اصیل است نه دو گانه مصرف و تولید که زاییده افکار مارکسیستها و اقلیتی در حاشیه غرب از قبیل مکتب فرانکفورتی هاست. چون در دوگانه مصرف و تولید حلقه ها به هم وصل اند؛ اگر به تولید، اهمیت دهید و مصرف را سرکوب کنید، حتما تولید هم سرکوب می شود. مصرف مایه حیات تولید است.
🔹حالا خانواده مقاوم اسلامی، از چه حیثی مولد است؟ این را باید فهرست کرد. اولین تولید مهم خانواده که خود غربی ها مطرح کرده اند فرزند و تولید نسل است. هیچ بنگاهی نمی تواند تولید فرزند کند جز خانواده. باید خانواده مقاوم باشد. برای همین می بینید که انواع یارانه و پرداختی ها را انجام می دهند که بچه سالم تولید شود.
◾️حدود 10 سال پیش که رهبری سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ نمودند؛ آن روز عرض کردم که اقتصاد مقاوم در سطح کلان خود منوط به داشتن فرد مقاوم و خانواده مقاوم است تا برسیم به اینکه کشور مقاوم بخواهیم داشته باشیم.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ "بیمردم" با نوای حاج مهدی رسولی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟧اشکالات قانون جدید بانکداری
🔴بانکها غلط میکنند بنگاهداری کنند، جلوی آنها باید گرفته شود.
🔴گروگان گیری اقتصاد کشور توسط بانکهای خصوصی
🟣آقای رئیسی مراقب باشید بانکها مثل دولت قبل زمینتان نزنند.
⛔️دو سوم اقتصاد در اختیار بانکهای خصوصی است.
❌مواردی که به نفع مردم و به ضرر بانک و نظام سرمایهداری بوده در قانون حذف شده است :
1️⃣ممنوعیت خلق پول توسط بانک های خصوصی
2️⃣ممنوعیت بنگاه داری توسط بانکها
3️⃣ممنوعیت حیله ربوی در بانکها
🟢«الگوی اقتصاد مقاومتی؛ الگوی نجات بخش اقتصاد ایران»
•┈┈••••✾🔸🇮🇷🔸✾•••┈┈•
🔰کانال رسمی حجتالاسلام دکتر احمدعلی یوسفی در پیامرسان ایتا
🆔 @ah_yosefi
☑️@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠دبیرخانه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار میکند:
❇️هشتمین پیش نشست تخصصی
🔰از سلسله نشستهای ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
📌موضوع : تأسیس صندوقهای مشارکت حقیقی مسکن
✳️استاد ارائه دهنده: مهندس محمدحسین یوسفی
(مدیر طرح مسکن مطالعات میدانی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم)
✏️عناوین :
✅ چرایی نیاز به ساخت مسکن در کشور؛
✅بررسی ضرورت ورود دولت به بحث مسکن؛
✅نگاهی به طرحها و قوانین مسکن در کشور؛
✅خلاصه بررسی طرح کنونی مسکن(نهضت ملی مسکن)؛
✅مشکلات پیش روی نهضت ملی مسکن؛
✅مسائل فقهی در مورد عدم مداخله تکلیفی دولت برای مردم در بحث مسکن با توجه به حق مالکیت؛
✅علت عدم تمایل بانکها در حمایت از طرحهای مسکن و پرداخت تسهیلات؛
✅علت عدم تمایل دولتها در ورود به بحث مسکن.
شرکت به صورت حضوری و مجازی
🗓چهارشنبه29 آذرماه ۱۴۰۲
⏰ساعت 15الی 17:30
قم|بلوار امین|کوچه ۸ پ ۱۳۳|ساختمان المرتضی(علیه السلام)|مرکز نوآوری آلاء
📎ثبت نام در نشست:
https://aalaa.ir/economy8/
✅ @aalaa_ir
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#نشست_تخصصی
#مرکز_نوآوری_آلاء
#جبهه_مردمی_اقتصاد_مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞چالش اخذ مالیات ۲درصدی از صادرات محصولات معدنی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠گزارش نشست "نقشه مفهومی و نظام مسائل انفال در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران"
🔰حجت الاسلام سیدمحمدرضا رضی (دبیر حلقه مردمیسازی اقتصاد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم)
✳️در بحث انفال باید یک اعتراف تلخ تاریخی داشته باشیم؛ حداقل همزمان با دوران افول حاکمیت اندیشه دینی بر شئون اداره انسان و جامعه، فضای حاکمیت ولایی بر ثروتها و منابع و ارزشهای بزرگ اقتصادی نیز که ما آنها را بیشتر تحت عنوان انفال می شناسیم، دچار افول شد و به تبع فضای فقهی ما نیز به انفعال کشیده شد.
♦️انفال اموالی است که متعلق به منصب امامت جامعه اسلامی است؛ در طراحی نقشه مفهومی، از تجلیات و شئون منصب امامت در اداره انفال بهره می بریم.
♦️امروز بدون دانستن حداقل های ضروری از مهندسی معدن نمی توان در فضای اقتصاد و انفال معدن ورود داشت.
♦️ اگر بخواهیم معادن عادلانه توزیع شود، مردم سالارانه اداره شوند و به تولید و جهش تولید دست یابند، الگوی قطب های پشتیبان معدن کاری + تعاونی های فراگیر معدنی را در ساختار موجود پیشنهاد می دهیم.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️در بحث انفال باید یک اعتراف تلخ تاریخی داشته باشیم؛ حداقل همزمان با دوران افول حاکمیت اندیشه دینی بر شئون اداره انسان و جامعه، فضای حاکمیت ولایی بر ثروتها و منابع و ارزشهای بزرگ اقتصادی نیز که ما آنها را بیشتر تحت عنوان انفال می شناسیم، دچار افول شد و به تبع فضای فقهی ما نیز به انفعال کشیده شد.
🔹انفال اموالی است که متعلق به منصب امامت جامعه اسلامی است و ما از همین فضای مفهومی - تجلیات منصب امامت در اداره بحث انفال- در طراحی نقشه مفهومی انفال بهره می بریم.
🔹جالب است بدانیم انفال که در اقتصاد رائج تحت عنوان اقتصاد منابع (Economics of Resources) از آن یاد می شود؛ محل مناقشات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در طول تاریخ جهان بوده. نمونه های معاصر آن از قبیل جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003، حضور شرکت های بزرگ نفتی در پس زمینه داعش، حضور پر رنگ توتال در غرب آسیا و در ایران از واگذاری امتیاز کشف و استخراج نفت به ویلیام ناکس دارسی در زمان مظفرالدین شاه قاجار تا طراحی رشته اقتصاد نفت و گاز طی 15 سال اخیر، نشان می دهد که نسبت به این ذخایر و مساله انفال غفلت داشته ایم.
🔰گستره بحث انفال:
1️⃣ آبهای عمومی و دریاها:
🔹ذخایر آبی زیرزمینی، جواهر آلات طبیعی دریایی، شیلات، حقوق کشتیرانی، ترانزیت دریایی، حقوق گمرکی که این موارد اخیر به لحاظ درآمدزایی (نه ارزش) ذاتی مهمتر از ذخایر طبیعی دریا محسوب می شوند. تقریبا ما در این فضا نزدیک به صفر هستیم و هیچ اثری نه در فضای اقتصاد ایران و نه در فضای فقهی انجام نگرفته.
🔹نگاه انفالی به آب کجا و نگاههایی از قبیل بازار آب که نهادهای لیبرالی دنبال می کنند کجا؟ در نگاه قرآنی، انفال میدان بازاری و جولانگاه کسب سود توسط انسان جدای از ولایت نیست.
2️⃣معادن
🔹معادن در فقه ما به معادن ظاهری و باطنی تقسیم می شود که به دو صورت تعریف شده است:
یک. معدن باطنى معدنى است که با کار و تلاش و عملیات تصفیه آشکار مىشود، مانند معدن طلا. برخلاف معدن ظاهرى که جوهر آن آشکار است، مانند معدن نمک و نفت.
دو. معدن باطنی، معدنی است که با کند وکاو و حفاری قابل استحصال است، بخلاف معدن ظاهری که نیاز به کند و کاو ندارد.
🔹در اصطلاح فنی اقتصاد مهندسی معدن تقسیم بندی به گونه دیگری است. مفاهیم منبع، ذخیره و معدن با هم متفاوتند؛ مفهوم معدن در جایی به کار می رود که استخراج ماده معدنی، مقرون به صرفه باشد. یکی از محورهای نقشه مفهومی انفال، بحث فنی است؛ امروز بدون دانستن حداقل های ضروری از مهندسی معدن نمی توان در فضای اقتصاد معدن و انفال معدنی حرفی برای گفتن داشت.
3️⃣ انفال تاریخی و باستانی
این مصداق از همه بیشتر مغفول مانده است و شامل آثار گسترده تاریخ تمدنی از قبیل تپه های مارلیک در شمال کشور، سیلک در کاشان، شهر سوخته در سیستان و بلوچستان و ... در خاص بوم و بر ایران است و با سرایت آن به سرزمین هایی از قبیل عراق و مصر، مساله زوایای متنوع و جدی تری به خود خواهد گرفت.
♻️متولی پردازش چنین مواردی فقه امامیه است (نه اینکه منافع آن متعلق به فقهاء باشد) در حالیکه نهایتا این منابع دست سکولارهایی است که اساسا چیزی به نام انفال را قبول ندارند. اگر ما بتوانیم به تعریف ناظر به ملاک از انفال برسیم؛ مصادیق متنوعی از قبیل مسیرهای هوایی، قعر اقیانوس ها، فضا و ... می تواند ذیل انفال سامان یابد.
🔰آسیب شناسی و چالشهای نهاد انفال:
1️⃣ چالش رقابت و مسابقه برای تصاحب مالکیت انفال:
امروز بیش از 90 درصد معادن ایران در مالکیت بخش خصوصی است؛ هر چند گفته می شود صرفا حق بهره برداری از معادن قابل واگذاری است.
2️⃣ چالش عدالت ساختاری:
اقتضائات این نوع واگذاری (حق بهره برداری و مالکیت منافع) در عمل واگذاری مالکیت هم هست. اساسا نفس این نحوه تخصیص منابع انفالی و خروجی چنین قواعد بازی، به بی عدالتی ساختاری منجر می شود.
3️⃣ چالش های فقهی - حقوقی:
معادن انفال هستند و با حیازت، مالکیت محقق نمی شود. پذیرش مبنای مباحات عامه در معادن و واگذاری مالکیت، منجر به ایجاد بازار مجوز فروشی می شود.
4️⃣ چالش دیگر در انفال معدنی، بحث خمس و تداخل آن با حقوق دولتی معادن است؛ آیا درصد ناچیزی که امروز از معادن به عنوان حقوق دولتی اخذ می شود کفایت از حکم الله که خمس است می کند؟!
5️⃣ چالش خام فروشی: در فرآوری مواد خام مشکلات جدی داریم. سال 1393 آماری منتشر شد که حدود 23میلیون تن سنگ آهن صادر کرده ایم و 23میلیون تن فولاد و محصولات فولادی وارد کرده ایم. اینجا کلام آیت الله شاه آبادی(ره) کاربرد دارد که: "بعضی از غفله و جهله میگویند خدا بیگانگان را الاغ و حمال ما کرده که خادم ما باشند ولی با نظر عمیقانه الاغ کسی است که پنبه را منی شش قران میفروشد و منی سیصد تومان یا بیشتر دوباره میخرد".
سایر چالش ها عبارتند از چالش فنی، مهندسی، دانشی؛ چالش نظارتی، چالش نفوذ بیگانگان و ... .
🔰برای حرکت در مسیر اصلاح می بایست به چند نکته کلیدی توجه داشته باشیم:
راهبرد قرآن در مساله انفال (از جمله آیه یک سوره انفال)، توجه به تقوا است؛ تقوا یک بحث باطنی صرف نیست بلکه مساله فردی - اجتماعی است که تجلی آن در بحث انفال، این است که این اموال جولانگاه کسب سود بازاری نیست، بلکه در مالکیت منصب امام جامعه اسلامی است که صرفا حق بهره برداری آن - در راستای مصالح اسلام و مسلمین - قابل واگذاری است. یکی از تجلیات نظریه توزیع اولیه منابع، در مساله انفال است که مبتنی بر روش فقه نظام (نه مکانیزم عدم مغایرت) می تواند مسیرهای جدیدی را در راستای جهش تولید عدالت محور فرا روی ما بگشاید.| انگیزه ما از ورود به بحث انفال اقامه یکی از احکام بر روی زمین مانده قرآن کریم است؛ کمک به اقامه ولایت حضرت حجت (عج) و امام جامعه مسلمین است و آزاد کردن این منابع به نفع امام مسلمین، مستضعفین و توده مردم.
🔰الگوی پیشنهادی:
اگر بخواهیم معادن اولا عادلانه توزیع شود، مردم سالارانه اداره شوند و به تولید و جهش تولید دست یابند، الگوی قطب های پشتیبان معدن کاری + تعاونی های فراگیر معدنی را در ساختار موجود پیشنهاد می دهیم:
♻️در این الگو مناطق معدنی کشور به چندین بخش تقسیم می شود ( که در وضعیت موجود این تقسیم بندی وجود دارد)؛ معادن دولتی، نیمه دولتی یا متعلق به بخش عمومی تا شعاع 300 متری نقش #قطب_پشتیبان را ایفاء می کنند. مثلا معدن چغارت در شهرستان یزد تا شعاع 300 کیلومتری معادن اطراف، پوشش فنی و خدماتی می دهد.
♻️در مدل دیگر در صورتی که قطب معدنی موجود نباشد حق واگذاری معدن به تعاونی فراگیر معدن کاری منطقه (که ملی، استانی یا شهرستانی است) واگذار می شود و در صورتی که خود مردم نتوانند بخش خصوصی پیمان کار معدن (به جای مالک معدن) می شود؛ یعنی مالکیت و محصول متعلق به دولت است، درآمد متعلق به مردم است و بخش خصوصی که ابزار آلات و توان فنی دارد، حق العمل خود را از استخراج معدن برمی دارد.
🔹بدین ترتیب پس از کسر سهم پیمانکار یا سهم قطب معدنی از درآمد حاصله ( که می تواند به شکل ماده معدنی یا نقدی پرداخت می شود و درصدها با توجه به اقتضائات فنی تقسیم می شود) و همچنین سایر هزینه های معدن کاری، آنچه به عنوان سود حاصله باقی می ماند خمس آن (20 درصد) مستقیما به دولت جامعه اسلامی، پرداخت می شود، بخشی به سرمایه گذاری در معدن باز می گردد، بخشی در صندوق ملی انفال پس انداز می شود و بخش قابل توجهی هم بین توده مردم تقسیم می شود. این طرح جزئیات بیشتری دارد که در اصل الگو تبیین شده است.
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi