eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
146 دنبال‌کننده
234 عکس
81 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
صریح استاد رحیم پور درباره پاپ @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه دوم: فصل دوم @enegasht_ir
خدا را پرسش کافران نمی کشد بلکه جهل مومنان می کشد 👤 قاضی @engasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙واکنش آیت الله علیدوست نسبت به سخنان دکتر مهدی جمشیدی در مناظره با بیژن عبدالکریمی: «کلیپی از یک نفر اخیراً پخش شده است که البته این شخص در این‌گونه حرف‌زدن‌ها سابقه دارد و من واقعاً نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند. خود این شخص می‌گوید من اصلاً حوزه ندیدم و یکسری مطالب را می‌گوید؛ مثل کسانی‌که از طریق حل جدول، باسواد می‌شوند. ایشان می‌خواهد از عظمت حجاب بگوید که البته از عظمت حجاب هرچه مطلب بگوییم جا دارد ولی اینکه ادعا کنیم ولایت علی(ع)، ضروری دین نیست ولی حجاب، ضروری دین است، مشکل‌ساز است. وقتی تو این حرف را می‌زنی، حجاب بالا نمی‌آید و اگر هم بالا بیاید، ولایت امیرالمومنین(ع) پایین می‌آید. کسانی که بخواهند سوءاستفاده کنند همین را می‌گیرند و می‌گویند ولایت علی(ع) که شیعه بر آن استوار شده است در حد حجاب نیست؛ می‌گویند بنیان شیعه بر پایه‌ای است که به اندازه حجاب نیست. متأسفانه حساب‌وکتابی وجود ندارد و این افراد را می‌آورند حرف بزنند. همین کلیپ را فردا وهابیت می‌گیرد و چقدر از آن استفاده می‌کند. این ثمره حرف‌زدن کسانی است که درس نخواندند، ثمره ندانم‌کاری کسانی است که نمی‌دانند رسانه را در اختیار چه کسانی قرار دهند و فقط جهات خاصی برای‌شان اهمیت دارد که اگر آن جهات درست باشد هرچه بادا باد». @engasht_ir
🖋 پاسخ تند دکتر مهدی جمشیدی به سخنان آیت الله علیدوست: ۱. سبک و سیاق تحقیرآمیز آقای علیدوست در آنچه که به‌واقع، نقادی نیست، نشان از نوعی «اَشرافی‌گری علمی» دارد که زاویۀ نگاهش، از بالا به پایین است و منتقد و مخالف خویش را هیچ و پوچ می‌انگارد. مواجهۀ ایشان «تخریبی» است و نه «اصلاحی»، و بدین جهت، ادبیات تحقیرآمیز و ملامت‌کننده استخدام کرده‌اند. می‌خواهند دین‌دانیِ فقه‌بسنده و فقهِ مصلحت‌زده‌اشان را به بهای گزاف، به مخاطبِ آزاداندیش بفروشند و اطاعت مقلّدانه و تمکین مرعوبانه بخرند. من خریدار چنین متاعی نیستم و جز در برابر استدلال و برهان، سر تعظیم و تسلیم فرونمی‌آورم. به‌جای «تحکّم»، «تلطّف» بورزید و به‌جای «اقتدار»، بر «استدلال»‌ تکیه بزنید و به‌جای «ملامت»، «مباحثه» کنید. من «سابقه‌دارِ» کدام سخن مبتذل بوده‌ام و کجا از «حل جدول»، معرفت اندوخته‌ام؟! در بیست‌وپنج سال گذشته، پنج هزار جلد کتاب خوانده‌ام و در مطالعه و فکر و نوشتن و مباحثه، ممحض و متمرکز بوده‌ام. ۲. ما را متهم به اختناق‌طلبی و انسداد‌خواهی و خودمرکزبینی می‌کنند اما آشکار می‌گویند نباید رسانه در اختیار کسی چون من قرار بگیرد. آری، به «مناظره» و «مواجهه» فرانمی‌خوانند و «کرسی آزاداندیشی» برپا نمی‌کنند و وارد «گفتگوی عاری از اقتدارهای نامعرفتی» نمی‌شوند، بلکه طریق «حذف» و «سرکوب» در پیش می‌گیرند و پاسخِ دیگری‌های معرفتی‌شان را با توصیه به «نفی» و «طرد» می‌دهند. وقتی از «قدرتِ ابطالِ علمی» بی‌بهره باشند، به‌ناچار باید «قدرتِ اختناقِ عملی» را به میدان بیاورند و در سایۀ مُهرِ خاموشی بر دهان دیگری‌ها دوختن، اقتدارشان را حفظ کنند. در منبرهای‌شان، نالۀ آزادی بیان برای دگراندیشان سرمی‌دهند و فریاد بایکوت برای انقلابی‌ها. هیچ‌گاه در پی رسانه نبوده‌ام، بلکه همواره دعوت شده‌ام و اغلب نیز با اصرار پذیرفته‌ام. ۳. عجبا که حتی در اینجا نیز ایشان، جانب «مصلحت» را گرفته و «حقیقت» را وانهاده است؛ ایشان نمی‌گویند این گزاره که «ولایت حضرت امیر -علیه‌السلام- ضروری مذهب است و نه ضروری دین»، غلط است، بلکه می‌گویند بیانش «برخلاف مصلحت» است. پس نظر ایشان معطوف به مقام «صلاح» و «فساد» است و نه «صدق» و «کذب». تا اینجا روشن شد که دست‌کم، سخن من «غلط» نبوده است. اما ایشان ادامه می‌دهند که این سخن برخلاف مصلحت است به این دلیل که موجب تنزّل مرتبۀ ولایت نسبت به حجاب می‌شود. این سخن نیز راه به حقیقت نمی‌برد چون «ضروری دین» بودن یک حکم، به معنای تحقّقِ «توافقِ بینامذهبی» دربارۀ آن حکم است و نه «مهم‌تر» و «بنیانی» ‌بودن آن حکم. مگر هر آنچه که در میان مذاهب اسلامی، جزو «بیّنات» و «قطعیّات» است، در حکم «باطن شریعت» و «گوهر دین» است؟! اصطلاح ضروری دین، حاکی از «اجماع مسلمانان» است و نه (به‌طور حتمی) «ارکان اسلام». غرض من از بیان این نکتۀ تناقض‌یاب در برابر طرف مناظره‌ که شیعه بود، این بود که اثبات کنم ولایت حضرت امیر که تو آن را پذیرفته‌ای، امر اجماعی نیست، اما حجاب که تو آن را «حکم تاریخی» می‌دانی و نه «حکم دینی»، امر قطعی و بیّن در میان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی است. حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» است و نه «تقلیل حکم امامت». به‌راستی، این بدیهیّات را کسی چون من باید به استاد سطوح عالی حوزه بگوید؟! @engasht_ir
خدایا؛ در این سیاهی شب تو دست و پا و نگاه من در راهم باش🤲🏻
پدیدار فرهنگ: فرهنگ پذیرفته های بین الاذهانی ارزش ها، قوانین، هنجار ها، باور ها، سیره های مستمر رفتاری، زبان و داشته های تاریخی است که در بافت تکنیک (کنش) به سبک زندگی می انجامد. اراده و آگاهی دو ضروری هر مکتب در پدیدار کنش است. از این رو به اقتضای دگرگونی در هر جزء فرهنگ پدیدار آن، تکنیک نیز دگرگون می شود. @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه سوم: فصل سوم (بخش یک) @enegasht_ir
(بخش چهارم/ پایانی) همین روز ها بود که در کست باکس اپیزود ریلیشن شیپ از از زی کست را گوش می دادم. این اپیزود مملو از شعار زدگی تحمیلی برای توجیه لانگ دیستنس، رل و دیگر دوستی های رایج در سوشال مدیا و گونه های زیست اجتماعی بود. با اینکه تابوی خاصی جز سکس و عدم تعهد را در روابط قائل نیستم ولی چیز های مثل ال جی بیتی کیو پلاس و نسل قبلی آن ازدواج بنفش، خارج از مرز های رواداری ام است. در این خصوص هنوز اکثریت جامعه حتی نسل زد را با این حدود موافق می دانم. اینجا چیزی مثل روابط بدون تعهد باز تولید بحران فرهنگی است. مسلما یک پادکست یا چند پست در اینستا مقدمه یک انقلاب جنسی یا گسستی فرهنگی نیست. آنچه که تهدید را علنی می کند همجواری هزاران تکه هنجاری و باور ساز است که جهان ایرانی را در یک وضعیت قرار می دهد. بودگی سوژه ایرانی در وضعیت با ادغام ذهن او به همه این گزینه ها تحقق می یابد. این وضعیت با همه داده هایش یک انقلاب از جنس ذهن و قلب است. تمامی آنچه که در اینجا گفته ام جمع پراکنده ای از عناصر مولد یک بحران فرهنگی است. بحرانی که از ناکارآمدی های سیاسی و اقتصادی و امنیت زدگی موجودیت می گیرد. بحرانی که سلبریتی رهبر او، موسیقی و هنر سلاح اش و نسل نوجوان و جوان سوژه فعّال ما یشاء اش است. تمام فعلیت این انقلاب نیز در چند پارگی جامعه است. درست آنجایی که دمل بیرون میزند ولی خطر از مدتها پیش در حال شیوع بوده. تام آنچه می تواند از هرج و مرج آینده جلوگیری کند فهم فرهنگ و تزریق آن در طبقات نخبه تا توده نیست. فرهنگ در حالت محض تزریق هدر می رود. اقتصاد قوی و دیگر مولفه های قدرت فرهنگ را پویا می کنند. اگر فرهنگ پشتوانه داشته باشد این بحران قابل درمان است و گرنه آینده از هر تصوری خارج خواهد بود. @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه چهارم: فصل سوم (بخش دوم) @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست درس‌گفتار کتاب الهیات سایبر جلسه پنجم: فصل چهارم (بخش یکم) @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳ ⭕️آیا انتقام یا پاسخ سخت ریشه ای است یا غیر ریشه ای ؟ 🎧🎤نظر ادمین کانال انگاشت (@enegasht_ir) ✅@Serat1357talabe | صراط ✅@enegasht_ir | انگاشت
به خاطر شروع امتحانات دانشگاه و حوزه به مدت سه هفته تنها یک جلسه پادکست درس‌گفتار الهیات سایبر بارگذاری می شود!
روزی که امام خمینی رحمه‌الله فرمود انقلاب از آن مستضعفین است، پس از بیش از چهل سال من خود؛ همان بخش اصلی ولی نادیده گرفته شده ام. تعلق من به انقلاب ۱۳۵۷ هیچ زمانی گسستنی نخواهد بود زیرا هیچ جوهری از ذات خود جداپذیر نیست. حیف که جز شنیدن نشدن چشم اندازی نمی بینم.
⚠️تهدید مردم ایران به قتل عام توسط افسر زن موساد: همانند دو هزار سال پیش در ایران جوی خون راه می اندازیم! یک افسر موساد در توئیتر با اشاره به حادثه تروریستی کرمان و تشبیه آن به قتل عام ۵۰۰ هزار نفری ایرانیان در دو هزار سال پیش توسط یهودیان نوشت: دو هزار سال قبل در ایران جوی خون راه انداختیم و دشمنانمان را در سرتاسر ایران نابود کردیم، امروز نیز همه ایرانیان باید بدانند ما دوباره به سراغشان خواهیم رفت... @enegasht_ir
ماده واحده: هرکس به اصول قانون اساسی یا شهدای انقلاب اسلامی به هر نحو توهین کند چنانچه مشمول حدی یا تعزیری شدیدتری نباشد به حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش و جزای نقدی درجه پنج محکوم میگردد. جای این ماده واحده در قوانین کیفری ما خالی است https://eitaa.com/jalilmoheby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدود ۱۲ تن از شهدای کرمان اتباع افغانستان بودند پس درست نیست که اکنون دعوا را متوجه ورود افغانی ها به کشور و مسائل جمعیتی کنیم.
با سلام خدمت دوستان مدتی بدلیل ایام امتحانات حوزه و دانشگاه حضور زیادی نداریم؛ ممنون از صبوری شما که تا بحال با ما همراه بودید. @enegasht_ir | انگاشت
⚠️⚠️ اعلام زمانبندی جدید 🔸 کارگاه دانش‌افزایی فلسفه و علوم کامپیوتر 🔰 توسط هسته‌ “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار می‌شود: 🎙مدرس کارگاه: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه ➖ مبانی فلسفی هوش مصنوعی نقدهای ویتگنشتاین برتورینگ و دیگران(۵جلسه) ➖ فلسفه علوم کامپیوتر(۱۰ جلسه) 🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان 📆 شروع دوره: ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/phkargah-2 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/phkargah 🆔 @iictchannel
🌕 ا 📣 رسانه فکرت برگزار می‌کند؛ 📍مناظره علمی با موضوع: ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی با حضور: 👤حجت‌الاسلام رئوفی 👤حجت‌الاسلام اکبرنژاد 📲 پخش زنده از کانال فکرت ⏰ یکشنبه ۲۴ دی‌ماه، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢قم،خیابان بسیج، پایین‌تر از خیابان شهید نجف‌زاده، ساختمان فکرت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
متن دعوت نامه حجت‌الاسلام رئوفی به حجت‌الاسلام اکبر نژاد برای مناظره: بسم الله الرحمن الرحیم جناب استاد آقای محمدتقی اکبرنژاد حفظه الله سلام علیکم و رحمت الله مستفاد از آیات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام، وجوب جهاد تبیین و لزوم روشنگری و مقابله با تحریف و کج فهمی، بقدر وسع بر همه خصوصا اهل علم است. لذا بنده به عنوان شاگردی از مکتب امام صادق (ع) برای ادای تکلیف، این نامه را به حضرتعالی می‌نویسم تا اتمام حجت صورت گیرد. برادر عزیز شما همواره در سخنرانی‌ها و نوشته‌ها به انتقاد از تفکرات مختلف و تنقیص نظرات اعاظم حوزه پرداخته و بر لزوم مناظره تأکید کرده‌ و اظهار می‌کنید که حوزه علمیه باید از فضای نقد حداکثری برخوردار باشد. در همین راستا بارها مشاهیر حوزه را به مناظره دعوت کرده‌اید و اخیرا فریاد کشیدید و امام راحل عظیم الشان را متهم به “کیش شخصیت” کردید و رهبر معظم انقلاب را عملا نسبت به منتقدین ناشنوا خواندید. برادرم شما همیشه افرادی را به مناظره دعوت می‌کنید که از هر لحاظ در وزن بسیار بالاتری از مثل شما قرار دارند و هنگامی که با پاسخ رد از جانب بزرگان مواجه می‌شوید، فریاد می‌زنید که چرا دچار خودبزرگ بینی هستند! و جالب اینکه همواره از مناظره با افرادی طفره می روید که هم‌سطح شما هستند. آیا این رفتار، نشانه‌ی همان عیب در جنابعالی نیست! حضرتعالی همواره از رسانه برای ترویج نظرات خود و مظلوم نمایی استفاده می‌کنید و اگر افرادی به شما نقد تندی کنند آنها را متهم به بی اخلاقی می‌کنید، این در حالی است که خودتان مکرر به قله‌های حوزه‌های علمیه تاخته و مرزهای اخلاق را بارها دریده‌اید و خوب می دانید که اگر باد بکارید لاجرم طوفان درو می کنید! به هر حال عزیزدل اگر فکر می‌کنید بدون تحصیلات لازم و تدریس مداوم و استفاده از اساتید مبرز چنان نابغه‌اید که بهتر از شیخ انصاری (ره) و امام راحل عظیم‌الشأن، سخن و سیره اهل بیت علیهم السلام را فهمیده‌اید پس بسم الله، از نقد ابا نداشته و خود را در معرض مناظره‌ با بنده به عنوان یکی از شاگردان ‌و مریدان کوچک این دو قله‌ی تاریخ فقاهت و دین شناسی حوزه‌های علمیه قرار دهید. حال که “صدای حوزه” پیشنهاد مناظره را مطرح کرده و زحمت میزبانی بی‌طرف را بر عهده گرفته، بنده‌ی کمترین به عنوان یکی از دوستان خیرخواه و منتقد شما، با سابقه ۱۲ سال تحصیل علوم عقلی و ۲۰ سال تالیف و تدریس در فقه و اصول و اتفاقا هم سن و سال شما، برای دومین بار جنابعالی را دعوت به مناظره می‌کنم تا عیار نظراتتان تا حدی آشکار شود. امیدوارم این دعوت علمی را پذیرفته و عملا مناظره، آزاداندیشی و نقد را ارج نهید. از باب خیرخواهی، یک هفته منتظر مناظره مستقیم با شما هستم در غیر اینصورت در دفاع از مکتب و مرام سیاسی بزرگان و اعاظم شیعه، عمل به تکلیف خواهم نمود. امید است خداوند متعال ما را موفق به رضای خویش کند. و السلام با احترام سلمان رئوفی ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ٢۴ جمادی الاولی ١۴۴۵ @enegasht_ir