eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
147 دنبال‌کننده
231 عکس
80 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
باید بجای درگیر شدن بر شبهات به محور سازنده ای از محتوا تکیه کرد. هر گروه و پویشی که در این راستا گامی بردارد مورد استفاده و حمایت است. کار درست را تشویق و کار اشتباه را نقد می کنیم. این مرام شیعه است. به زودی هم انگاشت محتوای خود را درباره وقایع نام بهنگام و خوارج از تصور و زمانبندی چند روز اخیر را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.
فوربز؛ یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان انگلیسی زبان: قوی ترین مرد جهان THE MOST POWERFUL MAN @engasht_ir
انا لله وانا الیه راجعون مطابق گزارش رسیده متاسفانه پورفسور پرویز داودی استاد اقتصاد، معاون اول دولت نهم و از صاحب نظران مکتب اقتصادی اسلام پس یک دوره بیماری به دیار ابدی شتافتند. @engasht_ir
در چند روز گذشته دو فیلسوف بزرگ از دنیا رفتند: 1⃣فیلسوف متاله رابرت آدامز ( عکس سمت راست) Robert Merrihew Adams 2⃣ فیلسوف ذهن دنیل دنت ( یکی از الحادی ترین فیلسوفان معاصر) Daniel_Dennett @engasht_ir
مقاله📃 (۱) پوشش در ایران امروز دستاویز مناسبات فرهنگی تا امنیت ملی شده. چیزی که شاید تعریف منطقی یکسانی از آن نباشد. البته عقلا پوشش را ستر عورت و بدن می دانند. به هر حال پوشش مفهومی که باید بدان پرداخت. ولی هر پردازشی نمی تواند راهگشای کاربر علوم انسانی باشد. از آن جا که پوشش بر اصل اخلاقی حیا استوار شده کیلد حلش نیز در بازشناخت همین مفهوم است. بدون این سیر بحث هیچ تصوری از اصلاح که البته در ترتیب های سه گانه عنوان از آن بحث می کنیم بی فایده خواهد بود. از این رو ما نخست به تعریف حیا و نسبت با پوشش می پردازیم. سپس مراحل اصلاح را در هر سه عرصه به ترتیب اثبات خواهیم نمود. حیا یکی از مولفه های سلامت روان در آموزه های اسلام است. دین های پیشین و مکاتب معنوی نیز در این باره یکپارچه سخن گفته اند. مکاتب اخلاقی مدرن نیز در مبنای نظریشان باور حیا را موجه دانسته اند. البته واقع گرایی ضلع تمام کننده معرفت گزاره ای این مکاتب است. به طور عقلایی حیا پرهیز شخصی از کنش برای بقاست. این مفهوم در تکوین خود به حالتی درونی برای تداوم وضعیت خوبی (خیر)، برابر هر چیز ناپسند_ که خوبی را ناپایدار می کند_ گفته می شود. در آیه ۲۵ سوره قصص از استحیاء، درباره حالت رفتن دختران حضرت شعیب علیه السلام نزد موسی علیه السلام گزارش شده. این گونه از کاربرد در ۵۳ سوره احزاب با واژه یستحیی آورده شده است. به طور کلی خود داری از امر نسنجیده، قدر متیقن این استعمال است. @engasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 محاکمه زاکربرگ بخاطر ترویج در اینستاگرام 🔻 آمارهای عجیبی که نماینده کنگره امریکا به زاکربرگ گفت: طی یک هفته، 37درصد از دختران در اینستاگرام بدون آنکه بخواهند با برهنگی مواجه شده اند! ⛔️ حالا مونده تا طرح نور ما به اینجاها برسه که عاملان ولنگاری رو دادگاهی کنه😄 🏛 مدرسه انقلاب 🆔 @darseenghelab
مقاله📃 (۲) مفهوم حیا در جهان اجتماعی ایرانی فرا تر از هر پی نوشت و اثبات نظریست. منتها این مفهوم همانند مفاهیم و مقوله های زبانی دچار دگرگونی ادراکی می شود. این دست دگرگونی ادراکی های بین الاذهانی نیز، چهره نویی به کنش های فرد ایرانی می دهد. بنابراین حیا نیز در بالا و پایین شناسه ای اش در حال گرفتن رخ دیگری به خود است. چهره تازه حیا محصول چند فرهنگی ایران مدرن است. ولی این فرهنگ ها اصولی مسالمت آمیز را برای ورود به جهان فرهنگ ایرانی رعایت نکرده‌اند. خرده فرهنگ های ایران پیش از اسلام تا کنون هم‌کنشی چند صد ساله دارند. فرهنگ غرب نیز در دوره مدرن از زمان صفوی رقابتی را با روسیه، عثمانی و اروپا شروع کرد. ناپایداری قدرت سیاسی با جنگ های داخلی پس از سقوط اصفهان، شکست های نظامی قاجار و استحاله های مذهبی_ سیاسی دو پادشاهی اسلامی به تدریج موازنه فرهنگی را به طرف پذیرش تجدد کشاند. بریدگی دانشی مسلمانان با کشور های دیگر از چین تا انگلیس نیز عملاً انزوای مخرب تکنوکراتیک را برای اندیشه ایران اسلامی آورد. میوه این تجدد نیز با روی کار آمدن روحانیون و منورالفکران؛ خود را در فجایع استبداد صغیر، اعدام شیخ فضل‌الله، کشتار زائران مشهد توسط روس ها و اشغال نظامی ایران و دیگر ماجرا های دور و دراز آن دوران نشان داد. حیا نیز در چهارچوب تجدد موضوع حرّیت (آزادی فردی) نسوان در دید موافقان و مخالفان طیف های مشروطه خواه درآمد. @engasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت: دانشجوهای مسلمان دانشگاه اوهایو در حال نمازند و پلیس تلاش به دستگیرشان دارد. دانشجوهای غیر مسلمان دیوار محافظتی درست کردند و از دوستانشان محافظت می کنند. @engasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بجای اپیزود! 🎙سخنی کوتاه درباره جنبش های دانشجویی اخیر آمریکا @engasht_ir
چاپ پنجم کتاب « مفهومی و فضاهای » منتشر شد. دوستان برای تهیه کتاب می‌توانند به غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراجعه کنند. @hekmatebaleghe
مقاله📃 (۳) حیا در دوران مصادیقش بعد از کودتای ۲۸ مرداد، واردات اصول توسعه ترومن و آغاز طوفانی دهه چهل با مرجعیت و مواضع علمان شیعه طرفدار مرجع تقلید مشهور آیت الله خمینی، در میان شعار های اقتصادی مدل فرهنگی خود را نیز به جامعه پسا فئودالی ایران تزریق کرد. جامعه ایران با اصلاحات ارضی و برنامه های همانندش چون سپاه دانش، تجهیز و ساخت بندی آمریکایی ارتش و نهاد های امنیتی چون ساواک و شهربانویی فرهنگی فرح دچار گسستی زود هنگام در مفاهیم نظری اش شد. این گسست در واپسین واقع گرایی مخدوش روشنفکری ایرانی بود. اصلاحات ایرانی جنبه فنی را کنار تقلید فرهنگی، نه ابزاری برای بازتولید بومی سنت می دید. از این رو در خطای محاسباتی اش بجای تکیه بر الاهیات، متافیزیک و روش توسعه به ریشه های مانده سنت ایران اسلامی می زود. چیزی که نمونه اش در کسروی گری و رشد نحله های چپ به نمونه بارز تعارضی از جنس علوم انسانی منجر شد. این دوره در غرب با موج سوم جنبش های فمینیستی و انقلاب (سکس) جنسی همزمان بود. دفتر فرح نیز واردات بی چون و چرا پست مدرنیسم را مانیفست نانوشته خود می دانست. شوک جشن شیراز نشان از همین استواری در پراکسیس فرهنگی داشت. شاه نیز با رفتار های دوگانه اش بیشتر خشم را از هر دو طرف دامن می‌زد. مفاهیم متناقضی از قبیل شاه سوسیالیست، ظل الله و آریامهر در پیش آمد. چیزی که ساختار سلطنت را هم با خود به محاق ۱۳۵۷برد. حیا مفهوم کلیدی بود که شهید مطهری به خوبی آن را دریافته بود. نگاه شهید به حجاب صوری نبود. او حجاب را به عنوان ضمانت اجرایی حیا می پذیرفت. این فهم فرهنگی از شریعت موجب صورت بندی نظری حجاب در اوج واردات انقلاب جنسی به ایران شد. دقیقاً چیزی که می تواند ساخت فکری فرد مسلمان را در ورود به جهان چندگانه فرهنگی مغذی و مولد کند. چنین فهمی از حیا امکان بازتولید اش را در مدرنیته ایرانی فراهم می آورد. @engasht_ir
اولین اولین کتابی که از نمایشگاه بدستم رسید! 📚 تفکر استراتژیک نشر آریانا قلم @engasht_ir
درد و دل: خطر ارتش سری روشنفکران یعنی اینکه بسیاری دو قرن سکوت مرحوم زرین کوب را می شناسند و خوانده اند؛ ولی کتاب متأخر ایشان، کارنامه اسلام را اصلأ ندیده اند. مرحوم در کتاب دوم از مواضع خود در اثر اول عدول نمود. در این میان هم متأثر از مباحثه های زیاد با شهید مطهری بود. امروز کسی پیوند این دو پژوهشگر را بخاطر حمله های رسانه ای نمی تواند درک کند چه رسد که بپذیرد. به خاطر همین روشنفکران و محتوای زردشان علوم انسانی در نمونه های پر شماری از این دست چند هیچ عقب است. @engasht_ir
انا لله و انا الیه راجعون 🏴 شهادت رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان را تسلیت می گوییم 🥀 @engasht_ir
بیانیه هیأت دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه: بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا در سالروز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا (ع) حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد. رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد. هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رئیس جمهور محبوب و خدوم و‌ مغتنم حضرت آیت الله رئیسی و همراهانش دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر جهادی امورخارجه، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند. به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تأسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد. @engasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تأسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۲/۳۱ @engasht_ir