eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
148 دنبال‌کننده
240 عکس
81 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 رفتی و‌ امروز جای خالی ات را در تمام بند بند وجودم احساس می‌کنم... چه شیرین بود لحظه های با تو بودن... و چه تلخ است نبود تو در این دنیای پر از هیاهو؛ که کوهی استوار همچون تو می‌خواهد برای پناه آوردن و رهنمایی طلبیدن در عبور از بحران های دوران... ⬛️ سالروز رحلت استاد دکتر محمد حسین فرج نژاد به همراه همسر محترمه و فرزندان عزیزشان تسلیت ⬛️ --------------------------------------------------------------------- برای دوستانمان هم به اشتراک بگذاریم @nedayebehesht
در روز عرفه التماس دعا
زخم هاتون رو بیارید نمک بزنم😐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأمل: 🔷️صحبت های استاد مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد درباره شکل نوین نبرد. 🔷️لزوم هشیاری نخبگان علمی و فرهنگی در خصوص بحران های فرهنگی ایران اسلامی در کشاکش با غرب در جهان پسا کرونا. استاد روحتان شاد.... @enegasht_ir
سلام؛!🌹 این روزها که منتهی به سالگرد نبود شما می‌شود فکرم از چندین جهت مشغول است. از آدم های منطقی انتظار نمی‌رود که احساسات خود را ابراز کنند، خودشان هم همین را بهتر می دانند. راستش احساس عموماً نقطه ضعف به شمار می رود. چه عرض کنم. به هر حال تصمیم به نوشتن گرفتم. شاید قلم مشغولیت های ذهنی ام کمتر کند. برخی مثل شما حلقه وصل سلیقه ها هستند. شما هم نخ تسبیح بسیاری از همین سلیقه ها در نوجوانان و جوانان حزب اللهی بودید. بسیاری از دعوا ها، دل شکستگی ها و تنگناهای زندگی را به شما می گفتیم و داوری تان امتداد کار ها را ضمانت می کرد. بالاخره هرکس در این راه بقدر وسعش سهمی داشت که باید انجام می داد. بچه ها پای کار می آمدند و شما چه پدرانه دست و پایشان می شدید. حال اوضاع جور دیگری است. برخی هنوز به رویه سابق مشغول اند، برخی انگار خانه نشین شده‌اند، برخی سفره می دوزند و خلاصه که جمع ها از هم سوا شدند. هر کس به راه خود است. کم کم کینه به جای اخوت و کدورت به جای مروت می نشیند. دهه هشتادی های عاشق میهن به شما نیاز دارند. حتی شاید با شما هم اختلاف سلیقه داشته باشند ولی مقام استادی جز کرامت و حرمت نمی شناسد. آن موقع دغدغه تفکر داشتم. دوست داشتم حالتی نخبگانی و باز از گفتمان ها را کنار هم می‌خواندم و با افرادی از این دست به اشتراک می گذاشتم. به قول شما شهوت کتاب گرفته بودم. کنار کلبه کرامت حسن عباسی منطق می خواندم، بعد انسان ۲۵۰ ساله آینده پژوهی و همینطور شتر گاو پلنگی که خیلی اوقات نظمش را از دست می داد. یکهو میگفتم فلسفه اسلامی به درد نمی خورد آن هم غلط خوانده و اصلأ نخوانده! شمام هم سر به راهمان می کردید که درست فلسفه بخوان، درست فقه بخوان، هر نجاستی را به ذهن است نده. هنوز هم با مرور این خاطرات دلخوش می شوم. شما مثل غالب بچه ها مسخره ام نمی کردید. به قول مرحوم مصباح می دانستید که قطار ذهن مانند آدم پیاده از پل کوچک چوبی نمی تواند رودخانه را گز کند. پل فولادی و سنگی تاب پیمایش قطار را دارد. بحران وجودی و فکری ام را درک می کردید. نه تهمتی، نه تمسخری، نه سرزنشی و بر عکس چه تشویقی! خلاصه که دنیا امثال شما را کم دارد. کسانی که از کار رسانه ای تا کار علمی آکادمیک و حوزوی را با هم جدی می گرفتند، عرصه شناس بودند و میدان را می فهمیدند. من که راهم از خیلی ها جدا شد اما به شما قول می دهم که جریان حزب‌الله را در خلأ تئوریک رها نکنم. ایران دانشمند و اندیشمند می خواهد و دهه هشتاد این سنگر را فتح می کند. التماس دعای شما را برای جنگ مومنانه می خواهم، پس التماس دعا و روحتان شاد. @enegasht_ir
❗️هنوز بعد از چهارده قرن کسی از شیعه نمی‌تواند به صراحت سخن از شهادت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بگوید! @enegasht_ir
[عید غدیر در متن خاموش کردن یک اقدام نظامی علیه پیامبر اسلام شکل می گیرد. جایی که مشروعیت ابوبکر و جریان نفاق مدینه توسط جوانی سی و اندی ساله بر باد می رود. خداوند اراده به ولایت اهل بیت علیهم السلام کرده بود. قرآن ترس پیامبر صل الله علیه و آله را نه برطرف ولی تسکین می دهد. ایشان با مدد الهی ولایت امام علی علیه السلام را به مسلمانان عرضه می دارد] @enegasht_ir
الحمدلله که علی تو امام منی...‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 پلیس ایران داره مردمو می‌کشه! پلیس ایران👆 ✍️ اباالفضل 🆔 @Masaf
🖼 |توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه مغالطه است 👤 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 حکمت متعالیه به صورت طبیعی در مورد ماشین بحث نکرده است؛ ما در عالم ماده با سیستم‌های طبیعی، سیستم‌های بشری و سیستم‌های مصنوعی مواجه هستیم. در دو نوع سیستم اول، نوخواستگی وجود دارد ولی در نوع سوم جای بحث وجود دارد و حکمت متعالیه چون به دوره‌ گذشته متعلق است، به سیستم‌های مصنوعی و ماشین و فناوری توجه نکرده است. ❌ برخی ممکن است برخی مباحث این نوع فلسفه را به هوش مصنوعی توسعه دهند که به نظر بنده یا مغالطه هستند و یا نوعی خلط بحث. 🔹 آگاهی به معنایی که در فلسفه ذهن است و در هوش مصنوعی هم به آن توجه شده را نباید با بحث آگاهی در حکمت متعالیه یکسان بگیریم؛ ارتباط میان نفس و بدن در حکمت متعالیه وجود دارد که هم باعث پیچیده شدن قضیه شده و آگاهی بدنی هم بازگشت به همین موضوع دارد. ◽️ نشست علمی «هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی» 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hmasnoei 🆔 @iictchannel
✒️ مباهله پیش از این که حقانیت اسلام یا دفاع از تشیع را نشان دهد کنشی سیاسی است. همگامی وحی با مصداق آوری پیامبر آینده حکومت را می خواهد نشان دهد. رسول اکرم خانواده خود را به عنوان منادیان دین، دانش های پیرامونی و رأس سیاسی سرزمین اسلامی معرفی می کند. مشروعیت حکومتی که این خانواده را به ولیعهدی می رساند نه از توافق قبایل بلکه الهی است. حوزه عمومی باید پذیرای آن باشد و در امور عرفی با حکومت مشارکت کند. حکومتی که در آن دین رساله عملیه قطوری ندارد بلکه عقاید راستین محور مناسک آن اند. مباهله رفتار سیاسی پیامبر در ساخت الهی یک دولت_ ملت بود. @enegasht_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙: : برخی مباحث مطرح در این جلسه: ✅در یونان باستان و تمدن اسلامی، فلسفه ( و دیدگاه کل نگر) بر علوم حاکم بود.. ✅برخی اندیشمندان غربی معتقدند علوم تجربی و فیزیک به تنهایی نمی تواند به طور جامع و کامل همه جوانب جهان و انسان را تبیین کند. ✅اینشتین : فیزیکدان ها می بایست با فلاسفه بشنید و مشکلات علمی را حل کنند... ✅اخیرا نیز برخی دانشمندان غربی به این رویکرد برگشتند. ✅تدریس علوم انسانی و فلسفه در دانشگاه MIT برای مهندسان ✅متوجه شدن اندیشمندان غربی به اهمیت علوم انسانی و فلسفه ✅رویکرد غالب دانشگاه های ایران غفلت از مسئله ارتباط فلسفه و دین با علم ✅تحولات اخیر در علوم شناختی در غرب ✅ اعتراف برخی سرآمدان علم:مسئله شعور،‌ذهن و روح، و عدم توانایی علوم تجربی در حل این مسئله ✅نفوذ و رسوخ رویکردهای پوزیتیویسمی در دانشگاه های ایران، و اطلاع نداشتن از دیگر رویکرد های دانشگاه های غربی درباره اهمیت الهیات،دین و فلسفه ♻️ تفاوت بین جهان بینی پوزیتیویستی و سکولار و جهان بینی اسلامی،‌و تأثیر آن در علم و مبانی نظری ✍️دبیر جلسه: حمید محسنی 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/Brain_Mind 🆔@Brain_Mind
با رسیدن به روزهای عزای حسینی در محرم و صفر؛ بنا داریم تا فصلی را در باب نهضت عاشورا در قالب متن و درس‌گفتار پیش ببریم. کیفیت این فصل علمی_ پژوهشی به زودی مورد اطلاع عزیزان قرار خواهد گرفت. امیدواریم که نزد خداوند پذیرفته باشد، ان شاءالله. 👤 سردبیر @enegasht_ir
-1459151104_-572875341.pdf
46.19M
📔 فایل کتاب "کارنامه منتشرنشده" 🔹 آیا اگر پهلوی هم بود، دستاوردهای کنونی برای ایران رقم‌ می خورد؟ 🔹در کدام شاخصه ها پیش آمده ایم‌ اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم؟ 🔸مقایسه ایران دوره پهلوی با کشورهای جهان عرب و خاورمیانه 🔸 ارزیابی کارآمدی دفاعی امنیتی ایران اسلامی از زاویه ای کاملا متفاوت 🔹 بررسی مقایسه ای وضعیت رفاه جامعه ایرانی مبتنی بر شاخصه های معیشتی 🔸 شدت تحریم ها علیه ایران در مقایسه با سایر کشورها 🔹 ارزیابی جامع وضعیت علمی ایران به تفکیک رشته های تخصصی 🔻دریافت تولیدات چندرسانه ای جنگ تصویرسازی 👇👇👇 🆔 @jahade1
این کتاب خیلی از صعود چهل ساله قوی تره حتی یکسری جا ها عملکرد دولت ها رو هم نقد کرده. اطلاعات مشخص و تفکیک شده ای را در هر حوزه معرفی می کنه. سبک مقایسه جهانی و منطقه ای هم داره
مقاله 📃 اصطلاح اصلاح در جهان مسیحی پیوند مفهوم اصلاح و الهیات ناظر بر تحولات مذهبی قرون ۱۴ تا هفده و نقطه عطف این تحولات یعنی نهضت اصلاح دین بود. آنچه مارتین لوتر، کالون و دیگر منادیان اصلاحات کلیسایی طرفدار آن بودند کنشی فرقه ای بود که دست آخر وحدت کلیسا را بواسطه شروع پروتستانتیسم و جنگ های مذهبی از میان برد. ولی در اینجا واژه اصلاح نه کنشی سیاسی_ فرهنگی که چهارچوب نظری برای عمل می باشد. با این حساب الهیات اصلاح با ایجاد این چهارچوب نقطه ایدئال رفتار سیاسی و فرهنگی را مشخص می کند. اصلاح در کلام اجتماعی امری درون زا است. دیالکتیک باور، عناصر فرهنگی و نظام سیاسی حاکم؛ با تعیین روابط دانش و قدرت هویت ایران به عنوان وضع موجود را با تولید انضمامی پارادایم الهیات، به بهینه سازی اجتماعی و ساخت نرم آن یعنی فرهنگ می انجامد. فرا تر از این امر محصول این نظر ورزی با قابلیت صدور به جهان اسلام، مدعای جهان شمولی نیز دارد. (۳) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه.... پایه اخذ مفهوم اصلاح، حدیث معروف امام حسین علیه السلام است که وی در آن به علت قیام خود، روش و مبنای حاکم بر روش قیامشان می پردازد: انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب (ع) همانا من قیام کردم به جهت اصلاح امت جدم، اراده کرده ام به امر به معروف و نهی از منکر و سیره ام سیره جدم رسول خدا و علی ابن ابی طالب هست (بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۲۹). اصلاح در این پارادایم، نجات خود و حوزه عمومی در بازگشت به ارزش های اسلامی بواسطه بازدارندگی هر گونه فرد و ساختار منکر است. بازدارندگی که حوزه رفتاری مشخصی را پی می گیرد که معروف (ارزش، هنجار، سنت و... ) نامیده می شود. با این توضیح معروف، فرهنگ یا همان اصول زندگی اجتماع بوده که از باور ها و مبانی بنیادین آن جامعه قوام می گیرد. در برابر آن هر رفتار یا پدیده اجتماعی بی سابقه که آن را تهدید کند منکر (ضد فرهنگ، ها هنجاری) گفته می شود. منکر در واقع بحران اجتماعی است که سطوح مختلف نهاد های مدنی چون سیاست و دولت، بازار، خانواده را در بر می گیرد. وقتی بحران اجتماعی پاسخ در خور خود را نیابد با ایجاد گسست در لایه های فرهنگی، جهان اجتماعی سابق را سرنگون و جهان اجتماعی جدیدی را بنیان می نهد. جامعه توحیدی که دستخوش دگرگونی از بحران اجتماعی گردد، با حاکمیت فرد و ساختار منکر در اصطلاح دچار فساد می شود. سوی دیگر حدیث درونگرایی در ماهیت اصلاح است. موقعیت تاریخی روایت اصلاح گری امام را درون جامعه اسلامی و با سیره مشخصی از امتداد علوی پیامبر اکرم می داند. اینجا اجتهاد هر صحابی با اجتهاد علی علیه السلام تراز می شود. جریان اجتهادی که به گفته شهید صدر اجتهاد موافق نص در رویارویی با اجتهاد مقابل نص شناخته می گردد. (۴) @enegasht_ir
⁉️یکی از تأثیرات بازی های شناختی رادیکالیزه کردن گروه ها و بدنه خاکستری آن ها نسبت به جریان رقیب است. قطب ها در نا همگن ترین صورت با هم مواجه می شوند و با پس زدن همدیگر وضعیت بحرانی جامعه را تشدید می کنند. دوگانه ها آن چنان سخت می شوند که هر گونه دیالوگ ناواقع گری خطاب می شود. برخی خود را در آستانه نفی استبداد و مقابل هم با مشخص شدن مرز حق و باطل خود را در طرف عاشورایی داستان می بیند. این باتلاق رمانتیسم هوگویی در کشاکش کمون پاریس میان دو متخاصم است. تا جایی که سوال می‌شود آیا می توان هم انقلابی بود و هم رهبری، مراجع دینی و مبانی را نقد کرد؛ و یا می توان هم بندگی خداوند را کرد هم نیاز های درونی خود چون زیبایی، آزادی و فردیت را سرکوب نکرد؟! @enegasht_ir
همایش فلسفه ذهن با موضوع مسئله آگاهی @enegasht_ir