eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
148 دنبال‌کننده
230 عکس
79 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰خانه علم و مهارت طه برگزار می‌کند: 📚 تدریس کتاب موافقت معنایی 💠 اثر استاد: دکتر علیرضا قائمی‌نیا 💠 مدرس دوره: دکتر رستمی‌کیا ❇️ در این دوره سعی خواهد شد با تدریس کتاب موافقت معنایی، با زبانی روان برای طلاب و دانشجویان و علاقمندان دستاوردهای زبان شناسی ساختارگرا، زایشی، نقش_گرا و شناختی در مطالعات قرآن کریم تبیین گردد. 📅 زمان برگزاری: ۶ فروردین ۱۴۰۱ 📌 دوره به صورت آفلاین ( ارائه صوت و متن) برگزار می‌شود. 🔹مدت دوره: ۲۰ جلسه ❌ دوره به صورت رایگان برگزار می‌گردد لینک ثبت نام: https://app.epoll.pro/e/ثبت-نام-کلاس-موافقت-معنایی/MDQyNjY5 📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵ تماس حاصل فرمائید. چشم‌ انداز آفاق اندیشه https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
🖋️می دانستید ناصرالدین شاه در دیدار با خانواده روچیلد پیشنهاد اولیه سرزمینی یهودی را داد! حدیث مفصل از این را در کتاب خاطرات شاه در سفر فرنگ بخوانید. شاید هم در آینده همینجا ماجرا را شرح دادیم. @enegasht_ir
اجالتاً این وظیفه هم از خاطر محو نشده!
فراخوان مقاله ❇️ دوفصلنامه علمی تخصصی فقه زنان (کاوشی درالگوی سوم ) 🔰 مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران 🔰موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا ( سلام الله علیها) با هدف 👇 ۱) تبیین مبانی و شاخص های الگوی سوم زن مسلمان (خانواده گرایی و جامعه پذیری) ۲) نقد الگوهای یکم (خانه نشینی) و دوم (خانواده گریزی) امادگی خود جهت دریافت مقالات علمی با محورهای :👇 ❇️مبانی انسان شناختی الگوی سوم ❇️مبانی فقهی و حقوقی الگوی سوم ❇️الگوی سوم از منظر قرآن کریم ❇️الگوی سوم در سیره اهل بیت ❇️حقوق خانوادگی زن با رویکرد الگوی سوم ❇️حقوق اجتماعی زن با رویکرد الگوی سوم ❇️برنامه جامع اقدام برای تحقق الگوی سوم ❇️پیامدهای اجتماعی الگوهای خانه نشینی و خانواده گریزی ❇️بایسته های فقهی، حقوقی الگوی سوم ❇️موانع فقهی، حقوقی الگوی سوم و سایر موضوعات مرتبط اعلام می نماید . ارسال آثار http://olgouye-sevome-zan.whc.ir
چه آرزو ها که حسرت شد..... بودن فرمانده مان انگیزه افزون تری برای فتح دوباره اورشلیم بود. اما خدایش رحمت کند. @enegasht_ir
❓چرا در برنامه ی یک نفر درباره ی توصیه به حجاب حرف نمیزند؟ با پاسخ عباس موزون مشخص شد که عامل پخش نشدن این بخشها "دیکتاتوری رسانه" علیه حجاب است. فتنه ترس که می‌گوییم دقیقا منظورمان همین است که از ترس پروپاگاندای رسانه ای دشمن آنجایی که باید وسط میدان باشیم و اقدام کنیم، دانش مان را پنهان میکنیم تا از طرف اختاپوس رسانه ای دشمن مورد هجمه و تمسخر قرار نگیریم. @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مرحوم طالب‌زاده: محل دفن حاج احمد متوسلیان مشخص است/ ایران مانع تفحص توسط لبنانی‌ها شده است! 🔹 محل دقیق دفن حاج احمد متوسلیان مشخص است؛ چرا عده‌ای از بررسی و تفحص این محل خودداری می‌کنند!؟ 🔹 یکبار نمی‌روند آنجایی که کارشناسان و شاهدان می‌گویند را تفحص کنند تا حتی اگر این ادعا کذب است؛ دروغ آن مشخص شود. مردم حق دارند بدانند چه بلایی بر سر حاج احمد آمد. 📌 @ponezs
لوتروپ استودارت و نوزایی اسلامی.pdf
379.7K
📝 | لوتروپ استودارت و نوزایی اسلامی در سده نوزدهم و اوایل سده بیستم میلادی ✍️عبدالله شهبازی ◽️جنبش نوزایی اسلامی پدیده خلق‌الساعه‌ای نیست و حداقل از سال 1857 میلادی، یعنی از زمان وقوع انقلاب بزرگ هندوستان، مورد توجه جدی اندیشمندان غرب بوده است. ◽️بررسی آثار اسلام‌شناسان و شرق‌شناسان غربی در سده نوزده و دو دهه نخستین سده بیستم میلادی نشان می‌دهد که آن دوران به پدیده نهضت اسلامی به طور کامل از زاویه تقابل و تعارض تمدن‌ها نگریسته می‌شد. 🆔 eitaa.com/FarajNezhad110 🆔 virasty.com/Faraj_Nejad 🆔 rubika.ir/Faraj_Nejad
📃 اصل قضیه بر می گردد به سفر شاه قاجار به فرنگ. او از حج به عثمانی و از آنجا به اروپا، مخصوصا کشورهای روسیه، بلژیک، انگلیس، آلمان و فرانسه رفت. سفری که در آن اربابان دنیای جدید چون بیسمارک، ملکه ویکتوریا و البته برادران روچیلد را ملاقات کرد‌. شاه از سفر اروپایی خود گزارش مفصلی را نوشت که که به همان سفرنامه معروف ناصرالدین شاه معروف شد. چیزی که اکنون ما را به سند مهمی از شرح ماجرا، دستاورد ها، ریز جزئیات جلسات و لیست افراد مشهور می رساند. حال از جمله این کلید های فهم تاریخ خاطره معروفی است که به گونه ای ریشه های صهیونیسم را به شکل امروزین استوار می سازد. شاه ملاقات خود را اینطور بیان می کند: «روچیلد معروف یهودی هم که بسیار با دولت [ثروتمند] است به حضور آمد، صحبت شد، حمایت یهودی‌ها را زیاد می‌کرد و از یهود ایران عرض می‌کرد که باید آسوده باشند. به او گفتم شنیده‌ام شما برادرها هزار کرور پول دارید. من بهتر می‌دانم که پنجاه کرور به یک دولت کوچک یا بزرگی بدهید، مملکتی را بخرید و آنچه یهود در دنیا هست آنجا جمع بکنید و خودتان رئیس آن‌ها بشوید و همه را آسوده راه ببرید و این طور متفرق نباشید. بسیار خندیدم و جواب نداشت به ما بدهد و به او حالی کردم که من به جمیع ملل خارجه که در ایران هستند، حامی هستم». شاه به حرف خود می خندد ولی روچیلد سکوت می کند! گویی ها خواسته او دغدغه گوهری را داشته که سخنان قبله عالم آن را در ذهن او ایده می سازد. این گزارش مصداق دوست نادان و زکاوت یهودیست. ملاقاتی که به جرأت می توان گفت که ترسیم ۷۰ سال اروپا و جهان را ترسیم کرد. @enegasht_ir
مقاله📃 هویت الهیات اصلاح نظرهای مختلف در باره الهیات و علوم اجتماعی بیشتر به سمت هویت و اثر گزاری های سیاسی_ اجتماعی آن اتفاق دارند. از همین رو عمدتاً توقع می رود که الهیات اصلاح نظامی کلامی برای چهارچوب بندی امر سیاسی باشد. اما ادامه مطلب چالشی برای این ترجیح شناختی خواهد بود. الهیات اجتماعی عنوانی کلی برای مصادیق مختلف دستگاه ها، دیدگاه ها، مواضع و وجوه متفرقه هر تولید محتوای نرم افزاری در این زمینه است. آنچه که منادی وحدت اجتماعی اهالی یک ملت تحت بینش معنوی یگانه دارد. بدین دید اگر پروژه فکری اندیشمندانی چون دکتر شریعتی، علامه مطهری، آیت الله دکتر بهشتی و دیگر بزرگان را در میانه انقلاب سیاسی ۱۳۵۷ الهیات سیاسی بدانیم؛ الهیات اصلاح در دوران پسا انقلاب قرن ۲۱، سامانه کلامی ناظر بر فرهنگ عنوان می شود. تفاوت اصلی در دو گونه الهیات سیاسی و اصلاح ریشه در نیاز های عصر هر یک دارد. مسلما ارکان فرهنگ، سیاست، اقتصاد و غیره اجتماع از هم جداشدنی نیست اما؛ مسئله نحوه بروز تقدم یک رکن بر دیگری است. ما با آوردن مثالی از وضعیت گذار تاریخی ایران چرایی این دو دستگاه را حل می کنیم. در دهه چهل و پنجاه گروه های مذهبی با سلطنت پهلوی درگیری مستقیم داشتند. به طور خلاصه آنچه که آنها برای پیروزی بر رژیم حاکم و رقبای سوسیال_کمونیست نیاز داشتند دانش مبارزه بود. دانش مذکور نوع خاصی از مجموعه احکام راهنمای عقل برای کنش سیاسی در متن درگیری بود. انقلابیون ایرانی نظام شناختی خاصی را می خواستند تا بتوانند با حل چالش نژاد و دین جامعه را به وحدتی ارگانیک برای آلترناتیو بومی سلطنت کنند. تلاش فکری و عملی امام خمینی، شاگردان و همرزمان ایشان در متن مبارزه با امپریالیسم؛ تحقق همین چهارچوب تعیین کننده برای صیانت از تکلیف (انقلاب اسلامی) بود. اما با بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جامعه ایرانی که به سطوح بالایی در شاخص های توسعه رسیده و اکنون وارد مرحله حاکمرانی عصر جریان اطلاعات شده؛ با مسائل جدید و کم سابقه بین المللی در اتمسفر ملت مواجه است. جهش سطح زندگی در ایران پیامد های سخت باوری بر اندیشه ایرانی و اجنبی گذاشته. نرخ بالای سواد عمومی از ابتدایی به لیسانس، ظهور توان لبه دانش در علوم بنیادی و صنایع نظامی، رساندن اقتصاد از شرایط تک محصولی فئودالی به پسا صنعتی، کلان سازی داده محور بنگاه های مالی مانند: بانک های خصوصی، شرکت های دانش بنیان، دیجیتال مارکت ها و قطب سازی در درمان، دارو و علوم پزشکی و خدمات حمل و نقل و غیره همه نشان از اتفاقی خارج از تصور در سبک زندگی ایران داشت. کشوری دهقانی که به تازگی از دست فئودال هایش رها شده؛ در جنگ های اروپایی پای خود را به فروش سلاح باز کرده و با قدرت پیروز جنگ جهانی قبلی درگیری مستقیم دارد. همین امر تلاش کشور های شمال را برای شکست قدرت نو ظهور جنوبی پس از جنگ سرد شدت بخشید. تقدم کمپانی های غربی در انقلاب صنعتی اول تا سوم به مرحله چهارم رسید. کشور ما نیز در جهش سخت افزاری ناگزیر از ورود به حوزه سایبر بود. اما ورود تکنیکی به این عرصه جدید ما را همزمان در سه انقلاب صنعتی و ارتباطاتی و اطلاعاتی قرار داد. این بستر عجیب حیرتی برای افکار عمومی داشت که خود را عقب افتاده و تحقیر شده می دانستند. از طرفی نسلی هم پدید آمد که چون در فضای توسعه زود هنگام رشد کرد، باور به کارآمدی خلاقانه، پتانسیل ساخت و میل به جهانی بودن داشت. درست همین جا نقطه گسست های فرهنگی میان نسل های قبل، همزمان و بعد از انقلاب است. چیزی که در سال ۱۴۰۱ خود را در صورتی از ناآرامی های فرهنگی نشان داد در ۹۸ ،۸۸ و هیچ یک از دوره های قبل اتفاق نیفتاده بود. اینبار یک حادثه فرهنگی جامعه، اقتصاد و حکومت را به خشونت میدانی کشید. همچنین ماجرای اخیر موجبات نظر ورزی جدی را برای چالش فرهنگ ایران اسلامی فراهم آورد. چیزی که راه برون رفت را به کمک سلف ۵۷ در فهم اسلام و مقتضیات زمان می بیند یعنی الهیاتی اسلامی برای فرهنگ. (۲) @enegasht_ir
نا قابلی از چاکری تقدیم به آستان عالی امیر الموحدین سلطان جهان، صاحب بارگاه نجف در شب قدر ۱۹ مصادف با ۲۰ فروردین ۱۴۰۲. خداوند بپذیرد، از تقصیر مان در گذرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نزدیک ترین فرد به رضا پهلوی جاسوس جمهوری اسلامی بوده، حسین یزدی! ✍️ پس از مرگ حسین یزدی منبع ساواک در شورای رهبری حزب توده و نزدیکترین حامی رضا پهلوی ویدیویی منتشر شد که همه (خصوصا سلطنت طلبان ) را غافلگیر کرد ! 📌 @ponezs
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل گفت و گو با برنامه جهان‌آرا با موضوع مهار تورم @syjebraily
علامه محمدتقی جعفری: تعجب می کنم که برخی برای بدترین رذایل اخلاقی، پشتوانه عقلانی درست میکنند! پ. ن: نمیدانم اراده به دانستن فوکو را می دیدند و فرمودند یا نه؟ @enegasht_ir
🔹برخی سوالی مشترک درباره نحوه نگارش، پست در کانال و برخی عدم جزئیات ساختاری مقالات دارند. 🔸این عدم پرداخت به جزئیات در رفرنس دهی و یا عدم ویرایش متنی کامل مقالات بخاطر اقتضای محدودیت های ایتا است. 🔹از طرفی در اوایل شروع کار بیان داشتیم که در آینده همه مقالات رده بندی علمی_پژوهشی و... خواهند خورد و در فضای رسمی انتشار می یابند. لینک و یا فایل اصلی مقالات نیز در دسترس قرار می گیرد تا بتوان بدان ارجاع علمی کرد. 🔸همچنین دور از انتظار نیست که این ویرایش ها حتی عنوان مقالات را نیز تغییر دهد که متعاقباً اعلام خواهد شد. 👤سردبیر @enegasht_ir
📚 بخوانید 🔶🔹 یک بار محمد حسین فرج‌نژاد با جمعی از همکاران پژوهشگر، آمده بود دانشکده. جلسه را در آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر برگزار کردیم که نسبتاً هم مفصل و طولانی شد. در طول جلسه، چند بار نسبت به خطر ترویج اخباری‌گری و کاهش جایگاه تعقل و تحلیل در جریان انقلاب، هشدار جدی داد و گفت دارم می‌بینم که نوعی اخباری‌گری در جامعه‌ی حزب‌اللهی در حال رشد هست. ✴️ شاید آن روزها، آنطور که محمد حسین نگران بود، برای من مشخص نبود ترویج اخباری‌گری با جامعه چه می‌کند اما دقیقاً از هیاهوی عده‌ای در ایام کرونا و نحوه‌ی ارجاع و برداشت‌شان از مطالب ولی‌امر امت، فهمیدم این شهید بصیر چه فتنه‌ای را پیش‌بینی کرده بود. ⬅️ از آن زمان تاکنون در مسائل مختلف، نحوه‌ی استفاده از مطالب امام جامعه با رویکرد اخباری‌گری را بارها و بارها دیده‌ایم و جالب آنکه اکثر آنچه که به منتج شده است حاصل همین برداشت‌های اخباری‌طور از بیانات امام است. 🔴 یعنی ادعای کامل و مطلق بودن که ابتناء دارد بر فهمی بسیار ناقص و سطحی. اما امروز متاسفانه مورد دیگری از این موارد رخ داده نسبت به کسی که سالیانی است منبرش برای بیان معارف دین و روضه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام شناخته شده است؛ هجمه‌هایی که به حاج حسین انصاریان صورت گرفت. ❌ در این میان مواردی که بسیار دردناک بودند، مطالب کانال‌هایی است که این استاد واعظ را «دچار مخرج مشترک با دشمن» دانسته‌اند❗️ ⭕️ فرضاً که ایشان اشتباه کرده؛ شما مطالب امام را اینگونه می‌فهمید و بکارگیری می‌کنید⁉️ 📝 امان از خام‌دستان خامه به دست ... ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این شب ۲۳ ماه رمضان که از قضا شب جمعه هست شاید همون شب جمعه ای است که صیحه آسمانی ظهور زده میشه به شرطی که...
بدون لینک جهت نشر
🎙 امام فرمود من منتظری را فردی فاسق و فاجر میدانم! 📗 کتاب روزگام قائم مقامی، ص131. 💥 تاریخ معاصر را اینجا دنبال کنید👇👇 🆔 @darseenghelab
✒️ در علوم انسانی بی پرده ترین سخنان به راحتی در مقام نظریه علمی بیان می شود. از جامعه شناسی تکاملی تا دترمینیسم تاریخی و نسبیت اخلاقی و..... و همه هم بنای علمی بودن دارند. این هرج و مرج صحنه ای از مجادلات بی پایه را نشان می دهد که اصلا معنای علمی بودن خود را گم می کند. دست نامرئی چطور بازار را تنظیم می کند؟ از کجا نژاد آریایی [_آلمانی_] برتری فیزیولوژیک دارد؟ چرا باید خانواده در کمون اشتراکی باشد؟ نظریه افلاک_نفس در مابعد الطبیعه پیشا مدرن چرا بر نظریه بطلمیوس استوار است؟ چرا کودک از آغاز تولد باید به پدر و مادر خود نظر جنسی داشته باشد؟ و صد ها سوالی که می گوید علوم انسانی مدرن و حتی سنتی اش را خیلی جدی نگیرید. یک فیلسوف بخاطر لذت های جنسی نا متعارف خودش کتابی می نویسد تا سکس را از رختخواب به کنش علنی و شناخت اجتماعی بکشاند. کسی که برادرش به مادر و خودش تجاوز کرده باید پدر روانشناسی نوین و نظریه عقده های الکترا و... باشد. اینها چشمان هیچ پژوهشگری را آرام نمی گذارد. @enegasht_ir
‌‌‌‌─────⊰ ────⊰ 🎙مصاحبه 💢ضرورت آشنایی حوزویان با علوم جدید 👤دکتر مهدی در پاسخ این سؤل « آیا در زمینه فلسفه علم، نظرات شما با دیگران که در حوزه علمیه یا جاهای دیگر کار می‌کنند، تفاوت دارد؟» بیان داشتند: 🎙من به یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آن‌ها گفته‌ام. حوزویان باید را بیشتر فرا بگیرند. حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای یا دکترای یا سایر علوم را کسب کنند. آن‌‌ها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمی‌کنند و اظهار نظرهای متقنی نمی‌توانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت می‌فهمند چقدر راحت می‌توانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟ 📌 بگذارید مثالی بزنم. بهترین جواب‌ها به و را چه کسانی داده‌اند؟ یکی از بزرگ‌ترین کیهان‌شناسان زمان آقای پروفسور داده است. آقای پروفسور در دانشگاه کلمبیا داده است. آدم‌های تراز اول در علم جواب داده‌اند. چون آن‌ها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را می‌فهمند. آن‌ها می‌فهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفه‌ای را به جای فیزیک می‌گذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که می‌گویند از فیزیک برنمی‌آید، بلکه از مفروضات فلسفی آن‌ها می آید. 🌏 eitaa.com/Evolve ⊷ 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
سلام قرار است امشب یک فایل مهم را بارگزاری شود. حتما و لطفاً با دقت گوش دهید و باز نشر کنید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙گفتاری پیرامون ناسیونالیسم، هویت تاریخی_ فرهنگی ایران اسلامی، باستان گرایی مبتذل و بی پشتوانه علمی پروپاگاندای اپوزیسیون و جریان غربگرای داخل. 💠به مناسبت عید سعید فطر و تحولات اخیر ایران و منطقه 👤سردبیر @enegasht_ir