eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
130 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از m.sohrabi.law
مقاله📃 ادامه..... اما جدال دو مکتب اسلام و مسیحیت از همان آغاز سیاق متفاوتی داشت. قدرت نرم نصرانیت از عقبه ۶۰۰ساله اش برابر کیش نو پای محمد هاشمی (صل الله و آله) به مثابه دست بالای نبرد سود می برد. این وجه دستاویز معاویه برای به حاشیه راندن قرائت علوی دین و سپس اصل اسلام بود که البته پس از مرگ یزید هدف دوم به سبب عدم کفایت لازم شاخه مروانی فراموش شد. معاویه خود ابتدا کاخی به سبک رومیان در دمشق بنا کرد و از نخبگان مسیحی (شامی_روم) و ایرانی در دیوان سالاری حکومتش بهره برد. وی حتی در تربیت ولیعهد خویش یزید از ایشان استمداد کرد. بدین ترتیب ثمره چنین تربیتی، دوری جانشینان او از روح اسلامی و سبک مقلدانه ای از زندگی اشرافی مغرب نشینان بود که فجایعی چون کربلا و واقعه حرّه را رقم زد. این تقلید ساده انگارانه از فرهنگ رومی نصرانی اما از بُعد علمی و ساختمان فکری تهی بود. ما تا دوران انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس عملا رشد علمی والا و مواجهه فعالانه با علوم ملل همجوار را نمی یابیم. مثل مشهوری از عبد العزیز هست که برای نشر بازگردانی از یک کتاب پزشکی ۴۰ روز خلوت گزید و سپس با استخاره ای از قرآن حکم به نشر داد. چنین سطح تفکری هرگز نمی تواند نشانگر یک انقلاب علمی و شکوفایی فرهنگی در آن زمان باشد. اینطور که بر می آید ما نمی توانیم از پیشروی فرهنگی در دوران اموی سخن بگوییم بلکه بر عکس، ما دورانی صد ساله از رکود بُعد معنوی اسلام در اذهان توده مسلمان را می بینیم که علیرغم تکاپوی تمام عیار امامان حسین بن علی، زین العابدین تا امام جعفر صادق (علیهم السلام)؛ به چنان هرج و مرج فکری_عقیدتی ای انجامید که آتش آن خرمن حکومت امویان را در شعله های سهمگین خود سوزاند. امتداد های سیاسی این بحران فرهنگی، دستاویز دیگری بنی امیه گردید تا با داعیه بازگشت به خوانش اصیل اسلام [در قالب شعار الرضا من آل محمد] موجبات زوال خلافت شام و ظهور امپراطوری عباسی را محقق سازد. (۹) @enegasht_ir
هدایت شده از فرهنگ ‌فمینیستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی خانمی با تحقیق و مطالعه مسلمان می شود این گونه از دینش و حجابش دفاع عقلانی می کند ایشان در پاسخ به سوال جوانی ایرانی که می گوید در قرآن آیه ای بر حجاب وجود ندارد و اصلا فلسفه حجاب چیست می گوید 👆👆👆 @روانبخش ✅فرهنگ فمینیستی @farhangfeministi
⏺سیر مطالعاتی|فلسفه و کلام اسلامی 🔶️سیر پیشنهادی مطالعه مبانی اسلامی بر گرفته از آثار علامه مصباح (ره) 🔷️مدت زمان تقریبی ۴ ماه. ۱. آموزش عقاید ۲. معارف قرآن جلد اول – خداشناسی ۳. معارف قرآن جلد دوم – جهان شناسی ۴. معارف قرآن جلد سوم – انسان شناسی ۵. معارف قرآن جلد چهارم – راه شناسی ۶. معارف قرآن جلد پنجم – راهنما شناسی ۷. معارف قرآن جلد ششم – قرآن شناسی ۸. معارف قرآن جلد هفتم – اخلاق یا انسان سازی قرآن ۹. معارف قرآن جلد هشتم – برنامه های عبادی قرآن ۱۰. معارف قرآن جلد نهم – احکام فردی قرآن ۱۲. معارف قرآن جلد دهم – احکام اجتماعی قرآن ۱۳. آموزش فلسفه (دو جلدی) @enegasht_ir
✒ محبوب و دلپذیر معرفی کردن خدا، از راههای ترغیب جامعه بشری به دین است. اگر مبلغ اسلامی، خدا را در بخش نظر با علم و حکمت، و در بخش حقوق بر اساس قسط و عدل، و در بخش عواطف بر اساس رفتار و رحمت معرفی کند و اوصاف جمال الهی را بنمایاند، زمینه گرایش انسان به بدین فراهم می شود. اگر متولی امر تبلیغ، برخی از اسمای حسنای الهی را از نصوص متقن کتاب و سنت معتبر اهل عصمت (علیه السلام) تبیین، و خود را به آن آراسته، و از لغزش پیراسته کند و در برابر انحراف وارسته باشد، جاذبه دین پذیری جامعه به نصاب بالایی خواهد رسید. ر.ک. علامه جوادی آملی، دین شناسی، ص۵۱. @enegasht_ir
1400-06-10 تبیین مفهوم رسانه در عصر شناخت و واکاوی جایگاه آن در حاکمیت.mp3
24.14M
📢 صوت برنامه با موضوع: «تبیین مفهوم رسانه در عصر شناخت و واکاوی جایگاه آن در حاکمیت» 🔰 محمدعلی شکوهیان‌راد متخصص مطالعات سایبرنتیک 1️⃣ نسبت‌شناسی مفاهیم، دانش‌ها و تکنولوژی‌های بشری با اعصار تمدن‌سازی 2️⃣ آغاز مفهوم رسانه در حوزه‌ی کنترل جامعه از چه عصری آغاز شده است؟ 3️⃣ چیست و چه تفاوتی با دارد؟ 4️⃣ نگاه امام خامنه‌ای به 5️⃣ ، ضرورت اصلی در زمینه‌سازی جهانی مهدویت 📆 این برنامه مورخ چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شده است. ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از 🇮🇷نبردگاه ذهن🇮🇷
‏"دانش، قدرت است" فرانسیس بیکن در قرن حاضر که عرصه برخورد در بین تمدن ها، منازعات کم شدت می باشد، نباید از "قدرت" که گاه ملبس به جنگ، گاه حقوق، گاه سیطره حاکمیت پروتکل های سایبری است غافل شد. با اصطناعت انسان متعالی، صنعتی الهی رقم خورده و استحصال بی امان زمین پایان می پذیرد. ‏اگر صنعت قرآنی جایگزین تکنولوژی امروزی گردد، میتوان جابه جایی اجسام را به گونه ایی دیگر تصور کرده و اسباب و لوازم آن را ایجاد نمود، یعنی شیفت پارادایم از اجبار در قوانین فیزیکی به اختیار در ترانس فیزیک! یعنی تاویل پدیده ها با اسباب مرتبط که منابع و معادن زمین را نابود نمی کند. ‏فرانسیس بیکن که با تقسیم علوم، رنسانس و مدرنیته را رقم زده معتقد بود که «طبیعت را باید زجر داد تا رازهایش را برملاء کند» او با این عقیده و تئوریزه کردن استخراج، بشر را در شرف نابودی خانه خاکی اش قرار داد. و حال با انواع قوانین و اجرای توطئه کاهش جمعیت، سعی در نجات خود دارند! ✍️قاسم پروینی @nabardgah_zehn
مقاله📃 ادامه..... اما دوران عباسیان نحوه رقابت اسلام و مسیحیت تفاوتی اساسی یافت. سالهای نخست حکومت، سیاست باز حاکم بر جامعه توانی را به متولیان دین (ائمه و تابعین) داد تا برابر متافیزیک یونان و ایران و دیگر ملل تثبیت مکتب و تربیت شاگرد کنند. دو جریان عدلیه (جعفری و معتزله) گوشه ای از این نهضت علمی بودند. ترجمه میراث دانشی ملل موجب آگاهی درست از ظرفیت های آن مکاتب شد، به گونه ای که در طی دو قرن دیگر اثری از جریان هایی چون زنادقه باقی نماند. آن چه که زیرساخت این تفوق را تأمین می کرد خود باوری برآمده از پیروزی های نظامی و استقلال سیاسی_اقتصادی آن دوران در مقابل روم و دیگر ملل بود. همچنین بافت اولیه منسجمی که بر مدار اسلام شکل گرفته بود و آگاهی پایه متوسط میان عموم، موجب اقبال مردم به سمت عالمان بومی گشت که همگام با داعیه اسلام، از علوم دیگر نیز بیگانه نبودند و سعی در هضم آنها در فرهنگ اسلامی داشتند. چنین خود باوری موجب اتخاد سیاست های متفاوتی از سوی خلفای عباسی در قبال جامعه بود. بسیاری از آن ها چون هارون و مأمون خود از علوم روز بی بهره نبودند و حتی مستقیم در برخی مناظرات علمی عرض اندام می کردند. در این دوران مسیحیت حربه ای در دست ایشان شد تا هرگاه که خواستند با آن شخصی را از مرجعیت علمی ساقط کنند و با پیروزی هایی بر تناقضات گفتمانی ایشان مشروعیت خود را تحکیم سازند. از جمله این اقدامات مناظرات امام رضا (علیه السلام) در دربار مأمون است که به غلبه ایشان و ناکامی مأمون انجامید. به عنوان شاهد دیگر ماجرای المحنه نیز علیرغم فراز و فرود های فراوانش؛ نشان دهنده متافیزیک قوی مورد اتکا و حمایت خلافت است که توانست برتری خود را در برابر جریان های رقيب به روشنی نمایش دهد. چنین قدرت‌نمایی کم نظیر عباسیان به تمامی موید یک وقوع نهضتی پویا و شکوفایی علمی یک تمدن متکی به اندیشه ای خاص در آن زمان است. پس با اطمینان می توانیم از سلطه فرهنگی اسلام در دوران بنی عباس سخن بگوییم. این وضعیت متفاوت با سلطنت فرسوده اموی خواسته یا ناخواسته، جریان های فرهنگی گوناگونی را بوجود آورد که با تمام اختلافات شان بواسطه مرکزیت گفتمانی اسلام، دیالکتیک سازنده ای را موجب شدند که هر گونه نفوذ محسوس و نیرومند غیر بومی جون نصرانیت را، به مثابه دیگری خرده پایی به حاشیه راندند و به نوبت هر کدام، بر گرده قرائت شایع دین در جهان اسلام سوار شدند. تحلیل مواضع فعالانه اسلام و یهودیت، حلقه وصل ما به مباحث آتی است که ما بدان می پردازیم. (۱۰) @enegasht_ir
👤بنشینید لاطائلات بگویید..... 🔶️برخورد تند استاد رحیم پور با مسئولین ناکارآمد. @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مخاصمه با یهود تنازعات اسلام و یهودیت از اساس شیوه ای متفاوت با دیگر نحل داشت. ما به سبک سابق سه برهه را در تبار شناسی این برگ تاریخ معلوم میداریم. در حیات نبی اکرم (صل الله علیه) ما مانند مسیحیت، دو سطح درگیری نظامی_ فرهنگی را شاهدیم که اولی در نبرد پیامبر با بنی قریظه و سپس غزوه خیبر، به فروپاشی مدنیت یهودی در عربستان و تثبیت حکومت نبوی انجامید. اما در سطح فرهنگی به زودی با تعلیم صحابه و تشریع احکام؛ قرائت احبار جهود رسمیت نیافت ولی میان صحابه ای چون عمر، علقه های شخصی با ایشان صورت گرفت که البته تا پایان زندگانی پیامبر (صل الله علیه)، حضرت به شدت با رجوع به تورات و منابع تاریخی_ فقهی یهود مقابله می کردند. اینگونه بود که با تلاش های رسول الله، یهودیان دیگر مانند جاهلیت نتوانستند پایگاه اکثریت در افکار عمومی پیدا کنند. اما عمر از نیمه دوم خلافتش، برای تحکیم مشروعیت خود در مقابل صحابی ذی نفوذ و قدری چون امام علی (علیه السلام) و شیعیانشان و.... از یهودیان ظاهر الاسلامی چون کعب الاحبار و ابوهریره دعوت نمود تا منابر عمومی و تعلیم احادیث نبوی را طبق سیاست دستگاه خلافت بر عهده گیرند تا قرائت دیگر اصحاب از اسلام ایشان را دچار بحران مشروعیت و مقبولیت نسازد. وظیفه ایشان نهادینه کردن مرجعیت دینی موافق با حکومت بود که اولا، اعمال خلفا را موجه سازند و دیگر آنکه هادی افکار توده در جهت علایق طبقه حاکم باشند؛ به گونه ای که پایگاه منسجم اجتماعی تشکیل گردد که مطیع مطلق منطق حاکمان و پشتیبان قدرت سیاسی آنها باشد. موید این امر با سیاست منع حدیث، آرام آرام در طی صد سال بابی نو در فقاهت عامه گشود که به چالش اسرائیلیات معروف گشت. (۱۱) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... ولی در زمان بنی امیه و پس از آن خلافت عباسی، یهودیان تاثیر بسیار نا محسوسی در جریان های فکری_سیاسی جهان اسلام داشتند. هر چند در برخی موارد مانند به حاشیه راندن خاندان شیعی نوبختی و افول جندی شاپور توسط بختیشوع ها با نفوذ و تحت لوای بیت الحکمه _ که این رقابت خاندانی ریشه های پیش از اسلام در جندی شاپور داشت_ به توفیقاتی دست یافتند اما قدرت نظری فرق مسلمین و انفجار علمی آن زمان به حدی بود که آراء عالمان یهودی چون ابن میمون در آن امواج عظیم نظریات قدرتمند حذف شد و حتی در نخبگانی از ایشان مانند ابوالبرکات، این سیر روندی معکوس داشت. (۱۲) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#نکته ✒ محبوب و دلپذیر معرفی کردن خدا، از راههای ترغیب جامعه بشری به دین است. اگر مبلغ اسلامی، خدا
✒ وحدت انگاری در فرایند معرفت دینی مبتنی بر دو اصل است. اول آنکه طلبه باید بداند که علوم دینی کاملا با یگدیگر پیوستگی و وابستگی دارند. مثلا ادبیات عرب مقدمه فهم قرآن و سنت وحیانی است و یا بسیاری از فروع فقهی جدای از گزارش های تاریخی (روایات و احادیث) عملا استنباط پذیر نیستند. و دیگر اینکه خروجی این علوم نیر بایستی در هماهنگی با یکدیگر و در تلقی منظومه وار باشند. مثلا یک فقیه در هنگام استباط نباید جدا از ریشه های الهیاتی، شناخت شناسی و انسان شناسانه و امتداد های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی باز تاب های جهانی دست به فتوا شود. چرا که هیچگاه دین و خروجی های آن در خلا وضع نگردیده اند و جز در نسبت خدا_بشر کارکردی ندارند. بنابر این، نگاه یکپارچه در علوم دینی و خروجی های آن؛ اصل ضروری اسلام شناسی معاصر انقلاب اسلامی است. 👤 سردبير @enegasht_ir
✒ یکی از مشکلات تشکیلات های انقلابی، اختلاف میان طیف فکری و اجرایی است. معمولا عملگرایان افراد اندیشه ای را زیادی ایدئال گرا می بینند و فکری ها هم متقابلاً ایشان را تهی از معرفت درست و کارشان را کم ثمر می خوانند. رکن اصلی این اختلاف ها نشنیدن سخن طرف مقابل و عدم مشورت میان این طیف هاست. افراد مجموعه مدام باید با یکدیگر تبادل نظر کرده تا اولا؛ کدورت ها بر طرف شود و دیگر آنکه هر دو عیوب همدیگر را با محاسن مقابل تصحیح کنند. آسیب آخِر اما دید صفر و صدی به موضوع است که از نتایج آسیب نخست است. باید پذیرفت که کار بدون مبانی و جدا از حیطه نظر به مرور همان ثمرات اولیه را هم از دست داده و فرد را در خلا عقیدتی فرو می برد. از آن سو توقع دیسیپلین سنگین علمی و مطالعات عمیق نظری، جایش در دانشگاه و حوزه‌ است نه در متن جمعی که می خواهد کار فرهنگی بکند و سطح متوسطی از معارف را به مخاطبانش عرضه بدارد. فهم و رعایت این دو نکته؛ با تعیین چهارچوبی معین و توجه به ضرورت ها، به یکپارچگی اعضا و قوت تشکیلات انقلابی می انجامد. @enegasht_ir
دستورات، مطالبات و تبیینات امام خامنه‌ای در موضوع کرونا.pdf
156.7K
💠 آخرین بروز رسانی از مجموعه‌ی دستورات، مطالبات و تبیینات امام خامنه‌ای در مسأله‌ی کرونا 💢 با تقدم تاریخی و ذکر تاریخ بیان مطلب ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
◾متاسفانه با خبر شدیم که امروز پدر استاد حسن رحیم پور جناب حاج حیدر رحیم پور پس از عمری مجاهدت در راه انقلاب به رحمت الهی رفتند. متن کانال رسمی استاد رحیم پور در سروش: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ◾️حاج حیدر او که تا پایان، ماند، یک نسل از عدالتخواهان، مرد اندیشه و قلم، مجاهدی که همه عمر با درد دین و مردم زیست و نوشت و گفت، اینک به دیدار خدایش رفت. ◾️تشییع پیکر یار دیرین امام راحل و رهبری، نویسنده عدالتخواه و منتقد و استاد حاج حیدر فردا شنبه ۲۰ شهریور ماه، ساعت ۹:۳۰ صبح، مشهد، صحن کوثر حرم مطهر رضوی. @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#فوری ◾متاسفانه با خبر شدیم که امروز پدر استاد حسن رحیم پور جناب حاج حیدر رحیم پور پس از عمری مجاهد
از جمله افتخارات ارزنده ایشان در اختیار قرار دادن خانه خود برای آقایانی چون مرحوم شریعتی و محمد رضا حکیمی و.... جهت برگزاری جلسات متعدد نشر مباحث روشنگرانه انقلاب بود.
⏺ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای حاج حیدر رحیم‌پور ◾بسم الله الرّحمن الرّحیم جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیم‌پور رحمةالله علیه را به شما و والده‌ی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. سالهای متمادی تلاش صادقانه‌ی برخاسته از غیرت دینی و انگیزه‌ی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت استاد به جناب آقای رحیم پور در پی درگذشت پدر ایشان ◾ برادر ارجمند جناب آقای رحیم پور ازغدی رحلت عالم عدالت جو و مصلح اجتماعی، مرحوم حاج حیدر آقای رحیم پور را به جنابعالی و خاندان انقلابی رحیم پور تسلیت عرض می کنم. اکنون که آن فاضل مجاهد به فرزندان شهیدش پیوست و در دنیای فانی در بین ما نیست، اما پرچم اقامه قسط را که در همه‌ی عمر بر پا نگه داشته بود، به همت یاران و فرزندان ایشان، همچنان برافراشته خواهیم دید، ان شاءالله. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت محترم جمهوری اسلامی ایران بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️با تاسف و تاثر بسیار از درگذشت اندیشمند پرتلاش و انقلابی حاج حیدر رحیم پور ازغدی مطلع شدم. ◼️آن مرحوم عمر پرثمر خود را در راه خدمت به اسلام و مکتب شریف اهل بیت(ع) و تحقق آرمان رفیع عدالت گذراند و چه در ایام مبارزه با رژیم ستم شاهی و چه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره ملجاء و راهنمای جمع زیادی از مجاهدان بویژه در مشهد مقدس بود که این تلاشها قطعا توشه ای ارزشمند برای یوم الحسابش است. ◼️اینجانب مصیبت وارده را به عموم علاقمندان و شاگردان و نیز خانواده ایشان، به ویژه جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی تسلیت گفته، برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال مغفرت و حشر و نشر با اولیاء الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... اسرائیلیات آنچه که بی تردید از ضربات مهلک یهود به معارف اسلام شمرده می شود اسرائیلیات است. درک ماهیت این امر و چگونگی تاثیراتش موجب باز شناسی سنت و پدافند نظری صحیح در برابر آن است. اسرائیلیات به مجموعه گزارش های تاریخی مربوط به پیامبر گفته می شود که مدعی است در آنها، ختمی مرتبت حوادثی از تاریخ و آینده بشر و معارف برهان ناپذیر عالم را بیان داشته اند. از این نظر اینها قسمی از فتنه جعل حدیث شمرده می شوند که وجه تفاوتشان در غیر بومی بودن منشاء جعلشان (یعنی عدم نقل توسط صحابی و تابعینی چون عایشه و شهاب زهری و....) هست. در اینجا ما به الاهیات عقلی یا دستگاه فقاهتی خاصی نمی رسیم بلکه صرفا بینشی تاریخی_ هستی شناسانه نقل محور را بدست می آوریم. البته انحصار اسرائیلیات بدین بعد، نوعی تقلیل گرایی در گستره آن است که بایستی با تدقیق در امتداد های معرفتی اش در فرق اسلامی، از این خطا مصون ماند. نوع ضربه اسرائیلیات به دین پژوهی مسلمین را در همان برهان پذیر نبودن و البته مشابهتشان با متون یهودی باید جست. این شبه روایت ها بر نوعی قوم گرایی (شرافت بنی ابراهیم)، جسمانیت خداوند و عدم عصمت انبیاء و ظاهر گرایی در فهم دلالت دارد که اینها با حمایت ادله عقلی توحید و.... و در قالب توجیهات کلامی به صرف گزارش های تاریخی محدود نگردیده و پایه های ساختمان کلامی و حتی نوعی جامعه سازی را پی می‌ریزد. موید اصلی ما در این موارد شباهت های برخی فرق ضاله چون مرجئه، وهابیت و گروه های تکفیری اند. مثلا در خصوص وهابیت اول آنکه، محتوای احادیث آنها بسیار همسو با داستان های تورات است مانند قامت پیامبرانی چون آدم و ابراهیم (علیهما السلام) و کوتاه شدن بشر در آخر الزمان. و دیگر آنکه ایشان با فرض تکیه خداوند بر صندلی در یوم الحشر بحث در چگونگی آن صندلی و الخ به صراحت جسمانیت خداوند را معترف اند که اساسا نوعی انحراف از عقاید اساسی اسلام محسوب می شود. در روش تفسیر قرآن نیز آن ها مطابق با ظاهر گرایی افراطی برداشت جسمانیت و مرکب بودگی خدا را با تاکید بر آیاتی چون يد الله فوق ایدیهم کردند. در آخر پشتیبانی از سکولاریسم، جایگزینی حکومت در اسلام با حکومت اسلام، محدویت امر به معروف و نهی از منکر در قلمرو قلب و لسان و عداوت با تشیع دوازده امامی و بسیاری فتاوای دیگر از جمله مویدات ما در قرابت خوانش اسلام این فرقه و دیگر فرق با نگاه های یهودی_صهیونیستی_ می باشد. با این حساب، ما بواسطه اسرائیلیات گرفتار کژ اندیشی در برخی فرق عامه شدیم که با تقلیل سطح معارف اسلام به یهودیت، راهی را در جهت مسیحی سازی اسلام گشود که هر چند به اضمحلال و بی مایگی نصرانیت در الهیات و تفقه نینجامید اما؛ همین سطح از نفوذ توانست خوانشی از اسلام را پدید آورد که پیامد های آن در طول بیش از یک قرن اخیر، جهان اسلام را در منجلاب برادر کشی، فقر و عقب ماندگی و زوال شکوه سابق تمدنی در امواج عصر مدرن فرو برد. (۱۳) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده می شود اینست که اسلام؛ از صدر تا قرن چهار که به عنوان زیر بنای تمدنی کم نظیر مسلمین قرار گرفت، برای نشان دادن ظرفیت هایش با فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم کرد. تحلیل روند تاریخی این چالش ها، ما را علاوه بر درک کلی از چگونگی تفوق اسلام؛ با دید کلانی بر سنتمان آشنا ساخت که از طریق مقایسه آن با دیگر سنن فکری، اکنون توانایی آن را داریم که از حیثیت غنی محتوایی دینمان با آنها به دفاع بپردازیم. از آن سو این امر، گستره اجتهاد را بنا بر شمول بر حیات متعلقش (انسان) و قدرت هاضمه شناختی اش برایمان معلوم ساخت که در جهان معاصر نیز علیرغم ادعا بر نو شدگی انسان و مفاهیم زیستی اش، شیوه ای مقبول، کارآمد و قابل استمرار است. حال با چنان دستاوردی در فهم سنت وحیانی است که می توان از خوانش های نوین و همراستا با سیر ۱۴۰۰ ساله مکتب اسلام سخن گفت. (۱۴) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده م
⏺سخن سردبیر 🔷️ با سلام و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه صفر، از مخاطبین کانال بابت کاستی های ناخواسته در بیان مطالب و احیانا نا خرسندی های پیش‌آمده در محتوا و بارگذاری پست ها صمیمانه پوزش می طلبیم.🙏🏻 🔶️ انشالله نسخه کامل، اصلاح و ویرایش شده مقالات و یادداشت ها در قالب هایی چون pdf خدمت عزیزان بارگذاری می شود. از اینکه که ما را همراهی می نمایید بسیار سپاسگزاریم. قدر دان همراهی شما خواهیم بود. 👤سردبیر @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جنجالی و کمیاب مداح اهل بیت ع مرحوم حاج حسن جمالی درباره سنت شکنی برخی هیئات! حقیقتا که نور به قبرت بباره... ➕حتما یه فاتحه براشون بخونید
✒ قرآن در بیان معارف خود از روش خاصی در انتقال مفاهیم استفاده می کند. این کتاب به تلازم غایت دانشی اش (هدایت انسان) در حوزه مشخصی از یک علم سخن نگفته که همین موجبات خرده گیری های مخالفین بر آن شده اما؛ ما با تبیین روش قرآن این را امتیازی در سبک ترویج دکترین اسلام می دانیم. این روش که امروزه به میان رشته ای معروف است که دارای چند وجه تشخیص می باشد. نخست آنکه دامنه گزاره های آن وسیع است و محدود به دریچه نظر دانشی خاص چون جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی و.... نیست. دوم آنکه غایت محور است یعنی از هر علم، نکته موثر در هدف پژوهشی اش را استفاده می کند. در آخر اینکه به سبب غایت مندی اش، تناسب گرایی در ورود هر حوزه علمی به بحث را پی می گیرد و به نوبه خود به وجه ارتباط هر رشته علمی با دیگر رشته ها بر ثقل مورد نظرش تاکید دارد. بنابراین نگاه فرا رشته ای قرآن، دیدی کلان را به وحی عطا کرده در خصوص هر مسئله به پاسخ فعالانه با آن دست یازد. @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
▪️ غائله واکسن و پایان ماجرا 💢 واکسن کرونا دارای چهار گروه مخالف است: ↙️ عده‌ای زدن واکسن را لازم و ضروری می‌دانند و به خصوص برای نسخه آمریکایی آن تلاش می‌کنند. ↙️ عده‌ای واکسن را از باب توصیه و تاکید رهبر انقلاب به واکسیناسیون لازم و ضروری می‌دانند و برایشان بسیار مهم است. ↙️ عده‌ای مخالف زدن واکسن هستند اما تابع نظرات ولی جامعه هستند ولی نکاتی دارند که برای ماندن در تاریخ بیان می‌کنند. ↙️ عده‌ای به طور مطلق مخالف واکسن هستند و بر مبنای نظر کارشناسی، بر این باور هستند که می‌توان خلاف نظر ولی جامعه نکاتی را به زبان آورد. 💢 البته عده‌ای سایبری نیز فعالیت می‌کنند که در میان این چهار نظر پخش شده‌اند و مسیر مشخص خودشان را دارند که می‌توان در تکنیک ، ، و جای داد یا از طرف دیگر با استناد به رسانه‌های غربی تلاش برای اثبات خود دارند. 💢 حال با این وجود و با این گستردگی نظرات باید چگونه رفتار کرد؟ مهمترین خط کش برای این موضوع امام جامعه است که مسیر را نشان می‌دهند و هموار می‌کنند ولی جریان انقلابی به تعبیر (أین عمار) لازم است که به طور منطقی به روشنگری درست و به دور از دوقطبی‌سازی بپردازد. 💢 فرزندان انقلاب در تقابل با مسئله واکسن یک حجتی را بیان می‌کنند که پیرامون نسخه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل جمعیت در دهه هفتاد بود که تبعات سنگینی داشت تا جایی که امام جامعه مجبور شد تا بعدها نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. اما امروز نسخه جامعه برای کشوری که به سمت پیری می‌رود، چه چیزی است؟ 💢 موافقان واکسن این اتفاق را قیاس مع الفارق می‌دانند و معتقدند که باید در این موضوع به تبعیت از امر ولی تلاش کنیم. رهبر انقلاب توصیه به واکسیناسیون عمومی می‌کنند اما یک مقدمه واجب دارند برای انتشار اسناد علمی . بنابراین، این قرائت از بیانات رهبر معظم انقلاب گزینشی بوده است که بدترین کار ممکن به عنوان در دستور کار موافقان واکسن قرار گرفته است. 💢 مطالبه امروز جامعه، واکسن است، سیاست نظام نیز به رای مردم و برای برطرف شدن این دغدغه بود. شاید اگر عمارهای انقلابی در ارتباطات با کرونا اقدامات دقیق‌تری داشتند و روشنگری را به عنوان اولویت واجب از ابتدای کرونا به دست می‌گرفتند، قطعا فضای جامعه به این سمت نمی‌رفت و بنابراین مطالبه جامعه به جای واکسن، رسیدن و عمل بیشتر به ترغیب می‌شد. اما این فرصت وارونه‌نمایی یک رویا نمودار شد. 💢 نکات حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و نقدهایشان به برخورد دوگانه با مسئله کرونا در کشور به خصوص در مواجهه سیاست خارجی ما با ترکیه و عراق از طرفی و عدم توجه وزیر بهداشت کنونی به موضوع از جمله نکاتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و این اشتباه بزرگی است که امثال ، ، و بسیاری از روشنگران جامعه را به بهانه‌های مختلف تخریب کنیم، چرا که سرمایه اجتماعی بدون بازگشتی را از دست خواهیم داد. 💢 نگاه تاکتیکی است و برایش تزریق بی چون و چرا مهم است، اما گفتگوی نخبگانی و نظرات موافق و مخالف با نگرش راهبردی مبتنی بر جذب است که رویش‌ها و ریزش‌هایی را رقم می‌زند، در میانه تخریب‌ها و هجمه سنگین سایبری‌ها باید مراقب بود. اشتباهی که تسنیم و فرهیختگان در برهه زمان کوتاهی رقم زدند و رسانه‌های اصلاح طلب این اقدام را ادامه دادند. 📌 @ponezs