eitaa logo
ادیان و فرق
95 دنبال‌کننده
94 عکس
70 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ اگرچه بیشترین پیروان بهائیت یهودیان بودند، اما گرایش یهودیان به بهائیت واقعی نبود بلکه یهودیان درصدد بودند با پذیرش این آئین، منافع استعماری خود را تحقق بخشند!
✡️ یهودیان بهائی (٢) 1️⃣ گرچه بیشترین پیروان یهودیان بودند، اما گرایش به بهائیت واقعی نبود. بلکه یهودیان با پذیرش آئین ، به‌دنبال منافع استعماری و خود بودند! 2️⃣ نیز از اختلاف مسلمانان و یهودیان استفاده کرده، یهودیان را پشتیبانان اصلیِ خود قرار می‌دادند. 3️⃣ ، از مبلّغانِ بهائی می‌نویسد: ✍️ باید یقین کرد که یهودیانِ بهائی، یک قدم از یهودیت بیرون نگذاشته‌اند، صدها حکایت دارم از یهودیانی که ٢٠سال و ٣٠سال بود بهائی شده بودند و هنوز گوشت و ذبیح و طبخ سایرین را نمی‌خوردند و در حقیقت بهائی بودنشان یک خدعهٔ دوسره بود... بهائی، یهودی را فریب می‌دهد که بدوشد و پول بگیرد و سیاهی لشکر درست کند، یهودی هم بهائی را فریب می‌دهد... تا بازار فروش برای خود تهیه کند! چوبدارهای سنگسر و آباده بعد از فروش گوسفندانشان در تهران سراغ دکان و حجرهٔ یهودیان کاشانی و همدانی را می‌گرفتند تا از آنجا خرید کنند. گمان می‌کردند که بر اثر هم‌مسلکی اجناسی بهتر و ارزان‌تر به‌دست می‌آوردند، حال آن‌که کاملاً معکوس بود، جنس بد را به قیمت گران می‌خریدند و یهودیان را همین معامله گرم می‌داشت... 4️⃣ نیز می‌نویسد: ✍️ بهائیان همواره از استفاده کرده، آنها را بهائی کرده‌اند، می‌دانیم که ذات با پول و ازدیاد سرمایه عجین شده است. یهودیانِ ممالکِ مسلمان که عدهٔ کثیری از آنها دشمن مسلمانان هستند و همه‌جا در پی آزار رسانیدن و دشمنی با مسلمین می‌باشند، خیلی زودتر از مسلمانان به بهائیت گرویده‌اند و از امتیازهای مالی بهرهٔ فراوان می‌برند... 5️⃣ تنها پول نبود که موجب اتحاد ظاهری میان و بهائیت می‌شد؛ بلکه انتقام‌جویی و کینه‌توزی از مسلمانان به این عمل کمک می‌کرد. 6️⃣ حسن نیکو در این مورد می‌نویسد: ✍️ طبقهٔ دیگرِ [بهائیان]، یهودی هستند که با بغض و عناد به اسلام معروف‌اند… اگر کسی عَلَمی بلند کند که باعث تشتّت جمعیت اسلام و تفریق مسلمین گردد، البته دشمن… دلشاد گردیده، وی را استقبال می‌کند… [یهودیان] در دخول مجامع و محافل بهائیان ٣ فایدهٔ مسلّم برای خود تصور داشته[اند]: اول آن‌که لااقل سیاهی لشکر دشمن می‌شود که بر ضد اسلام قیام کرده و رایت تشتّت و تفریق را بلند نموده است؛ دوم آن‌که از مسئلهٔ اجتناب و دوری که در مسلمین شیعه نسبت به یهود بود، مستخلص می‌شوند...؛ سوم آن‌که اگر دولت و قدرت با بهائیان گردد، عجالتاً خودی در حزب آنان وارد کرده باشند.
✡️ یهودیان اولین گروهی بودند که به مسلک بهائیت لبیک گفتند و بعدها نیز از سرسخت‌ترین مدافعان کیش بهائیت شدند!
✡️ یهودیان بهائی (٣) 1️⃣ پس از تشکیل دولت ، فرقهٔ بهائیت همگام با قدرتمند شدند، به‌طوری که می‌توان گفت بهائیت با تولد کشور جعلی اسرائیل به‌سرعت از اقتصادی و سیاسی در ایران برخوردار گردید. 2️⃣ که خود از نزدیک با آشنایی داشته و از «مبلغین بهائی» و «کاتب وحی بهائیت» بوده، مکرر از یهودیان بهائی نقل کرده است. او می‌نویسد: ✍️ از چند سال پیش من آگهی پیدا کردم که شوقی همهٔ خویشاوندان را رانده و اکنون همهٔ کارها در دست بیگانگان است و هیچ ایرانی دست‌اندرکار نیست، جز لطف‌الله حکیم که از است. 3️⃣ گرایش یهودیان به بهائیت و تلاش برای تبدیل این فرقه به یک دین متنفّذ جهانی، بیشترین فشار را بر جامعهٔ ایران وارد آورد. آنان با هم‌دستی یکدیگر به هر نیرنگی دست می‌زدند تا به اهداف خود برسند. 4️⃣ چنان‌که می‌نویسد: ✍️ همدان که مرکز مهم بهائیان است به‌استثنای سه چهار نفر همگی یهودیِ بهائی‌شده هستند و همان کلیمی‌ها که بهائی شده‌اند، زمام امور را به‌دست گرفتند و هر اقدامی که مخالف روح اسلامیّت است، می‌کنند. 5️⃣ نیز در تأیید مطالب فوق می‌نویسد: ✍️ گرانیِ خانه‌ها، بالا بردنِ بهای زمین‌ها و ساختنِ داروهای دغلی و دزدی و بردنِ نشانه‌های باستانی به بیرون کشور و تبه‌کاری و فریب زنان ساده به کارهای ناهنجار همه به‌دست این گروه است.
✡️ بهائی‌ها در دورهٔ پهلوی دوم با همکاری سرمایه‌داران یهودی، با عضویت در فراماسونری وارد فعالیت‌های جاسوسی شده و مثلث «بهائیت – فراماسونری – صهیونیسم» را ترسیم کردند!
✡️ یهودیان بهائی (۴) 1️⃣ گرایش به در همدان و کاشان زیاد بود. ازجمله یهودیان سرشناسِ کاشان که شدند و خاندان‌های ثروتمند و پرشماری را بنیاد نهادند، باید به افراد زیر اشاره کرد: 👈 آقای «یهودا» نیای خاندان میثاقیه، حکیم یعقوب نیای خاندان برجیس، میرزاخلیل نیای خاندان ارجمند، میرزا اسحاق‌خان نیای خاندان متحده و خاندان متنفذ ثابت. 2️⃣ ارتباط نزدیک این خاندان‌ها با هم و همکاری نزدیک آنان با قدرت‌های جهانی سبب شد که خاندان‌های مذکور از سرمایه‌دارترین اشخاص بهائی دورهٔ به‌شمار آیند. 3️⃣ در همدان نیز وضعی مشابه با کاشان دیده می‌شود؛ تعداد زیادی از خانواده‌های بهائی همدان از تبار حاجی لاله‌زار (العازار) هستند. او نیای ٢٠٠٠نفر یهودی، مسیحی و بهائی است. همچنین در شیراز، مشهد، اراک، رشت و سایر نقاط ایران جمع کثیری یهودیِ بهائی‌شده وجود داشت. 4️⃣ در تهران نیز جمع قابل توجهی از یهودیان، بهائی شده بودند که در دورهٔ پهلوی شبکه‌ای مقتدر و متنفّذ را پدید آوردند، افرادی چون میرزا اسحاق‌خان حقیقی، یوسف وحدت، عبدالله‌خان متحده، جلال ارجمند و اسحاق‌خان متحده، نمونه‌هایی از متنفذین بهائی دورهٔ پهلوی بودند که ابتدا کیش داشتند. 5️⃣ آنچه در خصوص ارتباط یهودیان با بهائی‌ها قابل ملاحظه است، همکاری تبه‌کارانه و غارت‌گرانهٔ این دو گروه در دورهٔ پهلوی می‌باشد. در این دوره نه‌تنها با همکاری سرمایه‌داران ، سیاست‌های صهیونیست‌مآبانه‌ای در امور اقتصادی اجرا کردند، بلکه با عضویت در وارد فعالیت‌های نیز شدند و به‌عبارتی یک مثلث ٣ضلعی «بهائیت – فراماسونری – صهیونیسم» را ترسیم کردند. 📚 منبع: ثریا شهسواری / کتاب «اسناد فعالیت بهائیان در دوره‌ی محمدرضا شاه»
✡️ زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری (١) 1️⃣ برخلاف نظر مورخینی چون احمد کسروی و فریدون آدمیت، که اولیّه را جنبشی خودجوش و ناوابسته به قدرت‌های استعماری می‌دانند، پژوهش من بر پیوندهای و پیروان او با کانون‌های معینی تأکید دارد که شبکه‌ای از خاندان‌های قدرتمند و ثروتمند در زمرهٔ شرکای اصلی آن بودند. این تصویر، بابی‌گری را از اساس و از بدو پیدایش، فرقه‌ای مشابه با دونمه‌های ترکیه و فرانکیست‌های اروپای‌شرقی جلوه‌گر می‌سازد. 2️⃣ ارائهٔ تمامی مستندات خود را دربارهٔ پیوند بابی‌گری اوّلیه با کانون فوق به فرصتی دیگر موکول می‌کنم و در اینجا تنها دو نکته را مورد تأکید قرار می‌دهم: 3️⃣ اول، حضور ۵سالهٔ علی‌محمد باب در تجارتخانهٔ دایی‌اش در بوشهر و ارتباط او با و انگلیسی مستقر در این بندر و کارگزاران ایشان. 4️⃣ اندکی پس از این اقامت ۵ساله بود که باب در سال ١٢۶٠ق./ ١٨۴۴م. دعوی خود را اعلام کرد و با حمایت کانون‌های متنفّذ و مرموزی به‌سرعت شهرت یافت. 5️⃣ دوران اقامت باب در بوشهر مقارن است با سال‌های اولیهٔ فعالیت (متعلق به سران ) در بوشهر و بمبئی. 6️⃣ در دهه‌های بعد به «امپراتوران تجاری شرق» بدل شدند و در زمرهٔ دوستان خاندان سلطنتی بریتانیا جای گرفتند. بنیانگذاران ایران بودند و با تأسیس بانک شاهی انگلیس و ایران نقش بسیار مهمی در تحولات تاریخ معاصر ایران ایفا نمودند. 7️⃣ دوم، ارتباط نزدیک ، رئیس شبکهٔ اطلاعاتی حکومت هند بریتانیا در ایران در سال‌های ١٨۵۴-١٨٩٠، با سران بابی و از جمله با شخص (بهاء).
✡️ زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری (٢) 1️⃣ نقش شبکهٔ و شرکا و کارگزاران ایشان در گسترش و بهائی‌گری را از دو طریق می‌توان پیگیری کرد: 2️⃣ اول، حرکت‌های سنجیده و برنامه‌ریزی‌شدهٔ برخی از دولتمردان قجر، به‌ویژه صدراعظم و گرجی حاکم اصفهان، که به گسترش بابی‌گری انجامید. 3️⃣ دوم، گروش وسیع به بهائی‌گری که سبب افزایش کمّی و کیفی این فرقه و گسترش جدّی آن در ایران شد. 4️⃣ حاج میرزا آقاسی ایروانی از رابطهٔ بسیار نزدیک با ، به‌ویژه اعضای ، برخوردار بود و این گروه، از جمله حیدرعلی‌خان شیرازی، در برکشیدن وی به مقام صدراعظمی ایران نقش اساسی داشتند. 5️⃣ حیدرعلی خان مدتی مهردار عباس میرزا بود و از دشمنان قائم‌مقام. قائم‌مقام در هجویه‌ای خطاب به عباس میرزا دربارهٔ نفوذ وی و حاجی میرزا آقاسی در دستگاه ولیعهد چنین گفته است: 🔸از آن دم کاین بدقدم را بسط ید دادی 🔸ترا زحمت پیاپی، درد و محنت دم به دم باشد 🔸سپید نر که داری، با سیاه ماده سودا کن 🔸که باجی خوشقدم بهتر ز حاجی بدقدم باشد 6️⃣ «باجی خوش‌قدم» کنیز عباس میرزاست. منظور از «حاجی بدقدم» حاج میرزا آقاسی و «جهود بدقدم» حیدرعلی خان شیرازی، از اعضای خاندان قوام شیرازی، است.
✡️ زرسالاران یهودی و پیدایش بابی‌گری (٣) 1️⃣ آغاز دعوی (١٢۶٠ق) مقارن با صدارت است. هما ناطق می‌نویسد: 📝 باب مریدان نخستین خود را نه در میان «جُهّال» بلکه در «طبقات بالای کشور» یافت… حاج میرزا آقاسی که جای خود داشت. باب از او به ستایش یاد می‌کند و می‌نویسد: «بدیهی است حاجی به حقیقت آگاه است.» 2️⃣ علیقلی‌خان اعتضادالسلطنه، شاهزادهٔ فرهیخته و خوش‌نام قجر، حاج میرزا آقاسی را مسبّب گسترش نایرهٔ فتنهٔ بابیه می‌بیند و می‌نویسد: 📝 اما حاجی میرزا آقاسی هم، چون صوفی بود و از علماء دینی و فقها، آن هم علمای صاحب نفوذ اصفهان، دل خوشی نداشت، ابتدا بدش نمی‌آمد که باب مایهٔ وحشتی برای علما باشد! 3️⃣ عبدالحسین آیتی می‌نویسد: 📝 در ابتدای پیدایش باب دو تن از دولتیان سوء سیاستی بروز دادند که هریک از جهتی خسارت کلی به این ملت وارد کرد و قضیهٔ باب را کاملاً به موقع اهمیت گذاشتند: اول، حاجی میرزا آقاسی به‌صورت مخالف؛ دوّم، به‌صورت موافقت… شبهه[ای] نیست که اگر از طرف حاجی میرزا آقاسی سختی و فشار و نفی بر باب و حبس وارد نشده بود و بالعکس از طرف معتمدالدوله (منوچهرخان خواجه) حاکم اصفهان پذیرایی و نگهداری به عمل نیامده بود و قضیهٔ باب به خونسردی تلقی شده بود، تا این درجه خسارت به مال و جان و حیثیات مدنی و ملّی ایران وارد نمی‌شد. 4️⃣ آیتی این اقدامات را نتیجهٔ سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ می‌داند: 📝 خلاصه این‌که برای این مسائل به عوامل خارجی معتقد شده، آن را نتیجهٔ یک نوع سیاست‌هایی شناخته‌ام که در دورهٔ قاجاریه در ایران شایع شده بوده است. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
✡️ یهودیان مخفی و گسترش بابی‌گری و بهائی‌گری (١) 1️⃣ پدیدهٔ «یهودیان مخفی» و نقش ایشان در پیدایش و گسترش و عامل مهمی در تحولات معاصر ایران است که باید مورد شناسایی مستند و علمی قرار گیرد. 2️⃣ گسترش سریع بابی‌گری و بهائی‌گری و به‌ویژه نفوذ منسجم و عمیق ایشان در ساختار حکومتی قاجار، از دوران مظفرالدین شاه، بدون شناخت این پیوند غیرقابل توضیح است. 3️⃣ در بررسی تاریخ پیدایش و گسترش بابی‌گری در ایران، نمونه‌های فراوانی از گِرَوِش جدیدالاسلام به این فرقه مشاهده می‌شود که به مروّجین اولیهٔ بابی‌گری و عناصر مؤثر در رشد و گسترش آن بدل شدند. 4️⃣ مثلاً بابی‌گری را یک جدیدالاسلام ساکن رشت، به‌نام میرزا ابراهیم جدید، به سیاهکل وارد کرد و نیز می‌دانیم اولین کسانی که در خراسان بابی شدند یهودیان مشهد بودند. 5️⃣ معروف‌ترین ایشان است که ابتدا در یزد اقامت داشت. او از علمای بود و پس از مسلمان شدن در زمرهٔ اصحاب مقرّب [رئیس شیخیه] جای گرفت و احسایی ٧سال در خانهٔ وی سکونت داشت. 6️⃣ ملا عبدالخالق یزدی سپس به مشهد مهاجرت کرد، در صحن حضرت رضا (ع) جماعت و منبر و وعظ برقرار نمود و، به‌نوشتهٔ مهدی بامداد، به یکی از «علمای طراز اوّل مشهد» بدل شد! 7️⃣ گوبینو می‌نویسد: 📝 ملا عبدالخالق یزدی از شاگردان شیخ احمد احسایی بود و از حیث مقام علمی و فضایل شهرت زیادی داشت و در انظار عامه احترام و اعتباری پیدا کرده بود.