eitaa logo
ادیان و فرق
90 دنبال‌کننده
92 عکس
67 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🕎 بنی‌اسرائیل و پیامبری (١) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول 1️⃣ سیر تحوّل و اندیشه و عمل شیطان، به ماجرای و پیامبران مبعوث شده‌ی این خاندان که رسید، مقطع مهمی از حیات بشر در عرصه‌ی زمین آغاز شد که نقش و اثر آن تا آن روز که بشر، سیر و سفر در عرصه‌ی تاریخ را تجربه خواهد کرد، از یادها نخواهد رفت. 2️⃣ «بنی‌اسرائیل»، نشان‌شده و حامل مأموریتی بودند که متأسفانه، به‌دلایل مختلف که در این سلسله مقالات – به تفصیل، به‌نحوی محقّقانه و بی‌طرفانه – مورد بررسی قرار گرفته است و به‌رغم مجاهدت همهٔ انبیای عظیم‌الشأن الهی و مؤمنان مجاهد همراه ایشان، در میانهٔ راه، از رفتن و به انتها رساندن وظیفه و مأموریت محوّله بازماندند. 3️⃣ مطالعهٔ وقایع رفته بر بنی‌اسرائیل، پرده از بسیاری از سنّت‌های ثابت تاریخی کنار می‌زند؛ چنان‌که شناسایی همهٔ نامداران آنها در مقاطع مختلف، اسرار بسیاری از رخدادهای بعدی را برملا می‌سازد. 4️⃣ این مقالات، گفت‌وگوی خود را از وقایع رفته بر حضرت شیخ‌الانبیاء ابراهیم خلیل‌الرحمان (ع) آغاز می‌کند و گام به گام، تا به عصر پیامبری حضرت موسی (ع) و مأموریتی که سایر انبیای این قوم بر دوش کشیدند، به پیش می‌آید. شکل‌گیری -معبدی و جلای بابلی بنی‌اسرائیل، خوانندهٔ پژوهشگر را با یکی از مهم‌ترین نقطه‌عطف‌های تاریخی مواجه می‌سازد. 5️⃣ در میان اقوام و ملل و تبدیل شدن به مَثل اعلای تمرّد و سرپیچی، روزیِ مقدّر بنی‌اسرائیل نبود؛ اما همهٔ آنچه که خود کِشتند، کشتزار تاریخ، روزگاری آکنده از فسردگی و انتظاری سخت برای دیدار نجات‌بخشی دیگر را در فرصتی دیگر، برایشان به ثمر نشاند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
🌍 مسیر مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) و فرزندانش
🕎 بنی‌اسرائیل و پیامبری (٢) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول 1️⃣ در مسیر پر فراز و نشیبِ گفت‌وگو از ، به و پس از آن به می‌رسیم و تاریخ بلند قومی که بی هیچ تردید طیّ بیش از چهارهزار سال گذشته، نقش عمده‌ای را در شکل‌گیری بسیاری از جریانات فرهنگی و تمدّنی اقوام و ملل ایفا نموده است. 2️⃣ بدون شناسایی آنچه که بر این قوم رفته و آنچه که از قِبَل این قوم بر سایر اقوام رفته است، امکان ارائهٔ تحلیلی جامع از موقعیّت کنونیِ فرهنگی و تمدّنیِ انسان حاضر و عصر معاصر وجود ندارد. 3️⃣ ، یکی از نام‌های حضرت یعقوب نبی (ع) فرزند اسحاق (ع) بود. بدین‌سبب به کلّیه انبیایی که بعداً از نسل حضرت یعقوب (ع) پا بر عرصهٔ تاریخ گذارده‌اند، «بنی‌اسرائیل» گفته شد و در مقابل، به پیامبرانی که از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) مبعوث گردیدند، اطلاق می‌شود. 4️⃣ آغاز تاریخ قوم «بنی‌اسرائیل»، به دورهٔ حیات جدّ اعلای آنها، حضرت ابراهیم (ع) برمی‌گردد. حضرت ابراهیم (ع) حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، خانوادهٔ خود را به آورد. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
🌍 مسیر مهاجرت حضرت ابراهیم (ع) و فرزندانش
🕎 بنی‌اسرائیل و پیامبری (٣) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول 1️⃣ آلبر ماله، دربارهٔ سکنای اوّلیهٔ می‌نویسد: ✍️ ملّت یهود قوم کوچکی از بنی‌سام بوده و اصلاً از «کلده» آمده. قبایل آن، مدّت‌ها در بیابان‌هایی که فی‌مابین «بین‌النهرین» و «فلسطین» و «مصر» واقع شده، به حالت چادرنشینی، عمری به سر آورده بودند و به همان وضع چادرنشینان صحرای «آفریقا» زندگی می‌کردند. به این معنی که به درّه‌های پر آب و علف می‌رفتند و چون مراتع آنها رو به تمامی می‌گذاشت، تغییر جا می‌دادند و مخصوصاً در اطراف فلسطین و مصر می‌گشتند؛ زیرا زمین پربرکت آن صفحات، پسند خاطرشان افتاده بود موقعی هم که در فلسطین جاگیر شدند، باز به قبایل منقسم بودند و فقط حدود هزار سال قبل از میلاد، سلطانی برای خود برگزیدند. 2️⃣ «بنی‌اسرائیل» را نیز می‌خوانند. برخی دانشمندان معتقدند که نام «عبرانی» را «کنعانیان»، پس از ورود حضرت ابراهیم (ع) به سرزمین «کنعان» به ایشان داده‌اند و وی را عبرانی خوانده‌اند که بعدها جزو القاب این حضرت شد و لقب یاد شده در خاندان وی باقی ماند. عبرانی از ماده «عَ‌بَ‌رَ» به‌معنای گذر کردن از نهر می‌آید، به اعتبار این‌که، حضرت ابراهیم (ع) از «رود فرات» عبور کرد و وارد «کنعان» شد، این لقب را به ایشان دادند. 3️⃣ بنا به گزارش‌های تاریخی، زادگاه ابراهیم (ع) در «اور» کلدانیان بود، پس از مهاجرت جمعیِ قومش به «حرّان» و سپس به «فلسطین»، در آنجا سکنا گزید. فرزندان و نوادگان او، اسحاق و یعقوب نیز در کنعان ساکن بودند. 4️⃣ حضرت ابراهیم (ع) از تبار سام فرزند نوح (ع) بود و در حوالی سال ۱۹۰۰ق.م. در شهر «اور» به‌دنیا آمد. او از اور، به «حرّان» و از آنجا، به کنعان مراجعت کرد. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
🕎 بنی‌اسرائیل و پیامبری (۴) ✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت اول 1️⃣ شریعت حضرت ابراهیم (ع) بود. حنیف از مادّه حنف به‌معنای برگشتن از گمراهی به استقامت و راه راست است. 2️⃣ خداوند متعال در سورهٔ «آل عمران» دربارهٔ حضرت ابراهیم (ع) می‌فرماید: ✍️ «ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی؛ بلکه بر دین حنیف (حق‌گرا) و تسلیم خدا بود و از مشرکان نبود.» 3️⃣ سخن دیگر این است که هرکس به امر خدا، تسلیم باشد و هیچ مخالفتی نکند، حنیف است. 4️⃣ در نزد عرب، هرکس بر دین ابراهیم (ع) بود، به او حنیف می‌گفتند و بت‌پرستان نیز در زمان جاهلیّت خود را حنیف و پیرو دین ابراهیم (ع) می‌انگاشتند؛ اما پس از بعثت پیامبر (ص) و مطرح شدن دین اسلام، پیروان اسلام، حنیف نامیده شدند؛ اما این‌که حنیف بر عرب‌های بت‌پرست نیز اطلاق می‌شد، به این دلیل بود که آنان از دستورهای آیین ابراهیمی فقط به دو سنّت ختنه و حجّ پایبند بودند و آن را برای حنیف بودن، کافی می‌دانستند. 5️⃣ واژه‌های «حنیف» و «حنفا» به کرّات در «قرآن کریم» آمده است. حنیف ده مرتبه و حنفا دو مرتبه ذکر شده است. مراجعه به آیات یاد شده نشان می‌دهد که حنفا به اشخاص با ایمان، پاک و حق‌جو گفته می‌شده که ایمان آنان با اخلاص به یکتاپرستی و دوری از شرک و اندیشه های فاسد همراه بوده است. 6️⃣ علامه طباطبایی (ره) در توضیح کلمهٔ حنیف بیان می‌کند که: ✍️ حنفا برگرفته از مادّه‌ی حنف به‌معنای متمایل شدن و انحراف از دو حالت افراط و تفریط، به‌سوی اعتدال است؛ لذا خداوند اسلام را بدین جهت حنیف خوانده است که به خلق دستور می‌دهد، در تمامی امور حدّ وسط را رعایت نموده و از انحراف به‌سوی افراط و تفریط بپرهیزند. ✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی 📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنی‌اسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ١٩-٢٨
هدایت شده از حکمت و حکایت
✡️ داستان آن پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب! 🎯 تمثیلی از مکر و وظیفه‌ی ما 📚 مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول 🖋https://eitaa.com/hekmat66☕️
کتاب مقدس (سفر لاويان): اگر کسي مرتد شد او را سنگسار کنيد! 16- و هر که‌ اسم‌ يهوه‌ را کفر گويد هرآينه‌ کشته‌ شود، تمامي‌ جماعت‌ او را البته‌ سنگسار کنند، خواه‌ غريب‌ خواه‌ متوطن‌. چونکه‌ اسم‌ را کفر گفته‌ است‌ کشته‌ شود. عهد قديم، سفر لاويان، فقره ي 16.
ميرزا حسينعلي نوري ملقب به بهاء الله: با دشمنان #بهائيت نشست و برخاست نکنيد و از آن ها چيزي نشنويد حتي اگر آيات خداوند را براي شما بخوانند! بگو مبادا با دشمنان خداوند [مقصود دشمنان آيين جعلي بهائيت مي باشد] همنشيني کنيد و مبادا سخنان ايشان را بشنويد حتي اگر آيات خداوند عزيز و حکيم را بر شما بخوانند.
علي محمد باب: تدريس کتابي غير از کتاب «بيان» جايز نيست و آموختن علومي چون منطق و فقه و اصول حرام است! تدريس کتابي به جز کتاب بيان جايز نيست مگر هنگامي که در آن ها از آن چه مربوط به علم کلام است وجود داشته باشد و علومي چون منطق و اصول و غير آن براي مومنان جايز نيست ... از علوم و مواردي چون اصول و منطق و قواعد فقهي و حکمي و علم مربوط به زبان هايي که کاربردي ندارند و مانند آن نهي شده است و در مورد علم صرف و نحو نيز در حدي که براي تشخيص فاعل و مفعول کمک کند کافي است و در غير اين صورت اگر کسي به اين علوم مشغول شود خداوند هرگز او را نخواهد بخشيد ... شيرازي، علي محمد (باب) (متوفاي 1266 هـ)، بيان، ص130 (الباب العاشر من الواحد الرابع).
هدایت شده از تبسم و دیدنی
⭕️ادرار‌خوردنِ هندوها برای مبارزه با ویروسِ کرونا🙄 ♦️رهبرانی از حزب ناسیونالیست هندو نارندرا مودی، نخست وزیر هند از استفاده از ادرار گاو به عنوان یک دارو برای درمان کرونا حمایت کرده اند! 🔹گفتنی‌است که، همین کوفت و زهرمار هارو می‌خورن که مسلمانانِ مظلومِ #هند رو، به فجیع‌ترین حالت می‌کُشند😐
🕎 توضیحی دربارهٔ ایام عُومِر در یهود 1️⃣ واژهٔ «عُومِر» به‌معنای پیمانه‌ای است از محصول نوبرانه (جديد) جو كه در دوران آبادی مهبد سلیمان، در دومین روز (عید فطیر) با برگزاری تشریفاتی خاص توسط نمایندگان و با حضور جمعی از کشاورزان در يک مراسم جشن بهاره، به‌عنوان هدیهٔ شکرگزاری و سپاس از زحمت‌های الهی به خانهٔ خدا تقدیم می‌شد. 2️⃣ ضمن آن‌كه از همان‌روز (شانزدهم ماه نیسان) تا آغاز یا عید نزول (ششم ماه سیوان)، یهودیان به‌مدت ۴٩ شب يا ٧ هفته، طبق دستورات الهی درج‌شده در تورات ملزم به انجام روزشماری هستند. 3️⃣ در پايان شمارش رسم بود، تا حصول خرمن گندم، مجدداً دو پیمانه آرد گندم را به‌عنوان پایان عُومِر و آغاز شاووعوت به‌عنوان هدیه برای خداوند تقدیم می‌كردند. 4️⃣ ايام عُومِر و شمارش آن معروف به سفيروت ها‌عُومِر (ספירת העומר) است كه یادآور خروج قوم از مصر و ورودشان به بیابان، همچنین رسیدن آنان پس از ۴٩ روز در پای كوه سینا، و سپس دریافت الواح تورات می‌باشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣ Is Zionism Good? Ask the Rabbi ✳️ یهودیان ارتدکس، نگاهشان در رابطه با صهیونیسم و پایان تاریخ چیست؟ 🔹خاخام یهودی: هیچ دینی مخالف ایده صهیونیسم (برگزیده بودن قوم یهود) نیست ... 🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 استاد « احکام بهائیت » قسمت دوم 🔺 از سوزاندن کتاب‌های غیر بهائی تا جابه‌جایی قواعد زبان عربی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📝 استاد « احکام بهائیت » قسمت سوم 🧾 حقوق شهروندی 🔺تصاحب املاک غیر بهائیان 🔺تخریب بقاع متبرکه غیر بهایی ها 🔺گردن زدن غیر بهائی ها 🔺حیوان و زنا زاده دانستن غیر بهائی ها 🔺توهین به سیاه پوست ها 🔺توهین به ترک زبانان 🔺عدم شرکت در مسائل سیاسی و حق رای برای بهائی ها
📸 عهد عتیق (سفر لاویان): هرگز شراب و ماده ی مست کننده ننوشید! 📝 8- و خداوند هارون‌ را خطاب‌ کرده‌، گفت‌: 9- «تو و پسرانت‌ با تو چون‌ به‌ خیمه‌ اجتماع‌ داخل‌ شوید، شراب‌ و مُسْکِری‌ منوشید مبادا بمیرید. این‌ است‌ فریضۀ ابدی‌ در نسلهای‌ شما. 📚 عهد قدیم، سفر لاویان، فصل10، فقره ی 8و9.
✡️ اسطورهٔ داوود در تورات تحریف‌شده (١) 1️⃣ در ١١۵٠ق‌م سلطهٔ مصر بر کنعان پایان یافت و در حوالی ١٠٢٩ق‌م ساختار سیاسی طوایف عبرانی به‌وسیلهٔ (طالوت در قرآن)، به‌صورت دولت درآمد. او نخستین شاه قبایل است و ٢۴سال (تا ١٠٠۴ق‌م) سلطنت کرد. سپس، از به سلطنت رسید. در آغاز سلطنت شائول شمار قبایل دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل ٣٠٠هزار نفر و جمعیت قبیله یهودا ٣٠هزار نفر گزارش شده است. 2️⃣ یهودیان داوود و سلیمان را پیامبر نمی‌دانند؛ آنان را نخستین و نماد قدرت و شوکت خویش می‌شمرند. در دربار آنان فردی به نام حضور داشت و واسطهٔ ارتباط‌شان با بود. بنابراین، زمانی که از داوود و سلیمان سخن می‌گوئیم منظور دو است آن‌گونه که در روایات یهودی تصویر شده‌اند. 3️⃣ طبق اساطیر یهودی، داوود در جنگ با مورد توجه شائول قرار گرفت، به دربار او راه یافت و داماد او شد. اما جنگاوری و اقتدار داوود، شائول را به هراس انداخت و تصمیم به قتل او گرفت! ولی موفق نشد؛ داوود نزد شاه فلسطینی‌ها و دشمن سرسخت بنی‌اسرائیل، پناه برد. قبایل بنی‌اسرائیل در جنگی سخت از فلسطینی‌ها شکست خوردند و شائول به قتل رسید. 4️⃣ داوود در حبرون مستقر شد و از سوی قبیله یهودا به شاهی برگزیده شد. او ٧سال بود. پس از جنگ‌های سخت با سایر قبایل بنی‌اسرائیل و شکست پسران شائول سرانجام را تصرف کرد و «پادشاه بنی‌اسرائیل و یهود» شد. داوود در ٣٠سالگی شاه یهود شد و ۴٠سال سلطنت کرد؛ ٧سال بر قبیله یهودا و ٣٣سال بر تمامی بنی‌اسرائیل. 5️⃣ زمان وفات داوود را حوالی سال ٩۶۵ق‌م می‌دانند. در دوران داوود، سلطنتی واحد از قبایل دوازده‌گانه بنی‌اسرائیل، در زیر سلطهٔ قبیله یهودا، تأسیس شد.
✡️ حکومت داوود و قبیله یهودا بر بنی‌اسرائیل را باید مبداء فرایندی طولانی دانست که سرانجام از طریق حذف سایر قبایل بنی‌اسرائیل به شکل‌گیری قوم یهود انجامید.
✡️ اسطورهٔ داوود در تورات تحریف‌شده (٢) 1️⃣ چنان‌که دیدیم، سلطهٔ و بر سایر قبایل بنی‌اسرائیل از طریق به و پناه بردن به دشمنان قوم خود، یعنی فلسطینی‌ها، به‌دست آمد. این فلسطینی‌ها بودند که با درهم شکستن اقتدار نظامی بنی‌اسرائیل و قتل شائول راه را برای صعود داوود هموار کردند؛ و او سپس از طریق جنگ‌های خونین بنی‌اسرائیل را مقهور ساخت. 2️⃣ در دوران داوود و در پیرامون دربار او یک شکل گرفت و این امر نارضایتی بنی‌اسرائیل را برانگیخت و به شورشی بزرگ علیه داوود انجامید. رهبری این شورش را پسر داوود، به دست داشت که «دل‌های مردان اسرائیل» با او بود. 3️⃣ سرانجام، در جنگی خونین شورشیان شکست خوردند و قتل‌عامی سخت صورت گرفت. تعداد کسانی که به دست بندگان داوود به قتل رسیدند ٢٠هزار نفر گزارش شده است. ابشالوم نیز در این نبرد به قتل رسید؛ و «جان داوود و پسران و دختران و زنان و متعه‌هایش» نجات یافت. 4️⃣ اما این ماجرا پیوند داوود را با قبیله یهودا نگسست و سایر قبایل بنی‌اسرائیل همچنان سلطنت داوود را حکومت یهودیان می‌انگاشتند. بدین‌سان از زمان داوود، در روایات «اسفار پنجگانه» مفاهیم و جدا می‌شود و به دو گروه متمایز اطلاق می‌گردد. 5️⃣ حکومت داوود و قبیله یهودا بر بنی‌اسرائیل را باید مبداء فرایندی طولانی دانست که سرانجام از طریق حذف سایر قبایل بنی‌اسرائیل به شکل‌گیری انجامید.
✡️ بوعز و روت نیاکان داوودند. بدین‌سان، شجره‌ای که با زنای یهودا و عروسش آغاز شد تداوم می‌یابد و خاندانی را بنیاد می‌نهد که «برگزیدگان یهوه» و رهبران مشروع تمامی بنی‌اسرائیل به‌شمار می‌روند!!
✡️ اسطورهٔ داوود در تورات تحریف‌شده (٣) 1️⃣ بنیانی است که اندیشه و ساختار سیاسی بر آن استوار است. مفهوم و محوری را پدید ساخته که طی سده‌های متمادی یهودیان خود را، به‌رغم پراکندگی جغرافیایی، در پیرامون آن تداوم بخشیده و انگیزش و آرمان‌های سیاسی خود را از آن گرفته‌اند. اسطوره‌ای کاملاً قومی است و نماد قدرت و شوکت به شمار می‌رود؛ و در این معنا حتی با سایر قبایل بنی‌اسرائیل نیز پیوند ندارد. 2️⃣ تدوین‌کنندگان تعمّدی آشکار و شگفت در رواج فرهنگ مبتنی بر () و تقدّس‌زدایی اخلاقی از پیامبران داشته‌اند؛ و شالوده‌ای را که با داستان رفتار ناستوده ابراهیم در مصر، داستان لوط و دخترانش، آمیزش یهودا و عروسش و داستان‌های مشابه دیگر بنیان نهاده‌اند، تداوم می‌بخشند. سرآغاز اسطورهٔ خاندان داوود به می‌رسد. 3️⃣ کتاب روت با داستان مردی از قبیلهٔ یهودا آغاز می‌شود. او در زمان قحطی به موآب می‌رود و در آنجا با زنی، که به بنی‌اسرائیل تعلق ندارد، به‌نام روت ازدواج می‌کند. مرد یهودی می‌میرد و نعومی، مادرش، و روت، بیوه‌اش، سال‌ها در موآب تنها می‌مانند. سرانجام، این‌دو به سرزمین یهود می‌روند و روت در کشتزار یکی از سران قبیلهٔ یهودا، به‌نام بوعز، به کار می‌پردازد. 4️⃣ این دو زن مستمندند. روت به راهنمایی نعومی نیمه‌شب پنهان به خوابگاه بوعز می‌رود، در کنار او می‌خسبد، صبح‌گاه شش کیل جو از او می‌گیرد و به‌عنوان ارمغان برای نعومی می‌برد. این سرآغاز شیفتگی بوعز و وصلت او با روت است. چنین است که روتِ زیبا و نعومیِ محیل و دلاله به ثروت و شوکت می‌رسند. 5️⃣ و نیاکان داوودند! بدین‌سان، شجره‌ای که با زنای یهودا و عروسش آغاز شد تداوم می‌یابد و خاندانی را بنیاد می‌نهد که و رهبران مشروع تمامی بنی‌اسرائیل به‌شمار می‌روند!!
پیشینه کنعانی و ظهور دولت یهود.docx
508.9K
✡️ ادامه و متن کامل مطالب فوق در مقالهٔ «پیشینه کنعانی و ظهور دولت یهود»
✡️ تمدن شیطان - قسمت سوم 🌍 بابیت و بهائیت در مقابل مرجعیت 1️⃣ در ادامهٔ حوادث قبل، و با هدف تضعیف جایگاه و حذف آن از صحنهٔ معادلات سیاسی، در کنار رشد در ایران، جریانی منحرف نیز در عرصهٔ دین به‌نام در دورهٔ قاجار رشد و گسترش یافت. 2️⃣ ورود ناموفق روحانیت به جریان جنگ دوم ایران و روس، مردم مسلمان را دچار نوعی سرخوردگی از دو نهاد قدرتمند دولت و روحانیت نموده و آنان را متوجه وجود مقدس امام زمان (عج) کرده بود. مدیریت نشدنِ این وضعیتِ روانی، زمینه را برای ورود دولت‌های خارجی به‌ویژه روسیه و سپس انگلستان به این عرصه فراهم نمود. 3️⃣ آغاز عقیدتیِ این جریان را از زمان و بر اساس آراء دانسته‌اند. وی که در خانواده‌ای سنّی مذهب زاده شد، با اختیارِ تشیع، در عراق ساکن شد و با اظهار تمایل به اخباریون، به انتشار عقاید خاص خود پرداخت. یکی از این عقاید خاص شیخ، اعتقاد به بود. 4️⃣ وی معتقد بود که راه شناخت دین در چهار رکن منحصر است: خداوند، پیامبر، امام و رکن رابع که در زمان غیبت امام (عج) واسطه میان وی و مردم است. 5️⃣ وی رکن رابع را نایب خاص امام (در برابر نیابت عامه که از آنِ مراجع بود) می‌دانست و فرق آن را با نواب خاص اربعه، انتساب آنان از سوی امام، در برابر احراز این مرتبت از سوی رکن رابع به‌دلیل بزرگی و لیاقت خودِ او اعلام می‌کرد.
✡️ تمدن شیطان - قسمت سوم 🌍 بابیت و بهائیت در مقابل مرجعیت 1️⃣ پس از فوت شیخ احمد احسایی، شاگردش حلقهٔ درس و اعتقادات او را ادامه داد. در زمان او بود که به کربلا آمد و به حلقهٔ درس او راه یافت. 2️⃣ وی که در شیراز به‌دنیا آمده بود، پس از مدتی به بوشهر و از آنجا پس از طی مراحلی از ریاضات صوفیانه، به کربلا سفر کرد. با فوت سیدکاظم رشتی، علی‌محمّد بر اساس اعتقاد به ، ادعای کرد و خود را باب ارتباط مردم با امام زمان (عج) نامید! 3️⃣ باب! پس از سفر به مکه و تبلیغ عقاید خود، به بوشهر بازگشت و در ایران به دعوت مشغول شد. با مخالفت علما، حاکم فارس او را به شیراز آورد و طی مجلس مناظره‌ای در این شهر، وی را وادار به توبه نمود. با ادعای مجدد وی، ابتدا به اصفهان آورده شد و سپس در قلعه چهریق نزدیک ماکو زندانی شد. 4️⃣ سرانجام وی در زمان محمّدشاه قاجار (که ابتدا او را به‌سبب مخالفت با روحانیت و طرفداری از عقاید خرافی پر و بال داده بود) در تبریز و در حضور ناصرالدین میرزای ولیعهد در ٢٧ شعبان ١٢۶۶ به حکم ارتداد به دار آویخته شد.