eitaa logo
ادیان و فرق
100 دنبال‌کننده
94 عکس
76 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🕎 اعیاد سه‌گانه یهود (شالوش رگالیم) 📚 در دربارهٔ چنین آمده است: «سه بار در سال برای من جشن بگیر... سه بار در سال هر مذکری از (جامعهٔ) تو در پیشگاه خداوند حضور یابد.» این سه عید به ترتیب ذکر شده در متن تورات عبارتند از: پِسَح، شاووعوت و سوکوت. 1️⃣ در ١۵ ماه نیسان (به‌مناسبت خروج بنی‌اسرائیل از مصر) 👈 دربارهٔ این عید قبلاً (٢١ فروردین) صحبت کردیم. 2️⃣ در ۶ ماه سیوان (به‌مناسبت دریافت ده فرمان و نزول تورات در کوه سینا) 3️⃣ در ١۵ ماه تیشری (به‌مناسبت ۴٠ سال زندگی بنی‌اسرائیل در بیابان با حمایت خداوند زیر سایهٔ ابرها).
🕎 عید پنجاهه یا جشن شاووعوت 1️⃣ ششم ماه عبری سیوان به‌عنوان جشن (عید هفته‌ها) نامیده می‌شود. 2️⃣ پس از ٧ هفته شمارش که از آغاز شده بود، این جشن که به‌مدت ٢روز برگزار می‌شود فرا می‌رسد. 3️⃣ از جمله مناسبت‌های این عید، جشن درو نوبرانه میوه‌ها و غلات (بیکوریم) و تقدیم آن به درگاه خداوند است که به همین دلیل، به‌نام نیز معروف است. 4️⃣ همچنین در به آن نام به‌معنای اجتماع نیز داده شده که نشانگر گردهمایی زائرین در این زمان در معبد مقدس (بت همیقداش) است. 5️⃣ اما مهم‌ترین مناسبت این جشن، سالگرد اعطای مستقیم خداوند به بنی‌اسرائیل است.
🕎 متن ده فرمان به‌نقل از تورات 🔸 من یَهُوَه خدایت هستم که تو را از سرزمین مصر و از خانهٔ بندگی برون آوردم. 🔸 تو را برابر من، خدایان دگر نباشد. 🔸 هیچ صورت تراشیده‌ای مساز، هیچ چیز شبیه آنچه بالا در آسمان‌ها است یا پایین بر زمین یا پایین‌تر از زمین در آب‌ها. 🔸 برابر این خدایان سجده مکن و آن‌ها را پرستش مکن، چرا که من یَهُوَه، خدایت، خدایی غیورم که از برای آنان که مرا دشمن می‌دارند، فرزندان و نوادگان و نبیرگان را به‌سبب گناه پدران کیفر می‌دهم، 🔸 لیک از برای آنان که مرا دوست می‌دارند و فرمان‌هایم را نگاه می‌دارند، بر هزاران رحمت می‌آورم. 🔸 نام یَهُوَه خدایت را به دروغ بر زبان جاری مساز، زیرا یَهُوَه کسی را که به دروغ نامش را بر زبان جاری سازد، بی‌کیفر نمی‌گذارد. 🔸 روز سبت را بهر تقدیس آن یاد کن. 🔸 شش روز کار کن و همهٔ کار خویش انجام ده؛ 🔸 لیک روز هفتم، سبت از برای یَهُوَه خدایت است. هیچ کاری مکن، نه تو و نه پسرت و دخترت و خادمت و کنیزت و حیواناتت و غریبی که درون دروازه‌هایت است. 🔸 چرا که یَهُوَه آسمان و زمین و دریا و هرآنچه را در آنها است در شش روز بساخت، لیک روز هفتم بیاسود، هم از این روی یَهُوَه روز سبت را مبارک خواند و آن را تقدیس کرد. 🔸 پدر و مادر خویش را گرامی بدار تا روزگارت بر زمینی که یَهُوَه خدایت بر تو دهد، دراز گردد. 🔸 قتل مکن. 🔸 زنا مکن. 🔸 دزدی مکن. 🔸 بر هم‌نوع خویش گواهی دروغ مده. 🔸 بر خانهٔ هم‌نوع خویش آزمند مگرد. بر زن هم‌نوع خود و بر خادمش و کنیزش و گاوش و الاغش و هرآنچه از آنِ هم‌نوعت است، آزمند مگرد. 📚 کتاب خروج : ٢٠ / ٢-١٧
هدایت شده از دشمن شناسی
✡️ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (١) 1️⃣ ادعا می‌کنند در ۱۱ ذیحجه ۱۲۵۵ ق./ ۲۷ مارس ۱۸۳۹ م. در پنجمین سال سلطنت محمد شاه، مورد حملهٔ مسلمانان مشهد قرار گرفته و ۲۸ تن از ایشان کشته و تعدادی مجروح شدند! 2️⃣ چند ساعت پس از حمله، به پیشنهاد حاج میرزا عسکری امام جمعه مشهد، ابتدا ٧ تن از بزرگان شهر و سپس، به تبع ایشان، تمام یهودیان مشهد مسلمان شدند. امام جمعه این روز را روز نامید و از آن به‌عنوان » یاد می‌کنند. 3️⃣ این‌که گفته می‌شود «جامعه یهودیان مخفی مشهد»، یا «جدیدالاسلام‌های مشهد»، به‌دلیل «واقعه الله داد» پدید آمده، براساس یادداشت‌های سفر سال ۱۸۳۱ به مشهد درست نیست. براساس سفرنامه جوزف ولف، یهودیان مشهد از سال‌ها پیش، از این تاکتیک استفاده می‌کردند. 4️⃣ شمار مسلمان‌شدگان مشهد در واقعهٔ الله داد ۲۴۰۰ نفر یا ۴۰۰ خانوار ذکر شده. ژاله پیرنظر می‌نویسد: ✡️ جدیدالاسلام‌های مشهد، پس از پذیرش اجباری دین نوین، اولین گام‌ها را در جهت خو گرفتن با چگونگی زندگانی و هویت جدید برداشتند. شماری از آنان قلباً و عمیقاً به دین تازه ایمان آوردند و آن را پذیرفتند، اینان کم‌کم جذب جامعه بزرگ‌تر مشهد شدند، اما خانوارهای تنها در ظاهر به مذهب نوین گرویدند و در خفا به دین اجدادی خود وفادار ماندند و بدین‌سان یک زندگی دوگانه پیچیده سراسر بیم و هراس را آغاز کردند. ✡️ اینان در ظاهر و در انظار عام مسلمان بودند و فرامین اسلام را گردن می‌نهادند و مراسم آن را به‌جا می‌آوردند، اما در پنهان، در حریم بسته خانه‌های خود، آئین و فرایض را با جدّیت، تعصب و وسواسی به‌مراتب بیش از پیش اجرا می‌کردند. همهٔ اعضای این گروه یک‌پارچه و یک‌دل به نگهبانان جمعی این زندگی سرّی بدل شدند… ✡️ به خاطر این‌که مجبور نشوند دخترهای خود را به مسلمانان شهر به زنی بدهند، آنان را اغلب از سنین خردسالی به عقد پسران جوان و نوبالغ جامعه خود در می‌آوردند. مراسم عقد و ازدواج دوبار برگزار می‌شد. بار اول برطبق موازین اسلامی و شرعی، با سر و صدا و سرور و شادی. و یک بار دیگر با اجرای مراسم عقد یهودی در خفا.
ادامه مطلب در 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/dosh66
✡️ یهود و نصاری در بی‌دینی با هم متّحدند، نه در دین! 🔸 حضرت آیت‌الله بهجت قدّس سرّه: 📖 یهود و نصاری در بی‌دینی با هم متّحد شده‌اند، نه در دین! زیرا خود نصاری معترفند که یهودی‌ها حضرت مسیح علیه‌السلام را به دار آویختند! با این حال چگونه می‌توانند در دین علیه اسلام با هم متّحد شوند؟! زیرا یهود هم می‌گویند: ما حضرت عیسی علیه‌السلام را کشتیم و او کشته شده و دفن هم شده و زنده و موجود نیست، بر خلاف عقیده‌ی مسیحیان که می‌گویند: بعد از قبر بیرون آمد و به آسمان رفت. 📚 کتاب «در محضر بهجت»، ج۱، ص۱۶٣
✡️ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (١) 1️⃣ در جریان مشروطه، فرصت را مغتنم شمرده و در بین مشروطه‌خواهان کردند. آنان با فعالیت در قالب سهم مهمی در تحولات نهضت داشتند. 2️⃣ اولین حضور عناصر نظیر ، و... در انجمنی سرّی بود که در ١٣٢٢ق توسط اعضای نظیر ملک‌المتکلمین و و... تشکیل شد. [١] محل تشکیل این جلسات سرّی، باغ بود. 3️⃣ اعضاء این انجمن برای ایجاد آشوب و شورش، برنامه داشتند. [۲] آن‌ها که می‌دانستند بدون حضور و تأیید علما نمی‌توانند به اهداف خود برسند، از اعضای روحانی انجمن استفاده کردند. مثلاً را به نجف فرستادند تا با آخوند خراسانی، شیخ عبدالله مازندرانی، میرزا خلیل تهرانی و سیدمحمدکاظم یزدی ارتباط برقرار نماید. [٣] البته علمای برجسته با انجمن ملی،‌ همکاری نکردند. [۴] 4️⃣ از سوی دیگر انجمن تلاش می‌کرد تا بین اقشار برجسته کند. آنها با شاهزادگان و رجال دولتی همانند صنیع‌الدوله، سعدالدوله، مشیرالدوله، ناصرالملک، احتشام‌السلطنه و... ارتباط برقرار کردند. [۵] ملک‌المتکلمین نیز با شاهزاده سالارالدوله، والی غرب رابطهٔ دوستانه برقرار کرد که هم از کمک‌های مالی شاهزاده بهره‌مند شدند و هم از نفوذ او در بین ایلات و عشایر کردستان استفاده کردند. 5️⃣ -از سران ازلی- در جریان مشروطه‌خواهان در سفارت انگلیس از کسانی بود که تمایل بسیاری برای این امر داشت. وی نزد سفیر انگلیس رفته و تقاضای کمک برای ایجاد مخالفت علیه دولت کرد. [۶] تلاش امثالِ دولت‌آبادی باعث شد که در اختیار انگلیس قرار گیرد. 6️⃣ در اسناد وزارت خارجه انگلیس به ارتباط دولت‌آبادی با عناصر سفارت اشاره شده است. وی از سفارت انگلیس می‌خواهد: «موجب سپاس‌گذاری خواهد بود که سفارت انگلیس مطالبی را که می‌خواهد به این گروه (روحانیون) برساند، از طریق او اعلام کند.» [٧]
✡️ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (٢) 1️⃣ نیز از عناصر بود که برای منحرف کردن نهضت با عناصری نظیر ارتباط داشت. [٨] وی از وعّاظ اصفهان بود که به‌واسطهٔ از این شهر اخراج شد. 2️⃣ ملک‌المتکلمین را معرفی کرده [٩] و ابراهیم صفایی دربارهٔ ارتباط او با ازلیان می‌نویسد: «ملک در مراجعت به اصفهان به‌وسیلهٔ میرزا اسدالله‌خان نائینی منشی کنسولگری روس [که] از سران فرقهٔ ازلی بود با آن فرقه آشنا شد. به‌دلیل ارتباط با ازلیان ناچار به ترک اصفهان شد» [١٠] ملک به کمک همین فرد کتاب رمان‌گونهٔ رؤیای صادقه را بر ضدّ علمای اصفهان نوشت. [١١] 3️⃣ ملک‌المتکلمین پس از اخراج، به شیراز رفت و بنا به گزارش وقایع الاتفاقیه در این شهر نیز به تبلیغ پرداخت. [١٢] وی در سال ١٣٢٢ق به تهران آمد و با در انجمن‌های سرّی به نهضت پیوست. وی به‌همراه سیدجمال‌الدین واعظ، ، سیدحسن تقی‌زاده، ابراهیم‌خان حکیم‌الملک و... را تشکیل داد. [١٣] 4️⃣ نخستین اقدام این کمیته تشکیل نیرویی به نام مجاهدین و سرباز ملی و تهیه اسلحه و آموزش نظامی جوانان بود. عبدالحسین تیمورتاش و دو عنصر اسدالله‌خان ابوالفتح‌زاده و ابراهیم منشی‌زاده نیروهای نظامی را آموزش می‌دادند. این جلسات بعدها در دوره مجلس دوم هستهٔ اولیه حزب دمکرات را تشکیل دادند. [١۴] 5️⃣ ملک‌المتکلمین همچنین سخنگوی انجمن آذربایجان، از مطرح‌ترین انجمن‌های تندرو بود که رهبری آن را به‌ترتیب و برعهده داشتند. [١۵] نام دیگر این انجمن اجتماعیون عامیون یا همان سوسیال دموکرات بود. از فعالیت‌های این انجمن آموزش نظامی و مخالفین بود. 6️⃣ در دوران با قتل اتابک امین‌السلطان و ترور نافرجام محمدعلی شاه، بهانه بمباران و تعطیل مجلس به شاه داده شد و پس از عزل محمدعلی شاه و تشکیل مجلس دوم، عناصر افراطی این انجمن درصدد از بین بردن افراد مؤثر مشروطه‌خواه برآمدند. ترور آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی از جمله اقدامات این انجمن بود. [١۶]
✡️ اردشیر ریپورتر، مهدی ملک‌زاده (مورّخ) و پدرش ملک‌المتکلمین از بابیان ازلی
✡️ میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل از بابیان ازلی
✡️ عملکرد ازلیان در نهضت مشروطه (٣) 1️⃣ اعضای این حزب به‌دلیل افکار تند و افراطی و تقلید کورکورانه از انقلابیون فرانسه و بلشویک‌های روسیه، فضای کشور را به تندروی‌ها، بلواآفرینی‌ها و آلودند و با رادیکال ساختن مطالبات سیاسی، دامن‌زدن به آشوب‌های اجتماعی و ایجاد اختلاف بین صفوف ملت، مانع پیشرفت و رشد طبیعی و سالم جنبش مشروطیت شدند. [١٧] 2️⃣ عباس امانت در خصوص تأثیر این جریان در نهضت مشروطه، با اشاره به بابی‌ها و حضور دست‌کم ۶ خطیب بزرگ مشروطه از میان آن‌ها، می‌نویسد: ✍️ «بابی‌ها با پای‌بندی به اصل تقیّه، هیأتی کاملاً اسلامی به خود گرفته... شبکه‌ای نوپا از تجمعات و انجمن‌ها به‌تدریج پا به عرصه سیاست نهاد که هم اصلاح‌طلبان مذهبی و هم سکولارهای معارض، از آن استقبال‌کردند. این گروه‌های رادیکال همچنان به آرمان قدیمی‌ بابی‌ها که همان مخالفت توده‌ای با علمای محافظه‌کار و حاکمان قاجار باشد، وفادار ماندند.» [١٨] 3️⃣ امانت در ادامه با معرفی و به‌عنوان عناصر می‌نویسد: «هر چند این چند نفر به‌خاطر عقایدشان از حضور در مجلس اول منع‌شدند، اما تأثیر آنها بر مشروطیت مبرهن است.» [١٩]