eitaa logo
ادیان و فرق
90 دنبال‌کننده
92 عکس
67 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Ostad Raefipour-Masih Montazere Mahdi-97.10.04-Mashhad-24kb.mp3
14.73M
🔊 استاد 📝« مسیح (ع) منتظر مهدی(عج) » 📅 ۴ دی ٩٧ - مشهد مقدس
Ostad Raefipour-erfanhay no zohor-90.07.25-ahvaz-48kb.mp3
21.15M
🎤 استاد موضوع : عرفان های نوظهور تاریخ : 1390.7.25 مکان : - شهرستان امیدیه https://eitaa.com/dosh66
هدایت شده از ظهور
💾🔊 استاد 📝« مسیح (ع) منتظر مهدی(عج) » 📅 ۴ دی ٩٧ - مشهد مقدس ⏳ زمان : ٧٩ دقیقه 📥🎵دانلود تصویری با کیفیت HD720p - حجم 579 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/KhorasanRazavi/Mashhad/Ostad%20Raefipour-Masih%20Montazere%20Mahdi-97.10.04-Mashhad-HD720p.mp4 📥🎵دانلود تصویری با کیفیت 360p - حجم 212 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/KhorasanRazavi/Mashhad/Ostad%20Raefipour-Masih%20Montazere%20Mahdi-97.10.04-Mashhad-360p.mp4 📥🎵دانلود صوتی با کیفیت 80kb - حجم 45 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/KhorasanRazavi/Mashhad/Ostad%20Raefipour-Masih%20Montazere%20Mahdi-97.10.04-Mashhad-80kb.mp3 📥🎵دانلود صوتی با کیفیت 24kb - حجم 14 مگابایت 👇 http://dl.masaf.ir/Ba-Ostad/Sokhanrani/Sayer-Hamyashha/KhorasanRazavi/Mashhad/Ostad%20Raefipour-Masih%20Montazere%20Mahdi-97.10.04-Mashhad-24kb.mp3
محرمانه 🌀 پدر معنوی کیست؟ 🔺حسن آقامیری سال های گذشته از مریدان اصل فردی به نام «علی یعقوبی» بوده است و در مجالس نامبرده در مسجدی در خیابان ۱۷ شهریور حضور فعال داشته است. 🔺 قطب معنوي جریان موسوم به انحرافي است كه در اواخر دهه هفتاد شمسی شکل گرفته و هنوز هم کم و بیش به حیات خود ادامه می‌دهد. وی ابتدا با برگزاری جلسات سخنرانی برای دانشجویان، بسیجیان، و بچه‌های هیئتی، کم کم افرادی را به دور خود جمع نموده و به طرح مباحثی همچون توحید، ولایت و عوامل غیبت و … می‌پرداخت. 🔺پس از آنکه جلسات وی با اقبال نسبتاً خوبی روبرو می‌شود نامبرده فعاليت هاي خود را به صورت سخنرانی هفتگی ادامه داده و حدود هفتصد تا هزار نفر در جلسات وي حضور مي يافتند. حاصل سخنرانی‌هاي يعقوبي در اين مدت بعدها به صورت جزواتی با عنوان نظام عالم (۸۵ جزوه) و نظام بشر (۴۴ جزوه) و به سوی ظهور (۲۰ جزوه) و همچنین کتابی با عنوان چهل شب با کاروان حسینی (حدوداً پانصد صفحه) انتشار يافت. جریان انحرافی به سرکردگی و... از مریدان علی یعقوبی هستند. 🔺يكي از نظرياتي كه توسط علي يعقوبي مطرح شده است، نظريه «حجتيه نوين» مبتني بر رد اصل ولايت مطلقه فقيه بوده است. اصولي كه وي درنظريه خود بر آن اصرار دارد عبارت است از: 1⃣ نظام ارزشي حكومت مستضعفين و 2⃣ نظام ارزشي حكومت حقه. 🔺وي بر اين باور است كه تمام حكومت هاي اسلامي كه با شيوه و روش عادي اداره می‌شود، همان نظام ارزشي مستضعفين است مانند حكومت حضرت رسول ا...(ص)، حكومت حضرت علي (ع) و حكومت فعلي جمهوري اسلامي ايران. اما در حكومت حقه يا حاكميت حقه اصل السابقون السابقون و اولئک المقربون تحقق پيدا می‌کند و چنين جامعه اي با قدرت خاص الهي اداره مي شود مانند حكومت هاي حضرت سليمان و حضرت داود و حضرت طالوت و ذوالقرنين.درمورد نظام اسلامي نيز ظاهرا عقيده برآن است كه دوران حكومت حضرت آيت الله خامنه اي دوران بينابين واگذار است و گذر از حكومت مستضعفين به سمت حكومت حقه است. علي يعقوبي مدعي است: حكومت مستضعفين با ابزار فقه اداره مي شود اما درحكومت حقه كساني بايد حاكميت جامعه را بر عهده بگيرند كه واجد قدرت خاصه نيز باشند. 🔺خط فکری فوق همان خط فکری است که ترویج می شود. نظریه ظهور صغری و ظهور کبری که جریان انحراف مطرح می کند برگرفته از تفکرات علی یعقوبی است. 🔺سخنان آقامیری شباهت های خاص و بعضا در برخی موارد انطباق کامل با سخنان علی یعقوبی دارد. برای مثال در جایی حسن آقامیری می گوید «قرآنی که ساختند و دست ما دادند، قرآن اصلی نیست. بنی امیه و بنی عباس با این قرآن ۵۰۰ سال حکومت کردند» و علی یعقوبی نیز معتقد است قرآن اصلی که امیرالمومنین جمع آوری کرده نزد امام زمان(عج) و این قرآن فعلی قرآن اصلی نیست. 🔺با توجه ارتباطات پنهان حسن آقامیری با برخی سرشاخه های فکری جریان مشایی و فرقه انحرافی می توان گفت آقامیری و جریان انحرافی همانند دو لبه یک قیچی تفکرات فرقه ای – انحرافی علی یعقوبی را نشر می دهند.
❌در مورد آقامیری! ❌آقا مگر مردم به حق،از متنفر نیستند؟ مگر پول ملت رو همین آقازاده‌ها با اطلاعاتی و لابی و باند بازی به جیب نزدند؟ مگر یکی از دلایل فشار بر معیشت مردم همین ها و آقازاده ها و پسر سفیر و دختر وزیر نیستند؟ ولی چطور ممکنه هم آقازاده‌ها، هم سلبریتی‌ها هم که باباش مرقد خمینی زاهد ساده زیست و قصر کرد، هم پسر وزیر با اون زندگی لاکچری در محاصره اقتصادی مردم از خوششون بیاد و بهش تبریک بگن! هم مردم! یعنی هم مال برده راضی باشه هم مال باخته! ❌فقط حسن میتونه جوری دوگانه و پوپولیسم مابانه عمل کنه که هم زیان زننده راضی باشه هم زیان دهنده! چون آقازاده بهش گفتن داعشی هم که باشی آخرش خدا میبخشه من که از داعش بدتر نبودم من زندگی اعیونی داشتم، عوام هم بهش گفتن تقصیر مسجد و اسلام بوده تو اینجوری شدی نه لیبرالیسم اقتصادی و برجام! برای فهم بهتر یه دادگاه یا یه کلانتری و تصور کنید! یکی زده به مال مردم، یکی هم مال باخته است! بعد از دادرسی،وقتی دارن میان بیرون هردو خوشحال اند! بابا معلومه رئیس پاسگاه یه ریگی به کفشش هست! معلومه به قرآن، هردو نباید خوشحال باشن، یکی باید شاکی باشه! ❌این حرکت بین حق و باطل اسمش اعتدال نیست، این نفاقه! نه عزیزم، شما باید یه جوری عمل کنی آقازاده ها به خونت تشنه باشن، نه اینکه مرادشون باشی! اصلاً این سؤال و از خودتون بپرسید اگر یه پارچ شربت آبلیمو بهتون بدن یه قاشق چایخوری مرگ موش توش برزین! دو درصد هم نمیشه،اونو میخورید؟ نه! بله 98 درصد حرفهای آقامیری درست،من دارم میبینم سم توش ریخته! اونجا که میگه مدافعان حرم از داعشیا بدترن، میزنه بیرون! دور معاویه همیشه شلوغ تر بود،علی حجت الله تو تنهایی سر در چاه میکرد!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 - « یهودی های مارانوس »
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 استاد - « صهیونیسم مسیحی » Gap.im/ayin - eitaa.com/enheraf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن هندوها با پرتاب مدفوع گاو به یکدیگر در «جنگ ازدواج خدایان» هندوها در جشن موسوم به «war of married gods» دهکده کایروپالا، به یکدیگر «پِهِنِ گاو» پرتاب می‌کنند!
هدایت شده از دانستنی
در گینه دامادهای قبیله "دانی" برای اثبات محبتش به همسر آینده، یکی از انگشتان دستش را قطع و به وی تقدیم کند. اگر این ازدواج سر نگیرد عروس باید چنین کاری را کرده و با انگشت داماد دفن کند.😐
هدایت شده از دانستنی
مراسم عجیب صهیونیست ها !😐 ساکنان صهیونیست جشنی به نام عید برکت دارندکه درآن با سردادن شعار"ماملت برتر هستیم" خری را به عنوان موجود متبرکه روی شانه خود می چرخانند !
💠 پاسخ امام علی علیه‌السلام به طعنه‌ی یهودی 🔸 و قالَ لَهُ بَعْضُ الْيَهُودِ: ما دَفَنْتُمْ نَبِيَّكُمْ حَتَّى اخْتَلَفْتُمْ فيهِ! 🔹 بعضى از يهود به امام علی علیه‌السلام گفتند: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه درباره‌اش دچار اختلاف شديد! 🔸 فقالَ عَلَيْهِ‌السَّلامُ لَهُ: اِنَّما اخْتَلَفْنا عَنْهُ لا فيهِ، 🔹 امام فرمودند: ما نسبت به آنچه از او رسيده بود اختلاف كرديم نه درباره‌ی شخص او، 🔸 ولكِنَّكُمْ ما جَفَّتْ اَرْجُلُكُمْ مِنْ الْبَحْرِ حَتّى قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ: 🔹 ولى شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد: 🔸 «اِجْعَلْ لَنا اِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ، قالَ: اِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ». [اعراف138] 🔹 «براى ما از بت خدايى قرار بده چنان‌كه اينان را خدايانى است، موسى گفت: شما مردمى نفهم هستيد». 📚 نهج‌البلاغه ، حكمت 317
✡ شبکه شعور کیهانی ارمغان طاهری از کابالا 💠💠 نگاهی به یک انحراف در 1⃣ در عرفان حلقه بیش از همه یک کلیدواژه برجسته می‌شود و آن هم مفهوم است. 2⃣ در حقیقت فرقه حلقه با انتخاب شبکه شعور کیهانی در نقش واسط میان خالق و مخلوق، به جای قُرب و اتصال به خداوند در پی اتصال با شبکه شعور کیهانی است؛ بنابراین در عرفان حلقه چون خداوند دست نیافتنی معرفی می‌شود، افراد به اتصال با شعور کیهانی فرا خوانده می‌شوند. 3⃣ معتقد است خداوند تمام قدرت‌های خود را به شبکه شعور تفویض کرده است. 4⃣ این شعور کیهانی که در عرفان حلقه معرفی شده است، در نیز همچون‌دست آفرینش‌گر خداوند، مأمور آفرینش و رساندن فیض اِن سوف بر عوالم چهارگانه است و چون کابالیست‌ها معتقدند، اِن سوف به دلیل نامحدود بودنش نباید به خلق موجودات محدود بپردازد، مأمورانی را به امر آفرینش موظف کرده است که نام دارند. 5⃣ بنابر باور‌‌‌‌ کابالیست‌‌‌‌های این شبکه به طور آگاهانه به اداره جهان می‌‌‌‌پردازد و از طریق این نیروها و انرژی‌‌‌‌ها که هوشمند و موثر بر زندگی روزمره‌‌‌‌ انسان‌‌‌‌ها هستند، می‌‌‌‌توان به امر پرداخت، همچنان که طاهری هم به آن اشاره دارد و مدعی است از طریق اتصال به این شبکه به درمان افراد می‌‌‌‌پردازد. 6⃣ عرفان حلقه اتصال به این شبکه‌‌‌‌ شعور کیهانی را تنها شرط اعلام کرده و کابالیست‌‌‌‌ها هم معتقدند انسان‌‌‌‌ها با اتصال به این شبکه و دستیابی به نیروی کیهانیِ آن می‌‌‌‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند و قادر به انجام هر کاری شوند. این شبکه در عرفان یهود منشاء پرداختن به امور و ترویج سحر و جادو شده است. 7⃣ از آنجا که کابالیست‌‌‌‌‌‌‌‌های معاصر معتقدند علم آخرالزمانی همان تعالیم است، با تمام قوا در حال انتشار عقاید خود در کشور‌‌‌‌های مختلف هستند. از این رهگذر با چاپ کتب فراوان و ترجمه‌‌‌‌ آن به زبان‌‌‌‌های گوناگون و نیز در اختیار گرفتن نویسندگانِ توانا که بتوانند آموزه‌های کابالایی را برتفکر انسان‌‌‌‌ها حاکم کنند، درصدد برپایی یک هستند. از این رو همچنان که طاهری در اصل اول از اساسنامه‌‌‌‌ عرفان حلقه معترف است، همه‌‌‌‌ تلاش‌‌‌‌ها برای نزدیکی انسان‌‌‌‌ها به یکدیگر است و شبکه‌‌‌‌ شعور کیهانی همان زیربنای بخش اشتراکات فکری انسان‌‌‌‌ها است. 8⃣ برای برپایی دینِ نوینِ جهانی و تلاش برای نزدیکی انسان ها، بخش رو بنای فکری آنها که به اعتقاد عرفان حلقه، اعتقادات، مراسم و مناسکِ مختلف ادیان است، دیگر اهمیت نداشته و تنها اعتقاد به قدرتی همچون نیروها و انرژی‌‌‌‌های شعور کیهانی کافی است. این‌‌‌‌گونه اختلافات بر سر اصول ادیان نیز کم‌رنگ‌‌‌‌تر شده و تحقق دین نوین جهانی با رهبری فراماسون‌های یهودی هموارتر می‌‌‌‌گردد. 9⃣ کلام آخر این که چگونه عرفان حلقه خود را تابع عرفان اسلامی و ایرانی معرفی کرده، اما در آن از سلوک به سوی خداوند کمتر نشانی هویدا نیست. اتصال به شعور کیهانی که عامل اشتراک بین عرفان حلقه و عرفان یهود است، چگونه کشف و شهودی است که توسط رهبر این حلقه صورت گرفته، اما کابالا قرن‌‌‌‌هاست که آن را پذیرفته و به دنبال کنترل نیروهای این شبکه در راستای اهداف قوم یهود است؟! 🔟 به‌راستی این‌که از یک طرف هدف را استفاده از رحمانیت الهی معرفی می‌کنند و از طرف دیگر این استفاده از رحمانیت الهی فقط باید از کانال مرکزیت عرفان حلقه بگذرد، جز کانالیزه‌کردن سرسپردگی در عرفان حلقه و تبدیل طاهری به یک قطب و مرشد چه معنایی دارد؟!
✡ وحی کودک ؛ کتاب دیده نشده یهود (1) 1⃣ تاکنون مؤمنانی چند، به تبیین پیشگویی‌های انبیاء در مورد حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله در کتب پرداخته‌اند که با عنوان کلی شناخته می‌شوند. 2⃣ کمی تتبع نشان می‌دهد پرونده «بشارات»، هنوز که هنوز است جای کار فراوان دارد و عرصه‌های بکر و دست‌نخورده در آن فراوانند. یکی از این عرصه‌ها، کتابی کمتر شناخته شده از به نام است که در آن نام خاتم الانبیاء (ص) و برخی حوادث زمان حیات و بعثت و بعد از حیات ایشان آمده است. 3⃣ مرحوم آیت‌الله محمد در کتاب قابل تقدیر می‌نویسد: ✍ مرحوم محمدرضا جدیدالاسلام (که از مراجع بزرگ روحانیت یهود بوده و پس از تأمل به آیین مبین اسلام مشرّف گشته) در کتاب رد الیهود (موسوم به منقول رضایی) که به زبان عبری تالیف نموده است، می‌نویسد: …مدت مدیدی در جست‌وجوی کتاب وحی کودک بودم و چون علمای یهود اهتمام بر نابود کردن آن داشته‌اند هرچند جست‌وجو نمودم بدان دست نیافتم تا آن‌که بر حسب اتفاق کتابی از کتب بنی‌اسرائیل به نام «تبعید و میصواه» برای چاپ به چاپخانه برده شد و از حسن تصادف نسخه صحیحی از وحی کودک موسوم به نِبوئت هَیِلد با آن کتاب در یک جلد بوده و به نظر علمای آن زمان هم (علمای یهود) رسیده و بر صحت آن گواهی داده و مقدمه‌ای هم در شرح حال کودک مزبور بر آن نوشته بودند. پس از آن‌که کتاب فوق به طبع رسید یک جلد آن به دست این مستبصر بدین الله افتاد و با توفیق الهی به شرح و بیان آیات آن پرداخته… 4⃣ ظاهراً مخاطب با متنی روبه‌رو است که ادعا می‌شود از است اما تاکنون فقط یک نفر یهودی، آن‌هم یهودی مسلمان شده و آن‌هم پس از اسلام آوردنش، آن‌را برای ما معرفی و روایت کرده است. خواهی نخواهی در چنین وضعی، دل مخاطب به سندیّت متن، قرص نیست. واقعیت این است که حداقل یک منبع فارسی دیگر نیز وحی کودک را به غیریهودیان معرفی کرده بود، اما در زمان تألیف کتاب «بشارات عهدین» مورد توجه مرحوم صادقی تهرانی قرار نگرفته است. 5⃣ مرحوم میرزا در رجب سال 1237 هجری قمری که معادل فروردین 1201 شمسی (195 سال پیش) و آوریل 1822 می‌شود، اسلام خود را در تهران اعلام کرده است. او در همان حوالی، کتاب خود را که سال‌ها بعد ترجمه فارسی آن به یا موسوم گشت، به زبان عبری منتشر کرد که در فصلی از آن، به وحی کودک پرداخته شده است. 6⃣ اما در رمضان سال 1211 هجری قمری، معادل اسفند 1175 شمسی (220 سال پیش) و مارس 1797 میلادی، خاخام مسلمان شده‌ی دیگری به نام در یزد کتابی به نام منتشر کرده بود که او نیز در آن، و برخی فقرات آن را معرفی کرده بود. 7⃣ البته برخی بزرگان مسلمان دیگر (اشخاصی همچون محمدتقی سپهر) نیز تقریباً در همان دوره (حدود 200 سال پیش) ادعای رؤیت کتاب وحی کودک را کرده و به آن پرداخته‌اند اما تاکنون کسی از پژوهشگران فارسی زبان، با ارائه مشخصات و آدرس دقیق و کافی از نسخه یا نسخه‌هایی خطی از این کتاب در کتابخانه‌ها یا نسخه و نسخه‌هایی چاپ شده از آن، به معرفی این اثر نپرداخته است. در چنین شرایطی به هر حال اذهان شکاک به این سمت میل می‌کنند که شاید «وحی کودک»، کتابی ساختگی، وهمی و جعلی در میان مسلمان یا مسلمان‌شدگان ایرانی باشد. 8⃣ دستاورد مهم یافتن این کتاب در منابع کتابخانه‌ای و تراثی یهودی و غربی، به خط و زبان اصلی آن، این است که به طور کامل شبهه‌ی جعل این کتاب توسط مسلمان یا مسلمان‌شدگان ایرانی در دوره‌ای خاص، در اذهان شکاک از بین می‌رود. ضمن این‌که عرصه‌ای وسیع برای پژوهش در مورد خود کتاب و فقراتی از آن که تاکنون به آنها پرداخته نشده، فراهم می‌شود. 🌐 ...ادامه دارد ✍ حامد فتاحی
✡ کلمه «محمد» در کتاب «وحی کودک» نسخه‌ی چاپ 1880 میلادی!
✡️ کابالیست‌ها مکتب کابالا را «دانش سرّی و پنهان» حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند!
✡️ کابالا چیست؟ (1) 1️⃣ [Kabbalah] نامی است که بر اطلاق می‌شود. این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. 2️⃣ برای نمونه، رهبر فرقه مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بود. به ادعای بلاواتسکی، نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و غیره، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را نیز از پیروان آئین کابالا می‌داند! 3️⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای تصوف یهودی، به عنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینه جدّی نمی‌توان یافت. مشارکت در نحله‌های فکری رازآمیز و عرفانی به در اوایل سده اوّل میلادی می‌رسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائه اندیشه‌های دینی در قالب و محدود دانست. 4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحله‌های فکری گسترده عرفانی – رازآمیز که در فضای فرهنگ اسلامی پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند. 5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصه اندیشه عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رساله سِفر یصیرا (آفرینش‌نامه) [Sefer Yezirah] و سِفر بهیرا‌ (روشنایی‌نامه) [Sefer ha-Bahir] است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائه عقاید دینی – سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام. ✍️ عبدالله شهبازی
✡️ اندیشه‌پردازان مکتب کابالا، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون مفصل عرفان اسلامی دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغه‌ی یهودی دادند!
✡️ کابالا چیست؟ (2) 1️⃣ بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و غیره به راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و [Shekhinah] تجلی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطوره سیاسی است که اینک جامه‌ی رازآمیز پوشیده است. 2️⃣ اندیشه‌پردازان مکتب ، به دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی و آشنایی با زبان عربی، به اقتباس از متون مفصل دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغه‌ی دادند. این کاری است که در شاخه‌های متنوع علم و دانش انجام دادند. 3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه [Hokhmah] (حکمت)، کدِش [Kodesh] (قدس)، نِفِش [Nefesh] (نفس)، نِفِش مدبرت [Nefesh Medabberet] (نفس مدبره)، نِفِش سیخلت [Nefesh Sikhlit] (نفس عاقله)، نِفِش حی [Nefesh Hayyah] (نفس حیات‌بخش)، روح [Ru’ah] و غیره در کابالا باید اشاره کرد. 4️⃣ این میراث نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سده سیزدهم میلادی به پیدایش انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از . 5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زُهَر / کتاب زوهَر» در اواخر سده سیزدهم میلادی، واژه کابالا به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. ✍️ عبدالله شهبازی
✡️ چگونگی برساختن قوم یهود (مقدمه) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای ❓ آیا یهودیان یک قوم‌اند؟ 🔹 یک تاریخ‌نگار اسرائیلی به این پرسش کهن پاسخی نوین می‌دهد: 🔸 به خلاف عقیده رایج، یهودیان نه در نتیجه‌ی بیرون رانده شدن عبرانیان از فلسطین، بلکه به سبب به آیین یهود گرویدن مردمان در آفریقای شمالی، جنوب اروپا و خاورمیانه در جای‌های گوناگون پراکنده شده‌اند. 🔸این نظر یکی از بنیادهای اندیشه صهیونیسم را، که مدعی است یهودیان بازماندگان پادشاهی داووداند و نه وارثان جنگجویان بربر یا سواران قوم خزر، به لرزه می‌افکند.
✡️ قوم یهود خود را متقاعد نموده که زمانی در سرزمین موعود مستقر بوده و در آن قلمرو شکوهمند داوودی پی افکنده و سپس به دو سرزمین یهودیه و اسرائیل تقسیم گردیده است!
✡️ چگونگی برساختن قوم یهود (1) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 🌐 ابتدا افسانه‌ی قوم یهود را از زبان معتقدانش بشنويد: 1️⃣ تک تک اسرائیلی‌ها به این امر اطمینان مطلق دارند که از هنگامی که در صحرای سینا بر او نازل شد وجود دارد و ایشان خود نوادگان مستقیم و انحصاری آن قوم هستند! 2️⃣ همگان خود را متقاعد نموده‌اند که این قوم پس از خروج از مصر در مستقر شده که در آن قلمرو شکوهمند داوود و سلیمان پی افکنده شده و سپس میان دو سرزمین و تقسیم گردیده. 3️⃣ به همین منوال، قوم یهود دو بار ناگزیر به ترک سرزمین خود شده: بار نخست پس از ویرانی نخستین معبد سلیمان در سده ششم پیش از میلاد و بار دوم پس از ویرانی دومین معبد در سال ٧٠ پس از میلاد. 4️⃣ از آن پس دوران سرگردانی ( ) آغاز شد که تقریباً دوهزار سال به درازا کشید: راه قوم یهود از پس سفرهایی دشوار، به یمن، مراکش، اسپانیا، آلمان، لهستان و اعماق روسیه انجامید؛ اما این قوم توانست همواره وابستگی خونی میان گروه‌های از هم دور افتاده خود را حفظ کند. 5️⃣ در پایان سده نوزدهم شرایط مناسب برای بازگشت آن به میهن باستانی‌اش فراهم شد. سرزمینی دست نخورده بود، در انتظار آن‌که همان قومی که در آغاز از او برخاسته بود بیاید و دوباره به بارش بنشاند. 6️⃣ چرا که این سرزمین از آنِ قوم یهود بود، نه از آنِ این اقلیت بی‌بهره از تاریخ (فلسطینی‌ها) که به تصادف از اینجا سر در آورده بودند! ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک
✡️ چگونگی برساختن قوم یهود (2) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 🌐 این تفسیر تاریخ یهود (كه در پست قبل خوانديد) از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ 1️⃣ این تفسیر، کار افراد با استعدادی است که از نیمه دوم سده نوزدهم به بازسازی گذشته پرداخته‌اند و نیروی تخیل زاینده‌شان برمبنای قطعه‌های پراکنده یادگارهای دینی، زنجیره پیوسته‌ای از نیاکان برساخته است. 2️⃣ هنگامی هم که چیزهایی که ممکن بود خلاف تصویر سرراست گذشته باشند کشف می‌شد، این کشفیات تقریباً هیچ انعکاسی نمی‌یافت. مصلحت ملی سدّی می‌شد در برابر امکان هر نوع مخالف‌خوانی یا انحراف از روایت غالب. 3️⃣ اما ناگهان در دهه ١٩٨٠ زمین لرزید و این افسانه‌های بنیادین را تکان داد. 4️⃣ اکتشافات باستان‌شناسی نوین امکان یک کوچ (Exode) بزرگ در سده سیزده پیش از میلاد را نفی می‌کنند. 5️⃣ به علاوه، نه از شورش بردگان در سرزمین فراعنه اثری یافت می‌شود، نه از تسخیر سریع کشور کنعان به دست عنصری بیگانه. 6️⃣ از پادشاهی شکوهمند داوود و سلیمان نیز نشانه یا یادگاری برجای نیست. کشفیات دهه گذشته نشان‌گر وجود دو پادشاهی کوچک در آن دوران است: ، که توانمندتر بوده است، و . 7️⃣ ساکنان نیز در سده ششم پیش از میلاد ناچار به نشدند: تنها نخبگان سیاسی و روشنفکران‌شان مجبور شدند ساکن شوند. در نتیجه‌ی این برخورد تعیین‌کننده با آیین‌های ایرانی، زاده شد. ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک
✡️ مهم‌ترین گرویدن به دین یهود در منطقه‌ای میان دریای سیاه و دریای خزر روی می‌دهد: در پادشاهی قوم خزر و در سده هشتم!
✡️ چگونگی برساختن قوم یهود (3) 💠 شالوده‌شکنی یک تاریخ اسطوره‌ای 1️⃣ آیا تبعید سال ٧٠ م حقیقتاً روی داده است؟ مایه شگفتی است که درباره این «رویداد بنیادینِ» تاریخ که مبنای «پراکندگی قوم یهود» () محسوب می‌شود، کمترین کار تحقیقی انجام نشده است! 2️⃣ دلیل این امر بسیار ساده است: رومیان هرگز یکی از اقوامِ سمت خاور دریای مدیترانه را تبعید نکردند. به استثنای اسیرانی که به بردگی واداشته شدند، ساکنان حتی پس از ویرانی معبد دوم نیز به زندگی در زمین‌های خود ادامه دادند. 3️⃣ پس اگر پس از غلبه روم کسی از فلسطین نشده، یهودیان پرشماری که از دوران باستان در کرانه‌های مدیترانه ساکن شده‌اند از کجا آمده‌اند؟! 4️⃣ پشت‌پرده تاریخ‌نگاری ملی یک واقعیت تاریخی شگفت‌انگیز نهفته است: از هنگام شورش در سده دوم پیش از میلاد تا در سده دوم میلادی رتبه اول را در میان دین‌هایی که به تبلیغ خود می‌پرداختند داشت. 5️⃣ خاندان حکومتگر ، ادومیان ساکن جنوب یهودیه و یطوریان ساکن منطقه گالیله را به زور وادار به گرویدن به دین یهود نموده و آنان را به «مردم اسرائیل» ملحق کرده بودند. پادشاهی یهودی-هلنیستی حشمونیان کانونی شد برای گسترش دین یهود در سراسر خاورمیانه و کناره‌های دریای مدیترانه. 6️⃣ پیروزی مسیحیت در آغاز سده چهارم به گسترش دین یهود پایان نداد، اما فعالیت تبلیغی یهودیان را به حاشیه‌های حوزه فرهنگی مسیحیت راند. بدین‌گونه است که در سده پنجم، در جایی که اکنون کشور یمن وجود دارد، یک پادشاهی توانمند به نام پدید می‌آید که بازماندگان آن، دین خود را پس از پیروزی اسلام و تا دوران کنونی نیز حفظ نمودند. 7️⃣ همچنین، وقایع‌نگاران از وجود قبائل گرویده به دین یهود در سده هفتم خبر می‌دهند. در برابر فشار هجوم اعراب که در پایان همین سده به شمال آفریقا رسیدند، چهره افسانه‌ای شهبانوی یهودی به نام پدیدار می‌شود که می‌کوشد این هجوم را باز دارد. بربرهای گرویده به دین یهود در فتح شبه‌جزیره ایبری شرکت داشته و در آنجا پایه‌های همزیستی ویژه یهودیان و مسلمانان را که خاص فرهنگ اسپانیایی-عربی است گذاشتند. 8️⃣ مهم‌ترین گرویدن گروه گروه به دین یهود در منطقه‌ای میان دریای سیاه و دریای خزر روی می‌دهد: در پادشاهی در سده هشتم. 9️⃣ گسترش دین یهود از قفقاز تا اوکراین کنونی چندین گروه مختلف یهودی پدید می‌آورد که در اثر هجوم مغول شمار بسیاری‌شان به‌سوی خاور اروپا رانده می‌شوند. در آنجا، این گروه‌ها به‌همراهی یهودیانی که از مناطق اسلاو جنوب و سرزمین‌های کنونی آلمان آمده‌اند فرهنگ بزرگ را پی‌ریزی می‌کنند. ✍️ نویسنده: شلومو سند ✍️ برگردان: ویدا امیرمکری 🌐 منبع: لوموند دیپلماتیک
✡️ از دهه ١٩٧٠ به این سو، یک سری پژوهش‌های مثلاً علمی! می‌کوشند از هر راه ممکنی خویشاوندی ژنتیکی یهودیان سراسر جهان را به اثبات برسانند!