eitaa logo
نوشته‌های انقلابی
1.5هزار دنبال‌کننده
329 عکس
104 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 حفظ دل‌های پاک 🌷 سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دل‌ها را پاکیزه نگه‌دارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور می‌کند، مپسندید. دل‌تان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آورده‌اید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید. ۱۳۷۲/۰۱/۰۴ ‌ @t_manzome_f_r ▫️مجموعهٔ تبیین منظومهٔ فکری رهبری
بسم‌الله قاصم‌الجبّارین 🔖 بنت‌الهدی، زینبی در برابر طاغوت یزیدی ۱. به مناسبت سالروز شهادت بانویی حماسه‌ساز، تاریخ را ورق زدم تا شاید با نگاهی نو به اندیشه، مجاهدت‌ها، زندگی و آثار آمنه پی ببرم. آمنه یا همان بنت‌الهدی، یکی از زنان دانشمند، شاعر، نویسنده و معلم فقه و اخلاق بود؛ که در اسفندماه سال ۱۳۱۶ در شهر کاظمین به دنیا آمد و در یازده سالگی به همراه دو برادر خود، سید اسماعیل و سید محمدباقر جهت کسب علم به نجف هجرت کرد و در محضر دو برادر دانشمندش و مادری وارسته و با بصیرت، رشد و پرورش یافت. جمله‌ی معروفش این بود: «نمی‌خواهم پیر شوم و زمان اثر خودش را بر من بگذارد؛ بلکه من کسی هستم که اثر خود را بر زمان می‌گذارد.» و به درستی نوع نگاه و معرفتش را در عمل به اثبات رساند. ۲. تحصیلات خود را در زمینهٔ فقه، علم حدیث، اخلاق، تفسیر و سیره را البته نه در مدارس کشورش، که طعم نظام آموزشی و سبک زندگی انگلیسی و غربی را داشت، بلکه در خانه، نزد برادرش محمدباقر دنبال کرد و به درجه اجتهاد رسید.‌ در اوان ۲۰ سالگی، فعالیت سیاسی را آغاز کرد، اما به جهت فضای به‌ شدت استبدادی حزب بعث عراق، جهاد علمی، تربیتی و تبلیغی وی به صورت‌های گوناگونی بوده است. وقتی دکتر خانم بنت‌الشاطی مصری، نویسنده سنی‌مذهب، در سفری به نجف اشرف با وی ملاقات کرد از او پرسید، «از کدام دانشکده فارغ التحصیل شده‌ای؟» او با تبسمی ملیح گفت: «من فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی خانه‌مان هستم»! خانم دکتر از این پاسخ غافلگیرکننده شگفت زده شد؛ چراکه خود را در برابر اندیشمندی مسلمان می‌دید که در هیچ مدرسه و دانشگاهی درس نخوانده بود. ۳. او دارای کتاب‌ها و مقالاتی بسیار زیباست که بعضی از آن کتاب‌ها به شکل داستان و رمان سبک زندگی اسلام انقلابی و ناب را به نمایش گذاشته است و برخی دیگر جایگاه واقعی زن در اسلام که نه شرقی‌ست و نه غربی بلکه الگوی سوم زن است را مطرح می‌نماید. بعضی از نوشته‌های این عالمه‌ی جلیل‌القدر؛ «در جستجوی حقیقت، خانه گمشده، دیدار در بیمارستان، دو زن و یک مرد، شخصیت زن مسلمان، فضیلت پیروز است، سختی و فراخوانی، بر بلندی های مکه: خاطرات و مقالات، زن در کنار پیامبر و ای کاش می دانستم.» ۴. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی قدس سره فرصتی برای سید محمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدی پیش آمد تا موج های انقلاب اسلامی را در عراق نیز گسترش دهند. اما در ۱۷ خرداد ۱۳۵۸ شمسی سید محمدباقر صدر به فرمان صدام حسین، حاکم دست نشانده و طاغوتی عراق، دستگیر شد. بنت‌الهدی هنگام دستگیری برادرش، تا خیابان اصلی خانه‌شان جلو آمد و تصمیم گرفت تا برادر را همراهی کند، اما گماشتگان بعثی اجازه این کار را ندادند و وی در همان مکان فریاد برآورد و سخنرانی شگفت انگیزی ایراد نمود. سپس، رو به برادر کرد و گفت: «من بر نمی‌گردم و می‌خواهم مانند حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) که برادرش حسین (علیه‌السلام) را همراهی کرد، همراه تو باشم.» وی پس از انتقال برادرش به زندان، به حرم امیرالمومنین (علیه‌السلام) رفت و شبانه در آنجا سخنرانی کرد و مردم را به گریه واداشت. فردا و فرداهای دیگر هر روز به آنجا می‌رفت و سخنرانی می‌کرد و در جمع زنان می‌گفت: «اسلام غریب است و دلسوز کم دارد.» ۵. سرانجام، حرکت‌های روشنگرانه بنت الهدی، برادر را از زندان آزاد کرد، اما دیگر بار در ۱۷ فروردین ۱۳۵۹، حکومت بعثی عراق، بنت‌الهدی را، یک روز پس از بازداشت برادرش، آیت‌الله صدر، دستگیر نمود و آنان را به سختی شکنجه داد. او با همه وجود در این راه تا پای جان پیش رفت. صدام، بنت‌الهدی صدر و برادرش آیت‌الله صدر، را در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ سه روز پس از آخرین دستگیری، به گونه دردناکی به شهادت رساند. پس از آنکه صدام، بنت‌الهدی را به شهادت رساند، بعضی به او گفته بودند: چرا خواهر صدر را به قتل رساندی؟ او در پاسخ گفته بود: «من قضیه حسین را تکرار نمی‌کنم. زینب بعد از برادرش، زنده ماند و یزید و آل امیه را رسوا کرد.» امام خامنه‌ای در توصیف بنت‌الهدی صدر فرمودند: «در همین زمان ما، یک زن جوانِ شجاعِ عالمِ متفکّرِ هنرمندی به نام خانم «بنت‌الهدی‌» -خواهر شهید صدر- توانست تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهد، توانست در عراقِ مظلوم نقش ایفا کند؛ البته به شهادت هم رسید. عظمت زنی مثل بنت‌الهدی، از هیچ‌یک از مردان شجاع و بزرگ کمتر نیست. حرکت او، حرکتی زنانه بود؛ حرکت آن مردان، حرکتی مردانه است؛ اما هر دو حرکت، حرکت تکاملی و حاکی از عظمت شخصیت و درخشش جوهر و ذات انسان است. این‌گونه زن‌هایی را باید تربیت کرد و پرورش داد.»( ۳۰ مهر ۱۳۷۶) ✍️ خالقی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 اَشرافیت واقعی در سایه انس با قرآن نام‌ها و عنوان‌ها و جایگاه‌ها و کرسی‌ها به انسان تشخص نمی‌دهد؛ تشخص واقعی و شرف واقعی در معانی دیگری است. اشرافیت در نظام‌های مادی معنایی دارد، ولی در نظام اسلامی اشرافیت معنای دیگری دارد. ۱۳۸۷/۰۶/۰۲ @t_manzome_f_r ▫️مجموعهٔ تبیین منظومهٔ فکری رهبری
به نام خالقِ هنر و انقلاب 🔖هنرِ انقلاب اسلامی ۱. روز ۲۰ فروردین به نام هنر انقلاب اسلامی و شهید سید مرتضی آوینی مُزیّن شده است. اگر این دو نام به هم گره‌ خورده‌اند، به این معناست که سید مرتضی الگوی هنر انقلاب اسلامی است. اما سوال اینجا مطرح می‌شود؛ چرا سید مرتضی باید الگو باشد؟ بیایید حداقل با چند جمله در افکار او غوطه‌ور شویم: «ضحاک‌بنِ‌عبداللهِ‌ مشرقی» را كه می‌شناسی! عصرِ عاشورا از جبهۀ حق گریخت؛ بعد از آن‌كه صبح تا شام را در ركابِ امام شمشیــر زده بود. خوفْ، فرزند شک است و شک زاییدۀ شِرک. و این هرسه، خوف و شک و شِرک، راهزنانِ طـــریقِ حق‌اند... كه اگر با مرگ اُنس نگیری، خوفْ، راهِ تو را خواهد زد و امام را در صحرایِ بَلا رها خواهی كرد». «سربازان امام زمان از هیچ‌چیز جز گناهان خویش نمی‌ترسند!». «کسانی به امام زمانشان خواهند رسید که اهل سرعت باشند و اِلّا تاریخ کربلا نشان داده که قافله حسینی مُعَطّل کسی نمی‌ماند». «یاران شتاب کنید... گویند قافله‌ای در راه است که گناهکاران را در آن راهی نیست، آری گناهکاران را راهی نیست، اما پشیمانان را می‌پذیرند.» و یا کتاب‌هایش، مانند «کتاب‌های توسعه و مبانی تمدن غرب، انفطار صورت، حلزون‌های خانه به دوش، فردایی دیگر، رستاخیز جان و فتح خون » و... ۲. این روایت را هم بخوانید؛ [مسؤول دفتر مقام معظم رهبری وقتی در مراسم تشیع شهید آوینی حاضر شدند، به من فرمودند: «تدارک ببینید، آقا هم قرار است در تشییع شرکت کنند». گفتم: «چرا از قبل نگفتید که ما آمادگی داشته باشیم؟» گفتند: «ساعت ۸:۳۰ صبح آقا زنگ زدند و پرسیدند شما نرفتید مراسم تشییع؟ گفتیم، داریم می‌رویم؛ فرمودند: مراسم تشییع در حوزه‌ی هنری است؟ گفتیم: بله. فرمودند: من دلم گرفته، دلم غم دارد؛ می‌خواهم بیایم تشیع پیکر پاک شهید آوینی». (راز خون صفحه ۳۰) ] و ناگهان! تشییع‌کنندگان می‌بینند امام جامعه بر پیکر « این معجزه‌ی انقلاب اسلامی در زمینه‌ی هنر الهی» حاضر شدند. بله سید مرتضی باید رهبر فکری جامعه‌ی هنری را به عهده بگیرد و چه کسی بهتر از او که «از یک راه طی شده» سخن می‌گوید، او که از عمق وجود، در دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش و در حمایت از امامین انقلاب ایستاد آن هم در دورانی که پس از دفاع مقدس، برخی از مسئولان رو به تجملات آورده و عده‌ای عکس شهدا را از در و دیوار شهر حذف می‌کردند، فضای سبک فیلم‌سازی به ناکجاآباد روانه شده بود و عدالت زیر چرخ‌های توسعه در حال له شدن بود؛ دچار هیچ‌گونه ترس و خودباختگی و رودربایستی نشد، مقاومت کرد و بر مبانی انقلاب اسلامی محکم ایستاد و هزینه این ایستادن را هم روزبه‌روز به روزنامه‌های باصطلاح انقلابی وقت پرداخت! چیزی که امروز خیلی از مؤمنان به انقلاب و نظام در میانه بمباران تبلیغاتی دشمن و فضاسازی‌های گسترده رسانه‌ای به آن احتیاج دارند. ۳. آیا چنین انسان فرهیخته‌ای که صاحب فکر، جهان‌بینی و نظریه‌ است و به عنوان نقاد فلسفه‌ی غرب و بحث‌های تمدنی شناخته شده، نمی‌تواند به‌عنوان الگو معرفی شود؟ امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان و معلمان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ می‌فرمایند: «ما برای تربیت نسل جوان منطبق بر اهداف و آرمان‌ها و جهت‌گیری‌های نظام اسلامی دچار فقرِ الگو نیستیم که سراغ فلان شخصیت تاریخی بیگانه برویم، بلکه الگو‌های بزرگی همچون شهدای هسته‌ای، شهید چمران، شهید آوینی و شهید حججی داریم که با احساس مسئولیت و با قدرت و عزت و برای افتخار و سربلندی ملت، در مقابل دشمن ایستادند.» بله سید مرتضی آوینی با تمام وجود در راه اهداف نظام مقدس قدم برداشت و سرانجام در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲در رمل‌های فکه، به مقام رفیع شهادت دست پیدا کرد. ✍خالقی @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 عید سعید فطر مبارک «فَيَكُونُ يَوْمَ عِيدٍ وَاجْتِماعٍ وَيَوْمَ فِطْرٍ وَ يَوْمَ زَكاةٍ وَ يَوْمَ رَغْبَةٍ وَ يَوْمَ تَضَرُّعٍ» 🌤 امروز در سراسر دنیای اسلام مردم مسلمان عید می‌گیرند. این متوجه شدن دل‌ها به یک نقطه در یک زمان، فرصت بزرگی برای امت اسلامی است. «یوم زکاة و یوم رغبة»؛ روزی است که به خدای متعال رغبت نشان می‌دهید. «و یوم تضرّع»؛ روزی است که انسان به خدا تضرع می‌کند. این عید، عید توجه است؛ عید معناست. امیدواریم که خداوند متعال توفیق بدهد بتوانید - همه‌مان بتوانیم - از فیوضات الهی استفاده کنیم. ۱۳۸۹/۰۶/۱۹ @t_manzome_f_r ▫️مجموعهٔ تبیین منظومهٔ فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اسماعیل فخریان
عقلانیت ستودنی عقلانیت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در تغییر ندادن زمان امامت جمعۀ تهران و حضور آقای صدیقی در جایگاه امامت جمعۀ امروز بسیار ستودنی است. عذرخواهی مجدد ایشان هم نشان از تقوا و اخلاق‌مداری است. هرگونه تغییر در برنامه‌های جاری آقای صدیقی گمانۀ تأیید مجرم بودن ایشان را بالا می‌برد. وظیفۀ دستگاه قضا بررسی و بعد پیگیری و بعد اقدام قضایی است که بایستی به درستی انجام و به مردم اطلاع داده شود. آنانکه به اسم عدالت‌خواهی و محافظت از بیت‌المال در جایگاه قاضی نشستند و قبل از روشن شدن مساله، حکم کردند، یا طعنه زدند، یا تهمت زدند و یا... آنها «عادل» نیستند. یعنی شهادت‌شان در محکمه مورد قبول نیست. یعنی نبایستی پشت سرشان نماز خواند. یعنی مورد اطمینان نیستند. یعنی انقلابی نیستند. یعنی حتی عدالت‌خواه هم نیستند. عدالت‌خواهی اگر با عقلانیت و معنویت همراه نباشد، عدالت‌بازی است. بعضی‌ها دانسته یا نادانسته مریض‌اند. از بازی کردن با همه‌چیز خوششان می‌آید. با «عدالت» هم بازی می‌کنند. پایش بیفتد با بالاتر از عدالت هم بازی می‌کنند. هر مزخرفی را می‌گویند اما با عنوان زیبا و جذاب «عدالت‌خواهی». بعضی از اینها آنقدر نادان‌اند که حتی رهبری را هم یا «عدالت‌خواه» نمی‌دانند یا «عدالت‌خواه رقیق و ضیف» می‌دانند. می‌گویند با گذشت زمان رهبری هم «نو محافظه‌کار» شده. دیدید که در دیدار چند روز پیش رهبری با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی همین مسأله مطرح شد و رهبری پاسخ فرمود که من عدالت‌خواه‌تر شدم و تأکیدم بر عدالت و عدالت‌خواهی بیشتر شده. مگر می‌توان از مسألۀ عدالت منصرف شد؟ مگر می‌توان چشم را بر عدالت بست؟ سال‌ها قبل فرمود انقلاب اسلامی منهای عدالت اجتماعی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. حالا این شخص می‌تواند محافظه‌کار شود؟! خودشان تغییر کرده‌اند، خودشان بی‌عرضه‌اند، خودشان یک قدم عملی به نفع عدالت برنداشته‌اند حالا گمان محافظه‌کار شدن در مورد رهبر می‌برند. بارها گفته‌ایم عدالت‌خواهی را در عدالت‌گستری ببینید. آنکه در حوزه گسترش عدالت پیاده است، حق ندارد اسم عدالت را بر زبان بیاورد. تمام. @fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا