نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت۱
#رسانه
🔖 سینما، گلوگاه فرهنگی
🔰گاهی، ما انسانها از اهمیت کاری که انجام میدهیم غافلایم و گاهی از کنارش به آسانی رد میشویم. از کتابخوانی، صرفِ وقت برای خود، ارزش قلم و حتی از کنار فیلمی که روزانه ساعت یا ساعاتی را به آن اختصاص میدهیم، به آسانی میگذریم.
💠گاه غفلت، به بُعد شخصی و کارهای روزانهی ما ختم میشود و گاه در بُعد اجتماعی، طیف گستردهتری را در بر میگیرد. گاه به خانه ختم میشود، گاه به محله و گاه به وسعت کشور و جهان میرسد.
⚜نمونه بارز این غفلت در ابعاد گستردهتر را میتوان در لابهلای تودهی کارهای فرهنگیِ بر زمینمانده یافت. برخی غفلتها، به مثابهی زدنِ رگِ حیاتیِ یک جامعه و نسل آینده است که در برههای، به گلوگاه نفسگیر برای بلوغ و رشد معنویِ یک نسل مبدل میشود.
✅سینما، از این دست مقولههای پیچیدهای است که هر چند رهبر انقلاب در این چهل سال، بارها اهمیت آن را متذکر شدند ولی همچنان سینما را به تراز انقلاب، راهی نیست. رهبر انقلاب، سینما و رسانه ملی را «دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی» میدانند که «برای مقابله با امواج خصمانهی تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهرهمندی چشم و دل همگان از جلوههای زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.» ۱۴۰۰/۷/۷
❗️اما فاصله ما با این دانشگاه، چه مقدار است؟ آیا ما در مسیر ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی پیش میرویم؟ آیا حداقل مطالبهی رسیدن به جایگاه ترازبودنِ سینما را داریم؟ چه گامی برای این هدف عالی برداشتیم؟
❇️در سال ۹۶ مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری همزمان با برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، به تحلیل و ارزیابی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره با محوریت موضوع «تصویر ایران در سینمای ایران» پرداخت. پس از مشاهده و تحلیل ۲۲ فیلم داستانی جشنواره فیلم فجر توسط گروه پژوهشی مرکز، جمعبندی «تصویر ارائه شده از ایران» در این آثار در قالب ۱۳ عنوان منتشر کرد که به برخی از آن عناوین اشاره می شود:
🔶 جامعه؛
تصویر «جامعه ایران»، تصویرِ جامعهای «درهم»، «بینظم»، «در آستانه اضمحلال» است و در آن «تضاد طبقاتی» به بیانی سطحی ارائه شدهاست؛ جامعهای که هیچ نشانهای از «گذشته افتخارآمیز» ندارد.
🔶 خانواده؛
مسئله خانواده با «غیابها» معنا مییابد. بدون اغراق، در هیچ فیلمی «خانوادهای کامل» و «بهسامان» تصویر نمیشود.
🔶 زنان؛
تصویر زنان در عموم فیلمهای جشنواره سی و ششم، تصویر افرادی پرخاشگر و عصبانی است.
🔶 اخلاق و دین؛
دین پشتوانه اخلاق اجتماعی نیست و در استدلالها، نظامهای گفتمانی و... اساسا حضور دین دیده نمیشود. «اغتشاش ارزشی» موجود در فیلمها به نحوی است که «ارزش مشخصی» برای «داوری» نداریم و تنها شاهد نوعی «عقل متوسط رایج/Common Sense» به عنوان یک نظامِ اخلاقیِ تصویب شده در سینما هستیم.
🔶 امنیت و آزادی؛
مفهوم آزادی، بیش از هر چیزی به «آزادی اجتماعی» محدود شدهاست. تقریباً در هیچ فیلمی موضوع «آزادی سیاسی» مطرح نمیشود. حال آنکه، محدوده آزادی در اسلام، حیطه گستردهای را شامل میشود؛ از جمله آزادی بیان، قلم، شغل, انتخاب حاکمان و... که همه نادیده انگاشته شدهاست.
📋ادامه دارد...
✍خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت۱ #رسانه 🔖 سینما، گلوگاه فرهنگی 🔰گاهی، ما انسانها از اهمیت کاری که انجام میدهیم غافلا
📋 در ادامه...
🔶 ما/هویت ملی؛
تصویر روشن و مشخصی از نوعی هویت متحد -البته نه به عنوان امری ایدهآل و نه به عنوان امر فعلیتیافته در زندگی اکنون و روزمره شخصیتهای اصلی فیلمها- قابل مشاهده نیست. «فرار» در اشکال گوناگون آن (سفر، سیگار، مهاجرت، پناهندگی، و خشونت) به عنوان راه حل توسط شخصیتها انتخاب میشود.
🔶 آسیبهای اجتماعی؛
آسیبهای اجتماعی، بیش از هر چیزی در مرکز روایتها قرار دارند و با این اوصاف، بیشتر به مسایل مربوط به «اعتیاد» و «فقر و فحشاء» تنزل یافتهاست.
🔍 با این پژوهش مشخص است که پردهی سینما، به جای آنکه قابِ آینهی ضمیر ما، و نمایانگرِ تحولات فرهنگی که در باطن قوم رخ دادهاست، باشد؛ تنها نمودی ویران و نابهسامان از ایران را به تصویر میکشد و با تحریفی تاریخی آن را با نام «واقعیتهای جامعه» عرضه میکند.
🌾 البته در چند سال اخیر، کارهای ارزندهای از سوی معدود کارگردانهایی عرضه شد ولی جریان غالب در سینما، نگاه ملت را به سمتی میبرد که جزْ پمپاژِ یاس و ناامیدی ندارد.
📌 از سوی دیگر، برخی برای جذب مخاطب با ادعای ارائه مطالب غنی، به پیروی از سبکهای غربی و شومنبازی و ساختارشکنی روی آوردند و در جواب اعتراضات میگویند که چرا شما کاتولیکتر از پاپ شدهاید؛ فیلمی که مجوز گرفته است، پس خط قرمزی را رد نکردهاست؛ این خود جای بحث دارد که چرا وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، به اسلام حداقلی دلخوش کردهاست و در راه مقابله با رخنهی فرهنگی، سپر انداختهاست.
📌 درحالیکه سازمانها و اهالی رسانه، « باید هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی را در شمار اولویتهای خود قرار دهند »
تا قبای تراز بودن به تنِ هنرِ هفتمِ ایران، زار نزند؛ البته، تحقق این امر، جز « با ارتقاء سرمایهی انسانی و رشد کیفی برنامهها و بهرهگیری از ابتکار و تلاش شبانهروزی به دست نمیآید ».
ذره را تا نبْوَد همت عالی حافظ
طالب چشمه خورشید درخشان نشود.
✍خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت۲
#رسانه
🔖 ماموریت سینما، صیانت از فرهنگ
جامعه
🎭 سینما یکی از عناصر فرهنگی هر کشوری است و تاثیرات عمیق سینما بر زندگی مردم و روابط اجتماعی غیر قابل انکار است.
🔷️ تاثیر انکارناپذیر هنر بر شکلگیری فرهنگ در هر جامعهای، زوایای مختلفی دارد؛ تا جاییکه بسیاری از قدرتهای جهانی سالهاست که سلاح خود را در غلافی نگهداری میکنند که هنر آن را تزیین کرده است. واقعیت این است که سینما یکی از بزرگترین ابرقدرتهای فرهنگسازی در دنیا محسوب میگردد.
🔶️ اساسا رسانه و به طور ویژه سینما، نقش ویژهای در ساخت جامعه اسلامی دارند، هر اندازه که این رسانهها به اخلاق، ارزشها و آموزههای دینی پایبند باشند، به همان اندازه نیز مخاطبان، مجذوب به اخلاق و ارزشهای اسلامی خواهند شد.
در اینباره رهبر انقلاب فرمودند:
🔹️《فیلم هم چیز جذابی است، سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانهی فوقالعادهای است، یعنی واقعا الان هیچ چیزی مثل سینما نیست؛ از لحاظ اثرگذاری.》
۹۲/۹/۱۹
🔸《هنر، بخشی از آن فاخرترین و ارزشمندترین قسمت های جان انسانی است، باید برای این ارزش، قائل شد و آن را برای خدا خرج کرد.》
۸۰/۵/۱
✳ سینمای تراز انقلاب اسلامی، باید شامل؛ مجموعهای از باورها و ارزشهای ایرانی_ اسلامی باشد، و علاوه بر رعایت خطوط قرمز اخلاقی و دینی، در خدمت ترویج آرمانها و هنجارهای بومی قرار گیرد.
🔺️ متاسفانه بخش قابل توجهی از سینمای ما، به جای آنکه در خدمت ترویج ارزشهای اسلامی و انقلاب باشد، مروج فرهنگ لیبرال غرب هست.
♻️ اگر بخواهیم سینمای تراز انقلاب داشته باشیم؛
🔸️ یک: باید الزاماتی مطابق دین اسلام، در ساخت فیلمها رعایت شود و در عینحال، دربردارنده جذابیتهای عینی ملموس باشد، بهگونهای که به بهانه جذب بیننده خطوط قرمز دین، زیر پا گذاشته نشود. اتفاقی که تلاش زیادی در جهت هماهنگ کردن دو عنصر دین و رسانه را میطلبد.
🔹️ دو: سینمای فاخر و در تراز انقلاب اسلامی، هنرمند و بازیگر متعهد میطلبد، هنرمند انقلابی، هنر را وسیلهای برای بیان مفاهیم ارزشی میداند و همواره به باورها و فرهنگ غنی جامعه متعهد است.
✴ از این رو میطلبد که، مسئولین حوزه فرهنگ و هنر کشور ما، نظارت ویژهای بر ساخت فیلمها داشته باشند و از تولید فیلمهایی که مروج فرهنگ بیگانه و تزریق سم ناامیدی به روح مردم ما است جلوگیری کنند. زیرا فرهنگ یک جامعه، هویت یک جامعه است، وظیفه رسانه بخصوص سینما، صیانت از آن است نه تضعیف و به نابودی کشاندن آن.
✍صالح
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت۳
#رسانه
🔖 وظیفه صدا و سیمای طراز انقلاب اسلامی
♦️ هر نظامی برای بودن، ماندن و پیشرفت کردن به ارکانی نیاز دارد. ارکانی که پایههای آن را محکم و منافعاش را تأمین نماید و با دشمنانش مقابله کند. یکی از ارکان مهم و حیاتی نظام اسلامی یا هر نظامی، فعالیتهای فرهنگی آن است. عمده این فعالیتها در عالم ادب و هنر صورت میگیرد.
صدا و سیما پیش قراول این صحنهی عظیم و مهم قرار دارد. هدف از ایجادش، سازندگی است. ساختن مردمی مسلمان، متناسب با اهداف اسلام و انقلاب.
♦️ رسیدن به این مهم لوازمی دارد؛
اول: مقابله با هرچه که ضد این سازندگی باشد؛ از جمله مقابله با تبلیغات دشمن، تبلیغاتی که مردم را نسبت به حقایق مسلم اسلام، بیتفاوت میکند. مقابله با جریانهایی که عمده برنامهریزی آنها این است که چه بکنیم تا مخاطب ما، از اسلام و ارزشهای اسلامی دور بشود.
دوم: تبیین مبانی و ارزشها و دفاع صحیح از آنها. تبیین درست توحید، دفاع از حکومت الهی، از لزوم عبودیت انسان در مقابل خدا، از لزوم تسلیم انسان در مقابل احکام خدا و... .
برای مسلمان تربیت کردن مردم جامعه، فعالیتهای بخشی و جزئی، کافی نیست. رویکرد کل مجموعه صدا و سیما،در تمام اجزاء و عناصرش، باید همسو با مبانی و ارزشهای اسلامی باشد. مانند پیکری که تمام اعضا و جوارحش، در یک مسیر قرار میگیرند.
♦️ در این بین، ابزار و امکانات اگرچه به کار سرعت میدهد، اما این عنصر انسانی است که تعیینکننده است. عنصری صادق، پیگیر، خستگیناپذیر. عنصر مومنی که هم خود زیست مؤمنانه دارد، و هم با سلاح برنده و تاثیرگذار هنر، برای دیگران نیز زیست مومنانه ایجاد می کند.
نیروی انسانی متعهد فراوان داریم. باید با مدیریت درست و اصلاح ساختارها، نیروهای توانمند متعهد، جایگزین سربازهای _آگاه و ناآگاه_ دشمن بشوند.
♦️ در این صورت صدا و سیما هویت از دسته رفته خود را در هدایتگری فرهنگی به دست میآورد و به فرموده رهبر انقلاب میشود، «دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی».
✍سلطانینژاد
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت۴
#رسانه
🔖 نهضت رسانه
🎐 《ماموریت محوری رسانهی ملی عبارت است از مدیریت و هدایت فكر، فرهنگ، روحیه، اخلاق رفتاری جامعه، جهتدهی به فكر و فرهنگ عمومی، آسیبزدایی از فكر و فرهنگ و اخلاق جامعه، تشویق به پیشرفت- یعنی روحیه دادن- و زدودن احساس عقبماندگی». ۱۳۸۳/۰۹/۱۱
این پیام آیت الله خامنهای، جایگاه و ماموریتِ والای صدا و سیما را ترسیم میکند.
💠این رسانه پهندامنه که اقشار مختلف سنی و قومی را تحت پوشش خود دارد، نیاز به یک مدیریت قوی و متعهد که بتواند بینشها و گرایشها و در نتیجه کنشها را به سمت و سوی درست هدایت کند، نیاز دارد.
💠 این ممکن نیست مگر با نصبالعین کردن آموزههای اسلام ناب محمدی که از هر التقاط و خرافه به دور است.
وظیفه حاکمیت این است که مردم را به سوی فرهنگِ صحیحِ ایرانی-اسلامی هدایت کند و این با توجه کردن به دو مطلب امکانپذیر است. در واقع جلوگیری کردن از کالای فرهنگی مضر و تولید کردن کالای فرهنگی نافع.
📌 اینکه چه برنامههایی از خارج از کشور تهیه میشود و در این رسانه مورد استفاده همگان قرار میگیرد. در واقع تعاملات فرهنگی، باید گزینشی و با منطقِ خاصی انجام گیرد. مراقب برنامههای ساخت داخل هم باشند. نباید برنامههایی خارج از اهداف انقلاب و اسلام تهیه و پخش شود و بعد، با عذرخواهی و یا حذف آن، صدمه به کودکان یا جوانان بزنند.
💠معمولا محتواها، گفتگوها، حتی نوع پوشش افراد در این رسانه، مورد توجه و الگوی اقشار مختلف خصوصا جوانان قرار میگیرد.
اگر مدیریت درست، مطالبهگری بهموقع مردم نباشد با کمی خطا، دچار شبیخون فرهنگی از همین رسانهی ملی میشویم.
🎐 《رسانه میتواند در نهضت تولید علم و فكر و نظریه و اندیشه در زمینههای مختلف- چه در زمینهی فنی و چه در زمینهی انسانی و غیره- نقش ایفا كند. ۱۳۸۳/۰۹/۱۱
♻️ نکتهی مهم بحث اعتمادسازی است که حالا یا خود این رسانه توجه کافی نکرده یا اینکه مغرضین داخلی و خارجی با دروغپردازی به این مهم صدمه زدند.
✍جعفرینژاد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت۵
#رسانه
🔖 پذیرش رسانهی سالم و مخالفت با رسانهی فاسد
💠 از دیدگاه امامخمینی (رحمتاللهعلیه) هر رسانهای پذیرفتنی نیست. یکی از مبانی امامخمینی در پذیرش و عدم پذیرش رسانه این است که رسانه، نباید فاسد، مضر و مخرب فرهنگ دینی و اسلامی باشد، بلکه باید سالم، مفید و بهطور کامل در راستای خدمت به فرهنگ جامعه قرار بگیرد.
♦️امام در موارد زیادی صراحتا دیدگاه خود را در مورد رسانهها بیان کردند. به اعتقاد ایشان، عامل اصلی در پذیرش رادیو، تلویزیون، روزنامه و سینما آنست که همراه با فساد و فحشاء نباشد. اگر محتوای آن با ابتذال و فساد همراه باشد؛ چونکه افراد جامعه را به سمت انحطاط اخلاق کشانده و موجب امراض اخلاقی و اجتماعی در جامعه میشود، باید با آن مخالفت کرد.
🔶رهبر کبیر انقلاب میفرمایند: «یک سینمایی که ممکن است مربی یک طایفهای، مربی یک ملتی باشد، به یک صورتی درمیآورند که بچههای ما را هرز بار میآورند، بچههای ما را بد بار میآورند، بچههای ما را فاسد بار میآورند، خب ما با این مخالفیم. ما با اصل سینما اگر چیزهایی را که انجام میدهد؛ کارهایی را که انجام میدهد؛ کارهایی باشد که برای ملت مفید است، بچهی ما را تربیت میکند، رشد میدهد، مخالف نیستیم.»
💢 آیا سینمای امروز ما مربی اخلاق و رشد است؟
نمونه اش همین « شهر گربهها»؟؟
✍ سلطانی نژاد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت ۶
#رسانه
🔖 هدف، گمشدهی مخاطب؛ انحراف فرهنگی، پیدای او
💢 نویسنده بر مبنای هدف یا اهدافی که در ذهن پرورانده، مضمونی را خلق میکند و برای رسیدن به آن، در قالب فیلم از انواع هنرها بهره میگیرد.
نکتهی مهم آنجاست که این مضامینِ مدنظر، در قالب ویژگیها و ساختهای فرهنگی موجود در فیلم به مخاطب عرضه میشود؛ در نتیجه پیش از آنکه مضمون منتقل شود انواع ساختارهای فرهنگی بر دل و ذهن بیننده نفوذ کرده و اثر خود را خواهد گذاشت.
💢 قاعدهی هدف وسیله را توجیه نمیکند، قصهای دیرپاست که به صورتهای متفاوتی نمود مییابد.
♦️ شهید مطهری (رضوان الله علیه) در جلد شانزدهم سیری در سیرهی نبوی میفرمایند:《برای (رسیدن به) حق، باید از حق استفاده کرد... ما همانطور که هدفمان باید مقدس باشد، وسایلی هم که برای این هدف مقدس استخدام میکنیم باید مقدس باشد؛ مثلاً ما نباید دروغ بگوییم،... نه فقط برای خودمان نباید دروغ بگوییم، به نفع دین هم نباید دروغ بگوییم؛ یعنی به نفع دین هم نباید بیدینی کنیم، چون دروغ گفتن بیدینی است؛ یعنی به نفع دین دروغ گفتن، به نفع دین بیدینی کردن است... دین اجازه نمیدهد ولو به نفع خودش ما بیدینی کنیم...》
💢 آیتالله خامنهای در تاکید القاء درست پیام میفرمایند:《 مجموعهی یک فیلم یا یک زنجیرهی نمایشی بایستی پیامهای درست را القا کند. این هم با رسیدن به نصاب هنری امکانپذیر است. هنرمندی، هم در نوشتن داستان فیلم، هم در بازیها، هم در کارگردانی و هم در بقیه کارهای فنی یک نمایش، بایستی در همهی بخشها آن حدنصاب هنری واقعا رعایت و حفظ شود تا بتواند آن پیام را درست القا کند. این کاری خیلی مهم و البته دشوار است.》(۸۱/۱۱/۱۵)
💢 اگر چنانچه تهیه کننده و کارگردانی برای رساندن مضمون اصلی فیلمنامه از انواع روشها و ساختارهای هنری استفاده کند که نقیض فرهنگِ اسلامی است؛ آیا هدف نویسنده محقق شده و پیام اصلی فیلم را به مخاطب رسانده!!! و یا مجموعهای از آثار فرهنگی مخرب را به جامعه تزریق کرده است؟!
✍خانبابازاده
@enqelabi_nevesht
📌کانال دلنوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
تیزر سینمایی "شهر گربهها"
#یادداشت۷
#رسانه
🔖 نقشآفرینی سینما در تحقق اهداف انقلاب
🔰 مسألهی فرهنگ و مسألهی صفآرایی فرهنگی در مقابل دشمن را جدی بگیرید. این وظیفهی ماست. این آنچیزی است که بنده هم اگر در راه آن کشته شدم، احساس میکنم که در راه خدا کشته شدهام.
هرکس در این راه کشته شود، در راه خدا کشته شده و هرکس در این راه، زحمتی متحمل شود، در راه خدا متحمل شده است. مسأله، مسألهی کوچکی نیست؛ نقش فرهنگ به نظر من یک نقش تعیینکننده و اساسی است و ما امروز مورد تهاجم هستیم.
"امام خامنه ای"
⚜ همانطور که دوستان گفتند؛ سینما و صداوسیما شاهراه فرهنگی هرکشوری هستند و سلاحی مهم در نبرد فرهنگی و سیاسی.
⭕️ متاسفانه صداوسیما و سینما، آنگونه که باید و شاید در مسیر برآورده کردن اهداف انقلاب نبودهاند.
✳️ یکی از دغدغههای مهم رهبری، دغدغهی فرهنگی است که بیشتر روی صداوسیما و سینما تاکید دارند، و در جلسات متعددی این نکته مهم را به مسئولین زیربط گوشزد نمودهاند، و از آنها مطالباتی داشتهاند، که متاسفانه هنوز جامهی عمل پوشیده نشدهاست.
🔻 سینما نقش مهمی را در فرهنگ هر کشوری دارد.
🔶 همانطور که سینمای هالیوود در فرهنگسازی کشورها برنامهریزی دارد و سرمایههای هنگفتی برای نبرد با جوامع اسلامی از جمله ایران را دارد، و دائما درحال تلاش برای ضربه زدن به عقاید مسلمانان هست.
🔷 باید سینمای ایران نیز در جهت مبارزه با این سینمای شیطانصفت، نهایت تلاش خود رابکند و با ساخت فیلمها و آثاری متنوع و مفید به جنگ این غول فرهنگی برود.
ولی متاسفانه در این عرصه خیلی کمکاری میشود. در برخی جاها مشاهده میشود، آثاری در جهت ضدفرهنگ خودی تولید میکند.
❇️ اگر در صداوسیما، این همه هزینه صرف ساخت فیلمها و برنامههایی که بازده فرهنگی ندارند، به ساخت فیلمهایی میپرداختند که فرهنگ خودی را تقویت میکردند، و در راستای اهداف انقلاب پیش میرفتند. خیلی از مطالبات رهبری جامهی عمل پوشیده میشد.
♨️ برای نابودی یک کشور، فقط کافیست، آن کشور را دچار استحاله فرهنگی کرد.
طوری عقاید آنها را تغییر داد که، متوجه زشتی و بدی گناه نشوند. معروفها تبدیل به منکر و زشتیها تبدیل به خوبی شوند. آنگاه میتوان بر آن ملت غلبه کرد. متاسفانه فیلمهایی ساخته میشود که دیگر در آنها زشتیها به چشم نمیآید. حتی گاهی عقاید هم به سخره گرفته میشود، گاهی به بزرگان یک امت توهین میشود، ولی آب از آب تکان نمیخورد.
♦️اگر نگاهی به جشنواره فیلم فجر بیفکنیم، میبینیم بیشتر فیلمهایی که بازیگران بدحجابتر و مفاهیم ضدارزشی بیشتری دارد. انتخاب میشوند و بیشترین آراء را دارند.
✍ صابری
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
🔖 جنگِ روایتها
💠رهبر انقلاب در دیدار با پرستاران، همه را به روایتگری درست از وقایعی خواندند که با هویت ملی و انقلابی ما گره خوردهاست؛ از جمله دفاع مقدس، انقلاب، جهاد ارزشمند پرستاران در مقابله با کرونا و نمونههایی را متذکر شدند که از آن غفلت شده؛ تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا و...
⚫️رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۸۶، کلیدواژه جدیدی را در ادبیاتِ گفتمانیِ انقلاب وارد کردند که عبارت بود از جنگ ارادهها، و در آن سخنرانیِ بهطور واضح، به تغییرِ شیوهی دشمن در جنگ انقلاب اسلامی از توپ و تانک به اراده و عزم و سیاست و تدبیر اشاره کردند.
⚪️استفاده از این کلیدواژهها از سال ۱۳۹۵ رنگ و بوی جدیتری به خود گرفت؛ جریان تحریف، تحریف حقایق، تصویرسازی غلط برای منحرف کردن افکار ملت، توپخانه دروغپردازی، شبهات متراکم و تئوریزهسازیهای غلط...
🔴از این سخنان پرواضح است که، ایران درگیر یک جنگ هیبریدی نامتقارن شدهاست. جنگ هیبریدی یا ترکیبی بهطور خلاصه، همان است که «سان تزو» در کتاب هنرِ جنگ آوردهاست؛ یعنی «حمله به استراتژیِ دشمن»
✔️اکنون نظام سلطه، تمام امکانات خارجی و داخلی خود را بسیج کردهاست تا گذر از پیچ تاریخی را به تاخیر اندازد. اندیشکده آمریکایی رند در کتابی به نام جنگهای شبکهای مینویسد: «در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد». جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نظامی را به همراه خود میآورد اینجا سلاحش تولید محتوا است، این همان جنگ ایدهها یا روایتها است که در سند استراتژی پنتاگون در ۲۰۱۲ به آن اشاره شدهاست.
⚫️عرصه، عرصهی نبرد ارادههاست و جنگ روایتها، با ابزار راهبردی جریان تحریف پیش میرود.
🔵حال برای مقابله چه باید کرد؟!🔻
تنظیم نگاه با زاویه دید رهبر انقلاب و توجه به راهکارهایی که ایشان ارائه کردند؛ از جمله جهاد تبیین، جهاد امیدآفرینی، تواصی به صبر و استقامت و ارائه روایت درست و به موقع از موضوع و...
📌 باید دقت داشت که در روایتگری چند نکتهی حائز اهمیت وجود دارد که عبارتند از تکمیل نکردنِ پازلِ اطلاعاتِ دشمن با دادن اطلاعات، با استفاده از اطلاعات متقن و درست سخن گفتن، چندوجهی دیدن موضوعات و ورود به موقع به موضوع و...
🔴این کار برعهده کیست؟🔻
درست است که جنگ روایتها در میدان رسانه است؛ اما بروز و ظهور آن در کفِ میدانِ زندگیِ روزمره رخ مینماید، به همین دلیل است که در این جنگ، همهی ما مسئول به مقابله هستیم، به چه صورت؟ با جهاد تبیین و روشنگری، رفع شبهات.
⚫️با چه ابزاری؟🔻
با سخن گفتن، با روشنگری، با ایجاد امید یا با تولید محتوا در قالب عکس، فیلم، داستان کوتاه و موشنگرافی و...
⚪️ همهی ما به خصوص نیروهای انقلابی، سربازان این میدان هستیم و در قبالِ فراخوانِ رهبری برای روایتگری مسئولیم.
نباید بار دیگر رهبر انقلاب برای نداشتن همچون آوینی افسوس بخورد و بگویند
« کاش کسانی مثل آوینی... ».
🔵ما در این راه میتوانیم از حدیث نفسِ شهید آوینی نیز بهره ببریم که «سعی کردم، خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار ماندهام. البته آنچه که انسان مینویسد همیشه تراوشات درونی خود او است -همهی هنرها اینچنیناند کسی هم که فیلم میسازد اثر تراوشات درونی خود اوست- اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند، آنگاه این خداست که در آثار ما جلوهگر میشود. حقیر اینچنین ادعائی ندارم اما سعیام بر این بوده است.»
تو خود حجاب خودی حافظ
از میان برخیز.
✍ خلیلی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 ولایتمداری ذهنی! (۱)
🔷 یکی از ابعاد مهم و خاص جهاد تبیین، آگاه نمودن و مطالبهی واضحاتِ بر زمین مانده از دوستداران ولایت و ولایتمداری است.
☑️ یکی از آسیبهای جدی جامعه توحیدی، ایمانِ ذهنی انسانها بوده، هست و خواهد بود. درطول تاریخ، بشر به هر دلیلی چه نافهمی و یا سختیِ راه، عمدا یا سهواً از قدم نهادن در این راه پربهجت ناتوان گشتهاست؛ یا نه! خود را در حد و اندازهی حرکت در مسیرِ تحققِ حیاتِ طیبه ندانسته و باور ندارد.
پرواضح است که پس از طی طریق الهی و بوجود آمدن جبهه حق با رهبری ولی فقیه جامعالشرایط، بخشی از جامعهی ولایی و آنهایی که خود را حامی سلسلهی ولایت و هماکنون ولایت فقیه میدانند نیز بهمراتب اولی، گرفتار این مهم گردیدهاند و بر این دردِ مزمن، باید فریادهایی رسا و دمبهدم کشید.
📌 اگرچه انسانهایی که، مقید و متعهد به داشتن ایمان ذهنیاند قطعا نمیتوانند بفهمند که ولایتمداریِ ذهنی نیز، نه ارزشی داشته و در محاسبه مأجورند! و
نه در پرتوِ این نوع ولایتمداریِ جامعه، ترقی و پیشرفت خواهد کرد و نه انسانها به آن غایتِ بهشتیِ نزدیکتر خواهند شد.
🔷 بهوضوح میبینیم در امت اسلامی عدهای از مشتاقانِ ولایت فقیه گرفتار ولایتمداری ذهنیاند! یعنی آنجاکه ذوالفقارِ کلامِ ولایت، طومارِ مستکبرینِ عالم را درهم میپیچد و برنامهی حرکتی و راهبردیِ متعالیِ قرآنی خود را در حوزههای داخلی و خارجی بر سیل مشتاقان توحید تقدیم میدارد، اکثر محبین آنقدر که به قربانصدقهی چشم و ابرو و جمال و زیبائی و انگشتری و چفیه و تنِ صدا و هر آنچه که در ظاهر جذاب است میاندیشند و چشم دوختهاند و مهم است، امر ولایت در اکثر حوزهها، در حال خاک خوردن بوده و برزمین ماندهاست.
💠 این مسئله یعنی همان دردِ مزمنی که به نوعی در جان یاران امامت و ولایت از ابتدا و قدیم الایام بودهاست و تاکنون نیز ادامه دارد. یعنی دوست داشتنیِ که فقط در جمالِ امام است و فقط در زبانِ ماموم است، جاریست!
این درد مزمن را باید دمبهدم فریاد کشید تا لحظهبهلحظه جبههی حق، شاهد حرکت رو به جلو اصحاب خود باشد.
📝 ادامه دارد...
✍ قیومی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
🔖 مکتب قاسم سلیمانی
📌 قاسم سلیمانی به همهی ما نشان داد که ولایتمداری به شعار و بحث و جدل نیست؛ ولایتمداری یعنی اینکه نگذاری امر ولی روی زمین بماند، هر چند موانع زیاد باشد و مسیر ناهموار و کار طاقتفرسا و دشمنان بسیار...
و این رمزِ
"تعز من تشا"ی او بود...
✍ مقدم
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نهضت_روایتگری
🔖 زینب کبری، یك نمونهی كامل از زن مسلمان
💠 زینب کبری نواده پیامبر و خدیجه کبری و مولود علی و زهرا و خواهر حسن و حسین و عباس و شاگرد بیواسطه و بلامنازعِ مکتبِ معصومین و نهضت عاشورا است.
✅ عظمت شخصيت 🔻
مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای در مورد عظمت شخصیت حضرت زینب(سلام الله علیها) میفرمایند:
« زينب كبرى از اولياءالله است.»
و نیز میفرمایند:
« زينب به جايى رسيد كه فقط والاترين انسانهای تاريخ بشريت، يعنى پيامبران، مىتوانند به آنجا برسند.»
📌 معظمله دليل عظمت شخصيت حضرت زينب را چنین تبیین مینمایند:
« ارزش و عظمت زينب كبرى، بهخاطر موضع و حركت عظيم انسانى و اسلامى او بر اساس تكليف الهى است. كار او، تصميم او، نوع حركت او، به او اينطور عظمت بخشيد. هر كس چنين كارى بكند، ولو دختر اميرالمؤمنين(عليهالسّلام) هم نباشد، عظمت پيدا مىكند. بخش عمدهى اين عظمت از اينجاست كه اولاً موقعيت را شناخت؛ هم موقعيت قبل از رفتن امام حسين(عليهالسّلام) به كربلا، هم موقعيت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعيت حوادث كشندهى بعد از شهادت امام حسين را؛ و ثانياً طبق هر موقعيت، يك انتخاب كرد. اين انتخابها زينب را ساخت.»
🔲 قهرمان اسلام و قرآن
و مکتب عاشورا🔻
آثار و نتایج و برکات خدمات و فداکاریهای حضرت زینب کبری که رهبری در سخنرانیهای مختلف تشریح نمودهاند:
- جاودانه کردنِ اسلام و حفظ دین
- حراست و پرستاری از روح كلّى اسلام
- نگهبانی از حماسهی عاشورا
- عزیز کردنِ اسلام و قرآن
🔳 همهجانبه بودنِ شخصیت🔻
رهبر فرزانهمان بارها بر همهجانبه بودنِ شخصیت زینب کبری تأکید و بارها شخصيت چند بُعدى این بانوی قهرمان را ستایش نمودهاند:
« زينب كبرى داراى شخصيت چند بُعدى است؛ دانا و خبير و داراى معرفت والا و يك انسان برجستهاست كه هر كس با آن بزرگوار مواجه مىشود، در مقابل عظمت دانايى و روحى و معرفت او احساس خضوع مىكند. شايد مهمترين بُعدى كه شخصيت زن اسلامى مىتواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد -تأثيرى كه از اسلام پذيرفته- اين بُعد است. شخصيت زن اسلامى به بركت ايمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهى، آنچنان سعه و عظمتى پيدا مىكند كه حوادث بزرگ در مقابل او، حقير و ناچيز مىشود. در زندگى زينب كبرى، اين بُعد از همه بارزتر و برجستهتر است.»
✅الگویی کامل و عظیم🔻
آری!
زینب کبری الگویی کامل و عظیم است.
به فرموده امام خامنهای:
« شخصيت زينب كبرى منحصر در بُعد غمگسارى و پرستارى آن بزرگوار نيست. زينب كبرى(سلاماللَّهعليها) يك نمونهى كامل از زن مسلمان است؛ يعنى الگويى كه اسلام براى تربيت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنيا قرار داده است.»
☀️السلام علیک یا زینب کبری☀️
✍ پورعباس
@enqelabi_nevesht
📌 نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴
حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:
حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل آنکه جایگاه روحانیت در جامعه را رو به تباهی دید در قم ماند و تاکید داشت تا حوزهای مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق شکل دهد. او بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد.
قم هیچگاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است. حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، توسط ایشان از قم اخراج شدند.
http://etemadonline.com/fa/tiny/news-527715
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱
#نهضت_روایتگری
🔖 خطر کار فرهنگی سطحی و ویترینی
🔷 کارهای فرهنگیای که مبتنی بر منظومه فکری اسلام ناب نباشد و طبق جهتدهیِ امام جامعه تنظیم نشده باشد؛ در نهایت جزئی از نقشهی دشمن خواهد شد.
📌 رهبر معظم انقلاب، خطاب به دولت احمدینژاد فرمودند: «در زمینههای فرهنگی، دنبال کارهای تشریفاتی و ویترینی نباشید.» ۸۹/۶/۸
🔶 یکی از کارهای فرهنگی سطحی و ویترینی آقای احمدینژاد، برپایی جشن نوروز سال ۹۰ بود. وی با دعوت سران ۱۲ کشور جهان به تخت جمشید شیراز، نوروز را جشن گرفت و با تمجید از کوروش، مدیریت وی را به عنوان «نمونهی مدیریت ایرانی در جهان»، معرفی نمود. این کار سطحی و ویترینی، هیچکدام از ملاکهای کار فرهنگی صحیح را نداشت.
📌 از دیدگاه رهبر انقلاب، در کارهای فرهنگی باید سه شاخص مهم؛
🔹 اولویتهای فرهنگی
🔹 جهتگیریهای ارزشی
🔹 هدفگذاریهای فرهنگی
ملاحظه شود.
💠 متأسفانه این کار به ظاهر فرهنگی آقای احمدینژاد، هیچیک یک از شاخصهای فوق را نداشت.
🔸اولا؛ در مقابل تهاجم فرهنگی غرب به کشورمان که میخواست روح انقلاب و استقلال و دین را از ما بگیرد، «بزرگداشت نوروز»، از اولویتهای کار فرهنگی نبود.
🔸ثانیا؛ کار ایشان، شاخص دوم یعنی «جهت گیری ارزشی» را نداشت؛ زیرا با ملاحظهی اسلام و انقلاب طراحی نشده بود.
🔸ثالثا؛ سومین ملاک کار فرهنگی یعنی هدفگذاری فرهنگی نیز در این کار مشهود نبود؛ زیرا جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را تداعی میکرد؛ ایرانیان را از هویت ملی-دینیشان تهی کرده؛ به سوی هویت توهمی قبل از اسلام، سوق میداد.
📌 رهبر انقلاب در اینباره فرمودند:
«یک وقت هست که یک دستگاهی، اعتنا و اهتمام به امور فرهنگی دارد؛ لیکن هدفگذاریهای فرهنگیاش، دچار اختلال یا دچار خدشه است.»
🔘 آقای احمدینژاد با کارهای به ظاهر فرهنگی خود، دانسته یا نادانسته به فرهنگ مهاجم غرب که هدفش نابودی اسلام و بیهویت کردن ملت ایران بود، کمک کرد.
⚠️ هشدار رهبر انقلاب به دولت احمدینژاد، چنین بود:
«در باب فرهنگ باید به شدت مراقبت شود که ما به فرهنگ مهاجم کمک نکنیم؛ فرهنگ مهاجم خطرناک است.» ۹۱/۶/۲
♨️ حال، با توجه به تجربهی تلخی که از دولت آقای احمدینژاد داریم و همگی نتیجهی کارهای فرهنگیای که طبق جهتدهی امام جامعه انجام نمیگیرد و امثال احمدینژادها را تحویل جامعه میدهد، آشنا شدیم. شایسته است اندکی تأمل کنیم تا پاسخ این سوال مهم را دریابیم که چگونه عدهای جرأت پیدا کردهاند در «صد سالگی تأسیس حوزه» که مهد کارهای فرهنگی است، فریاد جدایی دین از سیاست سردهند، در عین حال با واکنشی از طرف بزرگان حوزه، مواجه نشوند؟!
✨ در حالیکه خداوند، در آیه ۲۵ سورهی حدید، بزرگترین رسالت انبیا را برپایی قسط در جامعه، معرفی میکند و امام خمینی نیز مبتنی بر آیات قرآن و فعالیت حاد سیاسی معصومین «علیهمالسلام» میفرماید: « به والله دین همهاش سیاست است.»
❓ با این اوصاف، این سؤال پیش میآید که آیا فعالیتهای فرهنگی حوزههای علمیه، با رعایت شاخصهای سهگانهای که امام جامعه برای کارهای فرهنگی ضروری دانستهاند، شاخصگذاری و انجام شده است؟؟؟
✍ پ. حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌 نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۲
#نهضت_روایتگری
🔖 حوزه علمیه و عالم سیاست
❇️ حوزه علمیه به عنوان یک نهاد اجتماعی برآمده از فرهنگ اسلامی، همواره یک ارتباط عمیق و دوسویه با مردم داشته و براساس اقتضائات زمانه، در مسائل سیاسی و اجتماعی نقش پررنگ ایفا نمودهاست.
به عنوان نمونه🔻
🔹 صدور فتوای میرزای شیرازی در رابطه با تحریم تنباکو، برای اعطای امتیاز تنباکو به انگلستان که در زمان ناصرالدین شاه قاجار صورت گرفت.
🔹 نقش برجسته آیتالله کاشانی در ملی شدن نفت که با روشنگریهای خویش ملت را بیدار نمود و همین امر باعث گردید که حتی خواص جامعه مانند دکتر مصدق وارد میدان شوند و با این پشتوانه محکم برابر دربار و انگلیسیها بایستند و صنعت نفت را ملی نمایند.
🔹 مهمترین نمونهی آن، نقشآفرینی حوزه علمیه و جامعهی روحانیت، در ساقط کردن رژیم پهلوی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و برپایی حکومت اسلامی است.
💠 اگر روحانیون، نقش رهبری و هدایت مردم در نهضت انقلاب اسلامی را نداشتند و اگر در مبارزات سیاسی نبودند، قطعا الآن حکومت اسلامی بر سرکار نبود.
نقش حوزه علمیه در سیاست برای حمایت و هدایت و اصلاح، امری مهم و الزامی است.
📌 امام خمینی در این زمینه فرمودند:
«حرف ما این است که نه تنها روحانی، همه قشرها باید در سیاست دخالت بکنند. سیاست یک ارثی نیست که مال دولت باشد، یا مال مجلس باشد، یا مال افراد خاصی باشد. سیاست معنایش همین وضع، آن چیزهایی [است] که در یک کشوری میگذرد از حیث اداره آن کشور. همه اهالی این کشور در این معنا حق دارند. خانمها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیفشان است. روحانیون هم حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف آنهاست. دین اسلام یک دین سیاسی است. یک دینی است که همه چیزش سیاست است، حتی عبادتش.»صحیفه امام خمینی، ج۱۰، ص ۱۵
✅ همواره دشمن از نقش برجسته حوزههای علمیه و روحانیون در بیداری مردم و تحولات سیاسی در طول سالیان گذشته بیم داشتهاست، اگر چنانچه حوزه بخواهد از سیاست فاصله بگیرد، قطعا به ضرر نظام اسلامی خواهد بود.
اگر حوزه علمیه و روحانیون در سیاست دخالت نکنند، امور به دست روشنفکرانی میافتد که نگرش و تفکرشان به سمت غرب است نه اسلام. آنوقت قطعا نظام اسلامی از ریل اصلی منحرف شود و از آرمانهایش که مهمترین آن جامعهپردازی و تمدنسازی است، دور گردد.
✍ صالح
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی