eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
866 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
از رستم پیروز همین بس که بپرسند: از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتی؟ • به یاد یکی از تلخ ترین حادثه‌ های انقلاب جانباختگان پرواز 🖤 که هنوز بعد از سه سال حتی یک نفر مسئول بابت این فاجعه استعفا هم نداد...
☕ دلبری دل بسته بود اما دلش با ما نبود قلب سردی بود درجان دلش گرما نبود یک دلی ها مینمود و ادعایی داشت،لیک یک دلی ها بود ، اما با دلم اصلا نبود تک زلیخایی که با یوسف ترین عاشقم، پیرهن ها میدرید اما دلش ،شیدا نبود آه ،واویلا دلم را سخت مجنون کرده بود گر چه لیلا بود ، اما ، آه ه ه واویلا نبود چشم او دریایی و چشم و دلم دریاترین در قیاس اشک هایم وسعت دریا نبود هفت شهر عشق را در طالعم گشتم، ولی حیف در پسکوچه تقدیر من پیدا نبود آه ای غم‌ های زرد و خشک ایام خزان ؟ درد و داغ هیچ عشقی این قدر یلدا نبود ‌‌‎ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ روحانیت باید در اجتهاد مصطلح موجود تجدید نظر کند. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ما از دلگیریِ روزهایمان ، به "شب" پناه می بردیم ، و از دلتنگیِ شب هایمان ، به روز ... و اینگونه بود که تمامِ جوانیِ مان ؛ در ناتمامِ یک انتظار ، "تمام" شد ! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 در همه‌ی دفاعیاتی که از مسئله‌ی تساهل صورت گرفته است، یک استدلال اصلی وجود دارد که به شیوه‌های متفاوتی ابراز شده است. استدلال این است که اعتقاد به یک دین، ضرورتاً همراه با پذیرش اختیاری و داوطلبانه‌ی آن است. زور و اجبار، هیچ‌گاه قادر نیست که اعتقاد قلبی و حقیقی به وجود آورد، همین برهان به شکل دیگری نیز بیان شده است و آن این‌که هدف همه‌ی ادیان رستگاری انسان است و این هدف تنها به‌وسیله‌ی اعتقاد آزادانه و داوطلبانه‌ی مذهبی امکان‌پذیر است و هیچ‌گاه با زور و اجبارِ وجدانِ انسان‌ها، فلاح و رستگاری آنان ممکن نمی‌گردد. عقایدی که بر آدمیان تحمیل شده باشد همگی از سر اضطرار و اجبار است و اضطرار و اجبار ابزارهایی هستند که با غایت و هدف دین در تعارض‌اند. جان کلام این‌که استدلال دوم، ابزار زور و قدرت را در تدارک غایت دین که همان فلاح و رستگاری انسان‌هاست، ناکام می‌داند. درواقع می‌توان گفت که در دفاع از تساهل، دو نوع استدلال وجود دارد: نوع اول استدلالی است که آن را استدلال اصولی می‌نامیم و مدعی است که دینداری و ایمان اصولاً با زور تدارک نمی‌شود، چه این‌که ایمان امری شخصی و قلبی است. نوع دیگر که می‌توان آن را استدلال ابزاری نامید، استدلالی است که ابزار زور را برای رسیدن به غایت دین، یعنی رستگاری ارواح آدمیان، کارآمد نمی‌داند. از کتابِ «نامه‌ای در باب تساهل» ترجمه‌ی شیرزاد گلشاهی کریم ، نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
قدح ز هر که گرفتم بجز خمار نداشت مرید ساقی خویشم که باده‌اش ناب است هوشنگ ابتهاج . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 #جان_لاک در همه‌ی دفاعیاتی که از مسئله‌ی تساهل صورت گرفته است، یک ا
📝 نکاتی پیرامون نوشته جان لاک در باب تساهل دینی: _ حوزه پذیرش یا عدم پذیرش دین تا جایی که مربوط به ایدولوژی است هیچ اجباری ندارد، اما طبیعتا عرصه عملی همواره تابع یکی از قوانین اجتماعی است که بدون تبعیت از آن جامعه ای متصور نیست. _ قانون اجتماعی در صورتی که برگرفته از دین باشد همچون قوانین اجتماعی دیگر لازم الاجراست، در صورتی که برگرفته از دین نباشد نیز نمیتواند قانون باشد اما لزوم عملی نداشته باشد. _ مسئله ایمان غیر از مسئله دین میباشد، به عبارتی ایمان یکی از گزاره های دینی است، دین در صورتی که بتواند به قانون اجتماعی تبدیل شود برای اجرا شرط ایمان را لحاظ نمیکند و حتی فرد بی ایمان باید تابع قانون اجتماعی دین باشد، مانند اینکه کسی که اعتقادی به قوانین راهنمایی رانندگی ندارد را قانون راهنمایی رانندگی معاف نمیکند. _ تساهل اگر به معنی تغییر در ارزش ها و گزاره های ضروری دین است از منظر خود دین غیر ممکن است منتهی اگر به معنی نحوه فرهنگ سازی اجرایی این گزاره ها می‌باشد این تساهل نه به معنی کم اهمیت کردن امر دینی بلکه رعایت اسلوب تربیتی برای رسیدن به مطلوب اجرایی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• از آن گیسو که در دست رقیبان رایگان می گشت اگر یک تار مو هم می فروشی، من خریدارم ‌ سجاد سامانی
با یک دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی که مخالف حکومت دینی بود بحثی میکردم، با اینکه آخرش که قانع شد که باید دین حاکم باشه اما ناراحت شد، با تعجب پرسیدم چرا... خیلی ساده جواب داد خیلی از چیزایی که اسلام گفته براش قابل قبول نیست. اما حتی نمیدونست اسلام چی گفته... یعنی شما توی جامعه اسلامی تا این حد سطح از تحصیلات میشه مدرک بگیری اما آموزش پرورش و نهاد های فرهنگی کوچکترین مواجه دینی برات ایجاد نکنه... مقصر اصلی کیه https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
"سيبقى غيابك بين جروحي التي لا تُداوى..." غیابت می‌ماند میانِ زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند... . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 پیرامون تغییر ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی • گرچه تغییر مسئولین تاثیری توی اصلاح و بهبود وضعیت داره، اما فکر نمیکنم تغییر خاصی با به کار اومدن آقای توی فرهنگی ایجاد بشه. _ مسئولینی که در شورا مستقر هستن غالبا حتی آشنایی و تبادل فکری با همدیگر هم ندارن، هیچ رویه منسجمی توی این تشکل احساس نمیشه _ اعضا چندین مسئولیت و مشغله دارن که این هارو از تمرکز به مسئله علم‌ و فرهنگ غافل کرده _ خود شورای عالی انقلاب فرهنگی در مدل فرهنگ سازمانی موجود هضم شده و نیاز به بازنگری فرهنگی با مدل بومی داره. _ مثل خیلی از ارگان های دیگه غالب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالعه ای در اندیشه معماران این انقلاب ندارن، برای همین مدل های فرهنگی ای که ارائه میدن سنخیتی با تکمیل نظام انقلاب اسلامی نداره. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef