🔸به میان مردم رفتن را ادامه دهید و اسیر برخی جوسازیها نشوید و البته در مواجهه با مردم صبر و تحمل به خرج دهید...
🔸البته دولتِ مردمی فقط به معنای به میان مردم رفتن نیست، باید با برنامهریزی دقیق و استفاده از دیدگاهها و نظرات مختلف، زمینه جلب #مشارکت_مردم در عرصههای مختلف از جمله اقتصادی و سیاسی فراهم شود.
🔺رهبر معظم انقلاب | ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔻طرّاحی نقشۀ جامعِ حرکت دولت
🖋 مهدی جمشیدی
۱. رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت گفتند: «مراقب باشید کارهای روزمرّه، شما را غرق نکند و برای اینکه دچار این آفت نشوید با یک طرح کلان و نقشۀ جامع و قابل توضیح برای مردم، حرکت کنید». روشن است که این دولت، گرفتار انبوهی از گرههای گشودهنشده و معطلمانده از سوی دولت پیشین است، و البتّه این سخن به معنی فرافکنی و ارجاع غیرمسئولانه به گذشته نیست. کمکاریها و ندانمکاریهای دولت قبل، مثالزدنی و منحصربهفرد بودند و از این جهت، شرایط کنونی را نباید با شرایط دیگر، مقایسه کرد. وقتی جامعه و حاکمیّت به بیرون از خود، شرطی و وابسته میشود و هر حرکت اصلاحی به ارادۀ دیگران، متوقف میگردد، حاصل نیز جز این نخواهد بود. این وضع خاص و اضطراری، خودبهخود دولت را به سوی رفع «حوایج روزمرّه» و «معضلات جاری» سوق میدهد؛ چراکه دولت نمیتواند نسبت به دغدغههای فوری و حیاتی، بیتفاوت باشد. پس سخن در این نیست که این پاره از کنشگری دولت، کنار نهاده شود و فارغ از چالشهای روزمرّه، فقطوفقط به آینده نظر افکنده شود، بلکه میتوان یک «ترکیب معقول» از این دو جنبه را به هم آمیخت. نباید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را نادیده انگاشت. تدبیر جامعه، آمیزهای از اندیشهورزی دربارۀ مسألههای امروز و فرداست.
۲. ساختاری که گرفتار «روزمرّگی» است، همیشه به «اکنون» نظر میافکند و از «آینده» غافل است و تنها میکوشد وضع موجود را قابلگذران نماید، بیآنکه به فردا و فرداها بپردازند و طرحی برای آینده درافکند. ساختار روزمرّهاندیش، آنچنان درگیر تدبیر «موقعیّت جاری» است که نسبت به فرداها، حالت غافلانه دارد. تنها امری که میتواند ساختار از این وضع حداقلی و تنگدامنه عبور بدهد و افقهای وسیع را پیش رو قرار بدهد، «نقشۀ راه» است. در نقشۀ راه، هم وضع جاری و امکانها و امتناعهایش مشخص شده است و هم وضع مطلوب و بایدها و نبایدهای آن، و هم مجموعهای از راهبردها برای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب. بهعبارتدیگر، در یک چهارچوب زمانی، مشخص شده که ساختار باید از کجا به کجا برسد و چگونه باید این مسیر را طی کند. ازاینرو، نقشۀ راه از یک «ارزیابی جامع» و «محاسبۀ کلان» برمیخیزد و حاصل «برداشتهای موردی» و «تحلیلهای روزانه» نیست. گنجاندن زمان برای ایجاد گرگونی از سوی ساختار، نوعی قاعدهسازی و چهارچوببندی برای حرکت است.
۳. در نقشۀ راه، یک «مفهوم» در کانون تأمّلات و دغدغههای مینشیند و مفسّر و مرجع همۀ مفهومها و روایتها میشود. این مفهوم، همان است که دولت بهواسطۀ آن شناخته میشود و بر سر زبانها میافتد. باید این مفهوم «فراگیر» و «تعیینکننده» را یافت و همهچیز را در پناه و پوشش آن، معنا کرد. این مفهوم، برآمده از متن «جامعه»ای است که دولت را برگزیده است؛ یعنی باید دریافت که ساختار جدید، به چه سبب توانسته است بدنۀ اجتماعی پیدا کند و آنگاه، این «سبب» را در قالب یک «مفهوم» ریخت و ساختار را به نام او شناخت و شناساند. بهبیاندیگر، مفهومی که بر «پیشانی نقشۀ راه حک» میشود، همان «مسألۀ اصلی جامعه» است که فلسفۀ وجودیِ ساختار جدید را نیز شکل میدهد. مفهومی اینچنین، همانند چراغ راهی است که «راه» را از «بیراهه» بازمیشناساند و مفاهیم دیگر را در سایۀ معانی و دلالتهای خود، بازتعریف میکند. پس اشاره به یک مفهوم کلّی و پوششدهنده، به معنی «تکبُعدیشدن ساختار» نیست و از «نگاه تقلیلگرایانه» برنمیخیزد.
۴. در سطح بعدی، باید مجموعهای از مفهومهای دیگر را در نیز در نقشۀ راه گنجانید و کوشید تا نسبت منطقی با یکدیگر بیابند و یک «کلّ درهمبافته» و «هندسۀ منسجم» به وجود بیاید. این مفاهیم خویشاوند، «مفاهیم اقماری و پیرامونیِ» آن مفهوم اصلی و کانونی هستند و در ذیل آن، هویّت معنایی مییابند. این مفاهیم، عینیتر و عملیّاتیتر از آن مفهوم اصلی هستند و تماس و ارتباط نزدیکتری با واقعیّت دارند. این مفاهیم اقماری نیز حاصل انتخاب دلخواهانۀ ساختار جدید نیستند، بلکه برخاسته از «دغدغههای جامعه» هستند و میخواهند در جایگاه «پاسخ» به آنها ایفای نقش کنند. پس این مفاهیم، «پاسخهای ساختار جدید» هستند، نه بازی زبانی و لفاظی و شعار. غرض این است که «هدفها» و «مقاصد» ساختار جدید، در قالب مجموعهای از مفاهیم بیان شوند تا یک «صورتبندی اجتماعی» و «روایت رسانهای» برای راهی که باید پیموده شود، پدید بیاید و جامعه بداند که بناست به کدام سو حرکت شود. این مفاهیم، هم «مشخص» هستند و هم «معدود»؛ یعنی هم جامعه آنها را میفهمد و با آنها همدلی و همراهی میکند، و هم فراوان نیستند و فقط اولویّتها و ترجیحها را نمایندگی میکنند.
✔ روزنامه ایران| تاریخ 1401/6/9
https://www.irannewspaper.ir/Newspaper/Page/7993/Polotic/2/0#pagedetails
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔴 پیشنهاد به برادر #وحید_جلیلی که در صداوسیما مسئولیت گرفته و سایر جوانانی که از شاخصهای جریان انقلاب و طیف عدالتخواه هستند و مسئولیت گرفتند:
🔹 در رسانهها با مردم حرف بزنید و از اهداف و برنامههای خود بگوئید و موانع کار را معرفی کنید. در خفا و بدون کنش رسانهای، کار بیفایده است.
🔸چون مسئولیت شما به پای خیلی عظیمی از جوانان انقلابی و طیف عدالتخواه نوشته شده؛ اگر نمیتوانید کاری کنید یا موانع زیاد است یا در این ساختار نمیتوانید کاری از پیش ببرید، به هر دلیلی که نمیتوانید موثر باشید، حتماً اعلام کرده و مردانه استعفا کنید ولی اجازه ندهید جریان صدمه ببیند.
🔹در مدتی که از مسئولیت شما و جناب جبلی در صداوسیما گذشته، تفاوتی بین این صداوسیما و صداوسیمای علی عسکری شاهد نبودهایم. نه سیاستگذاریها تغییری کردهاند نه رویکردها و نه مدیران. ریل همان است و رانندهها و مسائل همان.
🔸در صداوسیمای شما هم نمیتوان برجام و احیای برجام را نقد کرد؛ نمیشود از سیاستهای اقتصادی دولت نقد کرد؛ نمیتوان ... !
🔹خلاصه؛ گزارش کار بدهید. مسائل و موانع را بگوئید. اگر هم نمیتوانید یا علی مدد.
داود مدرسی یان
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
هدایت شده از جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
#آرمان_عدالت
این جلسه: عدالت فرهنگی
با ارائه جناب محمد جواد استادی
دوشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۱
#جلسه_چهارم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
🔸رد پای جهانگیری در ریاست تاج!
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نامهای خطاب به آیت الله رییسی:
🔹آن چه عیان است، ضربه شدید وارده به حیثیت نظام جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی میباشد و همین مسئله چنان اهمیتی دارد که نیازمند دستور شما و گزارش به مردم است.
🔹حمايت لابىهاى اقتصادى مرتبط با معاون اول دولت گذشته از رئیس غير قانونى جديد فدراسيون مشهود بوده و همه اینها این شبهه را تقويت مىسازد که به دنبال تضعيف اعتبار دولت جنابعالی هستند
🔹در مراحل مختلف انتخابات توسط مجریان انتخابات تخلفاتی روی داد که عملا قانونی بودن انتخاب آقای تاج به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال را زیر سئوال برده است!
🔹تاج پس از افتضاح پرونده ویلموتس و اتلاف بیش از ١۵٠ میلیارد تومان از پول بیت المال به بهانه مشکلات قلبی و با هدف فرار از پاسخگویی فدراسیون را ترک کرد و حالا میخواهد لجنکاریهای دوره گذشته خود را جبران نماید!
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت
🔻بخش اول
🔹رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نکته ای مهم اشاره کردند و فرمودند پرچمی که در دست جمهوری اسلامی است، پرچم معنویت و عدالت است. این پرچم انبیاء و ائمه بوده: «این همان پرچم است، پرچم ائمّه است، پرچم انبیا است و نوشتهی این پرچم هم همین دو کلمه است: عدالت و معنویّت.» چند کلامی در تبیین این نکته مهم عرض می کنم.
🔻این کلام چند وجه دارد که به آن اشاره می کنم.
1️⃣ وجه اول: بدون عدالت، معنویتی نخواهد بود.
🔸هدف اصلی همه انبیای الهی چه بود؟ و برای رسیدن به این هدف چه اقدامی باید می کردند؟ بر مبنای آیات و روایات، هدف نهایی و اصلی همه انبیاء علیهم السلام، این بود که بشر را به برای رسیدن به کمال الهی هدایت کنند. فلسفه وجودی انسان، رسیدن به مقام قرب الهی و انسان کامل است. انسانی که به بی نهایت برسد و خدایی شود. انسانی که از غل و زنجیر دنیا و اهل دنیا رها شود و به سعادت الهی برسد. این هدف اصلی همه انبیاء است که انسان ها را به کمال معنویت الهی برسانند. اما چگونه و از چه طریقی؟ و مقدمه این هدف والا چیست؟
🔹مقدمه هدف اصلی پیامبران، یک هدف میانی و بسیار اساسی است که شرط ضروری است. پیامبران برای اینکه انسان ها را به صراط الهی هدایت کنند و جامعه را تربیت کنند، دنبال تربیت فرد فرد جامعه نبودند. دنبال ایجاد یک مدرسه یا مؤسسه یا فرقه نبودند. بلکه دنبال ایجاد یک کارخانه انسان سازی بودند. آن کارخانه انسان سازی، یعنی نظام سیاسی مبتنی بر عدل و جامعه عادلانه. یعنی پیامبران برای اینکه بتوانند انسان ها را تربیت کنند، جامعه را هدایت کنند، راهی بجز نفی طبقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بنیان گذاشتن یک #جامعه_توحیدی و بی طبقه نداشتند. آنان برای تحقق جامعه عادلانه، در این مسیر با طواغیت جامعه اعم از مترفین، اشراف، سرمایه سالاران، زرسالاران، زورگویان، مستبدان و مستکبران و ... مبارزه کردند چون اینها موانع اصلی تحقق جامعه عادلانه اند.
🔸لذا در قرآن، آیه 25 سوره حدید آمده: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...». ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند...
🔹این همان پرچم انبیاء الهی است. یعنی پرچم معنویت و عدالت. تا مقدمه و هدف میانی که همان جامعه عادلانه و نظام سیاسی مبتنی بر عدل است، محقق نشود، جامعه معنویتی نخواهد داشت و تربیت معنوی عموم جامعه محقق نمی شود. تربیت حداقلی خواهد بود و بسیار سخت و ناممکن و فقط انسان های معدودی می توانند زیست معنوی داشته باشند. شرایط برای عموم فراهم نخواهد شد.
2️⃣ وجه دوم؛ بدون معنویت، عدالت محقق نمی شود.
🔹در این زمینه باید عرض کنیم؛ اولاً بدون توجه به عالم معنویت و مبانی دینی و اعتقادات و اخلاقیات و احکام اسلامی، نگاه به مفهوم و ابعاد و چگونگی عدالت ناقص است. عدالتی که اسلام از آن دم می زند با عدالتی که مکاتب مادی نظیر کمونیسم و مارکسیسم از آن می گویند متفاوت است. ما باید بدانیم عدالت را برای خود عدالت نمی خواهیم. عدالت هدف نهایی نیست بلکه هدف میانی است و البته اگر محقق نشود هدف نهایی هیچوقت محقق نمی شود.
🔸ثانیاً کسانی که بناست عدالت را اجرا کنند یا بخواهند و مطالبه کنند، اگر مبنای اندیشه دینی و معنوی نداشته باشند، یا نمی توانند و یا به انحراف می روند. ثالثاً کسانی که می خواهند عدالت را اجرا کنند و کسانی که دم از عدالت و عدالتخواهی می زنند باید خود اهل تزکیه و اهل معنویت باشند. اگر اهل تزکیه نفس و اهل معنویت و اهل عبادت به درگاه خداوند متعال نباشند یا نمی توانند یا به انحراف خواهند رفت.
🔹از این روست که یکی از ویژگی های اصلی انتخاب حاکمان، عدالت است. توجه کنید که برخی از فقهای قدیم، یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت می دانند. یعنی فردی که می خواهد امر و نهی کند، خود باید عادل باشد. یعنی چه؟ یعنی عدالت درونی داشته باشد و اسیر نفس و ظلم کردن به نفس نباشد، اهل گناهان کبیره و اصرار به گناهان صغیره نباشد. برخی فقها البته این شرط را ذکر نمی کنند چون اگر بناست فقط عادلان امر و نهی کنند، مگر چند عادل در جامعه داریم؟ و لذا همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.
🔸البته، اکثر فقها، شرط عدالت را اگر شرط انجام امر و نهی ندانند ولی شرط تأثیر آن امر و نهی می دانند. یعنی تا فرد آمر و ناهی، خود عادل نباشد، امر و نهی او تأثیری در مخاطب ندارد. مخاطب، حاکمان باشند یا مردم؛ فرقی نمی کند.
ادامه دارد
داود مدرسی یان
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
گفتمان عدالت
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔻بخش اول 🔹رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت
🔺بخش دوم
🔹در بخش اول توضیح دادیم حاکمی که می خواهد عدالت را اجرا کند فردی که قصد عدالتخواهی دارد؛ خود باید اهل معنویت باشد؛ به مبانی اندیشه دینی مسلط باشد وگرنه در مقام اجرا یا در مقام پژوهش یا در مقام عدالتخواهی دچار سستی و عقب ماندگی شده یا دچار انحراف می شود.
3️⃣ وجه سوم؛ وظیفه نظام سیاسی اسلام، تلاش همزمان در این دو حوزه است. باید هم پرچم معنویت را بلند کند و هم پرچم عدالت را. یعنی هم هدایت معنوی جامعه و هم تحقق جامعه عادلانه و توحیدی. ولی با این نگاه که اولویت اصلی، تشکیل جامعه عادلانه و توحیدی است. بیشتر توان و انرژی و زمان باید روی تشکیل جامعه عادلانه باشد اگر به این هدف رسید، هدایت معنوی آسان تر است. البته اولویت بندی به معنای رها کردن کامل امور معنوی جامعه نیست. معنای اولویت بندی، یعنی تلاش بیشتر، برنامه ریزی بیشتر، تعصب و غیرت بیشتر و ... .
🔹خیلی از متدینین، که دنبال کار فرهنگی و فعالیت دینی هستند، بدون توجه به هدف میانی و اساسی که همان تحقق عدالت است می خواهند جامعه را معنوی کنند. به همین دلیل نمی توانند و جامعه آنان را پس می زند و گاهی این فعالیت ها به ضد خودش هم تبدیل می شود. بدون اینکه با اشرافیت و طبقه سرمایه سالار که می خواهد همه منابع و امکانات مال خودش باشد، مبارزه کنند، می خواهند با برنامه های دینی و برقراری مناسک، جامعه را معنوی کنند. باید بدانند که نمی شود. هیچوقت این امکان پذیر نیست.
🔸در مقابل؛ کسانی را می بینیم که فکر می کنند بدون توجه به دین و مبانی دینی و چارچوب دینی و اخلاقیات و احکام اسلام و بدون تزکیه و بدون معنویت، می توانند عدالتخواهی کنند یا عدالت را اجرا کنند. اینها به هدف نمی رسند.
🔹زندگی و سبک انبیای الهی و حضرات ائمه معصومین علیهم السلام را که بازخوانی می کنیم، می بینیم غرق در معنویت و عبادت و از طرفی زندگی سراسر مبارزه با طاغوتیان و اشراف و ظالمان. اوج این معنویت و عدالت، قیام عاشورای حضرت اباعبدالله است چه معنویتی و چه جهادی و مبارزه ای در این سطح است؟ حالا جمهوری اسلامی بعنوان یک حکومت دینی، این پرچم را بدست گرفته؛ باید همانند نظام علوی عمل کند.
4️⃣ وجه چهارم؛ اهداف انبیاء الهی محدود به یک سرزمین و ملت محدود نبود بلکه برای هم بشریت و عالم بود. اهداف انقلاب اسلامی هم جهانی است و محدود به ایران نیست. اعتلای پرچم معنویت و عدالت در سرتاسر عالم. لذا همانگونه که شخص اگر می خواهد عدالت را اجرا کند و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، باید خودش عادل باشد و عدالت درونی داشته باشد(اهل ظلم به نفس نباشد، اهل گناهان کبیره نباشد و اصرار به گناهان صغیره نداشته باشد) یک نظام سیاسی اگر می خواهد حقیقتاً عدالت را در جهان اجرا کند و با ظالمان جهان در بیفتد باید عدالت درونی داشته باشد. یعنی چه؟ یعنی مدیران و حاکمان و نهادها و ساختارهایش عادل باشند و اهل ظلم به زیردستان و مردم خود نباشند.
🔹اگر چنانچه می خواهد در برنامه های خارجی اش موفق باشد و آنجا هم با ظالمان و مستکبران مبارزه کند و این مبارزه به نتیجه برسد باید عدالت درونی داشته باشد تا بتواند در مبارزه با طاغوتیان جهان و مستکبران جهان موفق و پیروز باشد. این مبارزه ای که ایران اسلامی امروز با مستکبران عالم دارد اگر عدالت درونی اش ان شاءالله محقق شود، زودتر به نتیجه خواهد رسید. راه پیروزی نهایی و سریعتر در برابر مستکبران عالم، تحقق عدالت در داخل است. اگر این تحقق پیدا کرد ما با افتخار بیشتر و عزت مضاعف و توان بالاتر در برابر نانجیبان عالم خواهیم ایستاد. ان شاءالله تعالی.
🔸اگر گاهی، بخشی از جامعه، به ارزش مبارزه نظام اسلامی با مستکبران عالم واقف نیستند و گاهی بخش هایی از جامعه فکر می کنند نظام دارد منابع داخلی را در سیاست های خارجی هزینه می کند بخاطر همین ضعف داخلی و عقب ماندگی در عدالت است. در حالیکه حقیقتاً اینگونه نیست و هزینه های نظام اسلامی در مسائل خارجی نسبت به اکثر کشورهای منطقه و جهان کمتر است ولی چه کنیم که بخاطر ضعف های درونی، تیغ زبان مان کُند است. اگر عدالت در داخل به وجود بیاید عدالتخواهی بین المللی ایران، قوی تر خواهد بود.
داود مدرسی یان
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔻گشودن حلقۀ فرسودۀ مدیران
🖋 مهدی جمشیدی
۱. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای دولت سیزدهم تصریح کردند که «جوانگرایی» در مجموعۀ اجرائی موجب میشود «حلقۀ فرسودۀ مدیران»، باز و نَفَس تازهای به دستگاههای اجرائی دمیده بشود(۱۴۰۱.۸.۶). واقعیّت این است که چرخش نخبگانی در درون حاکمیّت، بهصورت «طبیعی» رخ نداده و حلقههای بستۀ مدیریّتیِ متعدّدی شکل گرفتهاند که در تمام دورههای گذشته، قدرت را در میان خود، دستبهدست کردهاند و مجال پانهادن نیروهای متفاوت را به درون ساختارهای رسمی ندادهاند. آری، در اندک دورههایی، وضع بهگونهای دیگر رقم خورد ولی این دورهها، نوعی «گریز از مرکز» و «بیرونزدگی» تفسیر شد و اصحاب فرسودۀ قدرت، دوباره دست به کار شدند و عزم بازگشت نمودند. تنها فرصتهای بسیار محدود و تنگدامنهای برای «جابجاییهای کارگزاری» در میان بوده و کارگزاران موجود، بیآنکه قصد کنارهگیری داشته باشند، از منصبی به منصب دیگر «تغییر مکان» دادهاند. در حقیقت، جابجایی کارگزاری رخ نداده است و فقط «موقعیّتهای جدید» برای مدیران موجود، تعریف شدند و مردم با چهرههای تکراری و همیشگی مواجه شدند.
۲. روشن است که نخستین آفت انسداد مدیریّتی و شکلگیری حلقههای فرسوده و بسته، «امتداد یافتن وضع موجود» و «مقاومت در برابر بازاندیشی و تحوّل» خواهد بود. آنان که هم «اکنون» را صورتبندی کردهاند و هم به آن خو گرفتهاند، مجال نمیدهند که هیچ چرخشی به وقوع بپیوندد و «جابجاییهای ساختاری» رخ بدهد. چهبسا شعار تحوّل نیز سر داده شود، ولی معانی بسیار رقیق و اقلّی از آن اراده میشود و در نهایت نیز چیزی بیش از وضع موجود، حاصل نخواهد شد. پس «چرخشهای ساختاری» به «چرخشهای کارگزاری» وابستهاند و تا هنگامیکه کارگزارن جدید به کار گمارده نشوند، فضای مدیریّتی، نشاط و طراوت نخواهد یافت و «نقطۀ عطفِ ساختاری» پدید نخواهد آمد. باید ارادههایی به درون حاکمیّت راه یابند که هم تعلّقخاطر به گذشته ندارند و دچار عادت و یکنواختی و تکرار نشدهاند، و هم طرح نو و اندیشۀ متفاوت دارند. در این حال است که «اتّفاقهای ساختاری» رخ خواهند داد و «پیچهای کلان» و «بازاندیشیهای بنیادی» در پیش گرفته خواهند شد. انقلاب در گام دوّم خویش، هم سخت محتاج تحوّل برای عبور از بیماریهای مزمن است و هم باید رویکرد جهشی را برگزید، امّا این دو، متوقف بر آن است که کارگزاران خارج از حلقههای فرسودۀ گذشته، وارد معرکه شوند و مدیران گام اوّل انقلاب، به منزلت مشاورت در گام دوّم انقلاب، بسنده کنند و تدبیر و تصمیم و اجرا را به نیروهای بیرون از حلقۀ قدرت واگذارند.
۳. بخش عمدهای از فرایند تربیت کارگزار رسمی، در «عمل» رخ میدهد و مشروط به آن است؛ یعنی باید نیروهای جوان در سطوح مدیریّتی به «کار» گمارده شوند و «تجربه» کسب کنند و از متن «کنش» و «اقدام» و «مواجهه»، عقلانیّت معطوف به تدبیر و حکمرانی را فرابگیرند تا در نهایت به کارگزار تراز انقلابی تبدیل شوند. اگر این فرصت از نیروهای جوان سلب شود، ما دچار «بحران مدیریّتی» خواهیم شد و زمانی خواهد رسید که متناسب با نوع و سطح موقعیّتهای کارگزاری، نیروی آماده و آزموده نداریم؛ چنانکه اینک نیز دچار تأخیر و عقبماندگی هستیم و ناچاریم به «کنشگریِ غیرمنطقعِ گذشتگان در امروز»، رضایت بدهیم. این در حالی است که اگر از دو دهۀ پیش، آیندهنگری میکردیم و در روندی تدریجی و ملایم، نیروهای جدید را به صحنه میآوریم، امروز «ذخایر مدیریّتی»مان سرشار و انبوه بود و میتوانستیم در میان دهها گزینۀ متعهد و کارآمد، انتخاب کنیم. حصارهای بلندی که به دور موقعیّتهای حاکمیّتی کشیده شده، سبب گردید که منزلتها و مکانتها میان «همحزبیها» و «همحلقهایها» توزیع شوند و اصحاب قدرت بتوانند با تکیه بر «منطق سهمیهبندی»، نوعی «انحصار حکمرانی» را رقم بزنند و به این واسطه، مانع رشد نیروهای جوان شوند.
۴. بیشک یکی از دلالتهای مهم «بیانیۀ گام دوّم انقلاب»، خروج از این فضای محدود و انحصاری و همچنین میل به سوی چرخش و گردش و پویایی است. بیانیۀ گام دوّم انقلاب، شعار سیاسی نیست که به اقتضای یک مناسبت، سر داده شده باشد، بلکه بهواقع، یک متن راهبردی و عملی برای «تغییر حاکمیّتی» است. انقلاب، نیازمند «تنفّس در هوای تازه» است و این امر میسّر نیست جز با «بازنگریهای مدیریّتی». باید استعدادهای معلّق و معطّل، به کار گمارده شوند و در منزلتهای کانونی و جدّی قرار بگیرند تا وارد شدن به مرحلۀ گام دوّم انقلاب، معنای حقیقی بیابد و محسوس شود. آنان که هنوز هم چشم به مناصب و موقعیّتهای حاکمیّتی دارند، «سنگاندازی» و «مخالفخوانی» میکنند تا به بهانۀ چند خطا و لغزش، اصل و اساس این طرح سرنوشتساز را بدنام و ناموجّه جلوه بدهند.
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
پروژۀ ناامیدسازی و سنگرهای جدید عدالتخواهی
💬 دکتر روح الله ایزدخواه
( نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی.)
💢حكم #وحید_اشتری به ۱۸ ماه حبس، قطعی شد. خب... این فتح بزرگ را به تمام عوامل «مبارزۀ بیامان با فقر و فساد و تبعیض» تبریک میگویم...
پ.ن: متن آقای ایزد خواه را بخوانید ، به درست یا غلط بودن کار اشتری کار ندارم اما حکمی که بهش دادند جملات خیلی تعجب آوری داشت که حتما ملاحظه کردید ، اینجور حکم دادن صرفا خراب کردن وجه قوه قضائیه است و بس!
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
⭕️تداوم مدیریت بی خیالی روحانی در کرمانشاه و بحران امروز در مرز خسروی
🔻 چندی پیش بود که کاربران فضای مجازی نسبت به ابقای دولت روحانی در کرمانشاه با انتصاب مدیران دولت سوم روحانی انتقادات خود را نسبت به امیری مقدم، استاندار اصلاح طلب این استان به اشتراک گذاشتند.
🔻امروز با مرور و تصاویر و اخبار در مرز خسروی ازدحام زائران و ناتوانی از مدیریت تامین امکانات اولیه در این مرز گوشه ای از مدیریت بی خیالی دوران روحانی در حال اکران مجدد است.
🔻این در حالی است که با هماهنگی بیشتر با طرف عراقی و اطلاع رسانی به موقع به مردم وضعیت کاملاً قابل مدیریت بود.
🔻پی نوشت: تصویر بالا مربوط به حیدری فرماندار تازه منصوب شده قصرشیرین در ستاد انتخاباتی حسن روحانی درسال ٩۶ است وی قبلا فرماندار خرمشهر در دولت روحانی بوده است.
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویب جنگ با خــدا.
🌀| بعد از نیم قرن، طرحی برای بانکداری، به اسم اسلام و با محتوای غیر اسلامی تصویب شد.
کاملا بی سر و صدا...
رسانه ملی هم عملا طرف آنهاست. نظارت مردمی هم در این فرآیند حذف شده، مثل کشور ترکیه.... باز هم قرار است بانک ها جهنم مردم و بهشت سرمایه دارها بماند.
نخبگان حتی اطلاع ندارند!
جوان های تربیت شده احزاب درگیر این هستند که از کاروان استخدام جا نمانند.
دانشگاه هم در خواب.
حوزه علمیه هم که خاک مُرده پاشیده اند.
فقط جمعی از فضلا و طلاب فریاد زدند که نمی گذاریم باز مردم را درجه بندی کنید و نخواهند گذاشت.
#تصویب_جنگ_با_خدا
#ربای_قانونی
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔴 اگر به مدیریت #اربعین نقدی هست، فقط مردمی باید نقد کنند که خودشان اهل اربعین هستند، نه رسانههای مدعی اصلاحات و فعالان مجازیای که بارها علیه دین و مناسک دینی و اربعین نوشتند و تخریب کردند!
🔹شما را چه به مدیریت اربعین وقتی بارها علیه آن نوشتید! شما فعلاً برای #ملکه_الیزابت عزاداری کنید.
داود مدرسی یان
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔻اربعینِ سکولار، اربعینِ انقلابی!
🖋 مهدی جمشیدی
۱. استاد شهید آیتالله مطهری بر این باور بود که: گاهی یک جریان موجخیز و حرکتزای اجتماعی، روح خود را از دست میدهد و از آن جز یک سلسله "آداب و تشریفات بیاثر" باقی نمیماند. ... عزاداری سنتیِ امروز امام حسین، تبدیل حرکت به بنیاد است. این عزاداری که بهحقّ دربارهاش گفته شده: من بکی او ابکی او تباکی وجبت له الجنه؛ که حتّی برای تباکی (خود را شبیه گریهکن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفهاش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابنزیادها و به سود حسینها و حسینیها بوده. در شرائطی که حسین بهصورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معیّن و نفیکنندۀ راه و روش موجودِ معیّن دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن، واقعاً نوعی سربازی است. در شرائط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکتکردن و تظاهر به گریهکردن بر شهدا، نوعی اعلام وابستهبودن به گروه اهل حقّ و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت، نوعی از خود گذشتگی است. اینجا است که عزاداری حسینبنعلی یک "حرکت" است، یک "موج" است، یک "مبارزۀ اجتماعی" است. امّا تدریجاً، روح و فلسفۀ این دستور فراموش میشود و محتوای این ظرف بیرون میریزد و مسأله، شکل یک "عادت" به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک "جهتگیری خاصِ اجتماعی" باشد و بدون آنکه از نظر "اجتماعی"، عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب - که البتّه دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود - مراسمی را "مجرّد از وظائف اجتماعی" و "بیرابطه با حسینهای زمان" و "بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان" بهپا دارند. اینجا است که حرکت تبدیل به بنیاد یعنی عادت شده و محتوای ظرف، بیرون ریخته و ظرف، خالی باقی مانده است. در چنین مراسمی است که اگر شخص یزیدبنمعاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه "بزرگترین مراسم" را به پا دارد! در چنین مراسم است که نهتنها "تباکی" اثر ندارد، اگر "یک مَن اشک" هم نثار کنیم به جائی برنمیخورد!(مرتضی مطهری، نهضتهای اسلامی در صد سالۀ اخیر، صص۸۲-۸۳).
پس مراقبت کنیم که راهپیمایی اربعین:
به "آداب و تشریفات بیاثر" تبدیل نشود!
فقط برای "کسب ثواب" نباشد!
"مجرّد از وظائف اجتماعی" نباشد!
"بیرابطه با حسینهای زمان" و "بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان" نباشد!
یک "حرکت" باشد!
یک "موج" باشد!
یک "مبارزۀ اجتماعی" باشد!
نمایانگر یک "جهتگیری خاصِ اجتماعی" باشد!
و در یک کلام، "انقلابی" باشد، نه "سکولار"!
۲. ما اغلب عادت کردهایم به "دینداری آسان و بیهزینه"!
جایی که باید هزینه بدهیم، غافل و غایبیم!
برای اصلاح جامعه و برچیدن منکرها و اقامۀ معروفها، همّت نداریم، ولی برای عزاداری و زیارت، همواره آمادهایم!
این در حالی است که قیام حسینبنعلی برای "نهیازمنکر" بود!
اگر ما تصوّر دیگری از عزداری و زیارت داشته باشیم، در حقّ حسینبنعلی، خیانت کرده و ماهیّت و غایت قیام او را مسخ نمودیم!
تشیّع، آیین "قیام" و "انقلاب" و "شوریدن" و "شهادت" است،
و عزاداری و زیارت، فقط "مقدّمه" هستند برای حرکت. "راه" هستند نه مقصد. "وسیله" هستند نه هدف.
ازاینرو، نه تقلیلدادن منزلت "زیارت و عزاداری" به "مناسک"، صواب است و نه تقلیلدادن "هویّت تشیّع" به "زیارت و عزاداری".
شهدای دفاع مقدس، به زیارت حسینبنعلی نرفتند ولی با عزاداریهای شب عملیات، به کاروان او پیوستند و کربلایی شدند! نکند ما به زیارت حسینبنعلی برویم امّا نصیبمان بیش از عزداری نباشد! مبادا در هیئت و عزاداری و راهپیمایی متوقف بمانیم و از قافلۀ همچنان در حرکتِ کربلا، جا بمانیم!
۳. تشیّع، یعنی نظامسازیِ اجتماعی،
یعنی تمدّنپردازیِ جهانی،
یعنی چالشگری با خواصِ اغواگر،
یعنی موضعگیری در برابر اصحاب فتنه،
یعنی ستاندن نان فقرا از ثروتهای بادآوردۀ اغنیا،
یعنی جاندادن برای نظریۀ مقاومت،
یعنی ترجیح چالش بر سازش،
یعنی ایستادن برای تداوم ایدئولوژیِ انقلابی،
یعنی روشنگری و افشاگری و غبارزدایی از چهرۀ حقیقت،
یعنی نقد قدرتمندانِ بیتقوا و سرمایهسالاران زالوصفت،
و ...
از جمله، "جهاد تبیین"، یک "واجب فوری و قطعی" هست!
ما برای تحقّق آن چه کردهایم؟!
برای این جهاد، "هزینه"ای پرداختهایم؟!
شهادت که هیچ، اهانتی را برتابیدهایم؟!
نکند شیطان در قالب "اهتمامِ تکبُعدی به مستحبات"، ما را از "واجبات فوری و قطعی"، غافل گرداند...
میتوان از متن یک امر مستحب، دهها واجب را اقامه کرد، و میتوان با تفسیر سکولار و غیرانقلابی از آن امر مستحب، فرصتهای تاریخی را باخت.
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مبارزه با بی عدالتی و فقر سبب گسترش دین می شود.
استاد #رحیم_پور_ازغدی
🚨 تبار گشت ارشاد مسئولین!
• اولین بار ۳۱تیر۵۸ امام خمینی بود که گشت ارشاد مسئولین را مطالبه کرد!
اداره امر به معروف در فهم امام خمینی، اول ناظر به اعمال دولت و ادارات دولتی (حتی رهبر و رئیس جمهور) بود؛ بعد هم اقشار ملت. (صحیفه امام ج۹ص۲۱۳)
• اما جالب اینکه دستور امام هم درباره نهی از منکر دولت اجرا نشد (لابد به همین سازمانهای ناظر دولت و مجلس و قضائیه که بعدا در قانون اساسی آمد، بسنده شد) ؛ اما برای اقشار ملت (البته نوعا در پوشش و...) در لباس های مختلف: کمیته انقلاب و ستاد امر به معروف و گشت ارشاد انجام شد!
• مرحوم سید احمد خمینی دلیل مخالفت با فرمان امام از سوی دولت موقت و برخی اعضای شورای انقلاب را: نبودن تشکیلات لازم / و هرج و مرج شدن، می شمارد! (همان/ پاورقی)
• جادارد بعد از ۴۰ سال، تشکیلات و سازمانهای مدعی جلوگیری از جرم یا مجازات مسئولین را با تشکیلات نهی از منکر اقشار مردم (گشت ارشاد)، در روش و نتیجه مقایسه کنیم و نهی از منکرِ متوازن و نتیجه بخش را پی ریزی کنیم.
《انقلاب اسلامی همچون پدیدهای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بیعمل میشمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد.》(بیانیه گام دوم)
محسن قنبریان
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
📝 وقتی موصوف، صفت را به انحطاط میکشاند
این یادداشت درواقع مرزبندی با دوستان به اصطلاح عدالتخواه است، از همان ابتدا وقتی میگفتند فلانی ها جریان عدالتخواهاند، علارغم اینکه خیلی از مطالبشان را قبول داشتم و هنوز هم دارم، موضع میگرفتم چراکه تعمیم دادن اصفات به آدم ها و جریانات کاری اشتباه است، فرقی هم نمیکند چه صفتی باشد مثلاً اصولگرایی یعنی اصولمدار بودن یا به تعبیری دیگر، به اصول پایبند بودن، هرطور نگاه کنید اکثریت آدم ها اصولی درست یا غلط دارند که به آن پایبندند پس نمیشود اصولگرا بودن را صرفاً به راستی ها تعمیم داد، همانطور که مقام معظم رهبری در تعریف اصولگرایی چنین گفتند : اصولگرایی متعلق به همه کسانی است که به مبانی انقلاب معتقد، پایبند و آن را دوست دارند.
در باب اصلاحطلبی نیز [ اگر از تعریف فلسفی و جهانی رفورمیستاش بگذریم] چنین است، مگر میشود کسی اشکالی را ببیند و در صدد اصلاح آن نباشد ؟ پس الزاماً دوم خردادی ها هم فقط اصلاح طلب نیستند، اکثریت جریان ها به دنبال اصلاحاند اما آن نوع اصلاح که مدنظر خودشان است، این ها را گفتم که به این نقطه برسم، اصفات در جریانات خلاصه نمیشوند بلکه در اعمال آدم های گوناگون تعریف میشوند.
در چند دهه گذشته کدام یک از این طیفها به معنی و گرایش سیاسیاش نزدیک شده است؟ اصولگرایان کجا به اصول شأن پایبند بودند؟ در بحث مذاکرات که همنظر با رقبایشان شدند، عدالتخواهی، ساده زیستی، مردم داری، جمهوریت و... این ها مگر از اصول انقلاب نبود؟ پس چرا برایشان اهمیتی ندارد؟ یا مثلاً همین اصلاحطلبان که روزگاری با فحش به هاشمی و راستی ها رأی آوردند چگونه با او بیعت کردند ؟ چگونه از خاستگاه خود به انحراف رفتند و از یک جریان چپ تبدیل به یک جریان محافظه کار غربگرا تبدیل شدند؟
در باب جریان عدالتخواهی هم همین موضوع صدق میکند، به جای اینکه این جریان، یک جریان مکتبی باشد، بیشتر ظاهری پوپولیستی و بی مبنا پیدا کرده است، شعار عدالت خواهی میدهد اما عدالت را در عدالتخواهیاش رعایت نمیکند، از بهشتی دم میزند اما با آرمان های او نظیر قانون حجاب و گاها ولایت فقیه مخالفت میکند. از عدالتخواهی [جدای از انتقادات صحیحاش] تنها لگد زدن به جمهوری اسلامی را یاد گرفته و فقط نمود داخلی و مشترک با اصلاح طلبان و اصولگرایان دارد.
این ها را گفتم چراکه نمیخواهم صفت عدالتخواهی و این جریان مطالبهگر همانند اصولگرایی و اصلاح طلبی به خاطر عملکرد برخی چهرههایش به انحطاط کشانده شود.
✍🏻 محمد حسین طباطبائی
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
هدایت شده از فانوس (سید احمد هاشمی)
جناب آقای رییسی
جناب آقای قالیباف
جناب آقای اژهای
⬅️ در دوران مسئولیتهای شما در سه قوه، چقدر رهبر انقلاب و دلسوزان جبهه انقلاب به شما گفتند برای این ولنگاری فضای مجازی فکری بکنید؟
🔺گفتند جریان تحریف با این وضع، یک روز خوش برای شما باقی نخواهد گذاشت…
🔺وقت و سرمایه و نیروی شما را برای مقابله با هجمه بیامان رسانهای خواهد گرفت…
🔻شما امّا حاضر نشدید برای منافع ملی آبروی خود را برای ساماندهی فضای مجازی خرج کنید؛ حالا نوش جان کنید غذایی را که پختید.
🔺جواب شهدا و امام زمان را چه خواهید داد؟
🔻با اوضاع اسفبار فرهنگی رسانهای کشور، سرمایههای اجتماعی نظام را باید عملاً از دست رفته تلقی کرد؛ افکار عمومی دیگر تاب تحمل این حجم از شبیخون تبلیغاتی خناسان و فراعنه رسانهای ندارد و به استیصال رسیده…
⭕️ حرف آخر: بفهمید یا نفهمید شما در اتفاقاتی که در حال وقوع است شریکید و ما این روزها را فراموش نخواهیم کرد.
#فتنه_مسئولین_و_خواص
#از_تبیین_تا_قیام
🇮🇷 @faannoos
هدایت شده از جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
#آرمان_عدالت
این جلسه: امنیت و عدالت
با ارائه حجت الاسلام قنبریان، نویسنده و استاد حوزه
زمان: دوشنبه 4 مهرماه ۱۴۰۱ ساعت 18
مکان: پنجراه سناباد، قائم 28، پلاک 54
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پنجم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻توضیح دربارۀ "خبر" یک مناظره
۱. چندی پیش بنده از سوی "خبرگزاری مهر"، دعوت شدم که برای دوستانی دربارۀ حجاب از منظر اجتماعی، سخن بگویم و به پرسشها، پاسخ بدهم. من نیز به شیوۀ همیشگیام، دو پیشنهاد را مطرح کردم:
اوّل اینکه طرف "مقابل" و "مخالف" هم دعوت کنید تا گفتگو شکل بگیرد و من در قالب مناظره، استدلالهایم را مطرح کنم،
دوّم اینکه مناظره به صورت "زنده" و "مستقیم"، پخش شود.
۲. پس از چندی اطلاع دادند که شرط نخست، قابلتحقّق است، اما برای شرط دیگر، محدودیّت وجود دارد. من نیز درخواست کردم که دستکم اصل مناظره به صورت "تصویری" و "کامل"، پخش شود. دوستان نیز قبول کردند.
۳. اینک "خبر" آن مناظره منتشر شده، درحالیکه متأسفانه "عنوان" خبر و "پایانبندی" آن، آشکارا "جهتگیری منفی" دارد و حاکی از "تمام واقعیّت" نیست، بلکه "تحریف" است.
mehrnews.com/xYzZt
من از این جهت، مورد سئوال دوستان و مخاطبان قرار گرفتم و چون خبر، منتشر شده است لازم بود توضیح عمومی ارائه کنم.
در این مناظره، در برابر "دو استدلالِ" طرف مقابل، "شش استدلالِ" نقیض مطرح کردم و بهصورت دقیق و جزئی و موشکافانه، به واسازی پرداختم.
۴. از خبرگزاری مهر، درخواست دارم که نسخۀ "تصویری" و "کاملِ" مناظره را نشر دهند؛ بیکموکاست و تصرّفنشده، چنانکه از آغاز نیز وعدۀ ما همین بود.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
صوت جلسه امنیت و عدالت
با ارائه حجت الاسلام قنبریان، نویسنده و استاد حوزه
#بخش_اول
زمان: دوشنبه 4 مهرماه ۱۴۰۱ ساعت 18
مکان: پنجراه سناباد، قائم 28، پلاک 54
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پنجم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
هدایت شده از جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
صوت پرسش و پاسخ جلسه امنیت و عدالت
با ارائه حجت الاسلام قنبریان، نویسنده و استاد حوزه
#بخش_دوم
زمان: دوشنبه 4 مهرماه ۱۴۰۱ ساعت 18
مکان: پنجراه سناباد، قائم 28، پلاک 54
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_پنجم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
▫️چالش عدالت، عامل فتنه
🔅 یکی از اصلی ترین علت های نارضایتی مردم و لجبازی عده ای با حاکمیت، ضعف عدالت در جامعه است.
✅ عدالت مفهوم بسیار دقیق و وسیعی دارد
✅ نازل ترین حد عدالت، برای عامه مردم برخورداری همتراز از امکانات و موقعیت های اجتماعی، آموزشی، درمانی و بهره مندی از زیرساختهای مرتبط با این موضوعات است.
✅ نیاز اقشار جامعه از دهکهای متوسط و پایین جامعه، باید بدون عسر و حرج تامین شود
به طور مثال چنانچه گذرش به دستگاه قضا افتاد، باید طعم شیرین انصاف و عدالت را بچشد...
❎ متاسفانه، در شرایط موجود امکانات و سرمایه های عمومی، به صورت همتراز در اختیار عموم مردم قرار نگرفته و برخلاف وعده های مسئولین، اصلاحات عدالت محور در زمینه بهبود رفاه اجتماعی برای اقشار مختلف مردم قابل لمس و مشاهده نبوده است.
✅ در قیاس تعداد کمی از مشاغل، که برخورداری حداکثری از امکانات و رفاهیات اجتماعی را دارا هستند، با طیف وسیعی که کار و تلاش طاقت فرسای روزانه حتی امکان یک زندگی متوسط و تشکیل بهنگام خانواده و نگهداری از فرزندان را نمی کند،
چالش عدالت، نمودار می شود.
مردم اختلاف و شکاف حداکثری را می بینند و می فهمند و
از مسئولین، مطالبه ی ساماندهی دارند!
چالش عدالت، چالش عدم توازن رتبه بندی معلمان با درآمدهای دلال های بین المللی و داخلی ست
چالش عدالت، چالش مسکن اولی ها و مستأجرین، با جامعه بساز و بفروش ها و مالکین ده ها واحدهای مسکونی بدون ساکن ست.
چالش عدالت، چالش بین بیماران کم بضاعت و محروم با تعرفه های نجومی پزشکان و جراحان بخش درمان ست.
چالش عدالت، چالش درآمد اقشار ضعیف با سلبریتی ها، فوتبالیست ست.
چالش عدالت، چالش بین امکانات مردم با امکانات مدیران و مسئولین اجرایی و حکومتی ست.
✅ تا روزی که از سوی مسئولین، پاسخ در خور و مناسبی در قبال چالش های عدالت محور، به اقشار مردم ارائه نشود،
چالش عدالت، به عنوان یک تهدید، عاملی برای ایجاد فتنه در جامعه خواهد بود.
ادامه دارد...
#مدافعان_انقلاب_اسلامی
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
♨️ جوان شیفته عدل است
بیخود هم رفقا نیایید دور هم بنشینید که چه کنیم که جوانمان منحرف نشود؟!
جوان با همان فطرت و بینش فطری اش خواستار "عدل" است. عدل در نظر جوان محترم است، خواه اسلام باشد خواه نباشد، خواه خدایی باشد خواه خدایی نباشد. او عاشق و شیفته عدل است و تو بگو این شیفتگی تو به عدل غلط است ولی قرآن می گوید صحیح است.
مگر نمیبینی قرآن می گوید:
[إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْل] وقتی می خواهد خدا را معرفی کند می گوید خدا آن است که فرمان به عدل می دهد.
🍃 آیت الله شهید بهشتی
📚 بایدها و نبایدها، ص۴۷
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
🔻فیلم کامل مناظره دربارۀ حجاب:
mehrnews.com/xYBvP
✔️ چکیدۀ استدلالها:
۱. حجاب به دلیل "حکم خدا" بودن، ارزش است، نه "هنجار جامعه" بودن؛ و ارجاعِ مطلق به هنجار یعنی "اومانیسم جمعی". ریشۀ فعل اخلاقی و ارزشی، "بندگی خدا" است نه "تبعیّت از جامعه".
۲. ارجاع شرع به عرف، به معنی هنجارمداری نیست، بلکه شرع، گاه به "عرف عقلا" استناد میکند و گاه به "عرف متدیّنین" و گاه هم در منطقهالفراغ به "عرف عامّه". بههرحال، عرف جزو منابع فقه نیست و دلیل مستقل و خویشبنیاد به شمار نمیآید.
۳. بیحجابی، هنجار نشده است؛ چنانکه فرد بیحجاب، در عمل، بیحجاب است یا حتّی باور به حجاب هم ندارد، امّا در عین حال، بر اساس "درک اجمالی" میداند که در مقایسه با "حد متوسطّ حجاب" (نه حجاب کامل و عالی) و نسبت به "اکثریّت جامعه"، هنجارشکنی میکند.
۴. بر وزن و سهم "شناخت"، بسیار تکیه کردهایم، درحالیکه نقش "میل" هم در اصلاح فرهنگی، فراوان است؛ چنانکه "تبرّج"، رذیلتی از سنخ میل و خواسته است. ازاینرو، محتاج "تدبیر امیال" هستیم، نهفقط "شناختدرمانی".
۵. نظریۀ "مردمسالاری دینی" یعنی "چهارچوب"، دین است و نظر مردم در این گستره، موجّه و مشروع است، نه بیرون از آن. دولت اسلامی، فقط به مردم ارجاع نمیدهند و از ذائقۀ آنها پیروی نمیکند، بلکه در پی "تعلیم" و "تربیت" و "هدایت" نیز هست و به این واسطه، "خواستههای مردم" را به سوی "حقّ"، سوق میدهد. دولت اسلامی، دولت ذائقهساز و جهتدهنده است، نه منفعل و تابع.
۶. پلیس امنیت اخلاقی، "مقدّمات نرم و غیرحقوقی" را مراعات کرده و ناگهان، "برخورد سخت" نکرده است؛ چراکه در مواجهاتش، ابتدا فقط "تذکّر" داد و فرد را رها کرده، و گاه "تعهد"ی از وی ستانده، و گاه لازم دیده که "کلاس آموزشی و توجیهی" نسبت به حجاب برای وی برگزار کند. این راهکارها، وظیۀ پلیس نبوده، امّا با این حال، همۀ "مراحل ابتدایی و فرهنگی" را در حدود تواناییهای خود بهجا آورده است.
✅صدای مستضعفان عالم✌️
🆔 @adalatkhane
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ پس از آبان۹۸ در دولت و مجلس از مکانها و مراکزی برای اعتراض های مسالمت آمیز به جای اغتشاش سخن گفته شد اما چندی بعد به فراموشی سپرده شد! اینباره خوب است اینجور نشود!
فهرست برخی مطالب سالهای قبل در اینباره:
🔺جزوه "اعتراض؛ چرا و چگونه؟"
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2374
🔺اعتراض؛ فرصت یا تهدید؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2325
🔺چالش حق اعتراض مردم (برنامه سوره)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2332
🔺کشوری که دشمن دارد مردم چگونه اعتراض کنند؟ (برنامه ثریا)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2342
🔺حق اعتراض (برنامه مسأله)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2915
🔺تا پلیس امنیتِ تراز!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2255
🔺شأن حرمها در مطالبه عدالت و برائت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1484
🔺شأن حرمها در مطالبه عدالت با حفظ حرمت حرم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2250
🔺اگر جبرائیل وزیر امنیت بود...
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2242
🔺امیرالمومنین با قتل خطایی آشوبها چه میکرد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1661
☑️ @m_ghanbarian