eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
615 ویدیو
53 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۸) 🔵 ناله و نفرین فاطمه 🔹 ناله و نفرین فاطمه ی زهرا سلام الله علیها،در کجا و به چه کسانی بود؟ آیا به اهل روم و بلاد کفر؟ آیا به کافران و بی نمازهای شیطان پرست؟ 🔹 یا در مسجد و به قاریان قرآن ؟ مجاهدان جنگ های در رکاب پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و پیشانی پینه بسته های در اثر کثرت نماز و سجده ؟؟ 🔹 تمام ناله، سخن و درس فاطمیه و زندگی بزرگ بانوی اسلام برای شیعیان دوران غیبت این است که در این زمان حقیقتِ قرآن امام زمان ارواحنافداست حقیقت اسلام، امام زمان است حقیقت نماز، امام زمان است بسم الله الرحمن الرحیم، امام‌ زمان است صلوات، امام زمان است و ... 🔹 خلاصه اصل همه ی خوبی ها، امروز امام زمان است و از اینها بالاتر در این زمان، حقیقتِ امیرالمومنین، امام زمان است امام حسین، امام زمان است امام رضا، امام زمان است.. 🔹با بدی ها که بماند....ما با خوبی ها از اصلِ خوبی ها در این زمان، غافل شدیم، نماز میخوانیم اما از حقیقت نماز غافلیم. قرآن میخوانیم اما از حقیقت قرآن غافلیم... 🔺 فاطمیه فصل لبیک به ندای هل من ناصر ینصرنی حجت خدا وقیام برای رهایی از دوران غیبت است. @entezar_ma313
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۹) 🔵 ثمره های فاطمیه و خون فاطمه (س) ⚫️ یکی از ثمره های فاطمیه و خون فاطمه ی زهراء سلام الله علیها، رسیدن به معرفت امام است 🔹 فاطمیه، یعنی فصل اندیشیدن به این مطلب که مگر اما‌مت چیست که باید خون تنها یادگار سیدالمرسلین که مزد رسالت بود در راه دفاع از آن ریخته شود... 🔹 در معرفی امام و جایگاه امامت، بهترین تعبیر،،، سخن فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست 🕋«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ «امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند و بیایند ، نه این که او به جانب مردم بیاید. 🔹 همه پرسش در این بخش است مگر چه مشابهتی بین امام و کعبه وجود دارد که حضرت را به این باور عملی رسانده بود که برای حراست از مقام ولایت از جان هزینه کند؟؟؟ 🔺 ان شاءالله در چند پیام آینده شباهت های بین کعبه و امام را تقدیمتان خواهیم کرد. شاید به این باور برسیم که ما باید با تمام وجود بسوی امام برویم. لباس،، مذلت گناه و تمام دلبستگی ها را از تن و جانمان بیرون کنیم. 🌷 لباس احرام بپوشیم و قصد خیمیه ی حجت خدا را کنیم و کمتر صدا بزنیم آقا بیا،،، که اوست کعبه ی تمام عالم و سال هاست منتظر آمدن ماست @entezar_ma313
بصیرت در عصر غیبت🌷 ◀️راهکار مهم قرآنی 🔺قسمت اول 🔶همه می‌دانند که نباید در مقابل ،‌ از طرفداری کرد و این دیگر نمی‌خواهد بلکه داشتن مقداری کافی است. 🔶مشکل اینجاست که در مواقعی(فردی- خانوادگی- اجتماعی و...)، حرف حقی در جایگاه باطل قرار گرفته و با حرف حق دیگری که منطقاً در جایگاه حق است، درگیر می‌شود،‌این همان است. 🔶در این حال باید چشمان تیز را به کار انداخت و حقی را که الان دیگر در جایگاه باطل نشسته است را . 🔶این یعنی به معنی تیزبینی در تشخیص حق و باطل( که البته با خود اقدام و عمل را به دنبال دارد.) 🔶همه مؤمنان و در عصر که غبار فتنه‌ها بلند است به این بصیرت- در حوزه‌های گوناگون اعتقادی، اجتماعی و...- محتاج هستند. ❓سؤال این است که چطور جایگاه‌ها را باید شناخت تا فریب سخن حقی که حالا به عنوان ابزاری در جایگاه باطل قرار گرفته است را نخورد؟ 🔶همانی که حضرت علی علیه السلام درباره فتنه خوارج فرمود:«کلمة حق یُرادُ بِها باطل؛ سخن حقی که قصد باطلی از آن شده است»(نهج البلاغة صبحي صالح، ص: ۸۲) ادامه دارد... @entezar_ma313
دعای امیرالمومنین برای تعجیل فرج، کنار پیکر مقدس حضرت زهرا سلام الله علیهما؛ » امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: هنگامی که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از دنیا رفتند، امیرالمومنین علیه‌السلام بر پیکر مقدس او ایستادند و فرمودند: ... اللَّهُمَّ إِنَّهَا قَدْ ظُلِمَتْ فَاحْكُمْ لَهَا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ. خدایا به درستی که در حقّ فاطمه ظلم شد. پس انتقامش را بستان که تو بهترین قاضی هستی! 📚 الخصال، ج۲، ص۵۸۵. @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۷۲🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 💠‌ابن بابویه از حضرت صادق (ع) روایت کرده که فرمودند: «مراد از «مثل نوره کمشکوة» (در سوره ی نور)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می‌باشد. «فیها مصباح» به حضرت امام حسن (علیه السلام) اشاره دارد. مراد از «فی زجاجة»، حضرت امام حسین (علیه السلام) و «کانها کوکب دری»، حضرت فاطمه (علیهاالسلام) است که در میان تمام زنان دنیا، چون کوکب و ستاره ای درخشان می‌باشد. از «یوقد من شجره مبارکه»، حضرت ابراهیم خلیل الله (علیه السلام) منظور است که می‌فرماید: «زیتونه لا شرقیة ولا غربیة »؛ یعنی: نه یهودی است و نه نصرانی. «یکاد زیتها یضیء»؛ یعنی نزدیک است که از او عالم روشن و جلوه گر شود. «لو لم تمسسه نار نور علی نور»، امامی است که از امام دیگر متولد می‌شود. «یهدی الله لنوره من یشاء»؛ یعنی به وسیله امام، هر که را بخواهد هدایت می‌کند». 💠جندب گوید که در نامه ای از حضرت رضا (ع) درباره آیه نور سوال کردم. ایشان در جواب مرقوم فرمودند: «مثل ما در کتاب خدا، مثل مشکاه است و مشکاه در قندیل قرار دارد و ما چراغی هستیم در آن قندیل». 💠حضرت امام باقر (ع): «هم و الله والنور الله فی الساوات و فی الأرض».«به خدا سوگند آنانند نور خدا در آسمان و زمین» 💠حضرت امام باقر (ع) می‌فرمایند: «النور و الله الأئمته من آل محمد ص إلی یوم القیامة، وهم و الله نور الله الذی أنزل هم و الله نور الله فی الساوات و الأرض»."به خدا سوگند مقصود از نور، نور آل محمد است. به خدا قسم ایشان نور خدا هستند که او فرستاد. به خدا سوگند آنها نور خدا در آسمان و زمین هستند». 💠جابر بن عبدالله انصاری گفت که وارد مسجد کوفه شدم. دیدم امیر المومنین (علیه السلام) با انگشت مبارک مینویسد و تبسم می‌فرماید. عرض کردم ای مولای من، چه چیزی باعث تبسم شما شده؟ ایشان فرمودند که تعجب می‌کنم از کسی که این آیه را تلاوت می‌کند؛ اما به حق آن معرفت ندارد. گفتم که ای سید من، کدام آیه؟ ایشان فرمودند که آیة «الله نور السموات والأرض مثل نور کمشکوة». سپس فرمودند:«مشکوة» محمد_ (ص) است. «فیها مصباح، المصباح فی زجاجة، الزجاجة» حسن و حسین (ع). «کانها کوکب دری» علی بن الحسین (ع)، «یوقد من شجرة مبارکة» محمد بن علی (ع)، «زیتونه» جعفر بن محمد (ع)، «لاشرفیة » موسی بن جعفر (ع)، «ولا غربیة» علی بن موسی (ع)، «یکاد زینها یضیی» محمد بن علی (ع)، «ولو لم تمسسه نار» علی بن محمد (ع)، «نور علی نور» حسن بن علی (ع)، «یهدی الله لنوره من یشاء » حضرت قائم (عج) را می‌باشد. 💠پس با این تفسیر مشخص شد این نور آیه و نشانه بزرگ خداوند است که در هستی میماند. بدان برای زیاد و کم کردن نور اطاق حتمأ و الزما باید چراغ را کم و زیاد کنید به همین مثال عقلی تمام فیوضات و برکات و انوار باید از مبداء که اهل بیت (ع) است کم و زیاد گردد سپس قوت و حرکت و حولها در جمیع کائنات، سکون یا حرکت، ضعف یا قوت، تاریکی یا روشنایی و هر حرکتی به اذن حق تعالی و وساطت محمد و آل محمد (علیهم السلام) است. 💠این در واقع همان حول و قوه خداست و ذوات مقدسه در هیچ موردی مستقل نیستند مگر به عطای حق. مانند آنکه اراده انسان و دست وی نور چراغ را کم و زیاد می‌کند و بر تاریکی و روشنایی محیط اثر می‌گذارد و این می‌تواند مثالی برای فهم اراده خداوند و سببیت محمد و آل محمد (ع) باشد. ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۱۰) 🔵 فاطمه الگوی منتظران 🔹 شرط بسیار لازم در مسیر انتظار، داشتن الگو و اسوه ی نیکوست.. و چه شخصیتی بهتر از حضرت زهراء سلام الله علیها که الگوی حسنه ی امام منتظران است.. امام زمان ارواحنافداه می فرمایند :فی ابنه رسول الله (صلی الله علیه و آله) لی اسوه حسنه... 🔹 چشم به راه منجی عالم بشریت باید الگوی مولا و مقتدای خود را نیک بشناسد تا در فراز و فرود ایام، توانایی موضع گیری مناسب را داشته باشد... 🔺نماز و عبادت منتظر، نماز فاطمیست 🔺رفتار منتظر، رفتار فاطمیست 🔺اخلاق منتظر، اخلاق فاطمیست 🔺جهاد منتظر، جهاد فاطمیست 🔹 احترام والدین، همسرداری، فرزند و همسایه داری و هزاران رفتار و کردار دیگر از فاطمه زهرا سلام الله علیها، سرمشق واقعی منتظران است که باید با تمام وجود کردار صدیقه ی طاهره را سر لوحه ی زندگی خویش قرار دهند. 🔹 بزرگترین زینت بندگی و قرب الهی در تمام طول حیات بشریت، مدال انتظار است، که تنها نصیب کسانی خواهد شد که فاطمی سیرت و فاطمی صورت شده اند.. @entezar_ma313
: ❄️قسمت سوم: 💢روزگار قحطی و گرسنگی: ⚡️گرسنگی‌های آخرالزمان: آزمایشی الهی شیخ مفید (ره) در کتاب «الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» حدیثی را از حضرت اباعبدالله امام جعفر صادق (ع) آورده است که در آن، حضرت (ع) ضمنِ اینکه به گوشه‌ای از اوضاع اقتصادیِ جامعه و مردمانِ در آستانۀ ظهور حضرت منجی (عج) اشاره کرده‌اند، سختی‌ها و تنگی‌های معیشت در آن روزگار را آزمایشی الهی برای مردم معرفی کرده‌اند. صاحب «الارشاد» روایت را چنین نقل کرده است: 🌾«محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام صادق، علیه‌السلام، می‌فرمود: همانا پیش از آمدنِ حضرت قائم، علیه‌السلام، از جانب خداوند آزمایشی است. عرض کردم: قربانت گردم، آن [آزمایش] چیست؟ امام علیه‌السلام، این آیه را خواند: 🌿«هرآینه بیازماییم شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهش‌دادنِ مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها؛ و مژده دِه به صبرکنندگان» (سورۀ بقره، آیۀ ۱۵۵). 🌱 آن‌گاه فرمود: ترس، از سلاطینِ بنی‌فلان (بنی‌عباس) [است]؛ و گرسنگی، به‌واسطۀ گرانی نرخ‌ها [است]؛ و کاهش مال، به‌وسیلۀ کسادی وضع تجارت و بازار و کمی سود [خواهد بود]؛ و کاهش جان‌ها، به مرگ‌های عمومی و سریع؛ و کاهش محصول، به کمی غلّه و زراعت و بی‌برکتی میوه‌ها [بازمی‌گردد]. 🍂سپس فرمود: و مژده ده به صبرکنندگان در آن هنگام به اینکه به‌زودی حضرت قائم، علیه‌السلام، خروج کند». [۸] محمد بن ابراهیم نعمانی (ره)، محدّث، مفسّر و متکلّم شیعی سدۀ چهارم هجری، نیز در کتاب «الغیبة» روایتی دیگر از حضرت امام جعفر صادق (ع) آورده است که حضرت(ع) در تأویل همان آیۀ ۱۵۵ سورۀ مبارک بقره فرموده‌اند که 🌠«ناچار باید پیش از قیامِ قائم سالی باشد که مردم در آن سال گرسنه بمانند و از دو ناحیه ترس و سختی آنان را فراگیرد: از کشتار و از کمبود ثروت‌ها و جان‌ها و میوه‌ها؛ و این مطلب در کتاب خدا به‌طور روشن بیان شده است». [۹] این گرسنگی‌های آخرالزمانی گرچه در بسیاری از روایت‌ها به‌طور عام و کلی برای مردمانِ آخرالزّمان بیان شده، اما در برخی از حدیث‌ها نیز از مناطقی خاص سخن رفته است. به‌مَثَل امام محمد باقر (ع) در تأویل «گرسنگی یا جوع» که در همان آیۀ ۱۵۵ سورۀ مبارک بقره آمده، فرموده‌اند که ☀️«گرسنگیِ ویژه در کوفه خواهد بود که خداوند آن را مخصوص دشمنان آل ‌محمد (ع) می‌کند؛ و اما [گرسنگیِ] همگانی در شام خواهد بود و آنان را آن‌چنان ترس و گرسنگی فرامی‌گیرد که مانندش [هرگز] گریبانگیرشان نشده باشد». [۱۰] روزگاری که شخص باید بی‌عرضگی را برگزیند از دیگر جلوه‌های سختی‌های زندگی در آخرالزّمان را می‌توان در روایتی از رسول الله (ص) دید. در این حدیث که بسیار شگفت‌انگیز و درنگ‌برانگیز می‌نماید، ☘پیغامبر اکرم (ص) از روزگاری برای مردم خبر داده‌اند که در آن، آدمی بر سرِ یک دوراهیِ عجیب قرار می‌گیرد: ناتوانی و درماندگی یا گناهکاری و ناراستی. 🌿روایت از این قرار است: پیغامبر اکرم (ص): «روزگاری به مردم رخ نماید که مرد [= انسان] بین بی‌عرضگی و نادرستی مخیّر شود؛ [پس] هرکه در آن روزگار باشد، باید بی‌عرضگی را بر نادرستی ترجیح دهد». [۱۱] 📚ارجاع ها: ۸. «الارشاد»؛ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ ترجمۀ سید هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیۀ اسلامیه؛ ج ۲، ص ۳۵۲. ۹. «الغیبة»؛ محمد بن ابراهیم نعمانی؛ ترجمۀ سید احمد فهری زنجانی؛ تهران: دارالکتب اسلامیه؛ ۱۳۶۲؛ ص۲۹۳. ۱۰. همان. ص ۲۹۴. ۱۱. «نهج الفصاحه»؛ ترجمۀ ابوالقاسم پاینده؛ تهران: جاویدان؛ ۱۳۶۱؛ ص ۵۲۶. حدیث ۱۷۵۲. @entezar_ma313
قائم ناميده شده ، به جهت اينكه قيام به حق خواهد كرد ... ▪️قال الامام الرّضا علیه السلام : تمام الأمر بقائم آل محمّد ؛ 🔸امام رضا سلام الله علیه فرمودند : تمام امر به دست قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله است. 📚توحيد، صدوق، ص 232، ج1 @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۷۳🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 💠 امامان همه برای "خدای وحده لا شریک له"، اسباب و وسیله هستند و خداوند بر اساس سنت خویش همه چیز را با اسباب به انجام می‌رساند. 💠 نحوه به انجام رسانیدن چنین اموری آنست که حق تعالی قلب آنان را جایگاه اراده خویش قرار داده که در حدیث طارق امام معصوم (علیه السلام) می‌فرمایند:" یجعل قلبه مکان مشیته." خدا خود را در درون این "نورالله" جای داده است. 💠و از قلب ایشان امر و نهی و اراده الهی را جاری می‌سازد که فرموده اند: «أن قلب المؤمن عرش الرحمن». و قلب این ذوات مقدسه به تعبیری و معنای عرش خدای رحمان است. 💠در آن قلبی که فقط جایگاه خداست، هیچ چیز و کسی در آن جا مسکن ندارد. وسعتش از آسمانهاو زمین وسیعتر است و در آن قلب، خدای رحمان مستولی است. "الرحمن علی العرش استوی و از عرش که قلب امام هر زمانی است اراده خدا جاری میگردد." «وارادة الرب فی مقادیر امور تهبط الیکم». «اراده خداوند برای تقدیرات امور بر شما نازل می‌گردد». 💠«بر اثر قابلیت و استعداد خویش منور میگردد، به نور الله و ایشانند که فرموده اند: "و نور لمن استبصر بنا و عصمة لمن اعتصم بنا ». «ما نور و روشنایی هستیم برای کسانی که از ما بینش و آگاهی بخواهند». 💠پس ایشان آیت یگانگی و آثار ربوبیت هستند که در خلقت نوری و در جمیع مراتب وجودیشان و علو و رفعت یگانه بی نظیر شدند و از برای این نور مقدس که ایت حق تعالی است هیچگونه زوال و فنائی نخواهد بود و تکیه گاهی جز به خدای خود نمی جویند و همانند جمیع کائنات که اهل فنایند نقصان و ضعف و فتوری برایشان پیدا نمیشود و پایدار و باقی میباشند که ایشانند وجه خدای ذوالجلال و الاکرام - کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام. 💠در زیارت امام حسین الی در نیمه شعبان میخوانیم: « أشهد أنک نور الله الذی لم یطف و لا یطق أبدا وأنک وجه الذی لم یهلک ولا یهلک أبدا ». «شما آن نور خدائی هستی که روشن بوده و تا ابد هیچکس آن را خاموش نتواند کرد و شما آن وجه خدائی هستی که تا ابد هرگز فانی و نابود نخواهد گشت». ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
💠شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم💠 ‌◀️ زمینه سازی برای ظهور در قرآن 🍀آیاتی در قرآن بر حتمیت وجود زمینه‌ها و شایستگی‌های انسانی برای نزول و ظهور و فراگیری برکات و رحمت‌های پروردگار وجود دارد؛ آن جا که می‌فرماید: "وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ" (اعراف، آیه ۱۹۶)؛ و اگر مردم شهرها و آبادی‌ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان و زمین را بر آنان می‌گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند؛ پس ما هم به خاطر عمل کردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم. 🍀از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که به گفتۀ روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر می‌شود. 🍀از امام صادق علیه السلام روایت شده است: "چون حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کند، به عدالت حکم فرماید و در دوران او برکت‌های خود را بیرون آورد و هر حقی به اهلش رسد." 🍀امام حسن علیه السلام نیز فرمودند: در دولت او،درندگان آزادانه زندگی می‌کنند،زمین چنان که باید گیاهان خود را بیرون می‌دهد، آسمان برکات خود را فرو می‌فرستد و گنج‌ها (و معادن) زمین برای او آشکار می‌شود. 🍀نکاتی در این آیه وجود دارد که بر تلاش ما در جلب رحمت پروردگار تأکید می‌کند: 🔺۱. ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است: «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا». 🔺۲. بستن و گشایش،در اختیار خداست (لَفَتَحْنا)، اما بازتابی از عمل کرد ماست. 🔺۳. عامل محرومیت‌ها و مشکلات، عمل کرد خود ماست: «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ». 🍀بر این اساس، برای این که اسلام دنیا را بگیرد و نعمت‌های الهی بر بشریت ببارد، باید شرایط آن مهیا شود. 📚 از دیدگاه قرآن کریم @entezar_ma313
امام باقر علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود: آيا تفسير «حىّ على خير العمل» را می‌‏دانى؟ گفت: نه. فرمود: (موذن با این جمله) تو را به خوبى و نيكى دعوت ‏كرد. می‌دانی نیکی به چه کسی؟... دَعَاكَ إِلَى بِرِّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا نيكى به فاطمه سلام الله علیها و فرزندانش. 📚 علل الشرائع، ج۲، ص۳۶۸. @entezar_ma313
: ❄️قسمت چهارم: 💢 و گرسنگی: 💠اگر با دقت به این روایت بنگریم، درخواهیم یافت که منظور از ناتوانی یا بی‌عرضگی، این نیست که فرد از نظر مادی و معنوی توانِ انجام کاری را نداشته باشد؛ بلکه تأکید بر این است، که در آخرالزّمان روزگاری بر مردم خواهد رسید که ظلم و گناه و شر آن‌چنان بر همۀ ارکان جامعه سیطره و نفوذ می‌یابد که فرد اگر بخواهد دست به کاری بزند، ناگزیر باید وجود خویش را به گناهی بیالاید یا مرتکبِ بدی و زشتی و خطا شود؛ و اینجا است که انسانِ مؤمن به خدا و روز قیامت، برای آنکه مرتکب گناه نشود، ناتوانیِ خودخواسته و بهره‌مندنشدن یا کم‌بهرگیِ ارادی از مال و جاه و لذت‌های زندگی را بر توانایی و توانمندی و بهره‌مندیِ آلوده به گناه ترجیح خواهد داد. 🔥وقتی زندگی همۀ مردم به ربا آلوده می‌شود آنچه از فرمایش‌های پیغامبر اکرم (ص) و دیگر معصومان برمی‌آید، این است که اقتصاد جوامعِ آخرالزمانی هر روز بیش از پیش در آلودگی و کثافتِ «ربا» غرق می‌شود؛ و این درحالی است که نیک می‌دانیم که قرآن کریم رباخواری را اعلام جنگ با خدا و رسولش دانسته است. [۱۲] با این‌حال اما شدتِ گسترش گناه ربا در آخرالزمان آن‌چنان است که پیغامبر اکرم (ص) خبر داده‌اند که «روزگاری به مردم رسد که یکی نمانَد، مگر آنکه ربا خورد و اگر نخورد، غبار آن به وی رسد». [۱۳] 🍂در سطرهای پیشین بیان شد که در آخرالزمان، آن‌گاه که جهان ظهور منجی را چشم‌انتظار است، قحطی و خشکسالی شدید روی خواهد داد؛ از سویی هم‌چنان‌که در شمارۀ پیشینِ این سلسله نوشته‌ها نیز اشاره شد، آلودگی بسیاری از مردمان به انواع گناهان و معصیت‌ها، از دیگر ویژگی‌هایی است که در حدیث‌های معصومان (ع) برای روزگار آخرالزمان برشمرده شده است. اما در همین روایت‌ها، فراوان به‌چشم می‌خورد که بین گناهان و بروز بلاها و سختی‌های معیشتی که برای مردمان رخ می‌دهد، پیوندی ناگسستنی برقرار است. 🍃به‌مَثَل در «اَمالی» شیخ طوسی (ره)، می‌خوانیم که ابوحمزۀ ثمالی (ره) گفته است که «شنیدم که امام باقر، علیه‌السلام، فرمود: 🌴در کتاب علی بن ابی طالب یافتم که هنگامی‌که ربا آشکار شود، مرگ ناگهانی ظاهر می‌گردد و هنگامی‌که از پیمانه‌ها کم گذاشته شود [یعنی کم‌فروشی شود]، خداوند آنان را به قحطی و کمبود دچار می‌کند. و هنگامی که زکات پرداخت نشود، زمین تمامی برکات خود، اعم از کشت و میوه و معادن را بازمی‌دارد؛ و هنگامی که در حکم قضاوت ستم روا گردد، بر گناه و دشمنی یکدیگر را یاری می‌نمایند؛ و هنگامی که پیمان [الهی] را زیر پا بگذارند، خداوند بَدانِشان را بر آنان مسلط می‌کند و آن‌گاه خوبانشان هرچه خدا را بخوانند، دعایشان اجابت نمی‌شود». [۱۴] 🎆از این‌روی می‌توان نتیجه گرفت که سختیِ زندگی و قحطی‌ها و مرگ‌های فراوانِ وعده‌داده‌شده در آخرالزمان، چیزی نیست جز نتیجۀ افزایشِ گناهکاریِ مردمان آخرالزمان؛ هرچه گناه و نافرمانیِ خداوند بیشتر باشد، بلاها و محرومیت‌ها نیز شدیدتر و افزون‌تر خواهد بود. 📚ارجاع‌ها: ۱۲. سورۀ مبارک بقره، آیه‌های ۲۷۸ و ۲۷۹. ۱۳. «نهج الفصاحه»؛ «نهج الفصاحه»؛ ترجمۀ ابوالقاسم پاینده؛ تهران: جاویدان؛ ۱۳۶۱؛ ص ۵۰۰. حدیث ۲۳۶۵. ۱۴. «امالی»؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن؛ ترجمۀ صادق حسن‌زاده؛ قم: اندیشۀ هادی؛ ۱۳۸۸؛ ج ۱، ص ۴۵۷. @entezar_ma313
زمام کل زمین در دست امام ِ زمان: جابر می‌گوید: خدمت حضرت باقر علیه السلام رسیده و عرض کردم: احتیاج دارم! به من کمک کنید. 📌فرمود: جابر! پولی نزد ما نیست. چیزی نگذشت که کمیت شاعر آمد. گفت: فدایت شوم! اجازه می‌فرمایید قصیده ای گفته‌ام برایتان بخوانم؟ 📌فرمود: بخوان! کمیت اشعار خود را خواند. امام به غلامش دستور داد از آن اطاق دیگر یک کیسه پول بیاورد و به کمیت بدهد. عرض کرد: آقا، اگر اجازه بفرمایی یک قصیده دیگر گفته‌ام برایتان بخوانم! اشعار خود را خواند. باز به غلام دستور داد کیسه دیگری برایش بیاورد. باز عرض کرد: قصیده سوم را اجازه دهید بخوانم. فرمود: بخوان! کمیت شعر را خواند. به غلام دستور داد از همان اطاق کیسه دیگری از پول برای کمیت بیاورد. غلام آورد و به او داد. 📌کمیت عرض کرد: فدایت شوم! محبت من به واسطه مال دنیا نیست و از این اشعار نظری جز لطف و عنایت پیغمبر صلی الله علیه و آله و حقی که خداوند بر من واجب کرده ندارم. 📌حضرت باقر علیه السلام برایش دعا کرده به غلام فرمود: این کیسه‌ها را به محل اولش برگردان! من در دل با خود گفتم: فرمود: یک درهم ندارم، در حالی که سی هزار درهم به کمیت داد!! کمیت از جای حرکت کرده رفت. عرض کردم: فدایت شوم! فرمودی که یک درهم ندارم ولی به کمیت سی هزار درهم دادی؟ 📌فرمود: جابر، حرکت کن و داخل اطاق برو. من وارد اطاق شدم اما چیزی ندیدم! برگشتم. 📌فرمود: جابر، آنچه ما از شما پنهان می‌کنیم، بیشتر است از آنچه می‌بینید! دست مرا گرفت و داخل اطاق شدیم. با پای مبارک خود به زمین زد ناگاه شمش طلایی چون گردن شتر بیرون آمد. 📌فرمود: جابر! این را نگاه کن و به کسی نگو، مگر دوستانی که به آنها اعتماد داری. خداوند به ما قدرت داده، اگر زمام زمین را در اختیار بگیریم و به هر کجا بخواهیم ببریم، می‌توانیم. 📚اختصاص،ص ۲۷۱ 📚بصائر الدرجات،ب ۸،ص ۱۰۹ 📚بحارالانوار، ج۴۶،ص۲۴۰،ح۲۳ @entezar_ma313
امام صادق علیه‌السلام : هر که ظلمی کند، به سبب آن ظلم، در جانش یا مالش یا فرزندانش گرفتار شود. 📚وافی ج ۵، ص ۹۶۸، ح ۳۳۹۳
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۷۴🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 💠‌حضرت امیرالمومنین (علیه السلام): «و نحن فی الحقیقة نور الله الذی لا یزول و لا یتغیر». در حقیقت ما نوری هستیم که زوال و تغییر ندارد». 💠بنابراین طبق آنچه در مطالب قبلی گفته شد، این نور تجلی اعظم و ظهور آتم و حقیقت علیاست که به واسطه بینهایت بودنش (نه بی نهایتی که در عرض خداوندی باشید) افعال و صفات و اسماء خداوند در این نور، متجلی گردیده و محل انتسابات آن چه که به خدا منسوب می‌شود است؛ 💠زیرا که ذات مقدس حق، در این مراتب و آیات لحاظ نمی گردد؛ چرا که خداوند منزه از آن است که چیزی به او وصل یا خارج یا حمل گردد. 💠بنابراین علم، قدرت، سلطنت، جلال، جمال، گفتار، افعال، صفات، اخلاق و حرکاتش، همه خدایی است، و بدین سبب، خدا نما میباشد و کارهای خدایی در ایشان به عطای حق ظاهر می‌گردد. 💠پس اگر بخواهیم علم خدا را بدانیم (علم در صفات ،نه علم ذات)، باید به علمیت ایشان بنگریم. 💠 وقتی بخواهیم قدرت خدا را ببینیم، باید قدرت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینیم. 💠وقتی خواهان گفتار خدا باشیم، باید کلام امام را بشنویم. 💠اگر رحمت و مهر خدا را بخواهیم، باید در زیر ابر رحمت امامت قرار بگیریم 💠و اگر در قیامت خواستیم مالک یوم الدین را ببینیم، قطعا حاکمیت و سلطنت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) را مشاهده خواهیم کرد که همگان در عرصه محشر در مقابلش زانو خواهند زد. 💠در این دنیا هم، در حقیقت روح جمیع ذرات هستی ایشانند؛ زیرا روح الله حقیقی همان ذوات مقدس هستند که فرموده اند: «فنحن روح الله». «پس ماییم روح خدا». 💠حضرت عیسی روح الله (علیه السلام) شعاع کوچکی از آفتاب جهان تاب محمد و آل محمد (علیهم السلام) است و حاکمیت این روح الله در هستی، همانند روح ایشان و جسم ممکنات است. جهان به منزله جسم است و چون زنده و در حرکت است، باید دارای روحی باشد و حجت خدا روح این ملک میباشد. 💠چنانکه اگر روح از جسم جدا گردد، مرده ای بیش نخواهد شد.چنانکه بقای جسم شما به حیات روح شما بستگی دارد. 💠یکی از بزرگان اهل ولایت می‌فرمود: قدرت و احاطه این روح بر جسم ممکنات آن چنان قوی و دقیق است که اگر به کوچکترین اعضاء جسم هستی نقصانی وارد گردد با خبر میشود، همانند این که مرکز تشخیص در جسم و اجزاء سر و مغز شماست و اگر سوزنی به پای شما وارد شود بدون فاصله ای از ثانیه و کمتر از پلک زدن از آن درد خبردار میشوید در صورتی فاصله از سر تا به پا می‌تواند افزون از دومتر نیز باشد حال قد شما اگر ده یاصد متر باشد باز همینطور و اگر جسم شما یک دنیا را نیز پر کند به همین منوال درد را به آن واحد احساس می‌کنید. چون تمامی رگهای عصبی پا به مغز نیز کشیده شده است و اتصال دارد و به همین طریق و مثال نیز امام احاطه به جمیع رویدادهای کائنات دارد. 💠در رابطه با این مطالب حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «إن الدنیا لتمثل للإمام فی مثل فلقة الجوز فلا یعثر عنه نها شیء و إنه لیتناولها بین أطرافها کما یتناول أحدکم من فوق مائدته ما یشاء». «دنیا برای امام مانند نیمی از گردو تصور می‌شود. هیچ چیزی از آن، از نظر امام عالی پنهان نیست. همانا او بر همه اطراف دنیا احاطه دارد و هرگونه بخواهد، می‌تواند در آن تصرف کند. همانطور که یکی از شما آنچه را می‌خواهید از بالای سفره برمیدارید و بر آن احاطه دارید». 💠و این گونه است که سلطنت خدای متعال توسط انوارش هویدا می‌گردد: «ولاهم أمر مملکته فهم سر الله المخزون». «خداوند متعال اختیار مملکت خویش را به آنها واگذار نمود». ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
‍ رسول خدا (ص)فرمودند: در می شود: 🔹 🔹 عده ای دوستانی انتخاب می کنند که در دنیا مایه ننگ هستند و در آخرت هم افسوس می خورند که ای کاش با آنها دوست نبودم. 🔹قال رسول الله(ص): أقل ما يكون في آخر الزمان أخ يوثق به أو درهم من حلال. 📚بحار الانوار،ج۷۴،ص۱۵۳📚 @entezar_ma313
: ❄️قسمت پنجم: 🎇خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج می‌شود: امام صادق (ع) دربارۀ وضعیت مردم در آخرالزمان فرموده‌اند که 🌾 «اگر روزی بر مردی بگذرد که در آن روز گناهی بزرگ، مانند هرزگی یا کم‌فروشی یا انجام کار حرام یا می‌خوارگی نکرده باشد، آن‌روز گرفته و غمناک شود و گمان کند آن‌روزش به هدر رفته و عمرش در آن روز تلف شده است». 🌟پیش از این و در بخش نخست از مجموعه نوشته‌های «از آخرالزمان» اشاره شد که مفهوم آخرالزمان هم گسترۀ زمانیِ بعثت پیغامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت را در برمی‌گیرد و هم به‌طور ویژه به عصر ظهور منجی در روزگارِ پیش از قیامت اطلاق می‌شود. بنابراین، اشاره‌های فراوانی هم که در کلام حضرت رسالت‌پناه (ص)، حضرت امیرالمؤمنین (ع) و دیگر امامان معصوم (ع) به نشانه‌های آخرالزمان و ویژگی‌های مردمانش شده، برخی مربوط به دوره‌های نزدیکِ پس از حیات شریف پیغامبر اکرم (ص) است، یعنی زمان خلفا و نیز حکومت بنی‌امیه، بنی‌عباس و شماری نیز مربوط است به دورۀ آستانۀ ظهورِ منجی و نیز عهد ظهور و همچنین دورۀ منتهی به پایان دنیا و برپایی قیامت. ⭐️اما آنچه در دومین شماره از سلسله نوشته‌های «از آخرالزمان» بدان پرداخته شده است، معرفی و مرور برخی از ویژگی‌هایی است که در روایت‌های معصومان (ع) برای مردمانِ آخرالزمان و نحوۀ زندگی و رفتار و اندیشه‌شان بیان شده است. البته آنچه از ظاهرِ این روایت‌ها برمی‌آید این است که بسیاری از این نشانه‌ها برای دورۀ منتهی به ظهور حضرت مهدی موعود (عج) بیان شده است. 🌅ایمان والای مردمان آخرالزمان: از مهم‌ترین روایت‌های بشارت‌دهنده دربارۀ مردمی از آخرالزمان، یعنی به‌طور ویژه آنان‌که در عصر غیبت امام دوازدهم (عج) به‌سر می‌برند، حدیثی است از حضرت خاتم الانبیا (ص) که در شمارۀ پیش نیز یاد شد. 🌴 در این حدیث حضرت خاتم‌النبیین (ص) خطاب به امیر مؤمنان(ع) فرموده‌اند که «یا علی، عجیب‌ترینِ مردم از نظر ایمان و بالاترینِ آنها در یقین، آنها هستند که در آخرالزمان می‌آیند و پیامبری نمی‌بینند و امام از دیده‌هایشان پنهان است و از نوشته‌های [قرآن و حدیث] ایمان می‌‎آورند» [۱] ⚡️این حدیث، گویای ارزشِ والای مردان و زنانی است که ندیده و نشنیده، اما با دلی آکنده از یقین و ایمانِ به خدا، به پیروی از پیغامبر آخرالزمان (ع) و خاندانِ مطهرش و قرآن کریم می‌پردازند؛ آن‌هم در روزگاری که گاه حق و باطل چنان به هم می‌آمیزد که برگزیدنِ راه درست، جز به نور ایمانِ راستین میسّر نشود. ایمانِ این مردمان اما چنان است که گویی رسول‌الله (ص) و ائمۀ اطهار (ع) را به‌چشمِ سَر می‌بینند. بی‌تردید، شهیدانِ انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس و مدافعان حرم از زمرۀ این مردمانند. 📗ارجاع‌ها: ۱. «مکارم الاخلاق»؛ شیخ حسن بن فضل طبرسی؛ ترجمۀ سید ابراهیم میرباقری؛ تهران: فراهانی؛ ۱۳۶۵؛ ج ۲، ص ۳۹۸. @entezar_ma313
یکی از نام‌های امام زمان علیه‌السلام «الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ» است. یعنی او را خواستن، ترجیح دارد به هر آرزوی دیگری! 🔻تو هم بیا و تجربه کن. حاجت خودت را کنار بگذار و دعاهایت را خرج ظهور او کن. خواهی دید که برایت جبران خواهد کرد!
شخصی از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرسید: آیا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به صراحت بیان کرده بود که علی علیه‌السلام بعد از او جانشین است؟ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فرمود: عجب! مگر روز غدیر را فراموش کرده‌ای؟!... پرسید: پس چرا علی علیه‌السلام از حقش دست کشید؟! حضرت فرمود: مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي‏... امام مانند کعبه است. این مردم هستند که باید بسویش بروند و او نزد کسی نخواهد رفت... 📚 کفایة الاثر، ص197.شخصی از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها پرسید: آیا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به صراحت بیان کرده بود که علی علیه‌السلام بعد از او جانشین است؟ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فرمود: عجب! مگر روز غدیر را فراموش کرده‌ای؟!... پرسید: پس چرا علی علیه‌السلام از حقش دست کشید؟! حضرت فرمود: مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي‏... امام مانند کعبه است. این مردم هستند که باید بسویش بروند و او نزد کسی نخواهد رفت... 📚 کفایة الاثر، ص197 @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۷۵🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 🕋‌حقیقت حج 💠حج یکی از بهترین مراتب تجلی انوار مقدس برای اهل معرفت است. 💠زیارت بیت الله الحرام یادآور مقام و سلطنت و عظمت این انوار مقدس می‌باشد که در عالم ذر به جمیع مخلوقات، بزرگی آن شناسانده شد و از مخلوقات برای وفاداری و ارادت به آنان میثاق گرفته اند. 💠حضرت امام صادق (علیه السلام) در جمله ای کوتاه به این حقیقت اشاره فرموده اند: « نحن الحج»«ما همان حج هستیم» 💠آنچه از روایات دریافت می‌شود، این است که حج از دو بخش تشکیل شده است: 🔺یکی ظاهر، که همین مناسک و اعمالی است که در اسلام بسیار با اهمیت بوده و در کتب فقهی به تفصیل بیان گردیده است. 🔺بخش دیگر آن، باطن حج است که بیان گر حقایق اهل بیت (علیهم السلام) است. 💠 این موضوع در عالم قبل از این دنیا؛ یعنی عالم ذَر، به عنایت حق تعالی برای ما به نمایش گذاشته شد و عهد و پیمان‌هایی در آن دوران از ما گرفته اند. حقیقت حج، یادآور بیعت دوران عالم ذر است و ما به حول و قوه الهی، آنچه که از عارفان به ولایت به ما رسیده، با تکیه بر عنایت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به شرح آن خواهیم پرداخت. ✨عالم ذر 💠آنچه که از روایات استفاده می‌شود، این است که پیدایش عالم ذر (ذر اول، در دوم، ذر سوم، عالم ارواح، عالم اشباح... ) قبل از عالم فعلی ما می‌باشد؛ 💠یعنی جناب آدم (علیه السلام) با تمامی خلایق که همه از نسل ایشان می‌باشند، در عالم دیگری به نام «ذر» به وجود آمده بودند و امتحاناتی را در آنجا به انجام رسانیده بودند. 💠روایات زیادی درباره عالم ذر در کتب شیعه نقل شده که در این جا چند روایت را ذکر خواهیم نمود. «فأخرج من صلبه کل ذریة ذرأها فنشرهم بین یدیه کالذر ثم کلمهم وتلا ألست بربکم قالوا «پس خداوند متعال از صلب آدم، تمام ذریه او را خارج کرد و خروج ذریة آدم از پشت او به صورت ذره‌های کوچک بودند. سپس خدای تعالی فرمود:فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری. 💠در روایت دیگری فرموده اند: «ألست بربکم؟ قالوا بلی و إن هذا محمد (صلی الله علیه وآله) رسولی و علی أمیر المؤمنین (علیه السلام) خلیفتی و أمینی؟ «آیا من خدای شما نیستم؟ همگی گفتند بلی! آیا محمد (صلی الله علیه وآله) رسول من نیست؟ و این علی امیرالمؤمنین علیه السلام و خلیفه و امینم نیست؟ » 💠در روایتی دیگر، حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل می‌فرمایند که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «ای علی (علیه السلام)، تو همانی که خداوند به وسیله تو در آن هنگامی که خلایق را در ابتدای آفرینش (ذر) به صورت اشباح آفرید، بر خلایق احتجاج نمود و فرمود:"ألست بربکم قالوا بلی"«آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا تو خدای ما هستی. فرمود: محمد (صلی الله علیه وآله) پیامبر شماست؟ گفتند: آری. فرمود: علی (علیه السلام) امام شماست». 💠حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «همه خلق از ولایت و اقرار به فضل تو علی (علیه السلام) سرباز زده و سخت تکبر ورزیدند، جز گروهی اندک که آنها اصحاب یمین بوده و آنها اندک افرادی هستند». 💠مخلوقات در آن عالم، به صورت ذره مراحلی را طی نموده اند و هر موجودی که اراده خدا به ایجاد آن تعلق گرفت، موجودیت یافت. از همه عهد و پیمان گرفته شد که محب و تسلیم ذوات مقدس گردند و آنان هم معرفت پیدا کردند که یقینا این توجه، توجه به مظاهر الهی و بندگی خداست. 💠تا آنجایی که توحید الهی در کون و مکان توسط ایشان آشکار شده و بدین وسیله حق تعالی مقامها و جلالت خویش را در انوار مقدس اهل بیت (علیه السلام) برای مخلوقات نمایان ساخت تا آشکار شود که: فبهم ملأت سماءک و أرضک حتی ظهرأن لاإله إلاأنت»«پس به آنها (نور محمد و آل محمد علیه السلام) پر کردی آسمان و زمین ات را تا این که آشکار شود که جز تو معبودی نیست». 💠طبق روایات متعدد، سوال و جواب‌هایی درباره ربوبیت و نبوت و ولایت مطرح شد که بعضی از خلایق إدبار نمودند و برخی توحید و نبوت را قبول کردند؛ ولی، امر ولایت را نپذیرفتند. 💠بعضی از مخلوقات مثل اصحاب یمین؛ یعنی محبین امیرالمؤمنین (علیه السلام)، اظهار ارادت و اقبال نمودند. کسانی نیز این سلطنت و مقامات را نپذیرفتند و کافر گشتند.در این سؤال و جواب ها، هیچ کسی در هیچ مرتبه ای مستثنی نشد. 🔶ادامه دارد... ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
دورهٔ سعادت بشری 👤 شهید استاد مطهری 🔸 ما مسلمانان مخصوصا شیعیان می‌گوییم «دورهٔ سعادت بشری» آن عصری است که دورهٔ عدل کامل است یعنی عصر ظهور حضرت حجت، آن دوره که اولین مشخصه‌اش این است که دوره حکومت عقل است یعنی دوره‌ای که در آن علم، اسیر و برده نیست. 📚 اسلام و مقتضیات زمان، ج۱، ص۵۰ @entezar_ma313
: ❄️قسمت ششم: 🌅ایمان والای مردمان آخرالزمان: وقتی آدمی روز مؤمن است وشب کافر اما فارغ از این روایتِ نویددهنده، روایت‌های دیگری نیز دربارۀ ویژگی‌های آخرالزمانیان بیان شده است که اغلب، بیم‌دهنده ودربردارندۀ هشدار است.در این دسته حدیث‌ها، از زشتی‌ها، ناراستی‌ها، بدعت‌ها، انحراف‌ها و بدی‌های اخلاق و کردار مردمِ آخر زمان سخن رفته است. از نمونۀ این‌گونه روایت‌ها، این سخن معروف از پیغامبر اکرم (ص) است که به سختیِ «مؤمن‌ماندن»در آخرالزمان اشاره دارد.حضرت(ص)فرموده‌اند که «فرصت را برای اعمال نیک پیش از آنکه فتنه‌هایی مانند پاره‌های شب تاریک پدید آید، غنیمت شمارید.در آن‌ هنگام انسان صبح مؤمن است وشب کافر می‌شود؛ شب کافر است و روز مؤمن می‌شود و دین خود را به‌عوض ناچیزِ دنیا می‌فروشند». در روایت دیگری نیز فرموده‌اند:«فتنه‌ها خواهد بودکه در اثنای آن، مردبه صبح مؤمن باشد و به شب کافر شود، مگر آنکه خدایش به علم زنده دارد».[۲] روزی می‌رسد که آدمی از اینکه گناه کبیره نکرده افسوس می‌خورد! امام جعفر صادق(ع)درحدیثی بسیار مفصّل، ویژگی‌هایی هراس‌انگیز را برای مردمانِ روزگاری برشمرده‌اند که به‌ نظر می‌رسد، آن روزگار، آخرالزمان و دورۀ منتهی به ظهور حضرت مهدی(عج)باشد؛ چراکه امام (ع) پیش از آنکه این ویژگی‌ها را خطاب به یکی از دوستدارانشان بیان کنند، این نکتۀ مهم را به او یادآور شده‌اند که «آیا ندانسته‌ای که هرکه چشم‌به‌راهِ دولت ما باشد و بر آزار و ترسی که می‌بیند، شکیبایی ورزد، فردای قیامت در زمرۀ ما محشور گردد» [۳]؛ و نیک می‌دانیم که دولت اهل بیت(ع)با ظهور حضرتِ مهدی(عج)تحقق می‌یابد و برپا خواهد شد. بنابراین،می‌توان گفت که این ویژگی‌هایی هم که امام برشمرده‌اند، اشاره به آن‌ بخش از آخرالزمان دارد که جهان یک‌سره گرفتار ستم، بدی و ناراستی است وظهور منجیِ موعود را انتظار می‌کشد. این روایت را مرحوم شیخ کلینی (ره) در «الرّوضة مِن الکافی»،مرحوم شیخ حرّ عاملی (ره)در «تفصیل وسائل الشّیعه»، مرحوم ملامحسن فیض کاشانی(ره)در «الوافی» ومرحوم علّامه محمدباقر مجلسی(ره)در «بحارالانوار» نقل کرده‌اند. [۴] در این روایت، امام صادق(ع)دربارۀ وضعیت مردم در آخرالزمان فرموده‌اند که «اگر روزی بر مردی بگذرد که در آن روز گناهی بزرگ، مانند هرزگی یا کم‌فروشی یا انجام کار حرام یا می‌خوارگی نکرده باشد، آن‌روز گرفته وغمناک شود و گمان کند آن‌روزش به هدر رفته وعمرش در آن روز تلف شده است». [۵] شاید در روزگاران گذشته، باورِ آنچه امام (ع) فرموده‌اند، برای مردم دشوار می‌آمد؛ اما بی‌تردید برای ساکنان دنیای امروزی، باور محتوای این بخش از کلام امام جعفر صادق(ع)آسان‌تر است. امروزیان به هر مذهب و آیینی که باشند ودر هرمملکت و سرزمینی که زندگی کنند، به‌چشمِ خود در بسیاری از شئون زندگی فردی،اجتماعی و سیاسی سیطره و سلطۀ نگاه مادی و دنیایی را شاهدند. نگاهی قدرتمند و سراسر مادی که می‌کوشد، این را در ذهنِ مردان، زنان، پسران و دخترانِ دنیای امروز ماندگار و نهادینه کند که مفهوم دنیا منحصر است به محلی برای یافتنِ هرچه بیشترِ ثروت و قدرت؛ از این‌روی، زندگیِ آدمی نیز مسابقه‌ای است، برای اینکه انسان ثروت و قدرت به دست آورد تا بتواند هرچه بیشتر لذت ببرد و کام‌جویی کند و چون در این مسابقۀ ارضای شهوات، همه با هم برابر نیستند، آن‌که عقب‌ بماند، بازنده‌ است و احساس زیان و خسران بیشتری خواهد داشت. این وضعیت، همان وضعیتِ آخرالزمانی است که امام جعفر صادق (ع) از آن خبر داده است. 📚ارجاع ها: ۲. «نهج الفصاحه»:مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم(ص)؛ ترجمۀ ابوالقاسم پاینده؛ تهران: جاویدان؛ ۱۳۶۱؛ ص ۲۱۶ و ۲۱۷ و ۳۶۸. ۳. «الرّوضة من الکافی»؛ شیخ کلینی؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۴. ۴. متن روایت که در ادامه آمده، از کتاب «الرّوضه مِن الکافی» برگزیده شده است. برای دیدن این حدیث در سه متنِ دیگر، رک: «تفصیل وسائل الشّیعه»؛ قم: آل البیت (ع) لاحیاء التراث؛ ۱۴۱۶ ق.؛ ج ۱۶؛ ص ۲۷۵. «الوافی»؛ ملامحسن فیض کاشانی؛ اصفهان: مکتبة الامام امیرالمؤمنین علی(ع) العامة؛ ۱۴۰۶ ق.؛ ج ۲۶، ص ۴۵۱./ «بحارالانوار»؛ علّامه محمدباقر مجلسی؛ بیروت: دار احیاء التراث العربی؛ ۱۴۰۳ ق.؛ ج ۵۲، ص ۲۵۴. ۵. «الرّوضةمن الکافی»؛ شیخ کلینی، محمد بن یعقوب؛ ترجمۀ هاشم رسولی محلّاتی؛ تهران: علمیّۀ اسلامیّه؛ ۱۳۶۴؛ ج ۱، ص ۵۸ و ۵۹. @entezar_ma313
هیچ چیز از اختیار او خارج نیست [ختص، الإختصاص یر، بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ عَنْ مُوسَی بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ الدُّنْیَا تَمَثَّلَ لِلْإِمَامِ فِی مِثْلِ فِلْقَةِ الْجَوْزِ فَمَا یَعْرِضُ لِشَیْ ءٍ مِنْهَا وَ إِنَّهُ لَیَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا کَمَا یَتَنَاوَلُ أَحَدُکُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا یَشَاءُ فَلَا یَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَیْ ءٌ سماعة بن مهران روایت کرده، حضرت صادق علیه السلام فرمودند: دنیا برای امام مانند قطعه ای گردوست؛ چیزی از دنیا از امام پوشیده نمی ماند و او طوری از اطراف بر دنیا تسلط دارد، که یکی از شما بر سر سفره اش نشسته و هر چه بخواهد بر می‌دارد. پس هیچ چیز از اختیار او خارج نیست. 📚بحارالانوار؛ جلد ۲۵، صفحه ۳۶۷
امیدهای آخرالزمان 💢هرچند هیچ مدحی درمورد مردم آخرالزمان در احادیث نشده؛ بلکه نکوهش شده‌اند و تنها از ویژگی‌های منفی آنها سخن به میان آمده؛ 📌اما روایاتی نیز وجود دارد که گروه‌هایی از اهل آخرالزمان به شدت ستایش شده‌اند: 🌕 روزی پیامبرصلی.الله علیه وآله درحالی که عدّه‌ای از یارانش نزد او بودند، فرمود: خداوندا! برادران مرا به من بنما! ایشان سخن را دو مرتبه تکرار کردند.در این هنگام گروهی از یاران که گرد آن حضرت بودند، گفتند: ای پیامبر خدا! آیا ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه! شما یاران من هستید ... 🔰برادران من قومی هستند که در آخرالزمان خواهند آمد. آنها به من ایمان می‌آورند، در حالی که مرا ندیده اند.خداوند آنها را با نام‌های پدرانشان شناسانده است،پیش از آنکه از پشت‌های پدران و رحم‌های مادرانشان خارج شوند. هر یک از آنها بر دین خود پایدار می‌ماند، درحالی که این عمل از دست کشیدن بر خارهای گون در شب تاریک و در دست گرفتن آتش برافروخته ازدرخت گز دشوارتر است. ایشان چون چراغی فروزان در دل تاریک شب می‌درخشند. خداوند آنها را از همه فتنه‌های تیره و تار درامان نگه می‌دارد 📗بحارالأنوار،ج۵۲ ، ص۱۲۴ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۷۶🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 💠حضرت امام هادی (علیه السلام) در زیارت جامعه کبیره می‌فرمایند: «حتی لا یبقی ملک مقرب و لانبی مرسل... ولا فاجر طالح ولا جبار عنید ولا شیطا مرید و لا خلق فیما بین ذلک شهید إلا عرفهم جلالة أمرکم» «همه مخلوقات بدون استثنا حتی فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل... و نماند هیچ فاجر و جبار و شیطان سر کشی حتی هیچ خلقی تا اینکه خدا به آنها شناساند جلالت و بزرگی امر شما را». 💠‌این بخش از زیارت جامعه کبیره، گزارشی از عالم ذر است. خداوند تمامیت نور معصومین (علیهم السلام) را به صورت کامل به دیگران فهمانید؛ چرا که آنان در جمیع مراتب شان کامل و در تمام مراحل بندگی با خدای خویش صادق هستند لذا در زیارت جامعه خطاب به ایشان عرض می‌نماییم: «فماأوفی عهدکم». «به آن عهدی که با خدا بستید چقدر (و چه نیکو) وفادار ماندید». 💠در این میان، انبیا در اعتقاد به مقام رفیع اهل بیت (علیهم السلام) از بقیه خلایق سبقت گرفتند و برتری و آقائی در این دنیا را در عالم ذر کسب نمودند و چون آنجا به حقیقت نوکری اهل بیت (علیهم السلام) رسیدند، در این دنیا به سروری بر خلایق نائل گشتند و از نظر مراتب ایمان، در دنیا کامل ترین مؤمنان زمان خود هستند. به این ترتیب، ظهور نبوت ایشان به واسطه اظهار خضوع و خشوع در برابر عظمت خاندان وحی عالی بوده و سرچشمه این ارادت در عالم ذر است که از جمیع انبیا و مؤمنین پیمان گرفته شد. 💠خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّینَ لَمَا آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتَابٍ وَحِکْمَةٍ ثُمَّ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَی ذَلِکُمْ إِصْرِی قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ» «وقتی که خدا از همه انبیا پیمان گرفت که در برابر این که به شما کتاب و حکمت دادم و بر شما وحی نازل نمودم و به شما نبوت و معرفت عطا کردم، شما حتما این طور خواهید بود که وقتی شما را رسولی بیاید که تصدیق کننده است تمام آنچه را که شما آورده اید، حتما به او ایمان خواهید آورد و او را یاری خواهید کرد. خداوند فرمود که آیا اقرار می‌کنید و با من پیمان محکمی بر آن می‌بندید؟ همه انبیاء گفتند که ما اقرار داریم (یعنی آمادگی خود را برای تواضع و خدمت گزاری آن رسول اعلام می‌کنیم) ». «ولایتنا مؤکدة علیهم فی المیثاق. » «ولایت ما با تاکید هر چه تمامتر در میثاق (عالم ذر) گرفته شده است. ». 💠همه این مراحل و امتحانات از روی رغبت انجام گرفته و هیچ گونه جبر و اضطراری نبوده؛ بلکه کاملا مثل همین دنیا، اختیار با خود شخص بوده است و به این طریق بود که امانت الهی (ولایت) به همه عرضه شد. 💠مسأله ی «ذر» یکی از مسائل مشکلی است و حل این مسئله به دست کسانی می‌باشد که به لحن قرآن و محکمات و متشابهات آن علم دارند و دانش آن را از سرچشمه وحی دریافت نموده اند. 💠عالم ذر بیان گر ضعف مخلوقات در برابر عظمت خداست؛ به این معنا که حق تعالی با انوار خود، آن عالم را پر کرد به طوری که همگان انوار خداوند متعال را دیدند و صدای حق را شنیدند. به گونه ای که هیچ تردیدی برای کسی باقی نماند. 💠در عالم ذر نور خدا ظاهر و غالب بود. از این جهت تمامی مخلوقات در برابر انوار الهی (محمد و آل محمد صلی الله علیه وآله) ناچیز شده بودند. به همین علت، پس از انتقال از مسیر عالم ذر به دنیای فعلی نیز، همه باید در دنیا با تمام مقامات علمی و شخصی و منزلت دنیایی و... در برابر وجود گرامی جانشینان خدا که مجری افعال خدای هستند، خاضع و خاشع شوند و اگر چنانچه بر اثر پستی طینت، بعضی از خلایق در برابر مقام «خلیفه الله» خضوع نکنند، به کوچکی محکوم خواهند شد و این بی مقداری تماما در قیامت هویدا می‌گردد. چنان که فرموده اند: «إن المتکین یجعلون فی محور الأر».«خداوند آدم متکبر را در روز قیامت مانند مورچه محشور می‌کند». ادامه دارد... ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313