تکثر شیوههای زندگی نشانهی پویاییِ جامعهست. ما کثرتها را میفهمیم و میپذیریم(حتی کثرتهای متضاد را)
اما چگونه باید جامعه را نسبت به یک لایف استایلِ مهاجم که از قضا متعلق به اقلیتی از شهروندان جامعه است، آگاه کرد؟ قانون برای ما تمنای داشتن یک جامعهی یکرنگ و متحدالشکل نیست. بلکه امکانی برای تضمین حقوق شهروندیِ مردم است.
@eqbali62
هدایت شده از مرکز مشاوره یارا
✅️ ازدواج اگرچه یک پیوند عاطفی و میثاق غلیظ میان زوجین است اما قبل از آن یک انتخاب عقلانی و مبتنی بر آگاهی میباشد. کسب اطلاع و آگاهی از ابعاد مختلف این موضوع باعث میشود که زوجین با عقلانیت بیشتری تصمیم بگیرند.
✅️ به همین منظور و برای ارتقای دانش زوجین و مجردین در شرُف ازدواج دوره آموزشی ۹ ساعتهای را طراحی کردهایم که طی ۳ جلسه ۳ ساعته به تبیین ابعاد حقوقی مساله ازدواج در کشور ایران بپردازیم. در جلسه نخست به مبحث حقوق مالی زوجه، در جلسه دوم به موضوع شروط ضمن عقد و در جلسه سوم به موضوع حقوق و تکالیف متقابل زوجین خواهیم پرداخت.
🖋 این دوره آموزشی توسط سرکار خانم فاطمه شجاعی کارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده و پژوهشگر با تجربه این حوزه برگزار خواهد شد
⏰️ این دوره در بهمنماه برگزار خواهد شد (زمان دقیق دوره متعاقبا اطلاعرسانی میگردد)
💻 این دوره به صورت حضوری در تهران(سهروردی شمالی) و آنلاین اجرا میگردد و هزینه ثبتنام در آن مبلغ ۹۰۰ هزار تومان میباشد.
📲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبتنام به آیدی زیر پیام دهید:
@yarafcadmin
پرسشی از «وفاقِ فراقانونی»
درباره تذکر امروز رهبر انقلاب به مسئولان درباره حجاب
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
ایامی که شبانهروز مشغول تبیین ضرورت و ظرفیت قانون حجاب در جمعهای مسئولان و نخبگان بودیم و در جلسات مختلف برای ابلاغ آن در موعد مقرر دست و پا میزدیم عدهای یا در پس ذهنشان و یا حتی به زبانشان ما را مشکوک به نفوذی رژیم صهیونیستی در کشور برای ایجاد آشوب و التهاب میدانستند و مشفقانه ما را از بازی در زمین دشمن در این شرایط خطیر منطقه برحذر میداشتند. انقدر این سخنان را به ما میزدند که من گاهی در خلوت خودم به این سوال فکر میکردم که واقعا کار درست چیست؟ ما نیز بنشینیم و لحظه عقبنشینی حاکمیت از خط حجاب را نظاره کنیم یا بایستیم و اتهامات و کنایهها را تحمل کنیم؟
مهم نبود که من چه پاسخی به سوالم دادم. مهم این است که «وفاق» کار خودش را کرد و قانونی که باید به اعتبارِ حکم خدا، به آبروی سازوکارهای تقنینی کشور، به حرمت خون شهدا و به دلمشغولی رهبر حکیم انقلاب، لااقل ابلاغ میشد و در مرحله اجرا به تدبیر اهالی وفاق سپرده میشد، در یک بدعت بیسابقه حتی ابلاغ هم نشد. خب نشد که نشد! لابد مسئولان ملاحظه شرایط کشور را کرده بودند. من و امثال من شاید نفوذی اسراییل باشیم اما دیگر مسئولان ما که خط رژیم صهیونیستی را در اداره امور کشور دنبال نمیکنند! پس تا اطلاع ثانوی ما هم منتظر نشستیم.
امروز دوباره رهبر انقلاب سخنی را مطرح کردند که برای من حقیقتا جای سوال دارد. کاش یک نفر پیدا شود و جواب سوال مرا بدهد. در شرایطی که دیگر همه مسئولان کشور درباره پرونده حجاب وفاق نمودند و دیگر حتی روزنامه اعتماد و خبرآنلاین و فلان کانال تلگرام و...( که از مهر تا آذر روزانه دهها گزارش علیه حجاب و قانون حجاب منتشر میکردند) کاملا ساکت شدهاند، چه ضرورتی بود که حضرت آقا این تذکر را به مسئولان بدهند که در ماجرای حجاب براساس منویات آمریکا و اسرائیل تصمیم نگیرید؟! مگر منویات دشمن همان ابلاغ قانون حجاب نبود؟ مگر ما کارچاق کن رژیم صهیونیستی در مساله حجاب نبودیم؟ تصمیمِ مسئولان که عدم ابلاغ قانون بود. پس چه جای تذکر به مسئولان است؟ تذکر در شرایطی که تصمیم اتخاذ شده کاملا در زمین منافع جمهوری اسلامی است چه وجهی دارد؟ یعنی حضرت آقا احتمال دیگری میدهند؟ چرا من گیج شدهام؟ کسی هست مرا از این ابهام برهاند؟
@eqbali62
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرسشی از «وفاقِ فراقانونی»
درباره تذکر امروز رهبر انقلاب به مسئولان درباره حجاب
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
ایامی که شبانهروز مشغول تبیین ضرورت و ظرفیت قانون حجاب در جمعهای مسئولان و نخبگان بودیم و در جلسات مختلف برای ابلاغ آن در موعد مقرر دست و پا میزدیم عدهای یا در پس ذهنشان و یا حتی به زبانشان ما را مشکوک به نفوذی رژیم صهیونیستی در کشور برای ایجاد آشوب و التهاب میدانستند و مشفقانه ما را از بازی در زمین دشمن در این شرایط خطیر منطقه برحذر میداشتند....
ادامه یادداشت را در لینک زیر بخوانید
https://eitaa.com/eqbali62/564
شکوهِ لحظههای پدر..
رسانه و هنر؛ مسیر بازگشت پدر به خانه
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
✅ «میگویم و میآیمش از عهده برون» که اغلب کژکارکردیها و ناتنظیمیهای خانواده ایرانی ریشه در غیبت «پدر» (مرد) در مناسبات خانه دارد. حکایت تغییرات خانواده در ایران از جنس حرکت پرتلاطم کشتی در دریای طوفانی است که به لنگرگاهی برای ثبات نیاز دارد. به گمان من، این لنگرگاه استعارهای از تجربه خانواده ایرانی از حضور پدر در خانه است. بازگشت پدر به خانه آغاز فرآیند رسیدگیها، حلوفصلها، حمایتها، گلایهها و سازشها و سایر تجربههای جمعی اعضاست. اینجا همان لحظهی ثبات و استقرار خانواده از پس ساعاتی پرفراز و نشیب است.
✅ این اتفاق در غیاب پدر رخ نمیدهد. روشن است که منظور من از غیاب پدر در مناسبات خانه، فقدانِ فیزیکی او نیست. بلکه منظور غیبتِ «اثر» اوست. «پدرِ موثر» غائب اصلی و بزرگ صحنه خانواده در ایران معاصر است. این غیبت دلایل موجه و ناموجه متعددی دارد که اکنون در مقام بحث درباره آنها نیستم. اما یکی از این دلایل ناموجه، اهریمنسازی و یا حذف «پدر» از تمام فرآیندهای خلق تصویر و روایت در فاهمه عمومی جامعه است. پدر؛ بزرگترین غایبِ رسانههای جمعی عصر ماست(اگر نگوییم دیگریِ نامحبوب!). از سریال پدرسالار که جایگاه «بالای سفره» را به زیر کشید تا کلیپهای سخیف بلاگرهای اینستاگرام که شوخی دستی با پدر را دستمایه لایک و کامنت قرار دادهاند.
✅ بازگشت پدر به خانه، ضرورت ناگزیر عصر ماست. این بازگشت مسیرهای مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها رسانه است. اصلاح ذهنیتها و ادراک عمومی جامعه نسبت به پدر و نقش و اعتبار او به کمک تصاویر رسانهای امکانپذیر خواهد بود. پدری و جایگاه اصیل او در خانواده باید توسط رسانه اعتباربخشی گردد و روایتهای شیرین، گیرا و ناب از «پدر» به سکه رایج آثار هنری و رسانهای جامعه ما تبدیل گردد. اتفاقی که چند سالیست درباره مادر به خوبی(اما ناکافی) رخ داده است. روایتِ پدری نیازمند شناخت و ابهامزدایی از ابعاد مختلف آن است. در ادامه نوشتار میخواهم در کنار اصحاب هنر و رسانه برای کاوش در «ماهیتِ ناشناختهی پدری» قرار گیرم تا لحظاتی را از پدرانههای باشکوه برای خلق روایت هنری و رسانهای تبیین کنم.
✅ پدری یک تجربه زیسته در کنار سایر تجربههای زیسته نیست. پدری یک «تحول وجودی» در مرد است(همانطور که مادری همین است). به عبارت دیگر، «پدر شدن» یک مرحله از زندگی در کنار سایر مراحل زندگی از جمله «دانشجو شدن»، «شاغل شدن»، «متاهل شدن» و... نیست. پدری لحظهی تکوین صفاتی در مرد است که تا پیش از پدر شدن فاقد آن صفات بوده است. گواه این تحول وجودی با «پدری»، تجربههای ناب و اصیلی است که مردان تا پیش از پدر شدن درکی از آنها ندارند. مثلا:
✅ مردان تا پیش از پدر شدن هیچ درکی از پیوندهای عاطفی پدر و فرزند ندارند. علاقه پدر به فرزند حقیقتیست که صرفا با پدر شدن امکان درک آن میسر میگردد. هیچکس جز پدر درکی از لحظهی «ثمردادن» فرزند و لذتِ نگاه او به قد و بالای فرزند ندارد و به راستی که چه حس ناب و اصیلیست لحظات «پدر-دختری» و «پدر-پسری». به همین ترتیب، مردان تا قبل از پدر شدن هیچ درکی از «استیصال» پدر هنگام بیماری فرزند و «اندوه» پدر در سوگ فرزند ندارند. سوگ برای پدران تجربهای بس عمیق، عظیم و منحصر به فرد است که در «بطن» مینشیند. غم پدر سِرِّ مکتوم است که جز با تجربه مشابه برای کسی فاش نمیشود. کاش در کنار روایتِ قصهها و غصههای مادران شهدا، کمی هم از اسرار نهان «پدرِ شهید» میگفتیم و مینوشتیم.
✅ سخن کوتاه کنم. پدری موقعیت مهم و کلیدی خانواده است که بازگشت او به خانه، محملی باثبات و آرام برای رشد، شکوفایی و ثمردهی سایر اعضای خانواده را نیز فراهم میآورد. هنر و رسانه باید امروز به کمک علم، سیاست و اقتصاد برای تقویت نهاد خانواده بیاید و این کمک و همافزایی با خلق روایتهای ناب و گیرا از «پدر» محقق خواهد شد. لحظات باشکوه، ناب و منحصر بهفرد پدرانه میتوانند دستمایهای برای خلق این روایتهای جذاب برای بازسازی تصویر پدر در ذهنیت جامعه قرار گیرند.
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
خدایا شکرت بابت محبت علی..
ولادت مولا علی(ع) و روز پدر مبارک🌺
🔸 نشست علمی کندوکاوی در حکمرانی حجاب و عفاف در نظام جمهوری اسلامی ایران
🔺 نخستین نشست از نشست های حکمرانی موضوعی
🔰 به همت اندیشه حکمرانی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
◽️ #علی_اکبر_رشاد
◽️ #عبدالحسین_خسروپناه
◽️ #محمود_حکمت_نیا
◽️ #عبدالکریم_بهجت_پور
◽️ #مسعود_اسماعیلی
◽️ #مسعود_فیاضی
◽️ #فرج_الله_هدایت_نیا
◽️ #مهدی_جمشیدی
◽️ #حسینعلی_بای
◽️ جلیل محبی
◽️ فهیمه فرهمندپور
◽️ مریم اردبیلی
◽️ فاطمه قاسمپور
◽️ ابوالفضل اقبالی
✍️میزبان نشست:
▪️#حسین_بابایی_مجرد
📅 دوشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰
🏢 تهران و قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hokmrani
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmranihijab
#نشست
#حکمرانی #حجاب
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
هدایت شده از رستم پور
بسیج اساتید دانشگاه الزهرا (س)، ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می کند
بیست و سومین پیش نشست دومین همایش ملی الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب اسلامی
سخنرانان:
دکتر فاطمه ابراهیمی
عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا (س)
با عنوان: مفهوم شناسی الگوی سوم زن مسلمان
دکتر ابوالفضل اقبالی
عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا (س)
با عنوان: الگوی سوم و امکانهای نظری آن
دبیر نشست: دکتر الهام شریعتی، عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه الزهرا (س)
زمان: سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ تا ۱۷
مکان: دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، طبقه چهارم، سالن گردهمایی
لینک مجازی نشست:
https://webinar.alzahra.ac.ir/basijeasatid/
به شرکت کنندگان در نشست، گواهی حضور اعطاء می شود.
🆔@basij_asatid_alzahra
عریانی یا آدمکشی؟!
پاسخی به اتهام آقای برهانی به قانون حمایت از خانواده
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
✅ در برنامه دیالوگ جناب آقای دکتر برهانی اتهام نادرستی را به قانون حمایت از خانواده وارد میکنند و خطاب به موافقان این قانون با غیظ و فریاد میگویند که: «شما در قانونتون برای آدمکشی 3 تا 10 سال حبس در نظر گرفتید اما برای برای کسی که دوبار عریان شده 10 تا 15 سال. یعنی شما برای رون خانمها بیشتر از جون آدمها ارزش قائلید!» در این یادداشت قصد داریم به بررسی صحت و سقم این ادعا بپردازیم. مستند ادعای ایشان احتمالا دو ماده از مواد قانون مجازات اسلامی است که در ادامه ذکر میکنم.
✅ یا مستند ایشان ماده 310 است که میگوید: «هرگاه غیر مسلمان، مرتکب جنایت عمدی بر مسلمان، ذمی، مستامن و معاهد شود، حق قصاص ثابت است. در این امر، تفاوتی میان ادیان، فرقهها و گرایشهای فکری نیست. اگر مسلمان، ذمی، مستامن و معاهد، بر غیرمسلمانی که ذمی، مستامن و معاهد نیست جنایتی وارد کند، قصاص نمیشود. در این صورت مرتکب به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم میشود. تبصره 1- غیرمسلمانانی که ذمی، مستامن و معاهد نیستند و تابعیت ایران را دارند یا تابعیت کشورهای خارجی را دارند و با رعایت قوانین و مقررات وارد کشور شده اند، در حکم مستامن میباشند. تبصره 2- اگر مجنیٌ علیه غیرمسلمان باشد و مرتکب پیش از اجرای قصاص، مسلمان شود، قصاص ساقط و علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات»، محکوم میشود.»
✅ خب میدانید که افراد غیرمسلمانی که در حال حاضر در جامعه ما زندگی میکنند یا شهروندان و هممیهنان اهل کتاب ما هستند، یا سفیر، دانشجو، فعال اقتصادی، توریست و... هستند که هیچکدام شامل این ماده نیستند. یعنی اگر به تعبیر آقای برهانی کسی سر اینها را بیخ تا بیخ ببرد مجازات سه تا ده سال حبس نیست. تنها مصداق این ماده میدانید چه کسانی هستند؟ فرض کنید یک فرد غیرایرانی و غیرمسلمان بدون پاسپورت و ویزا و به صورت قاچاقی وارد کشور ما شده است و در اثنای انجام ماموریت خود در ایران!! با یک شهروند بیاعصاب و چاقو به دست ما دعوا کند و آن شهروند از کوره در رفته و سر او را بیخ تا بیخ ببرد!! مجازات آن شهروند بی اعصاب شامل این ماده خواهد بود! حالا شما ببینید آقای برهانی چقدر صداقت دارد!
✅ یا مستند آقای برهانی ماده 612 است که میگوید: »هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم مینماید.»
✅ خب میدانید که براساس قوانین اسلام و کشور ما، قصاصِ قاتل صرفا به درخواست اولیای دم صورت میگیرد. یعنی اگر شهردارِ سالخوردهی اصلاحطلبان در تهران همسر جوان خود را در حمام به ضرب گلوله به قتل برساند، صرفا با تقاضای اولیای دم همسرش قصاص میشود و اگر به هر دلیلی بتواند رضایت خانواده همسرش را مبنی بر پرداخت دیه و گذشت از قصاص اخذ کند اعدام نمیشود. در این حالت قاتل باید دیه پرداخت کند و به تشخیص قاضی به خاطر جنبه عمومی جرم به سه تا ده سال هم حبس محکوم میشود. و یا اگر مقتول بیکسوکار باشد و کسی را نداشته باشد که از قاتل او شکایت کند، قاضی صرفا از جنبه عمومی جرم او را به سه تا ده سال حبس محکوم میکند.
✅ خب به نظر شما مصادیق این ماده در شرایط کنونی جامعه ما چقدر است؟ براساس این دو ماده چند فقره قتل و آدمکشی در خیابانهای این جامعه اتفاق میافتند که مجازات آنها از دوبار عریان شدن کمتر باشد؟! ضمن اینکه چرا فقط دوبار عریانی را مثال میزنید؟ آقای برهانی شما که حقوقدان هستید چند جرم دیگر سراغ دارید که مجازات آنها مشمول حبسهای تعزیری درجه 3 و بیشتر میشوند؟ آیا آنها مهمترند یا «آدمکشی»؟!
✅ مردم عزیز! در این کشور جریانی وجود دارد که بقا و دوامش در ناآگاهی شما و کتمان حقیقت است. اینها از بلوغ فکری، نگرشی و دانشی شما هراس دارند...
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
دومین رویداد «روایت نظری الگوی سوم زن»
نشستهای تخصصی
🔺مبانی انسانشناسانه و هستیشناسانه الگوی سوم زن
🔺فقه امامیه و الگوی سوم زن
🔺سیاستگذاریها و تحقق الگوی سوم زن
گفتوشنود درباره ایدههای خلاقانه
✔️با حضور صاحبنظران، اندیشمندان و کارشناسان حوزه زن و خانواده
📆 پنجشنبه 25 بهمن 1403 ساعت 8 لغایت 16:30
📍تهران، دانشگاه الزهراء(س)، درب شرقی، مرکز همایشهای بینالمللی
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاه غیرانسانی و سخیف پهلوی نسبت به زن را مقایسه کنید با نگاه متعالی انقلاب اسلامی و جایگاهی که زنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند.
جالب اینجاست که تهماندههای رژیم پهلوی در سال ۱۴۰۱ مدعی انقلاب زنانه در ایران بودند!
@eqbali62