eitaa logo
جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
1.3هزار دنبال‌کننده
269 عکس
15 ویدیو
8 فایل
خوانش عدالت‌محور موضوعات جنسیتی ارتباط با من: @abolfazleqbali https://eitaa.com/eqbali62
مشاهده در ایتا
دانلود
این دوره آموزشی 20 ساعته به صورت آفلاین قابل ارائه و استفاده است. در پایان استفاده از مباحث دوره یک آزمون از شرکت کنندگان گرفته می‌شود و در صورت قبولی مدرک معتبر گذراندن دوره از دانشگاه ارائه می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام دهید. @Abolfazleqbali
آینده جهان؛ امتداد قدم‌های استوار شماست.. دهه فجر مبارک
انشالله امشب ساعت ۱۰ از شبکه افق درباره نگرش مردم ایران به حجاب بحث خواهم کرد
کاش علی دایی می‌فهمید که این میزانسن بیش از آنکه برای سورپرایز کردن او خلق شده باشد، برای مرزشکنی‌های سیاسیِ بی‌سرانجامِ فردوسی‌پور طراحی شده بود. راستش رو بخواهید من عمیقا از مسیرِ نزولی عادل فردوسی‌پور غمگینم.. @eghbali62
انقلاب اسلامی و تحول وجودی زنان دستاورد اصلی و حقیقی انقلاب برای زنان چه بود؟ دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده ✳️ پیرامون نسبت انقلاب اسلامی و زنان بسیار سخن گفته شده که اکثراً ناظر به تغییراتی‌ست که در سبک زندگی زنان نسبت به گذشته و امتیازات و توفیقاتی‌ست که در مسیر ورود به عرصه‌های اجتماعی کسب کرده‌اند. من اما قصد دارم از منظر دیگری به این مناسبات بنگرم و آورده اصلی و بی‌بدیل انقلاب اسلامی برای زنان را معرفی کنم که به نوعی چتر معنایی برای سایر تحولات زندگی زنان بود. این دستاورد انحصاراً متعلق به حرکتِ عظیم انقلاب اسلامی است که به رهبری امام(ره) در جامعه ایرانی رقم خورد و توسط رهبر معظم انقلاب منقّح شد. ✳️ اگرچه حیات زن مسلمان ایرانی همواره با ایمان و تقوا عجین بوده و زندگی فردی او در چارچوب شریعت تعریف می‌شد، اما این زیست متشرعانه ذیل سایه‌ی یک «سنت اجتماعی» قوام می‌یافت که یک ویژگی بارز داشت. من از این ویژگی تحت عنوان «سکون» یاد می‌کنم. سنتِ حاکم بر زندگی زن ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی درگیر نوعی از انفعال و درخود فرو رفتگی بود که حتی با وجود ظرفیت‌های ویژه و منحصر به‌فرد زن ایرانی، امکانِ نرم‌افزاریِ ایجاد کننده‌ی تحول اجتماعی در مقیاس کلان را نداشت. ✳️ نهضتِ اسلامی و انقلابی حضرت امام(ره) طرح جدیدی از هم‌نشینیِ سنت اجتماعی با الهیات سیاسی در جامعه ایران بود که در پیوند با سرشت و خصائل زن ایرانی، منجر به رستاخیزی بزرگ در میان آنان گردید که من آن را «تحول وجودی» زن مسلمان می‌نامم. فضای ایجاد شده توسط نهضت انقلاب اسلامی «حرکت» را جایگزین سکون در سنت زندگی زن ایرانی نمود و کیفیت سلوک او را به نحو بنیادین و حقیقی تغییر داد. زن مسلمان ایرانی هویت جدیدی را بازیابی کرده بود که «آرمان» مهمترین مولفه آن به شمار می‌رفت. ✳️ آرمان، فصل نوینی را در زندگی زن ایرانی رقم زده و معنای دیگری را به نشست و برخاست‌های او بخشیده بود. این آرمان به‌واسطه ماهیت اجتماعی-سیاسی پررنگی که داشت، او را به‌غایت مسئولیت‌پذیر، فعال در صحنه مجاهدت و ایثار، موثر و تعیین‌کننده در قلمرو خانواده، میدان‌دار و پیشرو در صحنه جامعه نموده بود. با چنین زنی که خود را به مثابه انسانِ ذی‌آرمان، مخاطبِ تمام آیات قیام و جهاد یافته بود، می‌شد وارد سطحی از تعامل جدی و متعالی شد. از همان جنس تعاملی که امام(ره) با آنان به‌مثابه «رهبران نهضت» برقرار می‌کرد. ✳️ برای این زنِ تحول یافته و دارای آرمان، زندگی روزمره رنگ دیگری به خود می‌گرفت. او اگرچه مانند تمام مادران به فرزند خود وابسته و همچون سایر زنان به حمایت و پشتیبانی شوهر دلگرم بود اما آنها را برای شهادت در راه آرمان تشویق می‌کرد. چه بسیار زنانی که برای کمک به جبهه طلاهای خود را بخشیدند و غذای سفره خود را برای اطعام رزمندگان نذر کردند. آری زن مسلمان ایرانی به‌واسطه همین تحول وجودی بود که توانست صحنه‌های بی‌نظیری را از ایثار و گذشت در مسیر آرمان را رقم بزند. ✳️ لازم به تاکید است که تحول وجودی غیر از تحول موقعیتی است. اگرچه دومی می‌تواند تابع و نتیجه اولی نیز باشد اما هر تحولی در موقعیت و شرایط لزوما دلالت بر تحول وجودی ندارد. تاریخ تغییرات اجتماعی در غرب نیز نحوی از تحول موقعیتی برای زن را گواهی می‌دهد. اتفاقی که در جامعه ما نیز کم و بیش محقق شده است. زنِ مدیر، زنِ ورزشکار، زنِ کارآفرین، زنِ هنرمند، زنِ پژوهشگر، زن سیاستمدار و... حاکی از تحول در موقعیت زنان به لحاظ تاریخی هستند. ✳️ همه اینها اگرچه با ظهور انقلاب اسلامی برای جامعه زنان تسهیل و تثبیت شد، اما هیچکدام از اینها به تنهایی دستاورد حقیقی انقلاب اسلامی برای زنان نیستند. دستاورد اصلی و حقیقی انقلاب اسلامی برای زنان، ترسیم الگوی سومی از زیستن فردی، خانوادگی و اجتماعی بود که مرکز ثقل و محور تقویم و انسجام همه آنها «آرمان» است. لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی) https://eitaa.com/eqbali62
از بچگی هر زمان صبح ۲۲ بهمن میخواستم سرما و مریضی و برف و بارون رو بهانه بگیرم و به راهپیمایی نرم. یه حسی بهم میگفت از ابتدای این روز امام و شهدا از آسمون دارن به ما نگاه میکنن و منتظر حضور ما هستند. شرکت در این راهپیمایی به معنی عدم گلایه از مسئولین نیست.اما حضور در راهپیمایی امروز یک تکلیفه.تکلیفی از جنس جهاد در دفاع از حرم.معترض به مشکلات خواهیم بود اما تا آخرین نفس پای کار امانت امام عزیز هستیم. @drshadmani
درباره تقوای برخی از فعالان حوزه زنان!
زنانگی و اداره(2) ماهیت و ضرورت نهاد مشاوره زنانه دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده ✳️ در یادداشت قبلی با عنوان «زنانگی و اداره؛ بازنگری در الگوی مناسبات زنان و حکمرانی» ایده ارتقاء و تقویت نهاد مشاوره زنانه در ساختار حکمرانی کشور را مطرح کردم و در این یادداشت قصد دارم کمی بیشتر درباره ماهیت آن توضیح دهم. ابتدا باید تاکید کنم که وجه جنسیتیِ این نهاد برای من موضوعیت دارد زیرا فرآیندهای شناخت مساله، اولویت‌یابی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کشور ما آنطور که باید با دخالت موثر بانوان و ظرفیت‌های بالفعل آنان اتفاق نمی‌افتد و غلبه در این فرآیندها با نگرش‌های مردانه است. ✳️ بحث نظری و استدلال درباره «تاثیر جنسیت بر فهم و حل مساله» در رسالت این یادداشت نیست. اما اجمالا اینکه ایده مشاوره زنانه در ساحت مبانی معرفت‌شناختی و از منظری فمینیستی طرح بحث نمی‌کند. بلکه صرفا اشاره به امکانی دارد که زوجیت به‌مثابه یک طرح فلسفی در اختیار ما برای «کارآمدی» حکمرانی قرار می‌دهد. پرواضح است که در فرآیند شناخت و حل مساله در هر عرصه‌ای، هم‌افزاییِ بانوان متعهد و متخصص با آقایان متعهد و متخصص در آن حوزه به نحو همه‌جانبه‌تر و کارآمدتری اتفاق خواهد افتاد. ✳️ اولین پیش‌فرض برای ایجاد و ارتقاء نهاد مشاوره زنانه، انحصارزدایی از قلمرو حضور بانوان در ساختار حکمرانی است. این ذهنیتِ مشهور و بی‌پایه که بانوان در «امور بانوان» متمرکز و منحصر باشند از ریشه در تعارض با نگاه الگوی سومی به مناسبات حکمرانی است. اساسا حکمتِ ایجاد اداره‌ی امور بانوان، «حاشیه‌نشینی» بانوان در فرآیندهای مدیریتی بوده است. ما نیازمند الگویی برای دخالتِ موثر بانوانِ «متعهد» و «متخصص» در حلقه‌های اصلی و موثر حل مساله در تمام عرصه‌های حکمرانی در کشور هستیم. ✳️ یکی از این الگوها «نهاد مشاوره زنانه» است که با محوریتِ دانش، تجربه و تعهد، به تسرّی دقت‌ها، ظرافت‌ها و احتیاط‌های زنانه در فرآیندهای اتخاذ تصمیم و سیاستگذاری در کشور منجر می‌گردد و همه‌جانبه بودن و پیوست‌مداری در آن را تضمین می‌کند. لذا اگر سهمِ رای و نگاه بانوان در «امضاهای نهاییِ» طرح‌ها، اقدامات و جهت‌گیری‌های کلان اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی امنیتی در سطح ملی افزایش یابد می‌توان به کارآمدی و اثربخشی آنها امیدوارتر بود. ✳️ تحقق این الگو در سطح حاکمیت منوط به برخی تمهیدات ساختاری است که دامنه آن از اصلاح قوانین و دستورالعمل‌ها، بازنگری در فرآیندها، مانع‌زدایی و بسترسازی برای اتصال بدنه کارشناسی بانوان به حلقه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر و... را شامل می‌شود. گردش کارها در سازمان حاکمیت باید به نحوی بازطراحی گردد که نقش بانوانِ توانمند و صاحب‌نظر در «راهبری» سیستم افزایش یابد. البته که این افزایش نقش باید بر مبنای شایستگی و صلاحیت باشد نه انتساب‌ها و روابط شخصی. ✳️ ارتقاء نقش و سهم بانوان در فرآیندهای حکمرانی البته مسیرهای میانبر دیگری نیز دارد و آن ایجاد و تقویت «حوزه عمومی» با محوریت زنان تاثیرگذار و حمایتِ گفتمانی از آن است. حوزه عمومی قدرتمند و ذی‌نفوذی که از رهگذر تعامل میان عرصه‌های مختلف دانش، مهارت، تجربه، نوآوری و تعهد در بیرون از سیستم رسمی شکل می‌گیرد، بلاتردید مرجعی برای تنظیم و اعتباربخشی به تصمیمات درون حاکمیت خواهد بود. قطعا بانوان فرهیخته برای تاسیس این فضا مزیت ویژه دارند. لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی) https://eitaa.com/eqbali62
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» با همکاری «ستاد راهبری زن و خانواده»، «اندیشکده زوج» و «دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب» برگزار می‌کند: نشست حضوری و برخط با موضوع: 🔻 زنان، انقلاب اسلامی، الگوی سوم زن از حقیقت تا برساخت کارشناسان: 🔻 سرکار خانم دکتر عاطفه خادمی، مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد 🔻 جناب آقای دکتر ابوالفضل اقبالی، جامعه‌شناس و مدیر اندیشکده زوج 🔻 سرکار خانم دکتر سمیه عرب‌خراسانی، عضو هیئت علمی دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب دبیر نشست: 🔻 سرکار خانم فاطمه حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده و کارشناس رسانه 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن اجتماعات امام موسی صدر 🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: https://yun.ir/mwvt5e *⃣ کد دسترسی؛ ۲۲ 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با ادعای تقلب کشور را به آشوب کشیدند هتاکان به اباعبدلله را "دیندار" خطاب کردند هر غلطی که دلشان خواست کردند اما در جلسات خصوصی‌شان حرف‌های دیگری میزدند لعنت خدا بر فتنه‌گران و حامیان آنها
لینک برنامه «بالاتر» با موضوع حجاب گفتگوی بنده و دکتر کمیل حسینی https://telewebion.com/episode/0xb6f9482
مهلت ثبت‌نام این دوره تا پایان بهمن ماه یعنی دوشنبه است هزینه ثبت‌نام ۲۵۰ هزار تومان است
35.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا قانون حجاب در خدمت تربیت افراد نیست؟ اساسا تنبیه و مجازات در فرآیند تربیت چه جایگاهی دارد؟ در شرایط امروز کشور چه مواجهه‌ای با پدیده کشف حجاب باید کرد؟ دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده در این کلیپ به این سوالات پاسخ می‌دهد حتما ببینید لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی) https://eitaa.com/eqbali62
امشب ساعت ۸ از شبکه سلامت درباره باورهای عمومی پیرامون فرزندآوری و جمعیت با شما صحبت خواهم کرد برنامه پنجره جمعیت
دشمن به‌مثابه واقعیت
دشمن نقطه‌ی عزیمتِ فرآیند تربیتِ تمدنی‌ست. می‌نویسم به‌زودی..
امشب در گفتگوی ویژه خبری درباره حجاب مناظره‌ای با دکتر حسینی خواهم داشت ساعت ۲۱:۴۵ شبکه خبر
موضع من نسبت به قالیباف، لیست شانا و حواشی آن در انتخابات پیش‌رو
جمهوری اسلامی، متعالی‌ترین صورتِ وفاق ملی ایرانیان است. و البته آخرین‌ش.. فردای جمهوری اسلامی، نه تنها از اسلام بلکه از ایرانِ یکپارچه هم خبری نیست.
دوستان برای استوری قبل توضیح خواستند ببینید ما هیچوقت کسی را به امور مثبت و جذابی که معمولا با اشتیاق افراد همراه است، محکوم نمی‌کنیم. مثلا هیچ مجرمی را به «زندگی در مناطق خوش آب و هوای کشور» یا «ده سال استفاده رایگان از محصولات فلان شرکت غذایی» و... محکوم نمی‌کنیم. معمولا محکوم‌به اموری سخت و مکروه هستند که مجرم برای انجام آن به مشقت و اکراه می‌افتد. مانند حبس، شلاق، جریمه مالی و... وقتی شما مطالعه میراث فکری و فرهنگی خودتان را در کنار حبس و شلاق به عنوان محکوم به قرار می‌دهید یعنی دارید این موضوع را از معنای قبلی خودش(یعنی مطالعه به‌مثابه فضل و عبادت و انتخاب آگاهانه) تهی می‌کنید و آن را به معنای جدیدی تحویل می‌برید(مطالعه به مثابه تنبیه!) آن هم مطالعه‌ی آثاری که به لحاظ نمادین، مبنای فکری انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند. این یعنی اوج خود تخریب‌گری!
🔷🔸🔷 🔶 میز امتداد در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان و هم‌افزایی آنان برای امتداد دادن به الگوی سوم و پرداخت به دستاوردهای فکری و نظری آن. 🔷در نخستین سال برگزاری هفتۀ الگوی سوم به این موضوعات می‌پردازیم: نسبت جنسیت و انسانیت، حیات عاطفی زن، زوجیت و الگوی سوم، ولایت‌پذیری اجتماعی زن، خانواده در الگوی سوم، جمعیت و الگوی سوم، آیندۀ الگوی سوم، امتداد الگوی سوم در حکمرانی و نسبت الگوی سوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. 🔸در ميز امتداد می‌کوشیم رویش‌های نظری حاصل از الگوی سوم را در گفت‌وگویی هم‌افزایانه و منظم به شکوفایی و تعالی نزدیک کنیم. 🔷🔸🔷🔸 🔶میز جهان اسلام در رویداد هفته الگوی سوم، خیزی است برای قدم گذاشتن فراتر از مرزهای ایران، پیرامون شخصیت زن مسلمان. هم برای یافتن مصادیق الگوی سوم زن در جهان اسلام و هم صدور روایت زن مسلمان ایرانی به جهان اسلام. در این پنل آمیزه‌ای از اندیشه و تجربه‌زیسته را خواهیم داشت. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
[ Album ] 🔶برنامهٔ اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم» 🔷در خدمت شما هستیم در اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم زن» با شش نشست مختلف از پنل‌های قرائت و امتداد و جهان اسلام. ▫️موضوعات و جزئیات هر نشست در پوستر اساتید درج شده است. 🔸در هر نشست‌ افزون بر ارائهٔ مدعوین، ساعتی به پرسش‌وپاسخ و نقد و نظر اختصاص دارد. 📌زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۵اسفند۱۴۰۲ ساعت ۸تا۱۷ 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
🔶برنامهٔ اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم» 🔷در خدمت شما هستیم در اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم زن» با شش نشست مختلف از پنل‌های قرائت و امتداد و جهان اسلام. ▫️موضوعات و جزئیات هر نشست در پوستر اساتید درج شده است. 🔸در هر نشست‌ افزون بر ارائهٔ مدعوین، ساعتی به پرسش‌وپاسخ و نقد و نظر اختصاص دارد. 📌زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۵اسفند۱۴۰۲ ساعت ۸تا۱۷ 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام