eitaa logo
عرفان امین
258 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
📿 در مشکلات مملکت با این تسبیح، به سجّاده پناه می‌برم... 📍 چندین سال پیش خدمت رهبر معظم انقلاب تسبیح تربتی را هدیه دادم. ایشان فرمودند: چه وقت مناسبی آوردید! تسبیحی را که آقا سید محمد حسین طهرانی (علامه طهرانی) به من هدیه داده بودند تا در مشکلات مملکت با این تسبیح به سجاده پناه ببرم. آنقدر با آن ذکر گفتم که اخیراً سائیده شده و دانه هایش از بین رفته بود... ▫️آیة الله سید احمد نجفی ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ج۲.mp3
23.72M
🌹 هوالعلیم بررسی عرفان و سیر و سلوک الی الله در اندیشه مقام معظم رهبری بررسی اجمالی امهات کتاب عرفان امین(۲) 👤استاد حجة الاسلام تولایی 🗒️۸ صفر الخیر ۱۴۴۲، در جمع شماری از نخبگان حوزه علمیه و فعالین فرهنگی ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعظیم 🔻چرا حافظ از زبان خاص استفاده میکند؟ ممکن است در این‌جا سؤال شود، چه دلیلی وجود داشته است که شخصی مانند ، به جای سخن‌گفتن در قالب الفاظ رسمی و علمی، به زبان استعاره و مجاز روی ‌آورد و به عبارت دیگر، چرا حافظ زبانی را انتخاب می‌نماید که به تعبیر بنیانگذارکبیرانقلاب، این زبان «خاص» است. 🔸مرحوم شهید مطهری این سؤال را چنین پاسخ می‌دهند: «...برویم سراغ یک مطلب دیگر، و آن این است که حالا این چه داعی‏ ای بوده است که این آقایان عرفا بیایند حرف‌های خودشان را این‏ جور در پرده بگویند آن هم با یک پرده‌دری این گونه، چرا با رمز حرف می‏زنند، چرا سمبلیک حرف می‏زنند؟ چرا حرف خودشان را صریح نمی‏گویند؟ «چون صفیری بشنوی از مرغ حق» یعنی چه؟! «اصطلاحاتی است مر ابدال را» یعنی چه؟! چه بیماری‏ ای دارند که حرف خودشان را واضح نمی گویند؟پس قضیه چیست؟ قضیه را از خود عرفا باید بپرسیم. به عقیدۀ من مطلب دو دلیل داشته که یک دلیلش در کلمات عرفا نیامده است ولی حتماً بی‏ اثر نبوده و آن که: شعر و ادب و فصاحت و بلاغت و زیبایی بیان، خودش یک وسیله‏ ای است برای بهتر رساندن هر پیام، حالا پیام هرچه می‌خواهد باشد. یک نفر سیاسی هم اگر بخواهد پیام سیاسی خودش را به مردم برساند، با شعر و ادب و این حرف‌ها، با یک شعر خیلی عالی شما می‏بینید به اندازه صد کتاب در مردم اثر می‏گذارد، یعنی آن مطلب وقتی لباس زیبای شعر را بپوشد بهتر اثر می‏گذارد. خود قرآن کریم از همین معنا استفاده کرده. اعجاز قرآن که در فصاحت و زیبایی‏ اش هست، یعنی قرآن هنر را در خدمت پیام الهی قرار داده و این جهتِ قرآن همیشه عامل فوق‏ العاده مؤثری بوده در پیشرفت و پیشبرد قرآن. عرفا هم برای پیام عرفانی خودشان از زیبایی ادب، از این تشبیه‏ ها، تمثیل ها، شعرها، از این رمزی سخن گفتن‏ ها [استفاده کرده‏ اند.] این امر مسلّم مطالب را زیباتر می‌کند تا اینکه مطالب را همین‏ طور مکشوف و بی‏ پرده بگویند، لطف ندارد؛ یعنی برای تبلیغ حرف خودشان این وسیله را انتخاب کرده‏ اند. ✔و دیگر اینکه (حرف اساسی این است، که در شعرهای شبستری هم بود) این معانی اساساً لفظ ندارد، الفاظ بشر کوتاه است از افاده این معانی، و تنها افرادی می‏توانند این معانی را درک کنند که خودشان وارد این دنیا باشند. این است که این ها تصریح می‌کنند که- به تعبیر خودشان- عشق قابل بیان نیست، زبان عشق زبان بیانی نیست. خود حافظ در خیلی جاها به این مطلب تصریح می‌کند، مثلاً در یک جا صریح می‌گوید: سخن عشق نه آن است که آید به زبان‏     ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت وشنفت  این حرفی است که این ها معتقدند که این معانی با بیان صریح گفتنی نیست، فقط با رمز باید گفته شود و افرادی هم می‏توانند درک کنند که اهل راه و اهل باشند، غیر از این ها کسی نمی‏ فهمد، به قول مولوی زبان مرغان است، منطق‌الطیر است، فقط کسی می‏ داند که‏ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیرِ باشد، دیگران اصلاً نمی‌توانند در این حریم وارد شوند. بنابراین [این معانی را] با زبان خود گفتن [معنی ندارد،] زبان ندارد که گفته شود، زبانش همین هاست، یعنی زبان زبان رمز است که اگر بخواهند به صورت غیر رمزی بگویند همه به گمراهی و اشتباه می‏ افتند. این ها معتقدند که این راه را نه با قدم فکر و عقل می‌شود پیمود، و نه با بیانی که آن بیان مال فکر و عقل است می‏ توان تقریر کرد» 📚منبع:عرفان امین،ص ۸۰ و ۸۱ ☑@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻 رهبر معظم انقلاب : شاگرد های مرحوم آقای قاضی هرجا که بودند مایه ی برکت شدند. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
این راه، راه عشق است. منتها نه عشق مجنونانه، این حب و این عشق،عشق همراه با بصیرت است‌، مثل عشق اولیا به خدا. می‌داند، می‌فهمد، و این جاذبه او را می‌کشد این مغناطیس او را می‌کشد. 🏴🏴🏴🏴 اربعین حسینی، تسلیت باد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالحق 🔻 1⃣ 🔹 یکی دیگر از پایه‌های مسائل عرفان نظری، مبحث «انسان کامل» است. جمعی از پیشینیان ما به دلیل دوری از معارف قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت تصور صحیحی نسبت به مقامات رسول خدا و امامان خود نداشته و این بزرگان را نهایتاً‌ علماء ابرار (دانشمندانی نیکوکار) خطاب می‌نمودند، و اکثر علمای کلامی هم که قائل به بوده و امامت را یک مقام اختصاصی جدا می دانستند و مراتب علم غیب را قبول داشتند اما با این حال آنچه در روایات از عالم غیب مطلق و ولایت تکوینیه آمده است را قبول ندا‌شتند که بعد ها به برکت عرفان اثبات گردید. 🔸 در صورتی که روایات ما مشحون از معارفی است که برای ائمه علاوه بر صلاح ظاهری، مقامات معنوی فوق‌العاده‌ای قائل شده و حضرات معصومین را خلیفۀ خدا در زمین، اسماء حسنی خداوند متعال و واسطۀ فیض میان خداوند و مخلوقات معرفی می‌نماید. معتقدند هر انسانی برای رسیدن به کمال، چهار سفر پیش روی خود دارد... ✅ ادامه دارد... 📚 منبع : عرفان امین، ص ۲۹۳ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻اهمیت زیاد دعوت جوانان و حوزه، به علوم عقلی ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
◾ز احمد تا احد یک میم فرق است ◾جهانی اندر آن یک میم غرق است ◾بر او ختم آمده پایان این راه ◾در او منزل شده ادعوا الی الله ◾مقام دلگشایش جمع جمع است ◾جمال جان فزایش شمع جمع است ◾شده او پیش و دلها جمله از پی ◾گرفته دست دلها دامن وی شهادت جانگداز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام بر تمامی شیعیان تسلیت باد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالحق 🔻 2️⃣ سفر اول: عبارت است از حرکت انسان به‌سوی خداوند متعال و کنارزدن حجاب‌های ظلمانی و نورانی برای رسیدن به بالاترین حقیقت هستی یعنی خداوند متعال. ✅ ادامه دارد.... 📚 منبع : عرفان امین، ص ۲۹۳ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالحیّ 🔹... قاضی کوهی از عظمت بود... ۶ ربیع الاول، سالگرد ارتحال فقیه ربانی، عارف کامل، استاذ العرفاء، مرحوم آیة الله سید علی قاضی طباطبائی تسلیت باد @erfan_amin
🌹هوالحق 🔻 3️⃣ سفر دوم: با فی‌الله و پاک‌شدن انسان از خود آغاز می‌شود؛ انسان با رهایی از خود و غرق‌شدن در نور عظمت الهی کاملاً الهی شده و در دریای بیکران غوطه‌ور می‌شود. البته باید توجه داشت که فانی‌شدن انسان در ذات یا اسماء الهی به معنای ورود در آن نمی‌باشد بلکه به معنای تجلّی ذات یا اسماء الهی در شخص فانی است به‌نحوی که انسان منیّت خود را از دست داده و دیگر منشأ اثر نیست و ذات الهی و یا اسماء و صفات الهی در نفس انسان حاکم می‌شوند مانند بلند‌گو که خودش منشأ اثر نیست و صدای کس دیگری را پخش می‌کند؛ در این صورت است که انسان لسان‌الله می‌شود و خداوند است که در او اثر می‌گذارد؛ به همین منوال انسان فانی، عین‌الله، اُذُن‌الله و یدالله می‌شود و آیینه‌ای از کمالات الهی را نشان داده و دریچه‌ای از نور الهی را به عالم توزیع می‌نماید. فناء به این معنا در اسماء و صفات بلکه در ذات الهی نیز امکان دارد و در روایات نیز به آن اشاره شده‌است. ✅ ادامه دارد.... 📚منبع: عرفان امین، ص ۲۹۳ و ص ۲۹۴ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻آیت الله خامنه ای مدّظله العالی : مشهد یک روزی در کشور ما کانون بوده..... ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی