eitaa logo
عرفان امین
268 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 فصل الخطاب ما رسیده است 🌷 ای قطره های تب زده دریا رسیده است 🌷 زیبا ترین حماسه دنیا رسیده است 🌷 به دست حضرت رسیده است 🌷حتی فلک به چشم خواب خیالش ندیده است 🌷امشب خدا دوباره آفریده است ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر تمامی شیعیان مبارک ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالحق 🔻 تفاوت بین مخلِصین ومخلَصین 🔹 مرحوم سید بحرالعلوم رضوان‌اللَّه‌تعالی علیه، در رساله‌ای که در به ایشان منسوب است، بین و  فرق میگذارد. میگوید مُخلِص کسی است که عملی را فقط برای انجام میدهد و کاری به کار دیگران ندارد. اما مُخْلَص آن است که همه‌ی وجود خود را خالصاً و مخلصاً برای خدا قرار میدهد. همه‌ی هستی او فقط برای خداست. 📚 منبع:عرفان امین، ص ۲۹۸ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
هدایت شده از استاد وکیلی
🌹هوالعلیم 🔸در مدح تو لال می شود هر "غالی" تو مثل خدا مُحَوِلَ‌الاحوالی؛ در روز ولادتِ تو ای ماهِ دمشق، جایِ همه‌یِ مدافعانت خالی... ◽️همزمان با میلاد حضرت زینب سلام الله علیها، مدرسهٔ صبح توحید دوره جدید خود را آغاز می کند: یک چلّه معرفتی؛ از ۱۳ دی(سالگرد شهادت حاج قاسم❣) تا ۲۲ بهمن ✅ از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی (رهیافتی به بیانیه گام دوم انقلاب) ✅ حدیثِ پیمانه (تأملاتی در زیرساخت های انقلاب) ✅ مکتب سلیمانی (سبک زندگی اجتماعی و سیاسی در عصر انقلاب اسلامی) اطلاعات بیشتر و ثبت نام در: 🌐 https://b2n.ir/367412 کانال مدرسه: https://eitaa.com/joinchat/2199257142C13020e714e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸یک پیر بخواهد اصلاح ‌شود بسیار مشکل است 🔹حالا که هستید خودتان را شروع کنید ⬅️ رهبر فقید انقلاب قدس سره ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین
🌻 هوالحق 🔻تمثیلی برای فهم بهتر #توحید_قرآنی یا همان #وحدت_وجود 1️⃣ 🔸گاهی #عارفان برای تبیین نسبت
🌻 هوالحق 🔻تمثیلی برای فهم بهتر یا همان 2️⃣ 🔸انسان خردمند و عاقل وقتی این مثال را در کلام بزرگی میبیند، باید ده ها و یا صدها صفحه توضیحات وی و دیگر بزرگان را هم در کنار آن ببیند و بخواند که گفته‌ا‌ند خداوند از هر تغییری مبراست و هیچ صفت نقصی بر آن نمی‌شود. 🔹پس برای کشف حقیقت این تمثیل باید در رابطه میان موج و دریا اندکی تامل نماییم؛ در این رابطه از یک‌سو به‌طور قطع موج غیر از دریاست؛ زیرا می‌توان دریایی را تصور کرد که هیچ موجی نداشته باشد و پس از آن موّاج شود. باید پذیرفت که این موج‌هایی که پدید آمدند غیر از دریا و آب دریا هستند. از سوی دیگر موج دریا چیزی به دریا نیفزوده است. 🔸پس از آنکه دریا موّاج شد، ما باز چیزی جز دریا و آب نخواهیم داشت. هرچه هست همان آب دریاست. بنابراین از این منظر موج دریا همان دریا و عین آن است؛ زیرا در همان حالی که دریا موج برداشته، صد در صد متن دریا را آب گرفته است و هیچ بخشی از آن را موج دریا تشکیل نمی‌دهد، اما با این حال کسی نمی‌تواند موج را انکار کند و آن را فقط امری و ذهنی بپندارد. دلیل چنین حالتی برای موج ـ که هم در خارج واقعیت دارد و هم هیچ بخشی از دریا و متن آن را تشکیل نمی‌دهدـ آن است که نوعی خاص از تحقق را داراست؛ زیرا هرچند وجود مستقل و جدایی ندارد، اما چون موج دریاست، و متحقق در خارج است. باز تکرار می‌کنیم: چون «موج دریا» است، تحقق دارد و هیچ و پوچ نیست. 🔹عرفا می‌گویند نسبت حق و خلق نیز شبیه نسبت موج و دریاست؛ زیرا همهٔ موجودات و جلوه‌ها، امواج دریای بی‌کران وجود حق‌تعالی هستند و حقیقت خلق همان حقیقت موجی است که از جهتی غیرحق و از جهتی عین حق است و در عین آنکه وجودی در کنار وجود حق نیست، اما چون شأن حق و موج آن دریاست، موجود و متحقق است. 📚 منبع:عرفان امین، ص ۴۱۵ و ۴۱۶ ☑️@erfan_amin |پايگاه عرفان شیعی فقاهتی
... بگذار این کفریات به گوششان بخورد!! ❇️ از مجموعه آثار امام خمینی رحمه الله علیه ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالمحبوب 🦋صوفی به ره صفا باید کرد 🦋عهدی که نموده ای وفا باید کرد 🦋تا خویشتنی به جانان نرسی 🦋خود را به ره دوست باید کرد 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 از رباعیات عرفانی رهبر فقید انقلاب قدّس سرّه ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 ، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. عرفان نظری باید به بینجامد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحکیم 🔻 ۱ اصطلاحات مختلف تصوف و تفاوت آن با عرفان: ▫اصطلاح اول: در اولین اصطلاح خود معادل کل است؛ در این اصطلاح به هر عارفی صوفی و به هر اهل تصوفی عارف گفته می‌شود؛ اگر کسی به کتب تاریخی و تراجم نگاهی بیاندازد در می‌یابد که بسیاری از بزرگان و دانشمندان جهان اسلام در تاریخ به عنوان «صوفی» مطرح بوده‌اند؛ افرادی نظیر ابن فهد حلی، شهید اول، شهید ثانی، سید‌ حیدر آملی، ملا محمد‌تقی مجلسی، شیخ بهائی و... که در دیانت و ایمان و بزرگواری ایشان کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای وجود ندارد در طول تاریخ یا به عنوان صوفی و یا متمایل به تصوف شناخته می‌شدند. در این اصطلاح منظور این است که این بزرگان اهل سیر و سلوک و بوده و تمایل به کشف قلبی حقایق عالی و معارف اسلامی داشته‌اند. ✅ ادامه دارد..... 📚 منبع: عرفان امین، ص ۵۸ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 خامنه‌ای عزیز را عزیز جان خود بدانید حاج قاسم به خوبی می‎داند که امروز ولایت فقیه، یعنی سیدعلی خامنه‎ای؛ به همان اندازه که حفظ اسلام ضرورت دارد باید برای راهکار حفظ و نشر آن یعنی تمدن‎سازی اسلامی ارزش قائل شویم. و به همان اندازه که تمدن اسلامی ارزشمند است، باید برای سازو کار آن یعنی ولایت فقیه اهمیت قائل شویم و به همان اندازه که ولایت فقیه اهمیت دارد، ولی فقیه محترم است و امروز ولی فقیه یعنی حضرت آیت الله خامنه‎ای... 🔸انتشار به مناسبت حماسه ۹ دی 📌برگی از "شرح دلبری" علاقه‌‎مندان می‎توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس shop.javanan.org مراجعه نمایند ❇️ @erfan_amin
🌒 نماز شب 🔹 یکی از استادان حوزه علمیه قم می‌گوید: از مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی (قدس سره) شنیدم که فرمودند: دیدم آقا امام خمینی رحمه الله علیه در اتاق خود هستند و صدای گریه ایشان بلند است. از مادرم پرسیدم: چه شده که آقا گریه می‌کنند؟ مادرم فرمودند: ایشان در شبی که موفق به نماز شب و راز و نیاز به خدا نشود؛ روز آن، چنین حالی را دارد. 📚 برداشت هایی از سیره امام خمینی،جلد دوم ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔸بخشی از عارفانه و عاشقانه سردار شهید ، از زبان سردار قاآنی ❤️... معبود من،که سراسر وجودم مملو از عشق توست، مرا در فراق خودت بسوزان... ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالقدیر 🔻 گناه بزرگ بشریت: ◾ یک‏ لحظه توقّف در راه جایز نیست. در این اقیانوس عظیم که بعضی از ما در آغاز راه تا قوزک پا و بعضی تا زانوانمان وارد شدیم، کسانی «دل به دریا زده» شنا می‌کنند و کسانی مرحله ها پیش رفتند، خود را کرده اند، از فراز عالم و از فراز خواسته های حقیر و آرزوهای کوچک پرواز می‌کنند. دنیا را ندیده نمی‏ گیرند، اما دنیا را قرار نمی‏ دهند. آن بلندپروازان این آسمان لایتناهی هم هر روز برای پروازی بلندتر، همّت تازه‏ تری را به‏ خرج می‏دهند. ◾ همان‏طور که جسمشان نشاط و تازگی و نیرو دارد، روحشان هم سرشار از نشاط است. این موجود را با قدرت فکر او، با قدرت خِرد او، با توان جسمی او، با توان عصبی او، با نیروهای ناشناختۀ وجود او خدای متعال خلق کرده است تا از این طبیعت، از این خور و خواب و از این دنیای مادّی، همچون وسیله ای استفاده کند و خود را به مقامات برساند. ◾نباید تصوّر کرد که این نگاه، نگاه منزوی و منعزلِ از دنیاست؛ نه. راه قرب الهی از وسط همین مادّیات عبور می‌کند؛ اما در مادّیات متوقّف نمی‏شود. گناه بزرگ بشریتی که خود را در مادّیت غرق کرده است، این نیست که به دنیا پرداخته است؛ گناه او این است که فراتر از خواسته های مادّی، آرمانی را، ستارۀ درخشانی را، هدف و سرمنزل بلندی را تصوّر نکرده است. آیت الله خامنه ای حفظه الله 📚 منبع:عرفان امین، ص ۱۲۳ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🏴انا لله و انا الیه راجعون درگذشت عالم فقیه و فیلسوف و متفکر ارزشمند زمانمان تسلیت باد رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت آیت الله مصباح می گویند: ایشان فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسائل اساسی اسلام است و خدا را شکر می‌کنم که جامعه‌ و نسل جوان ما به ایشان علاقه دارند. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌺 هوالعلیم   🔻 🔹 اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به ، و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - هم بوده‌اند. 🔸اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم ؛ یعنی راهی که ملاصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی اعتنایی کند. 🔹 البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه - همین که به آن اشاره شد - رعایت کرد. اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم، همه همین‌طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ و و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه‌ی افرادی که در زمینه‌های علمىِ حوزه کار میکردند، و و شفافتر بودند ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ 🗓️ ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هدف از خلقت مخلوقات؟ 🔹 انسان باید در هر کاری راضی باشد به ی خدا از آیت الله بهجت رحمه الله علیه ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هوالعلیم 🔻فرمایشات ،،و مرحوم در مورد مثنوی: 🔰سخن مهم علامه طباطبائی در کتاب‌الرسائل چنین است: «مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است». 🔰و سخن زیبای آیت‌الله مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد دوم این است: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه می‌گوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی». 🔰 از مرحوم بالله آقای قاضی منقول است که گفته بود: «من می‌میرم و می‌روم ولی شما از مثنوی دست برندارید». ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹 کامل در نامه خصوصی خود به مرحوم الهی می فرمایند: با دراویش و طریق آنها کاری نداریم، طریقه، طریقه علما و فقها است، به صدق و صفا. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
34.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 | بسیار جذاب از آیت الله خامنه ای حفظه الله 🔻... یاد خدا پشتوانه تمام خیرات و برکات است... 🔻... خدا این گلایه را از انسان ها می‌کند که..... ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحکیم 🔻 ۲ اصطلاحات مختلف تصوف و تفاوت آن با عرفان: ▫اصطلاح دوم: تصوف در دومین اصطلاح خود به معنای به کار می‌رود؛ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اطلاقات خود این معنا از تصوف را مدّنظر داشته و می‌فرمایند: 🔸"صوفیه و عرفا، و ‏ و ‏ که کثیراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بین موارد استعمال آنها رعایت نمی‏شود، با اینکه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمی گفته می‌شود که به مراتب احدیت و واحدیت و به گونه‏ای که ذوق عرفانی مقتضی آن است، پرداخته و از اینکه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جمیل مطلق و باری است بحث می‏نماید و هر کسی که این علم را بداند به او گویند. 🔹کسی که این علم را عملی نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گویند، مانند علم ، و اخلاق عملی که ممکن است کسی علم اخلاق را کاملاً بداند و مفاسد و مصالح اخلاقی را تشریح نماید، ولی خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف کسی که اخلاق علمی را در خود عملی کرده باشد." ✅ ادامه دارد.... 📚منبع:عرفان امین،ص ۵۷ ☑@etfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
🖤این قدربین رفتن وماندن نمان بمان پیرم مکن ز بارغمت ای جوان بمان 🖤خورشیدمن به جانب مغرب روان مشو قدری دگر به خاطراین آسمان بمان 🖤مهمان نه بهارعلی پامکش زباغ نیلوفر امانتی ِ باغبان بمان 🖤ای دل شکسته آه توماراشکسته است ای پرشکسته پرمکش ازآشیان بمان 🖤دیگرمحل به عرض نمی دهند ای هم نشین این دل بی همزبان بمان 🖤راضی مشو دگر به زمین خوردنم مرو بازی نکن تو با دل این پهلوان بمان 🖤روی مرااگر به زمین می زنی بزن اما بیا بخاطراین بمان 🖤درکارخیرحاجت هیچ استخاره نیست اینقدر بین رفتن وماندن نمان بمان ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 رهبر معظم انقلاب همراه با حاج محمود کریمی 🏴 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔹.. ما قله های داریم.... آیت الله خامنه ای حفظه الله ☑️ @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالغفور 🔻 بزرگ نزد مقام معظم رهبری ۱ مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها در فرمایشات خود به این بزرگ مرد الهی اشاره نموده و مقامات بلند وی را ستوده‌اند. ایشان در عبارتی مفصل می‌فرمایند: 🔹«شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف که از بزرگان اولیا و و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، بااینکه طلبه بود، ولی به شیوۀ اشراف حرکت می‌کرد. نوکری دنبال سرش بود و لباس‌های فاخری می‏پوشید؛ چون از خانوادۀ اعیان بود و پدرش در تبریز ملک التجار بودند. 🔸ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانۀ عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلۀ اهل معنا و اهل دل بوده است راهنمایی شدند. 🔹روز اولی که مرحوم حاج میرزا جواد آقا، با آن هیئتِ یک طلبۀ اعیان به درس آخوند ملا حسینقلی همدانی می‏رود، وقتی که می‌خواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملا حسینقلی همدانی، از آنجا صدا می‏زند که همان‏جا یعنی همان دمِ در، روی کفش‌ها بنشین. 🔸 حاج میرزا جواد آقا هم همان‏جا می‏نشیند. البته به او برمی‏خورد و احساس اهانت می‌کند؛ اما خودِ این و تحمل این تربیت و ریاضت الهی، او را پیش می‌برد. 🔹یک روز بعد از این که درس تمام می‌شود، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی، به حاج میرزا جواد آقا رو می‌کند و می‌گوید: برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور! بلند می‌شود، قلیان را بیرون می‌برد؛ اما چطور چنین کاری بکند؟! اعیان‏زاده، جلوی جمعیت، با آن لباس‌های فاخر! ببینید، انسان‌های صالح و بزرگ را این‏طور تربیت می‌کردند. 🔸قلیان را می‌برد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، می‏دهد و می‌گوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او می‏رود قلیان را درست می‌کند و می‏ آورد به میرزا جواد آقا می‏دهد و ایشان قلیان را وارد مجلس می‌کند. البته این‌هم که قلیان را به ‏دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است؛ 🔹 اما مرحوم آخوند ملا حسینقلی می‌گوید که خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند. 🔸این، شکستن آن منِ متعرض فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان است. این، آن منیّت و خودبزرگ‏بینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائل شدن را از بین می‌برد و او را وارد جاده‏ای می‌کند و به مدارج کمالی می‏رساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی‏ تبریزی‏ به آن مقامات رسید. 📚 منبع :عرفان امین، ص ۱۷۲ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی