eitaa logo
عرفان امین
268 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹هو المحبوب 🔻پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت 'عالم ربانی' و 'سالک مجاهد روحانی' حضرت آیت الله محمدحسین حسینی طهرانی 🔹حضرات حجج اسلام آقایان حاج سید محمّدصادق حسینی تهرانی و اخوان محترم خبر رحلت عالم ربانی و سالک مجاهد روحانی آیةالله آقای حاج سید محمّد حسینی تهرانی را با اندوه و افسوس بسیار، دریافت کردم و عمیقاً متأسف و مصیبت زده شدم. ایشان از جمله فرزانگان معدودی بودند که مراتب برجسته‌ی علمی را با درجات والای معنویت و سلوک، توأماً دارا بودند و در کنار فقاهت فنی و اجتهادی، به فقه الله الاکبر نیز که از مقوله‌ی شهود و محصول تجربه‌ی حسی و مجاهدت معنوی است، نائل گشته بودند. فقدان آن عزیز، برای آشنایان و ارادتمندانشان خسارتی دردناک و غمی هائل است.این‌جانب با قلبی اندوهگین و ملول، به شما آقازادگان محترم و والده‌ی محترمه و دیگر فرزندان و اخوان کسان و نزدیکان و نیز دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و حشر با احبه و اولیاء را مسألت می‌کنم. هنیناً له اعدةالله لاولیائه و عباده الصالحین والسّلام علیکم و رحمةالله.   سیّدعلی خامنه‌ای ۱۸ تیر ۱۳۷۴ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
📿 در مشکلات مملکت با این تسبیح، به سجّاده پناه می‌برم... 📍 چندین سال پیش خدمت رهبر معظم انقلاب تسبیح تربتی را هدیه دادم. ایشان فرمودند: چه وقت مناسبی آوردید! تسبیحی را که آقا سید محمد حسین طهرانی (علامه طهرانی) به من هدیه داده بودند تا در مشکلات مملکت با این تسبیح به سجاده پناه ببرم. آنقدر با آن ذکر گفتم که اخیراً سائیده شده و دانه هایش از بین رفته بود... ▫️آیة الله سید احمد نجفی ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ج۲.mp3
23.72M
🌹 هوالعلیم بررسی عرفان و سیر و سلوک الی الله در اندیشه مقام معظم رهبری بررسی اجمالی امهات کتاب عرفان امین(۲) 👤استاد حجة الاسلام تولایی 🗒️۸ صفر الخیر ۱۴۴۲، در جمع شماری از نخبگان حوزه علمیه و فعالین فرهنگی ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعظیم 🔻چرا حافظ از زبان خاص استفاده میکند؟ ممکن است در این‌جا سؤال شود، چه دلیلی وجود داشته است که شخصی مانند ، به جای سخن‌گفتن در قالب الفاظ رسمی و علمی، به زبان استعاره و مجاز روی ‌آورد و به عبارت دیگر، چرا حافظ زبانی را انتخاب می‌نماید که به تعبیر بنیانگذارکبیرانقلاب، این زبان «خاص» است. 🔸مرحوم شهید مطهری این سؤال را چنین پاسخ می‌دهند: «...برویم سراغ یک مطلب دیگر، و آن این است که حالا این چه داعی‏ ای بوده است که این آقایان عرفا بیایند حرف‌های خودشان را این‏ جور در پرده بگویند آن هم با یک پرده‌دری این گونه، چرا با رمز حرف می‏زنند، چرا سمبلیک حرف می‏زنند؟ چرا حرف خودشان را صریح نمی‏گویند؟ «چون صفیری بشنوی از مرغ حق» یعنی چه؟! «اصطلاحاتی است مر ابدال را» یعنی چه؟! چه بیماری‏ ای دارند که حرف خودشان را واضح نمی گویند؟پس قضیه چیست؟ قضیه را از خود عرفا باید بپرسیم. به عقیدۀ من مطلب دو دلیل داشته که یک دلیلش در کلمات عرفا نیامده است ولی حتماً بی‏ اثر نبوده و آن که: شعر و ادب و فصاحت و بلاغت و زیبایی بیان، خودش یک وسیله‏ ای است برای بهتر رساندن هر پیام، حالا پیام هرچه می‌خواهد باشد. یک نفر سیاسی هم اگر بخواهد پیام سیاسی خودش را به مردم برساند، با شعر و ادب و این حرف‌ها، با یک شعر خیلی عالی شما می‏بینید به اندازه صد کتاب در مردم اثر می‏گذارد، یعنی آن مطلب وقتی لباس زیبای شعر را بپوشد بهتر اثر می‏گذارد. خود قرآن کریم از همین معنا استفاده کرده. اعجاز قرآن که در فصاحت و زیبایی‏ اش هست، یعنی قرآن هنر را در خدمت پیام الهی قرار داده و این جهتِ قرآن همیشه عامل فوق‏ العاده مؤثری بوده در پیشرفت و پیشبرد قرآن. عرفا هم برای پیام عرفانی خودشان از زیبایی ادب، از این تشبیه‏ ها، تمثیل ها، شعرها، از این رمزی سخن گفتن‏ ها [استفاده کرده‏ اند.] این امر مسلّم مطالب را زیباتر می‌کند تا اینکه مطالب را همین‏ طور مکشوف و بی‏ پرده بگویند، لطف ندارد؛ یعنی برای تبلیغ حرف خودشان این وسیله را انتخاب کرده‏ اند. ✔و دیگر اینکه (حرف اساسی این است، که در شعرهای شبستری هم بود) این معانی اساساً لفظ ندارد، الفاظ بشر کوتاه است از افاده این معانی، و تنها افرادی می‏توانند این معانی را درک کنند که خودشان وارد این دنیا باشند. این است که این ها تصریح می‌کنند که- به تعبیر خودشان- عشق قابل بیان نیست، زبان عشق زبان بیانی نیست. خود حافظ در خیلی جاها به این مطلب تصریح می‌کند، مثلاً در یک جا صریح می‌گوید: سخن عشق نه آن است که آید به زبان‏     ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت وشنفت  این حرفی است که این ها معتقدند که این معانی با بیان صریح گفتنی نیست، فقط با رمز باید گفته شود و افرادی هم می‏توانند درک کنند که اهل راه و اهل باشند، غیر از این ها کسی نمی‏ فهمد، به قول مولوی زبان مرغان است، منطق‌الطیر است، فقط کسی می‏ داند که‏ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیرِ باشد، دیگران اصلاً نمی‌توانند در این حریم وارد شوند. بنابراین [این معانی را] با زبان خود گفتن [معنی ندارد،] زبان ندارد که گفته شود، زبانش همین هاست، یعنی زبان زبان رمز است که اگر بخواهند به صورت غیر رمزی بگویند همه به گمراهی و اشتباه می‏ افتند. این ها معتقدند که این راه را نه با قدم فکر و عقل می‌شود پیمود، و نه با بیانی که آن بیان مال فکر و عقل است می‏ توان تقریر کرد» 📚منبع:عرفان امین،ص ۸۰ و ۸۱ ☑@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻 رهبر معظم انقلاب : شاگرد های مرحوم آقای قاضی هرجا که بودند مایه ی برکت شدند. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
این راه، راه عشق است. منتها نه عشق مجنونانه، این حب و این عشق،عشق همراه با بصیرت است‌، مثل عشق اولیا به خدا. می‌داند، می‌فهمد، و این جاذبه او را می‌کشد این مغناطیس او را می‌کشد. 🏴🏴🏴🏴 اربعین حسینی، تسلیت باد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالحق 🔻 1⃣ 🔹 یکی دیگر از پایه‌های مسائل عرفان نظری، مبحث «انسان کامل» است. جمعی از پیشینیان ما به دلیل دوری از معارف قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت تصور صحیحی نسبت به مقامات رسول خدا و امامان خود نداشته و این بزرگان را نهایتاً‌ علماء ابرار (دانشمندانی نیکوکار) خطاب می‌نمودند، و اکثر علمای کلامی هم که قائل به بوده و امامت را یک مقام اختصاصی جدا می دانستند و مراتب علم غیب را قبول داشتند اما با این حال آنچه در روایات از عالم غیب مطلق و ولایت تکوینیه آمده است را قبول ندا‌شتند که بعد ها به برکت عرفان اثبات گردید. 🔸 در صورتی که روایات ما مشحون از معارفی است که برای ائمه علاوه بر صلاح ظاهری، مقامات معنوی فوق‌العاده‌ای قائل شده و حضرات معصومین را خلیفۀ خدا در زمین، اسماء حسنی خداوند متعال و واسطۀ فیض میان خداوند و مخلوقات معرفی می‌نماید. معتقدند هر انسانی برای رسیدن به کمال، چهار سفر پیش روی خود دارد... ✅ ادامه دارد... 📚 منبع : عرفان امین، ص ۲۹۳ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻اهمیت زیاد دعوت جوانان و حوزه، به علوم عقلی ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
◾ز احمد تا احد یک میم فرق است ◾جهانی اندر آن یک میم غرق است ◾بر او ختم آمده پایان این راه ◾در او منزل شده ادعوا الی الله ◾مقام دلگشایش جمع جمع است ◾جمال جان فزایش شمع جمع است ◾شده او پیش و دلها جمله از پی ◾گرفته دست دلها دامن وی شهادت جانگداز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام بر تمامی شیعیان تسلیت باد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالحق 🔻 2️⃣ سفر اول: عبارت است از حرکت انسان به‌سوی خداوند متعال و کنارزدن حجاب‌های ظلمانی و نورانی برای رسیدن به بالاترین حقیقت هستی یعنی خداوند متعال. ✅ ادامه دارد.... 📚 منبع : عرفان امین، ص ۲۹۳ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالحیّ 🔹... قاضی کوهی از عظمت بود... ۶ ربیع الاول، سالگرد ارتحال فقیه ربانی، عارف کامل، استاذ العرفاء، مرحوم آیة الله سید علی قاضی طباطبائی تسلیت باد @erfan_amin
🌹هوالحق 🔻 3️⃣ سفر دوم: با فی‌الله و پاک‌شدن انسان از خود آغاز می‌شود؛ انسان با رهایی از خود و غرق‌شدن در نور عظمت الهی کاملاً الهی شده و در دریای بیکران غوطه‌ور می‌شود. البته باید توجه داشت که فانی‌شدن انسان در ذات یا اسماء الهی به معنای ورود در آن نمی‌باشد بلکه به معنای تجلّی ذات یا اسماء الهی در شخص فانی است به‌نحوی که انسان منیّت خود را از دست داده و دیگر منشأ اثر نیست و ذات الهی و یا اسماء و صفات الهی در نفس انسان حاکم می‌شوند مانند بلند‌گو که خودش منشأ اثر نیست و صدای کس دیگری را پخش می‌کند؛ در این صورت است که انسان لسان‌الله می‌شود و خداوند است که در او اثر می‌گذارد؛ به همین منوال انسان فانی، عین‌الله، اُذُن‌الله و یدالله می‌شود و آیینه‌ای از کمالات الهی را نشان داده و دریچه‌ای از نور الهی را به عالم توزیع می‌نماید. فناء به این معنا در اسماء و صفات بلکه در ذات الهی نیز امکان دارد و در روایات نیز به آن اشاره شده‌است. ✅ ادامه دارد.... 📚منبع: عرفان امین، ص ۲۹۳ و ص ۲۹۴ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻آیت الله خامنه ای مدّظله العالی : مشهد یک روزی در کشور ما کانون بوده..... ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالحق 🔻 4️⃣ سفر سوم: حرکت انسان از عالم به‌سمت کثرات عالم است؛ سالک در سفر دوم کاملاً غرق دریای است و نسبت به کثرات عالم ادراکی ندارد اما در سفر سوم، آهسته آهسته از حال به حال بقاء رجوع می‌نماید. سالک در سفر سوم، مانند سفر اول با مخلوقات سر و کار داشته و تمام مخلوقات را ادراک می‌کند اما با این تفاوت که شخص تا پیش از فناء فی الله مخلوقات را به‌صورت مستقل و جدا و بریده از خداوند می‌دید، اما به برکت پاک‌شدن از نفس خود، اکنون و در سفر سوم، تمام مخلوقات را مظهر اسماء الهی دیده و خداوند را در همه چیز نظاره می‌کند. مثَل انسان در سفر سوم مانند کسی است که مدت‌ها بیهوش بوده و پس از مدتی کم‌کم به هوش می‌آید و اطراف و پیرامون خود را درک می‌کند؛ با این تفاوت که نگاه او پس از این هوشیاری، کاملاً عوض شده و علاوه بر نورانیت فوق‌العاده‌ای که کسب کرده‌ است تمام عالم را با نگاهی توحیدی ملاحظه کرده و از هر شرکی به‌طور کلی پاک گشته است. ✅ ادامه دارد.... 📚 منبع:عرفان امین، ص ۲۹۴ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷هوالباقی 🔻 ️⃣ سفر چهارم: عبارت است از دستگیری انسان و الهی از سایر مخلوقات؛ کسی که در سفر چهارم سلوکی خود قرار دارد، از آن‌جا که به و طهارت ذاتی رسیده است، این توانایی را پیدا می‌کند تا از سایر انسان‌ها نیز دستگیری کرده و آن‌ها را در جهت حرکت به سمت خداوند متعال رهبری نماید. در زبان متخصصین ، گاه به شخصی که به فی الله رسیده است (سفر دوم) و گاه به شخصی که در حال سفر چهارم خود است، انسان کامل گفته می‌شود. 📚منبع:عرفان امین، ص ۲۹۵ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻علامه آیت الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی : ✅ اگر ولی فقیه مخالف مسئله ای است، به کمک او بشتابید.... ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعلیم 🔻هدف عرفان ▪️عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ و به عبارت دیگر، مرتبۀ فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمی‌دهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّت‌ها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره می‌شود. 📚منبع:"عرفان امین"ص ۳۹ ☑@erfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
38.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔸مروری بر زندگی علامه طباطبایی سرآمد اخلاق و فلسفه ▪️رهبر معظم انقلاب : سخنان و شناخت زندگی اینها یکی از شفا بخش ترین چیزهایی است که به انسان آرامش و روشنایی می‌دهد. ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هو الغفور 🔻 اثر ویژۀ مراقبه و تقوا برای جوانان مقام معظم رهبری: «بزرگی می‏گفت کسی به من مراجعه کرده و پرسیده چه کار کنم که خدمت حضرت برسم؟ ایشان گفت من به او گفتم شما اگر به عمل و از اجتناب کنید و کمی خودتان باشید، حضرت پیش شما می‏ آیند؛ شما لازم نیست زحمت بکشید و پیش حضرت بروید. راهی که برای انتفاع از آن بزرگوار پیش پای ما گذاشته اند، راه ‏ است، راه مخصوصی نیست؛ همان راهی است که برای نفس‏، برای آدمِ خوب شدن، برای نورانی شدن دل انسان و انعکاس جلوۀ جمال الهی در آن جلوِ پای انسان گذاشته اند. 🔸 خصوصاً شما که جوانید و دل‌هایتان پاک است، آمادگی دارید و برایتان خیلی آسان تر است.وضع شما از این لحاظ از من بهتر است؛ چون شما دل‌های پاک و صافی دارید؛ پایبندی‌ها و دل‏بستگی‏ های‌تان کمتر است و خیلی راحت تر می‏توانید ارتباط برقرار کنید. این ارتباط برقرارکردن‌ها هم با صفای نفس‏ کاملاً میسّر و آسان خواهد شد. صفای نفس‏ هم با همین عمل به واجبات، اجتناب از گناهان، آلوده‌نکردن خود، آلوده‌نشدن و مراقبت‏ به دست می‏ آید.  🔹البته کسی معصوم نخواهد شد که هیچ خطایی از او سر نزند؛ اما اگر مراقب باشیم، لغزش‌هایمان کم خواهد شد و اگر یک‏ وقت هم لغزشی پیدا کنیم، با مغز به زمین نمی‏ خوریم؛ این خاصیت مراقبت‏ است. اسم این مراقبت‏ در فرهنگ اسلامی چیست؟ . وقتی می‌گویند باتقوا باشید، یعنی مراقب باشید؛ مراقب کار خودتان باشید؛ مواظب باشید چه می‌گویید و چه تصمیمی می‏گیرید و چه عملی می‏کنید. این مراقبت‏ موجب می‌شود که انسان نلغزد و اگر لغزید، خیلی صدمه نخورد». 📚 منبع : عرفان امین، ص ۳۳۹ و ص۳۴۰ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
VID_20200501_145304_a01.mp3
1.28M
🔻 مناجات عرفانی رهبر فقید انقلاب+ چند توصیه ▪️خدایا؛ ما هیچ نداریم و هرچه هست تویی..... ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس کنیم! ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹 هو القادر 🔻 شاخصه های مطمئن از نظر بزرگان ✅اولاً: ذره‌ای از مسیر شریعت تخطی نکرده و زندگی خود را کاملاً با دستورات دینی تنظیم نماید. ✅ثانیاً: دستورات شخص نیز برگرفته از دین و به عبارت دیگر مأثور باشد و البته در حدّ اعتدال به شاگرد القاء شود. ✅ثالثاً: شخص در مسائل سلوکی راه رفته باشد و و در وجود وی هوای نفس نباشد، به این معنا که تنها به خداوند متعال و وصال او دعوت نماید نه به خود. ✅رابعا: انسان واقعا استاد حقیقی را از خداوند متعال بخواهد و تمام امور خود را به خداوند واگذار کند و از ذات مقدسش طلب خیر و کمال نماید. البته باید همواره جانب احتیاط را نیز رعایت نمود 📚 منبع :عرفان امین، ص ۳۵۶(با اندکی تغییر) ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هو الشاهد 🏴جراحت‌ها به تن‌ها جامه دیدار می‌دوزد بکش ما را ز ما چراغ لاله می‌سوزد  🏴بکش ما را که با خون زنده است این باغ بارآور  خوشا در خون طپیدن، الأمان از مرگ در بستر  🏴خضابی خوشتر از خون نیست مردان را  ببین در قتلگه سیمای عقل کربلایی را 🏴کفن خون باد مردان را و تقدیر معین باد  چراغ عقل ابراهیم‌ها در شعله روشن باد  🏴ز جان تن می‌زند تا خون دهد بستان ایمان را  که تا روشن نگه دارد چراغ عقل انسان را 🏴اگر کشتی ست عاشورا، در این خون غرقه باید زیست   ببین چشم را، به جز خون هیچ راهی نیست 🏴حسین ای نوح! ای کشتی! مرا هم غرقه در خون کن  به خون قربانیان را از غل و زنجیر بیرون کن  🏴هلا زین دم به جز خون، هیچ حرفی با منافق نیست  گلوی زخم ما را دیگر آن گفتار سابق نیست @erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌻 هوالهادی ▪️هرچند جریان به دستان مرحوم آغاز به کار نمود اما بالندگی و شکوفایی این جریان، در دوران فعالیت شاگرد عرفانی ممتاز مرحوم شوشتری، یعنی آیة‌ الله حاج ملاحسینقلی همدانی رخ داد. تأثیر کلام و نَفَس مرحوم آیة‌ الله حسینقلی همدانی آن‌چنان قوی و شدید بوده است که مرحوم می‌فرمایند: «من که به نجف تشرف حاصل کردم روزی در معبری آخوندی را دیدم شبیه آدمی که اختلال حواس دارد و مشاعر او درست کار نمی‏ کند راه می‏رود. از یکی پرسیدم که این آقا اختلال فکر و حواس دارد؟ گفت: نه، الآن از جلسه درس اخلاق آخوند ملا حسینقلی همدانی به‏ در آمده و هر وقت آخوند صحبت می‌فرماید در حضار اثری می‏گذارد که بدین صورت از کثرت تأثیر کلام و روحی آن جناب، از محضر او بیرون می‏ آیند». 📍مرحوم آخوند حاج ملاحسینقلی همدانی، با لطف و عنایت خداوند متعال توانست نهضتی بزرگ در خداطلبی و الی‌الله ایجاد کند و به این واسطه شاگردان فراوانی را تربیت نماید. منبع:عرفان امین، ص ۱۶۱ ☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی