33.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سکولاریسم نقابدارگزیده.mp3
23.46M
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 در مبارزه با خرافات شجاع باشید.
🔹در مبارزه با خرافات شجاع باشید. البته خرافه چیست؟ خود این مهم است. بعضیها هستند كه حقایق دینی را هم به عنوان خرافه انكار میكنند. ما كاری با آنها نداریم. آنچه كه با كتاب و سنت متقن و معتبر ثابت شده، از دین است؛ چه حالا عقول بپسندند یا نپسندند. از این حمایت و دفاع كنید.
🔸 آنچه كه با دلیل معتبر ثابت نشده است و با مبانی و اصول دینی معارضه ندارد، دربارهٔ آن ساكت بمانید. آنچه كه با یكی از اصول دینی معارضه دارد و مدرك معتبری ندارد، ردش كنید. این میشود خرافه، و معیار خرافه این است.
🔹 آدم خرافهساز میرود خرافه درست میكند؛ چون آن كالای اصلی در اختیارش نیست، كالای تقلبی را به میدان میآورد تا اینكه مردم را جذب كند. این نشانهٔ گرایش مردم به دین است؛ اما خُب، این خطرناك است.
🔸در مقابلهٔ با خرافات و آن چیزهایی كه از دین نیست، شجاع باشید و بگویید. ملاحظهٔ اینكه حالا ممكن است كسی بدش بیاید یا ممكن است چه بكند، نكنید.
(منبع)
💠 رشتهمحتوا دربارهٔ خرافات در کانال عرفاننما
🔗 روانشناسی خرافات
🔗 خرافات چیست؟!
🔗 چرا بازار خرافهفروشی گرم است؟!
🔗 مبارزه با خرافات را جدی بگیرید!
🔗 جنس همیشهجور خرافهفروشان اینستاگرامی
🔗 چگونه خرافات مدرن در ذهن ما ریشه میدوانند؟
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ «تناسخ» از باورهای مشترک بسیاری از معنویتهای نوپدید است.
یکی از «تعالیم اِک» در فرقهٔ «اکنکار» نیز باور به «تناسخ» است. این عقیده آن قدر برای آنان مهم و بنیادی است که اگر هر کتابی از اکنکار را ورق بزنید، در هر فصلی از آن، بارها و بارها نام تناسخ را خواهید دید.
🔺ادلهٔ عقلی و نقلی متعددی برای محال و باطلبودن تناسخ ارائه شده است. اگر تناسخ ممکن باشد خداوند آرزوی بازگشت به دنیا را آرزوی دست یافتنی میدانست؛ ولی خداوند متعال در قرآن کریم چنین آرزویی را دست نایافتنی میداند. امام رضا علیهالسلام نیز کسانی را که به تناسخ باور دارند، کافر میدانند.
🔺برای مطالعهٔ بیشتر به کتاب «آفتاب و سایهها» نوشتهٔ حجتالاسلام دکتر محمدتقی فعالی مراجعه کنید.
🔹در این موضوع بیشتر بدانید👇
معنویت بیسامان؛ تناسخ
تناسخ؛ باور مشترک بسیاری از شبه معنویتهای نوپدید در نگاه اسلام
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
24.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برشی_از_کتاب | «عصر جدید، دغدغهٔ جدید»، دکتر رسول حسینپور
🔹 قانون جذب، انگارهای با پایه و بستر مادی است که فرایند خود را به گونهٔ مجرد، تبیین مینماید و تا آنجا پیش میرود که ذهن انسان را که خود یکی از آفریدههای مجموعهٔ هستی است، علت تامهٔ پدیدهها و رخدادهای مادی قلمداد میکند.
🔸 این قانون نه سنخیتی میان علت و معلول میشناسد و نه معلول را در جایگاه معلولیت میبیند؛ بلکه جامهٔ علت بر اندام آن نیز میپوشاند.
🔹 از مادی چشمداشت نتیجه فرامادی دارد و پاسخ درخواستها و آرزوهای بشری را از کائنات - نه آفریدگار آن - بدون اثبات اینکه چگونه توان واکنش به کنشهای انسانی را دارد، مطالبه مینماید.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
عرفان نما
📽 #موشن_رئال | اُشو؛ از فساد اخلاقی و بیراههای لذتگرایی تا اخراج از آمریکا عرفان نما؛ نقد شبه معن
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معنویت خویشتنمدار همتی.mp3
1.12M
#پادکست | خودمحوری و خدای منزوی در معنویتهای سکولار
🎙دکتر همایون همتی
💠 معنویتهای سکولار حرکت از خود به خود در خود است؛ ولی عرفانهای دینی حرکت از خود به خداست. لذا این معنویتها را "self religion" نیز میگویند. معنویتهای نفسمدار، نفسمحور. هدف خودِ نفس است، کامجویی است، لذتیابی است. کنار گذاشتن درد و رنج است، کاهش درد است؛ ولی خدا و عرفان در آن نیست.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
معنویتگرایی بهمثابهٔ گفتمان.pdf
322.8K
#معرفی_مقاله
معنویت گرایی نوین به مثابه گفتمان، دکتر ابوتراب طالبی و دکتر باقر طالبی دارابی
💠چکیده:
🔹 مقالهٔ پیشرو دربارهٔ یکی از ابعاد فرقهگرایی جدید در ایران است. توجه ویژهٔ این نوشتار به «معنویتگرایی جدید» است.
🔸 در این مقاله به تحلیل نشانههای معنویتگرایی جدید پرداخته و دادهها از دو روش بررسی منابع و اسناد موجود و مصاحبه عمیق با حاملان ایرانی این گفتمان جمعآوری شد.
🔹 بررسی منابع موجود نشان داد که نظام معنایی «معنویتگرایی» بهمثابهٔ گفتمان بر اساس مضامین و نشانههایی مانند «محوریت خود» و «سفر از زندگی بر اساس انتظارات بیرونی به یک زندگی اصیل درونی»، «فردگرایی»، «نگرش کلنگرانه»، «التقاط» و «استفاده از روانشناسی» استوار است.
🔸 نتیجهٔ بررسیهای تجربی، ثابت کرد که پیدایش گفتمان معنویتگرایی جدید، نشان از تعارضهای درونی و ابهامی است که در حوزهٔ معانی گفتمان دینی وجود دارد. این مسئله، فرصت بالندگی و موقعیت مسلط «گفتمان دینی» را با چالش مواجه کرده است و زمینه را برای پیدایش «گفتمان معنویتگرایی» در ایران فراهم نمود.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|