eitaa logo
عرفان نما
1.9هزار دنبال‌کننده
374 عکس
237 ویدیو
39 فایل
نقد شبه معنویت‌های نوپدید وابسته به مؤسسهٔ فرق و ادیان حق پژوهی مشهد 📩 ارتباط: @Haghpajohi_QZ @haqpajouhi 🔗 سایت: haghpajohi.ir/category/nozoho ⛓️‍💥 کانال تلگرام: t.me/erfan_nama 🔰 لینک گروه عرفان نما eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ادعای فرا‌درمانی در عرفان حلقه مدعی 🎙 استاد عرب عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
1571655383-9495-98-2-3(1).pdf
1.61M
| تحلیل تحولات نگرشی مؤثر بر روابط اجتماعی اعضای گروه معنویت‌گرای نوین فرادرمانی نویسندگان: نفیسه جابریان، علی ربیعی، حسن محدثی گیلوایی، محمدجواد زاهدی مازندرانی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، سال دوازدهم، تابستان ۱۳۹۸، شماره ۲، (پیاپی ۴۶). عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
#معرفی_مقاله | تحلیل تحولات نگرشی مؤثر بر روابط اجتماعی اعضای گروه معنویت‌گرای نوین فرادرمانی نویسن
| تحلیل تحولات نگرشی مؤثر بر روابط اجتماعی اعضای گروه معنویت‌گرای نوین فرادرمانی 🔹 این مقاله به تحلیل تغییرات نگرشی اعضای گروه فرادرمانی (عرفان حلقه) و تأثیر آن بر روابط اجتماعی آن‌ها می‌پردازد. نویسندگان به گسترش سریع این گروه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، یزد و تبریز اشاره می‌کنند. رشد این گروه‌ در تبریز چنان گسترده است که می‌توان گفت تقریباً در هر خانواده یک نفر عضو یا آشنای با آن است. 🔸 فرادرمانی با ارائه آموزه‌های معنوی و درمانی، توانسته افرادی را جذب کند و نگرش‌های جدیدی در مورد موضوعاتی مانند موجودات غیرارگانیک و شعور کیهانی در میان اعضا ایجاد کند. این باورها تأثیرات مستقیمی بر روابط اجتماعی اعضا داشته است. 🔹 یکی از نکات اصلی پژوهش، تفاوت نگرش اعضای وفادار و جداشده از این گروه است. اعضای وفادار، فرادرمانی را راه‌حلی برای مشکلات جسمی و روحی خود می‌دانند؛ ولی اعضای جداشده بر این باورند که این تجربیات معنوی ناپایدار و موقتی بوده و در نهایت به تقویت «خودمحوری» و «منیت» منجر می‌شود. 🔸 باور به موجودات متافیزیکی و تأثیر آن‌ها بر زندگی روزمره نیز در این مقاله بررسی شده است. این باورها می‌تواند باعث ایجاد ترس، اضطراب و حتی انفعال در برابر مشکلات شود. این انفعال از اتکای افراطی به شعور کیهانی و آموزه‌های فرادرمانی ناشی می‌شود که اعضا را تشویق می‌کند به جای تلاش فعال، منتظر نتایج از سوی این شعور باشند. 🔹 این رویکرد نه تنها در سطح فردی، بلکه در سطح اجتماعی نیز آثار منفی دارد. وقتی افراد معتقد می‌شوند که برای حل مشکلات باید تنها به نیروهای ماورایی متکی باشند، انگیزه برای مشارکت در تغییرات اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی کاهش می‌یابد. چنین تفکری ممکن است به پذیرش منفعلانه و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی منجر شود. ✍ سید ابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حقیقت مثل آینه شکسته است! 🎙 استاد حسن رحیم‌پور 🔹 آقا اینقدر مرزبندی فکری و عقیدتی نداشته باشید. همه درست می‌گن. حقیقت مثل آینه شکسته است. یه کم تواضع معرفتی داشته باشید! 🔍 افرادی که این حرف رو می‌زنند کلاهبردارند! 📌 پلورالیسم و تکثرگرایی ویژگی مشترک معنویت‌های نوپدید است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0001.mp3
8.27M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۱) ضرورت بحث از معنویت 🎙 دکتر محمد جعفری 🔹 در دنیای امروز، بسیاری به دنبال معنویت در فضایی غیر دینی و سکولار هستند. این نگرش معنوی که در غرب از قرن نوزدهم شروع شد و به تدریج به جوامع دیگر از جمله جامعه ما راه یافت، معنویت را جدا از دین و به عنوان راهی برای پاسخ به نیازهای معنوی می‌بیند. 🔸 با وجود جذابیت‌هایی که این نوع معنویت دارد، پرسشی مهم باقی می‌ماند: آیا معنویت بدون دین می‌تواند اصیل و پایدار باشد؟ این بحثی است که نیاز به بررسی دقیق و مقایسه میان معنویت دینی و سکولار دارد تا پاسخ‌های جامع‌تری برای آن پیدا شود. 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
47.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 هالیوود و تمسک به اجنه برای مدیریت دنیا 🎙دکتر راد 🔹 سینمای هالیوود با استفاده از داستان‌ها و شخصیت‌های جادویی و اجنه، تلاش می‌کند مفهوم خدا و قدرت الهی را کنار بگذارد و به‌جای آن، قدرت‌های فراتر از انسان را در قالب جادو و ارتباط با موجودات ماورایی مطرح کند. 🔸 این فیلم‌ها، مانند «ونزدی»، به دنبال عادی‌سازی جادوگری و رابطه با اجنه هستند، تا این باور را تقویت کنند که انسان می‌تواند جهان را بدون نیاز به خدا و با اتکا به قدرت‌های جادویی مدیریت کند. در واقع، هدف اصلی آن‌ها تضعیف ایمان به خدا و جایگزینی آن با قدرت‌های ساخته‌شده توسط انسان و موجودات غیرانسانی است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
| انکار معاد و طرح مسأله تناسخ منبع: سراب معنویت عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0002.mp3
8.27M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۲) چیستی معنویت سکولار 🎙 دکتر محمد جعفری 🔹 معنویت دینی بر اساس آموزه‌های الهی و ادیان توحیدی، تعریف می‌شود و زندگی انسان از طریق پیوند با خدا معنا می‌یابد. اما در معنویت سکولار، افراد بدون تکیه بر دین و از طریق ارتباط با نیروی درونی خود به دنبال یافتن معنا در زندگی هستند. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تفاوت معنویت‌های نوپدید با معنویت اسلامی؛ خیال و آگاهی ناب 🎙 استاد مظاهری سیف 🔹 معرفت در سه سطح است: حسی، خیالی و آگاهی ناب. 🔺 در سطح حسی، ما تجربه‌های فیزیکی مثل لمس اشیا را داریم. 🔺 در سطح خیال، هم ما و هم شیطان می‌توانیم تصاویری خلق کنیم و حتی کارهای نادرست را زیبا جلوه دهیم. 🔺 اما آگاهی ناب هیچ شکل یا صورتی ندارد و دست شیطان به آن نمی‌رسد؛ دعا و ارتباط با خدا در این سطح رخ می‌دهد. 🔹 معنویت‌های نوظهور به‌جای رساندن انسان به آگاهی ناب، او را در سطح خیال متوقف می‌کنند. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0003.mp3
7.39M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۳) چیستی معنویت دینی 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 معنویت دینی یعنی دیدن فراتر از ظاهر و توجه به باطن و حقیقت امور. 🔺 در اسلام، معنویت به این معناست که انسان با شناخت عمق وجود خود و جهان، به خداوند که سرچشمه تمام حقایق است، نزدیک شود. 🔺 معنویت دینی بر اساس حقایق و باور به غیب انسان را به خداوند متصل می‌کند. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
| نفوذ و ترویج عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوپدید در ایران: علل، تأثیرات و راهکارها 💠 در سال‌های اخیر، گسترش عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوپدید در ایران به یکی از مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. موضوعی که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در مقاطع مختلف به آن اشاره کرده‌اند و به صراحت از تلاش‌های دشمنان برای تضعیف ایمان مردم از طریق اشاعه بی‌بندوباری، عرفان‌های کاذب و شبکه‌های کلیساهای خانگی و… هشدار داده‌اند. 🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی ✍️ سید ابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | کلاهبرداری جنی! 🤔 واقعاً جن‌ها می‌تونن تو جسم ما حلول کنن؟! عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0004.mp3
9.06M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۴) خاستگاه معنویت دینی ۱ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔹 انسان تنها به مادیات محدود نیست؛ در درون او نیازی عمیق به معنویت و حقایق متعالی وجود دارد که او را به سمت کمال می‌کشاند. 🔸 سه نوع گرایش به معنویت وجود دارد: 🔺 یکی برای دستیابی به قدرت‌های پنهان، 🔺 دیگری برای یافتن آرامش بدون توجه به خداوند، 🔺 سومی برای شناخت حقیقت و تقرب به خدا. 🔹تنها گرایش سوم اصالت دارد و انسان را به کمالات حقیقی و معنای واقعی زندگی می‌رساند. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
#معرفی_مقاله | هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو ✍️ محمود علی‌پور 🔹 یکی از راه‌های ترویج و تبلیغ ع
| هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو 🔹 کابالا پس از تدوین به تعالیمی پنهانی در یهودیت مبدل شد، اما با تورات راستین که خداوند هدایت و نور را در آن قرار داده بود، مغایرت داشت؛ به همین سبب در انحراف یهودیت به سمت دنیاگرایی و جادو بسیار مؤثر بود. در قرآن کریم هم به سحر و جادوی مرسوم بین یهودیان اشارتی رفته است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
#برشی_از_مقاله | هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو 🔹 کابالا پس از تدوین به تعالیمی پنهانی در یهودیت
| هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو 🔹 کابالا پس از تدوین به تعالیمی پنهانی در یهودیت مبدل شد، اما با تورات راستین که خداوند هدایت و نور را در آن قرار داده بود، مغایرت داشت؛ به همین سبب در انحراف یهودیت به سمت دنیاگرایی و جادو بسیار مؤثر بود. در قرآن کریم هم به سحر و جادوی مرسوم بین یهودیان اشارتی رفته است. 🔸 آن‌ها می‌گویند: «آنچه که در مقوله حواس ما قرار می‌گیرد، می‌تواند در جهان مادی نیز تجلی یابد.» کابالا را می‌توان ادامه سنت تفسیر رازآلود تلمود (کتاب تفاسیر شفاهی تورات که کم‌کم مکتوب شده و هنوز هم بر حجم آن افزوده می‌شود و برای یهودیان بسیار پراهمیت است) دانست. 🔹 پیش از کابالا، دانشمندان یهود در متون تلمود به دنبال رازهای پنهانی می‌گشتند و این روند به جایی رسید که آن‌ها تلاش کردند با استفاده از کابالا به بررسی شیوه‌های کنترل ارواح بپردازند. کابالا در اکثر موارد بحث‌هایی از ریاضی و علوم غریبه هم دارد، یعنی طی آن با جایگشت یا بدون جایگذاری بیست و دو حرف الفبای عبری به این روند تلاش می‌شود تا روابط ریاضی بین اعداد و حروف کشف شود. 🔸 برای مثال، معتقدان به کابالا می‌کوشند تا با استفاده از ترکیب حروف و جمع و تفریق اعداد و استفاده از قواعد ابجد و تلاعب و بازی اعداد و کلمات عبری، رازهایی چون «چگونگی صدور انسان که وجودی ناقص دارد از خداوند که موجودی کامل است» را حل کنند. 🔹 در حالی که بعضی عالمان تصوف یهودی را در قلمرو متعالی متافیزیک می‌پندارند و برخی مجذوب جنبه علمی و ریاضی کتب کابالا شده‌اند، دانستن راستین کابالا به تدریج اهمیت خود را در جهان مسیحی از دست داده است. هنوز جادوگرانی وجود دارند که تفال از مکتوبات مقدس و صناعت طلسم و کارهای خارق‌العاده و کرامات کابالایی، اندیشه آن‌ها را به خود مشغول کرده و روایات عجیبی درباره استادان زبر دست یهودی شایع شده است. 🔸 برای نمونه، می‌گویند که «آلیا اوچلم»، استاد یهودی قرن شانزدهم، به یاری سفر خلقت (Vezirah) یک آدم مصنوعی یا گولم (Golem، به معنای تحت‌اللفظی ماده بی‌شکل) ساخته و با نوشتن نام سری خداوند بر پیشانی مجسمه گلی، به آن جان داده بود! چنین عمل عجیبی را به رابی یهودا لاوی بن بزائل پراکی هم نسبت می‌دادند که وقتی متوجه شد آدم مصنوعی او بیش از حد رشد کرده و به هیولایی بدل شده است، نام اعظم خدا را از پیشانی او پاک کرد و باز گولم را به شکل توده‌ای بی‌جان درآورد! این موضوع ادعایی ثابت می‌کرد که اعجاز فقط در اسم اعظم با حروف عبری بوده است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0005.mp3
8.57M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۵) خاستگاه معنویت دینی ۲ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 معنویت دینی به دو پرسش اساسی انسان درباره زندگی پاسخ می‌دهد: هدف زندگی چیست؟ و آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟ 🔺در معنویت دینی، هدف انسان رسیدن به کمال الهی و تقرب به خداوند است، و این هدف به زندگی معنا و ارزش می‌بخشد. 🔺 این تفاوت اساسی معنویت دینی با معنویت سکولار است؛ جایی که معنویت دینی، حتی در دشواری‌ها و چالش‌های زندگی، انسان را به بن‌بست نمی‌رساند. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
| بنیانگذار خودخواندهٔ متافیزیک نوین اسلامی در بوته نقد: برون‌فکنی؛ هنر، علم، یا بازی با باورهای مردم؟ 🔹 فرد محترمی که در تصویر مشاهده می‌کنید، خود را بنیانگذار متافیزیک نوین اسلامی می‌داند. با آرزوی موفقیت برای ایشان، چند پرسش از محضرشان دارم: 📌 شما فرمودید: «برون‌فکنی یک علم، هنر و فن است و در دانشکده‌های متافیزیکی تدریس می‌شود.» این دانشکده‌ها دقیقاً کجا هستند؟ نام و نشانشان چیست؟ چه میزان اعتبار علمی دارند و بر اساس کدام چهارچوب‌های علمی و آکادمیک فعالیت می‌کنند؟... 📌 شما فرمودید: «برون‌فکنی شاهکار الهی و تجربه‌ای متافیزیکی است.» استفاده از تعابیر کلی و مبهم مانند «شاهکار الهی» دقیقاً چه معنایی دارد؟ آیا در قرآن کریم یا سخنان پیامبر و ائمه (علیهم‌السلام) تأییدی بر برون‌فکنی وجود دارد؟... 🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی ✍️ سید ابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
رمان راز فرشتگان.pdf
2.5M
| رمان راز فرشتگان نویسنده: حمیدرضا مظاهری سیف 💠رمان «راز فرشتگان» به قلم استاد «حمیدرضا مظاهری سیف» در سال ۱۳۹۱ از سوی انتشارات صهبای یقین منتشر شد. چاپ دوم و سوم آن در سال ۱۳۹۲ انتشار یافت. 💠قهرمان این رمان فرشته‌ای است که هنگام آفرینش آدم حضور داشته و شاهد عصیان شیطان و رانده شدن آدم و حوا از بهشت بوده است. خداوند به او مأموریت می‌دهد که با قلب آدم (ع) ارتباط برقرار کند و در مواقع لازم او را هدایت نماید. او سال‌ها با آدم همراه و همدم بود تا اینکه زمان مرگ آدم فرا می‌رسد و فرشته به پیشنهاد جبرئیل در زمین می‌ماند و به مبارزه با شیطان و یاری فرزندان آدم ادامه می‌دهد. 💠ماجراهای این داستان به طور موازی در زمین و آسمان امتداد پیدا می‌کند و تأثیر وقایع آسمانی بر زمین نشان داده می‌شود. در این اثر به زبان بسیار ساده آموزه‌های عرفان و معنویت اسلامی بیان شده و معنویت‌های کاذب به طور غیر مستقیم مورد نقد قرار گرفته است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0006.mp3
8.06M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۶) خاستگاه معنویت سکولار ۱ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 معنویت سکولار ریشه در تفکر مدرن دارد؛ جایی که انسان به‌جای پایبندی به اصول دینی، بر عقل‌گرایی خودبنیاد، فردگرایی و تجربه‌گرایی تکیه می‌کند. 🔺 در این دیدگاه، به جای توجه به نیازهای معنوی از طریق دین، انسان مدرن به ساختن یک معنویت شخصی و خودساخته روی می‌آورد که با اصول مدرنیته هم‌خوانی داشته باشد. 🔺 این معنویت بیشتر بر پایه تجربیات و احساسات فردی شکل می‌گیرد تا حقایق عمیق دینی. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
44.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 توصیه آیت‌الله میرزا علی قاضی به علامه طباطبائی دربارهٔ نماز شب 🎙 شرح حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) درباره فضیلت نماز شب توسط مقام معظم رهبری عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
| «عرفانهای کاذب؛ راه‌های نفوذ و راهکارهای مقابله»، حمزه شریفی‌دوست، ص۱۷۰. 🔹 برخی درباره کوئلیو می‌گویند: «او حرف‌های خوبی هم دارد؛ چرا ناقدان، محاسن کارش را نمی‌بینند و تنها به ذکر نواقص آثارش اکتفا می‌کنند؟!» عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
| «عرفانهای کاذب؛ راه‌های نفوذ و راهکارهای مقابله»، حمزه شریفی‌دوست، ص۱۷۰. 🔹 برخی درباره کوئلیو می‌گویند: «او حرف‌های خوبی هم دارد؛ چرا ناقدان، محاسن کارش را نمی‌بینند و تنها به ذکر نواقص آثارش اکتفا می‌کنند؟!» 🔺 در پاسخ باید گفت: اگر نویسنده‌ای مانند کوئلیو از ابتدا تا انتهای کتابش صرفاً به طرح مطالب و ایده‌های سست و بی‌اساس می‌پرداخت، هیچ‌کس جذب او و کتاب‌هایش نمی‌شد. 🔺 مشکل این است که او حرف‌های خوبی دارد، اما آسیب‌های اندیشه‌اش چنان برجسته‌اند که قابل اغماض نیستند. از قضا این آسیب‌ها در حوزه‌هایی هستند که تمام محاسن کلام او را مخدوش و بی‌اثر می‌کنند. 🔺 محاسن آثارش بیشتر به قالبی مربوط است که برای ارائه پیام به کار گرفته است (قالب رمان و ادبیات)، اما نقص کار او در حوزه معنویت و عرفان است که تمام دارایی یک انسان خداجو محسوب می‌شود. هرچند قالب جذاب باشد، اشکالات نظام معرفتی را جبران نمی‌کند و نمی‌تواند نگرش غلطی را که در باب دین، اعتقادات و عرفان بر نوشتارش حاکم شده است، تصحیح نماید. 🔺برای نمونه، یکی از محاسن آثار کوئلیو این است که درک خوبی از درد بشر امروز دارد و متوجه شده است که اصلی‌ترین بحران موجود در جوامع غربی، دوری از خداست. 🔺اما اگر کسی درد را تشخیص داد، آیا حتماً می‌تواند درمانگر خوبی هم باشد؟ آنچه کوئلیو تشخیص داده، پیش از او دیگران نیز دیده و فهمیده بودند و اکنون این زخم چنان عمیق شده است که با نیم‌نگاهی می‌توان به عمق فاجعه پی برد. 🔺 بماند که نسخه کوئلیو نه تنها فاصله بین بشر بحران‌دیده و خدای او را کم نمی‌کند، بلکه میل خداجویی انسان‌ها را به بیراهه کشانده و فطرت خداطلب آن‌ها را مدفون می‌کند. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0007.mp3
8.31M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۷) خاستگاه معنویت سکولار ۲ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 معنویت سکولار، زاییده تلاش انسان مدرن برای کاهش رنج و دستیابی به آرامش است. انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال آرامش، شادی و امید بوده‌اند؛ ولی با گسترش زندگی مادی و فناورانه، به این نتیجه رسیدند که نیازهای درونی‌شان فراتر از مادیات است. 🔺 همین امر باعث شد تا به معنویتی روی آورند که به جای پاسخ‌های دینی، بیشتر به جنبه‌های روان‌شناختی و بهداشت باطنی توجه می‌کند. 🔺 ولی آیا این معنویت جدید توانسته آرامش واقعی را برای انسان‌ها به ارمغان بیاورد؟ پاسخ روشن است: هرگز. 🔗 قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 معجزه آب و قانون جذب: حقایق پشت پرده یک ادعای غیرعلمی 🎙 استاد حسین عرب 🔹 ادعای اثبات علمی قانون جذب، به ویژه از طریق پدیده‌هایی مانند «معجزه آب»، نمونه‌ای از ترویج شبه‌علم است. گفته می‌شود افکار مثبت و منفی می‌توانند بر شکل کریستال‌های آب تأثیر بگذارند؛ ولی بررسی‌های علمی این ادعاها را تأیید نمی‌کنند. 🔸 آزمایش‌های معروف «ایموتو» که به این موضوع نسبت داده می‌شود، فاقد اعتبار علمی هستند. با این حال، همچنان از چنین ادعاهایی برای پشتیبانی از قانون جذب استفاده می‌شود، در حالی که در محافل علمی معتبر، به عنوان خرافه رد شده‌اند. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0008.mp3
8.87M
| معنویت دینی و معنویت سکولار (۸) مبانی معنویت سکولار ۱ 🎙 دکتر محمد جعفری 🔺 معنویت سکولار برخلاف معنویت دینی، بُعد نامرئی وجود انسان را بدون پیوند با روحانیت و قدسیت می‌پذیرد. 🔺 در این نوع معنویت، جهان تنها در چارچوب مادی درک می‌شود و حتی اگر به ابعاد فرامادی اشاره شود، آن‌ها بیشتر به عنوان رمز و رازهای حیرت‌انگیز در نظر گرفته می‌شوند، نه حقایقی قدسی و متعالی. 🔺 خداوند یا انکار می‌شود، یا صرفاً به عنوان یک انرژی غیرفردی و غیرشخص‌وار تصور می‌گردد. بنابراین، مفاهیمی مانند تعبد و خداپرستی که در معنویت دینی اهمیت دارند، در معنویت سکولار معنای خود را از دست می‌دهند. 🔗قسمت قبل 🔗 قسمت بعد عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|