0004.mp3
9.06M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۴) خاستگاه معنویت دینی ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔹 انسان تنها به مادیات محدود نیست؛ در درون او نیازی عمیق به معنویت و حقایق متعالی وجود دارد که او را به سمت کمال میکشاند.
🔸 سه نوع گرایش به معنویت وجود دارد:
🔺 یکی برای دستیابی به قدرتهای پنهان،
🔺 دیگری برای یافتن آرامش بدون توجه به خداوند،
🔺 سومی برای شناخت حقیقت و تقرب به خدا.
🔹تنها گرایش سوم اصالت دارد و انسان را به کمالات حقیقی و معنای واقعی زندگی میرساند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
#معرفی_مقاله | هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو ✍️ محمود علیپور 🔹 یکی از راههای ترویج و تبلیغ ع
#برشی_از_مقاله | هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو
🔹 کابالا پس از تدوین به تعالیمی پنهانی در یهودیت مبدل شد، اما با تورات راستین که خداوند هدایت و نور را در آن قرار داده بود، مغایرت داشت؛ به همین سبب در انحراف یهودیت به سمت دنیاگرایی و جادو بسیار مؤثر بود. در قرآن کریم هم به سحر و جادوی مرسوم بین یهودیان اشارتی رفته است.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
#برشی_از_مقاله | هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو 🔹 کابالا پس از تدوین به تعالیمی پنهانی در یهودیت
#برشی_از_مقاله | هالیوود و برگزاری کلاس سحر و جادو
🔹 کابالا پس از تدوین به تعالیمی پنهانی در یهودیت مبدل شد، اما با تورات راستین که خداوند هدایت و نور را در آن قرار داده بود، مغایرت داشت؛ به همین سبب در انحراف یهودیت به سمت دنیاگرایی و جادو بسیار مؤثر بود. در قرآن کریم هم به سحر و جادوی مرسوم بین یهودیان اشارتی رفته است.
🔸 آنها میگویند: «آنچه که در مقوله حواس ما قرار میگیرد، میتواند در جهان مادی نیز تجلی یابد.» کابالا را میتوان ادامه سنت تفسیر رازآلود تلمود (کتاب تفاسیر شفاهی تورات که کمکم مکتوب شده و هنوز هم بر حجم آن افزوده میشود و برای یهودیان بسیار پراهمیت است) دانست.
🔹 پیش از کابالا، دانشمندان یهود در متون تلمود به دنبال رازهای پنهانی میگشتند و این روند به جایی رسید که آنها تلاش کردند با استفاده از کابالا به بررسی شیوههای کنترل ارواح بپردازند. کابالا در اکثر موارد بحثهایی از ریاضی و علوم غریبه هم دارد، یعنی طی آن با جایگشت یا بدون جایگذاری بیست و دو حرف الفبای عبری به این روند تلاش میشود تا روابط ریاضی بین اعداد و حروف کشف شود.
🔸 برای مثال، معتقدان به کابالا میکوشند تا با استفاده از ترکیب حروف و جمع و تفریق اعداد و استفاده از قواعد ابجد و تلاعب و بازی اعداد و کلمات عبری، رازهایی چون «چگونگی صدور انسان که وجودی ناقص دارد از خداوند که موجودی کامل است» را حل کنند.
🔹 در حالی که بعضی عالمان تصوف یهودی را در قلمرو متعالی متافیزیک میپندارند و برخی مجذوب جنبه علمی و ریاضی کتب کابالا شدهاند، دانستن راستین کابالا به تدریج اهمیت خود را در جهان مسیحی از دست داده است. هنوز جادوگرانی وجود دارند که تفال از مکتوبات مقدس و صناعت طلسم و کارهای خارقالعاده و کرامات کابالایی، اندیشه آنها را به خود مشغول کرده و روایات عجیبی درباره استادان زبر دست یهودی شایع شده است.
🔸 برای نمونه، میگویند که «آلیا اوچلم»، استاد یهودی قرن شانزدهم، به یاری سفر خلقت (Vezirah) یک آدم مصنوعی یا گولم (Golem، به معنای تحتاللفظی ماده بیشکل) ساخته و با نوشتن نام سری خداوند بر پیشانی مجسمه گلی، به آن جان داده بود! چنین عمل عجیبی را به رابی یهودا لاوی بن بزائل پراکی هم نسبت میدادند که وقتی متوجه شد آدم مصنوعی او بیش از حد رشد کرده و به هیولایی بدل شده است، نام اعظم خدا را از پیشانی او پاک کرد و باز گولم را به شکل تودهای بیجان درآورد! این موضوع ادعایی ثابت میکرد که اعجاز فقط در اسم اعظم با حروف عبری بوده است.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0005.mp3
8.57M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۵) خاستگاه معنویت دینی ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت دینی به دو پرسش اساسی انسان درباره زندگی پاسخ میدهد: هدف زندگی چیست؟ و آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟
🔺در معنویت دینی، هدف انسان رسیدن به کمال الهی و تقرب به خداوند است، و این هدف به زندگی معنا و ارزش میبخشد.
🔺 این تفاوت اساسی معنویت دینی با معنویت سکولار است؛ جایی که معنویت دینی، حتی در دشواریها و چالشهای زندگی، انسان را به بنبست نمیرساند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#یادداشت | بنیانگذار خودخواندهٔ متافیزیک نوین اسلامی در بوته نقد: برونفکنی؛ هنر، علم، یا بازی با باورهای مردم؟
🔹 فرد محترمی که در تصویر مشاهده میکنید، خود را بنیانگذار متافیزیک نوین اسلامی میداند. با آرزوی موفقیت برای ایشان، چند پرسش از محضرشان دارم:
📌 شما فرمودید: «برونفکنی یک علم، هنر و فن است و در دانشکدههای متافیزیکی تدریس میشود.»
این دانشکدهها دقیقاً کجا هستند؟ نام و نشانشان چیست؟ چه میزان اعتبار علمی دارند و بر اساس کدام چهارچوبهای علمی و آکادمیک فعالیت میکنند؟...
📌 شما فرمودید: «برونفکنی شاهکار الهی و تجربهای متافیزیکی است.»
استفاده از تعابیر کلی و مبهم مانند «شاهکار الهی» دقیقاً چه معنایی دارد؟ آیا در قرآن کریم یا سخنان پیامبر و ائمه (علیهمالسلام) تأییدی بر برونفکنی وجود دارد؟...
🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی
✍️ سید ابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
رمان راز فرشتگان.pdf
2.5M
#معرفی_کتاب | رمان راز فرشتگان
نویسنده: حمیدرضا مظاهری سیف
💠رمان «راز فرشتگان» به قلم استاد «حمیدرضا مظاهری سیف» در سال ۱۳۹۱ از سوی انتشارات صهبای یقین منتشر شد. چاپ دوم و سوم آن در سال ۱۳۹۲ انتشار یافت.
💠قهرمان این رمان فرشتهای است که هنگام آفرینش آدم حضور داشته و شاهد عصیان شیطان و رانده شدن آدم و حوا از بهشت بوده است. خداوند به او مأموریت میدهد که با قلب آدم (ع) ارتباط برقرار کند و در مواقع لازم او را هدایت نماید. او سالها با آدم همراه و همدم بود تا اینکه زمان مرگ آدم فرا میرسد و فرشته به پیشنهاد جبرئیل در زمین میماند و به مبارزه با شیطان و یاری فرزندان آدم ادامه میدهد.
💠ماجراهای این داستان به طور موازی در زمین و آسمان امتداد پیدا میکند و تأثیر وقایع آسمانی بر زمین نشان داده میشود. در این اثر به زبان بسیار ساده آموزههای عرفان و معنویت اسلامی بیان شده و معنویتهای کاذب به طور غیر مستقیم مورد نقد قرار گرفته است.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0006.mp3
8.06M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۶) خاستگاه معنویت سکولار ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت سکولار ریشه در تفکر مدرن دارد؛ جایی که انسان بهجای پایبندی به اصول دینی، بر عقلگرایی خودبنیاد، فردگرایی و تجربهگرایی تکیه میکند.
🔺 در این دیدگاه، به جای توجه به نیازهای معنوی از طریق دین، انسان مدرن به ساختن یک معنویت شخصی و خودساخته روی میآورد که با اصول مدرنیته همخوانی داشته باشد.
🔺 این معنویت بیشتر بر پایه تجربیات و احساسات فردی شکل میگیرد تا حقایق عمیق دینی.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#برشی_از_کتاب | «عرفانهای کاذب؛ راههای نفوذ و راهکارهای مقابله»، حمزه شریفیدوست، ص۱۷۰.
🔹 برخی درباره کوئلیو میگویند: «او حرفهای خوبی هم دارد؛ چرا ناقدان، محاسن کارش را نمیبینند و تنها به ذکر نواقص آثارش اکتفا میکنند؟!»
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#برشی_از_کتاب | «عرفانهای کاذب؛ راههای نفوذ و راهکارهای مقابله»، حمزه شریفیدوست، ص۱۷۰.
🔹 برخی درباره کوئلیو میگویند: «او حرفهای خوبی هم دارد؛ چرا ناقدان، محاسن کارش را نمیبینند و تنها به ذکر نواقص آثارش اکتفا میکنند؟!»
🔺 در پاسخ باید گفت: اگر نویسندهای مانند کوئلیو از ابتدا تا انتهای کتابش صرفاً به طرح مطالب و ایدههای سست و بیاساس میپرداخت، هیچکس جذب او و کتابهایش نمیشد.
🔺 مشکل این است که او حرفهای خوبی دارد، اما آسیبهای اندیشهاش چنان برجستهاند که قابل اغماض نیستند. از قضا این آسیبها در حوزههایی هستند که تمام محاسن کلام او را مخدوش و بیاثر میکنند.
🔺 محاسن آثارش بیشتر به قالبی مربوط است که برای ارائه پیام به کار گرفته است (قالب رمان و ادبیات)، اما نقص کار او در حوزه معنویت و عرفان است که تمام دارایی یک انسان خداجو محسوب میشود. هرچند قالب جذاب باشد، اشکالات نظام معرفتی را جبران نمیکند و نمیتواند نگرش غلطی را که در باب دین، اعتقادات و عرفان بر نوشتارش حاکم شده است، تصحیح نماید.
🔺برای نمونه، یکی از محاسن آثار کوئلیو این است که درک خوبی از درد بشر امروز دارد و متوجه شده است که اصلیترین بحران موجود در جوامع غربی، دوری از خداست.
🔺اما اگر کسی درد را تشخیص داد، آیا حتماً میتواند درمانگر خوبی هم باشد؟ آنچه کوئلیو تشخیص داده، پیش از او دیگران نیز دیده و فهمیده بودند و اکنون این زخم چنان عمیق شده است که با نیمنگاهی میتوان به عمق فاجعه پی برد.
🔺 بماند که نسخه کوئلیو نه تنها فاصله بین بشر بحراندیده و خدای او را کم نمیکند، بلکه میل خداجویی انسانها را به بیراهه کشانده و فطرت خداطلب آنها را مدفون میکند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0007.mp3
8.31M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۷) خاستگاه معنویت سکولار ۲
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت سکولار، زاییده تلاش انسان مدرن برای کاهش رنج و دستیابی به آرامش است. انسانها در طول تاریخ به دنبال آرامش، شادی و امید بودهاند؛ ولی با گسترش زندگی مادی و فناورانه، به این نتیجه رسیدند که نیازهای درونیشان فراتر از مادیات است.
🔺 همین امر باعث شد تا به معنویتی روی آورند که به جای پاسخهای دینی، بیشتر به جنبههای روانشناختی و بهداشت باطنی توجه میکند.
🔺 ولی آیا این معنویت جدید توانسته آرامش واقعی را برای انسانها به ارمغان بیاورد؟ پاسخ روشن است: هرگز.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 معجزه آب و قانون جذب: حقایق پشت پرده یک ادعای غیرعلمی
🎙 استاد حسین عرب
🔹 ادعای اثبات علمی قانون جذب، به ویژه از طریق پدیدههایی مانند «معجزه آب»، نمونهای از ترویج شبهعلم است. گفته میشود افکار مثبت و منفی میتوانند بر شکل کریستالهای آب تأثیر بگذارند؛ ولی بررسیهای علمی این ادعاها را تأیید نمیکنند.
🔸 آزمایشهای معروف «ایموتو» که به این موضوع نسبت داده میشود، فاقد اعتبار علمی هستند. با این حال، همچنان از چنین ادعاهایی برای پشتیبانی از قانون جذب استفاده میشود، در حالی که در محافل علمی معتبر، به عنوان خرافه رد شدهاند.
#قانون_جذب
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|