eitaa logo
عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
1.8هزار دنبال‌کننده
100 عکس
62 ویدیو
29 فایل
ارسال سوالات به @erfanvahekmatcom
مشاهده در ایتا
دانلود
💡سلسله جلسات پاسخ به شبهات اعتقادی و انتقادات مخالفان عرفان و حکمت 🔘بااستفاده از بیانات حضرت استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی زید عزه 🕰پنجشنبه ساعت۱۰ الی ۱۲ صبح 📍خیابان دانشگاه،بین دانشگاه ۱۴ و ۱۶ مسجد امام صادق علیه السلام 📝جهت نظم جلسه لطفا سوالات خود را به ايدى زير ارسال نماييد @erfanvahekmatcom اولويت در سوالات كتبى و شفاهى با سوالات ارسالى می باشد @erfanvahekmat_com
‍ 🤲بايد به خداى تعالى از شرّ مكايد نفس پناه ببريم كه مكايد آن خيلى دقيق است ولى اجمالا مى‏دانيم كه اعمال ما خالص نيست اگر ما بنده مخلص خداييم، چرا شيطان در ما اين قدر تصرف دارد؟ با آنكه او با خداى خود عهد كرده است كه به «عباد اللّه المخلصين» كار نداشته باشد و دست به ساحت قدس آنها دراز نكند. 💡به قول شيخ بزرگوار ما، دام ظلّه، شيطان سگ درگاه خداست: اگر كسى با خدا آشنا باشد، به او عوعو نكند و او را اذيت نكند 💡سگ در خانه آشنايان صاحبخانه را دنبال نكند. شيطان نمى‏گذارد كسى كه آشنايى باصاحبخانه ندارد وارد خانه شود 📚شرح چهل حدیث ص 52 @erfanvahekmat_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥ببینید: چرا تا وقتی قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام هست به فلسفه و عرفان مراجعه کنیم؟ @erfanvahekmat_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥ببینید: بررسی سب در بیانات مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام @erfanvahekmat_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥ببینید: چرا عرفای معاصر درباره مسائل سیاسی اجتماعی اظهار نظر نمی کنند؟! @erfanvahekmat_com
🔺بگذار این کُفریات به گوششان بخورد! ▪️مرحوم آقای شاه‌آبادی برای عده‌ای از کاسبها که می‌آمدند آنجا، مسائل [عرفانی و توحیدی] را همانطوری که برای همه می‌گفت، برای آنها هم می‌گفت. ▫️من به ایشان عرض کردم: آخر این‌ها [که سنخیتی ندارند!] ▪️گفت: «بگذار این کفریات به گوششان بخورد!» مجموعه آثار امام خمینی؛ تفسیر سوره حمد، ص190 ____ ✅ «عرفان و حکمت، در پرتو قرآن و عترت» @erfanVAhekmat_com
زیارت_عاشورا_نسخه_مرحوم_قاضی_ره(1)(1).pdf
120.3K
زیارت عاشورا نسخه معروف مرحوم آیت‌الله قاضی رحمةالله‌علیه @erfanvahekmat_com
🏴 حال شیعه در روز عاشورا @erfanvahekmat_com
6️⃣اثر از آثار منفی تفکر جریان تفکیک 📚برگرفته از کتاب "تاریخ و نقد مکتب تفکیک" «عرفان و حکمت، در پرتو قرآن و عترت» @erfanVAhekmat_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای استاد طاهرزاده پیرامون ابن عربی و حکمت متعالیه «عرفان و حکمت، در پرتو قرآن و عترت» @erfanVAhekmat_com
💡سلسله جلسات پاسخ به شبهات اعتقادی و انتقادات مخالفان عرفان و حکمت 🔘بااستفاده از بیانات حضرت استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی زید عزه 🕰پنجشنبه ۲۷ مرداد،ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍خیابان دانشگاه،بین دانشگاه ۱۴ و ۱۶ مسجد امام صادق علیه السلام 📝جهت نظم جلسه لطفا سوالات خود را به ايدى زير ارسال نماييد @erfanvahekmatcom اولويت در سوالات كتبى و شفاهى با سوالات ارسالى می باشد @erfanvahekmat_com
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره ؛ فلسفه و 🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی ‌نما، عارف و عارف ‌نما مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي‌ الدين ابن‌ عربي، صدرالدین‌ قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده‌ اند. اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني‌ اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می‌ فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می‌ شود و بدعت‌ هايي در دين پديد ‌آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي‌ دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي‌ دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي‌ شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي‌ خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده‌ هاي جنسي و غیره را دنبال می‌ کنند. اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده ‌اند. 🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می ‌کنند، و می ‌گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می‌ کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می‌ اندازند. مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن‌ ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده‌ اند. صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه ‌های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته ‌اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم. به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده‌ و موجب سوء تفاهم‌های زیادی شده ‌اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده‌ اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شده‌اند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده ‌اند. 🔶 نمی ‌شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی ‌شود با چند روایت که در کتاب‌های دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده ‌اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد. بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ‌ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت ‌هایی در دین پدید می ‌آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می ‌دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی ‌دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می ‌شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم ‌اند. این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می ‌دهند که البته مرادِ همۀ این ‌ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل ‌اند. عرفان علامه ؛ آیة الله حسن . 🔸کانال فلسفه و عرفان 👇 @AGLOESHG
بررسی نقدصوفیه درروایات.pdf
440.1K
مخالفان مدعي اند كه پيشوايان ديني ، اين گروه را تخطئه كرده اند و در تأييد اين مدعا رواياتي را برميشمرند. در نوشـتار حاضر روايات منسوب به ائمه(ع)در نقد و صـوفيه بـه لحـاظ اعتبـار سـندي و محتوايي بررسي مي شود. در نوشتار حاضر تأكيد بر منابع شيعي و روايات موجود در اين منابع است و رواياتي مدنظر قرار خواهند گرفت كه به نحوي به كليت تصوف و صـوفيه ناظرند و به طور كلي به تخطئه و رد آن مي پردازند و رواياتي كه به افراد خاصي از ايـن گروه نظر دارند بررسي نخواهند شد . اين نوشتار درصـدد اسـت نـشان دهـد خاسـتگاه ، منزلت و جايگاه تصوف به لحاظ روايي، آن چيزي نيست كه نگاه ابتدايي و غيرمحققانه به ما مي دهد. 📌ادامه مطلب را در بخوانید... ✍محمد عیسی جعفری 👈🔻کانال فلسفه و عرفان🔻👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG