eitaa logo
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
728 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
671 ویدیو
13 فایل
🌼 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند 👤نوع فعالیت کانال: eitaa.com/esbatekhodavand/8393 📚کتب و تولیدات: eitaa.com/esbatekhodavand/5212 🗣 پرسش-پاسخ و دریافت کتاب نگارنده (اثبات خدا): esbatekhodavand.blog.ir/post/2 🗣 پیشنهاد، انتقاد @Pishnaha 🌺
مشاهده در ایتا
دانلود
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
سلام 🧐 ‌ مطلب پیوست👆🏻 از نکاتِ مطلبِ ۱۱۵: به‌عنوان کسی که سال‌ها تجربۀ گفتگو با ناباوران (خداناباور و ندانم‌گرا) را دارم (و یکی از چهره‌های ایشان از صمیمی‌ترین همکلاسی‌های نگارنده بوده) مایل هستم نکته‌ای را به مخاطبان فرهیخته -خصوصاً کسانی که مشغول رفع شبهه ناباوران هستند- عرض کنم که بدون تردید در صورت توجه بسیار می‌تواند مفید باشد! اگر نگویم تنها علت اما می‎توانم به جرئت بگویم علت اصلی مبتلا شدن به شبهات و وسواس فکری نسبت به اصل وجود خدا و دیگر باورهای سرنوشت‌ساز، سهل‌انگاری در ارتباط بی‌حساب‌وکتاب با ناباوران است که آن‌ها نیز به دلیل همین بی‌احتیاطی دچار وسواس فکری در باورهای اصلی خود شده‌اند درحالی‌که اگر می‌دانستند وسواس، از نظر علمی یک بیماری واگیردار است (منبع)، حداقل احتیاط را رعایت می‌کردند و تا این حدّ گرفتار نمی‌شدند خصوصاً اینکه حتی خداناباوران به صراحت اذعان دارند که ایشان نیز مانند ندانم‌گرایان تا حد قابل توجهی از عارضۀ شک خالی نیستند! (منظور شک بی‌اساس است که ناباوران خود می‌گویند هیچ شواهد محسوس و حتی یک دلیل خردمندانه که حداقل خودشان را به اطمینان برساند برایش ندارند که این نوع شک -ضمن غیرعلمی و غیرخردمندانه بودن- از علائم بارز بیماری وسواس فکری است.) بی‌نیاز از توضیح است همان‌طور که برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا لازم است از ماسک استفاده نمود و فاصله و دیگر شرایط را رعایت کرد، برای مبتلا نشدن به وسواس نیز باید فاصله از مبتلایان به این بیماری (به همراه دیگر شرایط لازم) را رعایت نمود و فقط به‌منظور نجات ایشان از وسواس آن‌هم به شکل کاملاً کنترل شده و مدبرانه می‌توان به شبهات این افراد پاسخ داد. به‌عنوان نمونه یکی از شرایط لازم، داشتن یقین مستدل و قابل دفاع در اصل وجود خدا، دین و مذهب خردمندانه با تحقیق و تعقل کافی و داشتن اطلاعات لازم علمی است. همچنین خود این افراد نباید به وسواس خفیف فکری هم مبتلا باشند و در تمرین ذکر به مرحله‌ای رسیده باشند که به راحتی بتوانند در حین گفتگو با ناباوران و افراد وسواسی یک لحظه از تکرار یاد خدا (خصوصاً قلبی) غافل نشوند و الا همان‌طور که ویروس واگیردار، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی بدون ترحم و تعارف به بدن شما (حتی اگر پزشک متخصص باشید) منتقل می‌شود، ویروس وسواس فکری نیز بدون هیچ ترحم و تعارفی از ذهن افراد مبتلا، به ذهن افراد سالم منتقل و به‌تدریج موجب زمین‌گیری خواهد شد! همچنان که برخی از مدیران صفحات مجازی که مشغول رفع شبهات ناباوران هستند به نگارنده پیام می‌دهند، علیرغم اینکه خوشبختانه به دلیل سطحی بودن شبهات ناباوران، هیچ تأثیر منفی در باورهای ایشان ایجاد نشده (بلکه این گفتگوها، موجب تقویت باورهایشان نیز شده)، اما ارتباط مستمر با اذهان مملو از شبهه و وسواس ناباوران موجب شده، احساس معنویت و نورانیتی که در گذشته نسبت به خدا و دیگر باورهای سرنوشت‌ساز خویش داشتند را به طرز محسوسی از دست بدهند به‌طوری‌که حال دعا و نمازِ ایشان به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و دیگر احساس زنده‌دلی و سرخوشی در ارتباط با خداوند عزیز ندارند! (به عبارت دیگر می‌گویند اطلاعات عقلی و علمی نسبت به خدا تقویت اما ارتباط قلبی ایشان به شدت مخدوش شده است!) نگارنده نیز به تکرار عرض کرده‌ام این افراد بدون فوت وقت ابتدا باید مدتی طولانی از ناباوران -ازجمله در فضای مجازی- به طور کامل فاصله بگیرند و اگر به استفاده از رایانه اعتیاد پیدا کرده‌اند درمانش کنند و اگر به وسواس فکری حتی خفیف نیز مبتلا شده‌اند با تمرین ذکر از ریشه‌کنی آن مطمئن شوند و سپس فقط زمانی که توانستند در حین گفتگو با ناباوران از یاد خدا (به شکل پیوسته) غافل نشوند، باز در این صورت نیز فقط در حد معقول و مدبرانه وارد گفتگو با ایشان شده و اقدام به رفع شبهه نمایند؛ ازجمله تدابیر لازم اینکه باید از گفتگوی هم‌زمان یا گفتگوی پشت سر هم با چند ناباور، گفتگوی مستمر چند روز با یک ناباور و ضمن حفظ کامل ادب، از به کار بردن عباراتی مانند دوست عزیز (که موجب صمیمیت کاذب و رفع حریم‌ها می‌شود) جداً خودداری کنند و مانند نگارنده باید طوری در صفحات مجازی تدبیر کنند (نمونه) که خودِ ناباوران جهت رفع شبهه نزد ایشان بیایند (که تأثیر آن نیز بسیار بیشتر از وقتی است که ما در گروه‌ها ... سراغ ایشان می‌رویم که معمولاً توأم با ادبار ایشان، سوءظن مضاعف، عدم استقبال و جدل غیراحسن است.)
 ________________
 پ.ن: 
اگر شما -از نونهال تا بزرگ‌سال- بعد از بارگذاری هر آیه و روایت، بتوانید مانند بالا فقط یک نکته از آن را با مشورت عقل خود بنویسید، به خواست خدا حتماً این ۳ نتیجه را تجربه خواهید کرد؛ البته اگر حالش را ندارید حداقل سعی کنید، همین الآن فکر کنید و ببینید آیا نکتۀ فوق، مورد تأیید عقل شما نیز هست یا خیر؟ ‌ (بیشتر) 🤔
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
ای گشایندۀ در توفیق وی نمایندۀ ره تحقیق مخاطبان فرهیخته! به لطف خدا، با بارگذاری استیکر پیوست، آیات و روایات در موضوع «تدبیر و بصیرت» تمام و اگر خدا بخواهدبه ترتیب عنوان، بارگذاری در موضوع «تجربه» آغاز خواهد شد؛ این مجموعه بخشی از مراحل تحقیق نگارنده در ادیان و مذاهب است. ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
سلام 🧐 ‌ مطلب پیوست👆🏻 از نکاتِ مطلبِ ۱۱۸: تجربۀ گفتگوی نگارنده با ناباوران نشان می‌دهد که ایشان به پیروی از بزرگان خود در کمال شگفتی، «تجربه» را همان «عقل» پنداشته
(۱)
و در نتیجه عقل را عمداً معطل گذاشته‌اند، درحالی‌که با اندک تأمل -حتی برای نونهالان - نیز روشن است «تجربه» مشکوف «عقل» است نه خود عقل. بنابراین تردیدی باقی نمی‌ماند بزرگان ناباور با القاء اینکه «تجربه» همان «عقل» است سعی دارند به پیروان چشم و گوش بستۀ خود اینگونه القاء کنند که ایشان از این پس «تجربه» را به جای «عقل» بنشانند تا پیام «عقل» را عمداً نشنوند و وجود آفریدگار جهان را تصدیق نکنند؛ درحالی‌که حتی کودکان ممیز نیز در صورت مراجعه ابتدایی به عقل خویش به راحتی می‌توانند به وجود آفریننده‌ای در جهان پی ببرند؛ حقیقتی که مورد تأیید برخی دانشمندان مشهور جهان نیز هست از جمله: 👤 دکتر آندرو کانوی آیوی، رئیس انجمن فیزیولوژی آمریکا می‌گوید: قانون طبیعی و مسلمِ «علت و معلول» چنان صریح و روشن است که حتی مغز کودک ۵ ساله نیز می‌تواند آن را درک کند و به وجود آفریننده‌ای در جهان پی ببرد. 📘اثبات وجود خدا، The Evidence of God، ص ۲۷۱ و ۲۷۴ جان کلوور، چاپ سوم.
(۱)
جهت اطلاع از اینکه چگونه ناباوران با نشاندن «تجربه» به جای «عقل»، تلاش می‌کنند عمداً «عقل» را رها نموده و پیامش را نشنیده بگیرند تا از تصدیق وجود آفریدگار فرار کنند، «اینجا» را کلیک و عبارت: اثبات تقاوت عقل با تجربه را جستجو نمایید که در آنجا با تکیه به واقعیات محسوس زندگی، توضیحاتی به زبان ساده داده‌ام که حتی نونهالان نیز می‌توانند با مطالعۀ آن به سادگی متوجه بشوند که «عقل» با «تجربه» متفاوت است.
 ________________
 پ.ن: 
اگر شما -از نونهال تا بزرگ‌سال- بعد از بارگذاری هر آیه و روایت، بتوانید مانند بالا فقط یک نکته از آن را با مشورت عقل خود بنویسید، به خواست خدا حتماً این ۳ نتیجه را تجربه خواهید کرد؛ البته اگر حالش را ندارید حداقل سعی کنید، همین الآن فکر کنید و ببینید آیا نکتۀ فوق، مورد تأیید عقل شما نیز هست یا خیر؟ ‌ (بیشتر) 🤔
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
سلام 🧐 ‌ مطلب پیوست👆🏻 از نکاتِ مطلبِ ۱۱۹: طبق این روایت فقط کسی که بتواند از تجربه‌ها عبرت بگیرد، از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود! بنابراین اگر دیدیم هنوز از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شویم باید بدانیم هنوز از تجربه‌ها عبرت نمی‌گیریم و این نشانۀ روشنی است که هنوز مؤمن نیز نشده‌ایم! برای اینکه بتوانیم از تجربه‌ها عبرت بگیریم لازم است روزی حداقل یک بار عملکرد خویش را محاسبه و ارزیابی کنیم و الا چه بسا بارها از یک سوراخ گزیده شویم و عبرت نگیریم! در «اینجا» آموزش آسان جهت ارزیابی یا محاسبۀ عمکرد روزانه (که هر بار کمتر از یک دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد) را با زبان ساده توضیح داده‌ام که بهترین هدیه است برای کسانی می‌خواهند از چالش‌های روزمرۀ زندگی فردی و اجتماعی به سلامت و عزت عبور کنند!
 ________________
 پ.ن: 
اگر شما -از نونهال تا بزرگ‌سال- بعد از بارگذاری هر آیه و روایت، بتوانید مانند بالا فقط یک نکته از آن را با مشورت عقل خود بنویسید، به خواست خدا حتماً این ۳ نتیجه را تجربه خواهید کرد؛ البته اگر حالش را ندارید حداقل سعی کنید، همین الآن فکر کنید و ببینید آیا نکتۀ فوق، مورد تأیید عقل شما نیز هست یا خیر؟ ‌ (بیشتر) 🤔
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
ای گشایندۀ در توفیق وی نمایندۀ ره تحقیق مخاطبان فرهیخته! به لطف خدا، با بارگذاری استیکر پیوست، آیات و روایات در موضوع «تجربه» تمام و اگر خدا بخواهد به ترتیب عنوان، بارگذاری در موضوع «فهم» آغاز خواهد شد؛ این مجموعه بخشی از مراحل تحقیق نگارنده در ادیان و مذاهب است. ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
به نام خداوندِ خورشید و ماه به نام محمّد، رسولِ إله (ص) 🔉 قسمت بیست و ششم: - داستان زندگی
از سرزمین نور قسمت 27.mp3
31.13M
به نام خداوندِ خورشید و ماه به نام محمّد، رسولِ إله (ص) 🔉 قسمت بیست و هفتم: - داستان مدارای پیامبر (ص) با عبدالله بن اُبَیّ معروف به ابن‌سَلول از صحابه و نزول آیات در مورد صحابۀ منافق - داستان اسلام ابوبصیر ثقفی و فرار وی از خانواده و فامیلش که او را برای اینکه از اسلام دست بردارد شکنجه و زندانی کرده بودند؛ پیامبر (ص) از وی خواست به جهت احترام به پیمان حدیبیه با مشرکین نزد فامیلش برگردد اما ... - ماجرای پاره کردن نامۀ پیامبر اسلام (ص) توسط خسروپرویز و دستور دستگیری حضرت (ص) و اعجاز پیامبر اسلام (ص) و اسلام باذان ایرانی. - ماجرای اسلام نجاشی مسیحی، پادشاه حبشه، بعد از دعوت پیامبر اسلام (ص) و گله نجاشی از تحجر و عدم حق‌جویی بزرگان مسیحی اطرافش! ‌📥 دریافت این صوت از نشانی دیگر 📥 دریافت تمام قسمت‌‌های بارگذاری شده ✔️ به خواست خدا قسمت بعدی در همین کانال ✔️ این مجموعه (حدود ۸۰ ساعت) شامل جزئیات زندگی پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) است و هر چه داستان جلوتر می‌رود جذاب‌تر می‌شود! ✔️ با اجرای بهترین صداپیشگان ایرانی و کارگردانی مرحوم منوچهر اسماعیلی و جلال مقامی ✔️ بخشی از تحسین رهبر انقلاب اسلامی از این برنامه:
اغلب (قسمت‌ها) مرا متأثر کرده و گریسته‌ام ...اگر این برنامه به زبانهای عربی، انگلیسی و ... اجرا شود، 
(متن کامل) ✔️مناسب همۀ سنین و اقشار خصوصاً محققین دین و فرق اسلامی. 📘 این اثر از ارجاعات کتاب اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه است. 📝 رفع نقایص (حتی‌المقدور) و صداگذاری جدید: نویسندۀ کتاب فوق. 🌾 نشر آزاد (ص) ❓ارسال سؤال 🔉
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
به نام خداوندِ خورشید و ماه به نام محمّد، رسولِ إله (ص) 🔉 قسمت بیست و هفتم: - داستان مدارا
🌼 سلام سؤالی که در ادامه ملاحظه می‌کنید مرتبط با برنامۀ از سرزمین نور، قسمت بیست و هفتم است. 👤 آیا اهل سنت اتفاق نظر دارند که تمام صحابه عادل هستند؟ در این صورت آیا منافقینی که آیات صریح در نفاق‌شان نازل شده را نیز عادل می‌دانند؟ تعریف اهل سنت از صحابه چیست؟ : 🗣 اینکه همۀ صحابی را مطلقاً بد بدانیم یا مطلقاً خوب منطبق با آیات و روایات صریح نیست همچنانکه از دقیقۀ ۱ تا ۲۵ قسمت بیست و هفتم از سرزمین نور صرفاً یک داستان از وجود نفاق و اختلاف در بین اطرافیان پیامبر اسلام (ص) و نزول صریح آیات علیه ایشان آورده شده؛ ازجمله برخی ایشان به شهادت خداوند، در شهادت به رسالت پیامبر اسلام (ص) دروغگو بودند (منافقین ۱) و همین افراد دشمنان واقعی پیامبر اسلام (ص) بودند (منافقین ۴) به طوری که حتی اگر پیامبر (ص) نیز برایشان استغفار می‌کرد خدا ایشان را نمی‌بخشید (منافقین ۶) و آیات صریح دیگر که در همین صوت می‌توانید بخشی از آن‌ها را بشنوید (که چون صوت مذکور گنجایش نداشت به آوردن همان مقدار آیات بسنده نمودم). البته روایات روشنی نیز در همین خصوص در معتبرترین کتب اهل سنت آمده ازجمله: رسول خدا (ص): من پیش روندۀ شما بر سر حوض هستم و مردانی از شما در جلوی من آورده می شوند، سپس کشانیده شده از من دور می شوند، من می‌گویم: ای پروردگار من، اصحابم؟! [آنها را کجا می برند] پس گفته می شود «همانا تو نمی دانی که پس از تو چه بدعت هایی پدید آوردند». 📘 صحيح البخاري، جلد : ۸ صفحه : ۱۱۹ با این مقدمه روشن است یک محقق آزاد در موضوع فرق اسلامی، برای اینکه مطمئن شود صحابه از دیدگاه مشهور اهل سنت دقیقاً چه کسانی هستند؟ و آیا نظر مشهور، تمام ایشان را عادل می‌داند؟ باید به منابع اصلی و نظر معتبرترین افراد نزد اهل سنت رجوع کند. به عنوان نمونه ابن حجر عسقلانی تعریفی از صحابه داده که مورد تأیید آقایان بخاری، احمد بن حنبل و تابعین ایشان است. ابن حجر می‌گوید: صحیح‌ترین تعریفی که در این‌باره ارائه شده این است: صحابی کسی است که پیامبر (ص) را ملاقات کرده باشد در حالی که به او ایمان داشته و بر آیین اسلام بمیرد. قید اسلام برای اینکه ما شخصی را صحابی بدانیم لازم است و به همین دلیل کسی که مسلمان نباشد ولی با پیامبر (ص) مصاحبت داشته باشد به او صحابی اطلاق نمی‌شود. این قید فارق بین معنی لغوی و اصطلاحی است؛ زیرا در معنی لغوی قید اسلام وجود ندارد. 📘عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۵۸. طبق تعریف فوق هر کسی از مسلمانان که به دیدن پیامبر (ص) موفق شده در نظر ابن حجر از صحابه است؛ به همین دلیل نظر مشهور اهل سنت در تعریف صحابی فقط مسلمانی است که پیامبر (ص) را دیده باشد. 📘 طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تهران، کتابفروشی مرتضوی، ۱۳۷۵ ش، ج۲، ص۹۶ خود ابن حجر نیز در ادامۀ مطلب فوق، منظورش را بی‌پرده توضیح می‌دهد: به این ترتیب صحابی بر هر کسی که پیامبر را ملاقات کند چه مجالستش طولانی باشد چه نباشد، چه از آن حضرت روایت نقل کند چه نقل نکند، چه با پیامبر (ص) به جنگ رفته باشد چه نباشد، چه اینکه فقط پیامبر (ص) را دیده باشد بدون اینکه با آن حضرت مجالست داشته باشد و یا حتی به خاطر عارضی مانند نابینائی آن حضرت را ندیده باشد، اطلاق می‌شود. 📘 عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۵۸. این تعریف که به گستردگی موضوع یعنی عموم صحابه می‌انجامد، همانطور که عرض شد مورد تایید بخاری و احمد بن حنبل و تابعین آنها بوده، به همین جهت از پایگاه قابل توجهی در اهل سنت برخوردار شده است بطوریکه یک محقق بی‌طرف و غیرمتعصب می‌تواند این نظر را به اهل سنت استناد دهد. سپس ابن حجر تصریح می‌کند: اتفق أهل السنّة على أنّ الجميع عدول، ولم يخالف في ذلك إلا شذوذ من المبتدعة اهل سنت اتفاق نظر دارند که همۀ صحابه عادل هستند و با این نظر مخالفت نکرده جز نظرات شاذ از برخی مبتدعه (بدعتگذار و اختراع کننده) 📘 همان، ج۱، ص۱۶۲. قال ابن حزم: الصحابة كلّهم من أهل الجنة قطعا ابو محمد بن حزم نیز می‌گوید: صحابه کلهم بهشتی هستند قطعاً. 📘 الإصابة في تمييز الصحابة،ج۱-ص ۱۶۳ ابن حجر نیز قول فوق از ابن حزم را در کتاب خویش آورده است. 📘 عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۱۵، ج۱، ص۱۶۳. جهت توضیحات بیشتر «کلیک» نمایید. پ.ن: ایمان امری قلبی است (بر خلاف اسلام که زبانی صرف است)؛ پس اینکه کدام صحابه مؤمن شده یا بر ایمانش باقی مانده را باید از نشانه‌های مؤمن که در آیات و روایات تصریح شده (ازجمله میزان اطاعت بدون چون و چرا از حکم صریح خدا و رسول ص) تشخیص داد. ❓ارسال سؤال یا نکته در همین موضوع و دیدن دیگر سؤالات ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
سلام 🧐 ‌ مطلب پیوست👆🏻 از نکاتِ مطلبِ ۱۲۰: «دانستن» (علم و آگاهی)، مربوط به «عقل» و «فهمیدن»، مربوط به «قلب» است. خیلی‌ از ما اطلاعات خوبی داریم و از چیزهای زیادی با خبریم و به آن علم و آگاهی کافی داریم مثلاً می‌دانیم ترس از سوسک عاقلانه نیست، اما چون هنوز این واقعیت را نفهمیده‌ام (در اصطلاح علم اخلاق وارد قلبمان نشده و در اصطلاح عوام دوزاری‌مان نیفتاده)، حتی به‌صرف دیدن سوسک از راه دور، عکس‌العمل نامعقول -در حد دیدن حیوان درنده- از خود نشان می‌دهیم؛ درحالی‌که سوسک بیچاره نیز خودش به‌شدت از انسان (حتی کودک) می‌ترسد و با همۀ وجود فرار می‌کند! البته ما خودمان متوجه هستیم این حد از عکس‌العمل، مورد تأیید عقل نیست به همین دلیل از کارمان خجالت می‌کشیم و حتی گاهی توجیه می‌کنیم که علت این تنفر و فرار بیش‌ازحد، کثیف بودن سوسک است درحالی‌که خوب می‌دانیم این عکس‌العمل و حساسیت، تناسبی با یک حشرۀ غیر درنده که صرفاً کثیف است ندارد بلکه این عکس‌العمل مناسب زمانی است که حشرۀ خطرناکی مثل مار و عقرب به ما حمله کند! برای اینکه ترس ما از سوسک به‌کلی از بین برود و عکس‌العمل ما معقول شود لازم است علاوۀ بر علم به اینکه سوسک حیوان درنده نیست، این حقیقت (غیر درنده بودن سوسک) را نیز بفهمیم (یا در اصطلاح علم اخلاق این واقعیت وارد قلبمان نیز بشود و دوزاری‌مان بیفتد) آن‌وقت است که دیگر ترس نامعقولمان به‌طور کامل از بین خواهد رفت و مانند عرف مردم در مواجهه با سوسک عکس‌العمل معتدل از خود نشان خواهیم داد. در خصوص امور دیگر نیز واقعیت همین است مثلاً اگر می‌بینیم علیرغم اینکه به زشتی دروغ علم و آگاهی داریم اما در عمل گاهی دروغ از ما سر می‌زند، به این دلیل است که هنوز این واقعیت را نفهمیده‌ایم یا به عبارت دیگر با اینکه عقلمان زشتی دروغ را تشخیص داده اما این واقعیت هنوز وارد قلبمان نشده و دوزاری‌مان در این خصوص نیفتاده است. نکته: اگر خدا بخواهد، راه اینکه چه کنیم واقعیات، علاوه بر دانستن، فهم نیز بشوند (تا بتوانیم به آن‌ها عمل کنیم) را در آینده با تکیه به عقل، تجربه و آیات و روایات توضیح خواهم داد که یکی از آن‌ها تعقل کافی روی هر موضوع است که «اینجا» روش بسیار ساده و مجرب آن را توضیح داده‌ام اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که به نظر نگارنده اگر ما در تمام عمر هیچ چیزی جز روشی که بتوانم به دانسته‌ها عمل کنیم را یاد نگیریم بدون شک برای اینکه موفق شویم بر تمام مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی به‌طور کامل و بدون تکلف غلبه کنیم کافی است.
 ________________
 پ.ن: 
اگر شما -از نونهال تا بزرگ‌سال- بعد از بارگذاری هر آیه و روایت، بتوانید مانند بالا فقط یک نکته از آن را با مشورت عقل خود بنویسید، به خواست خدا حتماً این ۳ نتیجه را تجربه خواهید کرد؛ البته اگر حالش را ندارید حداقل سعی کنید، همین الآن فکر کنید و ببینید آیا نکتۀ فوق، مورد تأیید عقل شما نیز هست یا خیر؟ ‌ (بیشتر) 🤔
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 به نام او که خردمندان به وجودش یقین دارند. 👤 سلام دوست عزیز مایل به تبادل ممبر و تب زدن هستید؟ 🗣 سلام؛ منظورتان از تبادل ممبر و تب زدن چیست؟ 👤 یعنی مخاطبان خودمان را به اشتراک بگذاریم. من تبلیغ کانال شما را در کانال خودم و شما تبلیغ کانال مرا در کانال خود انجام دهید. 🗣 ضمن تشکر، همان‌طور که در نوع فعالیت کانال توضیح داده‌ام مطالبی که بارگذاری می‌کنم برشی از زندگی شخصی این‌جانب است و درواقع اولین مخاطب آن خودم هستم. ✔️ نگارنده خصوصاً در شرایط فعلی، افزایش دنبال کنندگان را به صلاح خود نمی‌بینم و قلباً نیز مایل به آن نیستم بلکه شدیداً کراهت دارم تاجایی که برای نجات از آثار زیان‌بار فضای بی‌دروپیکر مجازی (روش) علیرغم اینکه مجموع صفحات نگارنده (تا ۱۴۰۱) حدود ۱۳ هزار عضو داشته (و طبعاً در حال افزایش است)، تنظیمات را طوری انجام داده‌ام که تعداد مشترکین، مقابل چشمانم نباشند و به خواست خدا الان چند سال است (حداقل از ۱۴۰۱) که به‌طورکلی حتی یک‌بار هم نگاهی به دنبال کنندگان صفحات خود و اینکه چند نفر مشترک شده‌اند نینداخته‌ام و برای اینکه همیشه خیالم از این بابت راحت باشد، نگاه نکردن به تعداد مشترکین و تعداد بازدید‌ها (ازجمله پیام‌رسان ایتا) را در محاسبۀ اعمال روزانۀ خود آورده‌ام خصوصاً اینکه تجربه به من آموخته: 👈🏻 مهم برای هر کسی، رعایت اولویت‌های اصلی زندگی است! 👈🏻 مهم، تولید محصولِ خردمندانه است، نه افزایش تولید! 👈🏻 مهم خردمند بودن (یا خردمند شدن) دنبال کنندگان است (ولو ۱ نفر) نه افزایش ایشان که طبق نص قرآن -مَنْ اَحْیاها فَکَاَنَّما اَحْیَا النَّاسَ جَمیعا- احیای یک نفر معادل احیای همۀ مردم است و ذیل همین آیه، روایت است که اگر فردی بتواند یک فرد را از راه گمراهی به راه هدایت بکشاند مانند آن است که تمام مردم را به راه راست هدایت کرده باشد. (المحاسن، ج ‏۱، ص ۲۳۱، دار الکتب الاسلامیه، چاپ ۱۳۷۱ق.) 👈🏻 درنهایت تنها اولویت زندگی هر فرد به حکم صریح عقل و نقل، باید به اندازۀ توانش فقط اطاعت و جلب رضای آفریدگار جهان باشد (که با پیروی از عقل حاصل می‌شود) نه ترجیح رضای غیر او (هر که باشد.) و عمل به این اولویت بدون ارزیابی روزانۀ عملکرد، پیروی گام به گام از عقل و مدیریت ارتباط با دیگران (حتی مدیریت ارتباط با انسان‌های خوب) در حد شعار و آرزو باقی می‌ماند! سپاس فراوان💐 ‌
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
🌼 سلام #پرسش_پاسخ #از_سرزمین_نور سؤالی که در ادامه ملاحظه می‌کنید مرتبط با برنامۀ از سرزمین نو
🌼 سلام سؤال زیر در ادامۀ پرسش و پاسخ قبلی است. 👤 با توجه به آیۀ قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ از کجا بفهمیم کدام صحابه علاوه بر اسلام، ایمان نیز آورده و اگر ایمان آورده، ایمانش را تا پایان عمر نگه داشته. : 🗣 ایمان امری قلبی (و پنهان) است (بر خلاف اسلام که به زبان آوردن شهادتین کافی است) و از طرفی فقط خداوند و کسی که او بخواهد
(۱)
از غیب مطلع هستند، بنابراین احدی از لحظات احتضار دیگران (صحابه و غیر ایشان) جز خداوند و کسی که خدا بخواهد
(۲)
با خبر نیست که به ما اطلاع دهد آیا ایشان با ایمان از دنیا رفتند یا خیر! اما برای لحظات قبل از احتضار برای یک محقق آزاد جهت اینکه مطمئن شود کدام صحابه علاوه بر اسلام زبانی، ایمان قلبی نیز آورده و بر ایمانش نیز باقی مانده بود، باید نشانه‌های مؤمن که در آیات و روایات به آن تصریح شده را خوب و دقیق بشناسد و سپس عملکرد صحابه را با آن نشانه‌ها تطبیق دهد.
(۳)
یکی از بارزترین نشانه‌های ایمان قلبی این است که ببینیم کدام صحابه تشخیص خداوند و رسول (ص) را بر تشخیص خود بدون هیچ اکراهی ترجیح می‌داده است، چون به حکم صریح عقل تردیدی نیست که علم افراد غیرمعصوم (ازجمله صحابه) بر خلاف علم خداوند، محدود است و از طرفی به تصریح قرآن، پیامبر اسلام (ص) نیز سخنی جز آنچه به وی وحی می‌شده، به زبان مبارکش جاری نکرده است: 🌺 و ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏ و هرگز (پیامبر ص) از روى هواى نفس سخن نمى‌‏گويد! آنچه مى‌‏گويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست! 📗 قرآن، سورةُ النّجْم، آیات ۴ و ۵ بنابراین اگر با تحقیق آزاد و بدون تعصب از منابع معتبر روشن شود هر کسی -چه صحابه و چه غیر ایشان- در طول تاریخ تا به امروز به هر دلیل به مخالفت با امر صریح رسول الله (ص) پرداخته یا خدای ناکرده به وی توهین نموده و حضرت (ص) را به هر شکل اذیت کرده است، تردیدی نیست وی از نشانه‌های ایمان خالی است، بلکه خداوند در آیات متعددی صریحاً چنین افرادی را سرزنش و حتی وعدۀ عذاب الیم داده است؛ ازجمله آیۀ زیر که به تصریح مفسران بزرگ شیعه و اهل سنت
(۵)
در مورد منافقین که رسول الله (ص) را دیده بودند نازل شده است: 🌺 و مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ‌ ... وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌. 📗 قرآن، توبه، آیه ۶۱ ________________
پاورقی
(۱)
عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ ... داناى غيب اوست و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‌‏سازد، مگر رسولانى كه آنان را برگزيده ... 📗 قرآن، سورةُ الجنّ، آیات ۲۶ و ۲۷
(۲)
روشن است از بارزترین مصادیق آیۀ إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ اشرف رسولان، خاتم الانبیاء (ص) است که از غیب مطلع است و طبق آیۀ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى حضرت (ص) هر خبری (ازجمله حفظ ایمان در هنگام احتضار دیگران) را بدهد بدون شک آن خبر منطبق با عقل است؛ همچنین طبق عقیدۀ شیعیان اثنی عشریه، تمام احادیث ائمۀ اثنی عشریه (ع) نیز، حدیث رسول الله (ص) هستند که اگر خدا بخواهد روایات مربوطه به ترتیب موضوع خواهد آمد.
(۳)
نشانه‌های ایمان به قدری غیر قابل انکار هستند که حتی گاهی مخالفین یک مؤمن خاص نیز به وجود نشانه‌های ایمان در وی اقرار می‌کنند ازجمله بارزترین نمونه در مورد امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) است که می‌توان این اقاریر را از زبان غیرشیعیان و حتی برخی مخالفین حضرت (ع) به صراحت شنید (نمونه) تاجایی که احمد بن حنبل از بزرگان اهل سنت، شخصیت امام علی (ع) را فراتر از تمام صحابه می‌داند. عبدالله فرزند احمد بن حنبل از وی نقل می‌کند: «علی بن ابی طالب از اهل بیت است و کسی با آن‌ها قابل مقایسه نیست.» 📘 الائمه الاربعه، ج ۴، ص ۱۱۷
(۴)
در همین خصوص بابی در معتبرترین کتاب روایی شیعه (الكافي، ط - الإسلامية، ج‏۲، ص: ۳۳) وجود دارد با عنوان أَنَّ الْإِيمَانَ مَبْثُوثٌ لِجَوَارِحِ الْبَدَنِ كُلِّهَا که نشان می‌دهد آثار ایمان قلبی در عملکرد افراد پخش و قابل تشخیص است .
(۵)
📘 طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۶۹. 📘 ابن جوزی، عبدالرحمان بن علی، زاد المسیر فی علم التفسیر، ج ۲، ص ۲۷۲. ❓ارسال سؤال یا نکته در همین موضوع و دیدن دیگر سؤالات ‌┈••✾•🌿 🌺🌿•✾••┈
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثبات خدا، دین و مذهب خردمندانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا