🖌#گزیده 2
📂#جلسه_اول
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔹ما دو زبان داریم: یکی زبان إخبار از واقعیّت ها که همان «زبان استدلال» است و دیگری زبان رؤیت واقعیّت ها که همان«زبانِ اشارت» است.
ما در این بحث با زبان اشارت با شما سخن می گوییم در عین حال که ارج و قدرِ زبان استدلال را محفوظ می دانیم.
🔸تاریخِ ما «تاریخِ استدلال» است و نه تفکّر. و منظور از تفکّر، تفکّر به معنای قرآنیست که با «ذکر» در ارتباط مستقیم است. در حقیقت تفکّر یعنی تذکّرات و اشارات را ببینیم و سیر کنیم، بر خلاف استدلال که هرگز قدمی ما را سیر نمی دهد.
🔹زبان عبارت –تنها یک فهمِ مشترک– به ما نتیجه می دهد اما زبان اشارت، –هر کس را با یک وجه از حقیقت– روبرو می کند و در عین حال که تفاوت در دریافت برای افراد مختلف ایجاد می شود اما افراد یکدیگر را نیز تصدیق می کنند. و این معنای همان روایتِ «الطّرق الی الله بعدد انفاس الخلائق» است.
🔸در حقیقت، زبان اشارت که همان زبانِ شاعران نیز هست، «سعه» دارد، فلذا بخاطر همین سعه، توان و گنجایشِ بیان «راز» و حقایق دوران، با همه ی عظمتی که در راز و حقیقت نهفته است را داراست.
@tashakole_esharat
🖌#گزیده 3
📂#جلسه_اول
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸نکته ی مهم اینکه مخاطبین ما در این بحث کسانی هستند که حقیقتِ انقلاب را بصورت کلّی و اجمالی قبول دارند.
این طریق انتخابِ مخاطب، به نوع هدایت قرآن شباهت دارد، کما اینکه خداوند متعال در آیات ابتدایی سوره ی بقره می فرماید: «هدایتِ این قرآن مشمول متّقین می شود»؛ سوال می کنیم مگر قرار نبود هدایت قرآن ما را متّقی کند؟ جواب می دهند این هدایت، خاصّ الخاصّ است و حقیقتِ هدایتِ قرآن است.
در واقع ما قرار نیست در این بحث بواسطه ی «استدلال» انقلاب اسلامی را ثابت کنیم ( که البته آن نیز بجای خود مهم است) بلکه ما اینجاییم تا به کسانی که حقیقت انقلاب را بالاجمال قبول دارند، «اشاراتی» داشته باشیم.
🔹چنانچه ما بخواهیم در تاریخ خودمان با هم به گفتگو بنشینیم، می توانیم با زبان قرآن با هم گفتگو کنیم اما شرط دارد و آن هم اینکه امام زمان که قرآن به تفسیر این تاریخ است را شناخته باشیم تا دچار سیری قهقرایی به جاهلیت نشویم.
از طرفی امام زمان که امام تمام زمان های پس از غیبت است و نه فقط امام زمانِ تاریخِ ما و ممکنست در ارتباط با آن امام زمان دچار امور انتزاعی شویم.
امام زمان عینی زمانه ی ما کیست و یا چیست؟
🔸ما معتقدیم بیشترین و شدیدترین ظهور امام زمان در تاریخ ما، با انقلاب اسلامیست. از طرفی و در همین راستا گوش سپردن به بیانات نائب امام زمان و تصدیق او، تصدیق امام زمان.عج.است.
@tashakole_esharat
گوش سپردن به ندای بی صدای انقلاب اسلامی - استاد اصغر طاهر زاده.mp3
44.47M
📅 20 اسفند ماه 1396
📍تشکل اشارت
🎵فایل صوتی شرح یادداشت #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
👤 سخنران: #استاد_اصغر_طاهرزاده #جلسه_دوم
⏱ مدت زمان: 01:04:58
💾 حجم فایل: 53 MB
@tashakole_esharat
وقتی بانگ توحید از طریق حضرت روح الله «رضوان الله تعالی علیه»سراسر عالم را فراگرفته و تنها توحید شناسان آن صدا را می شنوند، مواظب باش تو خود را به ناشنوائی نزنی.
موفق باشید
طاهرزاده
94/1/8
@tashakole_esharat
🖌#گزیده 1
📂#جلسه_دوم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸رجوع به حقیقت یک ادب خاصی می خواهد/ما امروز نمی توانیم با هم حرف بزنیم چون گفت وگوهایمان در جاده ی رجوع به حقیقت نیست.
🔹امروز مگر بشر باهم، هم زبان است؟!یعنی شما در چه افقی قرار دارید که سخن تان، سخن فکر و مطالعه و این چیزها نباشد؛ اگر مطالعه هم می کنید برایتان ذکر و تذکر باشد. من ادّعایم این است و باید هم من ثابت کنم که انقلاب اسلامی امروز تنها آن حقیقت وجودی است که اگر بتوانیم صدایش را بشنویم، می توانیم تازه فکر کنیم با همدیگر حرف بزنیم.
🔸مشکلی که ما عموماً همه با هم داریم این است که ما هنوز زبان اشارتی که متذکّر آن چیزی است که می شناسیم، نمی شناسیم، اصلاً نداریم متأسفانه. ما زبان اشارات مان از بین رفته است. این که اصطلاحاً می گویند شاعرانه باید سخن بگویید یعنی زبان، زبان اشارت بشود. آن وقت چون همه ی ما چیزی داریم که یافت ما است و ما را دربرگرفته است، همدیگر را می فهمیم. ما همدیگر را هیچ وقت در زبان عبارت نمی فهمیم، اصلاً عبارت که فهمیدنی نیست، کثرت صرف است، دوگانگی است، چندگانگی است. در اشارت است که انسان آهسته آهسته حس می کند چیزی که در الفاظ نمی آید و الفاظ، آن را منفجر می کنند انگار ازش گزارش برمی آید.
@tashakole_esharat
🖌#گزیده 2
📂#جلسه_دوم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔹انقلاب اسلامی، خرازی را ساخت. اولش یک ایمان اجمالی اولیه هست./
حضرت آقامی فرمایند: این رزمنده ها _خرازی و باکری و ..._ انسان های معمولی بودند چون وارد جنگ شدند، جنگ این ها را چنان کرد که آقای عبدالحسین برونسیِ بنّای عادی طوری سخنرانی می کند که گویی یک حکیم، سخنرانی می کند. خب ببینید، تا کجا؟ ما فقط همان مقدارش را که راحت می توانیم بگوییم را می گوییم. تا این جا که همه می فهمند که انگار این بنّای سردار دارد قصه ی تاریخِ این ها را می گوید. این قضیه را باز نگاه کنید.
/حضرت امام(رحمة الله علیه) فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. ما حرف مان این است که تا این جا می شود خودِ خدای متعال را در صحنه ها دید.
🔸در نسبت با انقلاب تان می توانید به وقتی برسید که هیچ ملک مقربی و نبی مرسلی آن جا نباشد؛ تو باشی و حقیقت. انسان می تواند در نسبت با انقلاب اسلامی به عنوان ظهورِ اراده ی الهی به این جا برسد.
🔹بنده معتقدم آن چه که من می گویم همگی دارید و می شناسید و شما را در بر گرفته است. خدا به پیامبرش هم می گوید آن چه بر مردم نازل کردیم، همین قرآن است که بر تو نازل کردیم. ای پیامبر تو وظیفه ات است که این را از اجمال در بیاوری و تبیین کنی. به خاطر همین هم مردم تصدیق می کنند./ وقتی حضرت آقا حرف می زنند می بینید چقدر راست می گویند. بعــــــــــد می آیید و می گویید چه فایده دارد؟ فایده یعنی ما این ها را می خواهیم برای غریبه بگوییم. نه ما اینجا قصه مان قصه ی غریبه نیست، قصه ی حضور تاریخیِ ما است.
🔸زبان انقلاب اسلامی وسیله ی به میان آمدن خودِ انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی است که دارد با زبان ما می آید وسط./ حتماً دوگانگی بین سوبژه و اُبژه مصیبت تاریخ ماست، حتماً مصیبت تاریخ ماست نیهیلیسم. ولی قصه ی برون رفتش آماده است و ما باید بر روی آن فکر کنیم.
@tashakole_esharat
گوش سپردن به ندای بی صدای انقلاب اسلامی - استاد اصغر طاهر زاده.mp3
36.07M
📅 19 فروردین ماه 1397
📍تشکل اشارت
🎵فایل صوتی شرح یادداشت #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
👤 سخنران: #استاد_اصغر_طاهرزاده #جلسه_سوم
⏱ مدت زمان: 01:06:28
💾 حجم فایل: 54.2 MB
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ١
📂#جلسه_سوم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸برای روبه رو شدن با افقی که افق انقلاب اسلامی است نمی توان مستمع آزاد بود ، باید تن به کار داد و سعی نکرد با آنچه روبرو می شویم آن را به آگاهی های گذشته برگردانیم و بگوییم ملاصدرا و محیی الدین هم همین را می گویند، در آن صورت خود را وارد تفکری که تفکر دیگری است و نوع دیگری از تعقل است وارد نکردیم.
🔹ما باید جوری خودمان را آماده کنیم که براساس زیرساخت های فکری مان حضوری دیگر بیابیم.
🔸ما مشکلمان این است که نمی دانیم تفکر چیست ؛ تفکر، تاریخی است؛ تاریخ محل ظهور چیزهایی است، اگربخواهیم تفکر کنیم در تاریخ ، باید آنچه در تاریخ ظهور کرده است را بیابیم و بدانیم آنچه ظهور کرده است حقیقتش جنبه ی وجودی اش است نه تأثیراتش!
🔹ما اگر انقلاب اسلامی را بیابیم و نسبت به آن تفکر کنیم،باید کمک کنیم که سیر آن از دست نرود.
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ٢
📂#جلسه_سوم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸امیرالمومنین مراقب بودند اسلام با سقیفه از دست نرود،دُرست است اسلام آمده است وسط [يعنى زمانه ى اسلام است.]اما تفکر نسبت به اسلام منجر می شود ،اسلام از بین نرود،ممکن است بگویید در تقدیر تاریخی از بین نمی رود اما برای ما (ملت)از دست می رود...
🔹تاریخ ما تاریخی است که ما باید جور دیگری یافت خودمان را تفسیر کنیم.
من نظرم این است که صورت فعل و عمل آنقدر یکی شد که شهادت محقق شد، مگر ما نمی گوییم متفکران تاریخ ما شهدا بودند؟ آن وقت عملیاتی ترین آدم ها هم شهدا بودند! …
🔸درهرتاریخی انسان ها یک افق دیدی دارند، همه در افق دیدشان حاضر نیستند، وظیفه ی اهل فکر اینجاست که این افق دید را تفسیر کنند،این افق دید را باید نشان داد…
🔹به ما توصیه می شود که فرزند زمانه خودتان باشید، روایت داریم که مردم این قدر که شبیه زمانه شان هستند شبیه پدر و مادرشان نیستند. اگر روح زمانه را بشناسیم می بینیم هر کس نسبت به زمانه دارد عمل می کند، حتی عصیانی که در افراد می بینید ؛ اینها معلوم است یک چیزی میخواهند که این نیست، امام و رهبری آنچه مطلوب مردم بود را برایشان درست تفسیر کردند. مردم در زمانه ی خودشان فراگرفته شدند، متفکر در هر دوره ای در افق تاریخ چیزهایی درک می کند،اما جاهل در برگرفته شده، ولی درک نمی کند، مثل فطرت است ؛صدام هم فطرت الهى دارد اما مطلقا درك نميكند… ( ما متفکر را شهدا،جانبازان، خانواده شهدا،بچه های رزمنده و اینها می دانیم)
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ٣
📂#جلسه_سوم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸عالِمان واقعى ، واقعا ميتوانند راهنماى جامعه باشند.
من نظرم اين است كه اگر بفهميد رجوع به عالِم يعنى چه ،در خانه ى عالم را هم كه نگاه كنيد منتقل ميشويد به يك سبك ،مرحوم علامه رحمة الله عليه استادانشان را كه نام بردند ،اسم آقاى قاضى را نياوردند،گفتند من از ايشان چيز[به معناى علم] ياد نگرفتم بلكه زندگى ياد گرفتم.
در روايت داريم كه منظور از عالِم اهل البيت عليهم السلام است البته صورت تام و تمام يك نوع حياتِ قدسى اهل البيت [عليهم السلام] هستند،من نظرم اين است كه نگاه كردن به مُدرس ثواب دارد ؛چون مدرس يك شخصيت تاريخى است نه يك استاد فقه و اصول.
🔹بدون ادراك آشنايى با ادراك بسيط ؛شما يا ادراك بسيط رو ميفهمى كه هست و ندارى يا اصلا نميفهمى؛اگر نميفهمى كه هيچ ،ما اصلا نميتوانيم با هم همزبان باشيم اما يك وقت است كه ميفهمى كه يك چيزى رو ميشناسم اما ندارم،نتوانستم در آن حاضر شوم با آن گفت و گو نميكنم ،نداى بى صدايى رو نميشنوم اينجا ست كه ميگويند كه به عالِم رجوع كن...
يعنى ادراك بسيط را ميفهميد به هويت انقلاب اسلامى براى همين هم ميفهمى شهيد حججى يعنى چه!ميفهمى رهبرى[حفظه الله] چه ميگويند! ولى هنوز در آن وارد نشدى،اين عيبى ندارد ،در واقع ميگويند ورود ،ورود درستى است هر چند كه هنوز جاده گشوده نشده است
🔸انقلاب اسلامی نور این دوران است ، همه جا انقلاب اسلامی است، عمده این است که نگاهمان را نسبت به این حقیقت دوران وجودی کنیم؛ اینها سلوك ميخواهد،اينها خلوت می خواهد
@tashakole_esharat
#اشاره_های_ناخوانا
.
#یافت_بافت
قرار بود اشاره کنیم
حرف نزنیم
داد نزنیم
اشاره که داد زدنی نیست
اگر پای زبانمان را بیرون از خانه ی اشارات بگذاریم سرنوشتمان تلف شدن است
هم تلف شدن خودمان هم واژگان
و تنها کاری که میکنیم قبرستانی از کلمات میسازیم
اگر حد زبان را نشناسیم
اگر از آن تعدی کنیم
قطعا در دام بافتن ها می افتیم
امروزه عنکبوت های سخن
همه ی شهر را در دام تارحرافی هایشان بافته اند و حقیقت را پوشانده اند
تار ها و عنکبوت ها نمی گذارند بیابی
آنها جلوی هر در به سوی حقیقتی را میبندند
روزنه ی چشم یافتمان را میبافند
باید خانه زبان را از این شهر بافته ها و بافنده ها بیرون ببریم.
پایت را در هر خانه ای غیر ازخانه ی اشاره_حقیقت بگذاری
در دام عنکبوت ها هستی
و بدان "سست ترین خانه ها
خانه عنکبوت است."
(عنکبوت/41)
#یافت_ساده
#بافت_بیچیده
#هستی_خوانی
سعیدصاعدی
@EshareNakhana
@tashakole_esharat
گوش سپردن به ندای بی صدای انقلاب اسلامی - استاد اصغر طاهرزاده.mp3
48M
📅 26 فروردین ماه 1397
📍تشکل اشارت
🎵فایل صوتی شرح یادداشت #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
👤 سخنران: #استاد_اصغر_طاهرزاده #جلسه_چهارم
⏱ مدت زمان: 55:56
💾 حجم فایل: 46.8 MB
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ۱
📂#جلسه_چهارم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔹 روایت پیامبر(ص) را مکرر دارید که حضرت تقاضا می کردند"رب زدنی تحیرا" ، حیرت یک نوع سرگردانی است، لازمه ی حیرت این است که موضوع برای ما راز شود، پیامبر خدا چه می دیدند که از حضرت حق می خواستند که حیرتشان زیاد شود نه اینکه یک چیزی دستشان بیاید!؟
حالا که آن موضوع دست یافتنی نیست یا باید آن را تقلیل دهیم که دست یافتنی شود که دیگر این،آن نیست. یا باید از آن منصرف شویم؟ شخص سومی هست که سلمان وار می گوید می توانم با آن رابطه ی راز آمیز برقرار کنم...
🔸 اولین الفبایی که ما باید با هم در میان بگذاریم این است که اگر با یک رخداد وجودی روبه رو هستیم و مفهوم پردازی آن را به حجاب می برد، باید مواظب باشیم نسبت به آن مفهوم پردازی نکنیم...
🔹تمام تاریخِ - شاید هزارساله -تولید آدم ها بوده است ،نه کشف حقیقت. تحلیل بسیاری وقت ها یافتن نیست ساختن است، گویا ما دغدغه ی یافتن را از دست دادیم، راضی می شویم به همین که ساختیم، به آن سوبژکتیو می گویند یعنی انسان با خودش زندگی می کند،بنا شده است ما با خودمان زندگی کنیم یا حقیقت طوری بر ما ظهور پیدا کند که ما با نفی خودمان با حقیقت زندگی کنیم!؟
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ۲
📂#جلسه_چهارم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸اگر حواسمان نباشد، بامفاهیم ایمن نیستیم، از اینکه نگاهمان ابزاری بشود برای اغراض شخصی؛ و آن موقع دیگر انقلاب اسلامی کارایی و حضور تاریخی ندارد.
یک ابزار است در دست سیاستمداران و احزاب که در آن صورت از غیاب استوار _انقلاب اسلامی_ که وجه اشراقی آن است غفلت می شود و آن وقت انقلاب اسلامی از ما می گریزد. غافل می شویم که با این روش این حقیقت می رود. حقیقت رفت و آمد دارد،انقلاب اسلامی می شود برود اما نه به این منظور که سیاستمداران و نگاه مارکسیستی می گویند،حتی این نگاه در بین مذهبی ها هم هست که با این مشکلات و .. انقلاب می رود ، این نگاه، نگاه ابزاری است، وقتی یک چیزی تجلی کرد که نمی رود، باید مراقب بود خطر ندیدنش برایتان پیش نیاید. اسلام که هیچ وقت نمی رود اما سقیفه ندیدند، این خطر است که آدم نبیند.
🔹انقلاب اسلامی یک حقیقت رازگونه ای است که در تاریخ آمده است، و پاسداری از آن این است که نگذاریم از هویت رازگونگی آن غفلت شود، این جلسه ی ماهم برای همین است.
ما آینده مان در نسبت با این حقیقت باید درست تعریف شود، اگر عادی شد دیگر نمی توانیم خودمان را به آن وصل کنیم.
ماقبول داریم که انحطاط داریم، اگر متوجه وجه رازگونگی اش شویم می توانیم آینده مان را درست تعریف کنیم، اصلا راز هیچ وقت تمام نمی شود که بگوییم تمام شد برویم سراغ یک چیز دیگر.
من نظرم این است که اگر خوب فکر کنیم اصلا هیچ نیازی نیست که ما روایت برای حضور و ظهور حضرت مهدی( علیه السلام) داشته باشیم، خود ذات اسلام می گوید که این حقیقت بالاخره به یک انتهایی می رسد با این خصوصیات ،این روایت که می فرماید اگر یک روز هم از این دنیا مانده باشد آن قدر طولانی می شود تا مهدی بیاید روایتی است برای بصیرت ما، یعنی ذات اسلام باید یه آنجا ختم شود.
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ۳
📂#جلسه_چهارم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸من هنوز حیران آقای حسن باقری در #کتاب_ملاقات_در_فکه هستم. ما می گوییم این ها آینه هایی هستند که می توانند قصه ی حقیقت دوران را بگویند. این ها خودشان آیت می شوند نه اینکه مثل یک استاد دانشگاه بگویند.
خودرهبری هم یک آیت است، این سخنان، سخنان یک آدم درون نظام سیاسی فکری نیست. این آیت ها، خودشان می توانند بگویند که این حقیقت چه جنسی است.
🔹ماگاهی متوجه نیستیم که دریک رخداد باید به مسلمان ها تفهیم شود که مسئله بزرگتر از شماست، شما همه تان هم کشته شوید می ارزد.
صدهزاران طفل سر ببریده شد
تا کلیم الله صاحب دیده شد
عجیب است که باید صد هزار طفل را فرعون سر ببرد تا کلیم الله بفهمد باید چه کاری کند.
گاهی یک حقیقتی را به بعضی ها نشان می دهند که خیلی بالاتر از آن است که عقل عُرفی بفهمد، از حرکاتشان می فهمیم خبرهایی هست، روحیه ی ولی شناسی اینجا خیلی کار ازش می آید.
@tashakole_esharat
🖌#گزیده ۴
📂#جلسه_چهارم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
🔸شما ▫️یا باید نسبت تان را با حقیقت برای همیشه تعطیل کنید، مثل اینکه تمام جهان امروز تعطیل است. من و شماهم تعطیل هستیم فکر نکنید ما در شرایطی هستیم که حقیقت را درک کردیم. ▫️یا باید بگوییم که اصلا نیست و دروغ است ▫️یا اگر که احتمال می دهیم هست باید ببینیم چه نسبتی باید با آن برقرار کنیم.
شنیدن #ندای_بی_صدا یک چیزی نیست که به راحتی حل شود، می دانم که الان فکر می کنید که چه کنم که این ندا را بشنوم، اصلا بنا شد فکر نکنیم، می خواهید با فکر بفهمید چیزی را که در آن فکر نمی آید!
🔹خداراشکر می کنم که در فضای انقلاب اسلامی خدا می خواهد #اشاره_شناسی به ما بدهد. مثلا همین #کتاب_تپه_جاویدی_و_راز_اشلو را من اشارت از آن می دیدم.
اشاره یعنی خیلی بیا بالا،فقط با اشک می شود رفت بالا با این نگاه قصه ی اشک بر شهدا برای شما یک معنای خاص می دهد.
🔸ما اعتقادمان این است که انقلاب اسلامی ستاره ی درخشان دوران و محفل و مجلس ما می شود بشود، می توان با آن زندگی کرد و پوچی می رود. آینده با آن معنا پیدا می کند، عشق می آید.
انقلاب اسلامی منتظر است که چه موقع برای شما بدرخشد!
@esharat
متن_پیاده_شده_جلسه_چهارم_گوش_سپردن.pdf
1.68M
#نوشتار
#جلسه_چهارم
#گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
پیشنهاد استفاده از متن پیاده شده ی سخنرانی جلسه چهارم
@esharat
گوش سپردن به ندای بی صدای انقلاب اسلامی - استاد اصغر طاهرزاده.mp3
32.88M
📅 2 اردیبهشت 1397
📍تشکل اشارت
🎵فایل صوتی شرح یادداشت #گوش_سپردن_به_ندای_بی_صدای_انقلاب_اسلامی
👤 سخنران: #استاد_اصغر_طاهرزاده #جلسه_پنجم
⏱ مدت زمان: 60:01
💾 حجم فایل: 50.2 MB
@esharat