eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
: با اصطلاحات در صوت شناسی و موسیقی ے نغمات... و عوامل تأثیر بر شدّت صوت که منبع تولید محیط نُت وصوت+موارد جعبه تشدید صوت که دوام و بلندی بیشتر طنین خاصِِ آن در انسان شامل حفره های بینی ؛ حفره دهان و استخوان های قفسه سینه و سر ... نوعی تشدید کننده محسوب می شوند ؛ که وضعیّت و چگونگی آنها در نوع صدا و بلندی آن تأثیر گذار است. #و طنین که کیفیّتی است در صوت که موجب تفاوت و تمایز اصوات هم شدّت و هم ارتفاع از یکدیگر می شود. پذیری صوت در حنجره شخص در انتقال از نُتی به نُت دیگر یا پردهء دیگر که مبتنی بر منطق موسیقی می باشد. =تغییر و تعویض یک مقام و مشتقِات آن به مقام دیگر از موضعی است که احساس ناهمگونی در شنونده ایجاد واتخاذ مشود/ تعویض مایهء یک قطعه موسیقی به مرتبه یا پایین تر است. که همان شدّت یا قوّت صوت و عبارت از توان صوتی یا میزان انرژی آزاد شده صوتی از منبع تولید ددر واحد سطح انتشار است که به آن ولوم نیز گویند. = به فاصله بین دو نت گفته میشه.. =به توالی پنج نُت در یک گام موسیقی گویند. =به توالی چهار نُت در یک گام موسیقی گفته می شود. = صوتی آهنگین و خالی از حروف است که از حنجره انسان صادر شده و در حین اجراء آن؛ هوا هنگام عبور بوسیله ے ماهیجه های صوتی قطع و وصل می شود/(نوسانات صوتی) تحلیه =به استفاده از مقامات فرعی به منظور آراستن مقام اصلی اطلاق می شود. =ایجاد تنوع در نغمات و تغییر مایه ے موسیقی است. =به ترکیبات موسیقایی؛ اتخاذ و اجراء نغمات و نیز همگونی یک نغمه با ما قبل و مابعد آن ترادف(ردیف=پشت سرهم ) گفته می شود.. =به تلفیق دو یا چند مقام و نغمه در یک قطعه آوازی گفته می شود و گاه به آن مرکّب خوانی نیز گویند. =به اجراء مقامات موسیقی عرب از درجه ے غیر معمول(غیر_اصلی) گفته میشود. . =سلامت/ سلامت الحان =در اصطلاح به معنای تلفیق موسیقی و کلام بر اساس خواص ذاتی کلمات و مفاهیم در موسیقی و نغمات می باشد. @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محمود_شحات_انور فرازی بسیار زیبا با صدای استاد #محمود_شحات_انور از سوره‌ی مبارکه‌ی همزه #مقام_بیات #محمود_شحات_انور
4_5990005594252117529.mp3
2.41M
🌀 از قرار تا اوج مقام بیات همراه با صدای شگفت انگیز استاد کامل یوسف بهتیمی - در تلاوت معروف سوره فصلت (همراه با حفظ ضرب آهنگ تلاوت) به مدت نه دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞🔻 کلیپی بسیار زیبا و فاخر 🔻🎞 💠 بشارت شهادت 💠 📖 آنها بخاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند; و بخاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشده‏اند ( مجاهدان و شهیدان آینده )، خوشوقتند; (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مى‏بینند; و میدانند) كه نه ترسى بر آنهاست، و نه غمى خواهند داشت. (۱۷۰) ❣ حـَـبــیــبُ الــقُــرّاء ❣ 💝 استاد حاج وَحیــد نَـظَـــریان💝 📖 سوره مبارکه #آل_عمران آیه ۱۷۰ 🎼 در مقام #بیات ✅ مقطعی بسیار پرشور و عالی همراه با تصویر سازی و سخنان مقام معظم رهبری ▪️ پیشکشی به ساحت مقدس شهداء
1_140509260.mp3
19.78M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖 🔵استاد غلامرضا شاه میوه 📌جلسه پنجم/صبا
🍃🌹 بهر مصباه رهبری صلوات به گل باغ سروری صلوات به نکو باب مهدی موعود به رخ پاک عسکری صلوات 💎اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍوَءَالِ مُحَمَّد💎 وَعَجِّل فَرَجَهُم 🌈⭐️ولادت یازدهمین ستاره آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری تبریک و تحنیت باد⭐️🌈⭐️ 🍃🌹 @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 1⃣ _🎵 مقام بیات 1-زمزمه.
🎼🎵آموزش یا ✅آموزش مقام ✅ 1 - معنای لغوی : عده‌ای ریشه واژه‌ی بیات را ترکی می‌دانند و آن را به معنای غم یا غمگین ویا نام قبیله‌ای از قبایل ترکمن دانسته‌اند و عده‌ای اصل آن را از واژه «بیاد» می‌دانند. مانند: بیاد خداوند متعال. 2 - گستردگی و پیشینه : بیات از جمله مقامات گسترده‌ی عربی است، که کاربرد زیادی نیز دارد. برخی آن را به یکی از طریقه‌های صوفیه‌ی ایران و باباطاهر نسبت می‌دهند. گستردگی که این مقام دارد در سایر مقامات به چشم نمی‌خورد. و این خصیصه باعث شده است که غالباً در قبل و بعد و یا در خلال هر مقامی بتوان به مایه بیات منتقل شد. حسن آغاز و انجام تلاوت نیز با این مقام است. در موسیقی ایرانی بیات در ابعاد وسیعتر کاربرد داشته و از آهنگهای قدیمی ایران است. مقام بیات رکن اصلی قرائت به شمار می‌رود و همین ویژگی بارز است که آن را از سایر مقامات متمایز می‌گرداند. باتوجه به اینکه قاری در این مقام از پائین‌ترین گام صوتی شروع می‌کند و به مرور به گام‌های بالاتر وارد می‌شود. ضرورتاً زیرنغمه‌های متنوع و بیشتری در داخل این مقام مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که به سهولت نمی‌توان تمامی گام‌ها را پشت سر هم ارائه نمود و نیاز به نغمه‌ها و گوشه‌های متنوعی است. 🔹🔹🔹 3 - کیفیت آهنگ : این مقام یکی از زیباترین مقامات از نظر لطافت، حزن معنوی و وسعت گوشه‌ها و گستردگی است. به همین مناسبت آن را «امالنغمات و یا مادر نغمات» می‌گویند. برخی از گوشه‌های آن حالت حب، عشق و الفت دارد. این مقام آهنگی است بسیار نرم و دلنشین که از آن برای ایجاد آرامش اولیه و پذیرش آهنگ‌های بعدی استفاده می‌شود. 4 - موضوع آیات : این مقام علاوه بر شروع و فرود تلاوت، در «آیات دعا، حکایات، اندرزها» به کار برده می‌شود و همچنین «آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نبوت، عقاید، اخلاق، معاد و مومنین» را در این مقام اجرا می‌نمایند. 5 - تاثیرات : الف) آرامش همراه با غم، ب) آگاه ساختن شنونده، ج) صحبت از احوالات گذشتگان را می‌توان بعنوان تاثیرات این مقام برشمرد. همچنین این مقام در ذهن حالت وقار، عظمت، بزرگی، تسلط و سنگینی را ایجاد می‌کند. 6 - جایگاه اجرا : عموم قاریان تلاوت خود را با مقام بیات آغاز می‌کنند. زیرا تنها مقامی است که در سه سطح «بیات شروع»، «بیات توسط» و «بیات فرود» تلاوت می‌گردد. نحوه‌ی شروع اساتید متفاوت است. به طور کلی می‌توان به سه گروه اشاره نمود. گروه اول: مانند استاد شحات‌انور، بیات را در شروع به کار گرفته سپس وارد مقام‌های بعدی می‌شود و در میان تلاوت‌ خود و یا در پایان آن به اجرای محدوده‌های بیات می‌پردازد و عموماً تلاوت خود را با آن به پایان می‌رساند. گروه دوم : همچون مصطفی اسماعیل، تمامی محدودهای آن را به صورت مبسوط اجرا، و عموماً از طریق زیرشاخه‌های فرود، تلاوت خود را به پایان می‌رسانند. گروه سوم : همچون عبدالباسط و عبدالعزیز حصان در هر موقعیتی از تلاوت که اراده کنند این مقام را به خوبی اجرا می‌نمایند. 7 - گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : در مقام بیات نغمات فرعی بسیاری دیده می‌شود که در بین هرکدام از آن‌ها به راحتی می‌توان از مقام بیات به مقام دیگری منتقل شد، برای مثال از نغمه‌ی «رمل» می‌توان وارد «صبا» شد.. .👇👇 ⭐️🌈 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ اَنتَ السَّلامُ وَ مِنکَ السلامُ وَ لَکَ السَّلامُ واِلَیکَ یَعُودُ السَّلام سُبحَانَ رَبِکَ رَبِّ العَِزَةِ عَمَّا یَصِفُون وَسلام عَلی المُرسَلِین والحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِین اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَاًنَبِیُّ وَ رَحمَةُ اللهِ وبَرَکَاتُه. .. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ ءَِالِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم.. . سلام علیکم/روزتان تابناک به انوارالهی . .. 💎🌈 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الَّّرحِیم💎 🌈 که از محیط اطراف و تبدیل اصوات و الفاظ با همان نشیب و فرازهای صوتی و صامت و مصوِتهایی که در محیط دریافت می کند فرا می گیرد. و در این راستا: در دریافت اصوات یعنی تربیت پذیری صوت و دریافت اصوات نقش مأثری در ساختار اصوات انسانی می باشد. ✨وضعیت جغرافیایی و تأثیرات آب و هوا (معتدل/ خشک/ و مرتوب) تأثیر گذار است /که با حفظ سلامت /برای افرادی که در حوزه موسیقی آوازی فعالیّت دارند کاملاُ در شکل گیری و پرورش اصوات تأثیرات مثبت و یا منفی نقش به سزایی دارد. ✨وراثت=که خصوصیّاتی نظیر طنین؛ شدّت و ارتفاع صدا از طریق ژنها به فرزندان منتقل می شود؛ که به اثبات رسیده .. . و در موارد نادری که عوامل وراثتی در صوت بعضی اشخاص نقشی نداشته.. ✨ که به رغم وجود اختلافات در اصوات نوع انسان اعضای یک نژاد معمولاً دارای ویژه گیهای مشترک در اصوات مخصوص به خود هستند و در استعداد یابی در برخی مناطق استعدادهای صوتی بهترو متناسب تر دیده و شنیده می شود که تأثیر نژاد در حوزه موسیقی الحانِ مصری ها ایرانی ها؛ سوری ها متمایز از اصوات در شبه جزیره عربستان و حوزه خلیج فارس دریافت می شود. ✨ و که از اعضای شنیداری اصوات همه انسانها در دریافت صوتِ پیرامون خود که از قدرت گیرایی یکسان برخوردار نیستند.. به ویژه دریاف اصوات موسقیایی نیز استعدادهای نادری که توانی دریافت مجموعه ای از نت های مختلف در یک قطعه ے موسیقی وشناهت و درک بهتری و صوت مستعد تری دراین زمینه دارند. .. ولازم به ذکر هست که در حوزه موسیقی انسانهای مستعد با بهره وری بیشتر و تربیت گوش و در نتیجه صوت می توانند خروجی های لحنی و صوتی خود را شناسایی و رفع نمایند و با تمرین و ممارست با توان بالاتری از پایین ترین تا بالاترین درجه اصوات خود و تحریر ها نقش آفرینی داشته باشند. و با بهره گیری از قید زمان به استراحت ودریافت غذاهای مناسب و ساعات تمرینات مخصوصاً بامدادان؛ و مدت زمان و کنترل و حفظ سلامت حنجره می باشد /که مشاهده می شود افراد در ساعات اولیه از فرکانس صداهای قویتر و بم تر و زنگ دارتری برخورداند نسبت به پایان روز که هر چه نزدیک تر می شوند با اُفت صدا وتحلیل صوت روبه هستند. . امانت الهی است.. مراقب خود و اهدافمان باشیم... ⭐️🌈 @eshragholqoran
1_144197590.mp3
346.7K
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻 ❇️فرازی بسیار زیبا از استاد دکتر احمد احمد نعینع 📖آیه ۱۷ سوره مبارکه حجرات 🎼مقام : «رست» ⏲مدت زمان : ٠٠:۴۳
1_144200250.mp3
531.2K
🎤 صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 🎼 مقطعی از تلاوت قاری محبوب کشورمان ، استاد شهریار پرهیزگار در مقام رست 📖 سوره مبارکه یاسین ، آیات ۵۵ الی ۶۴
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس سوم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت دوم 🎼 💠 معنای لغوی : رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود. رست کلمه‌ای تازی است به معنای مستقیم . این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته می‌شود. 💠 گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عده‌ای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطی این مقام به عنوان اوّلین و اصلی‌ترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار داده‌اند و لقب «أب النّغمات یا پدر نغمات» و در پاره‌ای از موارد نام «مَلِک‌النّغمات» را به خود گرفته است. عدّه‌ای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) می‌دانند و می‌گویند. رست ناله‌ٔ انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است. این مقام پس از بیات از جمله وسیع‌ترین و گسترده‌ترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نموده‌اند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است. نغمه‌ٔ رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های هفتگانه و اصلی مطرح است. 💠 کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقام‌های زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «إذَا طَالَ لَیْلُکَ فَالرّست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است. همچنین حالت وقار، متانت و بیانگری در آن مشاهده می‌گردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است. 💠 تطبیق این مقام با مضامین آیات: این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکّم و تأکید و القاء امر را متصوّر می‌گرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکّم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت می‌گردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد. همچنین این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 💠 تأثیرات : از جمله تأثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخه‌های آن نیز تأثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسان‌های حقیقت‌جو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد می‌کند. 💠 جایگاه إجراء : بصورت حرفه ای و کلاسیک، این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سه‌گاه ارائه می‌گردد ولی با گستردگی ای که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراء می‌باشد. 💠 گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : نغمات فرعی رست عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه» 💠 قاریان برتر در مقام رست: از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند می‌توان به اساتیدی چون راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، حصّان، شعشاعی، صیّاد و متولّی عبدالعال اشاره کرد.
4_507651510750937170.mp3
2.83M
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻 🕌اذان بسیار زیبای استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی 🎼این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
1_140512204.mp3
24.48M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖 🔵استاد غلامرضا شاه میوه 📌جلسه ششم/حجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا