eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
145 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠قرائت ماندگارمرحوم استاد محمد صدیق منشاوی سوره مبارکه حشر 18الی آخر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس هفتم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت ششم 🎼 مقام حجاز ⁦🔶معنای لغوی : نام منطقه‌ای در شبه جزیره عربستان و همچنین نام پرده‌ای از پرده‌های موسیقی است و گفته‌اند صدایی که از زنگوله خیزد. 🔷گستردگی و پیشینه : حجاز از جمله مقام‌های اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه و مکه و حجاز می‌دانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقه حجاز در طی مسیرهای طولانی سوار بر شتر شده و تحت تأثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه می‌کردند. که با گذشت زمان بر وسعت آن‌ها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب، نام «حجاز» را بر آن نهاده‌اند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» می‌شناسند. 🔶کیفیت آهنگ : این مقام تا حدودی با حجاز پارسی اختلاف دارد، و عرب‌ها حق مطلب را اداء نموده‌اند و با فاصله یک پنجم، گوشه را شروع می‌کنند که خود یک جهش معنوی به سوی دنیای بالا است، از این رو مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده می‌شود. به روایتی صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار مؤثر می‌افتد و در قلوب اهل ایمان جای می‌گیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان می‌خواهد با خدای خود راز و نیاز کند مانند مناجات بالای گلدسته‌های مساجد. اساتید لحن در توصیف این مقام آن را ناله‌ برخواسته از غم هجران حوادث گذشته می‌دانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلّف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد نموده‌اند. 🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات : از مقام حجاز در آیات بشارت، انذار، خوف، القاء مطلب، عظمت، جاودانگی، هشدار، عقاب و عتاب، اوامر، صفات الهی، تحکم، تأکید، خطاب و بلندنظری و قصص قرآنی بهره می‌جویند. همچنین گوشه‌های حجاز در آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی به کار می‌رود. 🔶تأثیرات : حجاز، مقامی بسیار جذاب و گسترده است. برخی گوشه‌های آن سرور معنوی به ارمغان می‌آورد. و برخی دیگر حالت بشارت‌دهنده دارد و عشق و محبت الهی را در انسان زنده می‌سازد و حالتی که این مقام در ذهن متصوّر می‌سازد حالت ذهنی و ضمیری آن است و غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصله دور و بعد مسافت را ایجاد می‌نماید و شنونده احساس می‌کند که از مکانی بالا و دور سخن می‌گویند. 🔷جایگاه اجراء : این مقام غالباً با مقام سه‌گاه و صبا تجانس داشته و پس از مقام بیات، صبا و سه‌گاه اجرا می‌شود. 🔶گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : مهمترین نغمه های فرعی مقام حجاز، نغمات «حجازکار و حجاز نوا» هستند و برخی دیگر به نغمات فرعی «زنگران، اصفهان، غطا، نسوی، رمل، منصوری و دوکا» اشاره نموده‌اند. 🔷قاریان برتر : برخی از اساتیدی که در اجرای این مقام تبحّر داشته اند عبارتند از : اساتید محمد رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، حصّان، شحات انور و ... 🔶مصداق سازی ذهنی برای مقام حجاز : از آنجا که یکی از بهترین روش ها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداق سازی ذهنی می باشد ، برای مصداق سازی می توان به موسیقی فیلم فاخر و مشهور « (ص)» ساخته مرحوم مصطفی عقّاد اشاره نمود. 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖 🔵استاد غلامرضا شاه میوه 📌جلسه هفتم @eshragholqoran
⭐️🌈 🌈⭐️انواع صوت از نظر منبع تولید: : همچون صدای رعد وبرق؛ وزش باد ؛بارش باران امواج دریا و. .. : ... اصوات پرندگان و حیوانات و. . ... که به بیش از گروه/ 🌈از نظر ارتفاع و گستردگی/ 🌈از نظر شدّت ورسایی/ 🌈از نظر طنین صوت/🌈 از تظر خوشایندی و ناخوشایندی صوت.. .و در که خود به تقسیم میشود: 💎باس/= به صدای بم مردان 💎باریتون/= به صدای توسط مردان گفته میشه. 💎تِنور/ به صدای صدای زیر( صدای نازک) مردان گفته میشود. 💎آلتو/ = به صدای بم زنان و کودکان گفته می شود. 💎سپرانو/= به صدای توسط زنان گفته میشود. 💎متروسپرانو/= به صدای زیر(صدای نازک) در زنان و کودکان گفته می شود. : مانند .. تولید آلات موسیقی.. .و. ..ذوب کردن آهن و غیره...گفته می شود.. 💎 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️🌈 💎بحث نغمه شناسی ارتباط مستقیم با موسیقی دارد و برای یک ملودی یا یک نغمه از کلمه یا حروف استفاده میشود 💎 در عرب درجات صوت عبارت از : Do Re Mi Fa Sol La Si Doدرجه رست 💎 و یَا أَیُّهَالّذِینَ... و نخستین روایتی که در موضوع روش و شیوه ے تلاوت قرآن وجود دارد: روایت معروف از پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمّد ابن عبد الله صلواة الله است که فرمودند: القُرءانَ بِٲَلحَانِ العَرَبِ و ٲَصوَاتِهَم اِیَّاکُم وَ لُحُونِ ٲَهلِ الکَبِائِرِ؛ فَاِنَّهُ سَیَجِیءُ مِن بَعدی ٲَقوَامُ یُرجِِعُونَ القُرءانَ تَرجِیعَ الغِنَاءِ وَ النَّوحِ وَ الرَّهبَانِیَّةِ؛ یَجُوزُ تَرَاقِیّهِم =ترجمه: قرآن را با لحن و صوت عرب ها بخوانید و از لحن های اهل گناه و لهو و لعب دوری بجوییذ که همانا بعد از من اقوامی خواهند آمد که قرآن را به صوت غنا؛ نوحه گری و مانند مسحیان (دعا کردن مسیحیان در کلیسا ) می خوانند که این خواندن از گلوی آنان تجاوز نمی کند. و می رساندکه : صوت و لحن در کنار هم بر مفهوم موسقیایی آن دلالت داشته و به خوبی می توان دریافت که صوت و نغمه که عناصر اصلی یک فرایند موسقیایی هستند تا چه اندازه برای تلاوت زیبا و مٶثّر قرآن مجید اهمیّت دارند. و با ارتباطی که میان موسیقی و زبان یک ملت وجود دارد می توانیم دریابیم که قرآن کریم به عنوان برترین کلام الهی پس از نخستین اَوامر نبیّ مکرم اسلام صلواۀ الله است. که با توجه به لحن عرب و قواعد تجویدی و با استفاده از صدای خوش با هدف تأثیر بر مخاطب صورت می گرفته است. { زَیّنُو القُرءانَ با صوَاتِکُم... } ⭐️🌈 @eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای حجاز نوا - استاد شحات محمد انور
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای حجاز حسینی - استادمحمد شحات محمد انور
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای حجاز محیر - استاد شحات محمد انور
: 🌈⭐️برای بهره گیری و شناخت مقامات و نغمات موسیقی عرب و فواید و آثار مهم و بارز آن به شرح زیر است: 1💎افزایش توان لحنی قاری قرآن در انتقال صحیح مقامات و فرعیّات.. . 2💎افزایش قدرت ابتکار و خلّاقیّت در قاری بمنظور اِنقام و ردیف های جدید در تلاوت؛ 3💎مصون ماندن از خطا( فالش) درگرفتن پرده های صحیح در تلاوت... 4💎 شناخت گستره نغمات مورد استفاده در موسیقی تلاوت از تا درجه صوتی به منظور انتقال توان از حیث ارتفاع با گستره آن و بهرگیری از شیوه های مناسب در تلاوت ؛ 5💎 ایجاد تنوّع لازم در نغمه و پرده در طول تلاوت...؛ 6💎برقراری ارتباط و پیوستگی مناسب و منطقی میان اجزای کوچکتر مقام و نغمه در طول تلاوت که نقش بسیار مهمِی در سلامت لحن قاری دارد.؛ 7💎معرفت نسبت به خواصِ نغمات در ایجاد حالات روحی و عاطفی و حالات اعم از شاد: حزن؛، هیجان؛ آرامش وشوق برای بیان هر چه مٶثر ترِ مضامین مفاهیم آیات قرآن 8💎و شناخت کامل نغمات برای ارائه الحانِ زیباتر و فی البداهه و عدم محدودیّت برای قاریان می باشد.. 💎🌈 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌈 تلاوتی مجلسی و کمیاب از شیخ صدیق منشاوی، پدر اساتید محمد و محمود ارسال میشود. این تلاوت شامل آیاتی از سور مدثر قیامت و فجر است و در سال 1979میلادب
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری 👆 🕌 اذان زیبای قاری شهید 🌷حاج محسن حاجی حسنی کارگر🌷 🎼 این اذان در مقام « حجاز » اجراء شده است
✍امام رضا علیه السلام فرموند: درمیان میوه جات از انار استفاده کنیدکه حبه ای از آن نیست‌که واردمعده شود مگر اینکه قلب راصفا و نوری‌میبخشد و شیطان را تاچهل روز لال یادور میکند 📚عیون‌اخبار،باب۳ در شب جمعه تأکید پیامبر مکرم صلواة الله علیه در مفاتیح الجنان 🌿اعمال شب جمعه مورد مطالعه ے شماست... 🌿 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌿 وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِِِ 🌿(باغهایی از انواع انگور) و زیتون و ، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بی‌شباهت! هنگامی که میوه می دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید!!! 📝سوره انعام / 🌈استاد محمود شحات انور 🌿یلدایتان مبارک 🌿 @eshragholqoran
⭐️🌈☝️☝️ با مفاهیم و اصطلاحات پایه در نغمه شناسی 🌈از آنجایی که برای آشنایی با هر هنری و در اینجا مستلزم آنیم که با اساسی ترین اصطلاحات و مفاهیم موضوع شویم: که در موسیقی مقامی عرب: با عناوین /دیوان/مسافت صوتیه/بُعد و سلم میپردازیم.. 🌈⭐️میدانیم برای بیان جملات و عبارات موسقی ؛ به نام (Note) که در موسقی عرب گاهی "درجه" و گاهی "علامت " خوانده می شود _وجود دارد که با ترتیبی معیِن روی خطوطی بنام " " قرار گرفته و نوشته و خوانده می شود. 🌈این نُت های هفتگانه که هر کدام بیانگر یک طبقه صوتی یا مشخّص می باشند به ترتیب: ؛ / رِ / / / / / / هستند؛ که به همین ترتیب تکرار می شوند... 🌈همواره در موسیقی بین یک نُت با نُت بعدی آن فاصله ے مشخصی وجود دارد که به ؛ نیم پرده ؛ ربع پرده و... معروف است. 🌈⭐️در موسیقی مقامی عرب به فاصله بین درجات یا نُت ها " " و به پرده که مشخّص کننده ے مقدار فاصله " " گفته می شود. 💠اگر این نُت ها به اندازه ای ادامه یابند که مجدداً تکرار گردد؛ تعداد به قدر خواهد رسید. 🌈در علم موسیقی ؛ فاصله ے نُت_اوِل تا هم اسم آن را (Octave) می گویند. : یک گستره موسقیایی شامل است که در آن تکرار همان اوّل است و از نظر یا نیز دو برابر نُت اول می باشد . 💠گستره ے صوتی یک قطعه ے موسیقی یا یک ۲ (مقام) ممکن است به اندازه ے یک ؛ کمتر و یا بیشتر از آن باشد. برای هر چه بیشتر به شکل توّجه فرمایید. ( در این حامل 🎼 با نام کلید "سُل" بیانگر آن است که روی خطّ چهارم از بالا نُت Solسُل=نوا درجه پنجم در دیوان اساسی ) می باشد و بقیه نُت ها نسبت به آن سنجیده می شود.) @eshragholqoran 🎼 🎼 🎼 🎼 🎼 🎼 🎼