eitaa logo
اسلام سیاسی | مومنی
2.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
489 فایل
https://eitaa.com/eslamesyasi 🔸 در خدمتم 👇 @momeni1366
مشاهده در ایتا
دانلود
پادکست از جلسه استاد منوچهر محمدی.mp3
1.82M
🎙 | ایران را بین خودشان تقسیم کردند 🔺️بخشی از بیانات استاد منوچهر محمدی در جلسه اول دوره جریان شناسی ایران معاصر 💻 https://b2n.ir/u92828
استاد ابوالحسنی.mp3
1.58M
🎙 | سرشت استعمارگری انگلستان 🔺️بخشی از بیانات استاد ابوالحسنی در جلسه دوم دوره جریان شناسی ایران معاصر 💻 https://b2n.ir/u92828
💢در رژیم پهلوی اقتصاد چگونه بود؟ اجازه دهید در این مورد خاطره‌ای را نقل کنم؛ تقریبا پنج سال پیش تعدادی از دانشجویان بنده مراجعه کردند تا به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، جلسه‌ای تشکیل دهم و در مورد ریشه‌های اقتصادی انقلاب صحبت کنم. البته این دانشجویان با یک تصویرسازی به این نتیجه رسیده بودند که گویی نسل ما از فرط خوشی دست به انقلاب زده بودیم، منتها به دلیل حفظ حریم استاد و دانشجویی آن را بیان نمی‌کردند که البته بنده متوجه منظور آنها بودم. به هر روی، بنده این جلسه را برگزار و حتی آن را به عنوان یک فصل از کتاب «اقتصاد سیاسی توسعه در ایران امروز» منتشر کردم. در پایان جلسه وقتی از حضار خواستم تا نکات و ابهامات خود را بیان کنند، حتی یک نفر هم حاضر نشد. جالب آن‌که یکی از هم‌سن و سالان بنده که از مقامات جمهوری اسلامی هم است، ملتمسانه درخواست می‌کرد تا آن را به صورت کتاب منتشر کنم، وقتی دلیل اصرار ایشان را پرسیدم؛ پاسخ داد که من هم به نوبه‌ی خود تحت تاثیر این فضا بودم و همیشه تصور می‌کردم که زمان پهلوی «گل و بلبل» بوده‌است. فقر و نابرابری در ۱۳۵۵ تکان‌دهنده بود. من برای اینکه سوءتفاهمی وجود نداشته باشد و تنها متر و معیار، داوری علمی باشد در تهیه این گزارشِ مقایسه‌ای، چند قید برای خود گذاشتم؛ به هیچ‌یک از مخالفان رژیم پهلوی استناد نکردم، به هیچ‌یک از اسناد جمهوری اسلامی مراجعه نکردم و مستندات بنده مبتنی بر اظهارات خود شاه، خاندان سلطنتی، مقامات، گزارش‌های سازمان برنامه و بانک مرکزی و گزارش‌های خارجی‌ها در دوره‌ی پهلوی بود تا تصویر واقعی را نشان دهم. برای نمونه داده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵ از فقر و نابرابری، چنان تکان‌دهنده بود که افراد همفکر بنده نیز آن را فراموش کرده بودند. بنابراین حالا که دولت قادر به فهم و حل مشکلات نیست، بسیاری [به اشتباه]باور دارند که آن دوران بسیار عالی بوده است. یکی از استنادات بنده به روزنامه کیهان مورخه ۳ آبان ۱۳۵۵، یعنی یک روز مانده به ۴ آبان و تولد شاه بود که طبق روال معمول مصاحبه‌ای را با دو روزنامه کیهان یا اطلاعات انجام می‌داد تا به اصطلاح تحلیلی از شرایط کرده و چشم‌انداز آینده را نیز نشان دهد. در آنجا، خبرنگار کیهان از شاه پرسیده بود؛ برخی برآوردها نشان می‌دهد که بار دیگر شاهد جهش در قیمت نفت خواهیم بود، آیا اعلی‌حضرت برنامه‌ای برای این مسئله تدارک دیده‌اند؟ و شاه پاسخ داده بود: اگر بار دیگر چنین فرصتی نصیب ما شود، دیگر پول‌های خود را «آتش» نخواهیم زد. شما ببینید که طرز اداره‌ی کشور در آن دوران چگونه بوده که فرد شماره‌ی یک کشور اعتراف می‌کند پول‌های کشور پس از «جهش بزرگ» به آتش کشیده شده است. در داده‌های سرشماری سال ۱۳۵۵، بیش از ۳۵ درصد از جمعیت خانوارهای ایران تنها یک سقف برای زندگی داشتند که اگر این را تشریح کنیم، حساب کار دست ما می‌آید. از لحاظ ضریب جینی در کل دوره ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ همواره این شاخص بالای۰/۵۱ بود که از منظر اقتصاد سیاسی هرگاه این ظریب بین۴/ تا ۵/ باشد به معنی قرارگرفتن در آستانه انفجار و بالای ۵/ شرایط انفجار اجتماعی را گوشزد می‌کند و گروه مهندسین‌ «ست ایران» نیز با مشاهده‌ی این داده‌ها به شاه هشدار داده بودند که بقای شما در خطر است و باید انرژی خود را صرف حفظ خود کنید و دروازه‌های تمدن بزرگ پیشکش. اما نکته‌ی کلیدی که بنده به دانشجویانم گفتم این بود که وقتی ۹۰ درصد یک جامعه اعلام می‌کنند که خواستار تغییر رژیم هستند، دیگر نمی‌توان ادعا کرد این ۹۰ درصد احساساتی شده‌اند. مثلا فردوست در خاطرات خود به شکلی و اسدالله اعلم به شکلی دیگر بیان می‌کنند که مشروعیت رژیم پهلوی در دوره‌ی ۵۴ تا ۵۵، با ضریب بالای ۷۰ درصد در میان خودِ درباریان فروریخته بود. دیگر موضوع مربوط به احساسات عده‌ای نبود، بلکه شدت نابهنجاری‌ها و نابرابری‌ها به‌گونه‌ای غیرِ قابل تحمل شده بودند که به ندرت سراغ داریم که بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران در یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند. رژیم پهلوی در دوره ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ از نظر شاخصِ «دست‌نشاندگی» به آستانه‌ی بحران رسیده بود. کتابی با عنوان سیاست خارجی آمریکا و شاه توسط «مارک کازروسکی» - یک ایرانشناس لهستانی الاصل آمریکایی - نوشته شده است. او در این کتاب با استفاده از استانداردهای دست‌نشاندگان، شاخصی را تهیه کرده است و با محاسبات خود، نشان می‌دهد که رژیم پهلوی در دوره‌ی ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ از نظر شاخصِ «دست‌نشاندگی» به آستانه‌ی بحران رسیده بود. مطالعاتِ جناب بایزید مردوخی در اواسط دهه‌ی ۶۰ نشان می‌دهد که کل صادرات صنعتی ایران در سال‌های ۵۵ تا ۵۶ قادر بود حداکثر نیازهای ارزی سه روز بخش صنعت ایران را تامین کند. شاید شاخص دست‌نشاندگی وجه سیاسی موضوع را بارزتر می‌کند اما وجه اقتصادی بسیار فاجعه‌آمیزتر از وجه سیاسی آن است.
🔷چی بودیم، چی شدیم ۱. شخص شاه و درباریان به قاچاق تریاک و هروئین مشغول بودند تا جایی که تو سوئیس امید هوشنگ دولو (دوست نزدیک شاه) را به جرم قاچاق تریاک دستگیر میکنند و به کمک سفارت ایران در سوئیس ایشان آزاد می شود. ‏۲. وزارت خارجه نقش قواد را در سیستم حکومتی شاه ایفا میکرده تا جایی که یکی از مهترین کارهای این وزارت خانه تهیه ی سلبریتی های بود که نظر شاه را جلب کرده بودند من جمله بریژیت باردو فرانسوی و‌ آن مارگرت اولسون بازیگر، خواننده و رقصنده سوئدی-آمریکایی ‏۳. شاه و درباریان به قدری در سفرهاشون چمدان و لوازم عیاشی و ... میبردن که صدای مقامات سوئیس در میاد! یه نمونش رو بگم شاه برای خوش گذرانیش دوتا اسب عربی رو در هواپیماشون میبرن که گمرک سوئیس مانع ورودشون میشه و سفارت ایران ورود میکنه و با رشوه هایی که پرداخت میکنه اجازه ورود میگیره ‏۴. چون مردم و رسانه های سوئیس از این ولخرجی های شاه گلایه مند بودن و هر بار که شاه به سفر میرفتن مردم جلوی هتل اقامت گاهش تظاهرات میکردن، وزارت خارجه هدایایی رو به افراد صاحب نفوذ در رسانه ها تقدیم میکرد ولی با وجود دریافت هدایا بازهم عدم رضایتشونو نشون میدادن و اعتراض میکردن ‏۵. شاه با دختر بزرگش شهناز به خاطر اینکه شوهرش موهاش بلند بوده و اعتیاد به حشیش داشته قهر بوده و دامادش حاضر نبوده موهاشو کوتاه کنه تا اینکه یه آرایشگر خبره سوئیسی میارن داماد رو راضی میکنه موهاشو میزنن و شاه اجازه میده دخترش همراه همسرش به ملاقاتش بره و باهاش آشتی کنه! ‏۶. شاه ریاکاریش در مسائل اخلاقی به حدی بوده که خودش و خواهرش و البته همسرش در هر رابطه نامشروع مجاز بودن ولی برادرش حمیدرضا که رسوایی به بار میاره بچه هاشو به سوئیس میفرسته تا مثلا از تربیت فاسد پدرشون دور بمانند! ‏۷. به خاطر اعتراضات مردم سوئیس شاه مجبور میشه یک ویلا به نام سوورتا به مبلغ سه و نیم میلیون پوند خریداری میکنه! شاه چون مدت زیادی رو در این ویلا میگذروندن هر روز یه سری هواپیما، وزرا و گماشتگان شاه رو میبردن تا گزارش بدن و کسب تکلیف کنن! منبع: پشت پرده ی تخت طاووس
▪️هنگام ورود فریده دیبا (مادر ملکه) به مادرید او دستور میدهد ۳۱عدد از چمدان‌هایش توسط شرکت ایبریا به تهران ارسال شود و بابت این ارسال ۷۶۳۴۷ پزتا (۶۶۰۰ تومان)، معادل حقوق ۲سال یک کارگر از خزانه به آن شرکت پرداخت می‌شود! آن زمان کمتر از یک درصد روستاهای ایران آب آشامیدنی سالم داشتند!
🎙رهبرانقلاب: هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مثل داستان و رمان بیان کند! ۷۵/۲/۳۱ در بین شیوه‌های بیان هنری آن چیزی که در مجموع بیشتر موثر است، رمان است؛ حتی از سینما بیشتر، اصلاً نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵
resaleyi-nashenakhte.pdf
227.5K
📖 جزوه «انگلیس در مستعمرات» 🖋 نوشته آیت الله سید صدرالدین صدر 🆔 @eslamesyasi
🔺متن روی سنگ مزار آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) 🔸«محمّدتقی بن محمدباقر مصباح یزدی المطیع لأمر مولاه» 🔹نیمه‌شب گذشته سنگ مزار آیت الله مصباح یزدی در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) بر روی مزار ایشان نصب شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: ما معتقديم در اين عصر، مثل حضرت مسلم است نسبت به سيد‌الشهداء، بيعت با او مثل بيعت با سيدالشهداست، اطاعت از او مثل اطاعت از سيدالشهداست. اطاعت از او مثل اطاعت از امام زمان بر ما واجب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
والله والله والله از شئون عاقبت بخیری اعتقاد قلبی ما به ولی فقیه است
مصاحبه شرق با آصف بیات.pdf
218.4K
🔯 در آستانه سالگرد فتنه بنزین در آبان ماه۹۸، روزنامه در شماره امروز خود با درج مصاحبه‌ای از «» نظریه پرداز ناجنبش‌های اجتماعی(پیشروی آرام) به ترویج آراء این فرد پرداخت. ⛔️ جالب اینکه ترویج این جریان دقیقا در زمانی در حال رخ دادن است که نهادهای به اصطلاح حقوق بشر غربی در حال تشکیل دادگاه علیه ایران هستند. https://eitaa.com/eslamesyasi
🔰 غفلت مقدّمه غارت است 👈🏼 ملتی که از توانایی خود غافل شد،‌به آسانی غارت میشود 🔻رهبر انقلاب: یک بخش مهمّ جنگ‌نرم استعمارگران، این است که هر ملّتی را که دارای استعدادی است از استعدادِ خودش غافل کنند؛ این‌قدر بگویند نمیتوانی که باورش بشود نمیتوانم. وقتی این شد، غارت آن ملّت آسان میشود. غفلت و غارت مکمّلِ هم هستند؛ غفلت مقدّمه‌ی غارت است. ۱۴۰۰/۸/۲۶
کیفیت تسبیحات حضرت امیرالمومنین به شرح زیر است: ١٠ بار سبحان الله ١٠ بار الحمدلله ١٠ بار الله اکبر ١٠ بار لا اله الا الله بعد از هر نماز کاملا مجرب است، جهت برآورده شدن هرحاجتی.
▪️امپراطوری رسانه ای بر علیه ایران در کل جهان تنها ۳۰۰ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد، رقم بالا و تعجب برانگیز ۱۱۶ ماهواره، فضای ایران را پوشش می‌دهند. شگفت‌آور اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که فقط برای ایرانی‌ها برنامه پخش می‌کنند به رقم حیرت آور ۲۶۰ کانال
✅ روش شناسی پاسخ به شبهات 🔻 خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط استاد محسن مؤمنی تفاوت اساسی شبهه با سوال: شبهه آمیزه ای از حق و باطل است، شبهه همراه با جهت گیری است و بخشی از جواب دلخواه شبهه کننده درون سوال قرار دارد. لذا جداکردن حق از باطل و نشان دادن آن به مخاطب بسیار مهم است. برای این کار باید شبهه را خوب فهمید، فهم شبهه نیمی از پاسخ است. در گام اول باید با مخاطب همراهی کرد و شبهه را برای او توضیح داد. باید در حد امکان به شبهه شاخ و برگ و آن را گسترش داد. باید شبهه را پروراند. شکافتن تمامی ابعاد شبهه و پی بردن به اعماق شبهه و تمامی اضلاع آن کاری است که شبهه شناس ماهری همچون از این روش استفاده می‌کرده است. شهید مطهری در دهه ۳۰ به همراه استاد خویش در برابر سیل شبهات کمونیستها ایستادند. شهید مطهری به قدری ماهرانه شبهه را تنقیح میکرد و تفصیل میداد که به قول خود مارکسیست‌ها، آقای مطهری مارکسیسم را بهتر از خود ما فهمیده بود. بعد از انقلاب هم همین رویه را ادامه دادند. مناظره با بزرگان جریان چپ در ایران همچون فرخ نگهدار و احسان طبری حاکی از تبحر ایشان است. کسب دو با بال علم و عاطفه برای پاسخ به شبهه لازم است از یک طرف باید تسلط علمی کامل داشته باشیم و از طرف دیگر باید دلسوز مخاطب باشیم، استفاده از عنصر احساس بسیار مهم است. بعضی مواقع شبهاتی که از زبان مخاطب صادر می‌شود، حرف قلبی او نیست، شاید تحت فشار روانی بوده، شاید از کسی دلخور است و... لذا فهم فضای صدور شبهه بسیار مهم است. یعنی مخاطب تحت چه شرایط خانوادگی یا اجتماعی این شبهه را مطرح می‌کند. نکته دیگر مجهز بودن به زبان روز جامعه است، جامعه امروز جامعه ده سال و بیست سال قبل نیست، شبهات از مسیرهای متعددی به ذهن مخاطب هجوم می آورند؛ فیلم، سریال، مستند، رمان و... لذا کسی میتواند در پاسخ به شبهه موفق باشد که بر تمامی این راهها مسلط باشد. به عنوان مثال امروز که مخاطب ما درباره شبهه مطرح می‌کند، این شبهات از راه های مختلفی وارد ذهن او شده لذا شما باید تمام کتابها، فیلم ها، مستندها و... که شبهات ولایت فقیه را مطرح می‌کنند را بدانید و بشناسید. توجه داشته باشید که همیشه لازم نیست تا به مخاطب جواب حلی بدهیم، برخی اوقات باید با جواب نقضی جواب مخاطب را داد. در شبهات لازم است تا صغری و کبری و حد وسط شبهه را بفهمیم، اگر توانستیم بفهمیم آنگاه درون شبهه برایمان آشکار می‌شود. تبارشناسی و بیان پیشینه شبهه نیز بسیار مهم است. یعنی قبل از این چه کسانی این شبهه را مطرح کرده اند یا اینکه این شبهه سابقا در چه کتابها و منابعی آمده است. https://eitaa.com/eslamesyasi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
1400.08.27 - همايش جريان شناسي فکري سياسي ايران - دکترموسي نجفي .mp3
35.88M
🔰جریان شناسی تعالی در نقد اندیشه ترقی درتاریخ تحولات ایران ✅سخنرانی دکتر موسی نجفی 🔴تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۰ 🔵قم - موسسه آموزش،و پژوهشی امام خمینی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
شهید قاسم سلیمانی به روایت مردم زادگاهش.mp3
35.82M
🔷 مستند صوتی شهید قاسم سلیمانی به روایت مردم زادگاهش
🔻 دیشب مستند تلویزیونی «آیه مقاومت» از شبکه یک پخش شد. ♨️مصاحبه با سید حسن نصرالله پیرامون شخصیت مرحوم علامه مصباح یزدی
امروز دومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی بود. یکی از نکات جالبی که باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش تولید گفتمان و ادبیات مقاومت و پایداری در دو سال اخیر نسبت به سالهای گذشته است. با جستجویی ساده در فضای مجازی با حجم انبوهی از مستند و کتاب روبرو می‌شویم. ما مشکل تولید نداریم، یعنی به قدر کافی تولید کرده ایم اما در توزیع محصولات رسانه ای مشکل داریم راه علاج هم تبدیل کردن محصولات رسانه ای به محصولات جذاب و کوتاه و پربازدید است. استوری، عکس نوشته و کلیپ کوتاه، بیشترین مخاطب را دارد.
خلاصه‌ی چهارچوب کلی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی [الف]. غیرتِ دینی: [1]. انقلاب ایران، یک «انقلابِ دینی» بود، نه «انقلابِ سکولار». [2]. «عالِم دینی» می‌تواند مردم را بسیج کند، نه «روشنفکر غربی». [3]. دشمن با «اسلام سیاسی»، مخالف است، نه «اسلام سکولار». [4]. «عامل نجات کشور» در بزنگاه‌های مختلف، غیرت دینیِ مردم بوده است. [5]. «غیرت دینی»، به معنی «خشونت نامعقول» نیست. [6]. آیت‌الله مصباح هم در «غیرت دینی» و هم در «عقلانیّت»، در اوج بود. [7]. اهل فکر و قلم باید در مقابل «حسّاسیّت/ حمیّت/ غیرت‌زدایی از مردم نسبت به اصول/ مبانی/ بیّناتِ انقلاب» بایستند. [8]. پایبندی به «اصول انقلاب»، موجب «پیشرفت» می‌شود. [9]. «حقیقت/ هویّت/ باطنِ مردم ایران» در «زیر تابوت شهید سلیمانی» آشکار شد، نه در «نظرسنجی‌ها». ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، [ب]. جنگِ نرم: [1]. یک «جنگِ نرمِ وسیع و متنوّع» در جریان است. [2]. دشمن، افراد «بی‌ارزش» و «کم‌مایه» و «پُرمدّعا» را که اصول انقلاب را زیرسئوال می‌برند، برجسته می‌کند. [3]. در این جنگ، بیّنات انقلاب از قبیلِ «حاکمیّت دین»، «تسلیم‌نشدن در برابر دشمن مستکبر»، «استقلال»، «مبارزه با فساد و بی‌عدالتی» و ... نفی می‌شود. [4]. نباید موفقیّت‌های جمهوری اسلامی، «مکتوم» بماند. [5]. کارهای عقب‌افتاده ناشی از «فساد»، «اشرافی‌گری» و «نگاه غیرانقلابی» است. [6]. باید «امید نسبت به آینده» را در جوانان تقویّت کرد. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، [ج]. وحدت: [1]. نباید «اختلاف سلیقه‌ها/ روش‌ها/ منش‌ها»، موجب «جبهه‌گیریِ تقابلی» شود. [2]. در مقابل کسانی‌که مقابل انقلاب می‌ایستند، انقلاب «چاره‌ای جز ایستادن» ندارد. [3]. برای حفظ وحدت، نباید مسأله‌های اختلافی را «کِش/ ادامه» ‌داد. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
⁉️ اگر شاه بود الان وضع بهتری داشتیم؟! ⁉️ آیا در زمان اوضاع رو به بهبود بود؟!! ♨️ جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیا، در کتاب مقاومت شکننده می‌گوید: «در سال 1972 (1351 شمسی)، 43.6 درصد درآمد میانگین شهرنشین [...] به مصرف مواد غذایی رسیده؛ در 1339ـ 1354، 15 برابر شده است؛ در فاصلۀ 1353ـ 1354 این هزینه‌ها 200 درصد و در سال 1354ـ 1355، 100درصد افزایش داشته است؛ تعداد که تنها در یک اتاق زندگی ‌می‌کردند، از 36 درصد در سال 1346، به 43 درصد در سال 1356 افزایش یافت». 📚 منبع: Fragile Resistance ، نوشته Foran، ص331
🔻ابتلاء در میدانِ آشوب‌ناکِ جهادِ تبیین: رزمنده، می‌جنگد... مهدی جمشیدی [۱]. «زمینه‌های نامساعد» در حال تغییر هستند. ما در متن یک «دورۀ انتقالی» قرار گرفتیم. از یک دولت به‌شدّت غرب‌گرا که جامعه را افسرده و مأیوس کرد، عبور کردیم و تازه «روزنه‌های روشنی»، باز شده‌اند. پس باید صبوری کرد تا این روزهای سخت بگذرد. در همین «دردها» و «داغ‎ها» هستند که مردانِ مرد، شناخته می‌شوند و آنان که سودای اینجایی دارند، رسوا می‌گردند. اراده‌های آهنین، ریشه در «ایمان» دارند و همگان از ایمان، نصیب یکسان ندارند. البتّه سخن در ایمانی است که در «معرکۀ نزاع» و «میدان نبرد»، باید بماند و اثر خویش را نمایان سازد، نه آن ایمانی که در گوشۀ سجاده و هیئت و مسجد و مدرسه، فروافتاده است و «هزینه» ندارد و در پی «حادثه»‌ای دوان نیست. دین‌داریِ عافیّت‌مدارنه و پنهان‌شده از عرصۀ مواجهه، مخالف و معارض ندارد، و صد البتّه، ارزشی نیز ندارد. می‌توان هر روز زیارت عاشورا خواند و اشک ریخت، امّا در فکر و عمل و زندگی، عاشورایی نبود و نزیست. و چه بسیارند آنان که مفاتیح‌الجنان را زیرورو می‌کنند و اوراد و اذکار آن را به زبانِ خویش می‌خورانند، امّا هیچ نسبتی با انسانِ دویست‌وپنجاه سالۀ «مبارز» و «در میدان» و «زخم‌خورده» و «شهید» ندارند. [۲]. قدرت شما در جامعه، وابسته به «امکان‌ها» و «توانمندی‌ها»ی شخص شماست، وگرنه هیچ‌چیزی را «آماده» و «بی‌زحمت» در اختیار شما قرار نمی‌دهند. باید آمادگی و قدرت کسب کنید تا «اثرگذار» باشید. این امر هم در «عمل»، کسب می‌شود؛ یعنی باید به‌تدریج «حرکت» کنید تا همین حرکت، موجبات «رشد» و «قدرت» و «اقتدار» شما را هم فراهم کند. چنانچه «عجول» و «شتابزده»، یا «ناامید» و «خسته» باشید، هیچ‌گاه به نتیجه نخواهید رسید. این راه، طالبِ «جدّی» و «پُرحوصله» می‌خواهد. باید بر سعۀ وجودیِ خویش افزود و به مقام ولایت دست یافت. باید پرده‌ها را کنار زد و با باطن راه یافت. مشکل ما در «ضعف نفس‌»مان است؛ امکان‌های معنوی و معرفتیِ وجود ما، شکوفا نشده‌اند و ما در روزمرّگی‌های بیهوده و عادات سخیفِ خویش، متوقف مانده‌ایم. بال‌های پریدنِ خویش را نگشوده‌ایم و در طلب آسمانِ بی‌کرانه نیستیم. به «زمین» و «خاک» و «اینجا» و «اکنون»، خو گرفته‌ایم و «قفس» را برگزیده‌ایم. گویا «زندگی» ما را در درون خویش فرو برده و ریشه‌ها و اصل‌های معنویِ ما را سوزانده است. «محاسبه» نکرده‌ایم که از کجا آماده‌ایم و برای چه آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت؟ زمان‌مان در «اسارت روزمرّگی‌ها»ست؛ چنان‌که دل و جان‌مان، آغشته و آلوده به خواستن‌ها و تمنیّات شده است. این‌همه در حالی است که شهید، از همۀ «تعلّقاتِ خویش» می‌گسلد و چون به این مرتبه می‌رسد، آن می‌شود که باید بشود. تعلّق، همچون «زنجیر»ی است بر پای انسان که او را به خاک، گِره می‌زند و او را زمینی و مادّی و اینجایی می‌کند. بریدن از تعلّقات، «سرّ پرواز» است و هر که بیشتر از تعلّقاتِ خویش فاصله بگیرد، معراجش مرتفع‌تر خواهد بود. [۳]. در جنگ هم بسیار اتّفاق می‌افتاد که با وجود شهادت‌ها، هیچ‌گونه «پیشروی»‌ای نداشتیم. در این حال، شهدا مأیوس و دلسرد نمی‌شدند، چون فقط‌وفقط به «تکلیف» فکر می‌کردند. تکلیف آنها، «جنگیدن» بود و تکلیف امروز ما نیز. آنها به این فکر نمی‌کردند که امروز در این خطّ و سنگر، «ایستادنِ من» چه فایده‌ای دارد، بلکه فقط چون امام گفته بود که «مکلّف به جنگیدن» هستید، ایستادند. از قضا در بلندمدّت هم نتیجه گرفتند. باید باور کنیم که برخی از القاءها و خیالات، «وسوسه‌های شیطانی» هستند که گاه با ظواهر موجّه، در ذهن ما شکل می‌گیرند. «انسان‌های ضعیف»، هر لحظه در معرضِ فریب‌خوردن هستند و درون‌شان با هر تلنگری، ناگهان فرومی‌پاشد و می‌شکند، امّا آنان که «عزمِ راسخ» دارند و از مردابِ «تردیدها» و «تزلزل»‌های شیطانی عبور کردند، به «نجواهای ابلیس»، اعتنا نمی‌کند و از راه بازنمی‌گردند. شیاطین در کمین نشسته‌اند که هزار سنگ و خار، پیش روی مجاهدانِ خطّ تبیین بیفکنند تا آنان را از آغاز یا ادامۀ راه منصرف کنند، و این خود، «آزمون» و «ابتلا»یی است برای اصحابِ انقلاب. کمترینش، کسالت و بی‌حالی و بی‌رمقی و وادادگی و انفعال است، و بیشترینش، پشت‌پازدن به گذشته و انقلاب و در برابر آن صف‌آرایی‌کردن. در این میان، اصحاب حقیقیِ انقلابِ خمینی، خطّ را حفظ می‌‎کنند و از آتش تمام‌نشدنیِ دشمن، خوف و هراسی به دل راه نمی‌دهند. اینان می‌دانند که در کدام نقطه از تاریخ ایستاده‌اند و در آن سوی آسمان، حسین‌بن‌علی، به نظاره ایستاده تا اصحاب جامانده از قافلۀ مستمرِ عاشواریِ خویش را یک‌به‌یک، برگزیند و منطقِ عاشورا را در متن تاریخِ بشری، جاری سازد. نایبِ حسین‌بن‌علی، پرچمِ سرخ‌رنگ به دست گرفته و ما را به مجاهدتی روشنگرانه فراخوانده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi