eitaa logo
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
511 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
717 ویدیو
20 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های ابوالفضل انصاری زاده 🌐 کارشناس ارشد مدیریت 🇮🇷تحلیل هایی در حوزه‌ی تمدن سازی 💢 اینجا نه کانال اقتصادی است، نه سیاسی، نه فرهنگی،، اینجا موضوعاتی میخوانید و میشنوید از جنس تمدن ارتباط با من: @a_ansari1370
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
💠 فَمَا الفَقرُ؟ قالَ شَرَهُ النَّفسِ إلى کُلِّ شَیءِ. 🔻سرتاپای نظام اقتصادی امروز بشر، تزریق فقر ب
✍ ا. انصاری زاده به بهانه دیدن این روایت (فَمَا الفَقرُ؟ قالَ شَرَهُ النَّفسِ إلى کُلِّ شَیءِ)، به دنبال اصل آن گشتم.. روایتی بسیار پرمغز و حکمت آمیز که حضرت در آن به بیان معنای برخی فضایل و رذایل میپردازد در پاسخ به پرسش کننده.. منبع روایت: تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۲۵ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اَلزُّهْدُ قَالَ اَلرَّغْبَةُ فِي اَلتَّقْوَى وَ اَلزَّهَادَةُ فِي اَلدُّنْيَا قِيلَ فَمَا اَلْحِلْمُ قَالَ كَظْمُ اَلْغَيْظِ وَ مِلْكُ اَلنَّفْسِ قِيلَ مَا اَلسَّدَادُ قَالَ دَفْعُ اَلْمُنْكَرِ بِالْمَعْرُوفِ قِيلَ فَمَا اَلشَّرَفُ قَالَ اِصْطِنَاعُ اَلْعَشِيرَةِ وَ حَمْلُ اَلْجَرِيرَةِ قِيلَ فَمَا اَلنَّجْدَةُ قَالَ اَلذَّبُّ عَنِ اَلْجَارِ وَ اَلصَّبْرُ فِي اَلْمَوَاطِنِ وَ اَلْإِقْدَامُ عِنْدَ اَلْكَرِيهَةِ قِيلَ فَمَا اَلْمَجْدُ قَالَ أَنْ تُعْطِيَ فِي اَلْغُرْمِ وَ أَنْ تَعْفُوَ عَنِ اَلْجُرْمِ قِيلَ فَمَا اَلْمُرُوَّةُ قَالَ حِفْظُ اَلدِّينِ وَ إِعْزَازُ اَلنَّفْسِ وَ لِينُ اَلْكَنَفِ وَ تَعَهُّدُ اَلصَّنِيعَةِ وَ أَدَاءُ اَلْحُقُوقِ وَ اَلتَّحَبُّبُ إِلَى اَلنَّاسِ قِيلَ فَمَا اَلْكَرَمُ قَالَ اَلاِبْتِدَاءُ بِالْعَطِيَّةِ قَبْلَ اَلْمَسْأَلَةِ وَ إِطْعَامُ اَلطَّعَامِ فِي اَلْمَحْلِ قِيلَ فَمَا اَلدَّنِيئَةُ قَالَ اَلنَّظَرُ فِي اَلْيَسِيرِ وَ مَنْعُ اَلْحَقِيرِ قِيلَ فَمَا اَللُّؤْمُ قَالَ قِلَّةُ اَلنَّدَى وَ أَنْ يُنْطَقَ بِالْخَنَا - قِيلَ فَمَا اَلسَّمَاحُ قَالَ اَلْبَذْلُ فِي اَلسَّرَّاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ قِيلَ فَمَا اَلشُّحُّ قَالَ أَنْ تَرَى مَا فِي يَدَيْكَ شَرَفاً وَ مَا أَنْفَقْتَهُ تَلَفاً قِيلَ فَمَا اَلْإِخَاءُ قَالَ اَلْإِخَاءُ فِي اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ قِيلَ فَمَا اَلْجُبْنُ قَالَ اَلْجُرْأَةُ عَلَى اَلصَّدِيقِ وَ اَلنُّكُولُ عَنِ اَلْعَدُوِّ قِيلَ فَمَا اَلْغِنَى قَالَ رِضَا اَلنَّفْسِ بِمَا قُسِمَ لَهَا وَ إِنْ قَلَّ قِيلَ فَمَا اَلْفَقْرُ قَالَ شَرَهُ اَلنَّفْسِ إِلَى كُلِّ شَيْءٍ قِيلَ فَمَا اَلْجُودُ قَالَ بَذْلُ اَلْمَجْهُودِ قِيلَ فَمَا اَلْكَرَمُ قَالَ اَلْحِفَاظُ فِي اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ قِيلَ فَمَا اَلْجُرْأَةُ قَالَ مُوَاقَفَةُ اَلْأَقْرَانِ قِيلَ فَمَا اَلْمَنَعَةُ قَالَ شِدَّةُ اَلْبَأْسِ وَ مُنَازَعَةُ أَعِزَّاءِ اَلنَّاسِ قِيلَ فَمَا اَلذُّلُّ قَالَ اَلْفَرَقُ عِنْدَ اَلْمَصْدُوقَةِ قِيلَ فَمَا اَلْخُرْقُ قَالَ مُنَاوَأَتُكَ أَمِيرَكَ وَ مَنْ يَقْدِرُ عَلَى ضُرِّكَ - قِيلَ فَمَا اَلسَّنَاءُ قَالَ إِتْيَانُ اَلْجَمِيلِ وَ تَرْكُ اَلْقَبِيحِ قِيلَ فَمَا اَلْحَزْمُ قَالَ طُولُ اَلْأَنَاةِ وَ اَلرِّفْقُ بِالْوُلاَةِ وَ اَلاِحْتِرَاسُ مِنْ جَمِيعِ اَلنَّاسِ قِيلَ فَمَا اَلشَّرَفُ قَالَ مُوَافَقَةُ اَلْإِخْوَانِ وَ حِفْظُ اَلْجِيرَانِ قِيلَ فَمَا اَلْحِرْمَانُ قَالَ تَرْكُكَ حَظَّكَ وَ قَدْ عَرَضَ عَلَيْكَ قِيلَ فَمَا اَلسَّفَهُ قَالَ اِتِّبَاعُ اَلدُّنَاةِ وَ مُصَاحَبَةُ اَلْغُوَاةِ قِيلَ فَمَا اَلْعِيُّ قَالَ اَلْعَبَثُ بِاللِّحْيَةِ وَ كَثْرَةُ اَلتَّنَحْنُحِ عِنْدَ اَلْمَنْطِقِ قِيلَ فَمَا اَلشَّجَاعَةُ قَالَ مُوَافَقَةُ [مُوَاقَفَةُ] اَلْأَقْرَانِ وَ اَلصَّبْرُ عِنْدَ اَلطِّعَانِ قِيلَ فَمَا اَلْكُلْفَةُ قَالَ كَلاَمُكَ فِيمَا لاَ يَعْنِيكَ قِيلَ وَ مَا اَلسَّفَاهُ قَالَ اَلْأَحْمَقُ فِي مَالِهِ اَلْمُتَهَاوِنُ بِعِرْضِهِ قِيلَ فَمَا اَللُّؤْمُ قَالَ إِحْرَازُ اَلْمَرْءِ نَفْسَهُ وَ إِسْلاَمُهُ عِرْسَهُ . سؤال شد:زهد چيست‌؟فرمود:دلدادگى به تقوى و دل برگرفتن از دنيا.سؤال شد:حلم چيست‌؟فرمود:فرو خوردن خشم و خويشتن دارى. سؤال شد:سداد چيست‌؟فرمود:پس زدن بدى با خوبى.سؤال شد:شرف چيست‌؟ فرمود:احسان به طايفه و نزديكان و به عهده گرفتن خسارت و جرم آنان. سؤال شد:نيرومندى چيست‌؟فرمود:حمايت از پناهنده و پايمردى در نبردها و پيشگام بودن به هنگام پيشامدهاى ناگوار.سؤال شد:بزرگوارى چيست‌؟فرمود: در غرامت عطابخشى و از جرم چشم پوشى.سؤال شد:مردانگى چيست‌؟فرمود: حفظ‍‌ دين،حفظ‍‌ عزّت نفس،نرم رفتارى،تداوم نيكى،پرداخت حقوق و اظهار دوستى نسبت به مردم.سؤال شد:كرم چيست‌؟فرمود:بخشش پيش از خواهشو طعام دادن به مردم هنگام قحطى.سؤال شد:فرومايگى چيست‌؟فرمود: خردبينى و دريغ كردن از اندك.سؤال شد:پستى چيست‌؟فرمود:اندك بخشى و بد و بيراه گفتن.سؤال شد:بزرگ منشى چيست‌؟فرمود:بذل و بخشش در خوشى و در سختى.سؤال شد:بخل چيست‌؟فرمود:آنچه را در دست دارى مايۀ شرف پندارى و آنچه را انفاق كنى تلف شده بدانى.سؤال شد:برادرى چيست‌؟فرمود همراهى در سختى و در خوشى.سؤال شد:ترس چيست‌؟فرمود:گستاخى بر دوست و گريز از دشمن.سؤال شد:توانگرى چيست‌؟فرمود:خرسندى به روزى مقسوم كه نصيبش شده هر چند كم بوده باشد.سؤال شد:فقر
چيست‌؟فرمود:سيرى ناپذيرى نفس نسبت به هر چيزى.سؤال شد:جود چيست‌؟فرمود:بخشش دسترنج خود.سؤال شد:كرم چيست‌؟فرمود:خويشتن بانى در سختى و خوشى.سؤال شد:دل و جرأت داشتن چيست‌؟فرمود:دست و پنجه نرم كردن با حريفان هم وزن خود.سؤال شد: نيرومندى چيست‌؟فرمود:سخت نبرد كردن و ستيزه با پرقدرت‌ترين مردمان.سؤال شد:خوارى چيست‌؟فرمود:هراس از راستى و اظهار حقيقت.سؤال شد: كج‌فهمى چيست‌؟فرمود:مبارزه با فرمانده خود و آن كس كه مى‌تواند به تو زيان رساند. سؤال شد:جلال و شكوه چيست‌؟فرمود:انجام كار نيك و ترك كار زشت.سؤال شد:دورانديشى چيست‌؟فرمود:صبر طولانى و مدارا با كارگزاران و هوشيارى نسبت به تمام[ترفندهاى]مردم.سؤال شد:شرف چيست‌؟فرمود:همراهى با برادران و حفاظت از همسايگان سؤال شد:محروميّت چيست‌؟فرمود:از دست دادن بهره‌اى كه به تو عرضه شده بود.سؤال شد:سبكسرى چيست‌؟فرمود:پيروى از فرومايگان و همنشينى با گمراهان.سؤال شد:درماندگى در سخن چيست‌؟فرمود:با ريش خود بازى كردن و بسيار سينه صاف كردن هنگام سخن گفتن.سؤال شد:شجاعت چيست‌؟ فرمود:دست و پنجه نرم كردن با حريفان هم وزن خود و شكيبايى به هنگام شنيدن سخن نيش‌دار.سؤال شد:به زحمت افتادن چيست‌؟فرمود:اظهار نظر در امورى كه به تو مربوط‍‌ نيست.سؤال شد:سبكسرى چيست‌؟فرمود:احمقانه از دست دادن مال و بى‌اعتنايى نسبت به آبروى خويش و سؤال شد:فرومايگى چيست‌؟فرمود:اينكه انسان براى ارضاى نفس خود به خوشگذرانى پردازد و همسرش را[در اثر بى‌توجّهى به وى]تسليم ديگران سازد.
⚽️ Euro 2024 & Palestine ‼️ فوتبال ابزار استعمار 🎩 وینستون چرچیل بعد از اینکه انگلیس بازی فوتبال را برای کشورهای جهان طراحی کرده بود، در بحبوحه‌ی جنگ‌های استعماری گفت: 🅾 «ستون‌های کاخ امپراطوری، روی استادیوم‌های فوتبال ایستاده است!!» 📒 منبع: کتاب داستان ورزش غرب، انتشارات هلال، ص۱۱۴ 🎥کلیپ۱: بخشی از موزیک ویدئوی یورو۲۰۲۴ و سرگرم کردن مردم اروپا و جهان به فوتبال! 🎥کلیپ۲: کشتار و آواره کردن فلسطینیان و نسل‌کشی توسط رژیم سفاک اسرائیل در سال ۲۰۲۴! 🇵🇸✌️🇮🇷جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها 📳  @HalalZadeha
✍ ا. انصاری زادهتحلیل من از مناظره اول (اقتصادی) مناظره ای که واقعا مناظره نبود و بیشتر جلسه کارشناسی بود، همراه با سوالاتی که غاطبه‌ی مردم کف جامعه تخصص و فهمی از آنها ندارند (بغیر از سوال مربوط به کنترل تورم).. بدون پرسش از مسایل و دغدغه های مهم اقتصادی مردم مانند مسکن (منجمله مسکن حیاط دار «دار واسعه»)، خودرو، اشتغال.. بدون دعوت از کارشناسان نسل امروز، و بدون دعوت از حتی یک نفر از کارشناسان بدنه‌ی جریان موسوم به «اقتصاد اسلامی»، و تماماً استفاده از کارشناسان جریان موسوم به لیبرال در اقتصاد برای پرسشگری از بیان این درد ها که بگذریم.. برآیند کلی بنده از برنامه: ✅ قاضی زاده هاشمی: با اخلاق، اما عدم تسلط بر مباحث اقتصادی، و بیشتر بیان دست آورد های دولت شهید رییسی ✅ قالیباف: مثل همیشه عمل گرا (تکنوکرات)، اما نظریات مشاوران معتقد به اقتصاد لیبرالی در بیاناتش موج میزد، بیشتر آمار دهنده بود تا اینکه برنامه مدون برای کاهش تورم داشته باشد ✅ پزشکیان و پورمحمدی: مانند پیرمردهای غرغروی داخل پارک و درون تاکسی، فاقد هیچگونه نگاه کارشناسی و هیچگونه راه حل برای مشکلات، یک مشت حرف های سیاه و خاکستری ✅ جلیلی: سعی کرد فقط به سوالات کارشناسان پاسخ دهد، به شدت سعی میکرد ذره ای وارد حاشیه نشود، اما در بعضی قسمت ها فاقد یک نگاه و راهکار جامع و عملیاتی در حوزه اقتصادی، و متاسفانه کلی گویی در حوزه مسائل مطروحه، نقاط مثبتش حمله به خلق پول بانک ها بود که اگر طبق بیاناتش درست به آن عمل کند، ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور حل میشود ✅ زاکانی: میتواند پدیده این دوره انتخابات باشد، نزدیک ترین نگاه را به جریان اقتصاد اسلامی داشت، اما برخی اوقات آنقدر این نزدیکی اگزجره و پر رنگ میشد که مخاطب حس میکرد فقط یک چیزهایی از یک جریان خاص در اقتصاد اسلامی (یاسر جبراییلی و دلار زدایان) شنیده و فقط در حال تکرار آنان است و خود تخصصی در این حوزه ندارد. با این حال بیشترین تسلط را بر مباحث اقتصادی و آمار و ارقام داشت. گل شکفته‌ی بیانات او آنجا بود که گفت: (علم اقتصاد در مسائل رفتاری ساکت است، و سیاست مدار باید رفتار جامعه خود را مدنظر قرار دهد) تا کنون رأی ام به جلیلی و زاکانی نزدیک است.. اما اگر مناظره های بعدی (سیاسی و فرهنگی و اجتماعی) هم بخواهد به همین منوال پیش برود، ممکن است منجر به کاهش مشارکت شود @tahliltamadoni
✍ ا. انصاری زاده آقای صداوسیما.. متأسفم برایت با این مدل سوال مطرح کردنت.. چرا کاندیداها را آنقدر با سوالات مهندسی شده ای که مردم هیچ ارتباط حسی با آنها نمیگیرند، کانالیزه میکنی؟ ناسلامتی اینها قرار است رییس جمهور ام القرای اسلام و پناه مظلومان عالم شوند، یک مشت سوالات بی خاصیت که ممکن است منجر به کاهش مشارکت هم شود.. @tahliltamadoni
10.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای محمد جواد ظریف! اینجانب مهرداد نظری بعنوان یک جوان انقلابی ایران، تا آخر عمر در حسرت این خواهم ماند که ای کاش امروز بجای آن سه کارشناس، من به تنهایی روبروی شما نشسته بودم و مقابل دیدگان ملت شریف ایران، کاری با شما میکردم تا برای همیشه از عالم سیاست خداحافظی کنید. بغضی که در هنگام تنظیم این پست در سینه میجوشد و اشکی که در هنگام نگارش این یادداشت سراریز میشود، بماند به یادگار برای روز موعود. ‌‌ ✍ @aghaye_13
✍ ا. انصاری زاده جناب ظریف الممالک، اگر گمان کرده که ما میگذاریم حافظه تاریخی ضعیف مردم، باعث شود یادشان رود چه بر سرشان گذشت، کور خوانده است ظریف جان، بهتر است بروی و به کارهای بدت فکر کنی... به دهه ی سیاه ۹۰ برنمیگردیم.. @tahliltamadoni
✍ ا. انصاری زاده ‏آقای ‎ لازم نیست بگویی در آن ۶ ماه چه گذشت.. نگذار ما به مردم یادآوری کنیم در آن ۸ سال چه بر کشور گذشت «ضمنا نامرد است هرکه نگوید در آن ۶ ماه چه گذشت»((( @tahliltamadoni
هدایت شده از محسن قنبریان
يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ... بعید می دانم دیگر انتخابات به مدار خود برگردد! آقای ظریف فقط برجام را تحریف نکرد، انتخابات را هم از مدار خود منحرف کرد! اینکه در ده دقیقه صحبت چند تحریف برجام بود؟ را رسانه ها گفته و نامزدها هم حتماً پی خواهند گرفت. اما انتخابات هم یک مداری داشت که به بحثهای بی حاصلِ خوب یا بد؟ سقوط کرد! اصلا از این پس حرف بی حرف ها همین خواهد شد! ۵نامزد تا اینجا نتوانسته بودند انتخابات را در مداری مورد توقع قرار دهند و هنوز در مدار حزب اللهی ها می چرخید. تنها نامزد اصلاح طلب از رو بیانیه می خواند و نوعا در سئوالات پاسخ دهنده زبر دستی نبود؛ البته سئوالات هم دغدغه های جدی مردم، یا نحوه طرحش جلب کننده توجه آنها نبود! متاسفانه ۵نامزد نتوانسته بودند مقاومت و پیشرفت تا را روایت غالب و گفتمانی جذاب بر سر مسائل مردم کنند! تا آمد! شخصیت هیستریکِ برجام توانست در ده دقیقه مساله تاریخ گذشته را دوباره مساله کند! انتخاباتِ قبل با نوار صوتی، خودش را و اینبار انتخابات را پای برجام سقط کرد! از این پس در تبلیغات، دعوای بی حاصل یک دهه گذشته تَکرار می شود! از تورم تا مزد کارگر، از نسل نو تا قهر کرده ها، انسجام ملی و امر عمومی، همه و همه اینبار نه به واقعیت برجام که به روایت برجام گره خواهد خورد! نامسألگی برجام تمامی ندارد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian