eitaa logo
مکتب خانه
315 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
210415_1038.mp3
12.09M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه دوم
مکتب خانه
💢 شهرت عملى‏ رواج عمل به روايتى توسط عده زيادى از فقها؛ شهرت عملى، به معناى اشتهار عمل به روايتى از
💢شهرت فتوايى‏ فتواى عده زيادى از فقها در يك مسئله فقهى، بدون استناد به روايت شهرت فتوايى، به معناى اشتهار فتوايى در يكى از مسائل فقهى در ميان جمع زيادى از فقها است بدون آنكه اين فتوا به روايتى مستند باشد. فرق نمى‏كند كه اين عدم استناد، به خاطر نبود روايت در مسئله باشد، يا دليل ديگرى داشته باشد. ❇️ در اينكه شهرت فتوايى از امارات ظنى معتبر است يا خير، اختلاف وجود دارد. نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 3، ص (154- 153). مكارم شيرازى، ناصر، انوار الاصول، ج 2، ص 417. سبحانى تبريزى، جعفر، الموجز فى اصول الفقه، ج 1، 2، ص 273. خمينى، مصطفى، تحريرات فى الاصول، ج 3، ص 221 و (224- 223). مغنيه، محمد جواد، علم اصول الفقه فى ثوبه الجديد، ص 231. ولايى، عيسى، فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول، ص 226. عراقى، ضياء الدين، نهاية الافكار، ج 2، ص 99. محمدى، ابو الحسن، مبانى استنباط حقوق اسلامى يا اصول فقه، ص 277. طباطبايى حكيم، محمد تقى، الاصول العامة للفقه المقارن، ص 224. خمينى، روح اللّه، انوار الهداية فى التعليقة على الكفاية، ج 1، ص 261. ايروانى، باقر، الحلقة الثالثة فى اسلوبها الثانى، ج 2، ص 61. فاضل لنكرانى، محمد، كفاية الاصول، ج 4، ص 271. آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص 336. حيدر، محمد صنقور على، المعجم الاصولى، ص 687. منبع: فرهنگ نامه اصول فقه ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅╯
210417_1038.mp3
11.48M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه سوم
حفظ عزّت یکی از تجّار درجه اول که با آقایان علما مثل آقای آسید ابوالحسن و حاج آقا حسین قمی حساب و کتاب داشت، پول قابل توجهی برای آقای بروجردی فرستاد، منتهی پول را در پاکت نگذاشته بود. آقای بروجردی آن پول را رد کرد. وجوه آن شخص در وضع حوزه خیلی دخیل بود. برخی به آقای بروجردی اصرار کردند که در این جهت مسامحه کند و آن مبلغ را قبول کند اما ایشان نپذیرفت. مرحوم آقای خمینی به آن تاجر نامه‌ای می‌نویسد و به او تذکر می‌دهد که روش آقای بروجردی مثل آقایان دیگر نیست و باید جهات آداب را مراعات کنید. آن تاجر هم بعداً خدمت آقای بروجردی می‌آید و التماس و خواهش می‌کند که این وجوه را بپذیرد! آقای بروجردی به عزّت روحانیت خیلی اهمیت می‌داد و حاضر نبود زیر بار منّت اشخاص برود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۴۹۶
210418_1039.mp3
11.4M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه چهارم
210419_1020.mp3
14M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه پنجم
مکتب خانه
💢 شهرت روايى‏ فراوانى راويان يك حديث، كمتر از حدّ تواتر؛ شهرت روايى، در جايى است كه حديثى را راويان
💢شهرت عملى قدما رواج عمل به روايتى توسط فقهاى نزديك به عصر امامان عليهم السّلام ؛ شهرت عملى قدما، در موردى است كه اشتهار عمل به روايت صدور فتوا به استناد آن در ميان عده زيادى از اصحاب ائمه عليهم السّلام و گذشتگان از فقهاى اماميه محقق شده باشد. ❇️ «قدما» فقيهانى هستند كه يا هم عصر ائمه عليهم السّلام بوده‏اند، يا در زمان غيبت و يا در فاصله كمى بعد از آن مى‏زيسته‏اند كه بزرگانى همچون «ابن جنيد اسكافى، ابن ابى عقيل، على بن بابويه قمى و فرزند بزرگوارش شيخ صدوق، شيخ مفيد و دو شاگرد بزرگوارش سيد مرتضى و شيخ طوسى، ابن زهره، ابو الصلاح حلبى، سلار، قاضى ابن براج و ابن ادريس عجلى (بنا بر نظر برخى)» را شامل مى‏شود. ❇️ مشهور فقهاى اماميه اعتقاد دارند شهرت عملى قدما موجب جبران ضعف سند روايت ضعيف، و اعراض مشهور قدما از عمل به روايتى، موجب ضعف روايت صحيح مى‏گردد، هرچند برخى با اين امر مخالفت نموده‏اند. ❇️ دليل حجيت شهرت عملى قدما، تعبد آنها به مضمون روايات بوده است كه اين امر سبب حصول اطمينان نسبت به مستند بودن فتواى آنها به اين روايت خاص يا روايت ديگرى با همين مضمون مى‏باشد. محمدى، ابو الحسن، مبانى استنباط حقوق اسلامى يا اصول فقه، ص 277. مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 2، ص 152. جزايرى، محمد جعفر، منتهى الدراية فى توضيح الكفاية، ج 4، ص (389- 388). سبحانى تبريزى، جعفر، الموجز فى اصول الفقه، ج 2، 1، ص 273. نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 3، ص 153. مكارم شيرازى، ناصر، انوار الاصول، ج 2، ص 417 و 424. منبع: فرهنگ نامه اصول فقه ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
مردم باید اقناع شوند، مردم باید اقناع شوند، مردم باید اقناع شوند، مردم باید اقناع شوند، 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
جلسه ششم.mp3
13.25M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه ششم
جلسه هفتم.mp3
11.07M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه هفتم
«سپاس‌گزار» (نه سپاس‌گذار) • «سؤال» (نه سئوال/ سوآل/ سوال) • «شکرگزار» (نه شکرگذار) • «شیء» و نکره‌اش: «شیئی» (نه شی/ شئی) • «علاقه‌مند» (نه علاقمند) • «فروگذار» (نه فروگزار) • «فنّاوری» (نه فن‌آوری؛ چون فنّاوری به معنای آوردن فن نیست، بلکه به‌معنای داشتنِ فن و به‌کاربردنِ آن است) • «مأخذ» جمعش: «مآخذ» • «مبدأ» (نه مبداء) • «مذاق» (نه مزاق/ مذاغ) • «مرهم» (نه مرحم. مرهم همان پانسمان امروزی است) • «مرئی» (نه مریی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمی‌توان آن را تبدیل به «ی» کرد) • «مزبور» (نه مذبور) • «مشکل» (نه مشگل. این کلمه عربی است و نمی‌تواند «گ» داشته باشد) • «مطمئن» (نه مطمعن) • «معتنابه» (نه متنابه. معنایش “درخور اعتنا”ست) • «معذب» (نه موذب) • «منشأ» (نه منشاء) • «ناهار» (نه نهار) • «نمازگزار» (نه نمازگذار) • «وهله» (نه وحله) 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 ✅لطفاً معرفی کانال فراموش نشود. ✅ ارسال متن پیام همراه با لینک باشد. https://eitaa.com/myganj 🌸 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🍃🌿🌸🍃🌼
جلسه هشتم.mp3
12.28M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه هشتم
فهرست قانون مدنی ایران 💢 جلد اول: در اموال • کتاب اول: در بیان اموال و مالکیت به طور کلی (از ماده 11 تا ماده 140) • کتاب دوم: در اسباب تملک (از ماده 140 تا ماده ) قسمت اول: در احیاء اراضی موات و حیازت اشیاء مباحه (از ماده 140 تا ماده 183) قسمت دوم: در عقود و معاملات و الزامات (از ماده 183 تا 808) قسمت سوم: در اخذ به شفعه (از ماده 808 تا ماده 825) قسمت چهارم: در وصایا و ارث (از ماده 825 تا ماده 950) • کتاب سوم: در مقررات مختلف (از ماده 950 تا ماده 956) 💢 جلد دوم: در اشخاص • کتاب اول: در کلیات (از ماده 956 تا ماده 976) • کتاب دوم: در تابعیت (از ماده 976 تا ماده 992) • کتاب سوم: در اسناد سجل احوال (از ماده 992 تا ماده 1002) • کتاب چهارم: در اقامتگاه (از ماده 1002 تا ماده 1011) • کتاب پنجم: در غایب مفقود الاثر (از ماده 1011 تا ماده 1031) • کتاب ششم: در قرابت (از ماده 1031 تا ماده 1034) • کتاب هفتم: نکاح و طلاق (از ماده 1034 تا ماده 1158) • کتاب هشتم : در اولاد (از ماده 1158 تا ماده 1195) • کتاب نهم: در خانواده (از ماده 1195 تا ماده 1207) • کتاب دهم: در حجر و قیمومت (از ماده 1207 تا ماده 1257) 💢 جلد سوم: در ادله اثبات دعوا • کتاب اول: در اقرار (از ماده 1257 تا ماده 1284) • کتاب دوم: در اسناد (از ماده 1284 تا ماده 1306) • کتاب سوم: در شهادت (از ماده 1306 تا ماده 1321) • کتاب چهارم: در امارات (از ماده 1321 تا ماده 1325) • کتاب پنجم: در قسم (از ماده 1325 تا ماده 1335) ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
نهم.mp3
12.64M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه نهم ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5870553341045508045.mp3
190.4K
🎙به کلام آیه الله طهرانی قدس سره 💽. منبع:شرح دعای ابوحمزه ١۴١۶ قمری 🖇. جهت اطلاع بیشتر پیرامون این موضوع رجوع شود به‌: • نوروز در جاهلیت و اسلام، ص١١٩ • عمره مفرده، ص٢١ نقل از سیره متقین ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
👓 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 📕 دومین نشست علمی 🔹 با موضوع تأثیر در و بالعکس 🎤 سخنران: آیت الله غلامرضا فیاضی (دامت افاضاته) 🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی (ره)، نماینده مجلس خبرگان رهبری 📆 تاریخ سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕓 ساعت ۱۶ 📌 لینک ورود در روبیکا : https://rubika.ir/aleyasin_ir 📌 در ادوب کانکت : https://vcpro.ir/kharej_fegh @HozeTwit
تقسیمات لفظ در کتاب ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
نهایه الاصول، ص 11 ❇️ فإن العرض الفلسفي عبارة عن ماهية، شأن وجودها في الخارج أن يكون في الموضوع، و يقابله الجوهر؛ ❇️ و العرض المنطقي عبارة عما يكون خارجا من ذات الشي‏ء، متحدا معه في الخارج، و يقابله الذاتي. ❇️ و بين الاصطلاحين بون بعيد، فإن العرض المنطقي قد يكون جوهرا من الجواهر «كالناطق» بالنسبة إلى «الحيوان» و بالعكس، حيث إن كلا منهما خارج من ذات الآخر، و محمول عليه، فيصدق عليه تعريف العرض المنطقي، و إن كان كل منهما ذاتيا بالنسبة إلى الإنسان، فالعرض باصطلاح الفلسفي مطلق، و باصطلاح المنطقي أمر نسبي، فإن «الفصل» مثلا بالنسبة إلى «الجنس» عرض خاص، و بالنسبة إلى «النوع» المؤلف منه ذاتي له. و أما المقولات التسع العرضية باصطلاح الفلسفي فلا تتغير عن وصف العرضية باختلاف الاعتبارات و النسب. ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
التشکيک علی ثلاثة اقسام: ❇️ التشکيک بالاولويّة و هو اختلاف الأفراد فی الأولوية و عدمها کالوجود فإنَّه فی الواجب أتمُّ و أثبت و أقوی منه فی الممکن ❇️ و التشکيک بالتقدم و التاخُّر: هو أن يکون حصول معنا فی بعض الأفراد متقدماً علی حصوله فی البعض الآخر کالوجود ايضاً فإنَّ حصوله فی الواجب قبل حصوله فی الممکن ❇️ و التشکيک بالشدة و الضعف و هو أن يکون حصول معناه فی بعضها أشدَّ من حصوله فی البعض الآخر کالوجود ايضاً فإنّه فی الواجد أشدُّ من الممکن لأنَّ آثار الوجود فی وجود الواجب أکثر کما أنَّ أثر البياض _ وهو تفريق البصر_ فی بياض الثلج أکثر مما هو فی بياض العاج.» تحریرالقواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه، ص 112
✅ تفسیری جالب در بیانِ علّتِ غربت امام علی علیه السلام 🏴🏴 🔶🔹در کتاب کشف الغُمّة فی معرفة الأئمة نوشته علیّ بن عیسی إربلی (م692) آمده است که روزی یونس بن حبیب نحوی از خلیل بن احمد فراهیدی بنیانگذار علم عَروض، پرسید: چرا همه اصحاب پیامبر، گویی یک امت واحده بودند، امام علی علیه السلام، تک و تنها بودند؟ (در مورد حضرت، تعبیر «ابن عَلّة» را بکار می برد؛ یعنی فرزند هَوُو که همان زن دوم است و انگار بچه او، در مقایسه با بچه های زن اول، تک و غریب است!). 🔺خلیل جواب می دهد: علی علیه السلام، از جهت تقدّم، مسلمان تر، از جهت علم، بالاتر، از جهتِ شرف، والاتر، از جهت زهد، راجح تر، از جهت جهاد در راه خدا، با سابقه تر بود و مردم نیز معمولاً با کسانی که شبیه خودشان هستند، انس می گیرند، لذا تحمّل همراهی با این همه عظمت ایشان را نداشتند و تنهایشان گذاشتند (الناس إلی أشکالهم و أشباههم أمْیل). 🔸لا یکون العلیُّ مثل الدّنیّ لا و لا ذو الذکاء مثل الغبیّ! 😭 خدا به دل کسانی که غربت امام علی علیه السلام را حتی ذره ای درک کردند، صبر عطا کند. امام علی علیه السلام، والاتر از آن بودند که مردم زمانه بتوانند خودشان را با ایشان هماهنگ کنند. سراسر نهج البلاغه، بوی غربت امام را می دهد، خصوصاً آنجایی که از بی وفایی و سست عنصریِ یاران، شکوه می کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔻اتلاف عمر طلاب بوسیله اصول متورم... 🔹اگر مقصود از اصول، تهیه قواعدی باشد که مفید برای استنباط باشد، بایستی از همان امور بحث کرد نه چیزهای دیگر و پس از تهیه مبنا و شناختن قواعد می بایستی محصل مشغول استنباط شود. ❓چه فرقی است میان نحو و اصول؟! برای چه علما مباحث نحو را درس نمی گویند ولی اصول را رها نمی کنند و برای سرگرم کردن شاگردان و کشانیدن ایشان به دوره های بعد، چیزهای تازه ای از گوشه و کنار پیدا می کنند و او را عنوان می کنند با طمطراق تا شاگردان مرعوب شوند و حاضر گردند و ادعای غنا و عدم احتیاج نکنند؟! 📚 افکار و آمال، ص110، مرحوم عباس صفایی حائری قمی
✅مرکز تخصصی فقه و حقوق ولی‌عصر عج برگزار می کنند: 🔸سلسله نشست‌های نگاه نو🔸 🔹تلاشی برای رشد علمی و اجتماعی طلاب جوان ◽️سخنران: دکتر حسین اعظمی ◽️استاد مراکز تخصصی فقه و حقوق و قضا ⏳زمان: پنج شنبه ۱۶ / ۲ / ۱۴۰۰ 🕘 ساعت: ۲۱ الی ۲۲:۳۰ 🌐ورود به جلسه از طریق لینک: http://vc.qomvaliasr.ir/r4jrjvzsse4 و یا بارکد داخل تصویر توجه: شرکت در جلسه برای دانش پژوهان مرکز، معادل سه ساعت فوق برنامه محاسبه می شود. مرکز تخصصی فقه و حقوق ولیعصر عج .
✳️ ویژگی های زبان 1. مجموعه ای از علامات و نشانه ها؛ علامت چیزی است که چیز دیگر را نشان می دهد و هر لفظی که بر معنایی دلالت دارد، علامت محسوب می شود. 2. وضع؛ نظام های زبانی و نشانه ای همه براساس وضع شکل گرفته اند. 3. دلبخواهی (اعتباطی) بودن زبان 4. نظام 5. خلاقیت نامحدود 6. ساخت دوگانه 7. تقطیع پذیری 8. تنوع گونه های زبان منبع: معنا شناسی 1؛ استاد قائمی نیا ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
1_1003823809.docx
19.7K
🌀نقش آیت الله مصباح یزدی در ارتقاء فلسفه اسلامی، نوشته محمد فنایی اشکوری فصلنامه معرفت فلسفی شماره ۷۰، سخن نخست. @dreshkevari @Islamic_Philosophy_of_Religion