eitaa logo
مکتب خانه
315 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
نهم.mp3
12.64M
حجت الاسلام استاد فربهی جلسه نهم ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_5870553341045508045.mp3
190.4K
🎙به کلام آیه الله طهرانی قدس سره 💽. منبع:شرح دعای ابوحمزه ١۴١۶ قمری 🖇. جهت اطلاع بیشتر پیرامون این موضوع رجوع شود به‌: • نوروز در جاهلیت و اسلام، ص١١٩ • عمره مفرده، ص٢١ نقل از سیره متقین ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 t.me/PHILO_MYS https://eitaa.com/AGLOESHG
👓 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 📕 دومین نشست علمی 🔹 با موضوع تأثیر در و بالعکس 🎤 سخنران: آیت الله غلامرضا فیاضی (دامت افاضاته) 🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی (ره)، نماینده مجلس خبرگان رهبری 📆 تاریخ سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕓 ساعت ۱۶ 📌 لینک ورود در روبیکا : https://rubika.ir/aleyasin_ir 📌 در ادوب کانکت : https://vcpro.ir/kharej_fegh @HozeTwit
تقسیمات لفظ در کتاب ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
نهایه الاصول، ص 11 ❇️ فإن العرض الفلسفي عبارة عن ماهية، شأن وجودها في الخارج أن يكون في الموضوع، و يقابله الجوهر؛ ❇️ و العرض المنطقي عبارة عما يكون خارجا من ذات الشي‏ء، متحدا معه في الخارج، و يقابله الذاتي. ❇️ و بين الاصطلاحين بون بعيد، فإن العرض المنطقي قد يكون جوهرا من الجواهر «كالناطق» بالنسبة إلى «الحيوان» و بالعكس، حيث إن كلا منهما خارج من ذات الآخر، و محمول عليه، فيصدق عليه تعريف العرض المنطقي، و إن كان كل منهما ذاتيا بالنسبة إلى الإنسان، فالعرض باصطلاح الفلسفي مطلق، و باصطلاح المنطقي أمر نسبي، فإن «الفصل» مثلا بالنسبة إلى «الجنس» عرض خاص، و بالنسبة إلى «النوع» المؤلف منه ذاتي له. و أما المقولات التسع العرضية باصطلاح الفلسفي فلا تتغير عن وصف العرضية باختلاف الاعتبارات و النسب. ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
التشکيک علی ثلاثة اقسام: ❇️ التشکيک بالاولويّة و هو اختلاف الأفراد فی الأولوية و عدمها کالوجود فإنَّه فی الواجب أتمُّ و أثبت و أقوی منه فی الممکن ❇️ و التشکيک بالتقدم و التاخُّر: هو أن يکون حصول معنا فی بعض الأفراد متقدماً علی حصوله فی البعض الآخر کالوجود ايضاً فإنَّ حصوله فی الواجب قبل حصوله فی الممکن ❇️ و التشکيک بالشدة و الضعف و هو أن يکون حصول معناه فی بعضها أشدَّ من حصوله فی البعض الآخر کالوجود ايضاً فإنّه فی الواجد أشدُّ من الممکن لأنَّ آثار الوجود فی وجود الواجب أکثر کما أنَّ أثر البياض _ وهو تفريق البصر_ فی بياض الثلج أکثر مما هو فی بياض العاج.» تحریرالقواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه، ص 112
✅ تفسیری جالب در بیانِ علّتِ غربت امام علی علیه السلام 🏴🏴 🔶🔹در کتاب کشف الغُمّة فی معرفة الأئمة نوشته علیّ بن عیسی إربلی (م692) آمده است که روزی یونس بن حبیب نحوی از خلیل بن احمد فراهیدی بنیانگذار علم عَروض، پرسید: چرا همه اصحاب پیامبر، گویی یک امت واحده بودند، امام علی علیه السلام، تک و تنها بودند؟ (در مورد حضرت، تعبیر «ابن عَلّة» را بکار می برد؛ یعنی فرزند هَوُو که همان زن دوم است و انگار بچه او، در مقایسه با بچه های زن اول، تک و غریب است!). 🔺خلیل جواب می دهد: علی علیه السلام، از جهت تقدّم، مسلمان تر، از جهت علم، بالاتر، از جهتِ شرف، والاتر، از جهت زهد، راجح تر، از جهت جهاد در راه خدا، با سابقه تر بود و مردم نیز معمولاً با کسانی که شبیه خودشان هستند، انس می گیرند، لذا تحمّل همراهی با این همه عظمت ایشان را نداشتند و تنهایشان گذاشتند (الناس إلی أشکالهم و أشباههم أمْیل). 🔸لا یکون العلیُّ مثل الدّنیّ لا و لا ذو الذکاء مثل الغبیّ! 😭 خدا به دل کسانی که غربت امام علی علیه السلام را حتی ذره ای درک کردند، صبر عطا کند. امام علی علیه السلام، والاتر از آن بودند که مردم زمانه بتوانند خودشان را با ایشان هماهنگ کنند. سراسر نهج البلاغه، بوی غربت امام را می دهد، خصوصاً آنجایی که از بی وفایی و سست عنصریِ یاران، شکوه می کنند. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🔻اتلاف عمر طلاب بوسیله اصول متورم... 🔹اگر مقصود از اصول، تهیه قواعدی باشد که مفید برای استنباط باشد، بایستی از همان امور بحث کرد نه چیزهای دیگر و پس از تهیه مبنا و شناختن قواعد می بایستی محصل مشغول استنباط شود. ❓چه فرقی است میان نحو و اصول؟! برای چه علما مباحث نحو را درس نمی گویند ولی اصول را رها نمی کنند و برای سرگرم کردن شاگردان و کشانیدن ایشان به دوره های بعد، چیزهای تازه ای از گوشه و کنار پیدا می کنند و او را عنوان می کنند با طمطراق تا شاگردان مرعوب شوند و حاضر گردند و ادعای غنا و عدم احتیاج نکنند؟! 📚 افکار و آمال، ص110، مرحوم عباس صفایی حائری قمی
✅مرکز تخصصی فقه و حقوق ولی‌عصر عج برگزار می کنند: 🔸سلسله نشست‌های نگاه نو🔸 🔹تلاشی برای رشد علمی و اجتماعی طلاب جوان ◽️سخنران: دکتر حسین اعظمی ◽️استاد مراکز تخصصی فقه و حقوق و قضا ⏳زمان: پنج شنبه ۱۶ / ۲ / ۱۴۰۰ 🕘 ساعت: ۲۱ الی ۲۲:۳۰ 🌐ورود به جلسه از طریق لینک: http://vc.qomvaliasr.ir/r4jrjvzsse4 و یا بارکد داخل تصویر توجه: شرکت در جلسه برای دانش پژوهان مرکز، معادل سه ساعت فوق برنامه محاسبه می شود. مرکز تخصصی فقه و حقوق ولیعصر عج .
✳️ ویژگی های زبان 1. مجموعه ای از علامات و نشانه ها؛ علامت چیزی است که چیز دیگر را نشان می دهد و هر لفظی که بر معنایی دلالت دارد، علامت محسوب می شود. 2. وضع؛ نظام های زبانی و نشانه ای همه براساس وضع شکل گرفته اند. 3. دلبخواهی (اعتباطی) بودن زبان 4. نظام 5. خلاقیت نامحدود 6. ساخت دوگانه 7. تقطیع پذیری 8. تنوع گونه های زبان منبع: معنا شناسی 1؛ استاد قائمی نیا ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
1_1003823809.docx
19.7K
🌀نقش آیت الله مصباح یزدی در ارتقاء فلسفه اسلامی، نوشته محمد فنایی اشکوری فصلنامه معرفت فلسفی شماره ۷۰، سخن نخست. @dreshkevari @Islamic_Philosophy_of_Religion
📣 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱ ♻️مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم تحت اشراف آیت الله فیاضی با محوریت اجتهاد در معارف برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ از بین داوطلبان حوزوی در مقطع سطح ۲ و ۳ طلبه می پذیرد . ⏳زمان ثبت نام: ۲۸ فروردین لغایت ۳۱ تیر ‼️‼️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مراکز تخصصی مدیریت حوزه نشده اند ، می توانند حضوری و یا مجازی اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه قرار گیرند . ⬅️ داوطلبان فرم ثبت نام مندرج در کانال را تکمیل نمایند و برای ادمین کانال مرکز به آدرس زیر ارسال نمایند: @mt_falsafeh 🔹ارتباط با ادمین: @khatami1369 📳تلفن تماس ⬅️ ۰۹۳۶۶۶۲۳۶۲۲ _ ۰۹۱۳۷۳۶۸۶۵۵ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۸ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
هدایت شده از البیان
تفسیر قانون فلسفی«ماهیة من حیث هی لیست الا هی».mp3
2.14M
🔊 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🔰 استاد 🔹استاد در این صوت به بررسی اشکال معروف ارتفاع نقیضین در ماهیت من حیث پرداخته و تفاوت پاسخ این اشکال را نزد فلاسفه قبل از ملاصدرا و بعد از آن بیان می کنند. 📌و در انتها نظر علامه طباطبایی را در باب این قانون مهم فلسفه مطرح می نمایند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻
هدایت شده از احمد فربهی
علامه‌ی مجلسی عاقل‌ترین مخالف فلسفه علامه‌‌ی مجلسی، عمرش را در شرح کلمات اهل‌بیت علیهم‌السلام گذراند و هر جا سخن فلاسفه را مخالف با سخن آن‌ها دید، سخن فلاسفه را نقد کرد، اما اصل را بر فهم و شرح آیات و روایات گذاشت. برخی مخالفان فلسفه، بر خلاف رویه‌‌ی علامه‌ی مجلسی، عمرشان را در مخالفت با فلاسفه گذراندند، و توفیق چندانی در شرح آیات و روایات نیافتند. علامه‌‌ی مجلسی نزد همه‌ی علمای امامی، بزرگ است، البته این‌‌عظمت، با نقد سخنانش منافاتی ندارد؛ علامه‌‌ی طباطبائی نقدهایی بر سخنان ایشان در تعلیقه‌ی مجلدات 1-7 دارد و مرحوم آقای مصباح، توضیحاتی نقدگونه در تعلیقه‌ی جلد 54(چاپ بیروت)، ذیل بحث حدوث زمانی عالم دارد. بیست و هفتم ماه رمضان، سالروز رحلت علامه‌ی مجلسی است، خدا ایشان و همه‌‌‌ی شاگردان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را با اولیائشان محشور فرماید. https://eitaa.com/farbehi
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ ( مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ ) عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذْ دَخَلَ يُونُسُ بْنُ يَعْقُوبَ فَرَأَيْتُهُ يَئِنُّ فَقَالَ لَهُ مَا لِي أَرَاكَ تَئِنُّ فَقَالَ طِفْلٌ لِي تَأَذَّيْتُ بِهِ اَللَّيْلَ أَجْمَعَ فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، أَنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَزَلَ عَلَيْهِ وَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَئِنَّانِ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ يَا حَبِيبَ اَللَّهِ مَا لِي أَرَاكَ تَئِنُّ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ أَجْلِ طِفْلَيْنِ لَنَا تَأَذَّيْنَا بِبُكَائِهِمَا فَقَالَ جَبْرَئِيلُ مَهْ يَا مُحَمَّدُ فَإِنَّهُ سَيُبْعَثُ لِهَؤُلاَءِ شِيعَةٌ إِذَا بَكَى أَحَدُهُمْ فَبُكَاؤُهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ إِلَى أَنْ يَأْتِيَ عَلَيْهِ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا جَازَ اَلسَّبْعَ فَبُكَاؤُهُ اِسْتِغْفَارٌ لِوَالِدَيْهِ إِلَى أَنْ يَأْتِيَ عَلَى اَلْحُدُودِ فَإِذَا جَازَ اَلْحَدَّ فَمَا أَتَى مِنْ حَسَنَةٍ فَلِوَالِدَيْهِ وَ مَا أَتَى مِنْ سَيِّئَةٍ فَلاَ عَلَيْهِمَا. الکافی، ج 6، ص 52 ترجمه حمّد بن مسلم گويد: در خدمت امام صادق عليه السّلام نشسته بودم كه يونس بن يعقوب وارد شد. يونس از امرى ناراحت بود و مى‌ناليد. امام عليه السّلام به او فرمود: براى چه ناراحت و نالان هستى‌؟ عرض كرد: كودكى دارم كه تمام ديشب را به خاطر او اذيت شدم. فرمود: اى يونس! پدرم محمّد بن على عليهما السّلام از پدران خويش عليهم السّلام، از جدّم پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله خبر داد كه جبرئيل عليه السّلام بر پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله نازل شد در حالى‌كه ايشان و حضرت على عليه السّلام ناراحت بودند و مى‌ناليدند. جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: اى حبيب خدا! چرا ناراحت و نالان هستى‌؟ پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: به جهت گريۀ دو كودكى كه داريم. جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: نگران مباش اى محمّد! زيرا به زودى براى شما شيعيانى خواهند آمد كه گريه فرزندان آن‌ها تا هفت سالگى «لا إله إلاّ اللّه»، پس از هفت سالگى گريه‌اش استغفار براى پدر و مادرش است. تا اين‌كه به سن بلوغ برسد. زمانى كه به سنّ‌ بلوغ رسيد، هر عمل نيكى كه انجام دهد براى پدر و مادرش نيز منظور خواهد شد و هر عمل زشتى انجام دهد ربطى به پدر و مادرش نخواهد داشت.
وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ ( مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ ) عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذْ دَخَلَ يُونُسُ بْنُ يَعْقُوبَ فَرَأَيْتُهُ يَئِنُّ فَقَالَ لَهُ مَا لِي أَرَاكَ تَئِنُّ فَقَالَ طِفْلٌ لِي تَأَذَّيْتُ بِهِ اَللَّيْلَ أَجْمَعَ فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ جَدِّهِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، أَنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَزَلَ عَلَيْهِ وَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَئِنَّانِ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ يَا حَبِيبَ اَللَّهِ مَا لِي أَرَاكَ تَئِنُّ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ أَجْلِ طِفْلَيْنِ لَنَا تَأَذَّيْنَا بِبُكَائِهِمَا فَقَالَ جَبْرَئِيلُ مَهْ يَا مُحَمَّدُ فَإِنَّهُ سَيُبْعَثُ لِهَؤُلاَءِ شِيعَةٌ إِذَا بَكَى أَحَدُهُمْ فَبُكَاؤُهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ إِلَى أَنْ يَأْتِيَ عَلَيْهِ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا جَازَ اَلسَّبْعَ فَبُكَاؤُهُ اِسْتِغْفَارٌ لِوَالِدَيْهِ إِلَى أَنْ يَأْتِيَ عَلَى اَلْحُدُودِ فَإِذَا جَازَ اَلْحَدَّ فَمَا أَتَى مِنْ حَسَنَةٍ فَلِوَالِدَيْهِ وَ مَا أَتَى مِنْ سَيِّئَةٍ فَلاَ عَلَيْهِمَا. الکافی، ج 6، ص 52 ترجمه محمّد بن مسلم گويد: در خدمت امام صادق عليه السّلام نشسته بودم كه يونس بن يعقوب وارد شد. يونس از امرى ناراحت بود و مى‌ناليد. امام عليه السّلام به او فرمود: براى چه ناراحت و نالان هستى‌؟ عرض كرد: كودكى دارم كه تمام ديشب را به خاطر او اذيت شدم. فرمود: اى يونس! پدرم محمّد بن على عليهما السّلام از پدران خويش عليهم السّلام، از جدّم پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله خبر داد كه جبرئيل عليه السّلام بر پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله نازل شد در حالى‌كه ايشان و حضرت على عليه السّلام ناراحت بودند و مى‌ناليدند. جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: اى حبيب خدا! چرا ناراحت و نالان هستى‌؟ پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: به جهت گريۀ دو كودكى كه داريم. جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: نگران مباش اى محمّد! زيرا به زودى براى شما شيعيانى خواهند آمد كه گريه فرزندان آن‌ها تا هفت سالگى «لا إله إلاّ اللّه»، پس از هفت سالگى گريه‌اش استغفار براى پدر و مادرش است. تا اين‌كه به سن بلوغ برسد. زمانى كه به سنّ‌ بلوغ رسيد، هر عمل نيكى كه انجام دهد براى پدر و مادرش نيز منظور خواهد شد و هر عمل زشتى انجام دهد ربطى به پدر و مادرش نخواهد داشت. ╭┅────────────────────┅╮ 🌐https://eitaa.com/esra_rasane ╰┅────────────────────┅
سخنرانی استاد فیاضی.pdf
350.8K
✳️ تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی ✳️ متن سخنرانی استاد فیاضی در مدرسه علمیه آل یاسین تاریخ 7 اردیبهشت 1400 ╭┅──────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅───────────────┅
مکتب خانه
‏طبق محاسبات کوانتومی رییس جمهور بعدی عینک نداره 》بشیر《 @OfficialPersianTwitter
شش مبنا مبنای یکم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی) مبنای دوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشترِ شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی) مبنای سوم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام خوئی(ره)، تبریزی(ره)، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، محمّداسحاق فیّاض) مبنای چهارم: مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی) مبنای پنجم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) مبنای ششم: مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک‌اند» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضل‌لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوری‌همدانی)
🌷💠✨روایت بسیار مهم در مورد عید فطر و قربان الْعِلَلُ، عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ: یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ . 🌷💠✨علل الشرایع: حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر علیه السّلام نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عید فطر و قربانی برای مسلمین نمی آید چه قربان و چه فطر مگر آنکه برای آل محمّد علیهم السّلام حزن و اندوه تجدید می‌شود. عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه؟ فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است. ╭┅──────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅───────────────┅
❇️ هر مکتبى هر شناختى که به پیروان خودش مى‌‌دهد در واقع یک عینک به چشم پیروان خودش مى‌‌زند، مى‌‌گوید با این عینک عالم را ببین. ❇️ منتها مکتبهایى که دنبال حقیقت‌‌اند عینکهاى واقع‌‌بین مى‌‌دهند یعنى عینکى مى‌‌دهند که انسان واقعیت را بهتر ببیند مثل این که عینکى مى‌‌دهد ذره‌‌بین که چشمِ بى‌‌عینک آن ذرات را نمى‌‌تواند ببیند، عینکى به او مى‌‌دهد که ذرات کوچک را هم ببیند. یا عینک دوربین مى‌‌دهد که چشمش بدون عینک دورها را نمى‌‌تواند ببیند، با این عینک دوربین دورها را مى‌‌ببیند. ❌ مکتبى که بى‌‌غرض و هدفش حقیقت باشد، عینکى مى‌‌دهد که از نظر او بهتر واقع‌‌بین باشد و شخص ریزهاى واقع و دورهاى واقع را بهتر ببیند. ❌ ولى بسیارى از مکتبها و وابسته به سیاستها هستند و ناچار اصل اساس کار آنها یک روشى است که در دنیا تبلیغ مى‌‌کنند؛ شناخت را، عینک را مصلحتى مى‌‌دهد یعنى آن گونه مى‌‌دهد که چنان که او مى‌‌خواهد و مطابق میل او شخص ببیند؛ ❇️ به عینک یک رنگ و لونى و یک وضعى مى‌‌دهد که یک شىء را آنچنان که دل او مى‌‌خواهد ببیند. مى‌‌دانید که به عینک هر رنگى بدهند انسان از پشت آن عینک اشیاء را به آن رنگ مى‌‌بیند. ❇️ اگر انسان عینک قرمز به چشم بزند دنیا را قرمزِ خون آلود مى‌‌بیند، اگر عینک سبز به چشمش بزند دنیا را سبز مى‌‌بیند، آبى بزند آبى مى‌‌بیند، سیاه بزند سیاه مى‌‌بیند؛ و اگر عینک را به یک شکل تقریبآ استوانه‌‌اى درست کنند عرض اشیاء را کوچک و طول آن را بزرگ مى‌‌بیند مثل وقتى که .... ❇️ عینک را همه جور مى‌‌شود ساخت. ممکن است عینک را به گونه‌‌اى بسازند که انسان، زشتى را زیبا ببیند، زیبایى را زشت ببیند. ❌ مکتبهایى که بر اساس به وجود آمده است و ابزار سیاستهاى بین‌‌المللى هستند شناختهایى که مى‌‌دهند، عینکهایى که به افراد مى‌‌دهند عینکهاى این گونه است. منبع: شناخت از نظر قرآن ╭┅──────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅───────────────┅
این توییت مربوط می شود به اواخر سال 1398 و انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ کاری به گوینده این سخن نداریم چون بنا بر نقد اشخاص نداریم ... اما مفهوم این جمله مهم است؛ این چنین سخنانی اصلاً توجه به واقعیت ندارند و فقط درصدد تئوریزه کردن امر مطلوب (اقتصادی، سیاسی، مذهبی، دینی، فلسفی و ...) هستند؛ مهمترین نشانه چنین سخنانی این است که اول موضع گیری می کنند و سپس تلاش می کنند واقعیت را مطابق با مواضع خودشان، تبیین و تحلیل کنند، تو گویی همه کر و کور هستیم ... اما مرور زمان باعث می شود که همه چیز روشن شود ... مشابه این موضع گیری ها درباره کرونا را درباره ماجرای سقوط هواپیما هم شاهد بودیم همان کسانی که تلاش داشتند ماله بکشند با 35 سال سابقه پرواز و غیره ... ╭┅──────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅───────────────┅
فایل های صوتی (42 جلسه) مربوط به تدریس توسط در کانال تلگرام بارگذاری شد. 42 جلسه آدرس کانال در تلگرام👇 ╭┅──────────────┅╮ 🌐 https://t.me/esra_rasane ╰┅───────────────┅
مکتب خانه
مطمئنا بنده به ایشان رای نخواهم داد ولی این تحلیل جالبه!