eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
751 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️1-نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 💠2-دلیل به وجود امدن مسلک اشعری گری و اخباری گری 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albahann 🔻🔻🔻🔻
💠 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی 🔰 استاد : 🔹شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که می شود یک نگاه مجمل به آنها داشت. 🔸1-ایشان نشان می دهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته است و باعث به وجود امدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است و به تبیین این مطلب می پردازند (مسلک اشعری گری در اهل تسنن، اخباری گری در شیعه). دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود امدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین می نمایند و تاثیر و تاثرها را واکاوی می نمایند و در مورد دوره دوم که باعث به وجود امدن اخباری گری گردیده است کلامی را از زبان ایت الله بروجردی(ره) نقل می نمایند. 📌به نظر می رسد دلیل اصلی که باعث به وجود امدن این مسلکها شده است این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بوده اند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیده اند اما کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بوده اند به سمت عدلیه و توحید رفته اند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد. ♻️2-مطلب دیگری را که می شود گفت شهید مطهری(ره) در این فضا تبیین کرده است این است که در فقه مصادیقی را نشان داده است که جهان بینی فقیه در فتوای فقهی او اثر گذار است ایشان می فرمایند((فقيه و مجتهد كارش استنباط و استخراج احكام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان‏بينى‏ اش در فتواهايش زياد تأثير دارد. فقيه بايد احاطه كامل به موضوعاتى كه براى آن موضوعات فتوا صادر مى ‏كند داشته باشد. اگر فقيهى را فرض كنيم كه هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهى مقايسه كنيم كه وارد جريانات زندگى است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارك احكام مراجعه مى‏ كنند، اما هركدام يك جور و يك نحو بخصوص استنباط مى‏ كند)) 📌 و همچنین فتاوای فقهی که درک ضرورت موضوع باعث شده است فقیه معتقد بشود که شارع در اینجا سکوت نکرده ایشان این گونه می فرمایند ((ما همين الآن در فقه خودمان مواردى داريم كه فقهاى ما به ‏طور جزم به لزوم و وجوب چيزى فتوا داده ‏اند فقط به دليل درك ضرورت و اهميت موضوع، يعنى با اينكه دليل نقلى از آيه و حديث به‏ طور صريح و كافى نداريم، و همچنين اجماع معتبرى در كار نيست، فقها از اصل چهارم استنباط يعنى دليل مستقل عقلى استفاده كرده ‏اند. فقها در اين گونه موارد از نظر اهميت موضوع و از نظر آشنايى به روح اسلام كه موضوعات مهم را بلاتكليف نمى‏ گذارد جزم مى‏ كنند كه حكم الهى در اين مورد بايد چنين باشد. مثل آنچه در مسئله ولايت حاكم و متفرّعات آن فتوا داده‏اند. حالا اگر به اهميت موضوع پى نبرده بودند آن فتوا پيدا نشده بود. تا اين حد كه به اهميت موضوع پى برده ‏اند فتوا هم داده‏ اند. موارد ديگر نظير اين مورد مى‏توان پيدا كرد كه علت فتوا ندادن توجه نداشتن به لزوم و اهميت موضوع است‏)). 💠3-شهید بزرگوار در زمینه امتداد حکمت هم مطالبی را ارائه کردند که می شود بحث ایشان در مبانی اولیه حقوق در اسلام را به عنوان نمونه ذکر کرد که در جای خودش به ان خواهیم پرداخت. 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠یکی از مباحث مهمی که در چند دهه گذشته، محافل علمی حوزوی را به کنکاش و بررسی واداشته است، مسئله فقه نظام و تببین منظومه فقهی شیعه در راستای تحقق حکومت و تمدن اسلامی است. 🔹اگرچه بر همگان مبرهن است که (ره) اول کسی است که در این عرصه ، فقه نظام را به اجرا در آورده است، لکن متاسفانه در حیطه نظر و تئوری ، شخصیت علمی امام اغلب با بی مهری و بی توجهی مجموعه های مختلف، مواجه شده و نه تنها به ایشان به عنوان یک فقیه صاحب نظر در این عرصه توجه نمی شود ، بلکه اساسا حضرت امام را صاحب یک مکتب و مدرسه فقهی و اصولی ندیده و این جریان نتیجه ای جز محرومیت حوزه و دانشگاه از ابداعات و ابتکارات علمی ایشان نداشته است. 👈مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) با عنوان (ع) در تلاش است که در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی به تبیین این مکتب و منظومه بپردازد. 🌱در ادامه با کلیپ ارائه شده با کانال البیان همراه باشید.... https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️چرا امام فرمود روز قدس روز اسلام است؟ 🔹چه تقابلی در فلسطین شکل گرفته بود که گفتمان توانست غالب شود؟ 🔸گفتمان «انسان ولایی» حضرت امام که بهترین شیوه حکومت داری و تأسی از اهل بیت علیهم السلام است؛ به چه معناست؟ 💠تفسیری از آیه شریفه وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذينَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ این آیه مشکل بعض مسئولان امروز ما را به روشنی و وضوح بیان می کند @albayann
🔹اگر قیام برای خدا باشد هیچ وقت شکست ندارد. 🔸پیشبرد شما برای همین وحدت کلمه و قیام برای خدای تبارک و تعالی و خواستار بودن جمهوری اسلامی شد. 📝امام خمینی 2خرداد 1358 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه به چه معناست؟ 🔰 استاد ⁉️آیا صرف داشتن روحیه و سردادن شعار انقلابی برای انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه کافی است؟ 📌آیا صرف رفتن به جبهه و خون دادن برای انقلاب ،سبب انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه می شود؟ 📌آیا صرف سینه زدن و روضه خواندن و اشک برای ابا عبدالله (علیه السلام) ریختن سبب انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه می شود؟ 🔸انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه، صرف داشتن حساسیت به انقلاب و سر دادن شعارهای انقلابی نیست،اینها لازمند ولی کافی نیستند. 🔹معنای ادق انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه بدین معناست که مبانی فکری امام (ره) و رهبری در حوزه و دانشگاه ساری و جاری بماند. 🔺اندیشه و مبانی فکری امام و رهبری باید در حوزه و دانشگاه مورد مباحثه و مبنای رشد علمی قرار گیرد تا به آن حوزه و دانشگاه انقلابی گفته شود. 👈🏻وقتی دانشگاه و حوزه انقلابی نباشد، سبب می شود که این دانشجو و روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اسنادی چون 2030 و ... رأی بدهد. چون مفاد این گونه اسناد با چیزهایی که آموخته هیچ گونه تضادی ندارد! @albayann
💠بیمار متولد شدن روشنفکری در ایران به چه معناست؟ 🔸و اما این بیماری چه بود؛ یعنی کجا بروز میکرد؟ این را از زبان آل احمد برای شما ذکر میکنم. آل احمد در مشخصات روشنفکر میگوید: یک مشخصات، مشخصات عوامانه روشنفکر است. او میگوید معنای «عوامانه» این نیست که عوام، روشنفکر را این‌گونه تصوّر میکنند؛ بلکه خود روشنفکر هم گاهی همین‌طور فکر میکند. 🔹این خصوصیات سه تاست: اوّل، مخالفت با مذهب و دین - یعنی روشنفکر لزوماً بایستی با دین مخالف باشد! - دوم، علاقه‌مندی به سنن غربی و اروپا رفتگی و این‌طور چیزها؛ سوم هم درس خواندگی. این دیگر برداشتهای عامیانه از روشنفکری است؛ ممیّزات روشنفکر این است. یعنی اگر کسی متدیّن شد، چنانچه علّامه دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترین فیلسوف باشد؛ روشنفکر نیست! 📌 بعد میگوید این سه خصوصیتی که برداشت عامیانه و خصوصیات عامیانه روشنفکری است، در حقیقت ساده‌شده دو خصوصیت دیگری است که با زبان عالمانه یا زبان روشنفکری میشود آنها را بیان کرد. یکی از آن دو خصوصیت، عبارت است از بی اعتنایی به سنّتهای بومی و فرهنگ خودی - که این دیگر بحث عوامانه نیست؛ این حتمی است - دیگری، اعتقاد به جهان‌بینی علمی، رابطه علمی، دانش و قضا و قدری نبودن اینها؛ مثالهایی هم میزند. ♻️این در حالی است که در معنای روشنفکرىِ ساخته و پرداخته فرنگ - که اینها آن را از فرنگ گرفتند و آوردند - به‌ هیچ‌ وجه این مفهوم و این خط و جهت و این معنا نیست! یعنی چرا باید یک روشنفکر حتماً به سنّتهای بومیش بی اعتنا باشد؛ علت چیست؟ 👈🏻 روشنفکری، عبارت است از آن حرکتی، شغلی، کار و وضعی که با فعّالیت فکر سر و کار دارد. روشنفکر، کسی است که بیشتر با مغز خودش کار میکند، تا با بازویش؛ با اعصاب خودش کار میکند، تا با عضلاتش؛ این روشنفکر است. لذا در طبقات روشنفکری که سپس در فصلهای بعدی کتابش ذکر میکند، از شاعر و نویسنده و متفکّر و امثال اینها شروع میکند، تا به استاد دانشگاه و دانشجو و دبیر و معلم و روزنامه‌نگار - که آخرین آنها روزنامه‌نگار و خبرنگار است - میرسد. 📝بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه تهران‌ 1377/02/27 @albayann
💠در دام تار عنکبوتیم 🔸گرفتار ظلمت عالم طبیعت هستیم و نظر خود را به جهان دوخته ایم و به تار عنکبوت هایی که از مادیات تنیده اند چنگ زده ایم و همت بر آن گماشته ایم، با اینکه سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است. 🔹و ما را نرسد که با این دیده های کور، انوار علوم او و تجلیات ذات و صفات و اسما آن حضرت را مشاهده نماییم. 📚شرح دعای سحر امام خمینی(ره) صفحه 165 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🔰 استاد 🔹استاد در این صوت به بررسی اشکال معروف ارتفاع نقیضین در ماهیت من حیث پرداخته و تفاوت پاسخ این اشکال را نزد فلاسفه قبل از ملاصدرا و بعد از آن بیان می کنند. 📌و در انتها نظر علامه طباطبایی را در باب این قانون مهم فلسفه مطرح می نمایند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻
💠تفسیر قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی» 🔰 استاد 🔹اگر این قانون را ذهن دقیق تلقی نکند اولین ابهامی که برای انسان پیش می آید این است که این ارتفاع نقیضین است و امکان ندارد که ماهیت من حیث هی لاموجوده و لامعدومه باشد. 🔸تا قبل از ملاصدرا می گفتند: نقیضین وقتی شکل می گیرند که ما با سلب تحصیلی و موجبه کار کنیم. یعنی نقیض موجبه، سلب تحصیلی (سالبه محصله) است. معنای سالبه محصله این است که سلب همه چیز را ببرد، لذا می گفتند «وَقَدِّمَنْ سَلْباً عَلَى الْحَيْثِيَّة حَتّى‏ يَعُمَّ عارِضَ الْمَهِيَّة» سلب تحصیلی یعنی اینکه سلب چیزی باقی نگذارد. اما در مقابل ایجاب عدولی یعنی سلب را در ناحیه محمول نگاه دارید و سلب را به یک موضوع موجود نسبت بدهی. این سلب وصف یک واقعیتی است و آن موقع یک موضوع موجود دارید و یک محمولی که در آن ، سلب وجود دارد. این غیر سلب تحصیلی است. متأسفانه در بعضی از عبارات محقق خوئی و شهید صدر این اشتباه اتفاق افتاده است وبین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است. 📌ما یک دفعه می گوییم سلب در مرتبه ذات یعنی ماهیت در مرتبه ذات نه وجود دارد و نه لاوجود است. سلب در مرتبه ذات، سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در مرتبه است. لذا وقتی می گویند ماهیت من حیث هی؛ یعنی ماهیت در مرتبه ذاتش نه این است و نه آن. این سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در رتبه ذات، معدوله است و در نتیجه تناقض لازم نمی آید. ♻️ملاصدرا به دلیل اینکه فهم این حرفها سخت است تعبیر روانتری دارد. می فرماید: ماهیت به حمل اولی چنین است که «من حیث هی لیست الا هی». حمل اولی یعنی جنس و فصل یعنی در ذات و ذاتیات ماهیت وجود و عدم نیست. ماهیت به حمل اولی یعنی نه وجود است و نه عدم است و فقط جنس و فصل است ولی در ماهیت به حمل شایع ارتفاع و اجتماع نقیضین محال است. در مرتبه واقع، یا موجود است یا معدوم است در متن واقع نمی شود که هم موجود باشد و هم معدوم یا نه موجود باشد و نه معدوم. 👈🏻علامه طباطبایی مثل ملاصدرا می فرماید به حمل اولی فقط جنس و فصل است ولی به حمل شایع می توان همه چیز به ماهیت داد، یعنی هم طلب و هم وجود داد چون به حمل شایع است. پس شما باید بین حیث حمل اولی و شایع تفکک کنید و قانون من حیث لیست الا هی ناظر به حمل اولی است. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اجتهاد در حوزه و در فضای فقه الخمینی 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻
💠حوزه علمیه مجتهدینی داشت که وقتی به جامعه انحراف میرسیدند می ایستادند اجتهاد می کردند و پنبه آن را میزدند. 🔹حضرت آقا می‌فرمایند:حوزه علمیه باید اجتهاد کند، اگر خوب اجتهاد کند و از این اجتهادش خوب استفاده کند، انقلاب را از انحراف فکری نجات می‌دهد. 🔸رهبر معظم انقلاب در مورد الحاق به برخی کنوانسیون های خاص و پرابهام بین المللی فرمودند : «این معاهدات ابتدا در اتاق های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانون گذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.» ⁉️اشکال این مطلب چیست؟ این است که حکمت امتداد پیدا نمی کند. آقا می فرماید فلسفه فقه اکبر است و باید امتداد پیدا کند. در غرب امروز، فلسفه های مضاف و امتداد حکمت می آید، تکلیف اقتصاد تکلیف سیاست تکلیف حقوق را روشن میکند. اینجا مجتهد قوی حوزوی باید با تسلط در مبانی بتواند نقد کند. 👈🏻ما اگر نتوانیم این مبانی را درست کنیم و استنباط مبنایی و امتداد عینی حکمت نداشته باشیم،آنها در اتاق فکر ها پخت و پز می‌کنند و دیدگاه و تحلیل های بیرون میاد که در تضاد عینی با مبانی ماست. ما باید خودمان این کار را انجام دهیم و این کار نیاز به اجتهاد دارد، اجتهادی مبتنی بر مبانی فقه اکبر. 🔆 رهبری نظر تخصصی خودشان را داده اند، و مابقی کار را حوزه علمیه باید درست کند، دانشگاه درست کند،نیروهای قوی حزب اللهی درست کنند. 🔺امام دفاع مقدس را مدیریت کرد، چون نرم افزارش موجود بود امام سخت افزار را درست کرد. هشت سال دفاع کردیم با دست خالی، بدون سخت افزار. امروز ما نرم افزار را داریم و باید این نرم افزار را تقویت کنیم و این کار به عهده حوزه است. 👈🏻کار ما در فضای فقه الخمینی با تفکیک فقه اکبر، اوسط و اصغر و تبیین روابط این سه رکن، همین است. باید در چارچوب مطالبات رهبری بتوانیم این مبانی را در حوزه تقویت کنیم و اجتهاد کنیم 📌انحرافات عقلی را در فلسفه غرب نشان بدهیم فلسفه های مضاف بر اساس مبانی خودمان وامتداد عینی حکمت اسلامی را تبیین کنیم و بعد هم با این مبانی استنباط کنیم از لسان دلیل،فهم عرفی و عقلی مان. @albayann
🌱بیانی رمز گونه🌱 💠و چه زیبا و در نهایت لطافت و با بیانی رمز گونه خداوند به این مطلب اشاره کرده که: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ خداوند نور آسمان ها و زمین است. 📌پس در کمال معرفت به راز آن بنگر و به عمق و چگونگی آن بیندیش که چگونه با لطیف ترین و شیرین ترین سخن، مطلب را روشن ادا کرده، آنگونه که ذهنهای سنگین و بسته از آن به وحشت نیفتاده و کج فهمان هم از آن فرار نمی کنند. در حالی که مطلب را با کاملترین بیان برای اهل حقیقت و معرفت و برای صاحبدلان و روحهای پاک و خالص شرح داده است. 🔹میگوید:خداوند متعال ظهور آسمانها و زمین است، یعنی ظهور دو عالم غیب و شهادت و ارواح و اشباح، پس خداوند متعال در نهایت تقدس و پاکی ، در آینه ها و مرائی ظهور کرد و ظهور آنها در واقع ظهور حق است. 📚 مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه،نور هشتم @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟ 🔹 آیا اسلام برنامه ای برای تمدن سازی جامعه سازی وانسان سازی دارد؟ 🔸منظور این جمله حضرت آقا،که نظام سازی براساس فقه است ، چیست؟ ♻️ آیا ما درفلسفه نیاز به رنسانس داریم ؟ 🔆چطور می توانیم ظرفیت های فلسفه رابرای اداره جامعه فعال کنیم ؟ @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📌 تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🌐 امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 📌 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است. 📌 در یک حوزه‌ی تخصّصی‌تر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند. ♻️ امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف، این را مطرح کردند و درباره‌ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه‌ها هستند؛ یا مسئله‌ی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند. 🔅 مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی میدان عمومی کردند که در عرصه‌ی اداره‌ی کشور، مسئله‌ی مصلحت نظام و مسئله‌ی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود می‌آورد؛ دست فقه را باز میکند در گستره‌ی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند. 👈🏻 به نظر من حوزه‌ها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده‌ کنند، استقبال کنند. البتّه این کاری که امام در این زمینه‌ی فقهی انجام داده‌اند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان -به تعبیر امام- فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفاده‌ی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است. رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد ۹۹
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹ما در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم. از این ریاضت یک‌ماهه و لطافت و رقّتی که برای شما به‌طور طبیعی بر اثر روزه، بر اثر دعا و عبادت حاصل شده، حدّاکثر استفاده را بکنید. 🔸تحکیم رابطه‌ی با پروردگار، کمک‌کننده است، گره‌گشا است. این مطالبی که در اینجا ذکر شد، بخشهای کوچکی از مشکلات ما و مشکلات کشور ما و مشکلات انقلاب ما و نظام ما است. 🔆خیلی مشکلات در بخشهای گوناگون وجود دارد که باید برطرف بشود با همّت من و شما، با تلاش من و شما؛ ارتباط ما با خدا به ما قدرت میدهد، به ما امید میدهد، به ما دل‌خوشی میدهد. 👈🏻علاوه بر اینکه همه‌ی این بحثهای دنیایی، مقدّمه است؛ مقدّمه است برای تعالی روحی، برای عروج؛ قدر بدانید ماه رمضان را. این دعای «اَللّهُمَّ اِن لَم تَکُن رَضیتَ عَنّی فی ما مَضیٰ مِن شَهرِ رَمَضان فَمِنَ الانَ فَاَرضَ عَنّی»(۱) دعای مهمّی است؛ اگر تاکنون نتوانسته‌ایم رضایت الهی را، خشنودی الهی را به دست بیاوریم، از خدا بخواهیم که از همین لحظه مشمول رضایت الهی بشویم یا مشمول مغفرت الهی بشویم. ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ 📚۱ )الإقبال، ج‏۱، ص۳۶۴؛دعای امام صادق(ع) در روزهای پایانی ماه رمضان @albayann
⁉️سوال: طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ ✅پاسخ استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
⁉️طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ 🔰استاد : 🔹 نیروهایی که حوزه تربیت می کند، ممکن است برخی از این نیروها که متخصص در مدیریت مسائل اجتماعی هستند،در تقوا ضعیف باشند. لذا تا وارد امور اجرایی می شوند دچار انحراف می شوند. و یا برخی که هم در مسائل مدیریتی قوی اند و هم با تقوا هستند، فاقد سواد کافی اند. و چون اجتهاد ندارند کم کم دچار انحراف خفی و پنهان می شوند و پس از مدتی این طلبه مقلد جریان منحرفی می شود و او را وسیله ای برای اغراض خود قرار می دهند. میبنید ریشه این اتفاق فقدان سواد حوزوی این طلبه بوده است. 🔸تاریخ پر از این اتفاقاتی که جریان های مختلف، اسلام را به وسیله طلبه های بی سواد یا بی تقوا و یا با طلبه های منفصل از مسائل سیاسی و اجتماعی دور می زنند.اینها مشکلات ما در حوزه است. 🔆امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:قَصَمَ ظَهْرِي رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ هَذَا يُضِلُ‏ النَّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذَا يَدْعُوهُمْ‏ إِلَى‏ جَهِلِهِ‏ بِتَنَسُّكِهِ. کمر مرا دو دسته شکسته اند ، خواصی که یا از جهت تقوا دچار مشکل اند یا از جهت علم. ما در سربازخانه ی امام زمان باید هدف را بشناسیم ، انگیزه را درست کنیم، خود را هر لحظه در ارتباط با امام زمان ارزیابی کنیم.هر لحظه و هر صبح ؛ اللهم انی اجدد له فی هذاالیوم و فی کل یوم عهدا و عقدا ، را بخوانیم و این شعار ماست. امروززمانی را برای تامل و تفکر درباره وظائفمان قرار دهیم. چقدر درس خوانده ایم؟ چقدر کار اخلاقی و فکری و اجتماعی کرده ایم ؟ امام زمان غائب اند و مسئولیت متوجه ما می باشد.اولین مسئله ی مهم ما درک این مطلب است که باید صددرصد آماده باشیم. 💠در سربازخانه ی امام زمان باید دو کار مهم انجام بدهیم: یکی ندبه و تضرع و ارتباط با ولی عصر (عج). و دیگری کار علمی قوی و تعلیم و تعلم . این باید کار مهم ما باشد. @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 💠ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی‌اش مربوط به عقل است، بخشی‌اش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. 📌اجتهاد یعنی چگونگی استفاده‌ی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفاده‌ی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. 🔹خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 📌اگر این طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمه‌سوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. پس درس ‌خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند. 👈🏻طلبه‌ی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبه‌های پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی می‌شنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس ‌خواندن، یک مسئله است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۸ اردیبهشت ۹۸ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠 ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفسطایی گری یونانی 🔸ادله اشعری گری در رابطه با عدم عدل در نظام تکوین و در تشریع 🔹چگونگی رشد تفکر اشعری گری در جهان اسلام 🔰عدم امکان به دست آوردن احکام نظام بدون دستگاه استنباط منسجم حکمی @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺 💠اشعری گری اسلامی و سوفسطائیگری یونانی 🔸این فكر كه در اسلام میان دو دسته در موضوع حق پیدا شد كه آیا حق و عدالت مقیاس دین است یا دین مقیاس حق و عدالت است، شبیه است به آنچه در میان فلاسفه از قدیم الایام درباره ی حقیقت پیدا شد: آیا حقیقتی در واقع و نفس الامر هست و ذهن ما در ادراكات و اندیشه های خود تابع واقع و حقیقت و نفس الامر است، یا اینطور نیست و حقیقت تابع ذهن و فكر ماست؟ 📌به عبارت دیگر اینكه در افكار و اندیشه های علمی و فلسفی خود می گوییم فلان مطلب اینطور است یا آنطور، آیا در واقع آن مطلب حقیقتی است چه ما آن را درك بكنیم و چه درك نكنیم، و چون ذهن ما آن را آنطور كه هست درك می كند ادراك ذهن ما یك ادراك حقیقی است، و یا اینكه امر به عكس است و حقیقت تابع ذهن ماست، هر طور كه ما درك بكنیم آن حقیقت است، و چون اشخاص مختلف ممكن است به انحاء مختلفه یك مطلب را درك كنند حقیقت نسبت به هر كدام از آنها یك چیز است غیر آنچه برای دیگری است، پس حقیقت نسبی است؟ 🔹در یونان قدیم گروههایی پیدا شدند كه اندیشه ی انسان را مقیاس حقیقت دانستند نه حقیقت را مقیاس اندیشه انسان، گفتند: مقیاس همه چیز انسان است. اینان در تاریخ فلسفه «سوفسطائیان» خوانده می شوند. 🔰آنها از لحاظ زمان مقدّمند بر متكلمین اسلامی و دلائلی بر مدعای خود آورده اند نظیر دلائل منكرین اصل عدل در اسلام. منكرین اصل عدل به خیال خود تناقضها و جمع مختلفات و تفرقه ی متشابهاتی در دستورهای اسلامی پیدا كردند و گفتند به دلیل این تناقضات نمی شود صلاح و فساد واقعی مقیاس دستورهای دینی باشد، بلكه دستورهای اسلامی مقیاس خوبی و بدی و صلاح و فساد است، آنها هم، به دلیل تناقضها و خطاهایی كه در عقل و حس پیدا می شود گفتند ممكن نیست حقیقت مقیاس ذهن باشد، بلكه ذهن مقیاس حقیقت است. ✅جوابهایی كه فلاسفه به آن شكاكان یونانی و غیر یونانی كه در عصرهای اخیرهم كم و بیش بوده اند داده اند عینا شبیه جوابهایی است كه علمای عدلیه به آن دسته ی دیگر- كه خوب است آنها را شكاكان و سوفسطائیان دینی بخوانیم- داده اند. وارد تفصیل این مبحث نمی شوم. 📚مجموعه آثار شهید مطهری. ج4، ص: 960 @albayann
taghrir-osul 51-60(1).pdf
1.25M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 51تا60 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
taghrir-feqh 51-60.pdf
950.2K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1399-1400 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 51تا60 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📚 نسخه جدید تقریرات درس خارج 🔰استاد آیت الله فرحانی 🗂 در نسخه جدید جلسات از یکدیگر تفکیک شده است و امکان مطالعه جلسات آسان تر خواهد بود. 📌 همچنین فونت و شکل ظاهری آن نیز متناسب مطالعه از طریق گوشی و تبلت شده است. 🔹 انشاءالله به زودی سایر جلسات تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
🔰علامه سید محمد حسین طباطبایی 💠در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به تحصیل نداشتم و از این روی هرچه میخواندم نمی‌فهمیدم و چهار سال را به همین نحو گذرانیدم. 🔸پس از آن، یکباره عنایت خدایی دامن گیرم شده، عوضم کرد. و در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم. به طوری که از همان روز تا پایان ایام تحصیل که تقریبا هفده سال طول کشید،هرگز از تعلیم و تفکر، احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث را برابر می پنداشتم. 🔹بساط معاشرت غیر اهل علم را به کلی برچیدم، در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضرورت قناعت نموده، باقی را به مطالعه می پرداختم، 👈🏻 بسیار میشد (به ویژه در بهار و تابستان) که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذرانیدم، و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد با هر خود کشی بود حل می‌نمودم، و وقتی به درس حضور می یافتم از آنچه استاد می‌گفت قبلا روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس پیش استاد نبردم. 📚زندگی نامه مرحوم علامه طباطبایی به قلم خودشان مقدمه جلد اول بررسی های اسلامی @albayann