eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر قانون فلسفی«ماهیة من حیث هی لیست الا هی».mp3
2.14M
🔊 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🔰 استاد 🔹استاد در این صوت به بررسی اشکال معروف ارتفاع نقیضین در ماهیت من حیث پرداخته و تفاوت پاسخ این اشکال را نزد فلاسفه قبل از ملاصدرا و بعد از آن بیان می کنند. 📌و در انتها نظر علامه طباطبایی را در باب این قانون مهم فلسفه مطرح می نمایند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻
البیان
🔊 #بشنوید 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی 🔹استاد در
💠تفسیر قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی» 🔰 استاد 🔹اگر این قانون را ذهن دقیق تلقی نکند اولین ابهامی که برای انسان پیش می آید این است که این ارتفاع نقیضین است و امکان ندارد که ماهیت من حیث هی لاموجوده و لامعدومه باشد. 🔸تا قبل از ملاصدرا می گفتند: نقیضین وقتی شکل می گیرند که ما با سلب تحصیلی و موجبه کار کنیم. یعنی نقیض موجبه، سلب تحصیلی (سالبه محصله) است. معنای سالبه محصله این است که سلب همه چیز را ببرد، لذا می گفتند «وَقَدِّمَنْ سَلْباً عَلَى الْحَيْثِيَّة حَتّى‏ يَعُمَّ عارِضَ الْمَهِيَّة» سلب تحصیلی یعنی اینکه سلب چیزی باقی نگذارد. اما در مقابل ایجاب عدولی یعنی سلب را در ناحیه محمول نگاه دارید و سلب را به یک موضوع موجود نسبت بدهی. این سلب وصف یک واقعیتی است و آن موقع یک موضوع موجود دارید و یک محمولی که در آن ، سلب وجود دارد. این غیر سلب تحصیلی است. متأسفانه در بعضی از عبارات محقق خوئی و شهید صدر این اشتباه اتفاق افتاده است وبین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است. 📌ما یک دفعه می گوییم سلب در مرتبه ذات یعنی ماهیت در مرتبه ذات نه وجود دارد و نه لاوجود است. سلب در مرتبه ذات، سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در مرتبه است. لذا وقتی می گویند ماهیت من حیث هی؛ یعنی ماهیت در مرتبه ذاتش نه این است و نه آن. این سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در رتبه ذات، معدوله است و در نتیجه تناقض لازم نمی آید. ♻️ملاصدرا به دلیل اینکه فهم این حرفها سخت است تعبیر روانتری دارد. می فرماید: ماهیت به حمل اولی چنین است که «من حیث هی لیست الا هی». حمل اولی یعنی جنس و فصل یعنی در ذات و ذاتیات ماهیت وجود و عدم نیست. ماهیت به حمل اولی یعنی نه وجود است و نه عدم است و فقط جنس و فصل است ولی در ماهیت به حمل شایع ارتفاع و اجتماع نقیضین محال است. در مرتبه واقع، یا موجود است یا معدوم است در متن واقع نمی شود که هم موجود باشد و هم معدوم یا نه موجود باشد و نه معدوم. 👈🏻علامه طباطبایی مثل ملاصدرا می فرماید به حمل اولی فقط جنس و فصل است ولی به حمل شایع می توان همه چیز به ماهیت داد، یعنی هم طلب و هم وجود داد چون به حمل شایع است. پس شما باید بین حیث حمل اولی و شایع تفکک کنید و قانون من حیث لیست الا هی ناظر به حمل اولی است. @albayann
مجتهد در فضای فقه الخمینی .mp3
1.55M
💠اجتهاد در حوزه و در فضای فقه الخمینی 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻
البیان
💠اجتهاد در حوزه و در فضای فقه الخمینی 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻
💠حوزه علمیه مجتهدینی داشت که وقتی به جامعه انحراف میرسیدند می ایستادند اجتهاد می کردند و پنبه آن را میزدند. 🔹حضرت آقا می‌فرمایند:حوزه علمیه باید اجتهاد کند، اگر خوب اجتهاد کند و از این اجتهادش خوب استفاده کند، انقلاب را از انحراف فکری نجات می‌دهد. 🔸رهبر معظم انقلاب در مورد الحاق به برخی کنوانسیون های خاص و پرابهام بین المللی فرمودند : «این معاهدات ابتدا در اتاق های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بین‌المللیِ مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانون گذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.» ⁉️اشکال این مطلب چیست؟ این است که حکمت امتداد پیدا نمی کند. آقا می فرماید فلسفه فقه اکبر است و باید امتداد پیدا کند. در غرب امروز، فلسفه های مضاف و امتداد حکمت می آید، تکلیف اقتصاد تکلیف سیاست تکلیف حقوق را روشن میکند. اینجا مجتهد قوی حوزوی باید با تسلط در مبانی بتواند نقد کند. 👈🏻ما اگر نتوانیم این مبانی را درست کنیم و استنباط مبنایی و امتداد عینی حکمت نداشته باشیم،آنها در اتاق فکر ها پخت و پز می‌کنند و دیدگاه و تحلیل های بیرون میاد که در تضاد عینی با مبانی ماست. ما باید خودمان این کار را انجام دهیم و این کار نیاز به اجتهاد دارد، اجتهادی مبتنی بر مبانی فقه اکبر. 🔆 رهبری نظر تخصصی خودشان را داده اند، و مابقی کار را حوزه علمیه باید درست کند، دانشگاه درست کند،نیروهای قوی حزب اللهی درست کنند. 🔺امام دفاع مقدس را مدیریت کرد، چون نرم افزارش موجود بود امام سخت افزار را درست کرد. هشت سال دفاع کردیم با دست خالی، بدون سخت افزار. امروز ما نرم افزار را داریم و باید این نرم افزار را تقویت کنیم و این کار به عهده حوزه است. 👈🏻کار ما در فضای فقه الخمینی با تفکیک فقه اکبر، اوسط و اصغر و تبیین روابط این سه رکن، همین است. باید در چارچوب مطالبات رهبری بتوانیم این مبانی را در حوزه تقویت کنیم و اجتهاد کنیم 📌انحرافات عقلی را در فلسفه غرب نشان بدهیم فلسفه های مضاف بر اساس مبانی خودمان وامتداد عینی حکمت اسلامی را تبیین کنیم و بعد هم با این مبانی استنباط کنیم از لسان دلیل،فهم عرفی و عقلی مان. @albayann
🌱بیانی رمز گونه🌱 💠و چه زیبا و در نهایت لطافت و با بیانی رمز گونه خداوند به این مطلب اشاره کرده که: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ خداوند نور آسمان ها و زمین است. 📌پس در کمال معرفت به راز آن بنگر و به عمق و چگونگی آن بیندیش که چگونه با لطیف ترین و شیرین ترین سخن، مطلب را روشن ادا کرده، آنگونه که ذهنهای سنگین و بسته از آن به وحشت نیفتاده و کج فهمان هم از آن فرار نمی کنند. در حالی که مطلب را با کاملترین بیان برای اهل حقیقت و معرفت و برای صاحبدلان و روحهای پاک و خالص شرح داده است. 🔹میگوید:خداوند متعال ظهور آسمانها و زمین است، یعنی ظهور دو عالم غیب و شهادت و ارواح و اشباح، پس خداوند متعال در نهایت تقدس و پاکی ، در آینه ها و مرائی ظهور کرد و ظهور آنها در واقع ظهور حق است. 📚 مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه،نور هشتم @albayann
تحول در نگاه حضرت امام.mp3
2.62M
🔊 ⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟ 🔹 آیا اسلام برنامه ای برای تمدن سازی جامعه سازی وانسان سازی دارد؟ 🔸منظور این جمله حضرت آقا،که نظام سازی براساس فقه است ، چیست؟ ♻️ آیا ما درفلسفه نیاز به رنسانس داریم ؟ 🔆چطور می توانیم ظرفیت های فلسفه رابرای اداره جامعه فعال کنیم ؟ @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟ 🔹 آیا اسلام برنامه ای برای تم
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📌 تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🌐 امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 📌 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است. 📌 در یک حوزه‌ی تخصّصی‌تر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند. ♻️ امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف، این را مطرح کردند و درباره‌ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه‌ها هستند؛ یا مسئله‌ی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند. 🔅 مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی میدان عمومی کردند که در عرصه‌ی اداره‌ی کشور، مسئله‌ی مصلحت نظام و مسئله‌ی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود می‌آورد؛ دست فقه را باز میکند در گستره‌ی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند. 👈🏻 به نظر من حوزه‌ها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده‌ کنند، استقبال کنند. البتّه این کاری که امام در این زمینه‌ی فقهی انجام داده‌اند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان -به تعبیر امام- فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفاده‌ی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است. رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد ۹۹
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹ما در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم. از این ریاضت یک‌ماهه و لطافت و رقّتی که برای شما به‌طور طبیعی بر اثر روزه، بر اثر دعا و عبادت حاصل شده، حدّاکثر استفاده را بکنید. 🔸تحکیم رابطه‌ی با پروردگار، کمک‌کننده است، گره‌گشا است. این مطالبی که در اینجا ذکر شد، بخشهای کوچکی از مشکلات ما و مشکلات کشور ما و مشکلات انقلاب ما و نظام ما است. 🔆خیلی مشکلات در بخشهای گوناگون وجود دارد که باید برطرف بشود با همّت من و شما، با تلاش من و شما؛ ارتباط ما با خدا به ما قدرت میدهد، به ما امید میدهد، به ما دل‌خوشی میدهد. 👈🏻علاوه بر اینکه همه‌ی این بحثهای دنیایی، مقدّمه است؛ مقدّمه است برای تعالی روحی، برای عروج؛ قدر بدانید ماه رمضان را. این دعای «اَللّهُمَّ اِن لَم تَکُن رَضیتَ عَنّی فی ما مَضیٰ مِن شَهرِ رَمَضان فَمِنَ الانَ فَاَرضَ عَنّی»(۱) دعای مهمّی است؛ اگر تاکنون نتوانسته‌ایم رضایت الهی را، خشنودی الهی را به دست بیاوریم، از خدا بخواهیم که از همین لحظه مشمول رضایت الهی بشویم یا مشمول مغفرت الهی بشویم. ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ 📚۱ )الإقبال، ج‏۱، ص۳۶۴؛دعای امام صادق(ع) در روزهای پایانی ماه رمضان @albayann
⁉️سوال: طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ ✅پاسخ استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
البیان
⁉️سوال: طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند
⁉️طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ 🔰استاد : 🔹 نیروهایی که حوزه تربیت می کند، ممکن است برخی از این نیروها که متخصص در مدیریت مسائل اجتماعی هستند،در تقوا ضعیف باشند. لذا تا وارد امور اجرایی می شوند دچار انحراف می شوند. و یا برخی که هم در مسائل مدیریتی قوی اند و هم با تقوا هستند، فاقد سواد کافی اند. و چون اجتهاد ندارند کم کم دچار انحراف خفی و پنهان می شوند و پس از مدتی این طلبه مقلد جریان منحرفی می شود و او را وسیله ای برای اغراض خود قرار می دهند. میبنید ریشه این اتفاق فقدان سواد حوزوی این طلبه بوده است. 🔸تاریخ پر از این اتفاقاتی که جریان های مختلف، اسلام را به وسیله طلبه های بی سواد یا بی تقوا و یا با طلبه های منفصل از مسائل سیاسی و اجتماعی دور می زنند.اینها مشکلات ما در حوزه است. 🔆امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:قَصَمَ ظَهْرِي رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ هَذَا يُضِلُ‏ النَّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذَا يَدْعُوهُمْ‏ إِلَى‏ جَهِلِهِ‏ بِتَنَسُّكِهِ. کمر مرا دو دسته شکسته اند ، خواصی که یا از جهت تقوا دچار مشکل اند یا از جهت علم. ما در سربازخانه ی امام زمان باید هدف را بشناسیم ، انگیزه را درست کنیم، خود را هر لحظه در ارتباط با امام زمان ارزیابی کنیم.هر لحظه و هر صبح ؛ اللهم انی اجدد له فی هذاالیوم و فی کل یوم عهدا و عقدا ، را بخوانیم و این شعار ماست. امروززمانی را برای تامل و تفکر درباره وظائفمان قرار دهیم. چقدر درس خوانده ایم؟ چقدر کار اخلاقی و فکری و اجتماعی کرده ایم ؟ امام زمان غائب اند و مسئولیت متوجه ما می باشد.اولین مسئله ی مهم ما درک این مطلب است که باید صددرصد آماده باشیم. 💠در سربازخانه ی امام زمان باید دو کار مهم انجام بدهیم: یکی ندبه و تضرع و ارتباط با ولی عصر (عج). و دیگری کار علمی قوی و تعلیم و تعلم . این باید کار مهم ما باشد. @albayann
البیان
⁉️طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟ 🔰است
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 💠ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی‌اش مربوط به عقل است، بخشی‌اش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. 📌اجتهاد یعنی چگونگی استفاده‌ی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفاده‌ی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. 🔹خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 📌اگر این طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمه‌سوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. پس درس ‌خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند. 👈🏻طلبه‌ی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبه‌های پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی می‌شنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس ‌خواندن، یک مسئله است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۸ اردیبهشت ۹۸ @albayann
ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفستایی گری یونانی.mp3
1.19M
🎙 💠 ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفسطایی گری یونانی 🔸ادله اشعری گری در رابطه با عدم عدل در نظام تکوین و در تشریع 🔹چگونگی رشد تفکر اشعری گری در جهان اسلام 🔰عدم امکان به دست آوردن احکام نظام بدون دستگاه استنباط منسجم حکمی @albayann