eitaa logo
مکتب خانه
317 دنبال‌کننده
781 عکس
324 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام جدید استاد حسن یوسفیان؛ فصل 12.pptx
269.3K
🔰 تهیه شده از فصل 12 کتاب استاد حسن یوسفیان: مبحث اخلاق و دین 🔻 برای سفارش پاورپوینت کامل این کتاب و سایر کتابهای حوزوی به آیدی مدیر پیام دهید. @roshd_harakat 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
یعنی پافشاری کورکورانه بر چیزی! باعث می شود مجاری ادراکی، تحلیل و تفکر دچار اختلال شود! باعث غفلت از بدیهیات و واقعیات مسلم می شود! احساسات کور را شعله ور و کانون عقل و اندیشه را تعطیل می کند! روحیه حق پذیری را تضعیف و گرایش به باطل را تقویت می کند! (ع)
🔰شرکت در مباحث فقهی بر دو قسم است: 1. عقدی 2. غیرعقدی 🔰 مبحث شرکت غیر عقدی مشتمل بر چهار بحث است: 1. تعریف شرکت غیرعقدی 2. تقسیم شرکت غیر عقدی به دو قسم اختیاری و قهری 3. اسباب شرکت غیرعقدی 4. متعلق شرکت غیرعقدی 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
🔹 از لابلای کتابهایی که از مرحوم فعلا در دسترس ما هست، نمی‏توان خیلی روشن حکم کرد که ایشان در مسائل کلامی دارای مکتب خاص فکری بوده ‏اند. البته یک نکته را باید توضیح داد - و همین نکته هم از بهترین مزایای شیخ است - و آن این که ایشان در خلال نوشته ‏های فقهی و اصولی خود، هیچ گاه تا آنجایی که ما خبر داریم از بحث اصولی خارج نشده و اصالت آن را حفظ کرده‏ اند. 🔸 در بحث های اصولی، مناسبتهای مختلفی هست که خیلی از علما و اصولیان و فقها به اندک مناسبتی از بحث اصلی خارج شده و وارد بحثهای کلامی و یا فلسفی شده ‏اند، در صورتی که مرحوم شیخ انصاری در کتابهای خود چه فقه و چه اصول، به کلی سعی داشته ‏اند حتی از استعمال اصطلاحات کلامی احتراز کنند، لذا ما نمی‏توانیم درست حکم کنیم که ایشان آیا در این رشته از علوم اسلامی دارای اندیشه ‏های خاصی بوده‏ اند یا خیر؟ 🔹 فلسفه هم در حکم همان مسائل کلامی است و ظواهر امر در اینجا مثل همان بحث، نمی‏توان از خلال نوشته ‏های ایشان مشخص کرد که ایشان در مسائل فلسفی دارای تخصص بوده ‏اند یا خیر؟ و از مزایای مهم ایشان این است که بحثهای اصولی را به بحثهای فلسفی و کلامی خلط نکرده ‏اند لیکن شواهد تاریخی در دست هست که ایشان با مسائل فلسفی آشنا بوده‏ اند. این موارد اگر چه در شرح حالهایی که از شیخ انصاری نوشته شده کمتر منعکس شده، اما ظاهرا اصل مطلب مسلم است. 🔸 مرحوم آیت الله العظمی آقای بجنوردی نقل می‏فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه‏ ای که بودیم توصیه می‏کردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد نراقی می‏رفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی می‏کنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند. 🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم‏ ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده ‏اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما می‏گویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم می‏گویم. 🔸 مرحوم شیخ می‏ فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمی‏گردد. 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
19.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 هنوز حساسیت زمانه را درک نکرده ایم! ❤️ به خاطر امام زمان ازدواج کنید ❤️به خاطر امام زمان بچه دار بشید... 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 در نقد سخنان جناب پیرامون ✅در دفاع از حسن بصری (ره) نزد گروهی از علماء فردی منحرف و مردود ونزد بخشی دیگر از بزرگان دین از جمله مریدان مخلص امیرالمومنین(ع) بوده است. آنچه سبب معرکه آراء درباب او شده دو عنوان و اتهام نسبت به وی میباشد. ادامه دارد... 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
مکتب خانه
🔻 در نقد سخنان جناب #پناهیان پیرامون #حسن_بصری ✅در دفاع از حسن بصری (ره) #حسن_بصری نزد گروهی از ع
اول آنکه حسن بصری اهل تصوف بود چنانچه نقد و ردیه  و بر حسن بصری ناظر به شهرت وی به منش صوفیانه و پرهیز دادن مخاطبان از پیروی از او بوده است....بررسی وپاسخ به این مطلب فرصتی دیگر میطلبد اما اتهام دوم حسن بصری که مطمح نظر این وجیزه میباشد این است او مخالف ودشمن امیرالمومنین(ع) بوده است. استناد به این مطلب بر حسب چند روایت خاص میباشد که یکی از آنها روایتی است که جناب در رسانه ملی آنرا مطرح کردند که قطب راوندى آنرا مرسلا نقل کرده است که: «امیرالمومنین(ع) پس از جنگ جمل از کنار حسن بصرى که مشغول وضو گرفتن بود گذشت فرمود: اى حسن! کامل وضو بگیر. حسن گفت: ولى تو دیروز مردانى را به قتل رساندى که وضوى کامل مى‌گرفتند!حضرت فرمود:و تو به خاطر آنان دلتنگ شدى؟ گفت: آرى فرمود: خداوند دل تنگى تو را طولانى سازد و حزن تو را افزون کند.گفته‌اند: پس از آن همیشه حسن را اندوهگین و گرفته مى‌دیدیم گویا از دفن عزیزى برگشته است» نظیر این روایت را صاحب کتاب احتجاج مرسلا نقل میکند وهمچنین ابن ابی الحدید از قول حمّاد آنرا بیان میکند. 🔻گذشته از بررسی سند روایات فوق وتعارضاتی که دربیان آن وجود دارد (مثلا  در کتاب شریف امالی روایت فوق را به گونه دیگری نقل کرده است. در آنجا حسن نه تنها پاسخ بی‌ادبانه‌ای به سؤال امام نداده، بلکه حتی ازایشان نصیحت خواسته است)...بیان دونکته تاریخی که گویایی صحت وسقم این روایات است خالی از لطف نمیباشد اوّلا: به گفته ابن سعد که نزدیکترین فرد به حسن بصرس بود، حسن بصری در سال (21) هجری بدنیا آمد یعنی به هنگام جنگ جمل او نوجوانی چهارده ساله بوده!! براین اساس حسن در آن روزگار نوجوانی غیربالغ بود که هنوز وجاهت وجایگاه اجتماعى نداشته که بخواهد در مسیر خلیفه وقت قرار گرد وبا ایشان بر سر وضو گرفتن مخاصمه کند!! واساسا دور از ذهن است که امیرالمومنین(ع) نوجوانی غیربالغ را مورد عتاب وتندی قرار داده و او را نفرین کند!! ثانیا: بنابر نقل شیخ صدوق در امالی و علامه مجلسی در بحار...حسن در سال (37) هجری به بصره مهاجرت کرد. یعنی در زمان جنگ جمل حسن دربصره نبود بلکه در مدینه بود. البته برخی دیگر از محدثان وراویان مانند ورّاق میگویند حسن تنها در زمان پیری وهنگام مرگ جابر بن زید به سال (93) هجری و هنگام حکومت عبدالملک بن مروان وارد بصره شد وپیش از آن هیچگاه به بصره نرفته بود. 🔻اینکه بزرگان وعالمانی چون از حسن بصری به نیکی یاد کرده و او را کثیرالعلم، بلیغ المواعظ، اسوه، پیشوا و یکی از متقدمان دانسته ویا اینکه در مقدمه تفسیر تبیان در مدح حسن بصری سخن گفته و روش او را در تفسیر قرآن کریم (طریقه‌ای ممدوح و مذهبی محمود‌) دانسته وهمچنین جناب در تفسیر مجمع البیان در فضیلت حسن بصری و علم او مطالبی بیان داشته واینکه حسن بصری از چهره‌های مطرح تشیع واز کاملین طریقت و واصلین حقیقت بوده ..بحث مفصلی است که در این مقال نمیگنجد...الغرض آنکه تامل وتحاشی دربیان مطالب تاریخی و احتراز از نقل هرگونه روایتی و تحقیق وامساک در بیان آنها شیوه اهل علم وحکمت میباشد. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari⌟ ⌜@falsafeh_nazari 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
اهمیت عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ الْحَجَّاجِ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام عَنِ الْكَبَائِرِ، فَقَالَ: «هُنَّ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عليه السلام سَبْعٌ: 1. الْكُفْرُ بِاللَّهِ، 2. وَ قَتْلُ النَّفْسِ، 3. وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ، 4. وَ أَكْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَيِّنَةِ، 5. وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً، 6. وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ، 7. وَ التَّعَرُّبُ بَعْدَ الْهِجْرَةِ». قَالَ: قُلْتُ‏ : فَهذَا أَكْبَرُ الْمَعَاصِي؟ قَالَ: «نَعَمْ». قُلْتُ: فَأَكْلُ دِرْهَمٍ‏ مِنْ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً أَكْبَرُ أَمْ تَرْكُ الصَّلَاةِ؟ قَالَ: «تَرْكُ الصَّلَاةِ». قُلْتُ: فَمَا عَدَدْتَ تَرْكَ الصَّلَاةِ فِي الْكَبَائِرِ؟ فَقَالَ: «أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَوَّلُ مَا قُلْتُ لَكَ؟» قَالَ: قُلْتَ: الْكُفْرُ، قَالَ: «فَإِنَّ تَارِكَ الصَّلَاةِ كَافِرٌ» يَعْنِي‏ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ. 💢 منبع: الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏3، ص: 688 🔅 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 وضعیت مدیریت حوزه استان قم (دارالشفاء) در آغاز سال جدید تحصیلی که محتاج مضاعف است؛ نه روال سابق و حتی بدتر از قبل😔 @HozeTwit
🔻برنامه کاربردی تقویم تاریخ دستاوردهای انقلاب اسلامی ▫️برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه با معرفی خدمات و توفیقات نظام اسلامی در طول چهار دهه گذشته 🔹نسخه اول کارنامه شامل بیش از ۷۰۰۰ مدخل و ۷۵۰ محتوای توضیحی با چهار درگاه مستقل "پیشرفت"، "جوایز"، "خاطرات" و "دیگران" بوده و به مرور زمان در نسخه‌های بعدی بر محتوا و امکانات فنی آن افزوده می‌شود تا نهایتا دایره‌المعارف همراه دستاوردهای انقلاب اسلامی را شکل دهد. نصب برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.hamrayan.karname_proj نصب کارنامه از مایکت: https://myket.ir/app/com.hamrayan.karname_proj ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh