eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
تعليقة على نهاية الحكمة - الشيخ محمد تقي مصباح اليزدي.pdf
13.08M
📝تعلیقه علی ✍آیت الله موضوع : فلسفه تعداد صفحات : ۴۰۰ صفحه ♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
قاعده کل حادث مسبوق بقوة و مادة تحملها در توضیح استدلال بوعلی بر این قاعده می فرمایند: ✅ گفتیم برهانی که مرحوم آخوند در اینجا آورده‌اند برهانی است که بوعلی بیان کرده است. بوعلی به چه دلیل می‌گوید هر حادثی مسبوق به امکان قبلی و به ماده‌ای است که حامل آن امکان باشد؟ می‌گوید هر شی‏ء که حادث می‌شود، در زمان قبل از وجودش هم، ممکن است یعنی دارای امکان است، زیرا اگر در زمان قبل ممکن نباشد پس باید یا ممتنع باشد و یا واجب، چون شی‏ء یا ممکن است یا ممتنع و یا واجب. این امرِ حادث نمی‌شود در زمان قبل ممتنع باشد؛ اگر در زمان قبل ممتنع بود محال بود که در هیچ زمانی به وجود بیاید، پس چرا به وجود آمده است؟ این حادث در زمان قبل واجب هم نبوده است چون اگر واجب بود در همان زمان قبل و بلکه از ازل وجود داشت پس چرا در زمان قبل وجود نداشته است؟ پس شیئی که در یک زمان حادث می‌شود در زمان قبل هم باید ممکن و دارای امکان باشد. ✅ بعد می‌رود سراغ امکان. می‌گوید این امکان با «قدرت فاعل» اشتباه نشود. گاهی برخی امکان ممکن را با قدرت فاعل اشتباه می‌کنند که در عرف چنین است. مثلًا می‌گوییم این کار برای من ممکن است، یعنی من قدرت انجام آن را دارم یا می‌گوییم این کار برای من ممکن نیست یعنی من قدرت انجام آن را ندارم. این امری است که به فاعل مربوط است. فاعل قدرت داشته باشد یا نداشته باشد، قدرت فاعل غیرمتناهی باشد یا متناهی، در هرحال یک شی‏ء در ذات خود یا واجب است یا ممکن و یا ممتنع. پس این امکان، امکانی است که صفت شی‏ء است نه صفت فاعل. پس امکان یک حادث غیر از مسئله‌ قدرت فاعل است. ✅ حال که ثابت شد هر حادثی در زمان قبل از حدوثش هم دارای امکان بوده است، این امکان یا جوهر است یا عرض قار (که عرض قار در اینجا یعنی عرض غیر اضافه) و یا عرضی است از قبیل اضافه. بدون شک امکان وجود یک شی‏ء به صورت یک جوهر وجود ندارد. اگر می‌گوییم در دانه گندم امکان بوته گندم هست این‏طور نیست که بتوانیم در لابراتوار، گندم را تجزیه کنیم و امکان را از گندم جداکنیم. یا اگر می‌گوییم در نطفه انسان امکان وجود انسان هست نه این است که این امکان به صورت یک جوهر قائم به ذات وجود دارد، بلکه به صورت یک صفت برای یک جوهر وجود دارد. حال آیا این صفت، صفتی است که ماهیت آن غیر از اضافه و نسبت است یا جز اضافه و نسبت چیز دیگری نیست؟ در باب اعراض ثابت شده است که ما یک سلسله اعراض داریم که اصلًا ماهیت آنها ماهیت اضافه و نسبت است، مثل ابوّت و بنوّت. ✅ البته هر چیزی ممکن است دارای اضافه باشد و بلکه هیچ چیزی در عالم نیست که دارای اضافه نباشد ولی اینکه «چیزی دارای اضافه و نسبت است» یک مطلب است و خود «اضافه و نسبت» مطلب دیگری است. مثلًا زید چون برادر عمرو است با عمرو نسبتی دارد. در اینجا زید «ذات اضافه» [یعنی دارای نسبت اضافه‏[ است ولی خودِ برادری و اخوت یک نسبت است، نه شی‏ء دارای نسبت. همین‌طور است فوقیت و تحتیت. ✅ این فلاسفه می‌خواهند بگویند این چیزی که ما به نام امکان می‏نامیم- و مسئله‌ مهم هم همین است که بعد باید اثبات بشود- جز یک نسبت چیز دیگری نیست؛ ماهیتش ماهیت نسبت است. مثلًا امکان استعدادی نطفه برای انسان عبارت است از نسبتی میان نطفه و انسان. بعد آن اشکال در ذیل این فصل به وجود می‌آید که باید در مورد آن مفصل بحث کنیم که نسبت باید میان دو امر موجود باشد. آیا نطفه نسبت دارد با انسانی که بعد می‌خواهد به وجود بیاید و الآن معدوم است؟ چطور امکان استعدادی عبارت است از نسبت میان این و آن؟ اصلًا آنی وجود ندارد. چطور می‌شود میان موجود و معدوم نسبتی باشد؟ این اشکالی است که بعد درباره آن بحث می‌کنیم. ✅ البته برای این برهان که در آن می‌خواهیم امکان و ماده‌ای را که حامل امکان است اثبات کنیم فرق نمی‌کند که ماهیت آن اضافه باشد یا عرض دیگری باشد ولی این را طرداً للباب در اینجا ذکر کرده‌اند. ✅ پس خلاصه برهان فلاسفه برای آنکه اثبات کنند حادث بدون امکان قبلی و ماده قبلی نمی‌تواند پدید بیاید این است که حادث قبل از حدوثش واجب یا ممتنع نیست پس ممکن است. بنابراین امکانش در زمان قبل وجود داشته است. این امکان، جوهر که نمی‌تواند باشد پس عرض است. این عرض که در زمان قبل وجود داشته است معروض می‌خواهد و معروضش همان است که آن را ماده می‏نامیم چون تعریف ما از ماده در اینجا «حامل استعداد» است. پس بدین ترتیب اثبات شد که‏ «کل حادث مسبوق بقوة و مادة تحملها». استاد مطهری، درس‌های اسفار، ج 1، ص193 _ 195
مکتب خانه
#قواعد_فلسفی قاعده کل حادث مسبوق بقوة و مادة تحملها #استدلال #استاد_مطهری در توضیح استدلال بوعلی
مرحوم بوعلی در استدلال بر این قاعده می نویسد: «إشارة؛ كلُّ حادثٍ فقد كانَ قبلَ وجودِه ممكنَ الوجودِ فكان إمكانُ وجودِه حاصلاً؛ و ليس هو قدرة القادر عليه و إلاّ لكانَ إذا قيل في المحالِ: «إنّه غيرُ مقدورٍ عليه، لأنّه غير ممكن في نفسه» فقد قيل: «إنّه غير مقدور عليه، لأنّه غير مقدور عليه» أو «إنّه غير ممكن في نفسه، لأنّه غير ممكن في نفسه»! فبيّن إذن أنّ هذا الإمكانَ غيرُ كونِ القادرِ عليه قادراً عليه؛ و ليس شيئاً معقولاً بنفسه يكون وجوده لا في موضوعٍ بل هو إضافيٌّ؛ فيَفتَقِرُ إلى موضوعٍ. فالحادثُ تَتَقَدَّمُه قوّةُ وجودٍ و موضوع» ❇️ الإشارات و التنبیهات، نمط 5، ص ۲۸۴، چاپ ب‍وس‍ت‍ان‌ ک‍ت‍اب‌ ق‍م‌
مکتب خانه
#قواعد_فلسفی قاعده کل حادث مسبوق بقوة و مادة تحملها #استدلال #استاد_مطهری در توضیح استدلال بوعلی
مرحوم همین استدلال را در نهایه الحکمه، مرحله نهم، فصل 1 آورده و می نویسد: ✳️ الفصلُ الأولُ كلُّ حادثٍ زمانيٍّ فإنَّه مَسبُوقٌ بقُوَّةِ الوجودِ ✳️ ✅ و ذلك لأنَّه قبلَ تحقُّقِ وجودِه يَجِبُ أن يكونَ مُمكنَ الوجودِ جائزاً أن يَتَّصِفَ بالوجودِ و أن لا يَتَّصِفَ إذ لو لم يَكُن ممكناً قبلَ حدوثِه لكانَ إما ممتنعاً فاستحالَ تَحقُّقُه و قد فُرِضَ حادثاً زمانياً هذا خلفٌ و إما واجباً فكانَ موجوداً و استحالَ عدمُه لكنَّه ربما تَخَلَّفَ و لم يُوجَد ✅ و هذا الإمكانُ أمرٌ موجودٌ في الخارجِ و ليس اعتباراً عقلياً لاحقاً بماهيةِ الشي‏ءِ الممكنِ لأنَّه يَتَّصِفُ بالشدَّةِ و الضعفِ و القُربِ و البُعدِ فالنطفةُ التي فيها إمكانُ أن يَصيرَ إنساناً مثلاً أقربُ إلى الإنسانِ الممكنِ مِن الغذاءِ الذي يُمكِنُ أن يَتبَدَّلَ نطفةً ثم يَصيرَ إنساناً و الإمكانُ في النطفةِ أيضاً أشدُّ منه في الغذاءِ مثلاً ✅ ثم إنَّ هذا الإمكانَ الموجودَ في الخارج ليس جوهراً قائماً بذاته و هو ظاهرٌ بل هو عرضٌ قائمٌ بموضوعٍ يَحمِلُه فَلنُسمِّه قوةً و لَنُسَمِّ الموضوعَ الذي يَحمِلُه مادةً فإذن لكلِّ حادثٍ زمانيٍّ مادةٌ سابقةٌ عليه تَحمِلُ قُوَّةَ وجودِه و يَجبُ أن تكونَ المادةُ غيرَ ممتنعةٍ عن الاتحادِ بالفعليةِ التي تحمل إمكانها و إلا لم تحمل إمكانها فهي في ذاتها قوة الفعلية التي تحمل إمكانها إذ لو كانت ذات فعلية في نفسها لامتنعت عن قبولِ فعليةٍ أخری بل هي جوهر فعلية وجوده أنَّه قوةُ الأشياء لكنها لكونها جوهرا بالقوة قائمة بفعليةٍ أخری إذا حدث الممكن و هو الفعليةُ التي حملت المادةُ إمكانَها بَطَلَت الفعليةُ السابقةُ و قامَت الفعليةُ اللاحقةُ مقامَها كمادةِ الماء مثلاً تَحمِلُ قوةَ الهواءِ و هي قائمةٌ بعدُ بالصورةِ المائيةِ حتّی إذا تَبَدَّلَ هواءً بطلت الصورةُ المائيةُ و قامت الصورة الهوائية مقامها و تقومت المادة بها؛ و مادة الفعلية الجديدة الحادثة و الفعلية السابقة الزائلة واحدة و إلا كانت المادةُ حادثةً بِحُدُوثِ الفعلية الحادثةِ فاستلزمت إمكاناً آخَرَ و مادةً أخری و نَنقُلُ الكلامَ إليهما فكانت لحادثٍ واحدٍ إمكاناتٌ و موادٌّ غيرُ متناهيةٍ و هو محالٌ و نظيرُ الإشكالِ لازمٌ لو فُرِضَ للمادةِ حدوثٌ زمانيٌّ ...»
مکتب خانه
مرحوم بوعلی در استدلال بر این قاعده می نویسد: «إشارة؛ كلُّ حادثٍ فقد كانَ قبلَ وجودِه ممكنَ الوجودِ
❇️ در نقد این استدلال می فرمایند در این استدلال مغالطه اشتراک لفظی رخ داده و مستدل بین امکان ذاتی و امکان استعدادی خلط نموده است. ❇️ در تعلیقه اول بر فصل اول از مرحله نهم نهایه الحکمه با یادآوری این مطلب که مرحوم اشتراک امکان ذاتی و امکان استعدادی در امکان را از نوع اشتراک لفظی می داند، نقد را بر استدلال وارد می داند. ✳️ در پاسخ به این نقد می فرمایند که براساس اصالت وجود، امکان ذاتی و امکان استعدادی مشترک معنوی هستند. برای توضیح این نظریه ر.ک مجموعه آثار، ج10، ص 228 الی 245
مکتب خانه
❇️ #شیخ_اشراق در نقد این استدلال می فرمایند در این استدلال مغالطه اشتراک لفظی رخ داده و مستدل بین ام
🔆🔆 تفاوت‌های امکان ذاتی و امکان استعدادی🔆🔆 ✅ فرق اول‏ یکی از جهات افتراق ایندو این است که امکان استعدادی یک امر موجود بالفعل است و اصلًا وجود عینی دارد و حال آنکه ما قبلًا گفتیم که امکان ذاتی از معقولات ثانیه است و در عالم عین مابازاء ندارد؛ مصداقش همان معروضش است، یعنی فقط از معروضش انتزاع می‌شود بدون آنکه در معروضش وجود داشته باشد. قبلًا دیدیم که حاجی فرمود: فَمِثْلُ شَیئیةٍ أو امْکانٍ‏ مَعْقولُ ثانٍ جا بِمَعْنی ثانٍ‏ یعنی اگر ما می‌گوییم انسان ممکن الوجود است به امکان ذاتی، آنچه که در خارج وجود دارد انسان است؛ امکان انسان، دیگر در خارج وجود ندارد ولی این مفهوم از انسان انتزاع می‌شود که انسان چیزی است که نه اقتضای وجود دارد و نه اقتضای عدم. این لااقتضائیت وجود و عدم اسمش «امکان ذاتی» است. لااقتضائیت یک وجود عینی ندارد، ولی امکان استعدادی یک حقیقت عینی است، چون امکان استعدادی در واقع همان استعداد است. استعداد را اگر به مستعد نسبت بدهیم «استعداد» نامیده می‌شود و اگر به «مستعد له» نسبت بدهیم «امکان استعدادی» نامیده می‌شود؛ یعنی الآن واقعاً و عیناً چیزی در گندم وجود دارد که آن مناط استعداد این گندم است برای بوته شدن و آن امکان استعدادی آن بوته است در اینجا. پس این یک امر بالفعل است و آن امکان ذاتی یک امر انتزاعی ذهنی است. پس یکی از فرقهای امکان استعدادی و امکان ذاتی در این جهت شد که امکان ذاتی صرفاً انتزاع ذهن است بدون اینکه خود این امکان یک وجودی در موضوعش داشته باشد، ولی امکان استعدادی خودش یک حقیقتی است که در خارج وجود دارد و به منزله یک عرَض در یک معروض وجود دارد[1]. ✅ فرق دوم‏ فرق دوم که حاجی در اینجا ذکر می‌کند این است که می‌گوید امکان ذاتی به منزله اصل است برای امکان استعدادی؛ یعنی شی‏ء باید اول امکان ذاتی داشته باشد، پس از آنکه امکان ذاتی داشت می‌تواند امکان استعدادی هم داشته باشد و می‌تواند نداشته باشد. پس آن به منزله اصل است برای این و این به منزله فرع است برای آن. هرچه که امکان ذاتی دارد هم می‌تواند امکان استعدادی داشته باشد و هم می‌تواند امکان استعدادی نداشته باشد. مثلًا می‌گوییم انسان یک ماهیتی است که امکان ذاتی دارد. این ماهیت امکان ذاتی دارد، ولی ممکن است امکان استعدادی هم داشته باشد و ممکن است نداشته باشد. اگر یک ماده‌ای وجود داشته باشد که قابل تبدیل شدن به انسان باشد می‌گوییم امکان استعدادی دارد، ولی اگر چنین ماده‌ای نبود او دیگر امکان استعدادی ندارد ولو اینکه امکان ذاتی دارد؛ یعنی انسان یک چیزی است که می‌تواند موجود باشد ولی چون الآن یک ماده‌ای که قابلیت وجود او و استعداد وجود او را داشته باشد در خارج وجود ندارد پس امکان استعدادی ندارد. ✅ فرق سوم‏ فرق سومی که ذکر می‌کنند این است که می‌گویند در امکان ذاتی، دو طرف یعنی وجود و عدم برای شی‏ء علی السویه است. می‌گوییم انسان یک طبیعتی است که می‌تواند موجود باشد و می‌تواند معدوم باشد ولی اینچنین نیست که یکی از دو طرف تعینی و رجحانی پیدا کرده باشد، ولی با امکان استعدادی یک طرف تعین پیدا می‌کند، یعنی آن شیئی که دارای این امکان هست با آن چیزی که این امکان، امکان او هست یک اضافه و نسبت و تعینی پیدا می‌کند. دانه گندم که الآن قوه و استعداد بوته گندم شدن در آن هست اینچنین نیست که بگوییم برای دانه گندم بوته گندم شدن و نشدن علی السویه است؛ نه، علی السویه نیست. به حکم اینکه استعداد آن را پیدا کرده است، الآن بوته گندم شدن برای آن تعین پیدا کرده است؛ یعنی یک نسبتی با آن طرف پیدا کرده که این نسبت را با عدمش پیدا نکرده است. ، شرح مبسوط منظومه، ج 2 (مجموعه آثار، ج 10)، ص119 تا221
مکتب خانه
#اصطلاح_فلسفی 🔆🔆 تفاوت‌های امکان ذاتی و امکان استعدادی🔆🔆 ✅ فرق اول‏ یکی از جهات افتراق ایندو این ا
✅ فرق چهارم‏ و از این بالاتر، یک فرق بسیار روشنی بین ایندو وجود دارد و آن این است که در امکان استعدادی امکان زوال هست ولی در امکان ذاتی امکان زوال نیست. ما درباب امکان ذاتی این مطلب را گفته‌ایم که هرممکنی واجب الامکان است، یعنی هرچیزی که امکان ذاتی دارد بالضروره امکان ذاتی دارد، دیگر اینچنین نیست که امکان ذاتی خودش را بالامکان داشته باشد، کمااینکه هر ممتنع بالذاتی هم بالضروره ممتنع بالذات است و هر واجب بالذاتی هم بالضروره واجب بالذات است‏. بنابراین امکان ذاتی برای ممکن بالضروره ثابت است یعنی زوال پذیر نیست. نمی‌شود یک شی‏ء در یک زمان امکان ذاتی داشته باشد و در زمان دیگر واجب الوجود بالذات یا ممتنع الوجود بالذات بشود. هرچه که ممکن بالذات است ازلًا و ابداً ممکن بالذات است. واجب بالذات هم ازلًا و ابداً واجب بالذات است؛ ممتنع بالذات هم ازلًا و ابداً ممتنع بالذات است. اما امکان استعدادی زوال پذیر است. این بوته گندم امکان استعدادی در این دانه گندم دارد؛ می‌شود کاری کرد که این امکان استعدادی زایل شود. مثلا می‌شود آفتی در آن وارد کرد، آفت که در آن وارد شد دیگر امکان استعدادی برای بوته گندم شدن ندارد. یا می‌شود این دانه گندم را با یک وسیله مکانیکی و یا با یک سنگی خرد کرد و آرد کرد، بعد از اینکه آن را خرد کردید دیگر امکان بوته گندم شدن در آن نیست. ✅ فرق پنجم‏ یک فرق دیگر این است که امکان استعدادی جایش محل شی‏ء ممکن است ولی امکان ذاتی جایش خود آن شی‏ء ممکن است. توضیح اینکه وقتی می‌گوییم «انسان ممکن است»، وجود انتزاعی این امکان در انسان است. خود انسان که این امکان را به او نسبت می‌دهیم متصف است به این امکان؛ همین ماهیت انسان متصف است به این امکان. پس اگر در اینجا بخواهیم تعبیر به حالّ و محل بکنیم- که البته با حالّ و محل عینی نباید اشتباه بشود- «امکان» حالّ است و «ماهیت انسان» محل. اما امکان استعدادی چگونه است؟ امکان استعدادی در خود انسان وجود ندارد، در نطفه وجود دارد، یعنی در ماده‌ای که بعد محل انسان می‌شود وجود دارد. پس جای امکان استعدادی، محل ممکن است یعنی آن ماده‌ای است که بعد این ممکن در آن ماده تحقق می‌یابد ولی جای امکان ذاتی خود همان ممکن است نه محلش؛ ولهذا اینکه در آن بحث اول عنوان کردیم که امکان استعدادی را می‌توان معدوم کرد نه امکان ذاتی را، برای این است که جای امکان استعدادی محل شی‏ء ممکن است یعنی شی‏ء دیگری است که با معدوم کردن آن شی‏ء دیگر امکان معدوم می‌شود ولی جای امکان ذاتی، شی‏ء دیگر نیست بلکه ذات آن ماهیت است. ماهیت را همیشه می‌توان اعتبار کرد و هر وقت هم شما ماهیت را اعتبار کنید امکان برای آن اعتبار می‌کنید. ✅ فرق ششم‏ فرق دیگر این است که امکان ذاتی شدت و ضعف بردار نیست ولی امکان استعدادی شدت و ضعف بردار است؛ یعنی یک امری که می‌گوییم ممکن است به امکان ذاتی، اینچنین نیست که تدریجاً ممکن‏تر بشود، ولی امکان استعدادی شدت و ضعف دارد، یعنی شی‏ء مرتّباً مراحلی را طی می‌کند و پیوسته امکان شی‏ء دیگر شدن در آن قوّت می‌گیرد. مثلًا در نطفه انسان امکانِ انسان شدن هست ولی وقتی این نطفه مراحلی را در رحم طی می‌کند و مثلًا به صورت علقه درمی‌آید این امکان شدت می‌گیرد و بیشتر می‌شود، یعنی امکان انسان شدن در آن بیشتر است. هنگامی که یک مرحله جلوتر می‌آید باز هنوز انسان نیست ولی امکان انسان شدن در آن بیشتر است. هرچه جلوتر می‌آید این امکان قوت می‌گیرد و شدت پیدا می‌کند. ولی در امکان ذاتی شدت و ضعف معنی ندارد. اینها مجموع فرقهایی بود که میان امکان ذاتی و امکان استعدادی گذاشته اند. ، شرح مبسوط منظومه، ج 2 (مجموعه آثار، ج 10)، ص222 تا 225
در فصل 13، مرحله دوم، جلد اول اسفار درباره شناخت حقایق اشیا بحث کرده است. ر.ک: رحیق مختوم، ج 5، ص 237 تا 279
مقام معظم رهبری «مدظله العالی» |1396|: "درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خوانده‌‌اید؛ معنایش این است که شما خوش ‌فکرید، خوش ‌بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده ‌اید؟ ... بچّه‌های عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید؛ نمی‌توانید تأثیرگذارِ خوبی باشید ... اگر می‌خواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیات برجسته‌‌ای که روحیّه‌ شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید ... ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند؛ امّا از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که مثل امام، در حدّ نصاب کامل بود".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصراع به مصراع این شعر طنز جنجالی، وصف الحال بسیاری از ما ایرانی ها است! بابا شبیه آی بدون کلاه شد، از بس کلاه بر سر بابا گذاشتید! فعلا که زنده ایم ولی فکر می کنم، ما را برای روز مبادا گذاشتید! باشد که از خزانه غیبم دوا کنند، دیگر مگر شما خزانه جا گذاشت.
مکتب خانه
مصراع به مصراع این شعر طنز جنجالی، وصف الحال بسیاری از ما ایرانی ها است! بابا شبیه آی بدون کلاه شد،
گزارشهای محرمانه از خودکشی داوطلبان کنکور بدلیل شکست در کنکور طی سالهای گذشته وزیر اسبق آموزش و پرورش: ذینفعان کنکور دهها هزار میلیارد تومان گردش مالی از قِبل کنکور دارند و به این سادگی سفره شان را جمع نمی کنند ولو اینکه باور داشته باشند این جریان نسل آینده را تهدید می کند. در سال های گذشته در بولتن های محرمانه اخباری از خودکشی دهها نفر از داوطلبان کنکور داشتیم که به علت شکست، سرکوب و تحقیر در خانواده این کار را انجام داده بودند. برخی داوطلبان واقعا آینده دردناکی را از حیث ویژگی های روانشناختی باید به خاطر شکستی که در کنکور خورده اند متحمل شوند. *ایسنا*
🔴وقتی یک برادر چند شغله و خسته را امام جماعت یک مسجد کنیم، این فرد چطور می ‌خواهد محیط مسجد را حفظ کند؟ 🔲 شهید حاج قاسم سلیمانی: 🔸کسی که نتواند سربازانش را حفظ کند، خطش سقوط کرده و اگر جوانانی از مسجد رفتند، خط آن امام جماعت شکسته و سقوط کرده است. 🔸 وقتی یک برادر چند شغله و خسته را امام جماعت یک مسجد کنیم، این فرد چطور می ‌خواهد محیط مسجد را حفظ کند؟ 🔸 امام جماعت باید بتواند با حجاب و بی حجاب را با هم جذب کند. 🌐 فارس 🆔@tahavol_howze