📝 بعضی از نو آوری های فلسفی مکتب استاد فیاضی 📝
✅بر گرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۳۳.۳۴
۱. قرار دادن وجود به معنای اعم به عنوان موضوع فلسفه
۲.اعتقاد به عالَم تحلیل
۳.تبیین جدید از نفس الامر
۴.تقسیم علیت به خارجی و تحلیلی
۵.تبیین جدید از اصالت وجود
۶. اعتقاد به موجودیت ماهیت در خارج
۷.تبیین جدید از تشکیک در ماهیت
۸.طرح نظریه تداخل وجودی
۹. اعتقاد به واقعیت داشتن اَعدام وتمایز و علیت واقعی میان آنها
۱۰.تعریف جدید از وجود ذهنی
۱۱.اعتقاد به عدم استحاله امکان بالغیر
ابطال قاعده الشی ما لم یجب لم یوجد و اعتقاد به امکان عدم معلول هنگام علت تامه
۱۲.ماهیت داشتن خداوند
۱۳.قرار دادن 《امکان معنایی》به عنوان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت
۱۴.تبیین جدید از کلی طبیعی
۱۵.دیدگاه جدید از عامل تشخص اشیاء
۱۶.طرحی نو در تبیین معقول اولی و ثانی
۱۷.اعتقاد به اتحاد وجودی و تغایر تحلیلیِ جوهر و عرض
۱۸.اعتقاد به ۴ مقوله جوهری و ده مقوله عرضی
۱۹. اعتقاد به حمل " قریب به اولی" به عنوان قسم جدید حمل
۲۰.مجعول دانستنِ وجود به معنای اعم
۲۱.علت غایی نداشتنِ معلول ها
۲۲.تحلیل جدید از مجرد و مادی
۲۳.اعتقاد به تغییر ، حرکت و زمان در مجردات ممکن
۲۴.اعتقاد به معرفت همه مخلوقات حتی مادیات به خداوند
۲۵.تحلیلی نو از عینیت صفات با ذات
۲۶.اعتقاد به علم حصولی پیشین خداوند نسبت به مخلوقات
۲۷.تبیین جدید از برهان وجودی برای اثبات خداوند
۲۸.اعتقاد به دو نفس برای انسان
۲۹.اعتقاد به ولایت تکوینی نفس انسانی بر بدن
۳۰.اعتقاد به کثرت نوعی نفوس هنگام حدوث و بقاء
۳۱.اعتقاد به حدوث نفوس دو هزار سال پیش از ابدان
۳۲.اعتقاد به حرکت جوهری و عرضی در نفوس انسان ها در دنیا و پس از دنیا(برزخ و آخرت)
۳۳. قائل شدن به تفضیل درباره امکان یا استحاله تناسخ ملکی
210414_1034.mp3
11.62M
#جلسه_قرآن_کریم
بیان روش تفسیر ساختاری
حجت الاسلام استاد فربهی
جلسه اول
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#انتخابات1400 برای شناخت شخصیت آقای #جلیلی و طرز فکر و عملش و نیز شناخت بقیه اهل سیاست، دیدن این کلیپ بسیار بسیار ضروری و لذت بخش است.
مکتب خانه
💢 شهرت عملى رواج عمل به روايتى توسط عده زيادى از فقها؛ شهرت عملى، به معناى اشتهار عمل به روايتى از
💢شهرت فتوايى
فتواى عده زيادى از فقها در يك مسئله فقهى، بدون استناد به روايت شهرت فتوايى، به معناى اشتهار فتوايى در يكى از مسائل فقهى در ميان جمع زيادى از فقها است بدون آنكه اين فتوا به روايتى مستند باشد. فرق نمىكند كه اين عدم استناد، به خاطر نبود روايت در مسئله باشد، يا دليل ديگرى داشته باشد.
❇️ در اينكه شهرت فتوايى از امارات ظنى معتبر است يا خير، اختلاف وجود دارد.
نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 3، ص (154- 153).
مكارم شيرازى، ناصر، انوار الاصول، ج 2، ص 417.
سبحانى تبريزى، جعفر، الموجز فى اصول الفقه، ج 1، 2، ص 273.
خمينى، مصطفى، تحريرات فى الاصول، ج 3، ص 221 و (224- 223).
مغنيه، محمد جواد، علم اصول الفقه فى ثوبه الجديد، ص 231.
ولايى، عيسى، فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول، ص 226.
عراقى، ضياء الدين، نهاية الافكار، ج 2، ص 99.
محمدى، ابو الحسن، مبانى استنباط حقوق اسلامى يا اصول فقه، ص 277.
طباطبايى حكيم، محمد تقى، الاصول العامة للفقه المقارن، ص 224.
خمينى، روح اللّه، انوار الهداية فى التعليقة على الكفاية، ج 1، ص 261.
ايروانى، باقر، الحلقة الثالثة فى اسلوبها الثانى، ج 2، ص 61.
فاضل لنكرانى، محمد، كفاية الاصول، ج 4، ص 271.
آخوند خراسانى، محمد كاظم بن حسين، كفاية الاصول، ص 336.
حيدر، محمد صنقور على، المعجم الاصولى، ص 687.
منبع: فرهنگ نامه اصول فقه
#اصول_فقه
#اصطلاح
#شهرت
╭┅────────────────────┅╮
🌐https://eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────────────┅╯
حفظ عزّت
یکی از تجّار درجه اول که با آقایان علما مثل آقای آسید ابوالحسن و حاج آقا حسین قمی حساب و کتاب داشت، پول قابل توجهی برای آقای بروجردی فرستاد، منتهی پول را در پاکت نگذاشته بود. آقای بروجردی آن پول را رد کرد. وجوه آن شخص در وضع حوزه خیلی دخیل بود. برخی به آقای بروجردی اصرار کردند که در این جهت مسامحه کند و آن مبلغ را قبول کند اما ایشان نپذیرفت.
مرحوم آقای خمینی به آن تاجر نامهای مینویسد و به او تذکر میدهد که روش آقای بروجردی مثل آقایان دیگر نیست و باید جهات آداب را مراعات کنید. آن تاجر هم بعداً خدمت آقای بروجردی میآید و التماس و خواهش میکند که این وجوه را بپذیرد!
آقای بروجردی به عزّت روحانیت خیلی اهمیت میداد و حاضر نبود زیر بار منّت اشخاص برود.
▪️جرعهای از دریا، ج۳، ص ۴۹۶
مکتب خانه
💢 شهرت روايى فراوانى راويان يك حديث، كمتر از حدّ تواتر؛ شهرت روايى، در جايى است كه حديثى را راويان
💢شهرت عملى قدما
رواج عمل به روايتى توسط فقهاى نزديك به عصر امامان عليهم السّلام ؛ شهرت عملى قدما، در موردى است كه اشتهار عمل به روايت صدور فتوا به استناد آن در ميان عده زيادى از اصحاب ائمه عليهم السّلام و گذشتگان از فقهاى اماميه محقق شده باشد.
❇️ «قدما» فقيهانى هستند كه يا هم عصر ائمه عليهم السّلام بودهاند، يا در زمان غيبت و يا در فاصله كمى بعد از آن مىزيستهاند كه بزرگانى همچون «ابن جنيد اسكافى، ابن ابى عقيل، على بن بابويه قمى و فرزند بزرگوارش شيخ صدوق، شيخ مفيد و دو شاگرد بزرگوارش سيد مرتضى و شيخ طوسى، ابن زهره، ابو الصلاح حلبى، سلار، قاضى ابن براج و ابن ادريس عجلى (بنا بر نظر برخى)» را شامل مىشود.
❇️ مشهور فقهاى اماميه اعتقاد دارند شهرت عملى قدما موجب جبران ضعف سند روايت ضعيف، و اعراض مشهور قدما از عمل به روايتى، موجب ضعف روايت صحيح مىگردد، هرچند برخى با اين امر مخالفت نمودهاند.
❇️ دليل حجيت شهرت عملى قدما، تعبد آنها به مضمون روايات بوده است كه اين امر سبب حصول اطمينان نسبت به مستند بودن فتواى آنها به اين روايت خاص يا روايت ديگرى با همين مضمون مىباشد.
محمدى، ابو الحسن، مبانى استنباط حقوق اسلامى يا اصول فقه، ص 277.
مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج 2، ص 152.
جزايرى، محمد جعفر، منتهى الدراية فى توضيح الكفاية، ج 4، ص (389- 388).
سبحانى تبريزى، جعفر، الموجز فى اصول الفقه، ج 2، 1، ص 273.
نائينى، محمد حسين، فوائد الاصول، ج 3، ص 153.
مكارم شيرازى، ناصر، انوار الاصول، ج 2، ص 417 و 424.
منبع: فرهنگ نامه اصول فقه
#اصول_فقه
#اصطلاح
#شهرت
╭┅────────────────────┅╮
🌐https://eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────────────┅
مردم باید اقناع شوند،
مردم باید اقناع شوند،
مردم باید اقناع شوند،
مردم باید اقناع شوند،
#آبان98 #عنابستانی #فتاح_در_تلویزیون #این_رشته_سردراز_دارد
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
«سپاسگزار» (نه سپاسگذار)
• «سؤال» (نه سئوال/ سوآل/ سوال)
• «شکرگزار» (نه شکرگذار)
• «شیء» و نکرهاش: «شیئی» (نه شی/ شئی)
• «علاقهمند» (نه علاقمند)
• «فروگذار» (نه فروگزار)
• «فنّاوری» (نه فنآوری؛ چون فنّاوری به معنای آوردن فن نیست، بلکه بهمعنای داشتنِ فن و بهکاربردنِ آن است)
• «مأخذ» جمعش: «مآخذ»
• «مبدأ» (نه مبداء)
• «مذاق» (نه مزاق/ مذاغ)
• «مرهم» (نه مرحم. مرهم همان پانسمان امروزی است)
• «مرئی» (نه مریی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمیتوان آن را تبدیل به «ی» کرد)
• «مزبور» (نه مذبور)
• «مشکل» (نه مشگل. این کلمه عربی است و نمیتواند «گ» داشته باشد)
• «مطمئن» (نه مطمعن)
• «معتنابه» (نه متنابه. معنایش “درخور اعتنا”ست)
• «معذب» (نه موذب)
• «منشأ» (نه منشاء)
• «ناهار» (نه نهار)
• «نمازگزار» (نه نمازگذار)
• «وهله» (نه وحله)
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌸
✅لطفاً معرفی کانال فراموش نشود.
✅ ارسال متن پیام همراه با لینک باشد.
https://eitaa.com/myganj
🌸
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🍃🌿🌸🍃🌼
فهرست قانون مدنی ایران
💢 جلد اول: در اموال
• کتاب اول: در بیان اموال و مالکیت به طور کلی (از ماده 11 تا ماده 140)
• کتاب دوم: در اسباب تملک (از ماده 140 تا ماده )
قسمت اول: در احیاء اراضی موات و حیازت اشیاء مباحه (از ماده 140 تا ماده 183)
قسمت دوم: در عقود و معاملات و الزامات (از ماده 183 تا 808)
قسمت سوم: در اخذ به شفعه (از ماده 808 تا ماده 825)
قسمت چهارم: در وصایا و ارث (از ماده 825 تا ماده 950)
• کتاب سوم: در مقررات مختلف (از ماده 950 تا ماده 956)
💢 جلد دوم: در اشخاص
• کتاب اول: در کلیات (از ماده 956 تا ماده 976)
• کتاب دوم: در تابعیت (از ماده 976 تا ماده 992)
• کتاب سوم: در اسناد سجل احوال (از ماده 992 تا ماده 1002)
• کتاب چهارم: در اقامتگاه (از ماده 1002 تا ماده 1011)
• کتاب پنجم: در غایب مفقود الاثر (از ماده 1011 تا ماده 1031)
• کتاب ششم: در قرابت (از ماده 1031 تا ماده 1034)
• کتاب هفتم: نکاح و طلاق (از ماده 1034 تا ماده 1158)
• کتاب هشتم : در اولاد (از ماده 1158 تا ماده 1195)
• کتاب نهم: در خانواده (از ماده 1195 تا ماده 1207)
• کتاب دهم: در حجر و قیمومت (از ماده 1207 تا ماده 1257)
💢 جلد سوم: در ادله اثبات دعوا
• کتاب اول: در اقرار (از ماده 1257 تا ماده 1284)
• کتاب دوم: در اسناد (از ماده 1284 تا ماده 1306)
• کتاب سوم: در شهادت (از ماده 1306 تا ماده 1321)
• کتاب چهارم: در امارات (از ماده 1321 تا ماده 1325)
• کتاب پنجم: در قسم (از ماده 1325 تا ماده 1335)
╭┅────────────────────┅╮
🌐https://eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────────────┅
نهم.mp3
12.64M
#جلسه_قرآن_کریم
حجت الاسلام استاد فربهی
جلسه نهم ╭┅────────────────────┅╮
🌐https://eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────────────┅
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5870553341045508045.mp3
190.4K
﷽ #مجعولیت_ادعیه_روزهای_ماه_رمضان
🎙به کلام آیه الله طهرانی قدس سره
💽. منبع:شرح دعای ابوحمزه ١۴١۶ قمری
🖇. جهت اطلاع بیشتر پیرامون این موضوع رجوع شود به:
• نوروز در جاهلیت و اسلام، ص١١٩
• عمره مفرده، ص٢١
نقل از سیره متقین
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
👓 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
📕 دومین نشست علمی
🔹 با موضوع تأثیر #فلسفه در #اجتهاد و بالعکس
🎤 سخنران: آیت الله غلامرضا فیاضی (دامت افاضاته)
🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی (ره)، نماینده مجلس خبرگان رهبری
📆 تاریخ سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
🕓 ساعت ۱۶
📌 لینک ورود در روبیکا : https://rubika.ir/aleyasin_ir
📌 در ادوب کانکت : https://vcpro.ir/kharej_fegh
@HozeTwit
#منطق تقسیمات لفظ در کتاب #الجوهر_النضید
╭┅────────────────────┅╮
🌐https://eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────────────┅
#اصطلاح
#عرض
نهایه الاصول، ص 11
❇️ فإن العرض الفلسفي عبارة عن ماهية، شأن وجودها في الخارج أن يكون في الموضوع، و يقابله الجوهر؛
❇️ و العرض المنطقي عبارة عما يكون خارجا من ذات الشيء، متحدا معه في الخارج، و يقابله الذاتي.
❇️ و بين الاصطلاحين بون بعيد، فإن العرض المنطقي قد يكون جوهرا من الجواهر «كالناطق» بالنسبة إلى «الحيوان» و بالعكس، حيث إن كلا منهما خارج من ذات الآخر، و محمول عليه، فيصدق عليه تعريف العرض المنطقي، و إن كان كل منهما ذاتيا بالنسبة إلى الإنسان، فالعرض باصطلاح الفلسفي مطلق، و باصطلاح المنطقي أمر نسبي، فإن «الفصل» مثلا بالنسبة إلى «الجنس» عرض خاص، و بالنسبة إلى «النوع» المؤلف منه ذاتي له. و أما المقولات التسع العرضية باصطلاح الفلسفي فلا تتغير عن وصف العرضية باختلاف الاعتبارات و النسب.
╭┅────────────────────┅╮
🌐https://eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────────────┅
#اصطلاح
#منطق
#تشکیک_منطقی
التشکيک علی ثلاثة اقسام:
❇️ التشکيک بالاولويّة و هو اختلاف الأفراد فی الأولوية و عدمها کالوجود فإنَّه فی الواجب أتمُّ و أثبت و أقوی منه فی الممکن
❇️ و التشکيک بالتقدم و التاخُّر: هو أن يکون حصول معنا فی بعض الأفراد متقدماً علی حصوله فی البعض الآخر کالوجود ايضاً فإنَّ حصوله فی الواجب قبل حصوله فی الممکن
❇️ و التشکيک بالشدة و الضعف و هو أن يکون حصول معناه فی بعضها أشدَّ من حصوله فی البعض الآخر کالوجود ايضاً فإنّه فی الواجد أشدُّ من الممکن لأنَّ آثار الوجود فی وجود الواجب أکثر کما أنَّ أثر البياض _ وهو تفريق البصر_ فی بياض الثلج أکثر مما هو فی بياض العاج.»
تحریرالقواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه، ص 112