مکتب خانه
چند انتقاد و یک راه حل در باب نظام آموزشی کشور 1. آسیب مدرک زدگی و اتلاف عمر نصف عمر برخی انسانها
❓مشکل انسان های خلاق، باهوش و رو به جلو و تحول خواه چیست؟
🧐 یکی از مشکلات اینها، انتخاب مخاطبین نامناسب است؛ این عده در برخی موارد تلاش می کنند برای یک انسان کور رنگ، رنگین کمان باشند.
👌 این نکته در انتخاب رشته، دوست و بالاخص شغل بسیار مهم است.
🔰 فلسفه و دانشهای طبیعی
▫️سلسله نشستهای فلسفه و دانشهای طبیعی برگزار میشود؛
▫️نشست دوم، نگاهی به اثرات متقابل فلسفه و طبیعیات (بررسی نسبت ارائه طرح عقول عشره و پذیرش افلاک بطلمیوسی) با حضور استاد حجتالاسلام والمسلمین علی امینینژاد
🕙 زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفندماه، ساعت ۱۰:۳۰ صبح
📍مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةاللهعلیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📱لینک مجازی حضور در جلسه:
skyroom.online/ch/nafahat_eri/neshast
#نشست_تخصصی
#استاد_امینی_نژاد
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
| ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
#یادداشت_شماره_یک
٢٧ رجب ١۴۴٣، روز مبعث
🔴 چگونه حرف خود را به قلب دیگران برسانیم؟
هر کسی که حرفی برای گفتن دارد، باید حرف خود را سوار بر مرکبی کند تا به قلب مخاطب برساند. اصطلاحاً به این فرآیند نشر، رساندن و ترویج، میگویند مدیریت دانش. سوال این است که مرکب و ماشین مناسب یا مدیریت دانش مناسب، کدام است و چگونه کار می کند؟
مدیریت دانش فعلی، عمدتاً بِیکنی و بعضاً ارسطویی است. به طوریکه بیکن برای نوشتن پایان نامه و کتاب، و کلاً برای تولید، تدوین و تدریس دانش، یک شیوه مدیریت پیشنهاد داد. الآن در دنیا، ایران و حتی عمده نقاط حوزه علمیه، از همین شیوه یا ماشینِ بیکن، برای مدیریت دانش استفاده می شود. این در حالی است که اهل بیت علیهم السلام، برای مدیریت دانش، روی یک مسئله ایستاده اند و آن «تحریک فکر» است، چیزی که ماشین بیکن بویی از آن نبرده است. به طوریکه همه دانشجویان با تمام وجود، خسته کننده بودن انتقال دانش را به قلب خود، لمس می کنند. تا جایی که عمدتاً شب امتحانی اند و معدود درس خوان های کلاس با لقب «خر خون» نوازش می شوند. حداقل انگیزه، حداقل بَعث و حداقل تحریک فکر.
اینجاست که حکمت تأکید معصومین بر لزوم تحریک فکر برای رساندن دانش به قلب مخاطب، مشخص می شود. طبق روایات، برای تحریک فکر، یک چرخه چهار بخشی وجود دارد که به ترتیب عبارت است از:
١- مدیریت خبر: یعنی یک گروه هدف را از وجود چنین دانشی و کلیات و رئوس مطالب آن با خبر کنیم.
٢- تضارب آراء: یعنی با استفاده از تضارب، گزاره های علمی را دقیق و تصحیح کنیم. به طوریکه امام علی علیه السلام می فرمایند: «إِضرِبوا بَعضَ الرَّأیَ بِبَعض، یَتَولَّدُ مِنهُ الصَّواب - غرر الحکم، حدیث شماره ٢۵۶٧»
٣- کتابت: یعنی حرف درست متولد شده را مکتوب کنیم تا ضمن شکل گیری ساختار فکری شاگرد نویسنده، دانش تولید شده حفظ شود که امام صادق علیه السلام فرمودند: «قَیِّدُوا العِلْمَ بِالکِتابَةِ - تحف العقول، صفحه ٣۶)
۴- نمونه سازی: یعنی علم تولید شده را در عمل پیاده کنیم.
این چهار بخش، اجزای اصلی مرکبی لست که دانش را به قلب می رساند، اما هم مدیریت خبر، هم تضارب، هم کتابت و هم نمونه سازی، تنها در صورتی می تواند، فکر مخاطب را تحریک کرده و دانش را به او منتقل کند که از سه بخش اساسی تشکیل شده باشد که عبارتنداز: سوال، اصطلاح و ارجاع.
مثلاً اگر می خواهیم خبری را به مخاطب بدهیم، باید ابتدا از او سوالی بپرسیم تا فکر او را درگیر کنیم. در ادامه باید اصطلاحات مورد نیاز را هم پیش بینی کنیم، چون اصطلاحات هر دانش، محتواهای آن دانش را زیر چتر خود در آورده و هویت و تمامیت آنها را از گزند دانش های مشابه و مقابل، حفظ می کند. در نهایت باید ارجاعات این دانش را برای او بیان کنیم تا سرچشمه این دانش را بداند.
@jafarshafaghat
بسم الله
🔵خطا در ترجمه مقول قول
وَ لَيْسَ لِوَاضِعِ الْمَعْرُوفِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ مِنَ الْحَظِّ إِلَّا مَحْمَدَةُ اللِّئَامِ وَ ثَنَاءُ الْأَشْرَارِ وَ مَقَالَةُ الْجُهَّالَ مَا دَامَ مُنْعِماً عَلَيْهِمْ: مَا أَجْوَدَ يَدَهُ وَ هُوَ عَنْ ذَاتِ اللَّهِ بَخِيْل #خطبه_142
ترجمه
كسی كه نيكى را در جایی غیر از جای شایستهاش به كار برد، و به غير مستحقّ احسان كند، بهرهای ندارد جز ستايش فرومايگان و ثناگويى بدكاران و این گفتار نادانان که: «فلانی چه دست بخشندهای دارد!» آن هم تازمانی که به آنان بخشش میکند! این همه در حالی است که او در راه خداوند بخشش نمیکند.
🔺جمله «ما اجود یده» #مقول_قول برای «مقالة» است و در ترجمه باید به همین شکل برگردانده شود اما بسیاری از مترجمان نتوانستهاند جمله را به صورت صحیح ترجمه کنند.
برخی مترجمان سعی کردهاند جمله «ما اجود یده» را به جمله « هُوَ عَنْ ذَاتِ اللَّهِ بَخِيْل» ربط بدهند. مثلا؛
❌یکی برای ایجاد این ربط، «ما» را در جمله «ما اجود یده» به صورت نافیه معنا کرده است (دشتی)!
❌مترجم دیگری هر دو جمله را تلفیق کرده و نوشته است: «چه بسيارند بخشندگانى كه در راه خدا بخل ورزيدند» (آقامیرزایی)!
#با_مترجمان_نهج، شماره 73
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | حال و هوای ایام #شعبان با فرازی از #مناجات_شعبانیه و بغض #رهبر_معظم_انقلاب
🔹کأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ ...
#رهبر_انقلاب
#ماه_شعبان
🆔 @sedayehowzeh
#اطلاعیه
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه (سلام الله علیها) به #مناسبت_ولادت_حضرت_علی_اکبر (علیه السلام)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجت الاسلام احمد فربهی
🎤 بـانـوای
💠 کربلایی سید قاسم تحویلدار
📅 جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰، سـاعـت ۲۰
🕌 قم، میدان روح الله، جنب دبیرستان ماندگار امام صادق(ع)، حسینیه هنر
✅ برادران - خواهران
💥 ان شاءالله شام مهمان سفره اهل بیت علیهم السلام هستیم.
به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید:
👇👇👇
🆔 @rah_fatemeh
بسم الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون
دقایقی قبل ( ١۵/۴٠ ) امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت باز ایستاد و روح بلند و سر شار از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش،حضرت بقيت الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، علمای اعلام، حوزههای علمیه، مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع میرساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر معظم له، متعاقبا اعلام خواهد گردید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (رضوان الله علیه)
🆔https://eitaa.com/alavigorgani
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
بسم الله
🔵کهنسالی امام و حجت الاهی
إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ #خطبه_86
ما میمیریم اما میّت نمیشویم و سنّ و سالمان بالا میرود اما پیر و فرتوت نمیشویم.
◀️جملهی دومِ امیرالمؤمنین علیه السلام (يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ) دلالت میکند که بر امام و حجت الاهی، عوارض پیری و کهنسالی عارض نمیشود. از این جمله میتوان در اثبات «طول عمر امام زمان علیه السلام در عین تندرستی و سلامت از عوارض کهنسالی» استفاده کرد.
🔸اغلب شارحان این جمله امام را مجازا به معنای کهنه نشدن معالم و دین امامان حمل کردهاند!
#مهدویت
#با_معارف_نهج البلاغه 193
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
و علیکم السلام.
✳️ نسخه دوم نرمافزار مشكات
✅ مشتمل بر آثار نوشتاری، صوتی و تصویری حضرت علامه مصباح یزدی(ره)
💠 همراه با امكانات پژوهشی
📚 بیش از 100 جلد از آثار ایشان در موضوعات:
🔷 تفسیر و علوم قرآن
🔷 شرح روایات و سیره معصومان
🔷 فلسفه و منطق
🔷 كلام و فلسفه دین
🔷 اخلاق و عرفان
🔷 مدیریت
🔷 علوم سیاسی
🔷 حقوق
🔷 مسائل اجتماعی و فرهنگی
🔶 دریافت رایگان نرمافزار⬇️
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/8083
اقتصاد.pdf
888.9K
📕 فایل متنی(pdf)
👤مولف: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی
🔷 درسنامه مسائل اساسی علم اقتصاد
#شبکه_مسائل_علوم_انسانی_اسلامی
#استاد_واسطی
#علم_اقتصاد
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
واحد پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان
www.magk.ir
🆔@Abbasgholikhanpajohesh
💠 فرهیخته گرامی
#باز_نشر_پیام=#توسعه_علمی_جامعه
✅با معرفی این کانال به دیگران آنها را به دسترسی #محتوای_آزاد_علمی شریک نمایید.🌸🙏